Saturday, November 23, 2013

APA YANG SEDANG CINABENG DAP LAKUKAN TERHADAP STATUS QUO BAHASA MELAYU ?


Assalamualaikum...

Saya sering membaca tulisan-tulisan GAP dan blog2 yg dipautkan dalam website GAP. Salah satu isu yg menarik ialah tentang sikap kiasu Cinabeng dan dasar rasis mereka terhadap masyarakat Melayu. 

Di Pulau Pinang ini misalnya isu merobohkan rumah-rumah org Melayu misalnya di Bayan Lepas dan diskriminasi terhadap peniaga-peniaga Melayu sering GAP paparkan. 

Satu lg yg saya ingin kongsikan ialah dasar licik DAP untuk meminggirkan Bahasa Melayu dan warisan Melayu di pulau ini. Selain daripada mereka berusaha mengangkat taraf bahasa Cina, Tamil & Inggeris setaraf dengan bahasa kebangsaan, mereka juga secara tersusun mengikis kepentingan Bahasa Kebangsaan dalam pentadbiran kerajaan dan perkhidmatan awam. 

Contoh terbaru yang saya sertakan di sini ialah Buletin Mutiara  ( saya berikan contoh keluaran 1 Nov) terbitan kerajaan negeri yg diberikan setiap bulan kepada seluruh rakyat negeri ini bagi mempromosikan kerajaan DAP. 

Walaupun buletin ini terbitan kerajaan negeri dan bukannya terbitan parti DAP seperti Buletin Roket, tapi isi kandungannya terang- terangan meminggirkan bahasa kebangsaan. 

Dalam keluaran 1-15 November misalnya hanya 2 muka surat sahaja yg berbahasa kebangsaan, itupun tentang info umum misalnya nama Adun & email, talian kecemasan, senarai nama ahli majlis MPPP di halaman 12 & 13. Di halaman yang sama juga disertakan alamat editorial yg berpusat di bangunan pentadbiran kerajaan negeri di tingkat 47 KOMTAR.

 Semua ahli pasukan editorial ini ialah CIna dan India kecuali seorang Melayu sbg fotografer dan seorang lg pereka grafik Melayu. Malahan kumpulan penting iaitu para editor hanyalah editor English, Chinese & Tamil.

 Wartawannya juga serupa tidak ada seorang pun wartawan untuk berita Bahas Kebangsaan. Berbalik kepada jumlah halaman pula, 20 halaman untuk berita utama dalam BI, 15 halaman dlm tulisan Cina, 6 halaman tulisan Tamil & untuk bahasa Kebangsaan spt yg saya sebut tadi, hanyalah 2 halaman sahaja dan kandungannya bukan berita pun!

Inilah contoh kerajaan yg disokong oleh pejuang-pejuang bahasa dan sastera yang hipokrit spt Sasterawan Negara Muhamad Hj. Saleh, A. Samad Said, GAPENA, PENA, DBP yg begitu hebat mengutuk dan mengkritik dasar bahasa kerajaan terutama sekali terhadap Tun Mahathir. Dimanakah suara mereka ini terhadap dasar peminggiran dan penghinaan oleh sekutu mereka kerajaan DAP terhadap bahasa kebangsaan? 

Satu perkara lagi polisi kerajaan DAP ini jelas menunjukkan betapa hinanya mereka memandang orang Melayu termasuklah bahasa dan budaya mereka.

Saya menghantar email ini kepada GAP atas rasa keprihatinan saya kepada nasib orang Melayu dan dalam masa yang sama saya tidak tahu kemana saya mahu mengadu.

salam hormat
Rakyat Kecil Penang

22 comments:

  1. Tu laa yg pas banggakan.....

    ReplyDelete
  2. Ini baru PENANG, lepas ni SELANGOR pulak...tapi orang Melayu tak sedar sedar diri jugak lagi...

    Masih percaya pada DAP...

    Tunggulah SIAP korang semua nanti..

    ReplyDelete
  3. saya bekerja dgn gomen...wpn bukan kementerian, saya sering menghadiri mesyuarat peringkat kementerian. kebanyakan meeting sekarang adalah dlm bahasa inggeris..you are definitely not aware of the developments in the country in the past many years...

    ReplyDelete
  4. lupakan org melayu dgn sejarah mereka dahulu kemudian budaya mereka kemudian bahasa mrk. sedikit demi sedikit melayu akan lupa asal usul mereka dan akan sama taraf dgn bangsa lain yg tik nenek mereka dtg menumpang suatu ketika dahulu

    ReplyDelete
  5. Percayalah pendedahan ini akan dipandang sepi sahaja oleh kerajaan Umngok...yang penting duit masyuuk sebelum PRU 14, lepas tu kalah pun tak pe,, duit cukup seumur hidup...

    ReplyDelete
  6. agaknya majoriti org2 Melayu pulau pinang (skrg penang) mmg malu dipanggil Melayu sbb tu mrk sama2 berusaha dgn dap utk menghapuskan identiti bangsa dan bahasa mrk.

    jadi apa nak herankan puuunnn ...

    ReplyDelete
  7. Wa'alaikumsalam.

    Saya sebenarnya berasa pelik kenapa ada ramai Melayu yang menjadi ahli DAP. Sudah terang-terangan yang parti itu menolak, meminggir, memperkecilkan apa sahaja yang ada kaitan dengan Melayu.

    Mungkin ada yang silau kerana kilauan habuan yang akan (mungkin) diagihkan kepada mereka jika Pakatan menakluki Putra Jaya (takut-takut nanti diorang ambil dagingnya tapi tulang diagihkan kepada ahli DAP Melayu. Nauzubillah).

    Masa kini DAP baru berkuasa di PPinang sahaja sudah banyak karenahnya yang harus ditolak sepenuhnya oleh orang Melayu.

    Soalnya, mengapa Melayu (walaupun segelintir) masih menjadi ahli DAP? Pls jump the ship Bro. The sooner the better.

    Wallahualam.
    Wak Mustar.

    ReplyDelete
  8. Lihatlah betapa hipokriknya penyokong Pakatan Haram. Walaupun dah nampak begitu sekali DAP menghina kedudukan Bahasa Melayu tetapi apa yang mereka buat untuk menuntut hak. Yang mereka tuntut adalah peluang untuk mendapat tempat dalam kerajaan dan GLC. Melayu yang menyokong Pakatan Haram di Pulau Pinang dah jatuh tahap DAYUS.

    ReplyDelete
  9. TERAMAT BODOH!!!

    RINTIHAN ORANG MELAYU YANG BERADA DI TANAH MEKAYU DAN MAJORITY NYA MELAYU/BUMIPUTRA!!

    INI LAH TANDA2 MELAYU AKAN TETUS MENJADI BODOH!!

    ADA PARTY MELAYU ISLAM(PAS) tapi keluarkan kenyataan "LEBIH SANGGOP MAKAN BABI BERSAMA DAP DARIPADA MAKAN AYAM BERSAMA UMNO".. Yang lagi satu pulak (PKR) berzinah sana sini tapi belagak saperti Melayu/Islam baik.

    Ini lah parti2 besar punya pukimak dan haram jadah!!

    Ko ingat Cina Kominis Pendatang Babi DAP dan cina2 suka ka??

    Parti Islam Sial Lah!!

    Penyokong2 Melayu nya pulak otak tarok pat juboh!!

    ReplyDelete
  10. Coiiiiiii.........apa sudah jadi dengan pilihanraya pas wei.......ni lagi teruk dari spr pru13...........jumlah undi yang sikit pun terhegeh2 sampai esok baru nak umum....apa ni parti islam semalaysia.........ka nak tukar keputusan di saat2 akhir.........malu la.........berak calit kat muka sendiri.........xcukup2 lagi ka nak permainkan agama Islam........xcukup lagi ke kesan dari semua nie menyebabkan islam kat negara islam pun mula dipertikaikan.......cukup2 lah wahai pas........kayu yang dimakan anai2 tu tunggu nak runtuh ja.......biar kami rakyat melayu islam generasi baru mengislamkan semula parti melayu islam, UMNO.......dan nantikan kejatuhan terbesar pas nanti........

    ReplyDelete
  11. Mat Sabu Menang. Tahniah.

    Saya ucap tahniah bukan kerana teruja dengan kemenangan Mat Sabu. Saya tahniah kerana dengan itu bermakna golongan ulamak sudah ditolak oleh kebanyakan perwakilan Pas dalam muktamar. Itu fakta yang wajib diakui oleh para ulamak dalam Pas sendiri.

    Ada orang kata golongan ulamak berlawan dengan golongan professional dalam muktamar kali ini. Saya tak bersetuju. Mat Sabu professional dari sudut apa ? Khalid Samad professional dari sudut mana ? Saya rasa lebih tepat kalau kita kata ULAMAK vs BUKAN ULAMAK dalam muktamar kali ini. Memang tidak dinafikan kali ini Pas dibarisi oleh majoriti kepimpinan Bukan Ulamak (eg. Mat Sabu bukan ulamak, Khalid Samad bukan ulamak sedangkan Hadi Awang ulamak, Nik Aziz ulamak, Nasarudin Hasan ulamak, Nik Amar ulamak).

    Saya bersetuju dengan Blogger MIK, kemenangan kumpulan bukan ulamak untuk memimpin Pas pasti memberikan advantange kepada Umno. Orang melayu yang celik dan cerdik pasti dapat melihat dan menilai untung ruginya mereka hendak menyokong perjuangan Umno atau menyokong perjuangan Pas.

    Kalau dulu2 bila dikatakan perjuangan Pas adalah perjuangan untuk islam, saya tidak nafikan kerana pada ketika itu hampir 95% pimpinan Pas adalah terdiri daripada tokoh2 agama dan para ustaz. Tetapi hari ini keadaan sudah berubah. Pas dengan Umno dah tak ada bedanya lagi dari segi saf kepimpinan (dalam Umno ada bukan ulamak dan ada ulamak sebagai pemimpin). Hadi Awang walau pun ulamak tapi bagi saya dianya tak ubah macam " TUNGGUL MATI " sahaja, sengaja diberikan kemenangan percuma oleh para perwakilan yang pro bukan ulamak (Mat Sabu) untuk menunjukkan kepada akar umbi Pas di kampong2 KONON2NYA PAS MASIH DIPIMPIN OLEH ULAMAK.

    Saya percaya satu hari nanti Mat Sabu akan naik menjadi Presiden Pas juga. Memang itu yang kita harapkan supaya orang melayu di kampong2 tidak lagi bercakap " SOKONG PAS SAMA SEPERTI SOKONG ISLAM, MENENTANG PAS SAMALAH DENGAN MENENTANG ISLAM ".

    Yang paling penting supaya akhirnya orang2 melayu di kampong nampak " AKHIRNYA PAS DI PIMPIN OLEH MAT SABU SEORANG PRESIDEN PAS YANG MENYOKONG PERJUANGAN KOMUNIS, MAT SABU PRESIDEN PAS YANG MENGANGGAP CHIN PENG SEBAGAI WIRA ".

    Sama2 lah kita doakan agar Mat Sabu menjadi Presiden Pas sebelum datangnya PRU14.

    Untuk makluman, penulis adalah insan yang membesar dalam keluarga aktivis Pas, yang teruja dengan warna hijau Pas semenjak zaman kanak2 lagi. Penulis dipasak dalam kepala oleh arwah bapa BAHAWA UMNO KAFIR KERANA UMNO BERPAKAT DENGAN GOLONGAN KAFIR MCA DAN MIC, dan penulis pun bersetuju. Tetapi hari ini setelah penulis hidup selama lebih setengah abad, dan mengikuti perjalanan Pas maka penulis simpulkan :

    KALAU DULU UMNO KAFIR, MAKA HARI INI PAS JUGA SAMA KAFIR MACAM UMNO. KALAU DULU UMNO BERPAKAT DENGAN GOLONGAN KAFIR (TAPI UMNO TIDAK LAH SAMPAI JADI PAK TURUT KEPADA KAFIR MCA DAN MIC), TETAPI HARI INI PAS BERPAKAT DENGAN GOLONGAN KAFIR SAMPAI SANGGUP JADI PAK TURUT ATAU BARUA KEPADA KAFIR DAP.

    Untuk berlaku adil kepada Pas dan Umno penulis minta anda berikan rating tahap KAFIR diantara Umno dan Pas :

    FIRST DEGREE KAFIR ... adalah mereka yang menuduh orang lain kafir kerana berpakat dengan orang kafir untuk membentuk kerajaan, kerana pada masa itu mereka tidak berpakat dengan orang kafir lagi.

    Siapa yang layak ? Adakah Pas atau adakah Umno ?

    SECOND DEGREE KAFIR ... adalah mereka yang pernah dilabel kafir hanya kerana berpakat dengan orang kafir untuk membentuk kerajaan, dan mereka tidak pernah melabel kafir keatas pihak yang pernah mengkafirkan mereka walau pun sudah mengetahui pihak itu sekarang sudah berpakat dengan orang kafir malahan sampai ke tahap di lihat oleh khalayak yang waras bahawa pihak itu sekarang seakan2 menjadi BARUA kepada orang kafir untuk menghancurkan islam.

    Siapa yang layak ? Adakah Pas atau adakah Umno ?

    Ana Muslimah

    ReplyDelete
  12. Syukur kerana Tuan Ibrahim menang. Setidaknya ada juga ulamak dalam Naib Presiden. Apa pun nampaknya pengaruh ulamak telah berjaya dikurangkan oleh Mat Sabu and the team. Dalam kepimpinan Pemuda juga team bukan ulamak lebih ramai. Dalam MKT juga bukan ulamak majoriti.

    Adakah ini menunjukkan pengaruh ulamak semakin lemah dalam Pas ? Bukan pelik jika Mat Sabu naik jadi Presiden maka peranan ulamak hanya lah sebagai penasihat sahaja.

    Dalam keadaan sekarang, saya rasa lebih selamat jika orang melayu di kampong cuba belajar mencari kelebihan yang Umno ada untuk melayu dan islam berbanding dengan yang dapat ditawarkan oleh Pas.

    PRU14 memang jauh lagi tapi tak rugi kalau kita belajar mencari kebaikan Umno daripada sekarang. Saya percaya kekalahan Umno di PRK Sungai Limau, sudah memberikan satu mesej kepada pemimpin Umno ... " JANGAN LUPA KEPADA TANGAN2 YANG TELAH ANGKAT UMNO KE PUTRAJAYA PADA PRU13 YANG LALU ".

    Insyallah kalau pemimpin Umno insaf dan sedar ... " TANGAN YANG SAMA JUGA YANG AKAN TERUS ANGKAT UMNO KE PUTRAJAYA PADA PRU14 NANTI ".

    Ana Muslimah

    ReplyDelete
  13. Saudara Blogger

    Kalau dapat tolong tulis artikel berkenaan keputusan pemilihan Muktamar Pas 2013. Saya nampak kali ini pengaruh ulamak semakin kurang menyengat lagi dah. Pada saya, sebagai sebuah parti yang membawa risalah islam, tanpa penyertaan ulamak secara konstruktif maka perjuangan islam Pas tak sampai kemana, hanya setakat jadi modal politik sahaja untuk bersaing dengan Umno.

    Saya sebenarnya merasa kasihan dengan pak2 lebai kampong yang nampaknya masih menaruh harapan kepada Pas untuk membela islam. Pada hakikatnya islam semakin lemah, semakin dihina gara2 permainan politik Pas.

    Berkenaan Hudud, saya sangat mengharapkan agar Umno mempermudahkan dan membantu Kelantan untuk melaksanakan Hudud. Kalau Umno bertindak sebaliknya saya katakan Umno telah tersilap langkah dalam usaha menarik sokongan orang melayu kepadanya. Selama ini Pas menjaja diserata kampong bahawa Umno yang menghalang perlaksanaan Hudud di Kelantan. Semoga pemimpin Umno tak buta terhadap peluang yang terbuka didepan mata. Kepada pemimpin Umno, saya nasihatkan ... " tak perlu lah bersusah payah dan berhabis2an nak mengejar sokongan yang belum pasti daripada bukan melayu " kerana sokongan orang melayu lah yang menjadi jaminan jatuh atau naiknya Umno.

    Ana Muslimah

    ReplyDelete
  14. Tengoklah dalam tv, kalau temuramah bangsa tu tak hingin mereka cakap bahasa kebangsaan, lebih malang kalau stesen tv siar juga temuramah bangsa tu dalam slot bahasa kebangsaan kalau slot bahasa inggeris aku tak kisah sangat.

    ReplyDelete
  15. Inilah bangsa Cina yang dulunya hanya datang menumpang kat tanah melayu,yg pada asalnya hanya nak cari makan.. tapi segelintir bangsa melayu yang jadi pemimpin gila kuasa merestui bangsa ini.

    ReplyDelete
  16. Umno mesti tanding 60% kerusi parlimen supaya Umno terus dapat memerintah Malaysia. Peratus kerusi yang ditandingi Umno pru 13 adalah sudah tidak selamat untuk Umno terus memerintah Malaysia. Kerusi majoriti Melayu yang ditandingi oleh mca dan gerakan mesti diambil dan ditandingioleh Umno krn penduduk mahu Umno bertanding disitu. Jgn kecewakan orang Melayu drp berpaling tadah sokong pembangkang dr calon Melayu sprt pru 13

    ReplyDelete
  17. Apa yang perlu dirisaukan oleh semua ummat Melayu Islam sekarang adalah bagaimana hendak menyelamatkan P.Pinang daripada tangan pemerintahan Khafir Harbi ini? Kuasa mutlak ada ditangan Mohd Najib , orang yang paling berkuaa di Malaysia sekarang.Adakah dia sanggup memerhatikan saja Melayu dihinjak dan diperkotak katikan oleh LGE dan kuncu2nya.Apakah dia akan menunggu sehingga Melayu dihalau beramai2 keluar dari P.Pinang? Setahu saya Penang adalah kepunyaan Negeri Kedah yang dipajakan kepada penjajah Inggeris dengan bayaran tiap2 tahun begitu murah sekali.Sudah sampai masanya Penang dikembalikan kepada kerajaan Kedah dengan kuasa yang diberikan kepada pemerintah Malaysia dipimpin Najib.Beliau adalah bertanggungjawab mengembalikan maruah orang Melayu di P.Pinang sekarang.

    ReplyDelete
  18. KAMI SOKONG BAHASA INGGERIS KERAN AIANYA MENJADI BAHASA ANTARABANGSA. JANGANLAH MELAYU PULAU PINAN GCEMBURU..KAMI ANAK MELAYU ERDOGAN AKAN MENYOKONG PENGGUNAAN BAHASA INGERIS DI PULAU PINANG.

    ReplyDelete
  19. KEPADA RAKYAT PULAU PINANG, BERIKAN SOKONGAN ANDA KEPADA PENGGUNAAN DAN KEMAHIRAN BAHASA INGGERIS. ANAK KITA HARUS BELAJAR BAHASA INGGERIS. KITA ANAK MELAYU KUMPULAN ERDOGAN MAHUKAN PEMBANGUNAN DI PULAU PINANG DAN SOKONGLAH DAP. DAHULU BARISAN NASIONAL TIDAK MELAKSANKANNYA. SOKONGL;AH DAP. MELAYU BARU DAP DAN ERDOGAN.

    ReplyDelete
  20. KEPADA RAKYAT PULAU PINANG, BERIKAN SOKONGAN ANDA KEPADA PENGGUNAAN DAN KEMAHIRAN BAHASA INGGERIS. ANAK KITA HARUS BELAJAR BAHASA INGGERIS. KITA ANAK MELAYU KUMPULAN ERDOGAN MAHUKAN PEMBANGUNAN DI PULAU PINANG DAN SOKONGLAH DAP. DAHULU BARISAN NASIONAL TIDAK MELAKSANKANNYA. SOKONGL;AH DAP. MELAYU BARU DAP DAN ERDOGAN.

    ReplyDelete

  21. KENYATAAN YG PALING BENGAP DAN BODOH SOMBONG YG BIASA DILUAHKAN OLEH CHAI UMNO:

    ADA PARTY MELAYU ISLAM(PAS) tapi keluarkan kenyataan "LEBIH SANGGOP MAKAN BABI BERSAMA DAP DARIPADA MAKAN AYAM BERSAMA UMNO".. Yang lagi satu pulak (PKR) berzinah sana sini tapi belagak saperti Melayu/Islam baik.

    ORG YG BERSIH SUCI, ELOK PEMIKIRAN, WARAS FIRASATNYA TAK AKAN BERSEKONGKOL DENGAN KUMPULAN PERASUAH YG TIDAK TERHINGGA TERBILANG DI DUNIA INI....WHAT THE F##K FOR????

    ReplyDelete
  22. kena bina dan tambah kem tentera udara laut darat , PGA polis dan lain lain di PULAU PINANG ....nanti undi BN akan menang dan DAP KALAH di PULAU PINANG TU

    ReplyDelete

KOMEN TERPAKSA DI MODERATE SEKETIKA.

APA PUN KOMEN POLITIK YANG BERBEZA PENDAPAT TETAP AKAN GAP PUBLISH SECEPAT MUNGKIN.

JGN HINA AGAMA,HINA SULTAN,PROVOKASI MEMBUNUH..KORANG BERTANGGUNGJAWAP TERHADAP KOMEN YANG DILAKUKAN.