Friday, April 20, 2012

ANWAR DAN INZAL POLITIKNYA.



Sebelum ini Menteri Besar Selangor pernah membayangkan yang Selangor tidak akan membubarkan DUN jika pilihanraya diadakan sebelum Jun 2012. Alasan beliau, kerajaan PKR perlu lebih masa untuk menunaikan segala janji dan tanggungjawab yang diamanahkan oleh rakyat ke atas bahu mereka. Dan semalam, Anwar Ibrahim pula membuat kenyataan bahawa Selangor tidak akan menyertai Pilihanraya ke 13 jika tuntutan Bersih tidak ditunaikan. Tetapi, itu hanyalah apa yang tersurat, yang tersiratnya ialah, Anwar sudah meramalkan yang BN akan menang besar di Selangor.  

Anwar boleh memberi apa jua alasan untuk Selangor tidak menyertai PRU, tetapi rakyat tetap melihatnya sebagai tanda-tanda yang Pakatan Rakyat sudah ‘kecut perut’ dan langsung tidak punya keyakinan untuk menghadapi pilihanraya kali ini. Entah ke mana hilangnya segala laungan yang mereka mendapat sokongan padu rakyat. Entah ke mana hilangnya keangkuhan yang ditonjolkan ketika kemenangan dalam PRU 2008 yang lalu.  

Nampaknya keyakinan, laungan dan keangkuhan PR tenggelam bersama dengan isu pasir, isu air, isu judi, arak, pusat hiburan, rumah urut serta isu murtad. Tidak ketinggalan juga isu video seks, isu salahguna wang negeri oleh DAP sehingga membawa kepada kematian Teoh Beng Hock. Begitu juga dengan isu lama yang kekal hangat seperti isu Shamsidar dan isu biseksual Anwar Ibrahim.  

Kemudian, dalam keghairahan Anwar memikat hati tuannya di barat, beliau terlupa yang wawancaranya dengan Wall Street Journal boleh dicapai oleh rakyat Malaysia hanya dengan satu ‘klik’ di komputer. Maka, pecahlah tembelangnya menyokong zionis dan sehingga kini isu ini tidak dapat ditanganinya dengan baik.   Malah, habis kelam kabut dan pening lalat Nik Aziz, Hadi Awang dan semua ustaz-ustaz PAS kerananya. Di celah-celah itu, isu pemecatan Dato’ Dr. Hasan Ali juga memberi impak yang hebat terhadap sokongan Melayu terhadap PR, terutama sekali di Selangor.  

Dan kini, isu kebodohan Anwar Ibrahim yang mencadangkan pemansuhan PTPTN pula timbul, sehingga menyaksikan pertengkaran hebat dalam mesyuarat Pakatan Rakyat yang diadakan semalam. Jelas, DAP dan PAS benar-benar ‘bengang’ dengan Anwar kerana mencadangkan perkara bodoh yang akhirnya memakan diri dan parti. Sementara itu, BN pula semakin hari semakin mantap dan yakin bergaya. Tanpa perlu berbuat apa-apa BN hanya tersenyum menyaksikan PR memperbodohkan diri sendiri, berpusing keliling menepis peluru yang mereka tembak sendiri. Tergelak kita melihat mereka terlompat-lompat bila peluru mengenai kaki.  

Di masa yang sama siri-siri demonstrasi yang digerakkan PR sama ada secara langsung atau dengan menggunakan penyamaran di bawah berbagai-bagai nama NGO untuk menggugat BN dan kepimpinan Dato’ Seri Najib juga langsung tidak memberi kesan. Sudahnya, rakyat menjadi muak dengan gelagat para pendemonstrasi, sekali gus meluat dengan PR yang menjadi dalangnya.   

Mungkin kerana itu, maka BN akhir-akhir ini telah mengambil sikap ‘malas melayan’ karenah manusia tidak berguna ini. Jika mereka ingin berdemo, biarkan sajalah, malah pihak berkuasa juga bersedia memberikan tempat untuk mereka berdemo dengan aman asalkan mereka bahagia. Yang pasti, di kala mereka berdemo, BN pula sibuk berkhidmat untuk rakyat.  

Semua faktor inilah yang membuat Anwar atau PR Selangor cuak untuk menyertai PRU. Setelah puas mencuba membuat huru-hara dan melingkupkan negara, sedar-sedar sudah hampir Pilihanraya dan mereka belum pun membuktikan apa-apa kepada rakyat. Yang ada hanya janji-janji di dalam Buku Jingga yang bukan saja tiada jaminan tetapi tidak masuk akal sama sekali. Lebih buruk lagi, beberapa soal yang menjadi kontroversi dalam pakatan mereka seperti hudud juga masih belum dapat diselesaikan.  

Semua yang dipaparkan di atas membuktikan hanya satu perkara, iaitu PR sememangnya tidak mampu dan tidak layak memerintah walaupun sebuah negeri. Khalid Ibrahim sudah mengakuinya secara tidak langsung apabila membayangkan keengganan membubarkan DUN, dan kini Anwar pula berbuat yang sama. Alasan enggan sertai PRU kerana ‘tuntutan Bersih tidak dipenuhi’ sebenarnya hanyalah untuk menutup malu jika rakyat tahu yang mereka sudah takut.  

Rupanya tahu juga si Anwar ini merasa malu, walaupun beliau nampaknya tidak malu langsung bila seluruh dunia menyaksikan dirinya ‘beraksi’ tanpa seurat benang dengan ‘china doll’. Pesan beruang, kalau dah takut, buatlah cara takut. Tidak perlulah memberi berbagai-bagai alasan. Bukankah lebih baik dilihat sebagai penakut daripada dilihat sebagai bodoh? - Beruang Biru.

43 comments:

Anonymous said...

.

Marilah kita semua menjadi manusia yang bertanggungjawab , jujur dan amanah .

.

Anonymous said...

Allah swt bagi akal utk berfikir mana yg benar/ salah..jgn butakan hati tu dgn khabar2 yg tdk benar.. ubah sekarang selamatkan Malaysia..

Anonymous said...

Dah terang2an Allah menurunksn 'kifarah' yang berterusan keatas insan bernama Anuwar, tetapi baik dirinya sendiri dan konco2 serta balaci2nya masih tetap tegar tidak mengendahkan 'amaran' Allah tersebut.
Mereka terus-menerus tidak berganjak tidak mengakui perlakuan2 Anuwar sebagai 'biseksual' seperti disahkan oleh Nalakurapan!!!
Lebih dasyat lagi tindak-tanduk dia yang terang2an memburuk2 Kerajaan BN dan amnya negara dengan sokongan konco2nya dari luar negara,khususnya negara Yahudi dan Barat yg memberi sokongan baik moral malah kewangan sekali.
Tak apalah kalau nak sangat beliau berada dalam keadaan 'digambarkan' diatas....tunggu sahajalah masanya akan tiba jua.....

Anonymous said...

Pelbagai cara telah dan sedang Anwar Ibrahim lakukan utk menyalakan semula bara yg semakin malap bagi memberikan sedikit nyawa pada anagn angannya utk menakluki putrajaya.

Semua sediakan maklum akan nafsunya itu sejak beliau menyertai UMNO sesudah bersumpah tidak akan menyertai UMNO.

Hari ini, dgn umur yg menjangkau 70 tahun, jika dia tidak juga berjaya menyalakan semula bara yg malap ini maka dia terpaksa menunggu 5 thn lagi. Dgn pelbagai salah laku moral, kronisme, israel, danlain lain, dia mesti memainkan setiap isu walau sebesar kuman dan memualkan.

Maka timbullah isu boneka mahasiswa yg mentah dan dangkal membawa isu AUKU, kemudian PTPTN, LYNAS, dan lain lain dgn harapan yg sejuk agar rakyat bangkit memberontak menggulingkan kerajaan sedia ada.

Sketsa lawak berkhemah di dataran merdeka diharap dpt meniru dataran tahrir si mesir. Mereka meraih simpati, dipukul ( padahal dgn org sendiri jugak), dihalau dgn harapan yg sama agar rakyat sama sama simpati dgn mereka.

Namun begitu, usaha murah ini bukan sahaja gagal malah menambahkan kemenyampahan rakyat biasa mcm aku pada manusia bernama Anwar.

Tak habis habis!!

Juara Wira said...

si cibai ni memang kena ngan gaya gambar ni...sememangnya gua sokong artikel ini.. selantang mana anwar mengaku dia tidak gentar dgn asakan UMNO BN..selantang itulah degup jantungnya...sedar sisa sisa kerja penasihat ekonomi ini akan tamat bila2 masa..dia wajarlah mula mencari kerja lain..namun dlm umur mcm ni sape nak bg keja kat nuar ni???jaga kelab malam??blh cuba gak..atleast gaji lebih lumayan dari penasihat ekonomi skrg!!

Anonymous said...

A B A I
asal bukan anuar ibrahin

B A B A I
balun anak babi anuar ibrahim

C I B A I
cinta isreal baruah anuar ibrahim

T I B A I
tolak insan bernama anuar ibrahim

L E B A I
lelaki erotic bernama nauar ibrahim


C A B A I
chunik anugrah bini anuar ibrahim

G A B A I
gabung ambiga bahalol anuar ibrahim

banyak lagi......
sila tambahkan......

Anonymous said...

BABAI = BAIK AWAK BERAMBUS ANWAR IBRAHIM..

HEHEHE...OK TAK?

Jawajohor said...

SOALAN UNTUK RENUNGAN........
KENAPA SEMUA PEGUAM PEGUAM MUSLIM YANG MEWAKILI ANWAR BIN IBRAHIM AL JUBURRI MENARIK DIRI DARI KES LIWAT BELIAU.
ADAKAH SEBAGAI ORANG ISLAM MEREKA TAK SANGGUP BERSUBAHAT PERTAHANKAN ANWAR ?
PEGUAM HANDAL BELIAU ADALAH YB ZUL NORDIN, ZAINUR ZAKARIA DA HJ SULAIMAN ABDULLAH.
KPD PENYOKONG AL JUBURRI CUBA FIKIR FIKIR KAN.
KENAPA KENAPA KENAPA

Anonymous said...

anon 2012 7:56 PM asyik di kencing anwar

Otak geliga said...

rakyat sekarang sudah terbuka minda, hati, telinga, mata & tangan untuk memberi BN/UMNO memerintah Mas selepas PRU-13

walaupun sejak PRU-12 BN/UMNO diasak dgn pelbagai tuduhan (ada benar & tidak), tetapi itu tidak membuktikan Pemimpin PR SUCI & Bersih dr kekotoran sebagai manusia biasa waima Tok Guru sekalipun terlondeh serban mereka

rakyat mahukan kepimpinan negara yg boleh menjadi wakil mereka mengurus tadbir ekonomi, perundangan, perhubungan etc supaya rakyat yg berbilang kaum ini dapat hidup harmoni, dpt menyua nasi kemulut mereka & tanggungan mereka.

rakyat tak mahu pemimpin yg hanya suka menyalahkan org lain walaupun kuasa sudah ada di tangan, menghina org, agama, adat & menyalahgunakan hak bersuara utk kepentingan golongan MINORITI yg BERLAGAK MAJORITI.

rakyat x mahu pemimpin yg berceramah siang malam walhal keadaan rakyat tunggang langgang dgn sampah, tpt maksiat, judi bermaharajalela, dgn air kotor berpuluh tahun walaupun bantuan ratusan juta sudah disalur

rakyat x mahu pemimpin yg hanya tahhu BERJANJI tetapi akhirnya sekadar RETORIK spt percuma air, wang kematian, kelahiran menyambung pelajaran etc

rakyat x mahu pemimpin yg menghina agama lain terutamanya Islam, menghina bangsa Melayu, Al-Quran, nama Allah, masjid, & surau & dalam masa yg sama memperjuangkan pluralisme, liberalisme, komunisme, serta LGBT

rakyat mahukan pemimpin berprinsip, adil, bersederhana, berpandangan jauh, istiqamah memperbaiki kerajaan ke arah yg lebih baik & yg utama memikirkan RAKYAT berbanding MEMPERGUNAKAN rakyat demi kepentinagn peribadi utk berkuasa di Putrajaya yg dihina & mahu dilelong dahulunya

pada PRU-13 ini, sama2 kita pilih UMNO/BN....sahutlah A.B.U....Allah Bersama UMNO!!!....InsyaAllah

Otak geliga said...

PAS...PKR..biaDAPigs macam makin teruk je rabun tu...dah x boleh nampak Putrajaya ke??...apasal????....hehehe

Otak geliga said...

Peluang terakhir PR utk menunjukkan taring adalah semasa BERSIH 4.0 yg akan diadakan tak lama lagi....silalah gunakan peluang ini sebaik mungkin untuk.....KUTIP SAMPAH kat Selangor....hahaha

Otak geliga said...

ahhhhhh....bestnya bro GAP dah bebaskan komen forumer2 dr ditahan lebih lama dlm ISA....ini baru Transformasi....hehehe

senang pro-BN/UMNO nak balun cai pengkhianat agama, bangsa & negara....hehehe

Anonymous said...

Bodoh pun boleh,penakut pun boleh.
You name it, he has it.

Anonymous said...

biasa lahhh ..

dah sedap dok atas ....susah hati aje bila disuruh turun kebawahhh ...

macam orang berkaraoke laaa....

dah sedap nyanyi ..pegang mikrofon ...
nak lepaskan dan kasi copong tu pada orang lain amatlah berat ...


aku sebagai rakyat selangor tak setuju ...negeri kesayangan aku ni dibolak balikan ...
tangguh pilihanraya atas alasan ... belum cukup lagi nak buat kerje lagi ... banyak lagi belum siap ....

kasi masa lagi lama...

nak jadi macam kelantan ke..????

nik ajih dapat pegang 22 tahun ..apa pon takde...kalau tak ade air tangan pusat kat sana ....
harap air tangan sendiri ...
haprakkkk ...pppiiirahhhh ...!!!!

Melayu Perak said...

Dosa tak diampun jika lengah bayar hutang
01.08.07 (9:27 am) [edit]
KONSEP berhutang menurut perspektif Islam ialah memberikan sesuatu kepada seseorang dengan perjanjian bahawa orang yang diberi pinjam itu akan membayar dengan kadar sama.

Amalan berhutang kini menjadi persoalan biasa di kalangan masyarakat Islam. Sama ada ia atas nama pembiayaan peribadi, pelajaran, kereta, pemilikan kad kredit dan pelbagai skim ditawarkan syarikat perbankan, rata-rata ia memberi maksud hutang. Malah, kewujudan ‘Ah Long’ juga adalah mata rantai kepada urusan pinjaman dan hutang.

Persoalan hutang dan pinjam meminjam adalah antara perbahasan yang berada dalam ruang lingkup perspektif Islam dan ia terikat dengan hukum ditetapkan syarak. Ianya dibahas dan dikupas oleh sarjana Islam dalam kitab fiqh menerusi keterangan yang ada dalam ayat al-Quran dan Hadis Nabawiyah.

Firman Allah S.W.T bermaksud "Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu bermuamalah tidak secara tunai untuk waktu yang ditentukan, hendaklah kamu menulisnya" (Surah al-Baqarah ayat 282).

Dalam ayat sama Allah melanjutkan FirmanNya bermaksud "Dan hendaklah seorang penulis di antara kamu menulisnya dengan benar, dan janganlah penulis enggan menulisnya sebagaimana yang telah diajarkan oleh Allah, maka hendaklah ia menulis dan orang yang berhutang itu mengimlakkan (menyebutkan) mengenai apa yang ditulis itu dan hendaklah ia bertakwa kepada Allah dan jangan ia mengurangi sedikitpun daripada hutangnya.

Jika berhutang itu orang lemah akalnya atau lemah keadaan dirinya atau dia sendiri tidak mampu mengimlakkan, maka hendaklah walinya (penjaga) mengimlakkan butiran hutang itu dengan jujur. Persaksikanlah (urusan penulisan hutang itu) dengan dua orang saksi lelaki dari kalangan kamu, jika tidak ada dua orang lelaki, maka boleh dengan seorang saksi lelaki dan dua orang perempuan sebagai saksi yang kamu redhai supaya jika salah seorang lupa (butiran hutang piutang), maka seorang lagi boleh mengingatkannya"

Ayat ini menjelaskan bahawa Islam membenarkan amalan berhutang dengan pelbagai syarat dan peraturan supaya kezaliman di antara manusia tidak berlaku dan urusan pinjaman berlaku secara adil dan reda meredai.

Secara dasarnya Islam membolehkan kepada seseorang untuk berhutang atas faktor yang memaksa seperti masalah kesempitan hidup. Namun begitu, perlu diperjelaskan di sini bahawa bebanan bakal diterima si penghutang adalah berat, terutama jika hutang tidak dibayar. Lebih berat jika dia meninggal dunia dalam keadaan hutang tidak dilangsaikan.

Kepada si pemberi hutang, sebenarnya kesudian memberi pinjam kepada orang lain adalah digalakkan terutama kepada mereka yang berkemampuan dan berpendapatan tinggi. Orang yang memberi hutang termasuk dalam golongan mereka yang berhati mulia. Mereka memberi pertolongan kepada golongan yang memerlukan dan mereka akan diberi pahala daripada Allah. FirmanNya yang bermaksud : "Dan bertolong-tolonglah kamu atas tujuan kebaikan dan janganlah kamu tolong-menolong dalam perkara dosa dan permusuhan" (Surah al-Maidah ayat 2).

Ia diperkuatkan lagi dengan sabda Rasulullah bermaksud: “Barang siapa melapangkan dari orang mukmin kedukaan dunia, nescaya Allah akan melapangkan dia dari satu kedukaan pada hari kiamat, dan barang siapa memudahkan atas orang yang susah, nescaya Allah akan memudahkan atasnya dalam urusan dunia dan akhirat” (riwayat Muslim).

Melayu Perak said...

Ketika menjelaskan hadis ini, Imam al-Nawawi dalam kitabnya Hadis 40 menyebut secara jelas satu contoh menarik iaitu mengenai adab berhutang. Beliau menyebut kemudahan kepada orang yang susah atau yang sempit jika dalam urusan hutang ialah memberi tempoh sewajarnya untuk pembayaran hutang selepas orang yang berhutang itu tidak berkemampuan membayarnya, malah lebih mulia lagi jika hutang itu digugurkan atau diberi beberapa kemudahan lain untuk menjelaskan hutang itu.

Rasulullah juga bersabda seperti yang diriwayatkan Ibn. Mas'ud: “Seseorang Muslim yang memberi hutang kepada seorang Muslim sebanyak dua kali, seolah-olah dia bersedekah kepadanya satu kali".

Perkara zalim dalam urusan hutang piutang mesti dielakkan dan dijauhkan seperti mengenakan riba', faedah dan bunga yang tinggi kerana ia ternyata membebankan si penghutang. Lebih parah dengan kadar bunga yang terlalu tinggi menyebabkan berlaku nilai bunga yang sepatutnya dibayar semula jauh lebih tinggi daripada kadar wang dipinjam. Ia ternyata penganiayaan kepada manusia lemah dan tidak berkemampuan.

Kepada orang berhutang pula, sebaik-baiknya berusaha dengan tangan sendiri sebelum mengambil keputusan meminta-minta atau berhutang dengan orang lain. Orang yang suka berhutang seolah-olah menafikan kebolehan yang ada pada dirinya untuk berusaha sendiri mencari rezeki keperluan hidup.

Sebaik-baiknya cubalah elakkan diri daripada berhutang. Namun, apabila keadaan terlalu mendesak dan tiada jalan lain untuk memperoleh wang, maka di sinilah Islam membenarkan amalan berhutang.

Apabila sudah mula meminjam, aturkan jadual pembayaran hutang secara berterusan dan konsisten mengikut jadual serta menepati syarat perjanjian supaya tidak menimbulkan masalah pada kemudian hari. Cuba elakkan daripada mengambil kesempatan melambat-lambatkan pembayaran hutang kerana ia bukan sahaja menyusahkan diri sendiri malah kepada orang yang memberi hutang.

Ada beberapa ingatan daripada Rasulullah kepada mereka yang berhutang, sama ada yang suka berhutang, melambat-lambatkan pembayaran hutang atau mereka yang tidak melangsaikan hutangnya.

Rasulullah turut memberi ingatan bahawa jika seseorang itu meninggal dunia, sedangkan dia masih berhutang, dosanya tidak akan diampunkan walaupun dia mati syahid dalam peperangan.

Seseorang yang berhutang hendaklah berikhtiar dan berusaha membayar hutang yang dipinjamnya kerana hutang itu wajib dibayar. Tindakan menunda atau melewatkan pembayaran hutang dilarang kerana itu satu kezaliman. Rasulullah bersabda yang maksudnya "penundaan hutang bagi mereka yang mampu adalah satu kezaliman".

Sementara itu, sudah menjadi kebiasaan dalam masyarakat Melayu ketika menurunkan jenazah dari atas rumah menuju ke tanah perkuburan, waris si mati akan mengumumkan kepada orang yang hadir supaya menuntut mana-mana hutang yang ditinggalkan si mati.

Berkaitan hutang juga, roh si mati hanya akan bebas selepas segala hutangnya dijelaskan oleh warisnya atau sesiapa yang sanggup mengambil alih untuk menjelaskan hutangnya itu seperti orang perseorangan mahupun baitulmal.

sumber: http://www.bharian.com.my/m/B...

Anonymous said...

Pembangkang d Msia mmg penting utk imbang dasar kerajaan utk rakyat tp sayang PR yg ada hari adalah pemimpin yg tersangat bodoh n bahlul krn asyik menabur fitnah tak abis2 utk menang.Akhirnya rakyat sendiri yg akan menghukum mrk atas kebodohan sendiri.

Anonymous said...

B A I = Panggilan penjual roti Benggali kat kawasan perumahanku.

Moga moga kiasan gambar tersebut akan menjadi kenyataan. Seelok eloknya Wan Azizah pun patut ada kat situ sedang membelek belek sampah sarap kat situ untuk mencari jam omega kepunyaan jembalang tu. Dan juga Nurul Izzah sedang menonggeng kat kat situ...

Anonymous said...

Gap babi.

praha2 said...

kalo tak ado pr diselangor apo bilo had limo tahun dah sampa mako korajaan ini haram tak sah.
Tiado korajaan mako oran selangor mondorito olih sobab perbelanjaan tak bolih diluluskan. bajet tak ado, penjawat awan tak do gaji. ini terjadi diUSA dulu apo bilo congress tak luluskan perbelanjaan.
eden nak mb buet cam tu lah mako selangor lumpuh. kito nak liaht ko selangor lumpuh?

Anonymous said...

Bukan setakat bangkrap, Negara akan hancur musnah jika dikuasai oleh orang2 seperti 'yang tertera di atas'.
Apa yang boleh dijangka:-
1. Kewangan Negara akan digubal demi memenuhi kantung masing2 kroni dan keluarga.
2. Pegawai2 baik swasta dan Kerajaan sahlah ramai tidak berdedikasi kerana masa menuntut asyik dok demo2 jadi bila dah kerja asyik dok bantah dasar Majikan...kerja culas selalu DAN pantang dapat peluang WANG sure punya RASUAH....
3. Kalau yang berbangsa Melayu tak ada peluanglah nak berjaya dalam koperate sebab, tak capai pun prestasi macam Pegawai2 Cina lebih2 lagi mereka dibawah seliaan bangsa dia...las-las yang Melayu jenis malas dan suka berontak ni akan cabut cuba2 cari peluang dgn Kerajaan...hmm...disitu lagi teruk pantang dpt peluang asal masyuuuk...kena tumbuk rusuk selalulah....
Pendek kata tak usah haraplah nak jadi Negara maju, aman dan makmur seperti yg sedia ada ni. Itulah kisahnya kalau puak2 'reformasi' ni nak perintah negara.....itu belum ceita bab moral lagi....payoh leh...!!!!

Anonymous said...

jika negeri dibawah PR hendar bubar berasingan dari kerajaan persekutuan, ya biarkan. Tetapi perbelanjaan pilihanraya nanti mereka (kerajaan negeri) tanggunglah sendiri. SPR mintalah kos pilihanraya dari PR. Ada betulkan itu macam. Baru adil.

sukasangat said...

GAP,
Boleh tak kumpulkan semua gambar2 yang menarik yang telah dipaparkan dalam GAP mengenai Aljuburi ni pada satu tempat atau arkib supaya mudah kita melihat semula bila2 masa. tq.

Anonymous said...

wow, dahsyat komentar ini... aku sarankan semua komentar disini supaya KITA BERDEBAT JUGA DI SINAR HARIAN. DISANA BYK CYBERTROOPERS MEREKA BERLELUASA. kita ada banyak peluru fakta, mereka hanyalah peluru emosi dan prasangka sahaja. apa2pun tetap mencabar juga bila berhadapan dengan mereka ini. take care.

Anonymous said...

zaman sekarang ada pembangkang sebagai check & balance takleh
pakai....masa dulu kata...hanya ritorik belaka!!...di parlimen
tiada pembangkang lagi bagus..
segala cadangan,debatan dan
kelulusan lebih teratur dan
cepat....

contoh...mana mungkin cadangan kenaikan minyak tinggi ahli parlimen setuju...serupa juga jika
cadangan menambah subsidi takkan tidak setuju?

kerna ahli parlimen kerajaan ada skrg bersikap kritis!!

Anonymous said...

anu war & pakatan haram tak layak utk memimpin walau sebuah tadika sekalipun! ibarat tikus membaiki labu, melingkopkan negara kalau mereka diberi peluang!!

☺ ♂ ☺

Anonymous said...

Rajin rajin baca yassin dan minumlah air yg dah dibaca yassin itu. Semuga ALLAH
membuka pintu hati dan menunjukkan kebenaran kpd anda.

Anonymous said...

pesanan oleh anon 12:40PM itu ditujukan khas untuk penyokong2 PAS. dah mengaku warak dan iman setebal thariq, tapi pintu hati masih tertutup..sebab tu jangan UJUB..

Jawajohor said...

THIS IS HOW A REAL IDIOT LOOKS LIKE.

akubekaspkr said...

Tengok gamabar tu, teringat jugalah masa pakat2 tunggu durian luruh 19 Sept

Anonymous said...

ITULAH KESUDAHAN NYA.
BANYAK TANGGUNG DOSA DI DUNIA INI.
TETAPI..............MASIH ADA MASA UNTUK BERTAUBAT.
TAUBAT NASUHAH.
MUNGKIN DARI BERKAT ISTERI DAN ANAK ANAK YANG SOLEH DAN SOLEHAH.
ANAK ANG DIPERTIKAI TAK BOLIH LAH.

Anonymous said...

CIBAI =cina india balun anuar ibrahim

Anonymous said...

hahaha
banyak betul penyokong lembu kat sini.
1950an hingga 1960an
UMNO lembu British
1970an hingga 2000
UMNO lembu mamak
2008 hingga 2012
UMNO taik lembu

Anonymous said...

hahaha
banyak betul penyokong lembu kat sini.
1950an hingga 1960an
UMNO lembu British
1970an hingga 2000
UMNO lembu mamak
2008 hingga 2012
UMNO taik lembu

Jawajohor said...

ANON 526
MELAYU NI KADANG KADANG BODOH KAN .
DAH BERKUASA NAK BAIK HATI BAGI KAT ORANG.
MELAYU NI TINGGI HASAD DENGKINYA KAN.
BIAR ORANG LAIN PERINTAH ASAL BUKAN MELAYU.
HATINYA AKAN BERASA PUAS.
MENANG SORAK ,KAMPUNG TERGADAI.
ITULAH MELAYU.
TERLALU BIJAK DAN PANDAI.
HINA BANGSA SENDIRI HINGGA TERKULAI.
LAMA LAMA MELAYU JADI GULAI ORANG KAPIAK.
ITULAH MELAYU, DENGKI SESAMA SENDIRI.
HIDUP ANWAR ALJUBURRI.

Anonymous said...

mangkok ni jubur pun dia TIBAI(Tanam Itu Barua....)dan burit pun dia CIBAI (Cantas Iblis Bernama Anwar Iberahi),jadi jembalang ini elok dipanggil Al-JUBURIT.

Anonymous said...

Anon 5.26,

Sesuka hati je nak ckp org lembu. Kalau tidak kerana UMNO tanah ini tidak merdeka.

Kalau tidak kerana UMNO tiadalah BN, kerajaan BN dan seterusnya. ?

Tiada proton saga,
Tiada multimedia supercoridor,
Tiada seoang F1 circuit dal lain lain

Yg ada, cuma tanah yg berkawah kawah, bekalan air minuman yg super kotor, sampah sarap yg tidak diuruskan dgn baik, kroni anak, bini, kekasih, kazen..

Kau la lembu...lembu.. Bagus sgt la jdi anjing kafirun???

Anonymous said...

Anon. 21-5.25pm & kroni
UMNO jadi lembu ok lagi.

APA kata PKR, PAS dah jadi babi tunggangan DAP hari ini?

pork najis tak bangga jadi melayu dan lebih rela bersahabat dengan syaitan, dia (maha nyanyuk) yang diikuti oleh pendukung yg serupa juga.

pkr walaupon dipimpin oleh imam mahadi aljuburi wal buriti, tahaf kegilaan serupa pork najis menambahkan perpecahan umat melayu
dibumi bertuah ini. berbeza dap yg mencelah diantara 2 puak cuma menimba keuntungan semata-mata, yang bermasaalah bahalol dan bingai melayu terus lena dan tak sedar diri, islam dan kepentingan melayu tak kisahpon digadaikan demi kuasa palsu.

Anonymous said...

LEMBU OK LAGI LE..
DARI KULIT SAMPAI TULANG BANYAK MANFAATNYA..CAMTU LAH UMNO..

DARIPADA KORANG PENCHACHAI2 PAKATAN TU SEMUA SETARAF BABI KAFIRUN, BABI PENYOKONG MURTAD, BABI PERMAINKAN AGAMA.. APA KELEBIHAN BABI YE? BAWA PENYAKIT YANG AMAT MEMUDARATKAN ADA LE..ORG CINA PUN RAMAI TAK MAKAN BABI.. HAAAA...CAMTU LE LEVEL KORANG DAN PAKATAN RAKYAT KORANG TU..

HEHEHE..

Anonymous said...

Anon...5.26 pm, 6.26pm; suka sangat puja jubur, ko lahir lalu jubur kot???

jebat jerman said...

Prinsip BABI

"BERANI KERANA SALAH, TAKUT KERANA BENAR!"

Cuba korang kaitkan dgn BABI..

Anonymous said...

BEBERAPA TAHUN DULU, DENGAN ARAHAN KETUA PEMBANGKANG NEGARA, PEMBANGKANG DIPERAK TELAH MENGADAKAN PERSIDANGAN DEWAN NEGERI HANYA BAWAH POKOK.

HARI INI KETUA PEMBANGKANG MENDAHULUI MASA MENJADI PERDANA MENTERI YG DUDUK BAWAH POKOK DAN SEKITAR YG KOTOR SEBAGAI DEWAN BERSIDANG: TIDAK MUSTAHIL...TIDAK MUSTAHIL....INI AKAN TERJADI, ANUAR IBRAHIM MAKIN HARI BERTAMBAH CELARU FUNGSI FIKIRANYA, DIA AKAN TERUS BERMIMPI MENJADI PM, INI KEMUNKINAN BILA SEMUA CARA HABIS DIGUNA TETAPI NASIB TIDAK MENYEBELAHI ANUAR AL-JUBURIT.

DITAKUTI NANTI PENGIKUT BENGONG ANUAR AL-JUBURIT AKAN TERUS MENJADI PENGIKUT SETIA SEWAJAH DENGAN IMAMNYA YANG HARI INI BOLIH KITA TAFSIRKANLAH......