Wednesday, April 1, 2009

DEFINISI 'HALAL DAN HARAM' MENGIKUT TENGKUK NIK AJIS

NIK AJIS : GUNA KANAK2DEMONSTRASI HALAL..NAKHODA TAK BOLEH DEMO HARAM
NIK AJIS : ' BABI TAKPE HALAL..ROKOK HARAM' !

NIK AJIS : 'NI TAKPO..DERHAKA PADA SULTAN..JANGAN DERHAKA PADA NAKHODA'.

NIK AJIS : ' NI HALAL..MUNG TENGOK GAMBOR TU BETOL2' !


NIK AJIS : ' NI HALAL KACAU RAYA ORE..AMBO NAK GUNO DEMO'.



NIK AJIS : HALAL PASAL NI GANG AMBO


NIK AJIS : HALAL PASAL GANG AMBO

NIK AJIS : SUMPAH NI HARAM..WAT KAT GEREJA OK

NIK AJIS : KARBURATOR DUNG MELALAK WAKTU MAGRIB...HALAL

NIK AJIS : mmmm...rrrrr....mmmmmm..

38 comments:

Jumayatara said...

Silap blog kena tukar GERAKAN ANTI PKR kepada GERAKAN ANTI PAS......

lantak kome le.....



No oral sex.Respect your Wife

Anonymous said...

ya gap mari KITA BANTAI NIK AZIS YAAA ,HUDUP ,HIDUP BOSSS,HIDUP GAP,HIDUP PAK DAUD,YAAA HIDUPAKU DGN BINI AKU...

Anonymous said...

jgn main2 ngan tok guru..nanti ko kena "tulah" dia nanti.

PARPUKARI said...

KAN AKU DAH KATA BRO, NIK AJIS TAK LEH PAKAI! MUAHAHAHAHA

PAS = PARTI WEREWOLF! BULAN PENUH TU...AKU SUKA GAMBAR NIK AJIS YANG ERR.HHMM...EERR..SIOT JE KAU NI BRO..

MEMANG BEST DAN MEMANG INILAH HAKIKAT DIA, TU NIZAR ADA AWEK BRO..DASYAT TU BRO...DEPA NI TENGOK AWEK CUN SARBAN SEMUA TERBANG BRO!

Anonymous said...

tak sukar membezakan tapi serupa saje..

apa cer said...

memang depa ini serupa cuma berupa sama ajer..golongan yg memula dulu kecewa..kemudian kekecewaan diteruskan oleh mereka yang terikut2 dgn dakyah di kecewa..sama la..semuanya..cuma kehendak berlainan...yg dijaga tembolok depa sendiri jer

Unknown said...

TokMudim said...
Silap blog kena tukar GERAKAN ANTI PKR kepada GERAKAN ANTI PAS......

lantak kome le.....



No oral sex.Respect your Wife

March 31, 2009 5:42 PM


AIKK!!..BKN KOME KEEE SLH MASUK BLOG??? KEHKEHKEHKEH JGN MARAAA HAAA

mamatparang said...

Yang dok marah-marah pada Tok Guru Dato Nik Aziz tu pasal apa ada teraa pedas ke?

Anonymous said...

WOI GAP ,MANA GAMBAR BOGEL NIK AJIS NII ,KENCING HAAAAA KE

Tai said...

Wah! Nasib baik aku buta. Wah best o jadi buta.
BN tetap di hati.

Pro Umno said...

BN ada kelebihan di 2 bukit 1 batang http://proumno.blogspot.com/

Beruk King said...

kroni menantu ambo..halal

Guna Allah, nuar kata buleh..halal

(Agnes Monika lepastu teruskan agenda NWO..nik ajis kata buleh)
-diorang bukan nak beribadut, tapi nak kacau Islam aje..
tu mcm Iren fernandez sibuk2..guna allah Gunalah Siva, Maniam..

Umno Mca MIC haram kafir

PAS DAP PKR Komunis halal..

Setan? Halal
Mancarut Haram kpd BN, Halal kpd Pas & seangkatan..(Buku SHIT shahnon..halal)

Ulamak????????????

AfifSamshuri said...

pergh gila babi la manusia nie...
babi pun leh masuk dalam blog...
pas 2 digabung kan dengan bulan 2...
pergh...
sungguh memalukan...
setiap ciptaan ALLAH jgn dihina...
neraka tempat mereka...

UMNO BASTARD...
UMNO PWNGHANCUR MASA DEPAN ORANG MELAYU...
PEMIMPIN UMNO SEMUA KAKI POMPUAN KAKI RASUAH...
XRETI NK MALU KER GN RAKYAT...
XPAYAH NK TIPU2 ORANG LAGI LA...
KURANG AJO...

Z-MAY said...

kan dah kata, utk kepentingan diri, sesuatu yg teramat haram pun disahkan halal...kalau benda halal utk kepentingan musuhnya, tetap disahkan haram...

islamkah itu?

itukah islam...?

islam apa itu...?

itulah...sepatutnya manusia yg waras akal kena tau bezakan antara ulamak islam dengan ulamak parti...

jgn membutakan hati.... dan diperkotak-katikkan... sudahnya akan jahanamlah islam...

Anonymous said...

yeye..aku suka jilat bontot umno..yeye

Anonymous said...

yeye,aku pun suka, jilat bontot umno nampak duit,
Woi, Jeffry, jom jilat skali!

Anonymous said...

brooo betul kah d dada koran indonesia ada memaparkan sekutu anuar tu pak gusdur dah murtad..belambak email kawan dari pesantren indon emailkan kat saya..tapi kesahiannya tak lagi dapat d nyatakan..nazubillah

Anonymous said...

apa lah u GAP april poll ke ingatkan ada gambor bogel siap tutup lampu gak kita buka blog u ni..saspen jerrr tp kena sebiji gak saya yg tak perasan april poll

Unknown said...

Anonymous said...
yeye..aku suka jilat bontot umno..yeye

April 1, 2009 4:06 AM


KEHKEHKEH CIK ANON NI MCM SLH SORANG DRP GUNDIK2 'ANU'WAR JEK!

JGN MARAAA YEE CIK ANON...GURAU JEKK KEHKEHKEH

basic_2009 said...

good work GAP!

teruskan belasah dia punya theoretical leader siNikAjis tu ...

Anwar + PAS + PKR + DAP = bodoh + bangang + jahanam + sial !!!!!

Unknown said...

aRe-lOnG said...
pergh gila babi la manusia nie...
babi pun leh masuk dalam blog...
pas 2 digabung kan dengan bulan 2...
pergh...
sungguh memalukan...
setiap ciptaan ALLAH jgn dihina...
neraka tempat mereka...

UMNO BASTARD...
UMNO PWNGHANCUR MASA DEPAN ORANG MELAYU...
PEMIMPIN UMNO SEMUA KAKI POMPUAN KAKI RASUAH...
XRETI NK MALU KER GN RAKYAT...
XPAYAH NK TIPU2 ORANG LAGI LA...
KURANG AJO...

April 1, 2009 3:12 AM


KEHKEHKEH MCM DESPERATE JEK SEDARE KITA SORANG NI?..APSAL SEDARE?..BAND SEDARE X DPT JEMPUTAN MAJLIS ORG KAWIN KEE SAMPAI NK MARA2 DGN ORG MELAYU LAK HEHEHE

SABAA SEDAREEE..SABAAAA..

NANTI KITA PANGGIL ORG RAMAI2 KITA TENGOK SHOW SEDARE KT FUNFAIR YEKK

JGN MARAAAA HAAA SEDAREEE...KEHKEHKEH

sheikh_romeo said...

SALAM...

TAK TAKUT MATI DALAM KEADAAN SESAT KER ????? ITU LAH ORANG KALU JAHIL TUTUNLAH ILMU INI DENGAN TOK GURU PUN DAH KURANG AJAR !!!!
BERTOBATLA SEBELUM PINTU TAUBAT TERTUTUP RAPAT2

jalak gempita said...

sah ko ni banyak makan duit haram ni....
hati hitam...sanggup hina ulamak....
semoga Allah memberi peluang ko ni balik ke pangkal jalan.....Amin....

Anonymous said...

kembalikan anakku Nur Amana
Senja menyerakkan warna di u***** barat ketika aku
keluar daripada perkarangan penjara, meninggalkannya
dengan pandangan sayu yang penuh dengan luka tersayat.
Air mataku telah kering untuk menangisi episod hari
ini lantaran tragedi semalam yang cukup menyedihkan.
"Sabarlah, Sumaiyah.... ," cuma pesanan itu yang
diingatkan oleh suamiku sebelum aku melangkah pergi
sebentar tadi. Ya, Siti Sumaiyah ini akan terus sabar
kerana sabar itulah yang paling baik. Kerana sabar
itulah yang terindah. Biarlah aku menjadi seperti
Sumayyah, sahabat Rasullulah s.a.w. yang terus sabar
dan teguh disiksa bertubi-tubi. Namun demi dinullah,
keimanan terus dipertahankan.
Selepas solat Maghrib, doaku berentet panjang. Air
mataku mengalir tanpa henti. Aku sedih. Aku kecewa.
Aku benar-benar terasa sedih di bumi fanaini. Tiada
lagi kegembiraan yang menguliti. Telah hilang senda
gurau Nur Amana, puteri tunggalku. Sudah lenyap
bisikan sayang suami tercinta. Semuanya telah tiada.


Sekelilingku pemuh tomahan yang menyakitkan.
Disekitarkan saban hari dihidangkan kisah-kisah
melukakan.Suamiku pula kini dipenjara. Lengkaplah
penderitaan ini. Aku sendiri tanpa dorongan dan
semangat yang saban hari ditiupkan dalam rohku.


Tiba-tiba hati kecilku berbisik, bahawa Allah tidak
pernah meniggalkan hamba-Nya sendirian. Ingatanku
melayang pada firman-Nya dalam surah Ad-Dhuha.


"Allah bersumpah demi waktu dhuha dan demi malam
apabila telah sunyi, sesungguhnya Allah tidak pernah
meninggalkan dan membenci hamba-Nya.Kelak, Allah akan
memberikan kurnia-Nya dan hatimu pasti akan
melindungimu? . Dulu kau dalam keadaan bingung lalu
Allah melindungimu? . Dulu kau dalam keadaan bingung
lalu Allah memberi petunjuk. Dan dia mendapatimu dalam
serba kekurangan lalu Dia mencukupkan" .


Astagfirullah! . Aku beristigfar berkali-kali.
Sesungguhnya aku tidak sendiri. Allah bersamaku. Allah
mendengar keluhanku. Allah tahu resah dan gelodak yang
melanda jiwaku. Allah tahu semua itu. Aku sujud
panjang, memohon istighfar. Air mataku mengalir. Aku
terlena di atas sejadah. Tubuhku benar-benar letih..
Sudah hampir sebulan aku berada dalam keadan tidak
menentu. Makan minumku sekadarnya. Tidurku dihantui
mimpi-mimpi ngeri. Hari-hariku penuh kesedihan dan
kekecewaan. Emosiku terganggu...


Hatiku berdebar-debar menunggu keputusan doktor.
Wajah doktor wanita yang bulat bersih itu kutatap
sungguh-sungguh. "Emm... positif! Memang Puan
mengandung.. .," dia tersenyum memandangku. "Iyakah?,"
Aku seperti tidak percaya. Dia mengangguk. "Tahniah!
Inai masih merah lagi... memang mahu anak awal?",
tanyanya. Aku angguk. "Tentu husband Puan
gembira,sampaikan ucapan tahniah saya padanya,"
katanya sebelum aku meninggalkannya.


Suamiku yang menunggu di luar tidak sabar menanti
jawapan. "Macammana?, " Tanyanya. "Abang nak atau
tidak?". "Mestilah nak!". "Kalau Abang nak...
adalah!".


Dia mengucup dahiku. Pelukannya erat. Aku gembira.
Dia gembira. Tuhan,syukurlah atas nikmat ini. Aku tahu
dia amat sayang padaku. Seperti sayangku padanya. Dan
seperti kasih kami kepada janin dalam rahimku. Dia
menjagaku sebaiknya. Makan minumku, sakit peningku.
Dan segala-galanya. "Doalah, semoga anak kita jadi
anak yang baik,". Hari-hari itu yang diingatkan
padaku.


Aku teringat isteri Imran sewaktu mengandungkan Siti
Maryam, wanita suci, ibu Nabi Isa a.s. yang diberi
kelebihan melahirkan anak tanpa bapa. Isteri Imran
menazarkan anak dalam kandungannya menjadi hamba yang
soleh dan berkhidmat di Baitul Maqdis. Setelah
melahirkan seorang puteri, dia berdoa lagi semoga
anak-anaknya diberi perlindungan daripada syaitan yang
terkutuk.


Aku pun ingin memiliki anak yang soleh, yang luhur
pekertinya dan teguh memegang syariat Allah s.w.t pada
akhir zaman. Lalu, hari-hari kubisikan kepadanya
kata-kata yang baik. Biarpun dia masih di dalam rahim.
Aku pasti ada pertalian yang menghubungkan aku
dengannya. Aku nyatakan harapanku dan saban hari
bibirku tidak kering melagukan ayat suci Al-Quran.
Surah Yasin, Al-Luqman, At-Taubah, Yusuf dan Maryam
telah sebati dalam pengalamanku. Sebelum melelapkan
mata, suamiku akan mengajarnya membaca Al-Fatihah. Dan
alangkah gembiranya hati bakal ibu apabila janinnya
bergerak-gerak, memberi tindak balas pada
kalimahtayyibah yang diajarkan.


Akhirnya dia kulahirkan setelah melalui kesakitan
antara hidup dan mati.Terubat hatiku melihat
senyumannya. Dia banyak menyalin rautku. Berkulit
cerah dan berwajah bujur sirih. Paling seronok melihat
lekuk di kedua belah pipinya bila dia tersenyum. Nur
Amana, nama pilihan suamiku. Menggabungkan maksud
cahaya Ilahi yang menaungi setiap sudut hidupnya.
Penuh barakah dan rahmat. Biar dia menjadi wanita
terpuji. Memiliki iman setinggi iman Siti Fatimah
az-Zahra, puteri Rasullulah s.a.w. yang terunggul.


Dan membesarlah dia dalam limpahan kasih sayang aku
dan suami. Takdir Allah s.w.t. menyuratkan kami tidak
memperoleh anak lagi selepas kelahirannya. Pelbagai
usaha kulakukan, namun barangkali puteri seorang itu
sajalah amanah yang perlu disempurnakan sebaiknya. Aku
akur. Suamiku tidak banyak bicara.Ketentuan Allah
adalah sesuatu yang mesti diterima dengan reda.


Nur Amana anak yang bijak. Tidak sekadar memiliki
kecantikan lahiriah, akhlaknya terpuji. Tutur katanya
mendamaikan jiwa. Bila dipandang menyejukkan hati.
Tidak pernah sekalipun mengangkat suara pada orang
tua.. Malah kata maaf sering diucapkan bila terasa
lakunya menyentuh hati orang lain. Bahagianya hati
suamiku. Sejuk perutku yang mengandungkan. Dan
syukurku melimpah kerana ibarat dianugerahkan puteri
seorang bidadari dari syurga.


Saat paling menyedihkan bila sepucuk surat bersampul
coklat tiba pada suatu tengahari. Detik perpisahan
bertemu jua. Nur Amana yang cermelang dalam pelajaran
ditawarkan melanjutkan pelajaran ke Amerika Syarikat.
Pun, demi masa depannya kami merelakannya. Seperti
suamiku, aku yakin dengan ilmu Islam yang diterapkan
dalam jiwanya dia mampu menangkis segala unsur jahat.


Aku pasti Nur Amana akan terus teguh. Menjadi ikan
yang tetap tawar biarpun hidup di lautan masin. Lalu
hari-hariku diulit rindu yang dalam. Terkenang telatah
manjanya, senyumannya, rajuknya, dan bila menjamah
hidangan tengahari tersentuh hatiku, teringat dia yang
jauh dirantau orang.


Kerabu pucuk paku dan ikan bakar sering membuatkanku
menitiskan air mata. Lauk itulah kegemaran Nur Amana.
Namun, rindu terubat juga bila sekali sekala suratnya
menitip berita, menyatakan rindu dan kasih tidak
terhingga.


Lima tahun di negeri orang, Nur Amana kembali dengan
kejayaan membanggakan. Air mataku menitis. Jauh di
sudut hati, aku berbisik semoga anak inilah yang
mendoakan kesejahteraan ibu dan bapanya bila hayat
berakhir nanti. Dan di luar dugaanku, pulangnya Nur
Amana membawa satu perubahan yang ketara. Dia
berjilbab kini. Seluruh tubuh termasuk wajah ditutup
dengan kerundung gelap. Pun aku bersyukur kerana
perubahan itu menjurus kepada kebaikan.


Seperti suamiku, aku tidak membantah. "Di sana
terlalu banyak fitnah, Ma...," beritahunya suatu hari
bila kutanya apa yang mendorongnya memakai purdah. Aku
pun menyedari, kemungkaran yang memenuhi negara kafir
tempat Nur Amana menuntut ilmu itu. Alhamdulillah,
kerana Nur Amana mengambil langkah bijak. Cuma saudara
mara banyak membantah. Katanya, dengan keadaan yang
seperti itu, Nur Amana sukar mendapat pekerjaan nanti.
Rugilah kelulusan tinggi yang diperolehi. Tapi Nur
Amana cuma tersenyum mendengar
pertentangan- pertentangan itu. "Jangan bimbang Ma,
pasti ada rezeki untuk hamba Alah yang memegang
syariat-Nya, " Nur Amana memujukku. Dan hatiku berbunga
lega. Benar seperti kata-katanya, tidak sampai sebulan
pulang dari Amerika, Nur Amana mendapat kerja di
sebuah syarikat di Kuala Lumpur . Aku tidak begitu tahu
tentang tugasnya, tapi menurut Nur Amana sebagai
eksekutif. Dan kehidupan kami berlangsung seperti
biasa.


Hilang sudah rindu membaraku. Nur Amana berada di
sisiku kini.Hari-hari berada di depan mata. Cuma
beberapa bulan kemudian, sikap Nur Amana mula berubah.
Dia menjadi pemurung, jarang bercakap dan sering
mengurung diri dalam kamarnya. Keluarnya bila ke
tempat kerja atau bila kuajak makan bersama. Itupun
kadang-kadang dia menolak. Beberapa kali aku cuba
mencungkil isi hatinya. Kenapa tiba-tiba dia berubah
laku. Pun aku tidak berjaya. Nur Amana cukup bijak
mengelak dan menyembunyikan.


Sehinggalah suatu hari aku dihubungi oleh seseorang,
katanya Nur Amana telah menghantar permohonan ke
mahkamah untuk menukar agama kepada Kristian. Bergegar
jantungku. Suamiku terdiam lama. Ketika itu Nur Amana
tiada di rumah. Katanya out-station di Singapura
selama seminggu. Aku dan suami mengambil langkah
berdiam diri dahulu. Cerita sebenar perlu diperolehi
oleh Nur Amana sendiri. Bagaimana mungkin orang itu
boleh membawa khabar itu, kalau tidak ada apa-apa?.
Apa sebenarnya yang dilakukan oleh Nur Amana sehingga
timbul fitnah yang sebegitu besar?. Persoalan demi
persoalan menujam diri menjadikan aku gelisah menanti
kepulangannya. Kepulangan Nur Amana kusambut dengan
air mata yang entah untuk apa. Yang pasti hatiku cukup
bimbang. Cenderamata dari Singapura dihadiahkan.
Sehelai kain sutera berwarna ungu yang cantik. Pun
bagiku ia tidak bernilai apa-apa. Suamiku menggesanya
cepat membersihkan diri supaya dapat solat Maghrib
berjemaah bersama. Tapi, Nur Amana, memberi alasan
letih dan meminta aku dan suami solat dahulu. Bila
azan Isyak berkumandang, sekali lagi suamiku mengetuk
pintu kamarnya mengajak Nur Amana solat bersama. Dan
sekali lagi juga Nur Amana menolak dengan alasan dia
sedang menyiapkan kertas kerja penting. Satu alasan
yang tidak pernah dilakukan olehnya. Nur Amana yang
kudidik tidak pernah melengahkan waktu solat. Tidak
pernah mengutamakan kerja lain dari solat. Tapi,
mengapa hari ini begitu? Mataku dan suami
bertentangan. Pun kami cuma membisu. Bersabar dan
menunaikan solat Isyak terlebih dahulu.


Selepas solat kulihat Nur Amana ke dapur, mengisi
perut yang berkeroncong. Tadi, kupanggil dia makan
bersama tapi beralasan letih. Kecewanya hatiku dan
suami. Selepas makan, Nur Amana menolak pintu bilik
lagi, tapi cepat suamiku memanggil. Nur Amana duduk
dihadapanku. Dia kelihatan bersahaja. Gadis yang baru
mencecah 24 tahun itu kulihat semakin manis. Wajahnya
lembut. Matanya redup. Bibir merah jambunya yang
cantik sering mengukir senyuman. Soalan pertama
diajukan oleh suamiku.


Nur Amana tersentak. Dia menafikan sekeras-kerasnya.
Katanya itu cuma fitnah orang yang benci melihat
kejayaannya. Hatiku lega. Nur Amana, anakku masih
memelihara agamanya. Sebulan kemudian, aku dihubungi
lagi. Permohonan Nur Amana untuk menukar agama telah
diluluskan. Sekarang Nur Amana berada di Kota
Kinabalu, menghadiri persidangan penganut agama
Kristian sedunia. Darahku berderau. Sikap Nur Amana
yang mencurigakan akhir-akhir ini turut menipiskan
kepercayaan aku dan suami padanya. Aku tidak mampu
bertahan lagi. Suamiku juga begitu. Ketiadaan Nur
Amana (out-station ke Singapura lagi) memberi peluang
kepada kami untuk memecah biliknya. Kamar sederhana
besar itu tersusun kemas. Sekuntum mawar yang entah
siapa pemberinya telah kering di atas meja. Dari kad
kecil yang terlekat cuma tertulis tahniah dan tersusun
buku-buku tebal di atas rak. Aku menghampirinya.


Dan jantungku berdegup kencang bila hampir semua
buku-buku tebal itu adalah berkenaan agama Kristian,
termasuklah sebuah Bible dan terjemahannya. Aku
menggeletar. Terasa lemah seluruh anggotaku. Suamiku
segera menghubungi mahkamah meminta kepastian. Dan
jawapan yang diberikan begitu menyakitkan. Air mataku
turun tanpa henti. Apa salah didikanku, lalu dia jadi
begitu? Subhanallah!


Nur Amana pulang. Terkejut bukan main Nur Amana bila
mendapati pintu biliknya telah dipecahkan. Suamiku
menghujaninya dengan pertanyaan demi pertanyaan. Nur
Amana membisu membiarkan kemelut terus
berpanjangan. Namun akhirnya, penjelasan dilafazkan
jua. "Saya mencintai Adam... pemuda Kristian, saya
benar-benar cinta padanya dan terperangkap dalam agama
itu...," dan sepantas kilat sebuah tamparan hinggap ke
pipinya. Kemarahan suamiku sampai ke puncak. Kesabaran
terus terhapus. Nur Amana menangis. Aku terkaku.
Sesungguhnya hakikat ini terlalu pahit.


Paginya Nur Amana hilang dari rumah. Kamarnya kosong.
Nur Amana membawa bersama segala pakaian dan
buku-buku. Nur Amana bagai mengatakan bahawa "cuma
setakat ini saja hubungan kita". Nur Amana seolah-olah
memutuskan bahawa aku bukan ibunya lagi, suamiku bukan
bapanya lagi. Air mataku mengalir dan terus mengalir.
Hiba hati seorang ibu.


Suamiku bertindak pantas melaporkan kepada polis. Nur
Amana lari dari rumah! Pun polis tidak menemuinya.
Suamiku membuat permohonan membantah pertukaran agama
yang dibuat oleh Nur Amana. Tiada pilihan lain, akhbar
terpaksa digunakan meminta Nur Amana hadir ke
mahkamah. Lalu, cerita Nur Amana menjadi hangat. Saban
hari kisahnya terpampang di akhbar dan kaca
televisyen. Latar belakangnya dicungkil. Kemudian
peribadi Nur Amana dikritik. Pendidikan ibu bapa dan
sekolah dijadikan alasan. Dan akhirnya, ramai yang
menyimpulkan, Nur Amana gadis terpuji tersungkur ke
perangkap Kristian kerana cinta! Alangkah dangkalnya
iman Nur Amana. Alangkah!


Pada hari perbicaraan, Nur Amana hadir bersama
seorang lelaki muda berdarah India . Nur Amana tidak
bertudung litup lagi. Rambutnya dibiarkan mengurai ke
bahu. Rambut yang sebelum ini tidak pernah dilihat
oleh mata lelaki janabi. Dan, terasa gugur jantungku
bila terlihat sebentuk salib dibuat dari emas tulin
bercahaya ditimpa cahaya lampu megah tersemat di
dadanya. Nur Amana tunduk. Langsung tidak memandang
kepada sesiapa. Wajahnya tenang. Perbicaraan
dijalankan. Detik demi detik berlalu. Keputusan
diumumkan.. Suamiku gagal!


Undang-undang negara memberi kebebasan beragama
kepada rakyatnya. Dan kami tidak berhak menghalang
kerana Nur Amana telah berumur lebih daripada 18
tahun. Lelaki muda di sebelah Nur Amana ku lihat
tersenyum lega.


Hatiku hancur. Di mataku terbayang hukum Allah. Orang
murtad akan dikenakan hudud! Dipancung setelah enggan
setelah disuruh bertaubat. Nur Amana bukan tidak tahu
itu. Bukan Nur Amana tidak tahu. Tapi, mengapa dia
terus berdegil, tidak insaf dengan dosa itu?. Aku
rebah dalam pelukan suamiku. Tubuhku merasa tidak
bermaya. Dia tunduk. Wajahnya merah padam menahan
kemarahan. Jemariku digenggam erat. Air matanya
mengalir perlahan membasahi pipi. Menitis jatuh ke
pipiku. Itulah kali pertama kulihat air matanya gugur.
Aku tahu hatinya. Dan cuma aku yang tahu hatinya.
"Demi Allah! Aku bersumpah negara ini tidak akan aman
kerana memegang undang-undang kafir!". Tiba-tiba
suaranya lantang menjerit, meggegarkan suasana
mahkamah yang telah sediakala hingar apabila mendengar
keputusan mahkamah tadi. Mahkamah sunyi seketika.
Semua mata tertumpu padanya. Tiba-tiba jeritan itu
disambut dengan laungan "Allahu Akbar" dari orang yang
tidak puas hati dengan keputusan mahkamah. Aku cuba
meredakan kemarahannya. Namun air matanya semakin
lebat. "Mahkamah ini tidak adil! Sekular!
Undang-undang penjajah!'.


Keadaan semakin gawat apabila polis menangkap
suamiku. Suamiku meronta-ronta, tapi pegangan kejap
beberapa orang anggota polis melemahkan kudratnya. Dan
akhirnya dia mengalah, membiarkan tangannya digari..
Ketika melintasi Nur Amana yang terus tenang berdiri
di sebelah lelaki muda yang tidak kukenali itu,
suamiku menoleh. "Kalau jalan ini yang kau pilih,
teruskanlah. .. tapi ingat, kehidupanmu pasti tidak
akan selamat!," Nur Amana tidak menjawab. Tunduk. Kaku
bagai patung. Pun kulihat sekilas senyuman di bibir
lelaki muda di sebelahnya. Hatiku tercalar. Keranamu
Nur Amana, seorang ayah akan hilang seluruh
kebahagiaan hidupnya.


Dan hari ini, suamiku merengkuk dalam penjara.
Dituduh menderhaka kepada mahkamah! Dan ditakuti akan
mencetuskan huru-hara kerana menerbitkan sentimen
perkauman juga keagamaan.


Aku terjaga ketika jam dinding di ruang tamu
berdenting tiga kali. Aku belum solat Isyak.
Astagfirullah. Dari tadi aku tertidur dan menyambung
mimpi ngeri semalam. Aku segera membaharui wuduk.
Solat Isyak kudirikan. Kemudian kususuli dengan solat
Taubat dan Hajat. Air mataku gugur lagi pada dinihari
yang sepi. Doaku tidak putus. Hatiku retak. Namun jauh
di sudut hati. Aku terus berharap... pulanglah anakku,
Nur Amana!.


Aduhai, kisah natrah berulang kembali...agama
dipermainkan oleh undang-undang sekular. Lihatlah
betapa rapuhnya undang-undang sehingga tidak dapat
mempertahankan agama ISLAM yang dikatakan agama RASMI.
Sampai bila perkara ini akan berakhir.... .betapa
hibanya hati seorang ibu bila anaknya murtad dan kita
tahu hukumnya dan kita tahu masih banyak lagi kes yang
sama seperti nur amana. apakah tindakan kita
yangmengaku dirinya ISLAM, apakah tidak tercabar oleh
permainan pihak kuffar ini???? permainan ini semakin
bermaharajalela ditanah air kita....sedarlah. ....

Kita akan tertindas selagi HUKUM ALLAH TIDAK
DITEGAKKAN DI BUMI....... MALAYSIA khasnya....
FIKIRKAN LAH WAHAI SAUDARA KU.....

Anonymous said...

Pemimpin kita dihina..
laknat sungguh..
ruj sini:
http://www.koreatimes.co.kr/www/news/opinon/2009/03/137_41954.html

memang laknat sungguh

Anonymous said...

Berkata Ibnu Khaldun, “Apabila sesebuah negara telah mencapai umur tua, ia tidak akan bangkit lagi.”

Kata - kata pemikir besar Islam ini mudah difahami. Tua adalah sakit yang tiada ubatnya. Ia bererti tiada lagi di hadapan selain ajal yang menutup segala harapan. Ia melanda manusia, haiwan, pokok tumbuhan dan semua makhluk tuhan.

Dunia ini pun sudah cukup tua. Ia seperti wanita tua bongkok sebagaimana digambarkan kepada al Rasul sallaLlahu alaihi wasallam pada malam Isra’ dan Mikraj. Sampai masanya dunia ini akan mati. Kiamat adalah kematian bagi dunia ini sebagaimana disebut bahawa kematian setiap diri adalah kiamat kecil untuknya.

Tua mengakibatkan lemah jasmani, bahkan rohaninya juga. Ia tidak mampu lagi sebagaimana kudrat masa mudanya. Apabila ia lemah, penyakit datang dengan mudah dan susah pula dirawati. Ia akan menarik kematian dengan lebih segera.

Justeru kebangunan sesebuah negara dan keruntuhannya diikat oleh hukum alam ( sunnah Allah ) ini. Ia akan terhenti pada umur tuanya. Jika tiada faktor awal lain melandanya, maka ia akan diasak oleh faktor umurnya. Tiada negara yang berjaya dalam tamadunnya kecuali ia akan berakhir juga dengan sebab ketuaannya.

Ibnu Khaldun semasa menulis dan memutuskan kaedah dan sunnah ini sudah pasti melihat dengan jelas sejarah ketamadunan manusia yang terdahulu. Jika anda membaca dan memahami al Quran, terdapat beberapa lagi faktor atau sunnah tuhan yang menyentuh mengenai kejayaan dan kegagalan tamadun manusia.

Pada menetapkan sunnahNya, Allah menegaskan, ” Dan engkau tidak akan dapati sebarang penukaran lagi terhadap sunnah Allah dan engkau tidak akan dapati sebarang perubahan lagi terhadap sunnah Allah.” ( Fathir:43)

Negara kita selepas merdeka, melalui sistem demokrasi barat, telah diterajui oleh pemerintahan Barisan Nasional yang diketuai UMNO. Kini, ia telah mencapai umur lebih 50 tahun. Jika dikira umur sebuah tamadun, ia masih terlalu muda. Tetapi dalam sistem demokrasi hari ini yang memberi kuasa dan kebebasan kepada rakyat untuk melantik dan menukar parti yang memerintah, maka pemerintahan BN dikira sudah cukup tua.

Ia sudah lemah dan tak bermaya lagi.

Anda boleh melihat di dunia hari ini, dalam tempoh 50 tahun, negara - negara yang mengamalkan demokrasi telah mengalami pertukaran dan perubahan kerajaan lebih daripada sekali. Bermula di Amerika, England, India sehinggalah ke negara - negara jiran seperti Indonesia, Filipina, Thailand dan Jepun, sesetengah perubahan yang berlaku adalah kerana faktor ketuaan yang mengakibatkan kelemahan dalam pemerintahan.

Kerana itu, pendapat ramai penganalisis politik negara yang melihat faktor UMNO dan BN yang telah mencapai umur tua sebagai petanda kejatuhan UMNO dan kerajaan BN bukanlah suatu telahan yang kosong atau sekadar analisis murahan.

Selepas UMNO dilihat memuncak di zaman Tun Mahathir, kemudian mula lemah di hujung pemerintahannya, ia berusaha untuk bangkit di zaman Pak Lah. Kejutan kebangkitan berlaku. Tetapi ia sekadar untuk beberapa tempoh yang pendek sekali. Ia sekadar panadol penahan sakit. Ia diasak oleh penyakit yang mula berakar di zaman Tun Mahathir. Pak Lah yang gagal sering dilihat dan dijadikan mangsa oleh UMNO dan Tun Mahathir sendiri seolah - olah beliau mampu membaiki dan membina kembali apa yang dulu diruntuhkannya sendiri.

Hari ini, apabila Datuk Seri Najib Tun Razak mengambil alih kepimpinan UMNO dengan laungan perubahan menyeluruh dalam parti kebangsaan itu, ramai yang memberi harapan untuk kebangkitan UMNO kembali. Setiap presiden baru tuahnya pasti ada.

Untuk mengamati benar atau batilnya harapan itu, anda perlulah dahulu melihat dan memerhatikan benar atau batilnya dakwaan bahawa UMNO memang telah disumpah sunnah ‘tua’.

Saya cuba gariskan beberapa fenomena yang mungkin mencetus jawaban yang mujarab untuk memastikan kebenaran dakwaan bahawa UMNO telah tua dan tiada ubat untuknya lagi. Saya adalah anatara yang beriman dengan dakwaan ini.

1) Saya tiada jawaban untuk mengeluarkan UMNO daripada dimamah faktor yang telah menumbangkan rakan - rakannya daripada kalangan pemerintahan tua negara - negara jiran Malaysia. Satu - satunya negara terdekat yang masih selamat ialah Singapura. Adakah anda melihat UMNO sehebat parti pemerintah negara itu?

2) Saya tiada keyakinan langsung untuk mengatakan Datuk Seri Najib mampu membawa perubahan besar dalam UMNO. Pertama, beliau sendiri dipalit dakwaan buruk yang sukar dibersihkan. Mr dirty menggantikan Mr clean. Bolehkah saya meyakini bahawa pakaian kotor adalah lebih memikat berbanding pakaian bersih?

Kedua, UMNO terlalu memerlukan perubahan besar. Perubahan kecil - kecilan, singgul - singgulan, tempel - tempelan adalah membazirkan masa, wang dan harapan. Jiwa kecil Datuk Seri Najib tidak mungkin melakukan yang besar dalam pelan perubahan canangannya.

3) Rasuah adalah barah yang membunuh. Ia membunuh negara sebagaimana dadah membunuh manusia. Saya melihat pelan membasmi rasuah dalam UMNO lebih teruk daripada pelan membasmi dadah dalam negara. Jika UMNO sendiri membawa virus rasuah, bagaimana ia mampu menyelamatkan negara daripada rasuah?

Bagi saya, UMNO sedang membunuh diri. PAS tidak akan sempat membunuh UMNO.

4) Saya tidak melihat pelapis dalam UMNO yang dikagumi. UMNO meninggalkan generasi lemah yang ditakuti masa depannya. Bapa yang meninggalkan anak - anak yang lemah pasti menyaksikan kematian keturunannya. Pertikaian dan kejayaan kumpulan yang dipalit rasuah dalam sayap pemuda UMNO baru - baru ini adalah menakutkan. Adakah anda mampu menyalahi saya di dalam tidak meletakkan harapan kepada generasi pelapis UMNO?

5) Rakyat telah dihidangkan dengan alternatif pemerintahan baru oleh Pakatan Rakyat. Bahkan, cara hidup tawaran Islam yang terbukti berjaya oleh PAS. Rakyat kini boleh menilai dan membezakan. Penutup mata telah dirungkai dan cahaya di hadapan sudah cukup terang.

Adakah anda boleh memberi keyakinan bahawa Kelantan adalah gagal? Anda perlu tahu bahawa tiada yang lebih berani menghukum kegagalan politik melebihi rakyat Kelantan. Mengapa mereka tidak menghukum PAS di Kelantan?

Lima fenomena yang saya sebutkan di atas cukup untuk menjadi sandaran di dalam menentukan kebenaran bahawa UMNO telah mencapai umur tua yang tidak akan menyaksikan kebangkitan lagi. Anda bolehlah merenung lama. Tiada cela berfikir lama untuk masa depan negara. Itu ibadah yang besar.

Ia adalah sebagaimana kata Maulana Abul Hasan Ali an Nadawi dalam komentarnya terhadap hikmah Ibnu Khaldun di atas, “ Justeru tiada lagi faedah di dalam menghabiskan masa dan tenaga untuk mengislah dan menguatkan negara ‘tua’ itu. Sayugia sekali disediakan satu kumpulan yang mampu melakukan inqilab Islami, lalu membentuk sebuah negara Islam yang baru di atas asas agama dan ilmu yang baru.” ( Rujuk kata pengantar oleh Sayyid Sabiq untuk buku ‘HujjatuLlah al Balighah’ oleh al Imam al Dahlawy )

Mengislah UMNO adalah membuang masa menghabis tenaga. Semoga rakyat tahu. Semoga rakyat berani berubah.
from "BERANI KERANA BENAR!" by Zabidi Bin Morad
Oleh Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz

Sambal said...

Ko sume suruh kita org hormat pada ulama ? Main hentam keromoh saje ke ? Sape yang lantik ulama2 tu ? Apa ciri2 ulama ? Yg mcm ulama PAS tu kena percaya ? Kalau mcm tu setan pun nak jadi ulama PAS lepas tu kompom dpt tauliah. Buduh. Ko ingat mcm N.ajis Nikmat tu ulama ke? Sungguh berotak di kaki betulah org PAS nie. Lain kali jgn banyak sangat makan budu nanti jadi tersangat buduuu.....

basic_2009 said...

bodoh punya Anonymous ...

itulah silapnya kau
terlampau banyak baca review yang salah ...

kemudian buat macam2 teori yang bodoh
lepas tu kau tuduh UMNO macam2 ...

macamlah PAS tu terror sangat ...
macamlah PAS tu handsome sangat ...

pirahluuuuuuu .......
porahhhhhhhhhhhhhh .....



aku bukan UMNO, bukan PAS, bukan PKR
tapi aku rasa dia punya Theoretical Leader si NikAjis tu sepatutnya dicampakkan ke dalam tong sampah politik !


parti PAS = TAK ada masadepan + bangang + bangsat !!!

Anonymous said...

nik acis,
lebih baik le dia ni tumpukan ke agama. sudah tentu ada orang hormat kat dia. jika tidak, tidak siapa nk hurmat kat dia, kecuali penyokong2 totok yg akal mereka sudah diprogramkan. cakap dia asyik mengarut2. dia nka perjuangkan apa. negara isle? nizar sendiri dh kata kat dewan undangan negeri, pas tidak akan tubuhkan negara isle. Abih guano. cakap tok supo bikin. tipu oghe sokmo. lebih baik tok guru (jika bolih bg title ni kat dia)bagi peluang kat org2 muda macam sallahuddin al ayuubi tu ke, husam ke, hasan ali ke lg baik. sekurang2nya title tok guru tu tidaklah "tercemar".

AnakWarisan said...

Saya rasa sedih bila baca luahan rasa dari ANON 1.3=10am mengenai anaknya NUR AMANA.Mungkin undang-undang tidak faham apa makna kebebasan beragama(LAKUM DI-NUKUM WALI-ADIN).Contoh paling mudah jika anda datang kerumah saya,dan saya persilakan anda masuk ke dalam rumah(YANG INGIN MASUK ISLAM).Tetamu wajib kita layan dengan penuh hormat,tetapi setelah berada di dalam rumah tetamu wajib hormat dengan undang-undang di dalam rumah kita(BAGI YANG TELAH MASUK ISLAM WAJIB TAAT DAN PATUH PADA AJARAN ISLAM).Tetapi kita dimalaysia makna kebebasan beragama telah di salah ertikan seperti kebebasan mutlak(MARDEKA).Secara peribadi semua ini berpunca daripada kita orang-orang melayu tidak bergitu ambil berat tentang agama.Orang-orang melayu telah hilang hubungan silahturahim sesama orang-orang melayu,kalau saudara tak percaya lihat aje di dalam blog ini.Kita sesama melayu saling caci mencaci kerana di sebabkan fahaman politik yang berbeza.Adakah agama islam yang anda anuti mengajar anda sebegini?,Diantara dunia dan akhirat mana yang kekal?.

Anonymous said...

Aku rasa sedih dan begitu terguris bila membaca luahan rasa dari ANON 1.3=10am mengenai anaknya NUR AMANA.

Aku berharap ia hanya nukilan sahaja untuk kita jadikan ingatan. Jika aku tidak silap kejadian saperti ini pernah brlaku melibatkan anak bernama aishah.

Alangkah hampanya. Seolah2 tidak ada erti hidup lagi bagi ibu bapa yg melaluinya.

Disini kita tidak brsungguh2 untuk memastikan islam itu kuat. Kita hanya mementingkan diri hingga terjadi pecah belah. Perkra spt inilah orang spt hj nik aziz dan hj hadi perlu fikirkan bersama dgn pemimpin2 umno.

Anonymous said...

takbir!!!

http://www.youtube.com/watch?v=K12u3LZnm0Y&feature=channel_page



http://www.youtube.com/watch?v=LSgEGpvdqj8

laknat kafir & penukung2

Anonymous said...

blog ni nampak terdesak sangat , guna font yg besar-besar.entah apa-apa.

melayulupalagi said...

anon march 31 9.35,

sape tok guru ko 2 nax bg tulah...

SULTAN xde TULAH ke???

melayulupalagi said...

mamatparang,

bkn kami terasa pedas tp nix ajis da nyanyuk..

DL UMNO DI GELAR KAFIR SEBAB BEKERJASAMA DGN MIC MCA GERAKAN PPP

TP BILA PAS BEKERJASAMA DGN DAP X KAFIR LAX...

arghhh bnyk lagi la pekara yg dl UMNO buat tp PAS ckp SALAH HARAM X BETUL,

tp bila PAS PKR DAP buat SEMUAnya BETUL HALAL BOLEH.....

apa jenis TOK GURU nie...

MENGHALALKAN CARA JERK YERKKKK...

YG PENTING SOKONG PEMBANGKANG SURE HALAL BOLEH BETUL..

KALU BABI SOKONG PEMBANGKANG PON PEMIMPIN PAS CKP HALAL MAKAN BELA BABI...

sori yerkkk...

jd pk2 kn la yerkkkk

wassalam....

yosh said...

jahil nak mampus blogger nich, nampaknya miskin dunia akhirat dia ni kalu tak tobat n putihkan balik hati yang karat cam taik lembu tu.

Anonymous said...

nizar bli cmry x ptriotik,
musa aman bli volvo patriotik?
trganu gune mercz tue, patriotik gile ok..
mercz tu kan cun..
kan kan kan?
patriotik ler tue..
yg x patriotik pembgkng je..

pendrhka pmbgkng je..
stkat gne pktaan 'natang' tue msih setia kepada raja dan negara!!
kan kan kan?

gambr bgel rkam mse tido jhatny!!!
brhnti2, ltak jwatn!!
dputy mca siap ade dvd lg,
oitt, die kena fitnh laa..
ksian dia tau!
abes laa duit x da jwtan..
kan kan kan?

buat projek babi haram laa wei!!!
ape korg ni bg trnak babi..
haram tau!!
org cina pgang babi pn haram!!!
klu pusat judi ke, disco ke, pub ke, kilg calsberg ke boleh la..
tu sume x pe..
sume dapt rase kn?
babi mlyu tak mkn, tp klu arak tu mlyu rase..
hidup melayu!!
tak kan melayu hilg di dunia!!!
disco gelek-gelek boleh..
srnok-sronk je, smbil mnum arak stguk dua..
haram ke ekk?
ntah la, yg pntg babi PR haram!!!
kan kan kan?

nik ajis x boleh pakai..
ckp merepek aje..
ntah ape-ape..
hadi awang pluk lim kit siang,
hey org laki tu cina la!
lu mau msuk dap ka?
klu pok lah peluk michelle yeoh,
ehh biar lah..
michelle tue prmpuan cina yg cun ma!
tue kan islam hadhari!!
korg nie islam hadhari pn x fham ke?
lim kit siang ada apa? michelle la bru cun..
hidup islam hadhari!!!!!

Anonymous said...

gmbar ni lebih kpd hiburan jer, dont take it seriously haha.. PR tu lagi la teruk buat gmbar2 mcm2, yang lucah pun ade haha.. tak pasal2 berdosa tgk.