Thursday, October 11, 2012

KRITIK : BILA PAS NAK PECAT HARON DIN ?


Laman Suara PR semalam mengecam keras Datuk Dr. Shahnon Ahmad kerana menyifatkan kerjasama DAP-PAS adalah bercanggah dengan Islam.  Kata laman tersebut yang mengaku membawa aspirasi Anwar/PR tulen, Shahnon tidak patut mengeluarkan kenyataan begitu tanpa merujuk kepada kepimpinan atasan lalu menyarankan agar Shahnon disingkirkan dari PAS.

Selain Shahnon, Dato’ Dr. Haron Din juga tidak ketinggalan menjadi kecaman laman tersebut kerana menyifatkan fahaman liberal yang disokong Anwar adalah salah dan tidak ingin PAS dikaitkan dengannya.

Kenyataan Haron Din dan Shahnon Ahmad dilihat bertentangan dengan pendirian PR yang dipersetujui bersama oleh ketiga-tiga parti PKR, DAP dan PAS yang membawa imej parti berbilang kaum dan kepercayaan.

Sumber-sumber dalaman PAS memberitahu bahawa tulisan di laman Suara PR itu telah benar-benar mengejutkan golongan pro-Ulama di dalam PAS.  Bagaimanapun, mereka agak ‘segan’ untuk menyanggahnya secara terang-terangan, bimbang dianggap mengkhianati kesepakatan.

Dari kacamata politik PR, apa yang ditulis oleh laman tersebut tentulah tepat dan wajar diterima kerana jelas Shahnon dan Haron Din tidak berpijak di bumi nyata.  Kedua-dua mereka nampaknya masih menafikan hakikat bahawa PAS itu adalah sebahagian dari PR di mana hala tuju PR wajib dan tidak dapat dielak dari menjadi hala tuju PAS juga.

Oleh itu, tindakan mereka mengkritik persoalan asas yang menjadi tali pengikat pakatan itu dianggap sebagai satu pengkhianatan kepada PR dan juga PAS.

Lebih-lebih lagi apabila PAS telah menerima baik Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri jika PR memerintah.  Ini bermakna, PAS sedia dan redha akan ke arah mana jua Anwar ingin membawa negara ini.

Justeru tindakan Haron Din menolak fahaman liberal Anwar serta tindakan Shahnon mengkritik kerjasama dengan DAP adalah sama dengan menolak mentah-mentah Pakatan Rakyat, sekali gus PAS itu sendiri.  Ini kerana, PAS adalah PR dan PR adalah PAS.

Kewujudan individu seperti Haron Din dan Shahnon di dalam PAS pastinya menyukarkan usaha PR  untuk mempamerkan kekuatan gabungan pakatan mereka kepada rakyat.   Dan pastinya juga menyukarkan usaha PAS untuk meyakinkan DAP dan PKR mengenai kesetiaan mereka terhadap pakatan tersebut.

Apatah lagi dengan keadaan di mana PAS masih lagi belum dapat memulihkan ketegangan antara parti itu dengan DAP yang ditimbulkan oleh Nasharuddin Mat Isa.

Sehingga kini, kepimpinan tertinggi PAS masih berdiam diri.  Mungkin pening memikirkan cara untuk menghadapi perkembangan terbaru ini tanpa memperjudikan sokongan umat Melayu Islam dan tanpa menyinggung DAP dan Anwar atau menjejaskan Pakatan Rakyat.

PAS cukup maklum bahawa Haron Din dan Shahnon masing-masing punya pengaruh dan kekuatan sendiri di kalangan penyokong PAS dan orang Melayu.    Mengambil tindakan tegas terhadap mereka bermakna bala kepada PAS.  Sedangkan bala yang bernama Dato’ Dr. Hasan Ali juga, PAS masih terkial-kial untuk menepis.

Memandangkan PRU hampir tiba dan penyokong mereka juga semakin resah maka PAS perlu membuat pilihan iaitu sama ada menerima hakikat bahawa parti itu dan PR adalah satu, atau keluar saja dari pakatan yang mengelirukan mereka itu.

PAS tidak boleh menjulang seorang Perdana Menteri berfahaman liberal tetapi di masa yang sama ingin menegakkan Islam.  Dan PAS tidak boleh bekerjasama dengan DAP yang membawa agenda Kristian, tetapi di masa yang sama ingin menegakkan Islam.

Justeru, Haron Din dan Shahnon dan semua penyokong PAS perlu melihat artikel di laman Suara PR itu sebagai satu cabaran untuk memilih hanya satu jalan untuk meneruskan perjuangan.  Sesungguhnya tiada siapa yang boleh menyusuri dua jalan yang bertentangan, kecualilah jika diri mereka dikerat dua dan diheret menuju kedua-dua destinasi dalam keadaan tidak bernyawa.

60 comments:

Ahmadi, AmpanganNS said...

MANA ADA RAMAI GENUINE ISLAMIC FIGHTERS DALAM PAS.
SEKARANG ANWARINAS YANG KONTROL PAS.

KENYATAAN YANGDIBUAT OLIH KHALID SAMAD DAN MAHFUZ OMAR LEBIH BERAT KEPADA DAP DAN KRISTIAN. SAME WITH MAT SABU.

SIAPA PERTAHAN ISLAM DI PERLEKEH.
DULU AKU SOKONG PAS, NOW NO MORE.

SEMUA KAUM KERABAT AKU TELAH DI BERI PENJELASAN TENTANG PERJANGAN PAS, JAUH TERPESONG.

SAMA SAHAJA.....PAS = DAP = PKR

KAUM KERABAT KAMI TAK AKAN UNDI PAS LAGI.

PAS SUDAH SESAT JALAN.

Anonymous said...

ramai lagi rakyat m'sia yg undi pas dan pr..

Anonymous said...

Aku sokong apa yang dikatakan oleh saudara Ahmadi tu..... Aku dulu pun penyokong kuat PAS tapi... sekrg aku "dalam delima". tak tau nak sokong belah mana. Dah jadi caca marba. Aku harap PAS kembali seperti dulu.

Anonymous said...

Untuk saki baki ulamak dalam PAS.
Tolong fikirkan semasaknya apa yang sedang PAS lakukan.
Kalaupun nak sangat Anuar jadi PM Malaysia silakanlah. Tapi mohon sangat-sangat jangan lagi mengheret dan mengajak kami org kampung yang serba daif untuk bersama dengan kamu melalui ceramah kamu yang terang-terang menipu dan sembunyikan fakta yang sebenar.Demi ALLAH tolonglah.

Anonymous said...

Antara Ustaz Nasharuddin dan Mat Sabu siapa lebih berilmu dan lebih islamik.Kenapa ustaz Nasharuddin boleh kalah jawatan Timbalan Presiden PAS kepada Mat sabu.Siapakah Naib-naib Presiden PAS.Nilaikan mereka adakah layak digelar sebagai ulamak.Soalan yang tidak perlukan jawapan tapi perlu difikirkan bersama.

Anonymous said...

Pas Pis Pus... Sama je dri dulu smpi skrg.. No brain, just talkkkx20...kerja x buat.. Happrakkkk.. Parti politik mna dlm dunia ni yg dh lbih 20 thun wujud tp mintak derma lagi kt rakyat.. Happprakkk... Usaha x mau, mntak derma je kerjanya.. Lu pikir la sndiliii.. x abis2 nk royalti, x reti baca undang2 ke juak pas ni...

hangkedee said...

Kenapa Tuhan berikan otak, akal .mata tak mahu guna pakai.Jangan takut pada Dapig takut lah kepada ALLAH.

Anonymous said...

PAS adalah parti hipokrik. Islam hanya pada parti tidak pada amalan. Jika ibadat mereka juga adalah kerana parti maka tangonglah diakhirat nanti.

Ali said...

Hahahaha pas ganti UMNO, zman BN bagi pajak tanah 99 tahun, pas perintah x sampai 1 penggal tambah baik jadik 999thn, BN printah Msia 55 thn ada satu patung kat batu cave, pas printah kelantan sudah tuko dari serambi Mekah kepada ' Darul Berhala'..hooo haa. Parti 'kalam bauit' hari ini tambah 'kelam' dgn kenyatan Harun Din sokong sAnu, Ust. Nasha kata len, dtg Harun Taib, lain plk cerita, berlainan pula dgn kalid gereja, lumtanya murshitdoll am PKR lg...SEQABUITTT..

Anonymous said...

Pas...BOLEH PAST AWAY

Anonymous said...

Ceramah hasut org kampung kononnya Ustaz Hasan Ali jahat,Ustaz Nasharuddin pun jahat.Tapi artis artis mabuk yang masuk PAS diusung sana sini disanjumg.Lepas racuni fikiran org kampung kutip DUIT.Fikirkanlah.

Anonymous said...

PAS memang terkenal dengan KEBAHALOLANNYA....mana tahu cari duit sendiri....tiap tiap malam ceramah maki hamun sambil usung tin milo....derma jihad fisabilillah konon...
dapat derma kongsi kongsi masuk poket sendiri....lepas tu pergi ngentot bini orang...
nak bagi gempak sikit & income derma lebat, panggil artis...
siang malam terjerit jerit cerita pasal hudud kat org kampung, sekali DAPIG berdehem, terus senyap...kecut kerandot telor
bila orang tanya, jawaban standard....Tun Mahathir halang...
syukurla sampai sekarang ALLAH tidak izinkan PAS berkuasa....kalau tidak jahanam islam di bumi melayu ini,....Allah maha mengetahui apa yg tersirat di hati pemimpin & ahlul bahalol PAS....

Tukang Komen said...

Perjuangan Pas bermula dgn gerak kerja memperngaruhi orang melayu diperingkat akar umbi sehingga menjadi kuat dan kukuh. Hari ini Anwar melemahkan Pas dgn proses mempengaruhi kepimpinan atasan Pas. Mat Sabu bersama yg lain2 mengatur stratiji hingga tertolaknya Nasha dari jawatan timbalan presiden. Mr.Ulamak Hj,Hadi tidak terdaya membantu Nasha. Ini bukti jelas keje Anwar Berahim.

Secara tidak rasmi Anwar adalah presiden Pas. Pas bakal senasib dgn parti rakyat dibawah Syed Husin.

MARI KITA TENGOK SAPA YG KENA!

Anonymous said...

Kepada semau ahli tegar PAS, bermuhasabahlah dan fikirkanlah. Adakah PAS bernar-benar hendak tegakkan Islam di Malaysia? Jika benar kenapa. sejak merdeka PAS hanya bertanding dikawasan yang dianggap boleh menang sahaja. Kalau bertanding tak sampai 2/3 kerusi bagaimana hendak tegakkan Islam. PAS hanya memperalatkan Islam untuk kepentingan parti. Mufarakahlah dari parti yang hanya tahu bercakap. Islam hanya diperalatkan. Fikirkanlah.

Anonymous said...

Harapan Pas utk kembali kepada perjuangan asal mereka yg nampak lebih Islamik sudah tiada,jadi mana-mana ahli yg merasa perjuangan Pas sekarang sudah tersasar jauh, janganlah membuang masa mengkritik itu dan ini.Maut menjemput tidak di ketahui bila,jadi lebih elok beredar segera sebelum mati dalam keadaan bersubahat dgn pengamal LGBT,penyokong Islam liberal dan berfaman Pluralisma ugama.Haron Din dan Pak Shanon,lebih wajar utk merasa takut.Beredarlah segera,biarkanlah Pok Nik dan HH bergelumang dengan itu semua,kerana mereka mungkin boleh mengikut fatwa dan peraturan sendiri.

Anonymous said...

Ahli keluarga orang PAS dapat hidup senang lenang hasil pemerintahan UMNO/BN. Anak cucu mereka dapat bekerja dengan kerajaan. Tetapi mereka tetap tidak bersyukur. Inikah sifat seorang Islam yang diajar oleh parti PAS. Jika mereka berkata mereka banyak beramal bererti mereka riak. Jika mereka berkata PAS hendak tegakkan Islam, sebenarnya mereka menipu diri mereka sendiri.

Anonymous said...

PAS menggunakan agama untuk menakutkan orang Melayu dan Islam. Malangnya ramai orang Melayu dan Islam x blh fikir apa yg PAS sedang lakukan sekarang. PAS telah menjual agama Islam demi kepentingan politik, kedudukan dan habuan harta. Tak lama lagi PAS akan jual hak orang Melayu dan kepentingan orang Melayu. Kalau maki hamun itu berdosa... mengapakah orang melayu dok percaya dengan ulama PAS yang dok maki hamun orang ! Jangan jadi orang yang dibodohkan dgn guna agama.

aloya said...

Harap PAS mampos terkangkang direject oleh orang Melayu Islam PRU nnti!!!

Anonymous said...

sepatutnya pas yg jadi leader dlm pakatan, tapi hari demi hari napak di bawak2 masuk ke lubang biawak. nak buat mcm mane ... mursyidul am keluar fatwa merapu, presiden plak dah mcm tunggul - org srh cakap br dia cakap, timbalan presiden ikut lalang, 3 naib presiden - sorang tue x yah cakapla, klau kuar dari mulut dia keluar bau taik jer, yv sorang plak penjilat tegar dap - sggup makan babi dgn lim dr mkn ayam dgn najib, yg sorg tue plak konon nk playsafe la - kejap tnjuk pro ulamak kejap tnjuk pro moderat ... s/U & yg lain2 agak2 sndri la...

Servant of God said...

"Bagaimanapun, mereka agak ‘segan’ untuk menyanggahnya secara terang-terangan, bimbang dianggap mengkhianati kesepakatan."

Nak segan apa? Kesepakatan PAS sekarang adalah dengan orang yang menyekutukan Allah SWT secara terang terangan!

Penyokong PAS bukan main lagi berani nak bergaduh dengan orang BN / UMNO. Tapi kamu tidak berani dengan cina kulup tuh.

Nak tunggu apa lagi? Anon October 11, 2012 12:07 PM pun dah sebut, maut menunggu kita semua. Yang muda pun boleh mati bila2, yang sudah berumur seperti Dato' Haron Din, apa lagi?

Kenapa kamu orang takut kat cina kulup tuu haa?

Kenapa pas takut pada cina kulup???

Allah yang cipta kamu. Allah yang cukupkan kamu hidup dari kamu lahir sampai sekarang. Kalau Allah nak, setiap seorang kamu memang terencat akal masa umor 2 tahun dulu, sekarang nak berak pun harap belas ehsan orang.

Jadi yang kamu takut tapi masih melekat pada cina kapir kulup tu kenapa?

Anonymous said...

pas ujud dah lebuh 50 thn tapi asik2 mintak sedekah lagi. setiap kali ceramah hulur kat teman uncang minta sedekah...tak ada kelas...tampak sangat pas ni parti daif...parti minta sedekah. dah lebih 50 thn minta sedekah

cubalah ikhtiar sendiri cari duit..jgn malukan melayu islam dgn status parti minta sedekah

Anonymous said...


tak tau nak sokong belah mana. Dah jadi caca marba. Aku harap PAS kembali seperti dulu

JADI SOKONGLAH wadah YANG KONSISTEN PERTAHANKAN KONSEP WASATTIYAH.. dulu, kini dan selamanya.. UMNO... UMNO berjuang untuk ISLAM.. umno BERJUANG UNTUK MEMERTABATKAN ISLAM..
Bukan ISLAM digunakan untuk perjuangan POLITIK UMNO..

Anonymous said...

kah kah arun din pakar pindah jin guna bas akan dipecat dari PAS kah kah budak arun pakar pindah jin dengan bas serta pakar air jampi sedoonia sejak makan dana yahudi tetiba aje power dia ilang kah kah pakar pindah jin guna bas kah kah

Anonymous said...

Sebenarnya rakyat dah bagi isyarat. PAS MESTI KELUAR PAKATAN. Memang ada tentangan dari pro PKR dan hardcore Pok Nik (Klate) tapi majoriti rakyat dan juga ahli Pas dibawah negeri yg dikuasai BN sebenarnya lebih suka Pas berada diluar PR.

Saya tak fikir majoriti Pas (sekadar contoh) di Johor, Sabah, Melaka, Labuan atau Pahang terlalu memikirkan kuasa politik. Mereka hanya mahu perjuangan islam!

Harap Majlis Syura PAS (bukannya TIBAI) lebih bertegas untuk menolak pengabungan ini disamping menerima hakikat PAS takkan dapat memimpin PR selama PKR-DAP wujud.

Anonymous said...



bENGONG aHLI pARLIMEN pAS NI... TENGAH BAHAS RANG UNDANG2 PERBEKALAN DI PARLIMEN

NAK BAHAS PASAL APA KAPAL PERANG US BERLABUH KAT PELABUHAN KELANG, PASAL KAPAL SELAM SCORPENE..

APA KE BANGANG PUNYA AHLI PARLIMEN.. TAK TAHU KEUTAMAAN LANGSUNG.. TU PASAL KELANTAN TU TAK MAJU2.. ADA BANYAK ASET SUMBER MANUSIA YG BERKUALITI TAPI TAK TAHU EKSPLOIT.. KEPIMPINAN BODOH2 JUMUD.. TAHU BERPOLITIK AJE..

MENTADBIR HANCOR LEBUR.. BODOH..BODOH..BANGANG..



Anonymous said...

saya penyokong PAS dan kecewa dgn tindakan PAS yg selalu tunduk pada DAP...masa untuk keluar bulatan, masuk barisan...

Anonymous said...

aduhai dilemanya menjadi ahli PAS...

bab perempuan, pantang sekali kalau tidak memakai tudung. seolah2 bila pakai tudung, terus diangkat menjadi ustazah walaupun jahil. org PAS lah yg paling menjaga wanitanya. tapi dalam kes rogol, penjenayah susah nak didakwa sbb xde 4 saksi...

dulu kamilah paling kuat menentang arak. harini menang di selangor, esok kilang arak kami tutup! tapi harini makan malam pun ada arak, apa ada hal bukan kami yg minum...

kami baca harakah, dia kata UMNO menunggu masa untuk hancur. berkobar2 semangat kami. tapi bila pilihanraya, di kawasan melayu UMNO menang. di kawasan cina DAP pegang. habis, siapa yg nak hancur sebenarnya...?

yusri saari said...

Wahai parti PAS, sila kebumikan diri sendiri boleh tak? setakat sembang je lebih. hancur agama bersekongkol dengan Anwar & DAP.

Anonymous said...

jgn takut pada yahudi...takutlah pada Allah..

yahudi itu baik

Anonymous said...

Hanya Org yang sentiasa berfikiran terbuka dan waras disamping petunjuk dari ALLAH sahaja yang sedar akan muslihat org kafir khususnya yahudi memperdaya org Islam untuk bersama mereka menghancurkan Islam.Inila yang sedang mereka lakukan terhadap PKR dan PAS.Sedarlah sebelum terlambat.

Anonymous said...

woi...aku pnyokong bn..aku penyokong kuat harun dinn

kau jgn kurang ajar..

bukan sj pindah pakai bas...pakai pokok bunga pun buleh

tak tahu diam sudah

Anonymous said...

sebenarnya cerita angkut jin dgn bas tu pun rekaan saja...ditokok tambah oleh pentaksub untuk menaksubi harun din. dah mcm israiliyyat dah...

Anonymous said...

PAS for all...DAP ganti PAS...

Anonymous said...

Nanti lps ni angkut pakai keretapai laju ke Petrajaya.Muat ramai lagi cpat.hahahhaa giloooo...

Anonymous said...

Undi menuju kehancuran

To Live Again said...

Sedih tgk tindak tanduk Dato Haron Din ni.Segala FATWA,TEGURAN AMARAN dia pd pihak sekapal dgn dia (PAS) mcm melepas batuk di tangga jerDgn kata lain mcm acah2 jer.Lgsg tak ada keberanian dan istiqamah.

1)Dulu masa timbul isu kalimah Allah.Dia ckp KUFUR SESIAPA MENYOKONG PENGGUNAAN KALIMAH ALLAH UNTUK AGAMA LAIN.Tapi setakat 2 jer la.Bila Nik aziz dgn lantang menyatakan dlm PRN Srawak yg DAP & Kristian boleh terus bebas guna kalimah Allah,Haron Din pon snyap jer.Kalau setakat dia ckp makruh 2 boleh tahan lagi.Ini siap fatwa KUFUR.Ingtkan dia dh nk tinggalkan PAS,tetapi sekali lg aku kecewa.

2)Dulu masa PAS lgsg tak ada kuasa,ke hulu ke hilir dia dok canang betapa BERDOSA umno kerana tak laksanakan hudud.Tp bila dh ada kuasa,kita blh tgk sndiri berapa ramai YB PAS sndiri spt Nizar,Khalid Samad,Dzulkefley ahmad terang2 ckp yg Hudud bukan keutamaaan PAS,Hudud bukan menifesto PR,PAS lgsg tak penah melaksanakan hudud dn mcm2 lg.Spt biasa dia DIAM SERIBU BAHASA.

3)Hari tu tiba2 timbul isu IDIOM oleh Tun.M.Sepantas kilat Haron Din bangun melanyak Tun kononnya perlu BERTAUBAT kerana telah memilih SYAITAN sebagai rakan.Padahal 2 tak lebih dari KIASAN/PERUMPAAN/BIDALAN.Tapi bila si nuar kuar mcm2 kenyataan MERAPU spt SOKONG ISRAEL dll tak pulak disruh bertaubat.

Semakin hari tampak Dr.Haron pon semakin hanyut di dalam PAS.

Anonymous said...

Seronok baca comment To Live Again.tq

Anonymous said...

To Live Again
SEBAGAI UMAT ISLAM AKU MALU DAN SEDIH TENGOK TAHAP PEMIKIRAN ORANG ISLAM LA NI.
BEGITU RENDAH SEKALI.
DI PERBODOH KAN DAP N PKR, PUN MEREKA TERIMA.
APAKAH INI UMAT ISLAM AKHIR ZAMAN !

DULU TUN SEBUT PERIBAHASA ,HADI AWANG PUN BUAT RESEARCH KELUARKAN HADIS KATAKAN HARAM.
TAK BIOL KE TU.....KAN PERIBAHASA ATAU PROVERB SAHAJA.

ITU NASIBISLAM SKRNG NI, MUNGKIN TERLALU BANYAK DOSA YANG DI PIKUL, MAKA ALLAH TUNJUKKAN.
TINDAKAN MEREKA SKRNG LEBIH PERTAHAN KRISTIAN DAN DAP. DIANGAP PERTAHAN ISLAM DAN ORANG UMNO TU MUSUH..........

Anonymous said...

PAS. PARTI AGAMA SESAT

PAS. PARTI AGAMA SONGSANG

PAS. PARTI AKHIR SEMESTER

KAH KAH KAH

PARTI ANJING SURUHAN (dapig)

Servant of God said...

To Live Again October 11, 2012 2:45 PM,

Benar sungguh kata2 saudara.

Anonymous said...

Penyokong PR mesti nak kata dua individu nie kena bayar dengan UMNO....ha..ha

Kelepak, Kelepik, Kelepuk

Kuat mengepak, Kuat bertempik, akhirnya kena ketuk....

itulah PAS

Anonymous said...

Jangan lupa ungkapan Alhamdulliah dalam keadaan yang wujud sekarang.Firman Allah yg berbunyi "Innama amruhu iza aradasyai an ainyakulalahu, kun fayakun"' ayat 82 Surah Yaasin yg bermaksud" Sesungguhnya perintah-Nya apabila Dia menghendaki sesuatu hanyalah berkata kepadanya: "Jadilah" maka jadilah ia. Bukankah apa yg berlaku sekarang merupakan ketentuan-Nya?- Jika hendak disenaraikan rahsia yang telah pecah akibat perbuatan "khianat" PR,mungkin sudah tidak terhitung dengan jari. Carilah sendiri dan akan temui dengan mudah. Apa juga pembohongan PR sudah dan akan terbongkar. Tunggulah....dengan izin-Nya jua

Anonymous said...



Satu lagi bro..

PAS.... Parti Anak Setan



Anonymous said...

Gua ada jumpa satu totok PAS sekali cakap merapu takde hala tuju...kejap kebajikan kejap Islam...kejap H adi kejap Nuar....
he...he.. si keliru yang jiwa kacau....
Syabar bang non ko duduk kat mana-mana pasti kucar kacir dibuatnya...nasib baik UMNO boleh blah dengan orang macamni....kesian PAS dari lebai terus jadi serabai....

Anonymous said...

Gua ada jumpa satu totok PAS sekali cakap merapu takde hala tuju...kejap kebajikan kejap Islam...kejap H adi kejap Nuar....
he...he.. si keliru yang jiwa kacau....
Syabar bang non ko duduk kat mana-mana pasti kucar kacir dibuatnya...nasib baik UMNO boleh blah dengan orang macamni....kesian PAS dari lebai terus jadi serabai....

Anonymous said...

Gua ada jumpa satu totok PAS sekali cakap merapu takde hala tuju...kejap kebajikan kejap Islam...kejap H adi kejap Nuar....
he...he.. si keliru yang jiwa kacau....
Syabar bang non ko duduk kat mana-mana pasti kucar kacir dibuatnya...nasib baik UMNO boleh blah dengan orang macamni....kesian PAS dari lebai terus jadi serabai....

Anonymous said...

Harap syaitan bisu yang lain. Kembali kepangkal jalan. Dan sedar hidung masing-masing dicucuk

Anonymous said...

orang PAS kata, biaq menang pilihanraya dulu.. yg penting kalahkan umno..

Apa nak jadi lepaih tu cerita lain. Kalau kristian makin kuat, cerita lain, kalau anwar makin kuat meliwat, cerita lain, kalau Malaysia huru-hara, cerita lain.. yg penting kalahkan UMNO dulu.

Apa ke bodohnya orang PAS. Akal tak panjang.. orang camni patut tak dibenarkan mengundi, bodoh sangat.

Anonymous said...

AKU MASIH HERAN DENGAN PASNI, SEPATUTNYA HARON DIN @ SHAHNON@ NASHARUDDIN MAT ISA YANG PIMPIN PAS, NI MAT SABU( MUKA BAU PUKI MAH ) YANG JADI PEMIMPIN ,PI LANTAK KORANGLAH MAKIN JAUHLAH AKU DARI PAS,

Anonymous said...

pas skrg dah kurang ajar.. aku kerja majlis.. ydp aku suruh turunkan bendera umno dan pas.. tak pasal2 puak2 pas datang serang guna parang.. siap maki hamun lagi tuduh kami orang umno..

Anonymous said...

PAS NI ADA BADI.........PART AJARAN SESAT.

Anonymous said...

Aku dah ramal sejak tahun 2001 lg....mula dgn pkn skrg dah jadi pkr......luput sudah pRm! Seterus mangsanya ialah pas.....pkr bakal jadi pkIRm. Dan akhirnya berbincang dgn dap.....bakal wujud 1 parti baru pelbagai bangsa & ugama yg bernama pDkIRm......parti Demokratik Keadilan Islam Rakyat Malaysia. Ingat tak yg pernah disebut oleh dr dzul ahmad......kami bukan Islamis.....tapi Islamis Demokrat!

Anonymous said...

Betul juga tu....itu yg selalu disebut sebut sistem 2 parti......pdkirm vs bn. Bodoh la pas.......

Anonymous said...

Kah kah Kah.. Hakim Buat U-Turn... Pasai Khir Toyo dah marah.. Kalau MP Sabak Bernam Kena Penjara.. Khir Toyo pun nanti akan kena.. Hakim lain kali jgn Tunjuk Power Sgt.. Tak Tahu ke, UMNO kebal dari Undang2 walaupun bunuh Org.. kah kah Imam Roslan Yg Baling Kasut Selipar kt Hakim Boleh la Korang Berani hukum dia.. Kalau pemimpin UMNO sehari pun tk Sempat nk penjara dah Buat U-turn..

Anonymous said...

contoh2 balaci PR tengah buat fitnah.....sedap ke makan daging busuk.....

Anonymous said...

PAS DIKATAKAN ADALAH PARTI BERDASARKAN AGAMA ISLAM... TAPI PAS TIDAK BOLEH MELIBATKAN DGN APA2 YG BERCANGGAH DENGAN ISLAM... TAPI ITU YG DIBUATNYA OLEH ALIM ULAMA PAS... MENIPU... BOHONG... FTNAH... TIDAK JUJUR... TIDAK AMANAH. APA JUGA ALASAN DIBERI OLEH ALIM ULAMA DAN PENYOKONG PAS KERANA NAK BT MCM TU AKU TAK PERCAYA. SEBAB TU LAH ALIM ULAMA DULU2 TAK MAHU LIBATKAN DENGAN POLITIK... TAKUT BERDOSA KERANA MELAKUKAN YG SALAH... OLEH DIRI SENDIRI ATAU PENYOKONGNYA ! TAPI ALIM ULAMA SEKARANG TAK FAHAM EKONOMI TAPI CAKAP MCM HEBAT SANGAT DAH TU MAIN IKUT2 JE... NI DIKATAKAN BODH SOMBONG ! KALAU AGAMA PUN BOLEH DI PERKOTAK KATIKKAN APATAH LG YG LAIN. ASYIK DOK MENYONDOL DAP JE. PAS TAK BOLEH HIDUP ATAS KAKI SENDIRI... DAH MENEMPEL TU NGAKU JE LAH !

Anonymous said...

bila umno nk jadikan semula jumaat hari cuti mingguN ganti hari ahad.......

Anonymous said...

umno tolong cari bukti mana ada hadis suruh cuti hari ahad?

Anonymous said...

KOTA BHARU - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa, yang Selasa lalu memberi peringatan agar tidak mengejar kuasa semata-mata, sebagai pemimpin ‘lidah panjang’ ekoran pendirian kebelakangan ini yang tidak selari dengan parti.
Kenyataan tegas Nik Aziz itu dikeluarkan ekoran tindakan Nasharudin, yang juga Ahli Majlis Syura Pas, mahu merencanakan perpaduan terutamanya melibatkan Umno dan Pas.
“(Rancangan perpaduan) itu mengarut, mengapa sekarang baru timbul, dia (Nasharudin) itu calon Pas di Bachok, sikap itu seperti 'lidah panjang',” kata beliau ketika ditemui selepas Majlis Hari Keluarga Mawaddah di Pengkalan Chepa di sini hari ini.
Pendirian Nasharudin yang mengkritik kerjasama Pas dan DAP tidak disenangi Nik Aziz yang pernah memberi kata dua kepadanya supaya melepaskan jawatan sebagai Ahli Parlimen Bachok pada 2009.
Sebelum ini, Naib Presidennya, Datuk Mahfuz Omar berkata, Nasharudin Mat Isa telah "menyentuh dan mencabar" keputusan Majlis Syura apabila mendakwa parti itu kini mengutamakan kuasa dan meletakkan prinsip Islam di tempat kedua.
;;;;;;;;;;;;
CECITER,
CECITER,
CECITER,

Anonymous said...

Tak pyah la ckp psl hadis..bnyk bnda lam dunia ni xde lam hadis..jgn gnakn senstiviti agama lam berdebat..