Friday, April 3, 2009

BENARKAH NIZAR JAMALUDIN BUKAN Ir ?

PERSOALAN INI DITIMBULKAN OLEH KOMENTAR DALAM BLOG GAP. MEREKA MENDAKWA NIZAR JAMALUDIN TIADA DALAM SENARAI BEM ATAUPUN IEM.PENCARIAN MEREKA DI DALAM LAMAN WEB TERSEBUT JUGA TIDAK MENEMUI NAMA NIZAR BIN JAMALUDIN.

KIRANYA BENAR, MAKA SI NIZAR NAMRUD INI WAJAR DITEMPELAK ATAU PUN DISAMAN KERANA MENIPU RAKYAT ! KEPADA SESIAPA YANG PUNYAI TITLE Ir ATAU PUN PUNYAI KENALAN Ir..SILA SAHKAN .
DIBAWAH ADALAH KOMEN YANG MERAGUI NIZAR SEORANG Ir.
anon
Tolong semak. Setahu teman title Ir. hanya boleh dipakai bagi Jurutera Professional sahaja. Yakni Jurutera yang telah lulus dan layak sahaja bukan sebarang Jurutera. Keahlian boleh di semak melalui laman web BEM( Board of Engineers Malaysia.) Bila disemak TIDAK ADA ENGINEER YANG BERNAMA Ir. NIZAR JAMALUDDIN. Kalau tidak ada macam mana Nizar dapat title Ir. BEM kena keluarkan kenyataan.

April 3, 2009 12:38 AM

GAP KEMBALI said...
TOLONG SESIAPA BOLEH CHECK KAN KENYATAAN ANON DI ATAS AKU NI ?
April 3, 2009 12:56 AM

Anonymous said...
BENAR...AKU DAH CHECK...MMG TAKDE MANGKUK BERNAMA NIZAR JAMALUDDIN NI DALAM LIST IR DALAM MALAYSIA...DIER DOK JAJA Ir. tu...hampeh...BUAT MALU JE LA WEH...HAHAHA..AKU DA TEST UNTUK ORG YG BENAR2 ADE IR...MMG KLUAR MUKE DRG SIAP NAME PENUH LAGIK...BILE TEKAN NIZAR JAMALUDDIN..HARAM TAKDE..
HAHAIR NIZAR YG WUJUD DALAM MALAYSIA CUMA 4 ORG :
1) WAN AHMAD NIZAR BIN ZAKARIA
2) NIZAR BIN MOHD NASIR
3) SHAHRUL NIZAR BIN SHAARI
4) MOHD NIZAR BIN WAN JAAFARIR NIZAR???
MANE DATANG NYER IR DIER NIH??PAK NUAR KASIK KA???OR NIK AJIS KASI???KE KARPAL SINGH KASIK LEPAS BAGI TANAH???HAHA...KANTOI2!!!!HEBOHKAN PERKARA NI SEGERA!!!!...NIZAR TAK LAYAK LETAKKAN IR PADA NAMA BELIAU...
April 3, 2009 3:30 AM

GOMO said...
SALAM...BRO...MEMANG NIZAR DURJANA NI ADA SYER LAH...PASAL STATUS IR NI PUN AKU MEMANG AGAK SI BANGSAT NI TIDAK BERKELAYAKAN...SIASAT DAN BONGKAR BRO...

April 3, 2009 4:12 AM

PemudaGagasan said...
Salamz...Kompom GAP, Nama Nizar a.k.a Tan Ah Chong tak ada lam senarai IR tuh.Dua orang yang aku kenal pakai IR, deduanya ada lam senarai.Calon DAP, Tan Ah Chong a.k.a Nizar tak dakkBro tak caye, bro cek sendiri laa
hahahaha
April 3, 2009 4:13 AM

60 comments:

  1. Bro Nizar tu ada nama Cina, mungkin dia regestar guna nama cina dia.

    ReplyDelete
  2. Ini lah contoh bloggers yang tiada akhlak,bodah dan bangang, padanlah umno semakin dibenci org ramai.

    tulisan yang patut dibakulsampah oleh semua yg cerdik kecuali umno bangang

    ReplyDelete
  3. YAHUDI SALURKAN DANA BUAT PAKATAN PEMBANGKANG http://gomo-no1.blogspot.com/2009/04/dana-yahudi-kepada-pkr-malaysiakini.html

    ReplyDelete
  4. Ir 'beli ' kot pasal tu tak ada dlm senarai....

    ReplyDelete
  5. hurm..
    kalo IR tu leh cek situ..
    tp depends pada engineer gak bro..
    kalo engineer yg xdaftar under BEM nie contoh engineer2 yg kerja luar mcm singapore dubai.. xde rasa2nye.. entah la..
    nizar sepatutnya ada la.. sbb die engineer lama..
    kalo baru2 mmg susah nak ada..
    ahhaha..

    ape2 pon...
    nizar tetap durjana

    ReplyDelete
  6. IR tu infra red... remote control le tu... nizar ni telah diremote control

    ReplyDelete
  7. SALAM BRO GAP

    KLU DIA DH KEMARUK SGT KITA KASI JEK DIA SIMPAN TITLE "Ir" TU P VERSI LAIN..."INDIVIDU rosak" NIZAR BIN JAMALUDIN

    JGN MARAAA HAA NIZARRR..KEHKEHKEH

    ReplyDelete
  8. IR = Ikut Rasa..
    Memang itu la maksudnya.
    Ikut rasa dialah.Nak guna Camry dia punya suka.Nak meeting bawah pokok di punya suka.Nak ikut telunjuk DAP pun dia punya suka.
    Hampeh...
    Nak mati pun dia punya suka la....
    wakakaka...
    (IKUT RASA (IR) NIZAR JAMALUDIN)

    ReplyDelete
  9. Ooi Kulup

    Ir is legally protected title for qualified engineer.

    Malas aku nak bangang-bangang ni....

    Bodoh punya UMNO

    No oral sex. Hormati bibir isteri anda.

    ReplyDelete
  10. Kalau ikut blog penyokong dia Dato Sri Nizar ini mempunyai lulusan berikut ;

    Advance Level (A Level) di Norwich City College Of Arts & Technology Norwich, Norfolk, England.(1972)
    Sarjana Muda Sains Kejuruteraan Mekanikal dari University Of Aston di Brimingham, United Kingdom.

    Aku tak tahu sangat pasal lulusan dia nie. Memang aku dah check kat BEM nama dia memang tak ada....Soalan...Sarjana Muda tu...sama dengan level general degeree ajekan ? Dia tak ada "honest" degeree...pasal tu dia tak honest kot ?

    ReplyDelete
  11. TokMudim said...
    Ooi Kulup

    Ir is legally protected title for qualified engineer.

    Malas aku nak bangang-bangang ni....

    Bodoh punya UMNO

    No oral sex. Hormati bibir isteri anda.

    April 3, 2009 9:06 AM


    KEHKEHKEHKEH TOKMUDIM TGH SENGSARE JIWA DISEBABKAN CITE2 'ANU'WAR X KESAMPAIAN SEHHHH.

    UTK MAKLUMAN TOK "Insan perosak" NIZAR DH LAMA NK DIGULINGKAN OLEH PIHAK PR SENDIRI. TP OLEHKERANA TOK GURU DH TAU PLUANG PAS NK MENANG TIPIS, MAKA DIA "TERPAKSE!!" MENGORBAN SEMULE LEMBU KORBAN "Insan rosak" SEKALI LG ATAS BELAS IHSAN DAP YG SEMEMANGNYA FHM SI "Insan rosak" BOLEH DI KELEK KE SANA KE MARI SEMAHU2NYE..

    KLU KLH PRK PUN BKN SLH DAP..SLH PAS JUGAK SBB DH X FOFULERR DAHH!!
    KAHKAHKAH JGN MARAA HAAA

    ReplyDelete
  12. Rasulullah telah menjelaskan dalam satu hadis mengenai mereka yang dikatakan bankrup.

    Daripada Abu Hurairah, Rasulullah bersabda: “Tahukah kamu siapakah orang yang muflis itu?

    Sahabat menjawab: “Orang yang muflis di kalangan kami ialah seseorang yang tidak memiliki wang dan juga tiada memiliki harta.”

    Lalu Rasulullah menjawab: “Sebenarnya orang yang muflis di kalangan umatku ialah seseorang yang datang pada hari kiamat dengan membawa pahala sembahyang, puasa dan zakat, tetapi dahulunya waktu di dunia ia pernah mencaci maki seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpahkan darah seseorang dan pernah memukul seseorang. Maka akan diberikan kepada orang yang teraniaya itu daripada pahala kebaikan orang tadi dan begitu pula seterusnya terhadap orang yang pernah teraniaya, ia akan diberikan pula daripada pahala kebaikan orang tadi, apabila telah habis pahalanya sedangkan bebanan dosa penganiayaannya belum lagi dibayar semuanya, maka akan diambil daripada kesalahan orang yang teraniaya itu lalu dibebankan kepada orang tersebut, maka selanjutnya orang itu akan dicampakkan ke dalam api neraka.” (Riwayat Muslim)

    ReplyDelete
  13. nama bekas bos gua pun ada kat situ... mana nizar ye? barangkali ada kasta-kasta tertentu kut.

    pari-A & baru-A tak leh papar kat situ.

    ReplyDelete
  14. Gelaran IR bukanlah terlalu eksklusif hingga hanya 4 orang Nizar sahaja di Malaysia ini yang boleh menggunakannya. Pada pendapat saya, setiap jurutera profesional yang telah mendapat latihan dan kelayakan akademik di bidang itu boleh meletak pangkal Ir sebelum namanya seperti mana seorang doktor perubatan meletakkan pangkal Dr sebelum namanya. Saya juga berpendapat seorang profesional apa jua bidang berhak meletak pangkal (atau akhiran) pengenalan tertentu di hadapan namanya, termasuk arkitek dan peguam. Hanya mungkin doktor sahaja yang secara konvensional mesti meletak pangkal Dr kerana saya fikir ini dapat membantu memberi keyakinan orangramai terhadap mereka, sebab mereka berhubung secara langsung dengan patien.

    Kesimpulannya, tidak perlulah dipertikaikan Nizar menggunakan Ir pada namanya jika dia benar-benar seorang jurutera profesional.

    Bunyinya saya seperti menyokong Nizar. Sebenarnya saya membenci dia kerana kebiadabannya tidak melambangkan dia seorang profesional.

    Oh ya, jangan lupa, Dr pada nama MB Dr Zambry itu bukan menunjukkan dia seorang doktor perubatan. Itu untuk Doktor Falsafah. Untuk mendapatkan itu dia telah menyediakan tesis dan tesis kajiannya adalah sejarah, dasar dan perjuangan Parti Islam Se-Malaysia atau PIS-M (lebih popular dengan panggilan Pas). Ini bermaksud, pengetahuan Dr Zambry tentang parti tersebut adalah menyeluruh, melebihi pengetahuan Ir (infrared) Nizar sendiri tentang parti yang dipimpinnya.

    Dan untuk pengetahuan penganut-penganut Pas yang suka merendah-rendahkan pengetahuan agama Islam orang lain khususnya ahli-ahli UMNO, bidang pengajian Dr Zambry di universiti adalah yang berkaitan pengajian Islam.

    ReplyDelete
  15. aiyo...sape2 yg dok kate IR tu boleh men letak je lepas jadi engineer tu silap la weh...aku selaku undergraduate engineering course nak kasik tau ni...gelaran IR ni bukan calang2 orang yg boleh dapat..mmg tidak sama taraf dgn DR yg memerlukan PHD dan yg memerlukan anda membuat research dn graduate dr universiti yg di iktiraf...dlm 3-4 thn baru boleh dpt PHD ni..mengikut research yg dibuat la..kalau IR ni pula bergantung kepada pengalaman dan kepakaran anda bekerja sbg engineer di bwh sesebuah consultant.Setiap pelajar yg graduate dlm sesebuah course engineering akan berdaftar di bawah persatuan engeering malaysia.apabila berdaftar barulah anda layak bergelar engineer atau sebagainya.begitu juga dgn IR..anda perlu melepasi piawaian yg ditetapkan oleh BEM(board of Engineering Malaysia) bagi mengesahkan bahawa anda benar2 layak begelar In Senior(IR) sebagai seorang engineer.Tiada lagi cara lain untuk mendapat IR selain dr cara tersebut.Jgn pula tertukar dgn gelaran DR kerana gelaran ini memerlukan PHD yg di approve oleh sesebuah universiti.BEM boleh diibaratkan sebagai universiti bg para engineer untuk mendapat IR.Dan untuk mendapatkan IR tidak perlu mempunyai PHD sekadar degree sudah memadai.sekian.

    ReplyDelete
  16. jgn memain wooo dgn nama ir...bkn calang2 org bleh pakai title ir nih...kadang2 yg dah ada title prof. dlm bidang engine pon blum tentu layak dapat ir...
    tanyalah mana2 engineer sekalipon, ape maksud title ir tuh...

    ReplyDelete
  17. gelaran Ir bukan boley diguna seperti gelaran doktor..
    mesti hantar paperwork dan lulus temuduga..

    pelik juga nama nizar ni xde,, xamek temuduga kot..

    ReplyDelete
  18. awat bodoh sngt blogger2 umeno nie???makin duit haram kot..
    yang nie pn nk jd isu...bodoh pnya org...xselidik dulu before kuar isu...bodoh sebodoh2 nya...yang nie sape kalo bkn Ir. nizar jamaluddin.aku bagi full maklumat dari IEM pnya..skali ngn no.ahli skali...wakaka..org be end bodoh.katak bawah tempurung...
    MOHAMMAD NIZAR BIN JAMALUDDIN (14616)
    B.SC.(ASTON IN BIRIMINGHAM) 0012 M 1982 MIEM, P.ENG 004 4/24/1993

    ReplyDelete
  19. yang nie sape kalo bkn Ir. Nizar jamaluddin.check btl2 laa...btl2 ketandusan sumber maklumat yang benar rupanya...full information pasal maklumat nizar kat IEM aku bagi...

    MOHAMMAD NIZAR BIN JAMALUDDIN (14616)
    B.SC.(ASTON IN BIRIMINGHAM) 0012 M 1982 MIEM, P.ENG 004 4/24/1993

    ReplyDelete
  20. Blogger mencuba juga beberapa orang lagi dalam pemimpin Pas yang memakai gelaran Ir termasuk
    1. Ir. Nizar Jamaluddin - Bekas Menteri Boneka Perak
    2. Ir. Phahrolrazi Zawawi (Pengkalan Kundor)- exco kedah
    3. Ir. Ir. Amiruddin Hamzah (Anak Bukit) - exco kedah

    jawapannya tiada. Tipu ke depa ni?

    ReplyDelete
  21. MOHAMMAD NIZAR BIN JAMALUDDIN (14616)
    B.SC.(ASTON IN BIRIMINGHAM) 0012 M 1982 MIEM, P.ENG 004 4/24/1993

    http://www.iem.org.my/external/IEM2008/OEM/IEM%20Directory%20CDROM/Members/Directory-Members%20pg86-268.pdf

    Muka surat 185, Ruang kanan, nama ke 7 dari atas. Terima kasih kepada anakPerak.

    Adakah ini bukti yang dicari untuk menangkis FITNAH yang mengatakan Nizar tidak berkelayakan menggunakan Ir. dipangkal namanya?

    Ada yang yang menyatakan 'sudah menjangka' kemudian apabila seseorang menyatakan sudah membuat carian dan tidak menemui nama yang dicari, maka terus percaya.

    Mungkin sekiranya hanya sekadar percaya, tidaklah terlalu berat. Yang beratnya apabila percaya lalu terus menyebarkan kepercayaan yang tidak kukuh asasnya kepada khalayak ramai.

    Adakah ini asas kepada perjuangan GERAKAN ANTI PKR? Adakah ini cara untuk memenangi undi dalam usaha memenangi sesuatu pilihanraya?

    Satu orang menimbulkan persoalan. Seorang lain mencari bukti dan tidak menemui sebarang bukti untuk menafikan persoalan yang ditimbulkan lalu membuat kesimpulan bahawa kenyataan awal yang dilemparkan itu sebagai benar.

    Tidak langsung menilai kemungkinan orang yang memberikan bukti sebenarnya tidak menemui bukti dan ini tidak semestinya bermakna tiada bukti. Mungkin ini hanya bermakna bukti yang dicari tidak ditemui kerana orang yang mencari bukti tidah tahu atau mahir untuk mencari bukti.

    Atau mungkin orang yang mencari bukti telah gelap matanya oleh perjuangan yang jumud. Asalkan sahaja perlakuannya menentang pihak lawan. Yang benar atau salah sudah tidak dipedulikan lagi.

    Yang lebih malangnya, setiap tuduhan diselang-selikan dengan kata-kata kesat, cacian, kotor dan lucah bagi menambahkan kesan emosi kepada pembaca. Berlapis-lapislah kesalahan yang dibuat.

    Maka apabila bukti sebenar telah dipersembahkan, apa tindakan mereka-mereka yang telah melakukan kesilapan ini? Perlu diingat dosa akibat kesalahan kita kepada Allah, InsyaAllah akan diampunkan sekiranya kita bertaubat. Dosa akibat kesalahan kita kepada orang lain hanya akan diampunkan apabila orang yang teraniaya memaafkan kita.

    Berhati-hati dalam perjuangan. Biarlah perjuangan kita memihak kepada kebenaran dan menentang kesalahan. Perjuangan mempertahankan satu kumpulan mudah terpesong kerana mana-mana kumpulan sekalipun pastinya diterajui oleh manusia yang tidak pernah dapat lari dari kesilapan.

    ReplyDelete
  22. Ir hanya boleh digunakan oleh mereka yang berdaftar dengan Lembaga Jurutera Malaysia atau badan-badan yang setaraf dengannya seluruh dunia.

    Tidak semua jurutera yang mempunyai ijazah kejuruteraan boleh menggunakannya. Seseorang jurutera perlu memenuhi pra-syarat spesifik seperti pengalaman minima dan menduduki peperiksaan khas engineer professional terlebih dahulu sebelum boleh menggunakan prefix Ir pada namanya.

    Di Amerika, professional engineer menggunakan P.E. pada pangkal nama mereka manakala doktor perubatan menggunakan M.D. Arkitek Professional menggunakan prefix Ar. pada nama mereka.

    nIZAR tu jurutera jaga lif sahaja.Kalau nama dia tak ada dalam daftar BEM, bermakna dia tak renew lesen dia atau mungkin juga dia memang tak layak guna Ir.
    Lepas ni dia daftar semula lah, sebab nak kena jaga lif balik bila kalah di bukit gantang....

    ReplyDelete
  23. Sepatutnya iR Nizar bukannya Ir Nizar. Macam dR Sam penyanyi dulu, doktor jalanan.

    ReplyDelete
  24. Biar betul tiada Ir?

    Ini mesti kena lapor kat Polis dan SPRM.....

    semak kat BEM tak ada.... IEM rasanya tak ada kot?

    http://www.iem.org.my/external/IEM2008/OEM/IEM%20Directory%20CDROM/Members/Directory-Members%20pg86-268.pdf

    ReplyDelete
  25. http://www.iem.org.my/external/IEM2008/OEM/IEM%20Directory%20CDROM/Members/Directory-Members%20pg86-268.pdf

    ade la die dlm list IEM

    ReplyDelete
  26. kah kah kah....bapak aku yg ade Ir pun x de dalam list nih...tapi haku x heran sangat pun...

    dato ir nawawi ahmad (http://www.bernama.com/bernama/v5/newsindex.php?id=386290) antara ahli umno yang digantung...aku masuk nama dia dalam tu haram x jumpa pun...

    ReplyDelete
  27. seperti anon bg aku jumpa

    MOHAMMAD NIZAR BIN JAMALUDDIN (14616)
    B.SC.(ASTON IN BIRIMINGHAM) 0012 M 1982 MIEM, P.ENG 004 4/24/1993

    dapat ir sejak 1993 lagi...

    ReplyDelete
  28. HEHE...MMG DIRAGUI NIZAR NI ADE IR...AKU RASE DIE BELI IR NIH...HAHA...I.R NIZAR = INDIVIDU ROSAK NIZAR..NGEH3...AKU TGK MMG ADE NAME DIER DLM IEM...TP BELIAU XLAYAK ADE IR..SBB BELIAU MMG MANGKUK AYUN..

    ReplyDelete
  29. maklumat daripada IEM meragukan...BEM lebih telus...

    ReplyDelete
  30. KEHKEHKEH TERNYATE LAH SEDARE IR.WAN DAN SEDARE WONG PENCEN SILAP SELAK MUKE SURAT. TU LEE LEN KALI KLU NK SELAK TU BIAR SAMPAI NMPK PEHAAAA MCM 'ANU'WAR BUATT. TU YG MATE DIA KELABU JEK BILE NMPK PEHA JEMBU!! KHKEHKEH

    JGN MARAA HAAAA

    ReplyDelete
  31. hehe jeffrey,

    Geng ko tak abes2 ngn usaha fitnah.Fitnah as usuall.Teruskan usaha fitna anda.Tahniah

    Ketua pemuda korg yg rasuah tuh bila korg nak setel.Sebok dok wat fitnah bodoh jek ni.

    ReplyDelete
  32. ramai ahli BPN hebat berhujah, malah hebat saiko budak2 pr..gomo,jefry and d gang gua salute lu bro..


    apa lagi kasi henyak !

    ReplyDelete
  33. Apa la kecoh2 pasal Ir ni? Tak semestinya singkatan untuk ingeneur atau insignor atau in senior (hahahaha). Buduh lantung2.

    Jangan-jangan singkatan untuk haji bakhIR ... eh salah eja.

    --- Dr. Ir. Ar. Ayor Lemuju

    ReplyDelete
  34. Assalamualaikum Bro.... Setelah saya selidik kebenarannya, Ir pada title DSN memang benar. Di dalam IEM directory wujud nama beliau pada keahlian #14616. Mohammad Nizar bin Jamaluddin (14616), B.SC.(ASTON IN BIRIMINGHAM) 0012 M 1982 MIEM, P.ENG 004 4/24/1993.

    Lihat pada P.ENG yang bermaksud Professional Engineer. Kata terma P.ENG digunapakai di Bangladesh dan Kanada. Setelah semakan dibuat di Wiki: In Canada, regulation and registration are accomplished through a self governing body, that is given the power to register and discipline engineers as well as regulate the field of engineering in their province, such as Professional Engineers Ontario.Many of these associations are also responsible for regulating other related professions.The process for registration is generally as follows:

    Graduate with a degree from an accredited program in engineering or applied science,

    Complete an Engineering Intern. Training program under the direction of a P.Eng. (This is a minimum four-year program)
    Review of work experience by the Association,
    Pass a professional practice exam (essentially an engineering ethics and law exam).
    Rujukan:-

    1.http://www.iem.org.my/external/IEM2008/OEM/IEM%20Directory%20CDROM/Members/Directory-Members%20pg86-268.pdf (muka surat 185)
    2. Wiki - http://en.wikipedia.org/wiki/Professional_Engineer

    Sijil pro beliau bukan diberikan oleh Board of Engineers, Malaysia. Mungkin sijil pro luar negara. Ini mungkin disebabkan oleh projek² yang disertainya dibuat di luar negara serta sijil itu pula diiktiraf di Malaysia, wallahualam.

    e2 tandernyer nizar ni bkan engenier capok..
    dpt ir dri luar negara beb...

    korang ni memang biol x tau cari..
    aq ni yg baru lepasan spm da dpt cari..

    ReplyDelete
  35. Assalamualaikum Bro.... Setelah saya selidik kebenarannya, Ir pada title DSN memang benar. Di dalam IEM directory wujud nama beliau pada keahlian #14616. Mohammad Nizar bin Jamaluddin (14616), B.SC.(ASTON IN BIRIMINGHAM) 0012 M 1982 MIEM, P.ENG 004 4/24/1993.

    Lihat pada P.ENG yang bermaksud Professional Engineer. Kata terma P.ENG digunapakai di Bangladesh dan Kanada. Setelah semakan dibuat di Wiki: In Canada, regulation and registration are accomplished through a self governing body, that is given the power to register and discipline engineers as well as regulate the field of engineering in their province, such as Professional Engineers Ontario.Many of these associations are also responsible for regulating other related professions.The process for registration is generally as follows:

    Graduate with a degree from an accredited program in engineering or applied science,

    Complete an Engineering Intern. Training program under the direction of a P.Eng. (This is a minimum four-year program)
    Review of work experience by the Association,
    Pass a professional practice exam (essentially an engineering ethics and law exam).
    Rujukan:-

    1.http://www.iem.org.my/external/IEM2008/OEM/IEM%20Directory%20CDROM/Members/Directory-Members%20pg86-268.pdf (muka surat 185)
    2. Wiki - http://en.wikipedia.org/wiki/Professional_Engineer

    Sijil pro beliau bukan diberikan oleh Board of Engineers, Malaysia. Mungkin sijil pro luar negara. Ini mungkin disebabkan oleh projek² yang disertainya dibuat di luar negara serta sijil itu pula diiktiraf di Malaysia, wallahualam.

    e2 tandernyer nizar bkan jurutera capok..
    dpat ir dri luar negara..
    korang ni pon lagi stu baghal..
    apsal korang cri x jumpe..
    aq yg bdak hingusan 17tahun pon bleh cari..

    apa punya bodoh bpn nie..

    ReplyDelete
  36. baru kena cuit dah melanton-lanton. haha

    satu lagi soalan..

    betulkah nik ajis tu mursidul am ?

    ReplyDelete
  37. nizar penipu..dia telah menipu pekedai di changkat lada, perak. Pekedai tu semua dah terbakar kedainya..lepas tu nizar janji nak datang la bg sumbangan...konon je la..pekedai2 yg malang ni buat la makan2 sikit, nak sambut dia..haram datang...batang idung pun tak nampak..hemm...

    ReplyDelete
  38. aku ingat Ir tuh nama keluarga dia hahaha

    ReplyDelete
  39. MOHAMMAD NIZAR BIN JAMALUDDIN (14616)
    B.SC.(ASTON IN BIRIMINGHAM) 0012 M 1982 MIEM, P.ENG 004 4/24/1993

    Betul, wa pun dah check macam kat atas tu. Dia Registered dengan IEM, "MIEM" tu maksudnya "Professional Engineer to Institution of Engineers Makaysia". Kawan check kat BEM X ada lah jumpa pulak...Sepatutnya jika ambil periksa "Professional Engineer" dengan IEM pun nanti dia kena daftar dengan BEM (Board of Engineer)juga baru boleh dapat nombor Jurutera Professional!P. Eng. No.IEM dia (M14616) tu tak boleh guna untuk cop pelan/"design" dia register MIEM tahun 1993 mesti no Jurutera Professional (BEM) dia di antara 10,000-11,000. No. PE kawan kurang dari 10,000 register tahun 90. Ada juga yang kawan tak tahu rupanya....

    ZAM

    ReplyDelete
  40. Salamzz!!!weh?>!!??krg ni bodo ke ap BPN kono..nk cari bnd cmni pon krg cm mangkuk!!!!ni yg dia dpt Honourary Fellowship Award from Institution of Engineers Malaysia ni pekebnde?>>>!!!krg try click tgk...Star ON9 ni bkn piuak2 BE-END punye ke?>>!!!!ngeng!!!!! http://thestar.com.my/metro/story.asp?file=/2008/12/29/north/2903699&sec=north

    ReplyDelete
  41. IR Nizar tu dibeli di luar negara..dia beli kt sana tu..orang@ DAP yang tolong uruskan..kalo tak,susah nak dapat..

    ReplyDelete
  42. Xenan said...
    hehe jeffrey,

    Geng ko tak abes2 ngn usaha fitnah.Fitnah as usuall.Teruskan usaha fitna anda.Tahniah

    Ketua pemuda korg yg rasuah tuh bila korg nak setel.Sebok dok wat fitnah bodoh jek ni.

    April 4, 2009 6:26 AM


    AISEHMENN KENAN.. DUN BE LIKE DAT LEEE SEDAREE. WE OLL DUN LIKE PITENAH2 NI SEDARE. WE OLL FOLO JE APE YG TOK GURU & 'ANU'WAR CKP SEDAREEE..EH SEDARE X SUKE KE PROMO TOK GURU & ANU'WAR??..FREE LG SEHHH..KITE X RASUAH2 TAW..KITE KOMEN IKHLAS NIH KEHKEHKEH

    ERR KLU SEDAREE X SUKE XPE..KITORANG PHMMM...KEHKEHKEH

    ERR JGN MARAAA HAAAAA...PEACEEEE!!!

    ReplyDelete
  43. KENAPA LAA AHLI BPN SEMUA BANGANG-BANGANG BELAKA,JANGAN FITNAH ORANG...

    ReplyDelete
  44. dah takde idea lg ke gobloggers2 ameno?

    ReplyDelete
  45. Anonymous said...
    KENAPA LAA AHLI BPN SEMUA BANGANG-BANGANG BELAKA,JANGAN FITNAH ORANG...

    April 4, 2009 9:56 PM

    M.H.A Hamzah said...
    dah takde idea lg ke gobloggers2 ameno?

    April 4, 2009 10:03 PM


    AIKKK...JGN LE SKE2 MAMI DEDI SEDARE GELAR GOBLOGGERS KT SEME BLOGGERS DI DUNIA NI (TERMASUK SEDARE SENDIRI) KEHKEHKEH. KANG KENA SUMPAH BTOL2 JD GOBLOG HAA MCM MANE?..ISHH JGN LEEE WAT KEJE X SENONOH MANGGIL NAME ORG MCM TU SEDARE OII..NANTI BALEK KT DIRI SENDIRI KEHKEHKEH.

    BKN BPN XDE IDEA. CUMA KENA LA BERENTI KEJAP, SOLAT KE, MKN KE, REHAT KE, LAYAN KELUARGA KE. X SEMESTINYE ASIK NK BERBLOGG 24 JAM. X TAU LER KLU SEDARE DI UPAH UTK KEJE MENGADAP PC 24 HOUR A DAY, 7 DAYS A WEEK, 4 WEEKS A MONTH, 12 MONTH A YEAR AND SO ON KEHKEHKEH.

    JGN MARAAAA HAAAA

    ReplyDelete
  46. PENIPU NYE NIZAR ZAMRUD!!!!!

    ReplyDelete
  47. Belajar setakat undergrad, tapi guna gelaran untuk 'Consultant'

    Tak sama Yop!

    ReplyDelete
  48. nizarr. ada IR ke tadak IR ke dia tetap lembu DAP. bodo bertingkat tingkat.

    ReplyDelete
  49. Marilah kita pakat2 sembahyang hajat agar Nizar kembali kepangkal jalan. Memang dah agak dah PAS ni memang bodoh dan bangang lagi..sama jugak penyokong2nya membabi buta...

    Hidup PAS TG Hj Hadi..PAS asli. PAS Nizar cuma cari kesenangan dunia..
    Nauzubillah Minzalik

    ReplyDelete
  50. Saya dah check di http://www.iem.org.my/external/IEM2008/OEM/IEM%20Directory%20CDROM/Members/Directory-Members%20pg86-268.pdf (muka surat 185)

    mmg ada nama Nizar tu...tapi kena ingat..tu cuma IEM jer..IEM nie satu persatuan..IEM xada kuasa nak iktiraf PE @ bagi Ir nie..yg ada kuasa cuma BEM...byk bezanya...

    BEM nie kira macam sultan la..bagi dato' dan ada jugak persatuan dato' 2 la(IEM nie macam persatuan tu)..persatuan tu xbleh bagi dato' tapi sultan saja yg boleh bagi...

    ReplyDelete
  51. Bagus bagus la bloger kat sini...
    Bagus tahap cipan....cari ler maklumat org len sama...tak pun pasal binatang ker, tumbuhan ker...
    Boleh gak aku baca-baca sambil minum kopi o kaw.
    Ngkorang cari la maklumat pasal lembu ker...kambing ker...lipan ker...ada berapa spesis, bleh idup berapa lama, sekali beranak brape ekor anak dia...baru la dpt pengetahuan baru...
    Boring la bro asyik baca pasal pembangkang ni.

    ReplyDelete
  52. Salam Saudara. Saya adalah seorang Jurutera Professional Melayu Muslim yang berdaftar dengan Lembaga Jurutera Malaysia. Oleh itu saya layak memakai gelaran Ir. dipermulaan nama saya.

    Saya selalu merantau disebabkan tugas yang berkaitan dengan business saya sebagai seorang consultant engineer. Rezeki kurniaan Allah SWT.

    Saya selalu menjenguk dihalaman blog saudara dikala saya diperantauan atau ditanahair untuk mengetahui cerita-cerita yang tidak disiarkan olih akhbar. Terima kasih diatas usaha saudara dan kawan-kawan. Saya berminat dengan blog saudara yang banyak memberi berita disebalik banyak sumpah seranah olih mereka-mereka yang tidak bersetuju dengan saudara.

    Biarkan mereka menyumpah, mereka hanya akan bersetuju dengan pendapat dikalangan mereka yang sewaktu dan berfikiran seperti mereka. Mungkin mereka inilah golongan mereka yang sesat seperti firman Allah ayat ke15, surah al-Bakarah.

    Sebagaimana yg tersebut diatas, saya adalah seorang Jurutera Professional yang berdaftar dengan Lembaga Jurutera Malaysia, oleh itu, saya berkelayakan untuk membuat komen keatas isu ini dan bukan sebagaimana mereka-mereka yang "pandai-pandai" membuat komen yang "cerdik dan berbudi bahasa".

    Hanya seseorang Jurutera Professional yang berdaftar dengan Lembaga Jurutera Malaysia sahaja berkelayakan untuk memakai gelaran Ir. Ini termaktub didalam Akta (Registration of Engineers Act 1967, Pindaan 2007), pasal 7.

    Hendak menjadi seseorang Jurutera Professional bukanlah sesuatu yang senang. Ada tatacara dan peraturan, ada syarat-syarat yang nyata, ada temuduga dan perperiksaan bertulis. Seseorang calon mesti mempunyai kelulusan dan pengalaman yang tertentu. Jikalau ada objection daripada Jurutera-jurutera yang lain, mereka tidak boeh lulus. Bukan semua yang memohon boleh lulus. Ramai orang yang kandas.

    Jika sudah didaftarkan dan diwartakan sebagai seorang Jurutera Professional, mereka mesti memperbaharui pendaftaran setiap tahun. Untuk memperbaharui pendaftaran, ada syarat-syarat tertentu. Jika tidak cukup syarat, tidak bolih memperbaharui pendaftaran dan tidak bolih menjalankan praktis sebagai seorang Jurutera Professional. Jika tidak memperbaharui pendaftaran untuk sekian lama, pendaftaran mereka mungkin ditarikbalik.

    Saya sudah membuat semakan dengan pihak Lembaga Jurutera Malaysia. Muhammad Nizar Jamaluddin memang seorang Jurutera Professional yang berdaftar dengan Lembaga Jurutera Malaysia TETAPI telah tidak memperbaharui pendaftarannya untuk tempoh masa yang tidak dapat dipastikan walaupun pihak Lembaga sudah menghantar surat peringantan kepada beliau.

    Mungkin pihak Lembaga Jurutera Malaysia boleh menghuraikan kekusutan ini.

    Samada dia layak untuk menggunakan title Ir adalah satu perkara yang jelas. Dari segi undang-undang, dia layak, TETAPI dari segi moral, dia tidak memperbaharui pendaftarannya. Itu bergantung kepada pentafsiran undang-undang.

    Mereka bukankah dari golongan orang yang "pandai-pandai", boleh mentafsir undang-undang?

    "Saya masih berhak untuk memandu kereta ini kerana saya adalah masih seorang Ketua Menteri yang sah", walaupun COO negeri sudah mengeluarkan surat untuk memulangkan kereta.

    Maka fikirkan sendiri. Kalau kita tanya mereka ini, mereka akan katakan kepada kita - "Lu siapa, gua tahulah nak buat apa. Gua power, Beb".

    Semuga kita semua dirahmati Allah SWT.

    Jimmy Hillhead.
    Glendalough, Western Australia.
    1730, 7 April 2009.
    On a business trip to Freo.

    ReplyDelete
  53. Salam Saudara. Saya adalah seorang Jurutera Professional Melayu Muslim yang berdaftar dengan Lembaga Jurutera Malaysia. Oleh itu saya layak memakai gelaran Ir. dipermulaan nama saya.

    Saya selalu merantau disebabkan tugas yang berkaitan dengan business saya sebagai seorang consultant engineer. Rezeki kurniaan Allah SWT.

    Saya selalu menjenguk dihalaman blog saudara dikala saya diperantauan atau ditanahair untuk mengetahui cerita-cerita yang tidak disiarkan olih akhbar. Terima kasih diatas usaha saudara dan kawan-kawan. Saya berminat dengan blog saudara yang banyak memberi berita disebalik banyak sumpah seranah olih mereka-mereka yang tidak bersetuju dengan saudara.

    Biarkan mereka menyumpah, mereka hanya akan bersetuju dengan pendapat dikalangan mereka yang sewaktu dan berfikiran seperti mereka. Mungkin mereka inilah golongan mereka yang sesat seperti firman Allah ayat ke15, surah al-Bakarah.

    Sebagaimana yg tersebut diatas, saya adalah seorang Jurutera Professional yang berdaftar dengan Lembaga Jurutera Malaysia, oleh itu, saya berkelayakan untuk membuat komen keatas isu ini dan bukan sebagaimana mereka-mereka yang "pandai-pandai" membuat komen yang "cerdik dan berbudi bahasa".

    Hanya seseorang Jurutera Professional yang berdaftar dengan Lembaga Jurutera Malaysia sahaja berkelayakan untuk memakai gelaran Ir. Ini termaktub didalam Akta (Registration of Engineers Act 1967, Pindaan 2007), pasal 7.

    Hendak menjadi seseorang Jurutera Professional bukanlah sesuatu yang senang. Ada tatacara dan peraturan, ada syarat-syarat yang nyata, ada temuduga dan perperiksaan bertulis. Seseorang calon mesti mempunyai kelulusan dan pengalaman yang tertentu. Jikalau ada objection daripada Jurutera-jurutera yang lain, mereka tidak boeh lulus. Bukan semua yang memohon boleh lulus. Ramai orang yang kandas.

    Jika sudah didaftarkan dan diwartakan sebagai seorang Jurutera Professional, mereka mesti memperbaharui pendaftaran setiap tahun. Untuk memperbaharui pendaftaran, ada syarat-syarat tertentu. Jika tidak cukup syarat, tidak bolih memperbaharui pendaftaran dan tidak bolih menjalankan praktis sebagai seorang Jurutera Professional. Jika tidak memperbaharui pendaftaran untuk sekian lama, pendaftaran mereka mungkin ditarikbalik.

    Saya sudah membuat semakan dengan pihak Lembaga Jurutera Malaysia. Muhammad Nizar Jamaluddin memang seorang Jurutera Professional yang berdaftar dengan Lembaga Jurutera Malaysia TETAPI telah tidak memperbaharui pendaftarannya untuk tempoh masa yang tidak dapat dipastikan walaupun pihak Lembaga sudah menghantar surat peringantan kepada beliau.

    Mungkin pihak Lembaga Jurutera Malaysia boleh menghuraikan kekusutan ini.

    Samada dia layak untuk menggunakan title Ir adalah satu perkara yang jelas. Dari segi undang-undang, dia layak, TETAPI dari segi moral, dia tidak memperbaharui pendaftarannya. Itu bergantung kepada pentafsiran undang-undang.

    Mereka bukankah dari golongan orang yang "pandai-pandai", boleh mentafsir undang-undang?

    "Saya masih berhak untuk memandu kereta ini kerana saya adalah masih seorang Ketua Menteri yang sah", walaupun COO negeri sudah mengeluarkan surat untuk memulangkan kereta.

    Maka fikirkan sendiri. Kalau kita tanya mereka ini, mereka akan katakan kepada kita - "Lu siapa, gua tahulah nak buat apa. Gua power, Beb".

    Semuga kita semua dirahmati Allah SWT.

    Jimmy Hillhead.
    Glendalough, Western Australia.
    1730, 7 April 2009.
    On a business trip to Freo.

    ReplyDelete
  54. Salam Saudara,

    Sebagaimana yang telah saya maklumkan pada 7 april 2009, hanya seseorang Jurutera Professional yang berdaftar dengan Lembaga Jurutera Malaysia sahaja berkelayakan untuk memakai gelaran Ir. Ini termaktub didalam Akta (Registration of Engineers Act 1967, Pindaan 2007), pasal 7.

    Selanjutnya, mengikut Akta (Registration of Engineers Act 1967, Pindaan 2007) hanya Jurutera Professional yang telah memperbaharui pendaftaran mereka sahaja boleh menggunakan gelaran Ir.

    Jika tidak memperbaharui pendaftaran, tidak dibenarkan.

    Ada sesiapa yang tahu nombor pendaftaran Ir Nizar? Setiap Jurutera Professional mempunyai nombor pendaftaran masing-masing kerana nombor itu adalah lesen seseorang Jurutera Professional.

    Semuga kita semua SENTIASA dirahmati Allah SWT.

    Cheerio.

    Jimmy Hillhead.
    Sydney, Australia
    On a business trip mencari rezeki Allah SWT diatas bumi Allah SWT.

    ReplyDelete
  55. Sudah² la 2 psal politik.. Bkan dapat pa pn politik nie.. Semakin lama semakin serabut politik nie.. Semakin lama semakin ramai yang tamakkan kuasa.. Aku nasihatkan la lebih baik pikir² dulu sebelum nak jadi pemimpin nie.. Tugas bukan ringan bro.. Nnt bile mati disoal oleh Allah.. Kalu salah langkah terjun neraka oo.. Pikir² kan la.. Kalu rasa boleh memimpin 2 xpe la.. Carry on.. Kalu rsa xmampu 2 letakkan jawatan.. Beri kepada yg mampu.. n jgn byk sgt mkn duit rakyat.. Aku xskong mane² pihak.. Lu pikir la sendiri..

    ReplyDelete
  56. aku seorang ENGINEERJune 5, 2009 at 2:59 PM

    ishk3..aku kdg2 kesian dengan org2 yg suka buat dosa free nih.
    Menurut pngetahuan aku yg baru je dengor taklimat dari IEM n BEM kemarin, hanya BEM yg berkuasa beri status PE (profesional eng) tu.. Tetapi, segala jenis report, interview n essay adalah di uruskan oleh IEM. So xleh la dibangkitkan senarai kat IEM ada, kat BEM xdak ke hapa ke..

    Kalo dh ada Ir tu tentu2 la diiktiraf oleh BEM n IEM. Xkan lah kerajaan kita ni cikai sgt nak biarkan Ir Nizar tu pakai Ir dh berapa tahun dah x kena saman..huhu..akai ada ka?? Sedangkan student2 engineering yg tamat blajar WAJIB daftar sebagai graduate engineer.

    Kalo ikutkan sapa2 yg x daftar ngan BEM, tetapi jalankan keja sebagai eng, boleh disaman di bawah akta REGISTRATION OF ENGINEER ACT 1967.

    Sila study dlu sebelum keluarkan kenyataan, Jgn sampai MALU SENDIRI nt..

    ReplyDelete
  57. huhu...apa la LEMAH sangat pemerintahan di MALAYSIA yg PEMIMPIN nya bijak pandai nih.. Sikit punya feymes ka orang yg mempergunakan IR tu.. Sape x kenal Nizar? huhu..TAK Plak kena saman eh? Ini dah kira memalukan warga engineer cam aku ni.. org leh guna IR sewenang2nya..apa barang..

    ReplyDelete
  58. DATO' SERI Ir. HAJI MOHD NIZAR BIN JAMALUDDIN
    8307
    MECHANICAL
    Without restriction

    No. PE 8000+ dah kira otai ni.

    ReplyDelete
  59. Bengong..dah tentu2 ada nama Ir Nizar dalam list. Cuba la tengok betul2 dlm website. Jgn baca terus decide. Yg pelik nya engineer sendiri percaye dgn fitnah ni. Maka lagi bodoh lah org yg percaya tu.

    ReplyDelete

KOMEN TERPAKSA DI MODERATE SEKETIKA.

APA PUN KOMEN POLITIK YANG BERBEZA PENDAPAT TETAP AKAN GAP PUBLISH SECEPAT MUNGKIN.

JGN HINA AGAMA,HINA SULTAN,PROVOKASI MEMBUNUH..KORANG BERTANGGUNGJAWAP TERHADAP KOMEN YANG DILAKUKAN.