Monday, January 18, 2010

KALIMULLAH DAN AZIZ ISHAK.ANTARA PERANAP NEGARA DAN PROLITARIAT BANGSA !

gambar lelaki melayu di sebelah tunku abdul rahman itu adalah saudara aziz ishak. aziz ishak seorang pejuang marhaen. dia membawa idelisme perjuangan rakyat, rakyat yang hidupnya merempat mahu dibela.

prolitariat aziz ishak adalah bersifat menyeluruh, melayu-melayu yang susah dibantu selagi mampu. era 1950 dan 1960an idealisme perjuangan sosialisme,komunisme,libealisme,fasisme cukup menghantui ide demokrasi. pasca perang dunia pertama dan kedua, dua pertembungan ide muncul. perang dingin mewakili 2 negara besar mentor perjuangan haluan berbeda ini.

namun jangan di salah anggap aziz ishak seoerang pendokong antai demokrasi. dia sekadar memperjuangkan hak bangsa melayu. itu sahaja. bangsa melayu yang bekerja sebagai nelayan,petani,pesawah semuanya dibantu.

aziz ishak dilantik menjadi ketua umno negeri selangor yang pertama, selepas tunku memulakan inisiatif penubuhan keanggotaan umno di setiap negeri. aziz ishak bertapak selepas beliau keluar daripada parti IMP yang di asaskan oleh onn jaafar.semasa kegawatan malayan union, aziz ishak bergerak di atas platform gerakan angkatan pemuda melayu malaya.

1953 aziz ishak memulakan langkah besar perjuangannya. dia dilantik menjadi menteri pertanian dan syarikat kerjasama dalam kabinet tunku. selama hampir 10 tahun , aziz menjuarai perjuangan rakyat,memperjuangkan nasib bangsa melayu yang cukup sempit dan susah.

ide-ide pembukaan tanah-tanah baru pertanian dicanang,pembukaan tali air dan yang paling terkenal pembinaan empangan sungai muda di kedah telah melonjakkan imej negara untuk menjadi sebagai pengeluar beras terutama di rantau asean.

aziz ishak dan tunku punyai dua watak berbeda.seorang pejuang marhaen yang mementingkan perut rakyat manakala tunku masih terus berwatak anak istana yang super britishnya.

pertembungan mereka bermula apabila aziz ishak mengusulkan satu lagi projek membantu bangsa melayu, iaitu pembinaan kilang baja urea dan kertas di negeri sembilan. asas pembinaan kilang besar baja ini adalah untuk mematikan secara terus pengharapan secara langsung bangsa melayu (petani) terhadap syarikat british yang memonopoli perniagaan penting ini.

tunku menolak permintaan ini.aziz ishak membidas maka terjadi persegeseran berbulan-bulan antara perdana menteri dan pak menteri.. klimaks persengketaan dua darajat ini berlaku semasa persidangan agun umno tahun 1962.

aziz ishak dimalukan oleh para penjilat memanda menteri. ada perwakilan mahukan aziz ishak dipecat dari umno dengan talak tiga. akhirnya aziz mengalah.berundur secara terhormat kerana yakin pada perjuangan protaliat nya. aziz ishak digantikan dengan khir johari.

10 oktober 1962 tunku mengambil kata putus. aziz ishak yang bertahun-tahun coba mengenyangkan perut-perut kempis kelaparan bangsa melayu akhirnya dipecat.

hanya kerana cadangan membina kilang baja urea dan kertas ditolak, aziz ishak ditendang. aziz ishak mahu menutup ruang monopoli syarikat-syarikat british di tanah melayu. sayang cita-citanya tidak kesampaian. tunku mendengar cakap mat saleh keparat.

pada oktober 2010 juga syarikat peranap bangsa kepunyaan kalimullah hasan akan tamat kontraknya. dalam siri kronikal pendedahan aku minggu lepas, syarikat kalimullah yang bernama VPI INTERNATIONAL SDN BHD akan tamat kontraknya daripada kerajaan.

kontrak bernilai hampir RM 1billion ini akan tamat pada oktober 2010. aku mohon dan menggesa kerajaan dan LHDN untuk tidak lagi memberikan kepentingan kontrak ini kepada syarikat kalimullah. nor mohamed yakob telah melanggar tatacara pemberian kontrak, apabila dia memberikan/menganugerahkan secara terus kontrak besar ini kepada pengkhianat negara bernama kalimullah hassan !

jika tunku telah melakukan kesilapan dengan memecat aziz ishak pada oktober 1962,maka aku menggesa pihak kerajaan dan LHDN juga melakukan tindakan yang sama.menamatkan kontrak ratusan juta kepunyaan syarikat kalimullah pada oktober tahun ini..!

selepas ini aku akan terus menggodam senarai nama-nama wanted list dalam agenda aku. aku tak peduli samada dia dari umno,pas,pkr hatta agen luar terutamanya dari negara singapork !

ini perjuangan melayu baru ! melayu yang akan perjuangkan hak islam dan hak bangsanya di bumi mada-yo yang bertuah ini ! ayuh bersihkan malaysia daripada pengkhianat agama bangsa dan negara.!

ps:- abang aziz ishak yang bernama yusof ishak adalah presiden singapura yang pertama.

18 comments:

Anonymous said...

GANYANGG TETAP GANYANG!!..BEDAL TETAP BEDAL!!..GENYEH CUKUP2 BRO! HUHUHU

Frodo Baggins said...

saya x pnh tau ada nama pejuang aziz ishak ni ... tq bro gap!

Pemerhati said...

Nor Mohd Yaacob tengah gasak duit rakyat.
Pulun bang!
Pulun tengah boleh.
Nanti bila ada rombakan kabinet bolehlah buat belanja.
Make hay while the sun shines!

Glory said...

ps:- abang aziz ishak yang bernama yusof ishak adalah presiden singapura yang pertama.


irony¬¬¬

LOL

pai Koliang said...

TOK DAPAT RASAKAN YANG GAP SANGAT BERGAYA DENGAN KAPAL SELAM YANG BARU DIBELI DS NAJIB.

PASTIKAN TANGKI OKSIJANNYA MENCUKUPI.

KAMI DOAKAN YANG TERBAIK UNTUK NEGARA JUGA UTK GAP

HIDUP MELAYU!!!!!

Anonymous said...

slm,aku sokong istilah yg kau guna utk kali celaka ni..PERANAP BANGSA!!!manusia ni memang patut di halau je dr bumi malaysia ni...nasib baik pak lah dah turun....fuuhhh..pak lah bnyk sgt buat kesilapan masa jd PM antaranya...PERANAP BANGSA ni lah....

Sangtawal Sakranta said...

Salam Gap,
Lama tunggu artikel terbaru GAP.
Perjuangan seharusnya begitulah Gap!
jangan WIN-WIN situation mat skema dah ler GAP!!

Dah baca peluru pertama tun ke singapura dlm chedet.com? orang bijak berfikir macam tu lah! apa salahnya 700 lori pasir yang dihantar ke sana diusahakan sendiri di malaysia untuk menghasilkan silika?

wassalam.


wassalam.

Unit Media Wangsa Maju said...

Salam 1Malaysia.

Kami telah link blog anda dalam senarai blog kami. Sila layari http://mediawangsamaju.blogspot.com/.

Kami juga berharap agar pihak Tuan dapat linkkan blog kami di dalam blog Gerakan Anti PKR sebagai tanda sokongan kami kepada blog anda.

Sekian, Salam Ikhlas dari,
UNIT MEDIA WANGSA MAJU.

Anonymous said...

Bukan Kali saja tapi yang bersekongkol dengannya jugak!

McTheory said...

Bro Gap!

dedahkan kebenaran mu bro. . berani kerana benar. Takut kerana salah. .

Anonymous said...

Projek ratusan juta ???
Apa batas kuasa Menteri kewangan ke2
Apa kuasa menteri kewangan ke2??
Apa arahan menteri kewangan per1???

Nor mat yaacob menteri kewangan di zaman TDM tapi kenapa dia tak buat perangai cam nie??

salah siapa???

* YUSSUF ISHAK ADALAH PRESIDEN MELAYU PERTAMA DAN TERAKHIR.


SOKONG DAP??? ITULAH YANG AKAN TERJADI PADA TANAH MELAYU...

Arif Omar said...

kita tenyeh cukup cukup.

GAP KEMBALI said...

sangtawal n rakan2
maaf tak dapat update blog..broadband kena potong.. kita mesti terus asak mereka !

SAMPAI MENANG !

BIRO PENERANGAN UMNO KEDAH said...

GAP,

Penulisan yang semakin matang...
Aku salute kat hang!!!!

Maka bertambahlah senarai menteri kabinet yang masih lagi dikuasai sindrom half pass six yang perlu di ranapkan dari kabinet sebelum kabinet diranapkan oleh mereka....

Oh ho...menteri ni la yang dok puji khalipah LGE kat penang tempohari....GANYANG!!!!

anti mata satu said...

Aku rasa tun det beriya2 menentang pak lah dan menantu(beserta dgn budak2 tkt 4)tak mungkin tanpa sebab.Tun det pastu tahu sesuatu ttg agen singapork/asing dan kegiatan subversif mereka yg sudah menyelinap masuk ke putrajaya dan menguasai media2 utama negara termasuk jugak portal2 berita di internet.Ini sangat merbahaya kepada kemaslahatan negara.

Aku harap gap boleh terus selongkar dan selongkar supaya rakyat tahu duduk perkara sebenar dan dajal2 kecil ini akan di'musnah'kan oleh pihak berwajib dengan kadar segera.Pedulikan suara2 sumbang makhluk2 yg telah dimindcontrol oleh 'si mata satu'.

Kita tunggu apakah najib akan mengambil tindakan drastik untuk menyelamatkan negara atau masih lagi dengan sikap play safe beliau?

anti mata satu said...

sambungan..

Oh ya dalam kes ini pak lah cuma menjadi alat.Aku yakin beliau tidak perasan dirinya menjadi 'mangsa' agen2 ini.Kalimullah adalah suspek utama.Perhatikan sejarah dan cubaannya untuk menyelinap masuk ke dalam pentadbiran sejak zaman ghafar baba lagi.

Mungkin selepas ini gap boleh 'penetrate' lebih jauh ke dalam apa kegiatan pengkhianat2 ini.

Anonymous said...

NILAH AMENO
PERJUANGAN YANG PURA2 DARI TURUN TEMURUN
HE HE HE HE
SOKONG SAJA PEKRASALAH
MUAHAHAHAH

Anonymous said...

hmm aziz shah???
any more detail bout him...
hope that u caj make a post regarding of his bio