Monday, July 19, 2010

KEMPEN GANYANG MELAYU DI SELANGOR !


selepas puas regim pakatan selangor melanyak hak bangsa melayu dalam pembinaan UITM kampus serendah oleh YBK, hari ini tiba giliran institut latihan yayasan selangor pulak ditutup.

di bawah ini adalah artikel petikan bloger sahabat gunung, artikel super rasis daripada gerakan anti pkr akan keluar dalam masa terdekat.

bukan tak sempat,tetapi menulis untuk melanyak regim pakatan ini perlukan luahan ikhlas dari hati lalu diterjemahkan kepada tulisan blog.

Allahyarham Aminuddin Baki pernah berpesan kepada pelajar-pelajar Melayu agar ‘Belajar Terus Belajar’ supaya tidak jadi seperti ‘itik di air mati kehausan, ayam di kepuk mati kelaparan’. Namun apa yang ditakuti oleh Allahyarham ada asasnya, kalau dilihat dari situasi yang berlaku ke atas pelatih-pelatih di Institut Kemahiran Yayasan Selangor (IKYS) milik penuh Yayasan Selangor.

Dengan alasan tidak menguntungkan, masa depan pelatih IKYS ini dipertaruhkan apabila Yayasan Selangor membuat keputusan untuk menutup Institut Kemahiran Yayasan Selangor miliknya di Bagan Terap, Sabak Bernam. Hasrat ini menimbulkan keresahan dan kebimbangan di kalangan lebih 250 pelajar di pusat latihan itu mengenai masa depan mereka.

Walaupun dijanjikan IKYS, para pelatih ini akan dipindahkan ke INPENS International College yang terletak di Kuala Selangor untuk meneruskan pengajian, namun mereka tidak berpuas hati dengan keputusan mendadak pengurusan Yayasan Selangor itu yang membawa kepada perhimpunan dan tunjuk perasaan secara aman kira-kira 200 orang terdiri daripada para pelatih, ibu bapa serta pemimpin masyarakat setempat sebagai bantahan di hadapan pintu utama IKYS yang tertutup rapat pagi tadi.

Ternyata kecewa dengan keputusan mendadak tersebut, Bekas Menteri Besar, Dato’ Seri Dr Mohammad Khir Toyo turun padang bersama ADUN Sabak, Datuk Warno Dogol, untuk meninjau dan turut serta bersama kumpulan pelajar tersebut.

Dr Mohamad Khir sedih kerana IKYS baru sahaja berpindah ke bangunan baru di Bagan Terap yang dibina dengan kos RM20 juta dua tahun lepas tetapi kini telah ditutup sedangkan konsep institut kemahiran seperti IKYS sepatutnya diperluaskan ke seluruh Selangor bagi memberi peluang kedua kepada mereka yang gagal SPM. Beliau tidak faham dengan alasan penutupan pusat latihan itu yang dikatakan operasinya tidak menguntungkan.

Tambahnya, kos mengurus IKYS RM60 ribu sebulan, setahun RM 720 ribu. Khir turut hairan mengapa kerajaan negeri boleh berbelanja RM780 ribu untuk mengadakan program `Musical Xtravaganza’ namun tidak mampu menguruskan perbelanjaan untuk pelajar-pelajar IKYS setahun RM720.

Beliau kesal dengan penutupan IKYS kerana ia ditubuhkan bagi membantu mereka yang kurang berjaya di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) untuk mendapatkan kemahiran bagi mereka mencari rezeki dan berdiri di atas kaki sendiri.

Sehubungan dengan itu, Dr Khir melontarkan idea penyelesaian isu tersebut kepada Yayasan Selangor. Jika tidak mampu dan tiada keupayaan untuk mengurus tadbir IKYS, jangan tutup pusat kemahiran ini sebaliknya serahkan kepada BN untuk diuruskan dengan lebih baik.

“Jika Yayasan tidak boleh buat, serahkan balik kepada BN. BN akan uruskan. Serahkan kepada BN, serahkan yayasan, bangunan dan tanah semua, kita akan uruskan, kursus yang sama diteruskan. Saya boleh jumpa YAB Perdana Menteri untuk minta bantuan.

Jangan tutup, kalau tak boleh urus, kalau tiada duit, serah kepada BN. Setakat RM60 ribu, tidak jadi keberatan kepada BN untuk kita teruskan,” ujarnya.

Beliau turut mempersoalkan sejak bila sesebuah yayasan mementingkan keuntungan. Beliau turut mengakui bahawa semasa pemerintahan kerajaan negeri diambil alih oleh pakatan pembangkang daripada Barisan Nasional selepas pilihan raya umum 2008, Yayasan Selangor mempunyai wang tunai berjumlah RM60 juta.

“Menutup pusat IKYS adalah satu perkara yang tidak sepatutnya dilakukan. Bangunan dah siap Cuma nak jalankan sahaja. Kita kesallah janji mereka nak beri latihan kepada belia-belia supaya belia dapat pekerjaan dan dapat meningkat pandapatan bulanan mereka, tapi hari ini sebaliknya dibuat.

Alasan yang diberikan oleh Khalid, senang dia kata akan serahkan kepada INPENS. INPENS ini tanggungjawabnya lain, untuk kursus-kursus pengurusan, bukannya kursus-kursus kemahiran. Tapi di IKYS, kursus-kursus kemahiran,”.

Tambahnya, apa yang lebih mengembirakan, sejak penubuhan IKYS pada tahun 2000 dengan menyewa bekas Bangunan Balai Polis Kuala Selangor, lepasan institusi itu mendapat perhatian majikan yang memerlukan pekerja berkemahiran dalam bidang seperti "chargeman" dan pendawaian elektrik.


Ini salah satu cara halus untuk Pakatan Haram memperbodohkan Melayu!

11 comments:

  1. Inilah yang jadi satu bukti bahawa kerajaan gabungan PKR-PAS dan DAP hanya tahu berkata-kata, sebaliknya tidak tahu mentadbir dengan baik....

    Dalam masa yang sama, DAP memainkan peranan untuk pecah-belahkan Melayu, hilangkan kedaulatan Melayu dan seterusnya merancang 'menamatkan riwayat politik Melayu' apabila tiba masanya kelak....

    yang rugi dari tindakan kerajaan PR Selangor ini adalah anak-anak bangsa sendiri.

    Terima kasih pada GAP, kerana sudi linkkan artikel blog SG yang tidak seberapa ini.

    ReplyDelete
  2. Pakatan Rakyat apa macam ni... kata nak tolong rakyat dengan merakyatkan ekonomi selangor. tu duit pasir berjuta-juta unutung katanya takkan x boleh guna bantu. pelajar semua orang melayu, ni lah pakatan rakyat, orang melayu yang ada dalam tu pun nak bunuhbangsa sendiri. Woi!!!! sedarlah, bangsa lain tertawakan kita tgk bende-bende macam ni. bangsa lain bila bab-bab ada kepentingan abngsa tak kira doktrin mana pun siorang tolong demi kepentingan bangsa. Melayu selangor bangkit!!!!!!!!!!!! Yayasan Selangor ditubuhkan untuk bantu orang melayu selangor bukan cari business.

    ReplyDelete
  3. Ini adalah idea JAHANAM drp DAP & kafir harbi dlm PKR!!!!!..

    Aku dah meluat..PAS apa kau buat? Dalam SINAR hari ni kata dengan bongkak..

    "Pas tolak perantara, tetap tidak akan bersatu dengan UMNO: Tuan Ibrahim"

    Cakap guna kepala lutut..mcm isu pasir, dolak dalih..tak nak mengaku..tetap kata BN..

    mcm isu penutupan IKYS ini pasti akan kata BN adalah dalang..

    aku SOKONG 100% bukan setakat ganyang tapi HANCUR KAN DAP - PKR - DAP di SELANGOR.

    LENYAP KAN TERUS PENGARUH MEREKA.

    AYUH MELAYU!!..

    aku tersilap pangkah KHALID AL GEREJA sebab marahkan UMNO..kesilapan aku ini sebenarnya amat besar.

    sesungguhnya aku amat MENYESAL!!

    ReplyDelete
  4. NUAR BERAHI BEKAS BANDUANJuly 19, 2010 at 12:40 PM

    Heeeeeee anak2 ahli pas pun ada belajar disitu,tetapi ahli2 pas semua telur masuk kedalam sebab tunduk kepada perancangan DAP.

    ReplyDelete
  5. Kepada anda yang ingin mengetahui lebih lanjut tentang IKYS sila ke blog saya di http://tendangterajang.blogspot.com
    Luahan hati bapa saudara kepada salah seorang pelajar IKYS

    ReplyDelete
  6. salam GAP....

    pindah tempat belajar ajeeeee.....bukannya terus berhenti.....mungkin untuk lebih selesa pd para pelatih...........

    lagipon kalau dari hal dtg dari Khir toyol nie, kene siasat dulu lah kebenarannya...bukan ape, banyak benda tipuu....hal pasir pon banyak benda dia sorok...bila siasat, nah!!! ramai betul juak2 UmNGOK yg dpt permit korek pasir termasuklah yg haram takde permit...patutlah Doktor gigi keturunan jawa nie boleh buat rumah besar.....

    ReplyDelete
  7. Pakatan Haram Jadah...pemikiran pun haram jadahlah..kekeke..khas pada penyokong PR...otak letak kat lutut..

    ReplyDelete
  8. Kepada Anon July 19, 2010 3:28 PM
    Mungkin anda boleh memahami situasi sebenar apabila melawat ke blog saya.

    http://tendangterajang.blogspot.com/2010/07/ikys-rugi-atau-nak-cari-untung-pintas.html

    ReplyDelete
  9. anak-anak melayu dinafikan hak untuk belajar. Dan akhirnya nanti mgkin terjebak dgn kegiatan yg salah. Lantas berjayalah puak-puak jahanam itu membunuh golongan muda melayu. Bak kata Sahabat Gunung, ini sebahagian dari cara untuk "menamatkan riwayat politik melayu".

    ReplyDelete
  10. Memang Tuan Ibrahim itu bodoh lagi sombong.

    Dia kata tak nak satukan melayu, apa apa yang ada kena mengena dengan UMNO dia tak nak.

    Tak sedar diri, dulu kerja dengan GOMEN. GOMEN BN LAGI!! DASAR SIALAN BAJINGAN.

    Kalau duit BN tu haram, kenapa kau melantak dan kasi anak bini dan kaum haramajadah kau dari parti hamPAS makan hah?

    Dah jadi darah daging tau, bahalol!

    Tuhan kasi kau muka BURUK
    akhlak kau pun BURUK!

    JOM GAP AND THE GENG,
    KITA LANYAK HABIS HABISAN, DAN JANGAN TAKUT!

    KEBENARAN AKAN MENJELMA JUGA...
    TARIKAH 2 OGOS, 2010
    BERMULALAH SEGALANYA...

    RUMAH BATU TIRAI BESI BERTARAF 5 BINTANG AKAN MEMBUAT SEMUA PENYOKONG SI JUBUR INI DAN JUGA SI JAHANAM TAK SEDAR DIRI INI DITUNJUKKAN OLEH KEKUASAAN YANG MAHA ESA!

    ReplyDelete

KOMEN TERPAKSA DI MODERATE SEKETIKA.

APA PUN KOMEN POLITIK YANG BERBEZA PENDAPAT TETAP AKAN GAP PUBLISH SECEPAT MUNGKIN.

JGN HINA AGAMA,HINA SULTAN,PROVOKASI MEMBUNUH..KORANG BERTANGGUNGJAWAP TERHADAP KOMEN YANG DILAKUKAN.