Sunday, August 29, 2010

ANWAR : MASA DEPAN AZMIN LEBIH PENTING DARIPADA PKR !


anwar silap. kenapa aku kata anwar silap ?

kerana percaturan politik yang menguntungkan azmin sebenarnya telah membuka ruang yang lebih besar untuk kelompok oputunis yang lain menghentak meja.

strategi anwar yang senantiasa menyebelahi azmin walaupun ditegur banyak kali oleh rakan separti lain, nampaknya seperti tidak lut, dan sampai ke mati tidak akan lut.

perkara ganjil anwar menyayangi azmin lebih daripada wan azizah adalah tidak mengejutkan. cuba tanya pada khalid jafar, pernahkah di depan matanya melihat aksi kelam kabut anwar memujuk azmin yang lari balik ke bilik hotel, dek kerana permintaannya (azmin ) tidak dipenuhi ? cuba tanya kalid jaafar juga, dek kerana perkara itu anwar yang sepatutnya menghadiri mesyuarat menteri kewangan di maldive terpaksa membatalkan agendanya kerana melayan karenah azmin ali.

perkara ini berlaku sudah lama, sewaktu anwar menjawat jawatan menteri kewangan. hari ini, ia berulang kembali. namun silap anwar ia mengulangi strategi lapok yang sama.

jefry kitingan bekas timbalan menteri , masuk pkr gara-gara percaya dengan janji anwar untuk memberikan autonomi penuh sekiranya dia masuk pkr. jefry mengambil risiko politik yang cukup tinggi.

hari ini jefry kitingan berpatah arang dengan anwar. nanah politik mula membuak keluar bau busuknya apabila jefry mulai mempertikaikan kredibiliti janji anwar. jefry tahu dia hanya digunakan oleh anwar untuk dijadikan batu loncatan politik peribadinya, mengejar jawatan memanda menteri 'at all cost'.

jefry kena tipu. dia kena tipu kerana azmin ali menganggapnya sebagai musuh politik berbahaya yang boleh mengancam peluangnya untuk menjawat kerusi timbalan presiden pkr.

memang benar jefry tidak akan bertanding, tetapi bagi azmin ali, jefry sebenarnya punyai team yang lebih kuat dan sama gah sepertinya. jefry adalah tag team zaid ibrahim dan chua jui meng.

menyekat jefry di sabah, memberi ruang sepenuhnya untuk azmin ali berkuasa penuh terhadap 'perwakilan' yang bakal memilih jawatan tertinggi di peringkat pusat sewaktu persidangan PKR hujung tahun ini.

bagaimana azmin ali memancung pengaruh zaid,CJM dan jefry ? dengan menggantung 12 ketua pkr sabah yang juga merupakan orang kuat jefry.

tindakbalas jefry juga tidak menghampakan, apabila berani menggelarkan anwar sebagai 'PEMBOHONG BERSIRI' berdasarkan isu 16 september dan fitnah RM2juta yang anwar gunakan untuk melabelkan beberapa ahli parlimen pkr yang menjadi bebas.

silap anwar apabila buat-buat tak tahu akan beberapa kesilapan teknikal/gencatan senjata seperti yang telah dipersetujui oleh kumpulan azmin dan jefry. syarat gencatan senjata ini mudah, tiada tindakbalas antara satu sama lain.

tetapi azmin ali manusia rakus, anwar pula suka menikus bila kehendak azmin tidak dipenuhi.

azmin ali melalui agennya dalam biro tatatertib parti iaitu animah fera telah melaksanakan perintah ultimatum,memecat 12 orang kuat jefry. surat kuat kuasa pula dilakukan oleh seorang lagi barua azmin dalam peringkat pimpinan pusat, saifudin nasution.

seperti biasa anwar diam membisu. tidak akan sesekali tunduk kepada cakap dan bantahan orang lain melainkan kekasih awal dan akhirnya, azmin ali.

cukup janggal bila dua lelaki gila babi ini saling cinta mencintai tanpa memperdulikan pandangan orang sekeliling. apa hebatnya chemisty percintaan dua orang gila ini ?

tetapi anwar dan azmin silap. mengulangi sikap autokrat dan kuku besi dalam parti jahiliah ini tidak akan bertahan lama.

oposisi mereka juga memasang strategi yang sama. opisisi mereka juga telah membaca sejarah yang sama. oposisi mereka juga memahami belit politik mereka.

silap anwar dan azmin apabila menyangka PKR masih berpaksikan 'kekuatan melayu'. kekuatan melayu yang pernah menunjangi parti mereka seperti mana dahulu. pasca 2008, kemaraan beberapa kumpulan oputunis dan berpaksikan akidah liberalisme,anti melayu,anti islam,anti aristokrat,anti establisment,pejuang kiri,sosialis sudah semain kuat mencengkam hirarki parti.

dari bawah hinggalah ke atas, kumpulan anti establishment ini semakin dilihat menunjangi parti.

keterbukaan anwar dalam mengaturcara hala tuju parti sebenarnya bakal memerangkap dirinya sendiri.anwar sudah banyak terlepas cakap, dan cakapnya itu tidak mampu ditarik balik. anwar bisa menipu diri sendiri, tetapi dia tidak bisa menipu pemimpin parti.

gelojohnya anwar melanyak dasar islam,dasar melayu dan dasar keserdehanaan politik sudah tidak dapat dipulihkan semula. saat ini, telah lahir banyak sekali dubuk-dubuk politikal liar dalam PKR. mereka sudah tidak peduli akan semangat anwarisme, bagi mereka anwarisme sudah lama mati. yang mematikannya adalah anwar sendiri.

mementum kumpulan politikal liar ini lebih berpengaruh dan ganas. jika partai pas pun mereka boleh jinakkan sehingga menjadi pariah dalam pakatan, apatah lagi anwar dan azmin !

SELAMAT BERKUBUR PKR !

4 comments:

Ular Menyusur Akar said...

Aku harap Azmin akan berjaya menumbangkan K12 Sabah. Bravo Azmin.

agbr47: Bagaimana agaknya kalau mereka semua ini pendukung parti yang lebih besar? Bakal jahanam.

Anonymous said...

PKR akan musnah dari dalam dek kerana perjuangan yang salah.

Anonymous said...

demi islam dan melayu, aku harap azmin menang

Anonymous said...

Bravo,

artikel yang sangat terkesan.