Saturday, April 12, 2014

NILAIAN EKONOMI DALAM PANDA.. ALAHAI PAS.


PAS mula menjadikan kos membela 2 ekor panda dari China sebanyak RM 25 juta sebagai isu untuk menuduh kerajaan BN sebagai membazirkan wang rakyat, selain bermewah tidak kira tempat.
Hakikatnya kos itu adalah dikira secara kasar untuk tempoh 10 tahun – bukan setahun seperti yang difahamkan budak-budak PAS.  Harakah sendiri sebut kos itu meliputi makanan RM 180,000 sebulan (10 tahun = RM 21.6 juta) dan RM 300,000 kos insuran setahun SELAMA 10 TAHUN (RM 3 juta) .
Memang, kalau nak dihujahkan boleh saja tuduh membazir (walaupun 10 tahun).  Tapi ini bukan sekadar keluar wang untuk bela 2 ekor beruang saja tapi lebih daripada itu terutama dalam nak menunjukkan keakraban Malaysia dan China dalam pelbagai bidang, terutama ekonomi.
Nilai dagangan Malaysia-China untuk Januari tahun 2014 sahaja sudah mencecah RM 121 billion!!  Bandingkan dengan RM 2.5 juta setahun ni (atau RM 25 juta sekalipun), kecil sangatlah.
Panda ini mungkin tidak penting pada PAS kerana parti itu hanya memerintah sebuah negeri termundur dari segala segi – Kelantan, tahu apa pasal hubungan antarabangsa?
Sedikit yang PAS tahu bahawa binatang ada kepentingan tersendiri dari segi hubungan dua hala antara China dan Malaysia.  Selain unik dan hampir pupus, negara itu turut tidak membenarkan beruang tersebut menjadi hak milik mana-mana negara lain di dunia, melainkan secara pinjaman, seperti yang diberikan kepada Malaysia sekarang.
Itu pun bukan semua negara yang China bagi pinjam, hanya yang ada hubungan baik sahaja.  Jadi, dalam keadaan sedikit tegang antara 2 negara berikutan tragedi kehilangan MH370 ini, perbelanjaan ‘sekecil’ ini untuk menjaga panda tersebut amatlah wajar
Bak kata orang ekonomi (sesuatu yang PAS tidak akan faham), you have to spend money to make money!!
Sudah tentu ada kos yang perlu ditanggung, bukan panda itu ada duit untuk beli makanan sendiri, kitalah yang perlu menyediakan makanan untuk mereka.  Kalau tak bagi makan dan binatang itu mati, boleh jadi isu antarabangsa kerana menganiaya binatang yang jarang dijumpai
Tak sebut lagi menambah keruh hubungan dengan China, itulah yang PAS suka kan?
Dalam masa sama PAS jangan lupa, kerajaan belanja RM 30 billion setahun untuk subsidi kepada rakyat, 10 tahun sudah RM 360 billion dan itu hanyalah anggaran, jumlahnya sudah tentu lebih lagi berikutan jumlah rakyat yang semakin bertambah.
Lainlah kalau PAS boleh buktikan, dek kerana keluar belanja RM 25 juta untuk 10 tahun bagi membela panda ini telah menyebabkan ada rakyat negara ini yang tercicir dari menerima subsidi, barulah layak kita katakan perbelanjaan tersebut membazir.
Senang cakap, bodoh benarlah PAS ni bila mempertikaikan perbelanjaan yang mempunyai kesan jangka panjang seperti ini.
MYKMU

9 comments:

Anonymous said...

PANDAI KRITIK JER LAH....DAH DIBERI PERINTAH KEDAH DAN KELANTAN PUN TUNGGANG LANGGANG. NAKDAPATKAN DUIT....JUAL BALAK...HABIS BALAK JUAL TANAH.... IDEA NAK TAMBAH DUIT YILLEK.
SATU JER CARA NAK TAMBAH DUIT....TADAH TIN MELO....ATAU MELALAK MINTAK DARI PETRONAS.
ALAHAI PAS PIS PUSSSSSS......MASUK ANGIN KELUAR ASAP.

Anonymous said...

cantik panda PAS tu.. buncit perutnya & besar spendernya!

Anonymous said...

Orang yang bodoh memang pemikirannya tiada sempadan, tetapi orang yang pandai sedar had kepandaian mereka.

mat13 said...

PAS apa tahu tak dak duit hulur tabung....dapat duit pi belanja awek.....tu dia PAS heheheheheh

Anonymous said...

Penganot pas jangan lupa mana lesap duit tabung memali..
Mana pergi duit pelabur kohilal..
Mana prohek jamnapari..
Mana pergi

Jack said...

Lama tak tengok gsmbar Mat Spendar Putih. Sedar2 dah kena sumpah jadi Panda. Ada tak org yg tahu perkembangan Mat Spendar Putih semenjak PRU lepas? Masih ngan PAS lagi ke?

Anonymous said...

Kelantan mmg mundur... Panda byk kat sana

Anonymous said...

... dah tengok video stopa ali menutuh janda...lepas menutuh dangan audio yang sangat jelas....stopa ali cakap dengan janda tu...'nah I bagi u sikit duit nih'....stopa ali ambik beg dia dan keluarkan duit dalam sampul surat saiz 4 x 9 inci...Nampak duit dalam sampul duit derma macai PAS ahakss...stopa oh stopa duit derma himpunan derita baling silap ari bulan pemimpin species dengan stopa ali pulak yang rembat...

Mat Hammer said...

Lama tak nampak Mat Spenda. Muncul pulak jadi Panda. Cute nya!!! Apa cite latest dr Mat Koteh Kecut ni?