Sunday, August 14, 2011

DR ASRI DAN JUANDA..USTAZ KEPALA LUTUT.

dr asri dan mufti perlis kata haram.
haram memperdengarkan bacaan quran sebelum suboh.
lebih haram kalau pakai pembesar suara.


kata mereka ini bukan sunah.


dr asri dan juanda ni kerap keluarkan fatwa kepala lutut.
dorang ni gila glamer.
kemarok publisiti.
elok ditembuallah 2 orang ni
dengan wakil majalah playboy 
selagi apa jugak isu yang boleh kasi pening , dorang buat.


selama ini 2 kepala lutut ni cukup dikenali kerana
suka bercakap dan memperbesarkan isu yang entah apa-apa.
sokong bersih la.
bersih contohi revolusi la.
demontrasi harus untuk menjatuhkan kerajaan la.


SELAMA PULUHAN  TAHUN AMALAN INI DILAKUKAN
majoriti bukan islam dalam malaysia boleh terima.
malah ada yang kata azan suboh tu bagus 
pasal memberi hint kat dorang hari dah masuk pagi.


kalau bacaan quran sebelum suboh diharamkan
oleh dua kepala lutut ni
apa kata aku cabar mereka
untuk haramkan bunyi loceng di rumah berhala ?
berani tak ?
konpem tak berani pasa 2 mangkok ni suka kacau bilaukan
pemikiran dan amalan umat islam.


wahabi wahabi
kau dengan pas kong kali kong
perangai juanda elok diasimilasikan dengan latipah koya
dengor je 'amalan islam' terus panas buntut.


isu murtad tengah panas
dua kepala lutut ni cuba divert isu lain.
apa muslihat mangkok ni ?

148 comments:

  1. setuju bro. PM ada nasi tambah dalam posting terbaru..

    ReplyDelete
  2. Wahabbi > Syiah > = Yahudi

    ReplyDelete
  3. Ni bukan bidang ko GAP. Ko tak payah ulas lebih2.

    ReplyDelete
  4. konon boleh menyejukan hati bukan Islam, Ustaz Asri dan DAP memang pandai mengambil peluang diatas kelemahan Umno, satu nak mengembangkan wahabbi dan satu lagi nak mengembangkan kuasa.Nampaknya sekarang ni banyak betul pihak yg cuba menangguk di air yg keruh diatas kelemahan Umno.

    ReplyDelete
  5. Mengaji lebih dalam. Gali lebih dalam GAP. Indahnya Islam. Hormati kepelbagaian dan beda.Allah tetap satu yang kita tuju. Wallahualam.

    Gerakan Anti GAP.

    ReplyDelete
  6. Ni bukan bidang ko GAP. Ko tak payah ulas lebih2.

    August 14, 2011 5:34 AM

    apasal kau panas ?
    dengar bacaan quran pun kau taknak ke ?

    binawe punya wahabi

    ReplyDelete
  7. Apa nak heran. Tahun 70-an dulu ada ulamak yang keluar fatwa kata pakai loudspeaker kat masjid tu haram sebab bida'ah, zaman Nabi s.a.w. tak de pakai speaker.

    Orang benak maka fatwanya juga akan benak.

    ReplyDelete
  8. Sebab tu Mahathir pernah sindir dulu: kenapa puak PAS tak mahu naik unta, nak naik kereta juga? Kalau nak ikut sunnah, maka naiklah unta, sebab kereta tak de time Nabi s.a.w. dulu.

    Maksudnya: puak-puak ni, bila convenient pada depa, depa akan keluarkan fatwa untuk menyokong.

    ReplyDelete
  9. Nampaknya Dr Asri dah ada negeri yg bakal menerima fahaman wahabbinya, DAP amat bergembira akan perkembangan ini, perpecahan dikalangan org2 melayu telah mendapat input tambahan.

    ReplyDelete
  10. HOI ANON WAHABI
    JAWAP ISU LA,XYAH DIVERT.

    AWAT HANG PANAS SANGAT KALAU QURAN DIPERDENGARKANKAN SEBELUM SUBOH ?

    PANAS PUNGKOK DENGAR BACAAN AYAT SUCI AL QURAN KA , WAHABI ?

    ReplyDelete
  11. Anon August 14, 2011 5:34 AM

    Kalau bukan bidang kita, kita tak ada hak la eh untuk bersuara demi mempertahankan kebaikan?

    Alahai, bapak Yahudi mana ajar ko ni? Anwar ibrahim?

    Apa, Taraf dua orang ni sama dengan nabi ke sampai tak boleh nak ditegur?

    Jangan bodohkan diri yang memang dah bodoh.

    Kita kena ulas, kita kena mempertahankan kebenaran walau dengan apa cara sekali pun,

    Kalau benda yang sememangnya baik dan mulia di anggap sebagai bid'aah, baik gi sembah berhala la.

    Celaka betul. Tak hairan la Umat Islam senang kena makan dengan kafir harbi, semua sebab terlalu bodoh untuk memahami akan apa maksud Beribadah di jalan Allah s.w.t

    Pastu gunakan Sunnah untuk menutup akan kewahabbian..

    Kurang ajar punya wahabbi.

    ReplyDelete
  12. islam di malaysia dah kena truk serang dek kafir lakhnat nih...yg puak cina duk buat wayang cina sampai 2-3 pagi x pa la pulak...aku ni duk dgar depa punya pembesar suara sampai ganggu aku nk tido xpa la plak...try la haramkan plak dorang pakai pembesar suara...sure kecut teluq punyalah...

    ReplyDelete
  13. lepas ni JAIS jgn main2 dgn Dr Asri, back up dia DAP, silap tangkap JAIS boleh disaman woo..

    ReplyDelete
  14. Yang Jahil tak payah masuk campur!

    Bandingan Ilmu Dr Asri dgn berok2 Matyeh mcm langit dgn bumi.

    Pi main jauh2 budak baru kering ingus!

    ReplyDelete
  15. JUAK WAHABI PANAS BUNTUT

    Yang Jahil tak payah masuk campur!

    Bandingan Ilmu Dr Asri dgn berok2 Matyeh mcm langit dgn bumi.

    Pi main jauh2 budak baru kering ingus!

    August 14, 2011 5:51 AM

    JAWAP ISU LA.
    APASAL KORANG PANAS SANGAT KE BILA DENGOR BACAAN QURAN SEBELUM SUBOH ?

    ReplyDelete
  16. ko jgn jadi bangang gap... ustod pas ....ni x payah tanya soal masalah islam..low class..lekeh la nak jawab...

    ko kena tanya apakah hukum bunyi loceng .. hukum menyanyi dan menari gereja....BARU OSTAD2 Dlm dpt mengeluarkan nas yg betulll

    xkan tak paham...ostad nik aziz ko kena tanya kalu loud speaker gantong kat patong2 besou tu kasi buleh cakap hukum harus ke sunat??


    takad soal azan ni wajib ka sunat ka... xmain la... depa sindir je masalah tu...

    ReplyDelete
  17. Asri 3 suku akan berfatwa mcm Nik Najis..

    mungkin dia bertuhankan Ronie Liu & sanggup mati kerananya..

    Respeck kat orang2 Islam Riau..
    Ramadhan 2011 , 3 gereja haram dibakar ..

    Gereja Haram = ajaran songsang
    ini baru jihad sebenar..

    ReplyDelete
  18. Anon August 14, 2011 5:51 AM

    Oi! wahabbi celaka! ko jawab sekarang, awat tak boleh dengar Bacaan Al Quran waktu subuh?

    Wahhabi melarang? Bapak Wahabbi Semalaysia si Asri melarang?

    ReplyDelete
  19. apa kejadahnya makin nak jadi dengan segelintir ulamak muda ni?

    SEPATUTNYA MAKIN TUA MAKIN KUKUHKAN IMAN RAKYAT DAN MAKIN TEGUHKAN DAKWAH SYIAR ISLAM

    NI MAKIN TUA MAKIN NAK RUNTUHKAN IMAN RAKYAT DAN KELUAR FATWA HARAMJADAH UNTUK SOKONG AGENDA KAPIR CINA KOMUNIS!

    ReplyDelete
  20. ANON 551

    OOOO KAMI BEROK MATYEH?

    KAU BABI WABABBI SEMALAYSIA!

    ReplyDelete
  21. Jangan dimarah kpd semua kaum Cina mengenai Bacaan alquran sblom subuh dan azan..

    Jiran aku berketurunan Cina kata dia tak payah guna jam loceng utk bangun pagi. cukup dgn azan yg berkumandang dan beliau suka mendengar azan..

    Aku sedang menjinakkannya dgn Islam, Insyaallah harap2 berjaya aku mengembalikan beliau kpd Islam..

    DAP yg mainkan peranan dan bukan keseluruhan kaum Cina, rata2 mereka bamgun awal pagi utk mencari nafkah..

    ReplyDelete
  22. pak jabit kg pisangAugust 14, 2011 at 6:02 AM

    Islam sangat tercabar Ramadhan kali ni.....ntah apa pulak lepas ni....

    ReplyDelete
  23. “Ketika Nabi s.a.w beriktikaf (beribadah dalam masjid), baginda mendengar mereka mengangkat suara bacaan (al-Quran) sedangkan ketika itu Nabi s.a.w berada di tempat ibadah baginda. Lalu baginda mengangkat langsir dan bersabda: “Ketahui setiap kamu bermunajat kepada tuhannya, jangan sebahagian kamu menyakiti sebahagian yang lain. Jangan kamu angkat suara bacaan melebihi yang lain dalam solat” (Riwayat Abu Daud dengan sanad yang sahih).

    ReplyDelete
  24. “Antara tipu daya Iblis ialah mereka yang mencampur adukkan azan dengan peringatan, tasbih dan nasihat. Mereka jadikan azan perantaranya lalu bercampur aduk. Para ulama membenci segala yang ditambah kepada azan. Banyak kita lihat orang yang bangun waktu malam lalu memberikan peringatan dan nasihat atas menara azan. Dalam kalangan mereka ada yang membaca al-Quran dengan suara yang tinggi lalu menghalang tidur orang ramai dan mengganggu bacaan orang yang bertahajjud. Kesemuanya itu adalah perkara-perkara munkar”. ( Ibn Jauzi, Talbis Iblis, 159, Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah).

    ReplyDelete
  25. Anon 6:17

    Persoalannya, kenapa sekarang baru sedar rupanya ada hadis macam tu? Mufti Pulau Pinang baru beli kitab hadis kut? Dr Asri masa time jadi mufti dulu, tak keluar fatwa pasal ni, sekarang baru nak support - ai, Dr Asri pun baru beli buku hadis ke?

    Nak jadi PAS jugak ke, lepas 30 tahun memporak-porandakan umat Islam sampai terpecah dua, alih-alih rupanya tak de pun negara Islam disebut dalam Quran? All that damage, for nothing?

    ReplyDelete
  26. Hujah Dr. Asri ada kat sini.

    http://drmaza.com/home/?p=1339

    Nas & Dalil pun ada. Matikan dengan nas & dalil juga!

    ReplyDelete
  27. MASA ASRI KEPALA LUTUT JADI MUFTI, NAPE X KELUAR FATWA NI ?

    anon atas gua, lu memang rock beb.

    ReplyDelete
  28. Maka mereka antara kawan-kawan orang kafir itu suka kalau Islam itu bisu supaya mudah mereka berfantasi seolah-olah Islam itu sudah tiada.

    ReplyDelete
  29. Setahu aku Dr. Asri dah lama cakap pasal benda ni. Masa isu AZAN kat masjid kerichi pun ada. Cuma, yg paling menonjol pada isu terkini. sebab dulu x ada orang ambil peduli.

    ReplyDelete
  30. Zaman sekarang mana ada bising dgn bacaan alquran semasa dinihari..

    Bising moto mat rempit, kaki botol, karaoke dan bising membalon ada lar.

    ReplyDelete
  31. makin lama makin mengelirukan ummah dgn pelbagai pendapat yg tidak mewakili sebahagian besar masyarakat Islam. mengapa tidak adakan muzakarah diperingkat kebangsaan terlebih dulu? mengapa keluarkan fatwa secara bersendirian di negeri dikuasai pembangkang yg bertunjangkan kafir? keputusan2 begini mengelirukan masyarakat Islam umum serta menunjukkan kelemahan pengurusan Islam itu sendiri. masing2 ingin menunjukkan kuasa masing2 yg sedikit cuma tanpa mahu mengambilkira impaknya kpd ummah. Islam agama resmi, mengapa jadikan ia agama di pinggiran?

    timbul kegusaran di hati orang2 Islam, mana satu nak digunapakai? lebih memalukan ramai pula yg memaki hamun sesama sendiri krn fatwa yg bercanggah dikeluarkan ini...

    siapa yg bijak memanipulasikan keadaan, mrklah sebenarnya yg menang. umat Islam dah bercakaran sesama sendiri, tak payah kafir harbi nak kacau, mrk hanya tersenyum sambil memerhati. memang dah semakin kucar...

    ReplyDelete
  32. isunya mudah

    apasal korang (wahabi) panas sangat bila bacaan ayat quran diperdengarkan sebelum azan suboh ?

    apahal panas buntut wahai asri dan juanda ?

    ReplyDelete
  33. Tak dapat jawab, wahabi. Sikit masa lagi kafir-mengkafir. Dengan kata lain, penyakit puak2 PAS dah menjangkiti korang.

    Terpulang ler kat korang... Nak terima hal korang. Tak nak terima pun hal korang. Sebab masing2 nanti menjawab depan Allah s.w.t berdasarkan apa yg korang rasa betul.

    ReplyDelete
  34. Tak dapat jawab, wahabi. Sikit masa lagi kafir-mengkafir. Dengan kata lain, penyakit puak2 PAS dah menjangkiti korang.

    Terpulang ler kat korang... Nak terima hal korang. Tak nak terima pun hal korang. Sebab masing2 nanti menjawab depan Allah s.w.t berdasarkan apa yg korang rasa betul.

    ReplyDelete
  35. Pada pemahaman saya, kalau jam 2, 3 atau 4 pagi mungkin mengganggu.

    setengah jam sebelum imsak tiada masaalah.

    Mereka merancang ada diantara kita menyokong..

    Jadilah mcm Singapura, disana dahulu pun LKY memecah belahkan alim ulamak..

    Jawapannya tengok lar sendiri bagaimana nasib ISLAM dan MELAYU disana!

    Alim ulamak ni bukan semua pintar, Ilmu agama mungkin banyak, tapi tiada pengalaman dalam putarbelit politik kotor.

    Mereka tergoda dgn kata2 manis DAP yg sebenarnya pahit dan beracun..

    Dr Asri AWAS !!! anda akan terperangkap !. Musuh tak akan memberitahu niat dan hajat buruk mereka.. KITA YG HARUS PINTAR DAN CERDIK MENGESANNYA..!

    ReplyDelete
  36. kepada admin, jika bukan bidang anda, sila jgn ulas lebih2..belajar, baca kitab byk2...ape hak ko nak cakap dorg ustaz kepala lutut?? tinggi sangat ke ilmu ko, blaja kat Azhar ke?? jgn suke2 nk cop org wahabi ke ape..selagi apa yg dicakap berlandaskan quran dan sunnah, sila terima..anggap ini KESILAPAN PEMIMPIN2 dahulu yg membuat sesuatu tanpa merujuk kitab (Quran n Sunnah)..siapakah yg pimpin negara dr dulu?? fikir2 la..nk defend pun, biar ada hujjah n dalil.. aku harap ko diberikan hidayah oleh ALLAH..amin..

    ReplyDelete
  37. Masalahnya adakah yg membaca Quran di subuh hari tu dengan nada yg memekik????Yg selalu didengar kat Malaysia ni hanyalah bacaan yg lunak yg diperdengarkan kepada semua dgn menggunakan pembesar suara...Dan perkara ini dah menjadi amalan sejak puluhan tahun di sini.....kalau gitu baik mintak Dr.Asri haramkan saja pembesar2 suara kat setiap masjid kat Malaysia.....Nak azan tak payah pakai mic,imam nak sembahyang baca fatihah dan surah2 takyah pakai mic pasal dlm hadis yg disebutkan tu TAK BOLEH dikuatkan bacaan atau sebutan dalam masjid.....Bagi aku Dr Asri and friends ini nak memdahului Majlis Fatwa Kebangsaan dlm setiap isu....Bukan dia sorang saja yg pandai agama....Yg masalahnya pengikut2 taksub dia ni yg mengangkat dia ni mcm dia sorang je betul.....Pigidah.....

    ReplyDelete
  38. AMBIL CARA SEDERHANA. BOLEH GUNA SPEAKER UNTUK AZAN DAN BACA QURAN TAPI JANGANLAH KUAT2 KERANA SEKITAR MASJID/SURAU MUNGKIN ADA BUKAN ISLAM YANG BAGI MEREKA HANYALAH BISING. MACAM HINDU/CINA BUAT BISING KETIKA DEPA SEMBAHYANG TENTU AKAN JADI GANGGUAN BAGI ORANG2 ISLAM.

    ReplyDelete
  39. Anon 6.46 am,
    Abis ko ingat ulamak2 kat Majlis Fatwa Kebangsaan tu buta kayu ker sampai tak tahu hukam hakam????Ko ingat Dr Asri saja yg tahu hukum hakam....What a stupid mindset!!!.....Takyah riak ngan ilmu Dr Asri ko tu saja....Ni la jadinya hasil tarbiyyah PAS yg memperlekehkan ulamak2 yg tak sependapat dgn mereka....Tapi yg aku pelik, Nik Aziz pun memperdengarkan bacaan quran sebelum subuh kat tpt dia....Ada ahli2 PAS nak komen tak pasal ni????....Bagi aku contoh yg terbaik ialah Dr Uthman El-Muhammady, orgnya pandai agama tapi tak bongkak malah malu nak menggelar dirinya ulamak,pakai keta buruk walaupun kerajaan nak bagi keta beso pasal takut riak,gaya bahasa yg lemah lembut dsb.....

    ReplyDelete
  40. Anon 6.27

    Dr Asri dah pernah dan selalu komen pasal hal ni? Okay, aku terima berdasarkan cakap ko. Tapi masalahnya masih sama: kenapa Dr Asri, semasa dia jadi mufti dulu, tak haramkan benda ni?

    Dr Asri jadi mufti bukannya sehari dua. Banyak masa untuk dia buat fatwa, sekurang-kurangnya, kalaupun tak de kuasa nak haramkan. So kenapa dia tak buat masa tu? Macam Anwar - lepas dah kena buang baru nak cakap gedebak gedebuk pasal keadilan, korupsi, dsb. Time ada kuasa kenapa tak buat?

    Semoga Allah akan menghukum di akhirat nanti.

    ReplyDelete
  41. Boleh membaca AlQuran sebelum azan subuh, cuma kita perlahankan sedikit pembesar suara itu.

    Kadang-kadang ada rakaman bacaan yang terlalu panjang lantas mungkin mengganggu tidur orang.

    Mungkin ada yang uzur,bayi yang sedang nyenyak atau masyarakat bukan Islam yang merasakan hak mereka tidak dihormati.

    Perkara ini sebenarnya tidak akan membakar sentimen jika umat Islam yang berbagai fahaman politik, sekurang-kurangnya bersatu hati dalam mempertahankan isu-isu berkaitan agama Islam.

    ReplyDelete
  42. sarang tebuan jangan kau jolok.umno jangan saje jolok isu ni.kang lebam biji mate.kite hidup dalam masyarakat majmuk kena ambik kira semua sentimen.jangan nak jaga hati kita saja.hidup 1malaysia.Podacit!!. Lagi meluat cina kat umno!

    ReplyDelete
  43. tengah2 said...
    kepada admin, jika bukan bidang anda, sila jgn ulas lebih2..belajar, baca kitab byk2...ape hak ko nak cakap dorg ustaz kepala lutut?? tinggi sangat ke ilmu ko, blaja kat Azhar ke?? jgn suke2 nk cop org wahabi ke ape..selagi apa yg dicakap berlandaskan quran dan sunnah, sila terima..anggap ini KESILAPAN PEMIMPIN2 dahulu yg membuat sesuatu tanpa merujuk kitab (Quran n Sunnah)..siapakah yg pimpin negara dr dulu?? fikir2 la..nk defend pun, biar ada hujjah n dalil.. aku harap ko diberikan hidayah oleh ALLAH..amin..
    August 14, 2011 6:46 AM < WAHABI TAK WAHABI ALLAH JE YANG TAHU TAPI ONE THING FOR SURE ASRI IS AN IDIOT!!! NAK IKUT CAKAP ORG BODOH MCM ASRI DGN MELULU ? NOT SMART LAH ? TAK KISAH LAH BELAJAR KAT AL AZHAR KE? KALAU BODOH TETAP BOBOH, SUKA FITNAH TAK KIRALAH KAT MANA BELAJAR KAN? ASRI FANTASIA BUKAN NABI !!! CONPEM !!! SO BAIK KITA PERSOALKAN PANDANGAN2 DIA HABIS2, MY OPINION ASRI MMG BAHLUL, PANDANGAN DIA LONGKANG !!!!

    ReplyDelete
  44. Yakinlah sesungguhnya Islam adaah agama yang adil kepada semua.

    ReplyDelete
  45. Cina mmg tak suka melayu..dia muka manis bila nak jual barang aje..

    siapa Cina yg nak tumbuk Melayu tu???

    mai sini..

    ReplyDelete
  46. Nche,

    Kalo gitu suma hukum Islam nak mintak kebenaran dari org bukan Islam utk dilaksanakan laaaa....Bodoh punya komen....

    ReplyDelete
  47. Aku yakin tiada masaalah sebenarnya tentang bacaan ALQURAN sebelum subuh,

    Cuma jangan terlampau dikuatkan sangat, pihak masjid tentu lebih faham tentang kariahnya.

    ISLAM itu INDAH dan penuh dgn TOLERANSI bukan menggalakkan UMATNYA menjual ISLAM utk kepentingan POLITIK MURAHAN CARI MAKAN MACAM PAS di MALAYSIA yg MENGAKU BERJUANG UTK ISLAM sebenarnya HAPRAK!

    ReplyDelete
  48. Aku selalu pukul Cina !!!
    melawan bukan main, tapi aku balun cukup2 sampai termuntah!

    ReplyDelete
  49. NABI KATA SEBAIKNYA SEDERHANA. DALAM KES INI JANGAN TERLALU BISING. KALAU DAH MENGGANGGU ORANG TUJUAN YANG BAIK PUN TAK TECAPAI JUGA. MACAM KITA DENGAR MUZIK KALAU TERLALU KUAT BUKAN JADI TENTERAM BAHKAN MERIMASKAN.

    ReplyDelete
  50. ALIM ULAMAK,MUFTI2, PEGAWAI2 JAI, PEGAWAI2 MAI, NGO2 ISLAM, PENGERUSI2 JKKK, PENGERUSI2 MASJID, PARA IMAM, PEGAWAI2 PENCEGAH MAKSIAT, KAGAT, USTAZ2, PENGHULU2, TOK KETUA DAN SEMUA AKTIVIS2 ISLAM... SUDAH TIBA MASANYA.. SEMPENA BULAN MULIA RAMADHAN ALMUBARAK )>>>

    TURUN PADANG, BERSIHKAN UMAT ISLAM DARI MAKSIAT...

    SERBU SARANG2 MAKSIAT SETIAP HARI..

    MAKSIAT PUNCA UMAT ISLAM LEMAH..

    TAK PERCAYA PERGI TUNGGU DIDEPAN KEDAI EKOR sebentar nanti.. saksikan

    BANGSA APA YG RAMAI BERMAIN JUDI EKOr!

    BEKERJASAMALAH TUAN2 YG BERKUASA MENGENAI ISLAM..

    BERTINDAK SEBELUM SEMAKIN PARAH, INSYAALLAH PENGANUT ISLAM PASTI KEMBALI MENYERLAH!

    ReplyDelete
  51. Pergi mampus dengan Cina. Kafir yang tunduk pada Muslim, bukan sebaliknya. Kalau Cina kafir tak boleh nak hormat lagi orang Melayu, maka kita tak lagi perlu bertoleransi dengan diorang.

    ReplyDelete
  52. Bagi dr asri/juanda, bacaan quran tu mcm bunyi burung belatuk.

    ReplyDelete
  53. Kpd dr asri, saya nasihatkan supaya buat sesuatu pada batang leher tuan kerana dah besar macam leher babi. mungkin sb kuat makan kot.

    ReplyDelete
  54. ustaz asri gemok mmg celaka

    tahniah gap. aku harap blogger2 lain pun kasi hentam kaw2 sama mamat gilaglem ni. dia adalah bapak setan yg sedang khayal dgn lolongan puak2 pas.

    ReplyDelete
  55. Salam Admin,

    Situasi sebenarnya mcm ini, kalo kota lihat fb dr maza n juanda, dorang punyer admin mmg aktif jaga komen2, kalian ada lihat kritikan2? takda kan? takpa, itu 1 point. point ke 2, para penyokomng wahabi di Malaysia ni semua dimomokkan cerita yang ulama2 Malaysia ni takot nak berdebat ngn dorang, tiu yg makin besar kepala tuh, cthnya mcm dr. maza, hanya berani berhujah dgn golongan ulama yg sopan santun dan tua dan x aggresif seperti dr uthman muhammady dan dr aziz. point ke 3, saya sgt hairan kenapa penyokong wahabi nih masih lagik ingat ulama malaysia takot berdebat ngn diaorang, tuh yang masih besar kepala tuh..buktinya http://al-ghari.blogspot.com/2011/07/mengapa-harus-melenting.html ustaz zamihan pegawai jakim declare openly n siap sindir lagik ajak berdebat dalam blog dier...tp puak wahabi membutakan mata jer wat2 x nampak !! mcm ni la...saya memohon kepada GAP utk promotekan cabaran pegawai jakim ni sbb ustaz jakim nih x "fantasia" mcm dorang, jadi kepada GAP tolong promotekan !! kita kasik panas lagik buntut wahabi...

    ReplyDelete
  56. asri tu bukan la hafiz pun.. ustad muda yg belajar ntah apa apa ...

    apa pon kena tanya ulamak muktabar yg lebih makan garam dari ustaz muda yg suka ambik kesempatan..

    mamat ni hanya glamor selepas jadi mufti je.

    ReplyDelete
  57. Saya merasa agak sedikit tersinggung dengan posting kali ini.

    Kerana apa, setahu saya, DR. Asri dah lama memperkatakan isu ini, dalam 3 tahun lepas dah. Tapi tidak mendapat perhatian dari sesiapa pun (tak ada isu macam ni bangkit), malah mungkin ramai rakan-rakan yang ada di sini tak ambil tahu pun. Cumanya isu ni menjadi hangat baru baru ini lantaran ada peristiwa pencetus dan Dr. Asri pula memperkatakannya pula.

    Saya paham rakan-rakan marah apabila Dr. Asri mengulas sedemikian dek kerana kalian sayangkan Islam dan tidak mahu Islam terus diperkotak-katikkan.

    Beginilah, ambil pendirian sederhana sahaja. Tanggungjawab orang agama amat berat sebenarnya, golongan ini lah yang akan mendapat siksaan berat di akhirat kelak sekiranya menambah-nambah hukum hakam agama. Kalau Dr. Asri 'bersalah' mengemukakan hadis2 dan nas, itu Allah yang akan menilai. Kalau benar bagaimana pula?

    Jadi kita yang "orang biasa"
    ni lebih baik berhati-hati. Usahlah memaki-maki orang padahal kita umat pilihan dan contoh (selepas memaki layakkah jadi contoh?).

    Reputasi Islam di masa kini makin teruk dan terus terhina dek ulah segelintir manusia. Usahlah kita turut menjadi seperti mereka, menguatkan lagi dakwaan tidak bagusnya Islam ini. Harap kalian semua mengerti apa yang aku maksudkan di sini. Sewajarnya tindakan dan perilaku kita lebih mulia daripada memaki2.

    Kita sedia maklum pihak pembangkang sana sudah tidak boleh ditegur dan dikritik sama sekali. Pasti ada hujahnya untuk twist balik. Jangan lah pula penyakit "pantang dikritik" ini mulai menjangkiti pihak sini pula.

    Kita memang mempunyai pelbagai pendapat dan mungkin berlaku pergeseran, tapi bukankah matlamat akhir kita nak dapat keredhaan Allah juga? Di dunia hendaknya.. Di akhirat lebih-lebih lagi. Hasil yang kita dapat kelak adalah bergantung kepada apa yang kita 'usahakan' di sini.

    ReplyDelete
  58. Salam saya kpd sdr2 sebangsa seagama sekelian;
    Memanglah kita tak arif spt Ust. Asri dan mufti Perlis. Mereka juga manusia biasa, ada kekurangan dan kelemahannya. Apatah lagi kita yang bukan ahli kitab. Cuma sesuatu yang sudah jadi amalan yg baik dan sudah diterima oleh rakyat kaum lain sekian lama, kenapa kita nak hentikan. Apakah dihentikan bacaan al-Quran waktu subuh itu memberi kelebihan dan kekuatan kpd umat Islam atau sebaliknya. Tidak adakah cara lain seperti merendahkan volume ikut kesesuaian tempat atau pun dikecualikan bagi kawasan penduduk majoriti orang Islam. Jangan tunjuk toleransi kita/umat Islam hingga merugikan umat Islam.
    Sdr kalian nak tahu; kenapa Sekolah Wawasan diusahakan kerajaan pusat gagal, kenapa SJKC kekal dan bertambah hingga ke hari ini, kenapa Guru Besar SJKC semuanya Cina, kenapa di SK ada GB bukan Melayu, kenapa wayang cina boleh sampai larut malam hingga bermalam-malam walaupun kawasan majoriti Melayu, loud speaker boleh dengar seluruh kampung. Apakah pemimpin Islam terutamanya PAS peduli tentang perkara ini? Usahlah kita gaduh2. Melayu sudah berpecah, Islam di Malaysia semakin lemah kerana org Islam berpecah belah. Bukan Islam semakin kuat kerana mereka satu hati satu suara satu nada. Kerana kuasa politik, orang Melayu berpecah. Kembalilah kita kepada al-Quran dan as-sunnah. Marilah kita bersatu. Buang yang keruh ambillah yang jernih. Jika kafir harbi PAS boleh berjabat salam tanda persahabatan apakah tak boleh dengan UMNO tangan dihulur sebagai tanda persaudaraan seagama dan sebangsa. Betapa gembiranya umat Islam jika kita semua bersatu. Utamakan perpaduan atas nama Islam daripada mengejar cita-cita politik hingga sanggup mengorbankan prinsip perjuangan. Bersederhanalah kita jangan keterlaluan dlm apa jua percakapan dan tindkan. Nauzubillahi min zalik.

    ReplyDelete
  59. tiba2 pas pi pus jadi Penegak Kedaulatan Kapir..!
    ALLAHUAKHBAR

    sungguh kejam betui pd islam sendiri...

    kapir dok goyang loceng...xde satu hadis ka

    ReplyDelete
  60. SELAMAT HARI RAYA
    MAAF ZAHIR BATIN

    GAP.. TAK YAH LAH KAU NAK SIBUK SIBUK HAL MURTAD NI...

    KAU BUKAN TAU SGT BAB AGAMA NI...
    BAIK KAU RENDAH DIRI SIKIT...
    JGN TAKBUR DGN KENYATAAN2 KAMU DLM BLOG NI...

    BAHASA KAMU DAH MENUNJUK BETAPA HODOHNYA OTAK, JIWA DAN HATI KAMU...

    SALAM AIDIL FITRI, GEMBIRA HENDAKNYA
    ______________________________________________

    Gua setuju Bro!!

    Dorang macam Syaitan dan Iblis Kepanasan bila mendengar BACAAN AL-QUR'AN.

    Apa kejadah MENGHARAMKAM bacaan Qur'an. Dah ambil alih tugas Tuhan pulak ishh!!.

    Kalau ambil pendekatan sikap toleransi bangsa asing menyuruh perlahankan pembesar suara ok jugak lah kira. Tapi buat apa? Ini kan Negara Islam sepatut nya bangsa asing (Yang bukan Melayu tapi duduk di Tanah Melayu) lah yang kena besikap toleransi.

    HAI!! MACAM MANA LAH ORANG MELAYU DAN ISLAM TAK DI BODOH2KAN?? SBB NYA TAK LAIN IALAH KEBODOHAN SEGELINTIR MELAYU ISLAM ITU SENDIRI.

    Na'udzubillah....

    ReplyDelete
  61. Dr Asri dan Dr Juanda, BUKAN berpendidikan tinggi dlm keilmuan agama, hanya setakat lulusan Darjah 6 sahaja ..... masih juga Kerajaan Perlis mahu melantik mereka sebagai MUFTI! Mengapa? Mengapa? Tak ada kah Tok Alim se Malaya ini yang layak menjadi MUFTI? Lantik sahaja pengkritik pengkritik dlm Blog ini, yang lebih arif tentang agama, kan bagus! Tahap keislaman Dr Asri dan Dr Juanda lebih rendah dari tuan-tuan sekalian.

    ReplyDelete
  62. Pada pemahaman saya, kalau jam 2, 3 atau 4 pagi mungkin mengganggu.

    setengah jam sebelum imsak tiada masaalah.

    Mereka merancang ada diantara kita menyokong..

    Jadilah mcm Singapura, disana dahulu pun LKY memecah belahkan alim ulamak..

    Jawapannya tengok lar sendiri bagaimana nasib ISLAM dan MELAYU disana!

    Alim ulamak ni bukan semua pintar, Ilmu agama mungkin banyak, tapi tiada pengalaman dalam putarbelit politik kotor.

    Mereka tergoda dgn kata2 manis DAP yg sebenarnya pahit dan beracun..

    Dr Asri AWAS !!! anda akan terperangkap !. Musuh tak akan memberitahu niat dan hajat buruk mereka.. KITA YG HARUS PINTAR DAN CERDIK MENGESANNYA..!

    August 14, 2011 6:41 AM
    ________________________________________________

    Aku seutju dan amat sedih dgn kebodohan dan kealpaan Melayu2 waktu itu yg telah berhasil di perdaya.

    Walaupon aku hidup senang beranak ramai, bergaji, berkereta dan berumah besar tapi hati ini penuh kepedihan kerana bertuankan orang asing di bumi asal orang melayu.

    Mudah2an sejarah tidak berulang kembali. Bersatu lah Melayu..

    ReplyDelete
  63. kan kita ada majlis fatwa kebangsaan, biarlah hal ini dibincangkan dahulu dlm majlis fatwa sebelum dihebohkan kpd rakyat.
    skrg dah heboh jadi bual mulut org awam, hanya makin mengelirukan umat Islam negara ini sahaja.
    kepada para ulama dan mufti2 di luar sana, bertindaklah dgn bijak. jgn semakin mengelirukan umat islam.

    ReplyDelete
  64. isu laungan bacaan...
    elok contohi arab saudi di mekah masjidil haram.....

    jangan mencari contoh di penang....
    inst.islam,agama islam dan orang islam
    lebih tunduk kepada bisikan syaiton
    yg nyata!!!!

    kehendak kafir harbi disahut olah orang islam sendiri....sedang malaysia adalah negara islam dan majoriti beragama islam..tetapi lemah dlm perjuangan mengekal yg telah ada.

    cuba kita buat kempen...kurangkan bising kepada upacara agama hindu dan budha...atau kita desak spt dr asri beri pendiriannya tentang bising agama lain!!!

    ReplyDelete
  65. sbb tu methodology wahabi ni dpt sokongan amerika. amerika dan jew tak pernah kacau fahaman wahabi berkembang di amerika.

    sbb apa? sbb dlm fahaman sunnah wal jamaah, wahabi ni la yg punyai fahaman yg memecah belahkan umat islam...

    kalau fahaman syiah, amerika tak sokong sbb syiah itu sendiri ditolak oleh majoriti umat islam, tapi amerika bekerjasama pulak dgn iran utk sekat pengaruh taliban....

    tapi tu dah ceta lainn...

    skrg ceta puak2 wahabi yg kata baca al-quran sebelom azan tu berdosa, bidaah dholalah dan masuk ke neraka..

    mereka bersandarkan pada hadis nabi muhammad SAW. "any innovation is misguidance and any misguidance will go to hell fire."

    mmg betul la , sbb yg layak buat syariat hanya Allah SWT, yg sampaikan syariaat ALLAH SWT ialah nabi muhammad SAW, kalau nabi tak pernah buat kenapa generasi baru nak buat??

    itu dikatakan bidaah dholalah dan setiap bidaah akan masuk ke api neraka.

    kalau dah dihukumkan umat islam yg baca ayat alquran sebelum azan masuk neraka, tidakkah itu membawa perpecahan...???

    bila berpecah, suka la amerika, suka la jew, suka la LGE... ada chance tuuu....hehehe

    tu belum ceta lagi jari telunjuk goyang2, belum ceta lagi takbir dalm hati dgn kuatkan suara, belum ceta lagi lepas salam sapu muka, belum ceta pakai kepiah, belum ceta tikar sembahyang lagi, ....hahahahaha

    adakah kita bersedia nak berpecah-belah dgn isu2 begini....jadi umat islam yg perpaduan mereka di cincang lumatt..??

    jawab la asri dan juanda??

    jadi apa plak hukum yg zaman dulu tak dak microfon, pakai pukul beduk sebelum azan?? adakah pukul beduk pun juga haramm??

    kalau ia berniat utk kejutkan org ramai dan punya bunyi yg lebih kuat dari azan muazzin.

    kalau di padang pasir, padang luas tiada halangan, tapi topographic msia yg berbukit bukau dan hutan yg tebal sukar nak dengar suara muazzin laungkan azan, maka beduk digunakan.

    beduk digunakan selepas zaman 4 zaman emas, nabi, sahabat, tabiein, tabien2.

    adakah pukulan beduk bidaah dholalah dan akan masuk api neraka..???

    bukankan kalau sesuatu yg bersifat budaya, nabi tak pernah tegah, budaya org melayu pakai songkok solat, tapi nabi pakai serban.

    kalau suku kaum afrika kalau berkumpul suka terlompat2 diantara kaum mereka, kalau dah masuk islam mereka berzikir pun terlompat2, adakah amalan berzikir terlompat2 juga bidaah dholalah tak ikut syariat dan masuk api neraka??

    bukankah nabi muhammad SAW pernah bersabda kamu lebih tahu masaalah umat dizaman kamu....

    lagipun muazzin tu bukan baca 2 jamm, cuma beberapa minit sebelom azan, sebagai persediaan pada jemaah utk bersiap sedia ke masjid.

    kalau terdengar azan baru terjaga, mana nak mandi hadas besar, mana nak gosok gigi, nak cari kunci rumah, nak start keta, dll.

    kalau kata bacaan tarhim tu ganggu bukan muslim, habis azan tu tak ganggu mereka ka??

    jadi maknakata bacaan tarhim tu jatuh ke bidaah dholalah, dan masuk api neraka.??

    pendapat aku yg jahil ni kata tak tepatt.... jadi bijak pandai agama di msia ni kene la tarjih perkara ni dan selamatkan umat islam msia dari bahaya fahaman puak2 wahabi yg memecahkan..

    ReplyDelete
  66. wahabi tak doa berjemaah lepas solat, depa kata bidaah tercela. tapi nik aziz lepaihh solat dia doa bukan main punya lamaaa. org kata nik aziz wahabi. tapi kenapa nik aziz doa lama, lepaihh solat?? woooo.... tu doa nak pancing undi.... doa pancing undi macamana pulak hukumnya?? hahahaha.....

    ReplyDelete
  67. sepatutnya bincang secara ilmiah sesama kita..tak payah heboh lagi...biar seragam satu Malaysia.. nampak keuatan kita..ISLAM... Melayu dah berpecah belah, sekarang sesama Islam pulak berpecah belah... siapa berjaya.. agenda siapa?????

    ReplyDelete
  68. biasalah org islam dalam PAS ni nak dapat undi cina sanggup gadai agama semata2 nak tawan putrajaya....

    ReplyDelete
  69. mana ada orang baca ayat suci tengah2 malam di masjid? ada aka? yg ada lebihkurang 15-10 minit sebelum masuk waktu subuh. sekarang posa, 10-15n lepas imsak betul2 sebelum orang azan nak bagitau dah masuk waktu...itupun bukannya sampai 10 minit azan! betul2 nak perkecil2kan Islam kita!

    setuju dgn yg kata kita suh orang2 cina/hindu jgn katok gendang tong cang ting cong dum dum ce dum dum ce masa perarakan ke jirat depa! bising nak mampuih!! masa opera ngn sembah tokong pun depa bising. bau colok takyah cakapla.. sekampung berasap!! tu tak masuk karaoke terbuka depa dlm taman2 perumahan..time penguatkuasa ronda depa slow la, time2 lain pekak setaman!! mana2 ada kaum puak dia ramai sikit, memekak 24jam!

    ReplyDelete
  70. Wahabbi tak ada kena mengena dengan Sunnah Wal Jamaah. Mereka adalah fahaman Mujassimah moden. Dalam bab akidah pun mereka jauh menyimpang drpd fahaman sunnah. Mereka menyamakan sifat2 Allah dgn sifat2 makhluk spt bertempat, berupa-bentuk dll. Akidah mereka mirip dgn akidah Yahudi dan Nasrani. Hati2 kerana orang2 mereka dah bersepah merata-rata di Malaysia. Dlm tv, radio, majalah, surat khabar, UMNO, PAS dll. Mereka bukan perjuangkan politik tetapi memperjuangkan ajaran songsang mereka. Orang2 ni pandai spin Al-Quran dan Hadith utk menyebarkan fahaman mereka.

    Asal kewujudan Wahabbi adalah bertujuan utk memecah-belahkan ummat Islam dan menjatuhkan Kerajaan Khalifah Uthmaniyyah, Turki. Jangan biarkan mereka membiak di sini, nescaya ummat Islam di sini akan berpecah belah.

    Bukan semua bidaah itu tempatnya di Neraka. Hanya bidaah tercela yang tempatnya di neraka. Manakala bidaah baik spt solat tarawih, sambutan maulid, zikir beramai2 lepas solat dan lain2 lagi adalah baik dan berpahala. Sejak zaman berzaman dan beribu2 ulamak Sunnah tak pernah kata semua bidaah tempatnya di Neraka. Hanya Wahabbi yang berpegang kepada fatwa setiap bidaah tempatnya di Neraka.

    Sultan Salahuddin Al-Ayyubi(wafat 589H) telah mengarahkan muazin2 di negerinya supaya mengumandangkan Matan Al-Akidah Al-Mursyidah dari menara2 masjid pada setiap hari sebelum masuk waktu Suboh sbg mana dinyatakan oleh Imam Suyuti:
    Al-Hafiz Jalaluddin Al-Suyuti(wafat 911H) berkata: "Tatkala Sultan Salahuddin dilantik sebagai pemerintah, lalu dia memerintahkan para muazin supaya menghebahkan pada waktu tasbih(sblm masuk waktu Suboh) dengan menyebut akidah Al-Asy'arriyah(akidah pengikut Imam Abu Hassan Al-Asy'ari). Kemudian para muazin sentiasa menyebut akidah tersebut pada setiap malam sehingga pada masa kita ini."

    Sesiapa yang menganggap perkara diatas ini bidaah tercela atau mengganggu orang tidur, maka silap!!!
    Sultan Salahuddin seorang yg sangat alim mustahil tak tahu hukum! Bahkan di dalam negerinya pun ada orang2 kafir. Tak kecoh pun.

    Maka Dr. Asri tak payahlah menyalak lagi!!! Makin lama makin pelik dan jelek fatwanya.

    ReplyDelete
  71. Tahniah JUANDA,
    Kau Wahabikan semua rakyat Perlis, termasuk Haroh Din, Hasan Din, Ust Mahmud dan ramai lagi.
    Selamat datang ke Negeri Perlis Wahabi Malaysia

    ReplyDelete
  72. Mengapa Mufti dan bekas mufti Perlis ni agak menonjol yg mengelirukan dari Mufti2 negeri2 lain?


    Apakah mereka lebih hebat atau sekadar seorang MUSIBAT?

    ReplyDelete
  73. sikit-sikit wahabbi meresap, tu dia belum keluarkan lagi kuku dia sepenuhnya.Esok2 don't worry la ada yg mampos jika tak sefahaman dgn dia.

    ReplyDelete
  74. PANJANG BETUL KOMEN2 KAT SINI..MUDAH JER...MAJLIS FATWA KEBANGSAAN DAH KELUARKAN STATEMENT SURUH MAJLIS FATWA PULAU PINANG TARIK BALIK LARANGAN DAN MENKAJI SEMULA DALIL2 YG DIGUNAKAN(BERITA HARIAN 13 OGOS 2011).MAJLIS FATWA KEBANGSAAN LAGI RAMAI ULAMA2 BESAR DALAMNYA BERBANDING MAJLIS FATWA PULAU PINANG.LAGI PUN JANGAN KITA LUPA AGONG TUEKAN KETUA AGAMA ISLAM KAT MALAYSIA.PER2 KEPUTUSAN BERKAITAN AGAMA ISLAM MESTI DAPAT PERKENAN AGONG DULU..DR ASRI TUE MEMANG SUKA GUNA LOGIK AKAL JER BILA BERHUJAH SAM LAH DGN JUANDA TUE..PERLIS KAN AMAL KAN FAHAMAN WAHABI TUE YG SEKATA JER BILA BERI KOMEN...

    ReplyDelete
  75. hehehe.... umat islam kalau dah terkene penyakit hasadd mmg susahh nak diperbaiki ...

    politik PAS 50thn tanam hasad dan dengki sesama islam di msia sehinggakan dlm ummat ada penyakit...

    belajar agama tinggi2 ingatkan boleh bawa masuk syurga, ropa2nya lagi sesat dari kapir...

    lepas ni apa pula dr asri ??? Allah SWT duduk di arays atau duduk tak tetap??

    hukum islam 5 perkara, hukum iman 6 perkara, gaduh beratus2 tahun masih tak settle lagi ke Allah SWT duduk di mana??

    dr azhari dulu kenapa ya sampai boleh bom ummat islam?? nordin mat top, kenapa ya sampai boleh tinggal anak bini nak letupkan ummat islam diindon??

    kenapa skolah agama di ulu tiram johor dulu kene gempur sbb ada kaitan dgn JI.

    bukan ke benda2 yg mcm ni yg jadi tarikan utk be different dari jemaah yg lain?? sehingga satu peringkat jadi taksub dan tak ikhtiraf iman ummat islam yg lain.

    sampai boleh letupkan sesama islam dan saudara seislam. bukankah perkara2 ini yg jadi puncanya perbalahan.

    jadi, bila semua dah berbalah esok, baru kita nak teringat pesan ibnu abas supaya tak lawan kjaan islam walaupun zalim.

    baru kita nak hidupkan semula hadis nabi yg suruh patuh pada pemerintah....

    hehhh....

    ReplyDelete
  76. Sejak bila UMNO ni amik kesah pasal agama nie

    ReplyDelete
  77. Dulu masa UMNO gah, x timbul pun isu2 gereja, murtad wahima semua disembunyikan..tapi bila dah tersepit semua keburukan negara sedikit2 keluar..nampak sangat siapa dalang disebalik semua ini..bodohlah pembangkang kalau mainkan semua isu2 ini sehingga PRU 13..tetapi pembangkang tidak bodoh..strategi perang, kalau nak menghampiri kemenangan, x perlu provoke sana sini supaya askar2 mereka tidak lari dari medan perang..

    ReplyDelete
  78. "Anonymous Anonymous said...
    Tahniah JUANDA,Kau Wahabikan semua rakyat Perlis, termasuk Haroh Din, Hasan Din, Ust Mahmud dan ramai lagi.
    Selamat datang ke Negeri Perlis Wahabi Malaysia
    August 14, 2011 12:39 PM ......."

    wanredone: Jangan lagi Juanda, Ayah Pun pun ko orang percaya dan sembah.. heheeeee.....Belajar agama dari orang Sarawak!

    ReplyDelete
  79. Anonymous said...
    Sejak bila UMNO ni amik kesah pasal agama nie

    August 14, 2011 1:00 PM

    -----------------------------------
    sejak dulu lg..ko je x nampak..pasal UMNO x dabik2 dada bila perjuangkan Islam macam PAS.. n skang makin kuat perjuangkan pasal PAS tgh sibuk jaja negara kebajikan n liberal..

    ReplyDelete
  80. kah kah kah. sejak dulu???????

    Kalau sejak dulu, x pulak kuar isu murtad Lna Joy, Aishah, judi magnum, kilang arak dan pelbagai lagi..x larat x tulis keburukan UMNO yang memimpin negara ini..nnt kalau PR berkuasa pun, kena kerja keras pasal nak cuci taik2 UMNO-BN ni

    ReplyDelete
  81. UMNO yang makan, Pas yang kena cuci mangkuk..

    ReplyDelete
  82. Memang PAS MANGKOK HAYON.

    ReplyDelete
  83. cuci taik kimak hang..

    Di Selangor berbilion hasil usaha BN.

    Apa taik2.

    Hangpa lar dok jaga taik palat LGE! BARUA punya bewak!

    ReplyDelete
  84. Korang ni melatah x tentu pasal ni nape? Korang cuba la melatah besertakan quran dan hadith sohih, ni duk mengata jer..

    Baik korang melatah pemimpin negara kita terutama isteri PM kita yg x tutup aurat tur? Melatah la.. Aku cabar korang!

    ReplyDelete
  85. Klau betul umno pejuang islam, apesal x tutup genting? Pastu bukak satu lg kat bukit tinggi. Kedai2 magnum, sport toto, 4d apesal makin byk? Takde usaha nk tutup ke? Masa zmn sape peribtah buat dua kilang arak terbesar di asia tenggara?


    Pejuang islam yg kononnye pejuang dlm ni nape x isytiharkn perang kat puak2 judi n arak ni?

    X mnghina islam ke klau carlsberg n magnum pengerusinye ialah org melayu n islam?


    Pirah! Pejuang islam konon. Keluarkn hadis n ayat quran bkn main. Tapi bab judi n arak dok menikus.
    Klau ade usaha nk halang ape usaha yg umno buat? Cuba senaraikn. X payah citer pasal dap, pas n pkr. Itu diorang punye pasal. Aku nk apa usaha umno?


    Orang melayu

    ReplyDelete
  86. anon 1.57

    ilek bro..bulan pose ni jngan maki memaki..nanti pahala pose tu kurang..kalau nak ikut trend UMNO tu sesangat..tunggu jer bulan depan..kah kah kah

    ReplyDelete
  87. Nasi tambah kurang manis satu

    ReplyDelete
  88. Dimana sensitifnya umat islam bila Kilang rak terbesar dibina..di mana sensitifnya bila Judi genting dibuka, dimana sensitfnya bila semua hasil2 hasil haram ni dikatakan sumber cukai negara..dimana sensitifnya bila penjawat2 awam menerima gaji melalui hasil2 cukai dari semua produk2 kebanggaan negara..macam mana nak sensitif, sebab agenda UMNO melahirkan Umat Islam yang ada pada hari ini seolah olah ambil mudah akan hal2 sebegini..Tahniah UMNO

    Thanks UMNO..

    Regards

    Carlsberg Malaysia Sdn.Bhd

    ReplyDelete
  89. Judi dan arak diberi utk orang2 bukan Islam.

    Yg Islam janganlah nak tumpang sekaki

    Di Kedah pun ada, mengapa kerajaan PAS tak tutup..

    JAWAB!

    ReplyDelete
  90. madinah dan makkah di jaga oleh wahabi oleh itu tak payah la pi haji dan umrah???

    ReplyDelete
  91. "Sejak bila UMNO ni amik kesah pasal agama nie"


    Sejak Pas dah mula meninggalkan Islam yg dianutinya sedikit demi sedikit...

    ReplyDelete
  92. Kalau dah tau gaji dari hasil haram.

    Berhenti kerja dgn kerajaan..

    PAS bukan parti berjuang utk Islam dan bukan Parti Islam sekarang ni.. Sembang apa tentang haram halal

    semua bedal ..

    PAS dah hancur la beb.. Lu mimpi ker?

    ReplyDelete
  93. Kalau PR perintah negara, pun belum tentu cuci taik yang ditinggalkan BN. Entah2 makin bersepah taik. Maka jadilah Negara Berkumbahan.

    ReplyDelete
  94. Anon 2:18.

    Dok cita lg pasal pas n pembangkang! Kan aku ckp itu masalah depa. Aku nk cita dlm kontek umno!

    Aku nk usaha umno lah bodoh!


    Orang melayu

    ReplyDelete
  95. ANON 216

    DAH PAKATAN KAU BERKUASA KAT SELANGOR APHAL KAU TAK TUTUP SAJA KILANG TU! BODO

    NUAR JUBOR TU SAHAM BERJUTA DALAM MAGNUM DAN GUNA DUIT TU HALAL KE? BODO

    GENTING TU YG BINA CINA KAPIR LAHANAT DAN SYARAT LESEN DIA LULUS PUN HANYA UNTUK ORG BUKAN ISLAM! BODO

    TAK PAYAH LA KALAU SETAKAT OTAK SINGKAT KAU NAK CUBA SALAHKAN SEMUA BENDA KEATAS UMNO!

    JASA UMNO YG BERPULUH TAHUN BANGUN KAN NEGARA KAU PANDAI TUTUP!

    APA JASA PAKATAN BODOH KAU KAT TANAH MELAYU NI?

    ReplyDelete
  96. Anon August 14, 2011 2:19 PM

    Orang gi Mekah dan Madinah utk beribadat bukannya gi jilat jubo Wahabbi. Itukan tanah wakaf milik orang2 Islam. Kenapa Wahabbi pandai2 takluk dan buat seperti harta dia???

    ReplyDelete
  97. BANYAK BETUL TAIK PALAT DALAM OTAK!

    UMNO TERTAKLUK DENGAN PERIKATAN KUASA DALAM BN LAH BODO!

    JADI KALAU UMNO NAK TUTUP KILANG ARAK ATAU JUDI GENTING MESTILAH PARTI KOMPONEN AKAN TENTANG DARI DALAM!

    JADI TYU PASAL LA UMNO DAN PAS KENA GABUNGKAN SEMUA ISLAM KAT MALAYSIA NI BARU BOLEH TEGAK HUKUM ISLAM HAKIKI TAPI KORANG YG BERTAMBAH BODO SOKONG CINA KOMUNIS DAP PULAK!

    ReplyDelete
  98. adoi pening , pening ,
    mulut busuk, ketiak busuk,
    bolih pitam yob
    puak2 PAS berjubah .. pengotoq,
    nak termuntah lar..
    pi jauh2, balik mandi dan tukar jubah yg dah berdanork tu!

    ReplyDelete
  99. LEPAS NI KALAU ADA MAJLIS YG PANGGIL DR ASLI BAGI CERAMAH TAPI TAK PAKAI PEMBESAR SUARA, JGN PULAK DIA NAK MARAH2 YA....HARAM CAKAP KUAT2 KAN? kAN? kAN? BETULLAH DIA NI USTAZ KEPALA LUTUT....!

    ReplyDelete
  100. Apabila komando melayu berkata2, semua kosong belaka..macam tin kosong yang dah berlubang

    ReplyDelete
  101. pegedaaahh... Pas 30 memerintah apa dia buat ckp je lebih negara Islam dah jadi negara kebajikan, umpan syurga untuk undi Hassan Ali nak keluarkan arak dari 7eleven pon menggigil kepala lutut kena sergah ngan Ronnie Liu. UMNO 52tahun memerintah seluruh dunia Islam menyanjung tinggi akan Malaysia, otak hijau Pas sahaja yg tak dapat menerima hakikat ini.30tahun jasa Pas hanya memecah belahkan umat Islam dan sekarang campur pulak dgn Asri Wahabbi pasti gumbira rasa DAP.Selama 30 tahun juga rakyat Kelantan berhijrah dimerata Malaysia dan kalau Pas memerintah tak pelik kalau kita pulak berhijrah ke Indonesia. PAS, parti yg tahu bercakap sahaja, teori tak habis2 sampai org dah ke marikh dia dok takuk yg sama.
    sudah2lah Pas, janji syurga anda kpd arwah Ibrahim Libya masih belum terbayar.

    ReplyDelete
  102. anon 2.26

    Usaha apa? tak payah pikiaq hal2 judi dan arak!

    Kerajaan beri kerana permintaan komponen BN.

    Yg penting kita beriman dgn Allah dan mengikut perintahnya.

    Kalau hang terer sangat berilah pendapat!

    ReplyDelete
  103. ANON 240

    HUJAH AKU PUN KAU DAH JADI BODOH TAK RETI NAK JAWAB SEBAB AKAL KAU LETAK KAT TELOR KE?

    BAIK KEPALA KAU AKU BAGI BERLUBANG! NAK?

    ReplyDelete
  104. Tak payah pkir pasal judi n arak??!!!! Bodoh ke ape kau ni? Jgnlah tunjukkan kebodohan tu.




    So, takde usahalah? Sebab tu aku keluar umno. Bosan. Freelance lagi bagus. Judi n araklah punca orang melayu islam jadi mcm skrg ni. Sebab nk jaga hati mca, mic n gerakan habis gadai semua. Yang tinggal hanya nama. Yang rosakkn orang melayu islam ialah parti komponen dlm BN tu sndiri tapi kite masih berdiam diri. Kerana kuasa sanggup bagi mcm2. Bila jadi cm skrg sebok melalak sana sini


    Orang melayu

    ReplyDelete
  105. masaalah orang pas. mereka ingat mereka islamik dan lebih islam dari orang lain. semua isu dilihat dari kaca mata politik pas mereka. INI ISU AGAMA KITA, bukan isu politik. INI ISU DR.ASRI yang bekas mufti tapi komen2nya tuhan sajalah yang tahu. Bukan isu umno, umno tiba2 islam dan tah apa2 tah. Bila dah mati dan masuk kubur nanti korang gunakanlah alasan klasik korang nanti bila disoal - ya, saya memang sokong usaha2 orang kafir tu sebab rosmah tak pakai tudung pun. saya lebih islamik, isteri saya pakai tudung. saya sokong bacaan alquran tu dihentikan.

    sibuk pasal umno tak islamik, tak usaha, tak islam tapi bila agama sendiri dicabar dan dipijak depan mata biarkan aje....

    takpe...takpe.. yang penting saya pas. saya isle. oh, ada gereja nak murtadkan orang islam. takpe takpe, tu memang umnongok tu. kami orang pas, lebih islam, dan menghormati hak agama lain.

    kalu semua isu agama akidah islam korang lihat dari kacamata otak fikiran korang yang ianya isu umno, isu politik, memang korang ni manusia paling setan dalam islam.

    kita nak memartabat dan mempertahankan agama kita. jangan masukkan kepartian dalam setiap keputusan tentang agama kita.

    memang korang manusia paling setan. setiap isu yang mencabar umat islam korang menuding jari dan mengatakan umno umno umno.

    aku islam dan akan pertahankan agama ku dan kesucian Allah dan rasul dan kitab. Aku bukan UMNO. Aku bukan PAS. Aku bukan PKR. AKU ISLAM. bila aku mati aku akan jumpa dengan ALLAH yg Maha Esa dan aku akan katakan aku cuba dengan seluruh daya upaya ku untuk mempertahankan agamaMU. Demi MU YA ALLAH. Bukan demi NIK AZIZ. BUKAN demi PAS. Bukan demi POLITIK.

    AKU HAMBA MU, YA ALLAH. Aku bukan hamba PAS, hamba UMNO, hamba PKR. Segala ku lakukan untuk keredhaan MU YA ALLAH. Bukan keredhaan PAS, UMNO, PKR yang PALSU.

    Ya, aku pakai tudung tapi aku masih lagi tertinggal sembahyang. Masih belum sempurna ibadatku tapi aku tak akan sekali kali compromise on my religion.

    FINAL JUDGE is ALLAH. Bila solat tu khusyuklah. Fahami maknanya. Baru otak tu bebas dari fahaman politik kepartian yang dia sahaja betul dan segala gala yang islam tu berasal dari parti politiknya.

    ReplyDelete
  106. anon 3.04pm MUNGKIN HANG DULU KAKI BOTOL DAN TAIK JUDI..


    APA KENA KELEMAHAN MELAYU KERANA ARAK DAN JUDI?

    ReplyDelete
  107. Orang Melayu kata :

    Yang rosakkn orang melayu islam ialah parti komponen dlm BN tu sndiri tapi kite masih berdiam diri. Kerana kuasa sanggup bagi mcm2. Bila jadi cm skrg sebok melalak sana sini

    Aku kata:

    Bila jadi macam ni memang wajib kita pertahankan agama kita. AKu akan ,melalak, menyanyi whatever it takes to defend MY ISLAM. AKu tak malu. AKu tak kesah.

    yang rosakkan melayu islam ialah pemikiran kau sendiri. Apa kau dah buat selain salahkan UMNO? Apa anak2 kau buat skrang?? Ada kau didik anak2 kau dengan Nur Islam? Itu yang penting!!

    Kau salahkan UMNO sampai kiamat pun benda tak berubah juga. Segala isu tak akan selesai kalu asyik salahkan umno. APa ko dapat??? Kepuasan. Penyelesaian... memang tak.

    Ko marahla umno benci sampai ko mati. AT the end of the day, you will be judged by what you do. Apa usaha kau untuk agama kita?? DO SOMETHING. STOP BLAMING.

    ReplyDelete
  108. SayakamudiakamimerekakitaAugust 14, 2011 at 4:00 PM

    Inilah kebodohan Umat Islam yang sering kita lihat dalam Ummah pada masa sekarang disebabkan kononnya mempunyai ijazah adalah sesuatu yang luar biasa dan ia tidak layak dibandingkan dengan mereka belajar melalui pondok.

    Membaca Al Quran di waktu sebelum subuh salah dan tak mengikut Sunnah?

    Mengapa perlu katakan ia tidak mengikut Sunnah, sedangkan kalian yang sering menentang segala Sunnah Rasulullah S.A.W?

    Membaca Al Quran itukan baik dan sifat yang terpuji? Jadi mengapa pula katakan ia salah dan menggunakan Sunnah untuk menolakya?

    Adakah Kita hidup di Negara Kafir?

    Adakah kehidupan kita sebagai Muslim ditekan oleh pihak kafir?

    Tidak guna ada tinggi ilmu dan berijazah kalau diri sendiri tidak dapat membezakan amalan yang baik dan mulia dengan sesuatu yang dilarang kerana ia jahat sejahat - jahatnya.

    Inilah virus yang telah tersebar dalam Ummah, lebih mementingkan ilmu melalui Ijazah dari Ilmu yang berada di dalam Fikiran dan Hati.

    ReplyDelete
  109. TAK PAYAH CAKAP LAH ARAK JUDI SEDANGKAN DI MEKAH DAN MADINAH PUN ORANG JUAL ARAK ORANG MINUM KO TAK HEBUH PUN....

    KALAU NAK BUANG ARAK DAN JUDI DI MALAYSIA NIH SANGGUP KE KO BERGANDING BAHU DENGAN UMNO....KITA TUBUHKAN GAGASAN ISLAM TULEN...DAN MEMBENTUK NEGARA ISLAM TULEN...

    INI TAK BILA PILIHANRAYA UNDI KO JUGAK PADA PEMBANGKANG...BILA MASA NAK TUBUH GAGASAN ISLAM TULEN...??????

    ReplyDelete
  110. bukan isu membaca al-quran mengganggu org tidur sangat pun sebenarnya..tapi sekadar tidak mahu terima islam agama rasmi negara kita, mereka ingin kesamarataan antara agama..itu saja, bukan kita tak tahu, cuma demi menjaga kepentingan pihak2 tertentu, mereka menyokong fatwa tersebut..kenapa sejak dari kecik sampai mereka separuh abad tidak ada fatwa tentang itu? kenapa setelah CINA tu jadi KETUA, baru keluar fatwa macam2? kalau betul ikut fatwa, KENAPA TIDAK DARI DULU???

    ReplyDelete
  111. cina kata Melayu malas,cina pula pagi-pagi buta dah bangun angkat najis untuk bajakan tanaman sayuran.Jam 6 pagi penjual daging babi sudah pun menjual dan mendapat untung.Sejak aku kecil cina tidak ada masalah dengan laungan azan,kerana rata-rata mereka bangun awal mencari rezeki.Begitu juga apabila cina tutup jalanraya di tengah pekan sambil panggang babi,tak ada Melayu pun yang protes.Kumpulan pemain gendang dan peniup serunai dari kuil Hindu yang bergerak dari rumah ke rumah,kalau diikutkan memang bising,tetapi kita sedar itu adalah acara keagamaan mereka,tidak ada Melayu yang protes.Maka hujah DAP (Dajjal Anutan Pas) adalah tidak sah.Syaitan amat berjaya merosakkan keharmonian hidup di bumi ini apabila terjalin kerjasama dengan N.ajis,Al-Juburit,Hadi Boroi dan sahabat pengkhianat sekelian.Najib kelihatan dapat melegakan orang Melayu apabila menggantikan pak Lah 'Punca',namun keadaan tidak banyak berubah apabila tidak ada tindakan tegas terhadap perosak negara.Raja-raja Melayu pula terus menganugerahkan petualang-petualang ini dengan pingat atas 'jasa' mereka.Kalau inilah keadaannya rakyat sebenar pasti akan bangkit suatu hari nanti.Kepada NGO yang suka mendemo terhadap pakatan jahat dan suka membuat laporan polis,anda patut ubah sasaran anda!Pergi berdemo depan KDN atau ibupejabat UMNO atau pejabat PM,buat apa demo depan penjahat,mereka sememangnya adalah penjahat.

    ReplyDelete
  112. amboi, siap salahkan umno semuanya.
    dulu, sebelum menang, kata hari ni perintah, esok tutup kilang arak.
    bila dah menang, hari ni rampas arak, esok pulangkan semula.
    hehehehe..siapa tu ye? pejuang Islam yg lebih alim drpd org lain tu kan?
    cakap senang la bhai..

    ReplyDelete
  113. Mmg bodoh pakatan rakyat ni.....Org citer pasal fatwa 'hebat' Dr. Asri ni dia sibuk citer pasal arak dan judi...last2 kena batang idung sendiri gak....Kat S.alam pun dah boleh jual beer kat S.Eleven tapi masa BN dulu tak boleh pulak.....Sampai skrg Hasan Ali takleh jawab,tukar Dr. Rani pun jadi bisu jugak.....Dulu sebelum menang janji mcm2 bagai nak rak, bila dah menang janji simpan bawah karpet,suma jadi dungu kena kencing ngan DAP....Baru skrg diorang tahu reality check tu camna....Mengata dan mengeji tu mudah tapi bila suruh buat tak reti.....PR pusinglah camnapun tapi keyakinan rakyat yg mengundi dulu dah makin terhakis......

    ReplyDelete
  114. Anonymous said...
    Wahabbi > Syiah > = Yahudi

    August 14, 2011 5:30 AM
    ----------------------------------
    Anon di atas, aku setuju dgn pendapat kau bahawa WAHABBI=SYIAH=YAHUDI.

    Setelah US takluk Iraq pd tahun 2003, mereka terjumpa satu laporan tahun 2002 oleh kerajaan Iraq pimpinan Saddam Hussein yg memperincikan betapa pengasas Wahabbi dan keluarga diraja Arab Saudi adalah keturunan YAHUDI.

    Raja Arab Saudi pertama, IBN SAUD yg mengasas negara Arab Saudi pd tahun 1932 adalah keturunan MORDECHAI bin IBRAHIM bin MUSHI, seorang YAHUDI dari Basra. Mordechai telah menyamar sebagai Arab dari Bani ANZA BIN WAEL.

    Muhammad ibn Abd al-Wahhab, pengasas Wahhabi juga keturunan YAHUDI melalui datuknya yg merupakan seorang Yahudi dari Turki. Mordechai Ibrahim dan datuk Muhammad Abd Wahab adalah puak DONMEH dari Turki. Donmeh adalah org2 Yahudi yg berpura2 masuk Islam tp secara senyap tak pernah berhenti mempraktik agama Yagudi mereka. Mustafa Kamal Ataturk juga seorang Donmeh.

    Wahhabi dicipta oleh Yahudi dgn bantuan Inggeris bagi memporakperandakan Islam dgn cara membentuk satu mazhab Islam yg sgt ganas, konservatif dan ekstrim agar ia akan dpt mengkucarkacirkan Islam tulen serta ,memberikan gambaran bhw islam adalah agama ganas.

    Dan sampai kini kita dapati agama Wahabbi sgt ganas dan ekstrim baik dari segi aqidah maupun dari segi pilitk/militari. Wahhabi cuba menghapuskan semua amalan umat Islam yg telah kita ikuti beratus/beribu tahun atas alasan BID'AH. Mereka sedang bertongkos lomos mau hapuskan Islam. 19 dari 21 org yg menyerang Amerika pada 911 adalah rakyat Arab Saudi berfahaman Wahhabi, maka Amerika sepatutnya menyerang Arab Saudi, bukannya Iraq. Wahhabi juga mebiayai keganasa di Russia, Afghanistan, Pakistan, Yaman, Bahrain, dll.

    Wahhhabi sgt rapat dgn Amerika dan Israel kerana mereka satu keturunan. Arab Saudi secara diam2 menpunyai hubungan yg sgt intim dgn ISRAEL, sbb itu Israel tak pernah serang Arab Saudi..

    Baca seterusnya di sini:

    http://www.thetruthseeker.co.uk/?p=31407

    http://www.fortunecity.com/boozers/bridge/632/history.html

    http://kalamjauhari.blogspot.com/

    ReplyDelete
  115. Pembetulan utk salah satu website yg saya beri di atas. Website sebenar adalah:

    http://www.fortunecity.com/boozers/bridge/632/history.html

    ReplyDelete
  116. http://www.fortunecity.com/boozers/bridge/632/history.html

    ReplyDelete
  117. melayu perak

    ko yakin ke UMNO nk tubuh apa dia? gugusan islam tulen?

    ReplyDelete
  118. Jalan terbaik utk selesaikan masaalah2 kaum dinegara ini ialah..

    Hanya satu parti politik utk setiap kaum!
    .
    Tentu dapat pemimpin2 kaum yg terbaik diantara yg baik..

    ReplyDelete
  119. orang munafik yg berkata begitu

    ReplyDelete
  120. cuba masuk dlm www.drmaza.com... bc n fahami btl2 akan artikelnya... klu krg phm, rujuk kpd org yg brilmu... andaian semata2 kdg2 akan memburukkan keadaan...:)

    ReplyDelete
  121. BETUI KE MUKA DR.ASRI NIH...

    NAK TERGELAK PUN ADA...

    MEMANG DIA JULING KOT...

    ReplyDelete
  122. Dengan org2 berilmu lah kami ni merujuk....Dlm Majlis Fatwa Kebangsaan tu suma org2 bodoh ker????Hanya kerana pendapat Dr Asri tak sehaluan dgn ulamak2 di majlis Fatwa Kebangsaan, penyokong2nya memperlekehkan keilmuan ulamak2 di dalamnya....Siapa dr. Asri ni kalau nak dibandingkan dgn mereka???Sebab korang taksub ngan Dr Asri lah dia ni berani melawan pendapat ulamak2 lain....Bagi aku mudah,dah ada Majlis Fatwa Kebangsaan yg menghimpunkan ulamak2 muktabar, kenapa tak ikut saja ckp mereka????Ni lah silapnya kalau terlalu mengikut fatwa2 ulamak2 politik....Dgn setan pun dibolehkan bersekutu.....Pigidah.....

    ReplyDelete
  123. Tangkap jelah. Ape nk bising2! Yg ckp dlm ni pun bknnye semua ilmu agama tu tinggi. Lebih emosi drpd akal. Nk bunuhlah. Nk bakarlah. Nk belasahlah. Ape bendalah korang ni. Aku org umno tapi bila tgk blog ni naik malu plak dgn komen2 geng umno ni. Konon nk berhujah last2 kene btg hidung sndiri. aku anggap korang semua ni bdk2 baru nk naik. Baru nk paham ilmu politik.

    Klau takde ilmu diam. Jgn ckp yg bkn2. Buat malu umno je. Ade org umno yg turut kritik najib terus cop pembangkang. Sape ajar korang? Dh periksa?

    Veteran umno

    ReplyDelete
  124. Kalau ye pon nak undi...kenapa semua hak kita nak bagi kpd org...kenapa kita terlalu nak jaga hati kaum lain ? Pernah tak hindu pikir masa depa berarak kavadi menggangu umat islam?! Haram ke kalau pasang ayat quraan dkt speaker ?

    ReplyDelete
  125. NIH CERITA BETUI SEBELUM BN AMBIK BALIK PERAK....

    SELEPAS PILIHANRAYA 12 PR MEMERINTAH PERAK....MASA TUH BN ADA 28 KERUSI PAS 8 KERUSI...

    NAK JADIKAN CERITA BN PUN JUMPA PAS MINTAK PAS 8 ORANG TUH JOIN BN...

    NIK AJIS PADA MULANYA SETUJU NAK JOIN DENGAN BN TAPI BILA DAPAT TAHU AL-JUBURI DIA MEMBANGKANG...KATA-KATA DIA DIPEGANG OLEH PAS KERANA SAYANGKAN PR...

    JADI TAK JADILAH PAS DAN BN BERGABUNG...KALAU BERGABUNG 36 WAKIL RAKYAT SEMUA NYA MELAYU...JADI EXCO KERAJAAN NEGERI SEMUA MELAYU...

    TAPI BN/UMNO TAK TUNGGU LAMA SEBAB ORANG PKR DAN DAPIG PULA YANG BELOT....

    ITULAH CERITANYA...

    ReplyDelete
  126. Anon August 14, 2011 6:38 PM

    Dah la tu anjing, toksah nak gebang katakan diri ko tu orang UMNO.

    Konon veteran UMNO, padahal masih dok belajar kat U.

    HAHAHAHAHAHAHA..

    kesian.

    ReplyDelete
  127. geng kemon.janganla caci maki.ni pun jauh takda dalam islam.aku anti PKR sama macam anda smua.tapi yg haq tetap haq.yg batil tetap batil.baca dulu dalil2nya. amalan turun temurun tak semestinya betul. salam....

    ReplyDelete
  128. Aku hairan sungguh puak2 dongok PAS nih. Bila TV3 dan TV kerajaan buat 'Jom Heboh', 'Akademi Fantasia' dll, mereka kutuk konon tak Islamik. Mereka juga marah acara2 Hari raya Aidilfitri di TV yg bersifat hiburan dan mencampurkan lelaki perempuan.

    Baeklah, aku boleh setuju bhw acara2 spt Jom Heboh, Akademi Fantasia, dll mengasyikkan, melalaikan dan tak Islamik. Aku tak perlu jd penyokong PAS atau penentang UMNO utk mengetahu bhw program2 ini tak Islamik.

    Tapi mengapakah dongok2 PAS ni kata bacaan Quran sebelum solat subuh haram? Kalau tak suka Jom Heboh tu aku boleh paham, tapi kenapa bacaan Quran juga dikatakan haram? Pelik sungguh! Jom Heboh pun tak boleh, bacaan Quran pun tak boleh..

    ReplyDelete
  129. Anon 6:38 ni bukti seorang ahli umno yg bodoh. Komen mcm org tak belajar. Penat hantar pegi sekolah tapi masih bodoh.

    Bdk2 nk naik mmg mcm ni. Tak tau nk hormat org. Nilah bukti org yg x boleh ditegur. Klau ramai lg yg mcm kau abis lingkup umno.

    Veteran umno

    ReplyDelete
  130. ini orang pernah mengatakan Nabi SAW sama macam manusia biasa.dan orang ini tidak percaya Tarekat atau manusia taraf wali2 Allah.

    ReplyDelete
  131. kalau negara malaysia ini jatuh ketangan orang kafir,mereka Nik Ajis,Mat syabu,anokwar ibrahim,hj hadi,Dr asri atau juanda,mereka ini lari lintang pukang kalau malaysia dah hancur.

    ReplyDelete
  132. @orang melayu, khususnya:

    Masalah orang PAS ni ialah, diorang ni bingai. Dia ingat ibadah tu cuma atas sejadah saja, dalam masjid saja, bila tiba pada arak dan judi saja. Jumud dan sempit pemikiran, sebab tulah lepas 30 tahun pun negeri PAS tak de sapa pun iktiraf sebagai sebuah ikon kerajaan Islam yang patut jadi panduan.

    22 tahun Dr Mahathir memerintah Malaysia diiktiraf oleh dunia Islam sebagai model negara Islam yang berjaya dan wajar diteladani. Termasuklah negara-negara Islam di bumi Arab, yang banyak menghantar envoy-envoy ke sini untuk belajar dan mengkaji.

    Sebab Dr Mahathir faham apa tuntutan al-Quran yang sebenarnya. Maka judi dan arak dikeluarkan lesen sebagai langkah mencegah - sebab kalau tak keluar lesen dan diharamkan terus, maka jadilah keadaan huru-hara seperti era Prohibition di US dulu. Baca sejarah, jangan tak baca! Dan jangan jumud cuma mahu baca sejarah dari negara Islam saja - walhal Ali r.a. berkata contoh teladan itu bukan milik mutlak orang Islam semata, dalam masyarakat kafir pun ada.

    Jadi cuba jangan jumud bila meminta contoh bagaimana UMNO telah menegakkan Islam di bumi ini. Islam itu jauh lebih luas dan lebih besar daripada skop sempit yang cuba kau pasungkan ianya tu.

    Macro, brader. Cuba tengok dari skala makro, macam yang Dr Mahathr buat dulu. Barulah dunia akan kagum. Tak de lah akan jadi macam "kerajaan Isle" PAH yang lepas 3 dekad masih tak dak apa benda yang nak dibanggakan tu.

    ReplyDelete
  133. Orang gi Mekah dan Madinah utk beribadat bukannya gi jilat jubo Wahabbi. Itukan tanah wakaf milik orang2 Islam. Kenapa Wahabbi pandai2 takluk dan buat seperti harta dia???

    August 14, 2011 2:33 PM

    ===================================

    woi mangkuk bodo keturunan raja saudi adalah dari keturunan wahabi dan mereka lah yang menjaga tanah suci makkah dan mandinah . hang ni tak tau sejarah ka, atau bodo macam lembu

    ReplyDelete
  134. Anon 10:16

    "Bdk2 nk naik mmg mcm ni. Tak tau nk hormat org. Nilah bukti org yg x boleh ditegur. Klau ramai lg yg mcm kau abis lingkup umno.

    Veteran umno"

    Kalau UMNO lingkup pun gua secara peribadi peduli apa? Sebab kebanyakan orang dalam blog GAP ni bukannya orang UMNO atau pro UMNO. Kitorang anti pembakang. Ada faham?

    So UMNO ko tu nak terlingkup nak tergolek ke, kitorang peduli apa? Yang penting Melayu dan Islam tetap bertakhta di bumi ni. Ada faham?

    UMNO bukan perjuangan kitorang. Melayu dan Islam perjuangan kitorang. Ada faham? So UMNO nak bungkus ke nak apa ke, itu ko punya suka la. Okey?

    ReplyDelete
  135. Orang gi Mekah dan Madinah utk beribadat bukannya gi jilat jubo Wahabbi. Itukan tanah wakaf milik orang2 Islam. Kenapa Wahabbi pandai2 takluk dan buat seperti harta dia???

    August 14, 2011 2:33 PM
    ====================================
    In 1902, Abdul-Aziz bin Saud, leader of the House of Saud, had seized Riyadh in Nejd from the Al Rashid – the first of a series of conquests ultimately leading to the creation of the modern state of Saudi Arabia in 1932.[22] The main weapon for achieving these conquests was the Ikhwan, the Wahhabist-Bedouin tribal army led by Sultan ibn Bijad and Faisal Al-Dawish.[28] From the Saudi core in Nejd, and aided by the collapse of the Ottoman Empire after World War I, the Ikhwan had completed the conquest of the territory that was to become Saudi Arabia by the end of 1925.[29]On 10 January 1926 Abdul-Aziz declared himself King of the Hejaz and, then, on 27 January 1927 he took the title of King of Nejd (his previous title having been 'Sultan').[22] After the conquest of the Hejaz, the Ikhwan leaders wanted to continue the expansion of the Wahhabist realm into the British protectorates of Transjordan, Iraq and Kuwait, and began raiding those territories. Abdul-Aziz, however, refused to agree to this, recognizing the danger of a direct conflict with the British. The Ikhwan therefore revolted but were defeated in the Battle of Sabilla in 1930, where the Ikhwan leadership were massacred.[30]

    WOI MANGKUK LIHAT DI MANA PERKATAAN WAHABI ITU BERMULA

    ReplyDelete
  136. Anon 11.24
    "woi mangkuk bodo keturunan raja saudi adalah dari keturunan wahabi dan mereka lah yang menjaga tanah suci makkah dan mandinah . hang ni tak tau sejarah ka, atau bodo macam lembu"

    Yang sebetulnya, kerajaan Saudi tak de hak apa-apa ke atas Makkah dan Madinah. Sepatutnya Makkah dan Madinah tu dibebaskan menjadi seperti Wilayah Persekutuan yang ditadbir oleh negara-negara Islam secara kooperatif.

    ReplyDelete
  137. Ada hadis yang berkata permulaan jatuhnya Islam itu ialah disebabkan naiknya orang dari tanah Najd. Jadi ko baca la semula cut and paste ko tu dan fahamkan semula apa implikasinya.

    ReplyDelete
  138. KEDUA2 DR NI DAPAT PHD DARI NEGARA SEK KULER, APA SAJA MASAALAH ISLAM YG BERBANGKIT BANYAK DIBICARAKAN SECARA LOJIK DAN BERSANDARKAN KEPALA LUTUT.

    YG ORG AWAM BINGUNG, KENAPA PIHAK AGAMA PERINGKAT PERSEKUTUAN HANYA MEMBISU DAN TIDAK BERTINDAK MEMBETUL KECELARUAN SETERUSNYA////

    MUFTI DISEBUAH NEGERI, KERJA MAKAN GAJI DAN KENA IKUT ATORAN, KADANG2 AKU NILAI 2 DR INI LEBIH SUDU DARI BUBUR PON YA,

    ReplyDelete
  139. Anon 11:35 PM

    Engkau tak payah la cerita pasal sejarah Wahhabi kalau engkau pun confuse tentangnya. Cerita Wahhabi ni mulanya pada abad ke 18 Masehi lagi, ketika Syarif Mas'ud memegang jawatan Syarif Mekah. Syeikh Sayid Ahmad Zaini Dahlan(wafat 1304 Hijrah),Mufti Besar Mazhab Syafie di Mekah telah mengarang kitab "Ad Durarus Saniyah Firraddi alal Wahabiyah"(Permata yang bertatah untuk menolak fahaman Wahabi). Fahaman Wahabi dibangunkan oleh Muhammad Bin Abdul Wahab(1702M-1787M).Di lahirkan di 'Ainiyah dekat Nejd. Bapanya Kadi di 'Ainiyah. Dia diusir dari 'Ainiyah oleh Penguasa Usman bin Ahmad bin Ma'mar kerana mengeluarkan fatwa2 pelik. Muhammad Bin Abdul Wahab kemudian berpindah ke Dur'iyah dan di situ dia telah bertemu dengan Muhammad bin Sa'ud. Bersama seorang ejen British, Mr. Hempher mereka melakukan pemberontakan terhadap Khalifah Uthmaniyyah Turki. Tetapi dipatahkan oleh tentera2 Islam dari Mesir. Dan selepas perang dunia pertama mereka berusaha lagi untuk menakluk Hijaz juga dgn bantuan British dan mereka berjaya pada 1925.

    Kalau nak tahu tentang penglibatan Mr. Hempher, bacalah Memoirs of Mr. Hempher.

    ReplyDelete
  140. Saya setuju bahawa bacaan al-Quran menggunakan loudspeaker tu mengganggu kerana ada hadis sahih Nabi yang melarangnya. Saya lebih suka mengikut sunnah Nabi berbanding sunnah melayu yg lebih bnyk ikut nafsu sahaja dalam masalah agama. Tetapi saya tidaklah bersetuju cara Dr.Asri itu, seolah2 beliau seorang opportunis yang ambil kesempatan di kala umat Islam tengah `panas.' Dr. Asri suka ambil kesempatan semasa politik melayu/Islam di ambang trauma, contohnya dalam soal gereja, di mana dia berpendapat bahawa tidak salah berbuka di dalam gereja. Di dalam sunnah mmg benar berbuka di mana2 pun boleh, tetapi di dalam tempat ibadat agama yg telah sesat kena lah berhati2. Sepatutnya Dr.Asri lebih menekankan pada akibat yg tidak mustahil berlaku bila orang Islam suka berbuka dalam gereja!
    Begitu juga dalam soal demonstrasi, kalau berhimpun secara aman mmg dibolehkan, tetapi Dr.Asri kena lah bercakap juga soal apa akibatnya jika perhimpunan yg dikatakan aman itu berakhir dgn tragedi, kerana perhimpunan Bersih tempohari ada udang di sebalik mi disebabkan disertai oleh musuh2 Allah, bukan orang2 beriman. Perhimpunan aman yg dikatakan menuntut pilihanraya bersih itu (Wahai Asri, kalau ikut sunnah, MANA ADA PILIHANRAYA DEMOKRASI, KENAPA PULA KAMU SOKONG BERSIH?) sebenarnya pilihanraya untuk mengelirukan rakyat. Wahai Asri, kenapa kamu tidak tegur percampuran bebas antara lelaki dan wanita dalam perhimpunan tersebut?? Kenapa kamu tidak tegur orang2 PAS yg menjerit2kan kalimah Allah di jalan raya, sdgkan zikir yg paling baik ialah di waktu malam ketika org semua tidur dan kita bersendirian dgn Allah dalam keadaan berbisik2 merayu2 pada-NYA. ADAKAH KAMU ANGGAP ALLAH ITU PEKAK?
    Wahai Dr. Asri, janganlah terkesima dgn pujian dan sanjungan dari pengikutmu, segala ucapan kamu akan dinilai di hadapan Allah kelak.

    Saya pengikut sunnah, penyokong Islam/ pendokong pemerintahan umno.

    ReplyDelete
  141. Saya terpaksa bersetuju denan Anon 8:02. Dalam kes ni, rasanya kita dah lebihkan melayu dari islam itu sendiri. Isu ni tak payah la diperbesarkan sebab ada benarnya. Menampakkan kita ni terlalu extreme dalam semua hal melibatkan tindakan pembangkang. Yang perlu kita tunjuk adalah kita pendokong kebenaran, walaupun kadang2 tu benda tu datang dari pihak sebelah sana. Baru nampak siapa yang ADIL.

    P/s: Pembangkang memang sah dah TAK ADIL dalam segala hal berkaitan kerajaan. Biarkan ini menjadi sebagai perbezaaan utama kita yang berjuang untuk sesuatu yang BENAR, tanpa dipengaruhi politik.

    ReplyDelete
  142. GAP kalau x tau bab agama jangan la hentam dua orang ulama nie secara menbabi buta ja...aku rasa GAP belum layak nk kondem 2 org ulama nie yang ikhlas mempertahankan sunnah Nabi....lagi satu GAP,hang tau dak wahabi tu apa...???.jangan pandai cakap ja...hang p blajaq hadis Nabi dulu baru hang layak bercakap wahai GAP...
    "sesungguhnya sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad SAW"-hadis Bukhari dan Muslim..

    ReplyDelete
  143. hang dok cerita pasai Wahabi..hang tau ka wahabi tu apa GAP..???.hang dok kata depa ustaz kepala lutut.ustaz yang dok memperjuangkan Al-Quran dan sunnah Nabi.apa yg depa kata tu benar belaka berdasarkan hadis Rasulullah..kita x berhak menolaknya..jika kita menolak bermakna seolah-olah kita menolak Rasulullah..ini bukan soal politik GAP..ini soal agama Islam..
    "Sesunnguhnya sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad SAW"..

    ReplyDelete
  144. Bukan tak boleh guna. Kalau dalam kampong yang tak ada sorang pun orang bukan islam pasanglah. Dalam kampong saya, rumah saya dekat masjid mereka pasang ayat2 al quran tak rasa ganggu pun. Tapi kalau dalam taman tengok keadaanlah. Kalau ada org bukan islam berdekatan tak payah pasang cukup sekadar azan. Nasihat cara ni lebih lembut. Bukan tiba-tiba tak boleh pasang nasihat hukum. Yang selama ni kenapa tak nasihat.

    ReplyDelete
  145. "Anonymous (8.02 am) said...
    Saya setuju bahawa bacaan al-Quran menggunakan loudspeaker tu mengganggu kerana ada hadis sahih Nabi yang melarangnya....."
    ..................................
    wanredone: Mana ada LOUDSPEAKER zaman nabi, tak mungkin ada HADIS SAHIH NABI yang melarangnya? ....
    Kalo betul betul ada HADIS SAHIH NABI, yang nyata ada SEBUT penggunaan LOUDSPEAKER itu tidak boleh, tolong turunkan di sini untuk tatapan semua pelayar!

    ReplyDelete
  146. Anon August 14, 2011 6:19 AM:

    Itu kan pasal "menambah2 dalam azan". Bacaan Al-Quran yang dipertikaikan adalah SEBELUM azan subuh. Apa ko cerita ni? Nak spin pun agak2 la. Ke ko nak cakap yang bacaan Al-Quran sebelum azan tu menambah2kan/modified azan hingga haram hukum dia? Jangan ko nak memandai2.

    ReplyDelete

KOMEN TERPAKSA DI MODERATE SEKETIKA.

APA PUN KOMEN POLITIK YANG BERBEZA PENDAPAT TETAP AKAN GAP PUBLISH SECEPAT MUNGKIN.

JGN HINA AGAMA,HINA SULTAN,PROVOKASI MEMBUNUH..KORANG BERTANGGUNGJAWAP TERHADAP KOMEN YANG DILAKUKAN.