Monday, September 9, 2013

NAJIB PERLU WUJUDKAN TNB KE 2 DAN JANGAN SAMBUNG LAGI KONSESI SYARIKAT IPP !


satu cadangan baik daripada seorang profesor dalam kenyataannya yang dikeluarkan 2 hari lepas.

cadangan supaya kerajaan mengarahkan petronas untuk mengambil alih beberapa syarikat IPP yang bakal tamat tempoh konsesinya tak lama lagi.

berdasarkan kenyataan profesor tersebut, sekiranya perkara ini berlaku maka kerajaan DAPAT MENJIMATKAN HAMPIR RM30 BILLION SETIAP TAHUN yang selama ini disubsidikan bekalan gasnya kepada syarikat pengendali IPP.

perjanjian syarikat IPP yang telah dikuatkuasakan oleh anwar sejak 15 tahun lepas akan tamat tak lama lagi.

kompetatif atau persaingan dalam beberapa bidang utama dan penting negara perlu diperbanyakkan lagi bagi memberikan saingan lantas dapat menguntungkan majoriti rakyat.

dulu syarikat telekomunikasi hanya ada satu.

kini selain pemain utama seperti celcom,maxis dan digi kedapatan banyak lagi syarikat yang mampu berdaya saing untuk memberikan perkhidmatan telekomunikasi kepada rakyat.

di akhir persaingan ini, yang bakal mendapat untung adalah rakyat.

rakyat akan mendapat pilihan dan mampu memilih servis dan caj mana yang difikirkan layak untuk dilanggan.

beberapa survey secara rawak kami lakukan, terdapat protes yang tinggi oleh sebilangan pengguna mengenai bil TNB.

jelas perjanjian IPP yang dilakukan oleh anwar sejak 15 tahun lepas ini tidak menguntungkan rakyat.

malah kerajaan jugak terbeban kerana terpaksa menanggung sejumlah subsidi gas yang tinggi dibekalkan kepada IPP. nilaiannya mencecah RM30 billion setahun.

RM 30 billion.
kerajaan subsidi kepada syarikat IPP.
kerajaan arah petronas ambil alih syarikat IPP.
akhir sekali yang bakal mendapat manafaat adalah rakyat.
RM 30 billion dapat dijimatkan SETAHUN !



59 comments:

esa adam said...

Menubuhkan syarikat utiliti tenaga ke dua adalah satu cadangan yg tak praktikal.

Ia bukan macam syarikat telekomunikasi yg guna air wave. Tenaga disalur mengunakan cable. Bayangkan kosnya memasang cable baru dan juga kesan terhadap persekitaran. Mahukah kita melihat dua batang tiang lampu dihadapan rumah kita. Jika pun ada syarikat yg sanggup melabur memasang cable bawah tanah sanggupkah pengguna membayar kosnya.

Selagi tiada teknoloji yg boleh menyalur tenaga melalui satelit janganlah mimpi nak buat dua syarikat tenaga. Pengambil-alih syarikat IPP tu aku setuju.

Anonymous said...

Assalamualaikum....
selalu saya terbaca org2 yg merendah2kan ahli umno yg takdew degree...maaf...najib tidak sebijak seorg yg memegang degree...cuma pandangan saya la kan.....contoh pandai tak boleh di ikot bodoh tak boleh diajar yg terang lagi nyata bersuluh lagi tu...jadi jgn memandang rendah kpd ahli umno yg tidak mempunyai degree tp mempunyai iltizam memacu negara tanpa punahsihat yg mcm burung hering/burung botak....

BatuBara said...

Petronas mengambil alih beberapa syarikat IPP yang bakal tamat tempoh konsesinya tak lama lagi demi kebaikan kerajaan dan rakyat pengguna adalah langkah yang baik.Jangan di beri konsesi kepada syarikat hanyei cinabeng.

Anonymous said...

the bottom line here hapuskan subsidi kpd IPP the second tnb tak perlu buat tiang buat kabel yg lu merepek kat sini ni suffice to take over IPP perompak duit negara

Anonymous said...

GUA ADA CADANGAN LAGI BAIK
TAKYAH SECOND TNB NI SEMUA

APA KATA KITA TENDANG AH JIB GORBLOK
AUTOMATIC IPP PEROMPAK TERHAPUS
IPP DGN SENDIRI BUBAR

Unknown said...

Wahai umat MELAYU & ISLAM semua, lupakanlah sementara pasal umno/pas/pkr... lupakan smntara pasal minyak naik atau barang naik... marilah kita sama2 berdoa kpd ALLAH dan memberi sokongan kepada pejuang2 kita untuk mempertahankan Kemuliaan Kalimah ALLAH di Mahkamah pada 10 September 2013... INSYAALLAH kita berjaya.
Untuk lebih makluman, sila ke laman : http://empayarkumim.blogspot.com/

Servant of God said...

GAP! Baik jugak cadangan tu bro, tapi nak implementasi kena laa hati2 dan transparen, baru laa tak ulang perkara sama nanti.

Anonymous said...

cadangan yang baik tidak semestinya dapat dilaksanakan dengan baik kalau misalannya 'PETRONAS IPP' itu nanti ada agenda tersirat: iaitu satu laluan mudah untuk si Uncle Tom dan si Banana memasuki sektor pengeluaran tenaga.

Anonymous said...

Tak mustahil ada IPP ini milik kroni atau sanak sedara Anwar Ibrahim. 15 tahun bukan lama.

Anonymous said...

Aku pun heran pasal apa Malaysia yang tak besar mana ni perlu ada IPP. TNB tak boleh ke handle semua? Empangan semua TNB punya. Stesen janakuasa gas/arangbatu berapa bijik sangat? Ada yang tak kena ni pada zaman Al Juburi.

Anonymous said...

Utk buat 2nd tnb memang tak practical. Seperti kata esa adam.
Cadangan yg pada aku boleh di buat adalah IPP di ambil alih samada Petronas sendiri atau TNB. Pada aku elok Petronas maintain apa yg di buat sekarang. Complex jugak cadangan kalau petronas ambil alil IPP. Yg terbaik adalah tnb ambil semua. Dan mana mana perumahan baru then mungkin boleh ada 2nd tnb. Maksud aku 2nd tnb ni beli supply drp tnb dan knockdown tariff seminimum yg boleh.

Makna kata, tnb outsource distribution mcm gas Malaysia buat. Then kita boleh nampak dalam masa jangka panjang rakyat akan benefit apa yg kerajaan buat. Tentulah bn.

Itu pun kalau pemandu tak nasihat najib yg bukan bukan la..

Anonymous said...

Ya setuju TNB atau Petronas ambik alih. Saluran letrik (pencawang, kabel, sub stations) seluruh negara semua TNB punya.

Anonymous said...

bukan sekadar petronas shj yg harus terlibat . boleh di ajak sekali KWSP & tabung haji . ini antara GLC kukuh yg mempunyai dana berterusan saban tahun . stesyen tv dah banyak , sykt telco pun banyak , syrkt air pun banyak . kenapa TNB tidak boleh di berikan pesaing dlm bisnes nya ? bila ade persaingan , baru lah TNB buka mata luas2. bukan senang nk dpt duit rakyat dan wajib tingkatkan kualiti perkhidmatannya kalau tidak mahu pelanggan lari .kerajaan wajar letakkan TNB sebagai sykt multi nasional yg berdaya saing tinggi . hal ini boleh berlaku dan tak mustahil boleh dijayakan . TM sudah melaluinya . begitu juga pos malaysia . kenapa TNB tak boleh menjadi seperti mereka kan ?

(Abg bawak lori)

Anonymous said...

Perkasakan petronas dgn syarat perniagaan dan kemasukan cinabeng dalam petronas perlu disekat atau hapuskan.

Anonymous said...

ya saya sokong bagi TNB ambil alih
semua anak syrikat ipp. jadi tariff boleh dikurangkan !! tnb tak payah beli dari pihak ketiga. tnb jana and tnb jual. Kalau bagi dekat petronas pun dia jual ker tnb jugak... pikir pikir lahhh
kalau kerajan tak ambil serius isu ini rakyat jugak kena tanggung.

hangkedee said...

Ah jib gor kroni cinabeng

hangkedee said...

Ah jib gor kroni cinabeng

Anonymous said...

Wahai umat MELAYU & ISLAM semua, lupakanlah sementara pasal umno/pas/pkr... lupakan smntara pasal minyak naik atau barang naik... marilah kita sama2 berdoa kpd ALLAH dan memberi sokongan kepada pejuang2 kita untuk mempertahankan Kemuliaan Kalimah ALLAH di Mahkamah pada 10 September 2013... INSYAALLAH kita berjaya.

Aamiiin. Aamiiin. Aamiiin. Ya Allah

Anonymous said...

OMBAK, PANTAI, RUMAH DAN TIKUS

Sekali ombak membantai sekali pantai berubah. Lazimnya ombak yang mengempas pantai membentuk pantai yang lebih landai dan bersih.

Apa yang berlaku di Pulau Pinang elok dijadikan renungan. Tidak semua ombak yang menghempas pantai akan membawa perubahan yang positif sebaliknya ada yang negatif.

Dalam sektor perumahan, perubahan negatif yang berlaku di Pulau berkenaan dan iktibar yang harus dijadikan pedoman bolehlah dianalogikan dengan peribahasa berikut:

1. Dengar guruh di langit, usah dicurahkan air di tempayan secara melulu.

2. Jangan terlalu mengharap padi di seberang pasti berbuah kerana kebarangkalian untuk bernuah adalah sama tinggi kebarangkalian untuk ianya tidak berbuah.

3. Jangan ingatkan hanya pagar BN saja yang makan padi kerana pagar PR berkemungkinan bukan saja makan padi tetapi tikar alas padi itu pun habis dimakannya.

4. Jangan terlalu berharap pada tikus untuk membaiki labu kerana kini telah terbukti tikus di Pulau Pinang tidak mampu membaiki labu sebaliknya tikus ini adalah perosak labu.

FIKIR-FIKIRKAN

Anonymous said...

Bodoh punya cadangan!

Sebelum buat keputusan, lebih baik serahkan pada yang pakar.

Aspek ekonomi, tanya pada pakar ekonomi.

Aspek kejuruteraan, tanya pada jurutera2 pakar.

Aspek pentadbiran, tanya pada pakar2 pentadbiran.

Bukan tanya pada Ahjib Ngok atau blogger!

Cuba fikir, apa kepakaran Petronas? Penjanaan tenagaker? Sekiranya Petronas diberi IPP, banyaklah nanti tangan2 ghaib yang memnipulasi peranannya! Seperti sekarang, siapa yang ada akses kepada Petronas? ITU PUN TARAK BOLE FIKIR KAH?

Apa kepakaran TNB? Penjanaan? Penghantaran? Pembahagian?

Buatlah perangai BODOH macam PEMANDU! Ahjib Ngok lantik ahli-ahlinya yang hanya tahu perbis duit rakyat! Bukan MEMANDU!

Anonymous said...

Semua IPP perlu diambilalih oleh TNB! semua IPP adalah kapitalis yg kaya raya yg menghisap darah rakyat!! syarikat yg tidak akan rugi kerana ia satu monopoli!

2nd TNB tidak relevan! persaingan akan membebankan rakyat disebabkan kenaikan pelbagai kos infrastruktur! walaupun menyediakan peluang pekerjaan baru..namun dgn permintaan yg sama..kedua2 syarikat saling berlumba2 memikat pengguna! mereka tidak akan rugi.. 2 syarikat itu akan terus bekerjasama menentukan harga! jika kos masing2 meningkat, tentu tarif juga naik!

KULIM CITY

Anonymous said...

harap PETRONAS pn jgn dipenuhi cina2 tongsan. sumber dari dalam bgtahu dah semakin ramai cina kerja dalam PETRONAS.

Anonymous said...

DI SALIN DARI BLOG APA YANG TERSIRAT
Disebalik IPP di Malaysia- Siapa Untung Siapa Rugi?

Tak sukar untuk memahami sejarah IPP di Malaysia. Kami akan guna bahasa & penjelasan yang cukup mudah difahami disebalik perjanjian IPP yang telah memberikan tekanan yang cukup hebat kepada TNB, PETRONAS dan juga anda sebagai rakyat Malaysia yang merupakan pengguna tenaga elektrik di Malaysia

Semuanya bermula pada tanggal 31 Mac 1993, Tenaga Nasional Berhad (TNB), pembekal utama tenaga di Malaysia yang juga merupakan syarikat berkaitan dengan kerajaan (GLC) telah menandatangani Perjanjian Pembelian Tenaga (Power Purchase Agreement) dengan Pengeluar Tenaga Bebas (Independent Power Producer – IPP) iaitu Yeoh Tiong Lay Corporation Bhd (YTL).



Ini merupakan perjanjian PPA yang pertama ditandatangani oleh TNB dengan IPP untuk operasi Stesen Janakuasa Bebas Paka dan Pasir Gudang. Perjanjian PPA yang pertama ini akhirnya telah membuka pintu kepada taikun-taikun tersohor Malaysia pada masa itu untuk bersama-sama menjadi kalangan pemain utama industri IPP di Malaysia. Akhirnya pada akhir tahun 1993 monopoli TNB dipecahkan dalam sektor pembekalan tenaga negara apabila tertubuhnya 5 IPP yang berperanan membekalkan 30.99 peratus bekalan elektrik kepada Grid Kebangsaan.

YTL Power Generation Sdn. Bhd. – Tan Sri Dato’ Seri Dr. Yeoh Tiong Lay (Pemain pertama yang menandatangani PPA dengan TNB)
Segari Energy Ventures Sdn. Bhd – Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary
Port Dickson Power Bhd – Tan Sri T. Ananda Krishnan
Powertek Bhd - Tan Sri T. Ananda Krishnan
Genting Sanyen Power Sdn. Bhd. – Tan Sri Lim Goh Tong

Setiap apa yang terjadi pasti ada puncanya. Apa puncanya sehingga munculnya IPP dalam industri tenaga negara?

Semuanya bermula apabila berlakunya blackout yang terburuk pada tahun 1992 sehingga menyebabkan sebahagian Malaysia “gelap-gelita” selama tempoh 48 jam dan mencetuskan kemarahan & bantahan orang awam
Akibatnya, Tun Dr Mahathir Mohamad telah menyalahkan monopoli TNB dalam penjanaan tenagaan elektrik negara di atas masalah yang berlaku pada tahun 1992 itu
Akhirnya, IPP telah diberikan peranan dalam sektor industri tenaga negara

Anonymous said...

SAMBUNG :
Pada masa itu apabila peluang dibuka untuk kontrak IPP, ramai yang membida kontrak IPP sehingga sekitar 150 permohonan telah masuk dalam Unit Perancang Ekonomi (EPU) termasuklah jutawan dan taikun tersohor Malaysia pada masa itu seperti :

Jutawan seperti Yeoh Tiong Lay (YTL)
Ananda Krishnan (Maxis)
Lim Goh Tong (Genting)
Syed Mokhtar Al-Bukhary (MMC Corporation)

Mereka juga turut berminat dengan kontrak lumayan IPP ini walaupun mereka tidak mempunyai pengalaman dalam industri tenaga negara. Mana tidaknya :

Kontrak lumayan diikat untuk tempoh yang lama (21 tahun)
Keuntungan IPP akan dijamin pulangan oleh kerajaan sebanyak 20% (minimum)



Kontrak IPP mencapai ke kemuncaknya menjelang 1997, sebelum bermula krisis ekonomi Asia di mana Malaysia pada masa itu mempunyai lebihan keupayaan tenaga sehingga hampir 50%. Akhirnya yang terkesan TNB juga :

TNB wajib membeli tenaga daripada IPP walaupun TNB sebenarnya tidak memerlukan tenaga tersebut. Tetapi di atas dasar perjanjian “berat sebelah” PPA, TNB terpaksa juga membelinya Sehinggalah berlakunya krisis ekonomi 1997, TNB mengalami kerugian yang terburuk dalam sejarah Penyelesaiannya mudahnya tarif elektrik terpaksa dinaikkan kepada anda, anda dan anda semua sebagai pengguna elektrik

Gelombang kedua IPP berlaku pada tahun 2001. Walaubagaimanapun kontrak IPP pada pada masa itu “tidak semewah” dan “kurang istimewa” sebagaimana yang dinikmati oleh pemain-pemain IPP semasa gelombang pertama pemberian kontrak IPP.

Walaubagaimanapun, TNB tidak keseorangan kerana Petronas juga sebenarnya turut menerima “bala” dan menjadi “budak belasahan” akibat wujudnya gelombang pertama IPP di Malaysia. Petrolium Nasional Berhad (Petronas) yang ditubuhkan sejak tahun 1974 lagi turut “diperah” hasil yang diperolehi mereka.

Anonymous said...

SAMBUNG,

Sejak tahun 1997 sehingga tahun kewangan 2010, subsidi gas Petronas yang terkumpul pada jumlah yang boleh dikatakan pada angka yang mengejutkan iaitu sebanyak RM116.4 bilion. IPP sendiri menikmati sebahagian limpahan subsidi sebanyak RM49.3 bilion (42.3%) diikuti dengan TNB (RM37.3 bilion atau 32%) dan lain-lain seperti kecil perindustrian, perdagangan, pengguna kediaman dan NGV menikmati RM29.8 bilion atau 25.6%. Secara faktanya, IPP dan TNB sahaja sudah menikmati sejumlah RM86.6 bilion atau 74.4% daripada jumlah subsidi gas sejak tahun 1997 lagi.


Setakat ini, Petronas telah membayar sejumlah RM529,000,000,000,000 (RM529 bilion) kepada Kerajaan Persekutuan & Kerajaan Negeri, menjadikan Petronas adalah penyumbang terbesar “peti simpanan negara”. Sepatutnya keuntungan Petronas adalah berlipat kali ganda daripada yang diperolehi sekarang ini tetapi subsidi yang tinggi diberikan kepada kepada IPP dan TNB telah mengambil sebahagian besar daripada keuntungan bersih Petronas. Setiap tahun, Petronas membayar berbilion-bilion ringgit dalam bentuk subsidi gas terutamanya oleh IPP dan TNB.



Pada tahun 2005, 40.5% kos operasi TNB telah dibelanjakan untuk membeli elektrik daripada IPP. Bagi tahun kewangan 2010, kos tenaga TNB meningkat sebanyak 2.4% kepada daripada

RM16.974 billion (tahun 2009)
RM17.379 billion (tahun 2010)

Ini semua disebabkan pembayaran yang lebih tinggi kepada Pengeluar Tenaga Bebas (IPP) berjumlah RM12.528 billion meningkat sebanyak 5.9 % berbanding tahun sebelumnya (RM11.827 billion). Disebabkan kos bahanapi yang rendah, sekurangnya TNB masih boleh untuk menyerap tekanan kos pembelian tenaga yang tinggi daripada IPP.

Anonymous said...

SAMBUNG
Tak sukar untuk IPP buat untung atas angin sehingga menekan TNB, Petronas dan seluruh pengguna elektrik di Malaysia :

Beli gas pada harga subsidi (sangat-sangat murah) daripada Petronas sedangkan Petronas beli pada harga pasaran dari Lapangan West Natuna, Indonesia
Ia juga bermaksud, Petronas, kerajaan dan rakyat Malaysia terpaksa menyerap harga gas yang tinggi untuk dibekalkan kepada IPP. Secara tidak langsung, hasil kepada Petronas, kerajaan (dan rakyat) juga akan menurun yang sepatutnya keuntungan mampu dicapai pada angka yang lebih tinggi TNB MESTI BELI tenaga daripada IPP pada kadar yang tinggi iaitu sebanyak sebanyak 16 sen seunit (kWh) Sedangkan TNB boleh hasilkan tenaga pada kadar yang lebih murah iaitu pada kadar 8 sen seunit (kWh) dan boleh dijual kepada pengguna pada kadar sekitar 17 sen seunit (kWh) TNB terpaksa mengenakan harga kepada pengguna sebanyak 30 sen seunit selepas dicampur dengan beberapa kos penghantaran dan kos TNB yang lain Tarif elektrik naik dan akhirnya rakyat Malaysia yang terkesan Inilah yang dinamakan “skim cepat kaya” khas tanpa sebarang risiko untuk golongan atasan supaya mereka terus menggungguli takhta senarai individu terkaya di Malaysia.

P/S : Jadi sekarang ini siapa yang menerima subsidi antara yang terbesar di Malaysia? Mana yang lebih penting, subsidi kepada rakyat kebanyakan atau taikun-taikun kaya di Malaysia

Anonymous said...

Apabila TNB dan pengguna perlu bergantung kepada IPP yang sedia ada yang 100% tidak menggunakan penjanaan kuasa hidro, kenaikan harga petrol secara relatif akan menaikkan harga tarif letrik. Didapati stesen janakuasa hidro di Kenyir, Pergau dan Temenggor menjual elekttrik ke Thailand dan begitu juga turut dirancang untuk empangan letrik hidro terbesar di Asia Tenggara di Bakun akan membekalkan letrik ke Indonesia. Kenapa jadi begini? Bekalan tenaga dikomersilkan, sedangkan pembangunan prasarana datang daripada wang rakyat.

Anonymous said...

Nampak cadangan memang bernas, tapi najib kena tanya pemandu dan con-sultan dulu. Najib tak upaya nak fikir sendiri.

Anonymous said...

kpd semua para pengomen diatas..

anda layak menjadi penganalisis politik dan ekonomi............


























mengalahkan menteri..hahahaha

Anonymous said...

IPP perlu disifarkan.. semua bentuk subsidi perlu disalurkan kepada rakyat!! taikun2 dan pemegang saham kaya raya atas sedutan lendiran darah rakyat bawahan..

Anonymous said...

TOkPEK KONG Said:

Dalam dunia ini ada 2 IT yg jangan percaya pada orang, Du... IT DAN bu....IT

Anonymous said...

anon 10.26am.. Isu IPP ni sudah lama didebatkan.. tiada isu lagi... kerajaan memang sudah terlanjur.. kita kena tunggu sehingga tamat perjanjian.. mungkin ditahun 90an anda masih dibangku sekolah...... hahahahahaha

Anonymous said...

Ada dua perkara yang saya nak sentuh disini mengenai cadangan-cadangan yang diutarakan.

1. Bila perjanjian dengan IPP tamat nanti tak payahlah membebankan Petronas, biarlah Petronas dengan fungsi-fungsi dan tanggungjawabnya nya yang sudah pun berat. Apakah disebabkan keuntungan Petronas yang berbilion setiap tahu kita sudah gelap mata,nak ambil jalan pintas saja bagi mengatasi masaalah subsidi. Kita ada ramai bijak pandai dan professor-professor diuniversiti-universiti, mereka ini berfikir dan buatlah analisa perniagaan yang lebih 'practical' dan berdaya maju. Jika mereka sendiri diberi peluang menerajui IPP-IPP, bolehkah mereka "turn around" IPP-IPP berkenaan dalam situasi ekonomi sekarang?
2. Lagi satu kita mesti faham IPP-IPP hanya menjana kuasa, mereka tidak terlibat dalam " distribuation of power atau electricity", maka tak timbul persoalan dua tiang letrik dari dua syarikat berlainan didepan rumah kita.

usin said...

salam gap. cadangan professor tu sangat baik dan amat bernas. seorang pemikir yg bukan sahaja berani mencadang, malah melontarkan cadangan. mungkin ada sesetengah pihak sambil menjuih bibir memperlekeh cadangan sebegitu. nak cari pengaruh la kononnya. kita mesti berdiri atas fakta dan berani bercakap dan bertegas dengan fakta. kerajaan, melalui bekas menteri kewangannya yang kini asyik membangkang apa yg dibuatnya dulu (siapa lagi kalau bukan anwar ibrahim sipembikin pekung)telah membazir rm30 bilion setahun hanya kerana memberi subsidi kepada IPP. dengan adanya pemikir-pemikir yang telah melontarkan cadangan 'baik' ini, terpulang kepada najib dan kabinet untuk mempraktikkannya. usah tanya kepada PEMANDU yang sedang mabuk kerana PEMANDU akan kata USAH LAYAN (juta2 aku rugi)...sekian, untuk najib kalau ada upaya berfikir utk rakyat terbanyak, bukan beberapa kerat pekung dalam pemandu mabuk.

usin said...

salam gap. cadangan professor tu sangat baik dan amat bernas. seorang pemikir yg bukan sahaja berani mencadang, malah melontarkan cadangan. mungkin ada sesetengah pihak sambil menjuih bibir memperlekeh cadangan sebegitu. nak cari pengaruh la kononnya. kita mesti berdiri atas fakta dan berani bercakap dan bertegas dengan fakta. kerajaan, melalui bekas menteri kewangannya yang kini asyik membangkang apa yg dibuatnya dulu (siapa lagi kalau bukan anwar ibrahim sipembikin pekung)telah membazir rm30 bilion setahun hanya kerana memberi subsidi kepada IPP. dengan adanya pemikir-pemikir yang telah melontarkan cadangan 'baik' ini, terpulang kepada najib dan kabinet untuk mempraktikkannya. usah tanya kepada PEMANDU yang sedang mabuk kerana PEMANDU akan kata USAH LAYAN (juta2 aku rugi)...sekian, untuk najib kalau ada upaya berfikir utk rakyat terbanyak, bukan beberapa kerat pekung dalam pemandu mabuk.

usin said...

salam gap. cadangan professor tu sangat baik dan amat bernas. seorang pemikir yg bukan sahaja berani mencadang, malah melontarkan cadangan. mungkin ada sesetengah pihak sambil menjuih bibir memperlekeh cadangan sebegitu. nak cari pengaruh la kononnya. kita mesti berdiri atas fakta dan berani bercakap dan bertegas dengan fakta. kerajaan, melalui bekas menteri kewangannya yang kini asyik membangkang apa yg dibuatnya dulu (siapa lagi kalau bukan anwar ibrahim sipembikin pekung)telah membazir rm30 bilion setahun hanya kerana memberi subsidi kepada IPP. dengan adanya pemikir-pemikir yang telah melontarkan cadangan 'baik' ini, terpulang kepada najib dan kabinet untuk mempraktikkannya. usah tanya kepada PEMANDU yang sedang mabuk kerana PEMANDU akan kata USAH LAYAN (juta2 aku rugi)...sekian, untuk najib kalau ada upaya berfikir utk rakyat terbanyak, bukan beberapa kerat pekung dalam pemandu mabuk.

Anonymous said...

inilah mamang perangai anwar. dulu dia yang menteri kewangan meluluskan IPP sebab kroni dia. sekarang dia putar belit cerita tuduh kerajaan yg bukan2. kononnya IPP skang perlu dikaji. porraahhh anwar. kaki putar alam

Anonymous said...

kini terbukti pemberian subsidi kepada satu atau dua individu tidaklah terjamin akan menguntungkan (dari sudut politik) berbanding pemberian subsidi kepada berjuta-juta kepala.

Anonymous said...

cibai!!! punye anuaa
berbunyik macm bagus
belakang punya tikam lagi dahsyat..
nua..bil api rumah kat kg pon naik mencanak2..ape ko boley bikin???
betul cibai laa lu..

Anonymous said...

Apa-apa pun , kadar tarif pengguna domestik bagi penggunaan 201 unit & keatas perlu diturunkan kerana ia sudah terlalu mahal & tdak munasabah (Antara 33.4 hingga 45.4 sen seunit).

Anonymous said...

Ni semua salah anwar al juburi ambik jalan mudah selesai masalah blackout TNB tahun 90-han. Bagi kat swasta tapi perjanjian yang berat sebelah. Pasal kebodohan al juburi penjubur bangang kelas 3 GD pengajian melayu ni pengguna malaysia yang jadi mangsa.

Anonymous said...

anwar ibrahim haramjadah buat taik dalam BN orang lain yang kena cuci. Sekarang dia pulak kata taik yang dia buat tu dia boleh cuci kalau jadi PM????lagi buat taik ada? dia perintah malaysia habis semua dia gadai.

Anonymous said...

Ni bukan salah najib.. Ni semua anwar ibrahim yg bodoh masa dia tpm dulu

Anonymous said...

Setuju untuk diadakan 2nd TNB.. sebab TNB sedia ada mempunyai perjanjian tanah yang berat sebelah dgn kerajaan. Setiap projek baru kerajaan, TNB akan mintak pencawang yang bersaiz sebesar mungkin. Selepas itu kerajaan perlu menyerahkan bangunan tersebut kpd TNB berserta geran tanah atas nama TNB... Bangunan kerajaan bina, jalan kerajaan bina, pagar kerajaan bina, tanah pun kena serah... kalau tak TNB berkeras tidak mahu salurkan elektrik. Syarat berat sebelah ini telah berlanjutan sejak TNB ditubuhkan.

Anonymous said...

Dan bangunan pencawang yang berharga hampir seratus ribu ini akan menjadi harta TNB. Bukan itu saja, untuk TNB memasukan bekalan, kerajaan akan dikenakan caj-2 lain termasuk sumbangan sesalur berpuluh ribu, dan caj2 yang sepatutnya TNB kena tanggung.

Anonymous said...

Esok D day penggunaan kalimat Allah di COA. Sama-sama kita doa rayuan kita berjaya. Amin.

Unknown said...

Assalam Tuan. Blog Tuan sangat menarik dan banyak mengandungi info-info yang terkini untuk dikongsi bersama..Mohon http://toramalaya.blogspot.com/ ini dimasukkan dalam bloglist Tuan. Blog Tuan sudahpun di linkkan dengan bloglist saya.

Terima Kasih & Salam Perjuangan. Wassallam.

Anonymous said...

Aku suka tang ombak menghempas pantai tu.

Man Kilat said...

Cadangan yang baik oleh tuan Profesor. Tidak perlu disambung konsesi IPP tersebut Petronas/TNB 2 dilantik untuk mengambil alih.

Masalah kini adalah surplus tenaga yang dijana oleh IPP (dengan menerima subsidi bahanapi yang substantial daripada kerajaan (daripada wang rakyat))yang terpaksa dibeli oleh TNB pada harga yang menjamin keuntungan pada IPP tadi yang pada akhirnya dibebankan semula pada rakyat.

Tanpa IPP tadi penjanaan dan penyaluran tenaga dikawal semula oleh syarikat GLC (Kerajaaan). TNB 2/Petronas boleh hanya bertindak sebagai back up sekiranya berlaku krisis tenaga di Malaysia yang kemungkinan akan kembali berulang seperti penghujung 1990an adalah amat tipis.

Kesimpulannya, tiada keperluan IPP di negara Malaysia yang kaya dengan sumber-sumber penjanaan hidro yang cukup mampu dikendalikan oleh TNB sendiri.

Anonymous said...

Aku suka pengomen2 yg mengutarakan pandangan2 dan pendapat2 yg positif dan cukup serius pada hari ini, anda semua memang hebat! Teruskan pengutaraan!

Anonymous said...

Pengambilan semua aspek pengeluaran tenaga eletrik, tak perlu lah kita cadangkan menambah 2nd TNB........
IPP yang sedia ada, lau tamat kosensinya, lupuskan segera, berikan TNB sepenuh kuasa menjana dan pembahagian tenaga,
kerana kepakaran mereka sudah cukup
memberi impak yang besar dari segi menjana NEGARA maju pada 2020 yang hanya tinggal 7th lagi.....
beri anak syarikat kerajaan (TNB)sendiri memegang keseluruhan
kosensi tenaga, kalau mahu kadar tarif tenaga kekal pada harga maksimun...... TUN MAHADIR..pasti tersenyum bangga membuka KASPUL AMANAT NYA SENDIRI yang tertanam
34th yang lalu......
doakan lah semuga panjang umur serta sehat wa'afiat pada 2020 nanti, semuga "ALLAH" meqabulkan
permintaan TUN MAHADIR.....
AMIN....

Anonymous said...

cubaan

Anonymous said...

alah, IPP ni pun suku sakat Tun M yg punya.....Najib plak nampak macam budak jahat. Dgr cerita Najib akan beli balik konsesi IPP yg dijual oleh Tun kat keling2 dan cina2 tu. steady najib

Anonymous said...

Tarik sabsidi minyak , kerajaan dapat jimat RM3 bilian setahun. jutaan rakyat tercekik.

Beri sabsidi kepada syarikat IPP kerajaan rugi RM30 bilian sethun itu tak mengapa. IPP berdekah-dekah ketawa.

Pandai betul kerajan kita yang telus ni.
Apa yang anda fikir sekarang....?

By;Cikgu"S"

Anonymous said...

sapa yg kayakan tokey2 cina dan keling dgn bagi sabsidi berbillion ringgit setahun dgn perniagaan untung kerajaan jamin, tapi pada masa sama dikutuk melayu marhain kuat makan sabsidi? sapa tu? fikir2 kan k

Othaman Ahmad said...

Saya berpendapat ada baiknya juga jika kita ada pembekal alternatif bagi mengelakkan TNB (Total National Blackout) berulang pd tahun 1992. Akan tetapi, adakah taikun-taikun pemilik IPP itu mendukung kerajaan BN pada PRU 13 yg lalu? Orang berbudi kita berbahasa... kpd yg cenderung kpd pembangkang, eloklah kerajaan lupakan mereka setelah tamat tempoh perjanjian.

Dalam pada yg sama, PM Najib usahlah minta nasihat PEMANDUL & para Konsultan Liberal yg telah meranapkan prestasi & kredibiliti Kerajaan & Kepimpinan kita. Apa yg diutarakan di sini cukup baik & professional... tanpa Consultancy Fee lagi..!!

Jika PM Najib masih berdegil juga nak ikut telunjuk tuan-tuan punaisihat jahanam itu, isu TNB ini
akan menjadi boomerang kepada beliau.

PM Najib sendiri kena ingat....
T N B.... Tumbangkan Najib Bodohwi.

Anonymous said...

apa salahnya kalau rakyak lebih bijak otaknya dari otak menteri2 najib yang ramai makan gaji buta

Anonymous said...

Nampakanya gelombang penentangan terhadap pemimpin Melayu yang tidak berjiwa Melayu telah bermula sekali lagi….

Apapun ia perlu diwar-warkan sekiranya pemimpin dilihat telah tersasar dari matlamat yang sebenarnya….

Tanda-tanda & alamat-alamat buruk kebelakangan ini menunjukkan DS Najib berkemungkinan pemimpin yang terakhir dari UMNO sekiranya ia tidak membetulkan halatuju yang semakin terpesong…

Justeru bagi mengelakkan pembangkang mengambil alih kuasa, kita perlu kembali ke sistem lama Melayu yang sudah pasti lebih mengutamakan Melayu dan Islam.

Praha2 said...

Baru baru ini TNB announced keuntungan nya. Eden tak faham lah kalau dah untung mengapo naikan tarif? nak naik tarif ni kakua rugi. Satu perkara yang kito tak pornah tanyo: mengapo tak guno tenaga lain saperti solar dan wind . Dibarat banyak mengguno kan wind. Cuba pandu koreto dari Prague ke Vienna-sepanjang jalan kito lihat ado alat mengguno tenaga angin. DiMalaysia pancaran mato hari bolih dikatokan setiap hari dan baitu juga tiupan angin. Mungkin apo yg eden cakapkan ini tak masuk akal tapi kito kono cari lah. Lagi satu-hargo batu arang sudah turun dan eden pocaya TNB banyak mengguno batu arang. Jadi mano logik nyo menaikan tarif kalau pembakarnyo dah turun hargo?Eden bukan pakar tapi common sense tells you what is right and wrong.Berhubung dgn IPP korajaan jangan lagi sambung kontrak mereko. Buet macam air yg disalurkan ke Singapore. Habis kntrak habis lah.Yg untung IPP yg rugi rakyat.PRU14 ta lamo Ingat