Monday, May 23, 2011

ARTIKEL MENARIK TENTANG INFLASI.

 2 artikel ini telah memberikan kupasan menarik tentang inflasi.

9 comments:

Malaysian Epic said...

memang mereka hanya pandai bercakap sahaja, harap tuan sudi link blog saya terima kasih.

http://malaysianepic.blogspot.com/

anaconda said...

PERSEPSI AKU JE LA..., DR KHIR NI NAK MINTA KERUSI PARLIMEN DLM PRU AKAN DTG SO BOLEH JUGA D CDGKAN MENTERI KEWANGAN KE 2...

BAGI AKU LA, JUTAAN KALI AKU SETUJU DR KHIR JADI MENTERI KEW 2 LEPAS NI JIKA NAK D BANDINGKAN SI MAHFODZ AKA MAMPOS...

Anonymous said...

Malaysia banyak Pakar Ekonomi tetapi masih terikut falsafah ekonomi barat yang berlandaskan Riba. Kenaikan harga Komoditi dunia bukanlah disebabkan oleh permintaan, tetapi kerana faktor kejatuhan nilai dolar amerika dan faktor spekulasi. Pakar Ekonomi Malaysia yang menasihati Kerajaan Malaysia hanya perabis duit rakyat, cadangan mereka untuk meperbaiki ekonomi hanya berpandukan kepada keadaah ekonomi barat yang mesra riba dan menindas rakyat bawahan. Bagaimana cadangan Tun Mahatir tentang dinar Islam.pernah mereka ikut. tak pernah . Dolar Amerika akan jatuh seperti wang kertas pokok pisang zaman jepun. Dunia sedang menuju ke arah itu. Pakar penisahat ekonomi Malaysia masih tidur.

Melayu Perak said...

Kadar Inflasi rendah boleh mengurangkan kegawatan ekonomi dengan menyelia pasaran buruh dan mengurangkan "liquidity trap" .

Kebanyakan Bank Pusat kawal saiz bekalan duit dengan menetapkan OPR/BLR dalam operasi pasaran terbuka

Melayu Perak said...

Anon 7.00 pm

Kita kena ikut Teori Ekonomi untuk memahami inflasi sebenar dan parameter yang mengawal inflasi...salah satu sebab inflasi adalah kenaikan paras harga barangan dan perkhidmatan...ukuran inflasi adalah Indeks Harga Pengguna...

Bukan saja barang naik disebabkan faktor spekulasi dan turun matawang dollar dan permintaan terhadap barangan tersebut..

Melayu Perak said...

Pasaran buruh juga memainkan peranan kenaikkan harga barang..

Kita ada belajar inflasi semasa tingk.6 dulu bagaimana keluk kadar pengangguran mempengaruhi Kadar inflasi

komandomelayu said...

ANON N MELAYU PERAK!

KORANG KALU KUPAS GINI BAB INFLASI
PUAK PR AKU JAMIN MEMANG TAK BERANI
DIAORANG PAKAT TERIAK NAMPAK GUSI
PASTU TINGGAL AIR LIUR BASI
OTAK TERUS KAKU PASAL TERTELAN GIGI!

MANA DIAORANG PAHAM BAB INFLASI
PASAL ASYIK LEPAK KEDAI KOPI
MESTI SEKARANG TENGAH CONGAK MISI
TAPI SAYANG HARAKAH MANA TAU EKONOMI!

Anonymous said...

Sebenarnya inflasi nie ada kebaikannya...bayangkan rumah, tanah yang kita beli tidak naik, tidak ada value la jawabnya...bank pun tidak akan buat pinjaman kalau tidak naikkan.

Kalau dari segi ekonomi, lebih baik inflasi...kalu tidak inflasi dia akan jadi deflation...deflation pernah terjadi di Jepun dan US...lagi teruk, unemployment up, crime rate pun bertambah...tapi biar la inflasi terkawal.

Anonymous said...

Mintak Blog Anti PKR bagi Menteri Jala baca atikel tersebut. La ni rakyat terhimpit sebab barang naik yang tak suka (anti) PKR pun dah sanggup pangkah PKR dalam PRU 13 nanti...