Wednesday, March 26, 2014

PUAS HATI DENGAN KENYATAAN MUHYIDIN DAN IDRIS JUSOH ! NO KOW TOW !


KUALA LUMPUR 24 Mac - Kerajaan sekali lagi menegaskan untuk tidak mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) yang dikeluarkan Malaysian Independent Chinese Secondary School (MICSS) kerana pelaksanaan peperiksaan itu tidak mengikut sistem pendidikan kebangsaan.

Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh berkata, selain itu standard UEC juga tidak menyamai kurikulum kebangsaan manakala sukatan pelajarannya tidak setaraf Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM).

Malah, jelasnya, kawalan piawaian peperiksaan UEC berbeza dengan peperiksaan kebangsaan dan tidak dikawal oleh pihak kementerian.

"Kita mempunyai lembaga peperiksaan sendiri, di bawah Akta Pendidikan 1996, tetapi UEC tidak selaras dengan akta itu. Jadi, kerajaan tidak boleh mengiktiraf. Saya konsisten dengan jawapan di Parlimen, itulah (tidak iktiraf)," katanya ketika menggulung perbahasan usul Menjunjung Kasih Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat hari ini.

Idris berkata, Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pendidikan, Tan Sri Muhyiddin Yassin juga telah membuat penegasan sama berhubung perkara itu.

Berhubung isu ranking universiti tempatan yang sering kali menjadi 'bahan politik' oleh pembangkang untuk menghentam kerajaan, katanya, Malaysia tidak memandang hanya kepada satu kaedah ranking terutamanya QS World University Rankings.

"Ada banyak, macam-macam sistem ranking, bukan QS World University Rankings sahaja. Sistem itu, 50 peratusnya berdasarkan kepada (penilaian) persepsi. Kita tak kata kita tolak ranking sepenuhnya. Banyak universiti luar pun tidak menekankan kepada kedudukan sesebuah universiti tetapi menekankan kepada kedudukan bidang-bidang pengajian.

"Untuk itu, menerusi QS World University Rankings by Subject (mengikut bidang), Universiti Sains Malaysia (USM) berada di kedudukan ke-38 bagi bidang kejuruteraan kimia dan ke-30 (sains alam sekitar). Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pula mencatat kecemerlangan apabila berada di tangga ke-19 terbaik dunia bagi universiti berusia 50 tahun ke bawah," ujarnya.



Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Parlimen/20140325/pa_01/Kerajaan-bertegas-tak-iktiraf-UEC#ixzz2wzvRhQhb
© Utusan Melayu (M) Bhd 

19 comments:

Anonymous said...

Saya sokong 110% pendirian kerajaan tolak uec. Puak2 cina ni semua ingat depa pandai. Kurikulum pun tak de standard. Patut la bila kerja hancus. Suka over rate diri sendiri.

Anonymous said...

Yg penting, TEGAS!

Anonymous said...

ada hikmah disebalik kekalahan calon mca bn di prk kajang..

Anonymous said...

Tahniah YB... jgn bagi muka kat cina2 yg x sedar diri tu....

Anonymous said...

Tahniah YB... jgn bagi muka kat mereka2 yg tak sedar diri itu...

Anonymous said...

Terbaik!!

Pemimpin mcm ni yang Melayu Perlukan!!

Syabas Muhyidin!!

Unknown said...

1. Bagus sekali. Syabas kepada T S Muhyuddin Yassin. Inilah pemimpin Umno yang tegas dan yakin terhadap pendirian nya.

2. Jangan jadi macam Singapura. Semua rakyat bangsa cina mahu perkuatkan bahasa Mandarin sampai orang Melayu susah nak dapat kerja kerana syarikat orang cina mementingkan bahasa Mandarin.

3. Sehingga sekarang syarikat cina ni memerlukan rakyat Cina bekerja dengan mereka.

4. Di Singapura pada zaman pemerintahan LKY dan Goh Chok Tong dahulu, semua guru bahasa Cina (Mandarin) yang mendesak kementerian pendidikan mementingkan bahasa Mandarin untuk rakyat cina. Ada murid-murid cina yang membantah, kerana mereka lebih suka belajar bahasa Melayu. Tetapi bagi kerajaan PAP, Mandarin bahasa wajib bagi rakyat cina.

5. Kenapa ? Sebab mahu memberi pekerjaan yang banyak bagi guru-guru bahasa cina (Mandarin). Guru-guru bahasa Mandarin inilah yang samseng bermaharaja lela mendesak kementerian pelajaran Singapura.

6. Keputusannya, teaching period bahasa ibunda atau bahasa kedua dipanjangkan sehingga mengambil masa mata pelajaran English, Mathematics dan Science.

Tanah air Malaysia mesti belajar kelemahan dari Singapura. Cuma yang baiknya masyarakat Melayu generasi X dan Y dapat bertutor bahasa Inggeris dengan senangnya.

Anonymous said...


Pemimpin UMNO memang harus sedaq, JANGAN lagi BODEK pengundi Cina! Kalau tidak, bakal hancoq Tanah Melayu ISLAM, pusaka nenek moyang berzaman kita ini dikuasai PENDATANG KAPIR! Tak guna kita, BUMIPUTERA ISLAM/Melayu terus TUNDUK-mcm-KULI pd. bangsa PENDATANG-yg- tak-sedaq diri! Umat Islam/Melayu yg. BUKAN elit., dh puas merana dgn. PENGKHIANATAN Melayu ELIT liberal, samada dlm. UMNO/PAS/PKR – hentikan MENGGADAI hak dan TANAH PUSAKA nenek moyang kami, dr. sebelum diJAJAH si KAPIR laknat British-ZIONIS lagi!

Dan lihatlah sikap keluarga mangsa China ini – mcmlah rakyat China saja mangsa dan kita rakyat Malaysia tak bersedih lansung dgn. kehilangan MAS kita serta penumpangnya termasuk rakyat Malaysia! GERAMnya aku! Lihat di http://www.dailymail.co.uk/news/article-2588678/Protests-break-families-missing-MH370-passengers.html: (inilah yg. disukai si media besar si Kapir Barat-Zionis yg. dikuasai Mossad/ZIONIS/CIA-MI6)
The Malaysian government are murderers': Protests break out as heartbroken families of missing MH370 passengers react to their treatment at the hands of the authorities:
Relatives of the crash victims gather outside Malaysian embassy in Beijing
They claim they have been let down by the investigation into flight MH370

Protesters shout 'The Malaysian government are murderers' as they try to break in to the embassy…..

By Hugo Gye and James Rush

25 March 2014

Dan baik tamatkan saja penerbangan berdasarkan "code-sharing" dgn. negara luar di mana majoriti penumpang, rakyat negara itu!

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM-TPM/UMNO/Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

PakKaduk said...

Maaflah, aku rasa Muhyiddin amat tak sesuai jadi Menteri Pelajaran. Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia masih menjanjikan sekolah jenis. Buat apa ini semua ?

Sekolah jenis hanya untuk pendatang yang ingin dihantar pulang. Sekarang mereka dah menetap di sini dan tak mahu pulang. Apa guna lagi sekolah jenis ?

Setiap kali pilihanraya itulah janji kerajaan...nak kekal sekolah jenis. Rakyat dah BENCI. Sudah2lah!

Anonymous said...

baguslah macam tu... lepas ni kerajaan harus buat undang2 melarang adun supaya tidak meletakkan jawatan sesuka hati seperti di Kajang dan permatang Pauh.. kalau sibuk jugak nak letak jawatan denda sebanyak RM 3juta haruslah dibayar oleh adun berkenaan bagi menggantikan wang rakyat yg digunakan untuk buat pilihanraya kerana memenuhi kepentingan seorg individu....

Anonymous said...

Kita harap macam itu. Hari berkata " Tidak ", besok pun macam itu juga lah dan sampai bila-bila pun tetap mengatakan " Tidak ".

Tapi satu hal yang membimbangkan kita adalah puak ultra kiasu ini mereka tahu waktu dan ketika untuk membuat tuntutan. Biasanya waktu nak PRU, mereka akan bermain wayang sakan, DAP melalui NGO Cina yang berbagai akan mula menyalak dan mengugut. MCA dan Gerakan pula menjadi tukang sambut untuk membawa hajat NGO Cina kepada pemerintah yang diketuai oleh UMNO. Dan UMNO dalam keadaan tersepit " Tak Bagi Takut Kalah ", " Kalau Bagi Belum Tentu Menang " maklumlah siapa tak kenal hati ultra kiasu " Sejarah Hitam DS Najib Kena Kencing Dengan Ultra Kiasu Semasa PRU 13 Masih Segar Dalam Ingtan Kita ".

Jika UMNO mahu kekal menjadi pilihan orang melayu, katakan " TIDAK " sekarang dan berani juga berkata " TIDAK " disaat menghadapi pengundi pada PRU 14. Orang melayu tetap menaruh harapan kepada UMNO untuk membela MELAYU, ISLAM dan RAJA MELAYU. Tidak ada sedikit pun harapan yang orang melayu letakkan kepada PAS dan PKR untuk membela MELAYU, ISLAM dan RAJA MELAYU. Yang orang melayu nampak PAS dan PKR adalah agen kepada DAP untuk melenyapkan kuasa poliik melayu di tanah melayu (malaysia).

Cuba cari jawapan KENAPA CALON BN KALAH DI PRK KAJANG ? Adakah kalah kerana PENGUNDI MELAYU TAK UNDI atau KALAH KERANA PENGUNDI BUKAN MELAYU TAK UNDI ? Saya meramalkan BN akan kalah lebih teruk lagi jika calonnya daripada parti UMNO.

Pengundi Ultra Kiasu bukan tidak mahu kepada BN tetapi mereka hanya tidak mahu kepada UMNO. Ini Fakta.

Pak Nujum

Anonymous said...

UEC tu diiktiraf oleh Univ. OXFORD?

Namapak macam taraf penilaian kita lebih tinggi, kan.

Ngapa berbelit nak jawab tu dan ni.

Kata terus saja tak nak Cinabeng guna UEC untuk kerja kerajaan atau masuk universiti awam. Kan lebih telus dan terang.

Anonymous said...

GAP.. ko ni update posting org dan article seminggu sekali? dh nak mampos ke rating blog ko?
mcm ni ke nk jd Cyber War Selangor??? puihhhhh...

Anonymous said...

Bangga.sangat ngan oxford pi dok oxford syoh.syoh

Ni malaysia lah,ikut standard malaysia belajarlah bercampur ngan bangsa lain

Anonymous said...

Tanniah kepada kerajaan dan menteri pelajaran serta timbalan nya. Lagi satu yang perlu di ingatkan ialah MCA tidak lagi relevant untuk masyarakat kaum cina dan tidak perlu kaum cina di berikan tempat atau jawatan di dalam kabinet selagi mereka tidak dapat membuktikan sokongan masyarakat kaum cina kepada BN. MCA yang telah banyak berjasa kepada kaum cina pun sanggup di tolak olih kaum cina, jadi persoalan nya "apa cina mau lagi?", sememang nya menjurus kepada kaum yang tidak tahunberterima kasih inimkepada mereka mahukan semua kuasa yang ada pada kerajaan hanya untuk kaum mereka berkuasa sepenuh nya seperti apa yang berlaku di singapura sekarang. Kerajaan yang ada sekarang perlu memikirkan sedalam dalam nya tentang apa kah yang akan kita wariskan kepada generasi Melayu dan Malaysia pada masa akan. Kita perlu kaji demografi masyarakat mereka sekira nya kita inginkan kesinambungan survival bangsa kita dimasa akan datang dan jangan kerajaan meluluskan projek projek penempatan mereka se hingga mereka menjadi majoriti di satu satu kawasan di masa akan datang.
Fikir fikirkan lah......

Anonymous said...

Aku baca komen kat sini semua mengeluarkan perkataan yg baik.alhamdulillah. (kebanyakan).
Berbeza dgn komen dr blog pembangkng.penuh dgn cacian dan maki hamun.nauzubillah..

anti-Ultra Cina Rasis said...

Baguis tu. Jangan bagi muka kat cina2 DAPpigs kominis rasis tu. Singapura dan Indonesia pun tak bagi muka kat pelajaran cina tong san - buat apa kita nak layan. Kalau depa nak sangat pengiktirafan, pi pindah dengan sekolah2 depa naik tong san balik ke tanah besaq Cina depa tu. Aku nak tengok kominis kat sana tu sepa juboq depa kao2.

Anonymous said...

Inilah kerja2 pakkaduk naik junjung.
Khas kpd semua rakyat neg ini harus tahu keagungan sejarah didlm mempertabatkan apa juga aspek perubahan d pembinaan negara.

Syabas TSM & DSI, kita terus tegas d jgn sekali memberi peluang kpd mrk yg berjiwa kominis d penuh dgn agenda.
Jika pangsai pun tak cuci macam mana jiwa mrk mahu bersih....

Mrk patut diberi layanan taraf kenegaraan seperti di Indunesia d Brunei...baru padan muka mrk. Bangsa pencacai d perosak kaum negara.


Unknown said...

Kalau dah bangsanya CINAPigs pemikiran pon sama cam BABI gak.