Thursday, April 7, 2011

KUPASAN MENARIK TENTANG VIDEO ANWAR




 komentar menarik dari charlieD ;

saya nak explain drp segi teknikal bila bercerita pasal camera dan video ni. 

Hidden camera biasanya sangat kecil(lens nya mungkin sebesar duit 5 sen atu lebih kecil) dan menggunakan bateri jadi ia tidak berkeupayaan utk merakam dlm resolusi tinggi mcm 1920x1080 Full HD.

jadi imejnya adalah hitam putih dan biasanya menggunakan wide angle lens serta fix focus/tiada auto focus atau zoom. Itu adalah ciri-ciri hidden camera yg mana jika ciri-ciri sebaliknya,ia adalah CCTV camera (ccd/cmos besar,visual dlm warna,resolusi lebih tinggi dan mungkin juga mempunyai fungsi nightvision.. pun dlm hitam putih atau imej kehijaun). 

Dan apabila merakam menggunakan hidden camera/spy camera selalunya imej kan kelihatan terherot atau distort terutama di tepi imej. 

Contohnya pintu lurus menjadi melengkung,wajah atau fizikal manusia akan melengkung atau mengembang. Itu adalah kesan sekiranya menggunakan extreme wide angle lens. 

Siapa pengguna SLR berpengalaman pasti faham apa yang saya sedang saya cakapkan ini. saya harap kepada mereka yg tiada pengetahuan tetapi nak juga megulas isu yg sedang panas ini dapat sedikit ilmu yg tak seberapa ini.

24 comments:

BidayuhKamang said...

Terima kasih atas penerangan tersebut. Saya sendiri telah mula menggunakan Camera video sejak 2001 dan sangat mengenali lah cara2 dan bagaimana alat ini berfungsi...Especially Night Vision mode, muka seseorang itu akan sedikit bertukar dari pandangan normal...hehe

SEROJA HOMESTAY KANGAR NO. 10 LORONG 2, TAMAN BUNGA SEROJA KANGAR PERLIS said...

SAYA SOKONG ANDA, APA YANG MEREKA TAU TENTANG SPY CAMERA, KALU NAK TAU BAGI LA SURUHANJAYA SISATAN DI RAJA PANGGIL PAKAR DARI USA/HOLLYWOOD/CSI/FBI/CIA

Anonymous said...

betul apa yg dikatakan oleh charlieD itu..sbg pengguna DLSR dgn bermacam2 lensa, wide angle akan menyebabkan distortion of image..

Anonymous said...

sebab tu perut org jd lebih buncit bila gambar diambil dibucu kamera..

Anonymous said...

peneragan yang bagus dan ringkas orang buta it dan teknologi macam tok Nik memang patut diberitahu pasal teknologi hidden cam ni...nnti cakap tak le merapu

Anonymous said...

Senang je. Suruh anwar berlakon balik Dan observe distortion. Sama atau tidak

Anonymous said...

gambar hitam putih ala-ala warna disebabkan oleh mode night vision

Anonymous said...

yang pasang ni spy terpelajar, x macam kes spy low class kat pejabat menteri besar selangor nun..

Anonymous said...

Tuu tak tgk lagi alat sulit dia..mgkin nmpak lebih pnjang ka,lebih pendek ka..bengkok ka.Tu yg wan ajijah kata tu bukan anwar sbb anwar punya saiz tak mcm tu dan dia punya kelurusannya nmpak bgkok sikit malah warnapun confirm tak sama...biasala,kerja dia cari perbezaan yg tidak ketara bukannya mencari persamaan yg amat ketara.

Anonymous said...

Sedare....

Kalau nak panggil tak leh panggil.... PAKAR DARI USA/HOLLYWOOD/CSI/FBI/CIA.....

Sbb ni kroni dia.... kalau nak panggil kena lah panggil badan asing yg tak ada kepentingan dgn US.... US ni faham2 jer lah.... dia leh buat kenyataan bertentangan sbb dia menyokong perhubungan yg disebut2 dlm ni....

Panggil KBG ker.... he he he

Mat Zain said...

Terdapat keraguan tentang video seks berkenaan. Lokasi yang sama, di bilik hotel. Nampak macam situasi berbeza. Kalau dalam video itu benar2 Anwar Ibrahim, kenapa ketika Anwar ada membetulkan ikatan kainnya, perempuan Cina itu masih pakai baju.

Kemudian bila Anwar menghilang, perempuan tadi dah buka baju dan badannya ditutupi kain. Lepas tu terdapat lelaki dewasa,kononnya Anwar tadi, kali ni berbza daripada kemunculan awal Anwar.

Terdapat dua adegan yang digabungkan dalam satu filem pendek ini. Saya harap pihak yang berkenaan kalau betul2 nak aibkan Anwar, anda jangan buat begitu sebab Allah akan mnghalang stiap rancangan jahat.

Ikrar Pemuda said...

kau terangkan macamana pon juak-juak pakatan takkan percaya punye..hahaha...diorang tu dah taksub gila..tunggu masa je untuk dengar kata-kata nik aziz yang anwar tak bersalah dan itu bukan dia..lepas tu habis lah..sangsi mereka terhadap anwar hilang begitu sahaja..hehehe..

penarik rantai said...

Nnti ko org sume kupasla kt AKHIRAT k...

ALLAH s.w.t sedia mengampunkan makluknya.. sempat lg nk bertaubat..

berbulumatahitamku said...

ya saya juga sokong..tp cakap apa pun penyokong pkr tetap bebal..penyokong pas sengal. bengong puiiitthhakkktttuuuiii:p

Anonymous said...

DENGAN KADAR SEGERA!!!SURUHANJAYA DIRAJA MESTI DITUBUHKAN.UNTUK KEADILAN KEDUA-DUA PIHAK.BERANI KERANA BENAR,TAKUT KERANA SALAH.

Mohd said...

Ini semuanya salah Kak Jijah.
Dah tahu, Anwar suka blowjob, buat ajelah.
Dah tahu Anwar suka buat bermacam2 stail seks, lakukan ajelah.
Dah tahu Anwar suka lubang kunyit, bagi ajelah.
Mungkin juga Kak Jijah dah menopause dan tak lagi mampu melayan suami.
Apa susah, bagilah suami kahwin lagi.
Janganlah Kak Jijah pentingkan sangat diri sendiri.
Yang lebih penting adalah parti, rakyat dan negara Malaysia yg tercinta!

FARHAN PAHANG said...

spy cam x sme dgn cctv gergasi yg kte slalu tgk kt bank tu, spy cam nie boleh muat dlm btng pen pon ade, ble muat kt soket letrik, so jgn nilai kualiti video tu dgn video yg dibuat dgn handycam atau cctv

Asong said...

sebab tu perut dia buncit hahahaha

aku je said...

terima kasih.

satu ilmu baru dalam lapangan fotografi. Bagus ada penerangan macam ni.

Lepas ni kita tunggu plak apa komen2 pencacai AnUwar dalam usaha mereka untuk menegakkan benang yg basah.. Sudah terang lagi bersuluh. Masih mereka mahu membutakan mata hati. Ist..ist..ist..

Unknown said...

saya setuju dengan pemilik blog ini kerana kepada sesiapa yang bodoh sombong tak tau pasal kamera ni tak payah nak ulas, buat hampeh jer

antijumud

Anonymous said...

nak kate hape...si khalid tu spy kamera kat opis dia tu besar gajah..tu yang ingat dia punya la tercanggih...pasal dia dah test spy cam dia tu takbleh rakam night mode..kehkeh..cuma dengar audio jek..

Anonymous said...

penjelasan CharlieD patut di siarkan dalam akhbar "main stream" biar ramai lain memahaminya. Pastikan pakar seperti ini memberi keterangan pada Suruhanjaya Diraja nanti.

Anonymous said...

kalau ada yg tak paham2 lagi... tgk la gmbr pintu tu mcm mana... dah paham tak? nuar... mana ko nak lari wei...

Anonymous said...

KESAN CAHAYA DARI BELAKANG ITU SATU KEMUSYIKILAN... CAHAY PENGAMBARAN.. KAMERAYG DIKATAKAN ITU TEPAT TAPI CAHAYA ITU DAN BAYANG ITU....KALU ANDA PERNAH TERLIBT DGN PENGAMBRAN ANDA AKN TAHU.... DAN DAPAT MENILAIKAN SENDIRI.... INI ADALH PEMGAMBARAN YG DIRANCANG....