Monday, December 5, 2011

KRISIS AIR 2014 : KALID GAGAP DAN SYABAS JANGAN MENYUSAHKAN RAKYAT !

nampaknya terjahan aku mengenai isu 2 melayu yang berdegil ini sudah pun masuk dalam perbahasan perhimpunan agung umno.

pembahas dari wakil wanita ada menyebut mengenai katastrophi yang bakal melanda sekiranya isu air di selangor tidak diselesaikan segera.

jangkaan pakar, 2014 lembah klang dan selangor bakal mengalami krisis bekalan air sekiranya 2 melayu ni tak menyelesaikan kemelut ini dengan kadar segera.

aku bercakap mengenai hak rakyat.
aku menulis mempertahankan hak rakyat.
2 melayu ini masih dilihat enggan punyai keinginan untuk duduk semeja menyelesaikan masalah.

kalid gagap selaku ketua pentadbir di selangor masih beretorik mengenai usaha membawa bekalan air bersih dari pahang ke selangor.

pada masa yang sama, pihak syabas yang selama ini cukup untung di atas untung masih berkira mengenai setiap sen yang difikirkan.

aku malas nak cakap pasal kalid gagap.
dia oposisi pada BN di selangor. 

jadi tiada mengejutkan sekiranya pada perkiraan kalid, apa jugak perkara yang boleh dipolitikkan demi mileage dan keuntungan politik, maka kalid bersedia melakukan.

aku nak cakap pasal rozali, atau lebih tepat syabas.

syabas bukan entiti politik.
syabas bukan pesaing politik pakatan.

tetapi beberapa tindakan syabas secara indirectly nya telah mengheret nama umno ke kancah perseteruan yang pada dasarnya tak perlu timbul.

kerana perangai rozali, umno dijadikan bahan kempen politik pakatan.

kerana perangai syabas, umno dijadikan bahan demontrasi pakatan.

kerana perangai syabas, umno dijadikan bahan kempen dan modal politik untuk pru ke 13.


teru terang aku cakap, kedegilan keputusan urus tadbir syabas bakal dan telah menyusahkan umno di selangor.

jika dilihat pada gerakan saraf malaysiakini, sekali lagi isu syabas dijadikan modal kempen terbaik pakatan dalam memburukkan umno di selangor.

kenapa perkara ini timbul ?

kerana mereka tahu perangai bos besar syabas. mereka 'faham' move rozali. mereka 'masak' perangai rozali.

kerana paham inilah, sekali lagi syabas dijadikan bahan kempen serangan pakatan terhadap umno.

syabas punya pasal, tak pasal-pasal umno yang kena .. apahal !

aku meluat melihat perangai 2 melayu yang degil ni. 
rozali dan kalid.

kerajaan pahang pada dasarnya dah bersetuju nak bekalkan air bersih ke selangor.

kerajaan pahang tak mau isu dah hak rakyat disensasi politikkan secara gampangan.

kerana itulah, kerajaan pahang bersedia untuk menyalurkan bekalan air kepada jiran tetangga.

pahang dah offer, tapi 2 melayu ni masih tak berbuat apa apa.
2 melayu ni sibuk mencari salah sesama sendiri.

kemajuan dan pembangunan di selangor,lembah klang dan putrajaya makin meningkat naik. penempatan penduduk makin tinggi. kawasan penempatan baru semakin bercambah.

percambahan populasi ini tidak seimbang dengan bekalan air bersih yang disediakan.

kalau perkara ini tak diatasi, lembah klang bakal mengalami krisis air.

2 badigol ni bila nak duduk berbincang ?

itu satu hal.

aku risaukan pada satu kemungkinan yang lain. apa akan jadi sekiranya kerajaan pahang bosan lalu mengambil keputusan membatalkan keinginan untuk membekalkan bekalan air ke selangor.

siapa yang bakal menjadi mangsa ? sudah tentu rakyat .

kerana degil 2 melayu ni, rakyat bakal menghadapi bencana.

ni dah masuk bulan 12, tahun 2011. setakat ni takde langsung kedengaran untuk 2 melayu ni duduk berbincang dan menyelesaikan masalah.

ada benda kita boleh berperang pada politik. tapi isu air yang melata menjarah kepada hak rakyat, janganlah  di jadikan bahan bargain politik gampangan.

AMARAN KEPADA 2 MANGKOK NI. 

ANDA DINASIHATKAN UNTUK SELESAIKAN SEGERA ISU INI !

44 comments:

Anonymous said...

PKR DAN SYABAS....DUA-DUA KITA HUMBAN KE LAUT...!!

Anonymous said...

UNTUNG AKU DUK KAT KELATE....JIMAT KOS BELI SERBUK TEH...BUKAK JE PAIP KELUAR TEH SUSU ASLI.....!!
TERIMA KASIH POKNIK AJIS KERANA 21TH POKNIK MENTADBIR KELATE..KAMI SENTIASA MENDAPAT BEKALAN AIR TEH SUSU TANPA PEWARNA SETIAP MASA...! KEPIMPINAN NABI LA KATAKAN....

Anonymous said...

saudara GAP PRU13lah penentu segalanya... UMNO menang Insya Allah ada jalan penyelesaian tetap kalau PR menang? jadi baliklah krisis air spt yg pernah berlaku dulu nak buat mcmana Rozali kepal batu, Kalid pulak lambat pikap, punaisihat singgit hanya kisahkan air atas kepala dia je.. sampai lebam tak selesai!

Anonymous said...

bro...uploaded sikit gambar rapat rakyat selangor mlm td...goyang ke nk uploaded???

Ghazali said...

Sebagai warga KL, tempias kekurangan air ini juga akan dirasai. Syabas dan MB Selangor memang masing-masing ada hak untuk menidakkan yang lain. Cuma sekarang, Kerajaan Negeri Selangor perlu prihatin untuk rakyat bukan potitiking dgn BN. Masalahnya apa yang BN initiate, Kerajaan Selangor akan membangkang 100% membabi buta walaupun pada dasarnya mereka sedar tindakan mereka akan menyusahkan rakyat. Cara mudah, tukarkan sahaja Kerjaan Negeri Selangor sekarang. Hal itu akan selesai.

Anonymous said...

Tukar jangan tak tukar

Anonymous said...

Confirm PR akan berkubur pada PRU13

Anonymous said...

Lepas ni bole minum pasir le org Selangor

Anonymous said...

YANG BAIK DARI ALLAH SWT….!
YANG JAHAT DAN BURUK SUDAH PASti DARI PAS!!


PASesat…!
PASongsang..!
PASyirik..!
PAShit…!
PASewel..!

Melayu Perak said...

Sejarah UMNO Yang Wajib Diketahui

Tiba² saya terpanggil utk membuat posting mengenai Sejarah UMNO utk menjadi bahan bacaan yang wajib difahami oleh sekalian rakyat.
SEJARAH UMNO

Tindakan kerajaan British mengisytiharkan kertas putih mengenai rancangan Malayan Union pada 22 Januari 1946, yang bertujuan menjadikan Negara ini tanah jajahan takluknya, manakala kuasa Raja- Raja tempatan, menyebabkan orang Melayu sangat marah.

Satu kongres tergempar diadakan di Kelab Sultan Sulaiman Kampung Baru Kuala Lumpur pada 1 hingga 4 Mac 1946 untuk mencari jalan menentang rancangan tersebut. Kongres ini dihadiri wakil dari 41 pertubuhan Melayu di seluruh Semenanjung Tanah Melayu dan dalam kongres ini juga telah dicadangkan ditubuhkan satu pertubuhan Melayu dengan tujuan menyatupadukan orang Melayu.

Selepas kongres ini, dua lagi kongres diadakan iaitu pada 30 dan 31 Mac 1946 bertempat di Pejabat Akhbar Majlis di Kuala Lumpur dan hari kedua di Rumah Persatuan Penang Peranakan Batu Road, Kuala Lumpur. Kemudian diadakan lagi kongres ketiga di Istana besar Johor Bahru pada 11 dan 12 Mei 1946. Dalam kongres ini dengan secara rasmi UMNO ditubuhkan.

Pada mulanya UMNO dicadangkan Oleh Dato’ Onn Jaafar dengan nama “Pertubuhan Melayu bersatu” atau United Malays Organization”. Bagaimanapun Tuan Za’aba mencadangkan supaya ditambah perkataan “kebangsaan” atau “national” selepas perkataan “pertubuhan”. Akhirnya kongres bersetuju untuk menamakan “Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu” (PEKEMBAR) atau “United Malays National Organization” (UMNO).

Setelah UMNO dilahirkan maka perjuangan menentang Melayan Union habis-habisan dijalankan oleh orang-orang Melayu. Dalam tempoh dua (2) tahun sahaja Malayan Union dapat dihapuskan, kemudian digantikan dengan Persekutuan Tanah Melayu yang diisytiharkan secara rasminya pada 1 Februari 1948.

Walau Persekutuan Tanah Melayu diwujudkan dan Raja-Raja Melayu dikembalikan kuasa di negeri masing-masing,tetapi penjajahan British masih berkuasa dalam pentadbiran dan berkuasa membongkar sagala hasil kekayaan yang ada di dalam Negara ini. Sementara orang-orang Melayu diketepikan tanpa mendapat apa-apa pembelaan.

Bagi membebaskan orang Melayu dari cengkaman penjajahan ini, maka kemerdekaan bagi Negara ini harus diperjuangkan. Justeru itu Majlis Mesyuarat Agung Setengah Tahun UMNO di Hotel Majestic, Kuala Lumpur pada 24 dan 25 Mac 1951 meluluskan usul yang dikemukakan oleh wakil Perikatan Pemuda supaya slogan “Hidup Melayu” digantikan kepada “Merdeka”.

Anonymous said...

YANG BAIK DARI ALLAH SWT……..!
YANG SONGSANG SUDAH PASti DARI PKR..!!

Parti Kencing Rakyat…!
Parti Kelentong Rakyat…!
Parti KeRa..!
Parti Koyak Rabak..!
Parti Keluarga Rosak..!

Melayu Perak said...

Tunku Abdul Rahman Putra selaku Yang Dipertua UMNO semasa berucap sebelum meluluskan cadangan tersebut dengan tegas menyatakan “dalam lima tahun dahulu kita sama-sama meruntuhkan ‘ Malayan Union’, maka sekarang ini kita akan robohkan pula ‘Persekutuan Tanah Melayu’ ini yang tidak berguna langsung dan kita akan dirikan kemerdekaan bagi bangsa kita”.

Kerajaan British, apabila menyedari UMNO sudah mula bertindak ke arah perjuangan menuntut kemerdekaan, telah mensyaratkan kemerdekaan itu tidak akan diberikan sekiranya Negara ini masih dalam keadaan darurat dan tidak adanya kerjasama dan persefahaman antara kaum dalam Negara ini.

Walau bagaimanapun di atas kegigihan UMNO dalam perjuangan menuntut kemerdekaan disamping kerjasama daripada MCA, serta kejayaan besar UMNO / Perikatan dalam Pilihan Raya 1955 menyebabkan British terpaksa akur di atas tuntutan UMNO. Akhirnya tarikh kemerdekaan bagi Persekutuan Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957 dipersetujui.

Setelah Persekutuan Tanah Melayu mencapai kemerdekaan, UMNO sebagai tonggak kepada parti perikatan dan kemudiannya Barisan Nasional telah menumpukan perjuangannya untuk mengisi kemerdekaan itu. Kerajaan yang diterajui UMNO telah mengadakan berbagai-bagai program pembangunan dalam bidang ekonomi, agama dan sebagainya.

Antara program-program pembangunan ekonomi yang dijalankan adalah membuka ladang-ladang getah dan kelapa sawit serta mewujudkan institusi yang berkaitan seperti RISDA, FELDA FELCRA dan sebagainya. Dalam bidang pelajaran kerajaan mendirikan berbagai-bagai sekolah, maktab pengajian dan institusi-institusi pendidikan tinggi seperti Institusi Teknologi MARA (sekarang Universiti Teknologi MARA atau UiTM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Islam Antarabangsa (UIAM) dan lain-lain.

Melayu Perak said...

Di bidang pembangunan agama pula kerajaan di bawah pimpinan UMNO mendirikan Pusat Islam, sekolah-sekolah agama, pusat-pusat dakwah, jabatan-jabatan Agama Islam di negeri-negeri dan sebagainya. Semua program-program ini diadakan berasaskan dasar yang ditetapkan oleh kerajaan seperti Dasar Ekonomi Baru, Dasar Pelajaran Kebangsaan dan sebagainya.
Hari ini Malaysia sudahpun 48 tahun merdeka dan terkenal sebagai sebuah Negara termaju di kalangan Negara-negara membangun manakala UMNO pun telah menjangkau usia 58 tahun dan ahli-ahlinya melebihi 3 juta orang meliputi 191 bahagian. Ia merupakan sebuah parti politik yang tertua dan terunggul di dunia, tidak ada sebuah parti politik pun yang dapat menandinginya.

UMNO telah menempuh pilihan raya sebanyak 12 kali dan setiap kali pilihanraya UMNO mencapai kemenangan dengan cemerlang. Dalam Pilihan Raya Umum 2004, bagi kawasan Parlimen, UMNO telah memenangi 109 kerusi daripada 117 kerusi yang dipertandingkan manakala peringkat DUN sebanyak 303 kerusi daripada 337 kerusi telah dimenangi oleh UMNO.

Bagi mengekalkan kedudukan UMNO sebagai sebuah parti politik yang terunggul di dunia, maka setiap ahli UMNO terutamanya Ketua-Ketua Penerangan di semua peringkat hendaklah bertanggungjawab mengawal segala isu-isu yang boleh menjejaskan kekuatan UMNO.

Sementara pejabat-pejabat UMNO sebagai nadi kekuatan UMNO hendaklah bertindak pantas dalam menyelesaikan segala masalah yang timbul seperti masalah politik wang, kurang penghayatan terhadap perjuangan UMNO di kalangan ahli-ahli dan sebagainya, kerana masalah-masalah tersebut jika tidak diatasi akan menghancurkan masa depan UMNO.

UMNO mestilah dipelihara, dipupuk dan dibaja dengan amalan nilai-nilai murni dikalangan supaya ia terus menjadi satu-satunya wadah perjuangan bagi membela nasib orang Melayu sepanjang masa.

Tindakan kerajaan British mengisytiharkan kertas putih mengenai rancangan Malayan Union pada 22 Januari 1946, yang bertujuan menjadikan Negara ini tanah jajahan takluknya, manakala kuasa Raja- Raja tempatan, menyebabkan orang Melayu sangat marah.

Anonymous said...

anon 11.43

sabor le anon 11.43..gap sedang pasang khemah dan dok tengah cari kerusi untuk disusun..PAS tu ambil gambar kerusi tu yang takde orang duduk..nanti dah siap gap akan postkan dlm n 3 dia dgn tajuk" RAPAT RAKYAT SELANGOR TIADA SAMBUTAN" inilah blogger lembumno sampah..


nko sabor ya....

Anonymous said...

BARU NAK MASUK SATU PENGGAL JER PR KIKIS HARTA RAKYAT SGOR....BAGI LA SATU PENGGAL LAGI....! SATU PENGGAL MANA CUKUP NAK BOTAKKAN KHAZANAH SGOR YG KAYA RAYA NI....!

MOHON SEMUA RAKYAT SGOR UNDI PR DLM PRU13 NANTI....!!
KHALID GAGAP BUAT YG TERBAIK UTK RAKYAT SGOR..!!

Anonymous said...

melayu perak...

PEMIMPIN LEMBU-LEMBU UMNO BRITISH YANG DAH DITIMBUS TANAH TU TAK PAYAH LE KO UNGKITKAN...1 SEN PUN ORANG TAK NILAI.. TETAP LEMBU BRITISH...

Anonymous said...

anon 12.45

ya betul tu..nanti kita lantik balik anak toyol jadi menteri besar selangor..tanah di shah alam belum habis disonglap..rumah ala bali baru sebiji je...

penyapu banyak lagi orang belum dapat..anom 12.45 pun boleh daftar nama untuk ambil penyapu..daftar bapak nko sekali..nenek nko pun boleh..

Anonymous said...

LEMBU 12:40

YG KO SAKIT HATI SANGAT TANG RAPAT UMUM YG UMNO NAK BUAT TU APEHAL..??
TAKUT KE..? TAK SANGGUP NAK TENGOK ORG RAMAI MELIPAH RUAH KE..?? ITU LA RUPA BENTUK LEMBU ANAK DIDIK NABI POKNIK AJIS....BELUM APA2 LAGI DAH TIMBUL HASAD DENGKI...!! TAKLEH TENGOK ORG SENANG...

Anonymous said...

LEMBU 1251...

KESIAANNN BAPAK KO...SIA-SIA SAJA BAPAK KO MENUJAH-NUJAH PUKI MAK KO....DAPAT PLAK ANAK BAHLOL CAM LEMBU MEKAH...! JADI PENJILAT DAPig YG RAKUS MENGAUT KEKAYAAN SGOR....KO APA DAPAT..?! KALU BEGINI LA KO PUNYA PEEL...BAIK BAPAK KO PANCUT JE SPERMA KO TU KAT DINDING....!! HIDUP MENYUSAHKAN UMAT JER...

Anonymous said...

Anon 12.51..

Usah ko nk tahankan PR ko tu..teruk2 UMNO.. Xde le segampang & sial PAS & PKR islam & Melayu..

Ko ni mesti ahli gereja DUMCkan,dah register nenek ko skali..?

usin said...

gap, tolong bg detail kt mana yg syabas degil. pahang dh setuju, prasarana salurkan air dari pahang ke s'gorpun dh dibuat. syabas memang dh setuju nk buat. terma mana yg syabas tak setuju? gap, anda bengang dgn bos syabas sebab politik cah keting, jgn campur aduk dgn kes air s'gor. nk serang, seranglah ikut entiti, jgn main belasah hentam keromo. syabas bukan parti politik mcm gap ckp. parti tupperwarepun bukan. dlm hal ini kepala bapak kerajaan s'gor yg paling degil. sebab rugi dari mileage politik. jd utk mengelakkan krisis air 2014 di lembah kelang & s'gor, pastikan kepimpinan khalid ditumpaskan. kalau tidak dpt s'gorpun lepas pru13, pastikan khalid bukan menteri besar...

Anonymous said...

khalid nak duitttt....

suruh dato' rozali bawak 4 beg penuh duit,...

senyappp la si khalid tu, apa pun yg dato rodzali mintak semua bakal diperjuangkan dgn penuh keikhlasan oleh khalid gagap... muahaha

percaya laaaahh....

Anonymous said...

melayu perak .....

mintak keluarkan sejarah pas plak...

selepas tak diangkat jadi pemimpin, keluar umno dan merajuk, tikam blakang umno...

sbb tu la sampai skrg, keturunan pas jadi jahat, pecah belah, kafir mengkafir, mengaku nabi bsbnya...

sbb benih PAS dah jahatt....dpt la anak terkejall...

Anonymous said...

LEMBU 12:46

MEMANG LA PADA KO PEJUANG2 TU TAKDE NILAI SATU SEN PUN....PASAL OTAK KO SEWEL...BIOL...TAK TAU SEJARAH....! YG BERNILAI BAGI KO TENTU LA SI BANGSAT KOMUNIS KO TU...AGAKNYA LA KO PUN SAMA KETURUNAN KOMUNIS....BAPAK KO KOMUNIS...MAK KO KOMUNIS....MASA KO JADIPUN BAPAK KO TUTUH BURIT MAK KO KAT DALOAM HUTAN SARANG KOMUNIS TU......JADI LA KO BERJIWA KOMUNIS.....!

MUAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH...!!

Anonymous said...

anon 1.37

PANAS MONTOT NAMPAK!!!!!!!!!!
RELEKS!!!!!!!!! BIASALA ORANG TERGIGIT CILI SEBOLEH-BOLEHNYA NAK TAHAN PEDAS....TAPI TERRRRRRRRMERAUNG JUGA...

Anonymous said...

PERKASA DESAK CHUA SOI LEK TARIK KENYATAAN MENGHINA HUDUD...

perkasa mulai sedar agama islam TELAH DIPERMAINKAN oleh nabi orang umno iaitu nabi chua soi lek...nabi diiktiraf kaum2 lembumno..

ANACONDA said...

AKU SETUJU GAP, YG SI KHALID BERTARAF PUKIMAK YG SI ROZALI TAK SEDAR DIRI NI PLAK BERTARAF PUNDEK...

DUA2 MELAYU PUKIMAK NI MMG MENYUSAHKAN MELAYU...

NI PUN SI ROZALI BERANGAN PLAK NAK BERTANDING DLM PRU KE 13 PAKAI BAJU UMNO/BN...

SIAP PUKUL GENDANG NAK BERTANDING D DUN IJOK BAHKAN BAKAL MB SELANGOR JIKA UMNO/BN MEMERINTAH...

JGN D ROSAKKAN LAGI UMNO DGN MELETAKKAN PELACUR KORPORAT MENJADI MB, CUKUPLAH SI KHALID PUKIMAK...

YA ALLAH, BANTULAH KAMI INSAN2 YG TIDAK SEPERTINYA INI MENERAJUI BUMI SELANGOR AGAR PERJUANGAN MURNI KPD BANGSA MELAYU & AGAMA ISLAM AKAN TERPELIHARA...

Anonymous said...

TUUUUU DIAAAAA....MENATANG PUKIMAK ANACONDA SEBUT NAMA ALLAH...AKU INGAT MENATANG NI DAN KELUARGA DIA KAPIAQ...RUPA2NYA TAU SEBUT NAMA ALLAHHHHH....

ANACONDA said...

ANON PUKIMAK 1240 PM & 1251 PM...

PANTAT MAK KAU LAH SIAL...

SIA2 JE MAK KAU BUNTINGKAN KAU SEMBILAN BULAN SEMBILAN HARI...

TERPANCUTNYA KAU LANGSUNG JADI PELACOR BANGSA MELAYU & AGAMA ISLAM...

GOBLOK...

Melayu Perak said...

SEJARAH PARTI ISLAM SEMALAYSIA (PAS)
**klik di sini untuk Muat Turun dalam bentuk PDF

Kejayaan cemerlang PAS dalam pilihan raya umum ke-12 pada 2008 telah meletakkan PAS sebagai sebuah parti pembangkang utama yang dilihat oleh rakyat berupaya mengambil alih pemerintahan negara. Semenjak 1990, PAS telah melangkah maju daripada sebuah parti pembangkang yang dianggap ‘ekstrem’ menjadi sebuah parti pemerintah yang moderat dalam melaksanakan cita-cita Islamnya bermula di Kelantan semenjak 1990, kemudian ke Terengganu pada 1999 hingga 2004, dan kini PAS mendapat kepercayaan rakyat di Kedah, Perak dan Selangor. Di Parlimen juga, PAS telah bangkit dan menguasai 10 peratus daripada kerusi Parlimen atau 25 peratus daripada keseluruhan kerusi pembangkang. Perkembangan ini meletakkan PAS dalam perhatian peminat politik, pengkaji dan juga penyelidik.


Sebenarnya, kemunculan PAS dalam sejarah politik tanah air telah bermula semenjak 23 Ogos 1951 apabila para ulamak yang bersidang di Kuala Lumpur bersetuju menubuhkan sebuah persatuan yang dinamakan Persatuan Ulamak Se-Malaya. Nama persatuan ini kemudiannya diubah menjadi Persatuan Islam Se-Malaya (PAS) pada 24 November 1951, dalam satu
persidangan ulamak Malaya di Bagan Tuan Kecil (Butterworth), Seberang Prai. Itulah sekelumit permulaan sejarah PAS yang diasaskan oleh para ulamak yang kemudiannya berkembang menjadi sebuah pertubuhan politico-dakwah yang penting di negara ini. Penglibatan dan sumbangan PAS dala politik negara bermula sebaik sahaja ia ditubuhkan walaupun ramai pengkaji mengatakan PAS hanya menyertai politik menjelang pilihan raya 1955.


Kemunculan PAS ini dikatakan hasil daripada silang pengaruh yang berlaku antara beberapa gerakan Islam yang lebih awal seperti Ikhwanul Muslimun di Mesir, Masyumi di Indonesia dan Jamaat Islami di Pakistan. Ketiga-tiga pengaruh ini telah menyerap masuk ke Tanah Melayu melalui para ulamak yang belajar di Mesir, Mekah, India dan Indonesia. Ksedaran yang awal ialah para ulamak atau umat Islam memerlukan sebuah pertubuhan atau badan yang boleh mewakili mereka dalam semua aspek kehidupan terutama dalam keadaan Tanah Melayu sedang dijajah oleh British ketika itu. Longgokan ksedaran ini kemudiannya menghasilkan Majlis Tertinggi Agama Malaya (MATA) pada 1947 diikuti oleh Hizbul Muslimin pada 1948 kesan daripada usaha gigih Dr Burhanuddin al-Helmy dan Ustaz Abu Bakar al-Baqir. Walau bagaimanapun, gerakan Islam yang berpusat di Gunung Semanggol ini terkubur ekoran penguatkuasaan Ordinan Darurat pada Jun 1948.


Para ulamak mengambil beberapa sikap selepas tragedi darurat ini. Ada yang ’tawakuf’ daripada politik kepartian tetapi menggerakkan kesedaran rakyat melalui institusi pendidikan atau media massa. Dalam fraksi yang lain, para ulamak telah mengambil sikap untuk menyertai parti nasionalis Umno bagi membolehkan isu-isu umat Islam diperkatakan. Beberapa tokoh Hizbul Muslimin seperti Tuan Haji Ahmad Fuad Hassan, seorang lepasan Maahad Il Ihya Assyariff, Gunung Semanggol telah menyertai Umno pada 1950 dan dilantik mengetuai Bahagian Agama dan Pelajaran Umno. Bahagian ini kemudiannya mengaturkan beberapa persidangan untuk membolehkan ulamak menubuhkankan persatuan. Dalam tulisannya, ”Ulamak Malaya Belum Bersatu dan Belum Punya Persatuan”, Haji Ahmad Fuad menyifatkan kedudukan ulamak ketika itu umpama sampah yang tidak dihargai kerana tiada kekuatan. Lebih-lebih lagi ketika itu ulamak telah muak dengan sikap Umno yang mengabaikan isu pemurtadan Natrah, pengajuran judi loteri, fun fair, kaberat dan lain-lain. Dalam satu persidangan ulamak yang dipimpin oleh Sheikh Abdullah Fahim, Mufti Pulau Pinang di Seberang Perai pada 1951, mereka telah mengeluarkan fatwa mengharamkan judi loteri anjuran Umno.

Melayu Perak said...

Dalam konflik pelbagai yang dihadapi oleh para ulamak dan situasi politik semasa yang masih tidak menuju kepada jalan Allah itu, maka para ulamak membuat pendirian untuk menubuhkan PAS. Haji Ahmad Badawi, seorang ulamak di Seberang Perai telah mengeluarkan satu manifesto yang dinamakan ’Manifesto al-Badawi’ dengan tema ”Ulamak ke Jalan Allah” bagi menyambut persidangan untuk menubuhkan PAS pada 24 November 1951. Mereka memutuskan supaya PAS menjadi sebuah pertubuhan politik Islam yang memperjuangkan kemerdekaan melalui landasan demokrasi ke arah membentuk sebuah negara yang diredhai Alah. Para ulamak menolak bentukbentuk perjuangan yang diasaskan berdasarkan ideologi ciptaan manusia yang dibawa masuk oleh penjajah.


Semenjak itulah, PAS muncul sebagai sebuah pertubuhan politik Islam yang memperjuangkan kemerdekaan negara, kemudian menyertai pilihan raya demi pilihan raya. PAS juga menggunakan pelbagai saluran untuk menyampaikan mesej dakwahnya termasuk membentuk beberapa kerjasama politik dengan orang bukan Islam semenjak 1953. Di bawah kepemimpin Tuan Guru Haji Ahmad Fuad Hassan dan Dr Haji Abbas Alias, PAS bercakap soal kemerdekaan yang boleh ditegakkan hukum Islam. PAS menolak kerakyatan jus soli yang merugikan peribumi dan PAS mendesak supaya Islam dijadikan dasar negara yang merdeka. Apabila Dr Burhanuddin al-Helmy mengambil alih kepemimpinan PAS pada akhir 1956, PAS mula memperincikan sikapnya terhadap kemerdekaan yang hendak dicapai yang dianggap ’masih kosong’ dari
matlamat sebenar kerana mengabaikan kebangsaan Melayu dan ketuanan Islam1. Hal ini tergambar daripada hasrat Dr Burhanuddin,

Melayu Perak said...

”Dalam perjuangan kita (PAS) bagi mencapai kemerdekaan, kita telah dan terusmenerus memperjuangkan Melayu itu sebagai kebangsaan bagi negara Tanah Melayu ini dengan bertapak di atas asas ideologi Islam yang maha suci”2.


Penyertaan PAS dalam pilihan raya 1959 telah memberikan kejayaan besar apabila Terengganu dan Kelantan berjaya dikuasai. PAS membentuk kerajaan yang dipimpin oleh Mohd Daud Abdul Samad di Terengganu dan Ustaz Ishak Lotfi Omar di Kelantan sebagai Menteri Besar. PAS memulakan langkah sebagai kerajaan di dua negeri Pantai Timur untuk menterjemahkan ideologi perjuangannya yang berasaskan al-Quran dan Sunnah. Namun begitu, kerajaan PAS di Terengganu telah dijatuhkan pada Oktober 1961 hasil permainan politik kotor Perikatan. Di Kelantan, PAS berjaya bertahan sehingga BN mendaruratkan Kelantan pada akhir 1977. Dalam konteks ini, PAS-lah satu-satunya pembangkang yang diberikan kepercayaan oleh rakyat untuk memerintah kerajaan negeri di negara ini.


Selepas kejatuhan Terengganu pada hujung 1961, PAS mulai menerima tekanan-tekanan politik seperti penyalahgunaan ISA, penahanan Dr Burhanuddin al-Helmy diikuti oleh sekatan politik, keganasan Pemuda Tahan Lasak Umno dan beberapa siri pembunuhan politik. Perjuangan PAS untuk memartabatkan kebangsaan Melayu Raya berasaskan Islam telah dijadikan kambing hitam dalam Konfrantasi Indonesia pada 1963. PAS menolak pembentukan Malaysia kerana mahukan sebuah negara Melayu yang lebih besar meliputi seluruh alam Melayu dibentuk. Dalam masa yang sama Umno mencanangkan isu-isu perkauman yang akhirnya membawa kepada beberapa siri perbalahan kaum di Pulau Pinang, Perak dan Singapura antara 1964 hingga 1969, dan kemuncaknnya tercetus Tragedi 13 Mei 1969 yang mengubah landskap politik negara. Selepas tragedi ini, Datuk Mohd Asri Muda yang memangku jawatan Yang Dipertua Agung PAS semenjak 1965 telah dilantik sebagai Yang Dipertua Agung PAS pada 1971.


PAS memasuki era baru dalam politik negara apabila PAS mula meneroka kerjasama dengan Umno bagi menjamin kestabilan politik negara, mengekalkan ketuanan Melayu dan menyerapkan Islam dalam pemerintahan. PAS menyertai beberapa parti lain telah membentuk Kerajaan Campuran PAS-Perikatan pada 1973, kemudian sama-sama mengasaskan Barisan Nasional (BN) pada 1974. BN mencapai kejayaan besar dalam pilihan raya 1974 dan PAS sendiri telah berjaya menembusi ruang-ruang yang baru sehingga membolehkan Islam di sampaikan ke corong telinga rakyat dengan lebih berkesan. Walau bagaimanapun, keterbukaan PAS dalam membentuk kestabilan politik negara telah disalahgunakan oleh musuh-musuh politiknya dengan melaga-lagakan pimpinan PAS sehingga terjadi krisis politik Kelantan pada 1977. Akibatnya, PAS telah menolak Akta Darurat (Kelantan) 1977 yang menyebabkan PAS bukan sahaja disingkirkan dari BN, tetapi turut kehilangan Kelantan.

Melayu Perak said...

Setelah melalui tempoh yang mencabar antara 1978 hingga 1982 di mana PAS terpaksa berhadapan dengan perpecahan, kehilangan kuasa pemerintahan, tekanan ISA dan krisis kepemimpinan, akhirnya PAS telah mengasaskan kepemimpinan ulamak pada Oktober 1982. Tuan Haji Yusof Rawa telah diangkat untuk memimpin PAS bagi menggantikan Datuk Mohd Asri yang meletakkan jawatan. Permulaan era kepemimpinan ulamak memperlihatkan PAS kembali kepada asas perjuangannya untuk mendaulatkan Islam dan memberikan penekanan terhadap kwajipan tersebut. Gerakan dakwah PAS berkembang dengan lebih tersusun melalui pendekatan haraki dan dalam masa yang sama PAS terus membina jambatan dakwah dengan non-Muslim sehingga terbentuk Majlis Perundingan Cina (CCC). Di sudut yang lain, pendekatan PAS telah disambut oleh kerajaan dengan melaksanakan juzuk tertentu daripada Islam seperti Dasar Penerapan Nilai-nilai Islam, Dasar Bersih, Cekap dan Amanah serta penubuhan Bank Islam, Universiti Islam Antarabangsa dan lain-lain.


Paling mencabar pada era kepemimpinan ulamak ialah beberapa siri penyalahgunaan ISA yang berlaku pada 1984, 1987 dan 1989, ketimbang dengan desakan PAS untuk diadakan Debat Terbuka PAS-Umno pada 1984. Dalam kemelut ini, tercetus pula tragedi Memali pada November 1985 yang mengorbankan 14 orang ahli PAS. Tetapi, pada 1987, Umno pula menghadapi krisis kepemimpinan sehingga parti tersebut diharamkan. Yang Dipertua Agung PAS, Ustaz Fadzil Mohd Noor memanfaatkan kesempatan ini dengan mewujudkan kerjasama politik dengan serpihan Umno, Semangat 46 yang membolehkan PAS berkuasa semula di Kelantan. Ketua Dewan Ulamak PAS (kemudian Mursyidul Am PAS), Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat diberikan kepercayaan untuk memimpin kerajaan Kelantan semenjak 1990. Dengan dasar ’Membangun Bersama Islam’, PAS berjaya melaksanakan tanggungjawabnya untuk menegakkan hukum Allah yang berada dalam bidang kuasana.


Pada 1996, PAS mula berkrisis dengan Parti Melayu Semangat 46 (PMS46) yang menyebabkan Angkatan Perpaduan Ummah (APU) yang dibentuk pada 1989 berpecah. Dua tahun kemudian, Umno sekali lagi menghadapi perpecahan ekoran pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menyebabkan wujudnya gerakan Reformasi. PAS telah memimpin Majlis Gerakan Keadilan Rakyat Malaysia (GERAK) bagi menuntut keadilan kepada rakyat, kemudian menubuhkan Barisan Alternatif (BA) pada 1999. Melalui BA, PAS berjaya merampas semula Terengganu. Timbalan Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang diamanahkan untuk mengetuai kerajaan Terengganu sehingga 2004. Selepas pencapaian lemah PAS pada 2004 kerana momentum Perdana Menteri baru, PAS bangkit semula pada 2008 dengan mengetuai tiga kerajaan negeri dan turut serta dalam kerajaan di Selangor. Kini, PAS dilihat sebagai pencabar utama Umno dalam menguasai politik orang Melayu Islam.


Sepanjang tempoh 1951-2008 ini, PAS telah dipimpin oleh tujuh orang Yang Dipertua Agung/Presiden iaitu Tuan Guru Haji Ahmad Fuad Hassan (1951-1953), Dr Haji Abbas Alias (1953-1956), Profesor Dr Burhanuddin al-Helmy (1956-1969), Datuk Mohd Asri Muda (1969-1982), Tuan Haji Yusof Rawa (1982-1988), Dato’ Fadzil Mohd Noor (1988-2002) dan Datuk Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang (2002 hingga sekarang). Para pengkaji yang menganalisis perkembangan PAS ini mengatakan PAS telah mengalami empat jenis kepemimpinan iaitu kepemimpinan ulamak tradisi (1951-1956), kepemimpinan nasionalis kiri (1956-1969), kepemimpinan nasionalis kanan (1969-1982) dan kepemimpinan ulamak haraki (1982-sekarang)3. Dalam pada itu juga, mereka mengatakan PAS telah melalui empat tahap perkembangan iaitu tahap kemunculan (1951-1959), tahap kebangkitan (1959-1973), tahap kemuncak (1973-1977), tahap kejatuhan (1977-1990) dan tahap kebangkitan semula (1990-sekarang)4. Dari sudut pembinaan ideologi perjuangan PAS, dikatakan berlaku tiga fasa iaitu fasa penubuhan dan pembentukan ideologi (1951-1958), fasa pencernaan ideologi (1958-1982) dan fasa pengukuhan idelogi (1982-1995)5.

Alixandrra Amede said...

Salam saudara2 pejuang yang dirahmati Allah..

waahhh..meriahnya komen mcm2 bahasa keluar..sabar2 yea maybe yg duk mencaci UMNO tu bukan orang melayu agaknya.If dia melayu betapa dia menyampah pun dia takkan tergamak menidakkan sejarah perjuangan tokmoyang dia dulu.taktahu la kalau tokmoyang dia betul2 komunis.Btw,saya tertarik dengan part kebimbangan saudara what if Pahang dah bosan?haaa..part tu nanti bolehlah dia libas PM Datuk Seri Najib kita kaw2..mmg dah gitu perangai orang PKR..dari atas sampai bawah semuanya sama..Bebal..Utk rakyatla sangat..semuanya utk kepentingan politik sendiri..bukan susah pun nak baca taktik dorang..yg penting mesti ada point nak libas kerajaan..tak kisahlah kalau rakyat yg jadi korban..tu pun masih ramai yg tak sedar..terima kasih diatas keperihatinan saudara berkongsi cerita..

Anonymous said...

waaaaah tiniiiii...lu manyak cantikkk..jom kitaaa lalan2...kitaaa lalan2 kie eal...

mafia said...

Di malaysia ni, tan sri rozali ismail duduk di tangga 30 lebih, daripada senarai 40 orang terkaya. Yang aku rasa ganjil apasal orang melayu kaya lain seperti bukhary, mokhzani, shahril sapura dan azman hashim yang duduk di ranking atas rozali tak pulak orang bising..ini mesti sebab rozali lebih terkenal dengan sikap dan sifat keusahawanannya yang suka bantu bimbing Melayu lain untuk jadi kaya macam dia.. Sekarang ni pulak timbul isu kata dia bercita2 nak jadi MB selangor..ya lah kalau dia layak (memang layak pun) apa salahnya..boleh dia gunakan kebolehan dan pengalaman yang luas untuk bantu rakyat. Lagipun dia dah kaya tak mungkin nak kaut kekayaan hasil mahsul selangor..tak macam pemimpin sebelum ni yang pantang nampak peluang habis dikebasnya...pada aku lebih selamat orang kaya jadi MB daripada orang politik yang tak kaya..aku yakin rozali ni ada ciri 'winnable candidate' yang digariskan PM

Anonymous said...

Jika Kalid gagap kalah PRU13.. pastikan org selangor pergi beramai2 lempang muka dia...

Anonymous said...

BAB AIR SELANGOR NI MUDAH JE. AKU EXPLAIN PENDEK BAGI SEMUA ORANG PAHAM. AIR SUNGAI FREE. BILA DIPROSES DAN DISALUR SAMPAI RUMAH BARU KENA BAYAR. DUIT BIKIN LOJI PROSES AIR TU FEDERAL BAGI. ZAMAN MAT TAIB, DIA BAGI KAT SYABAS DENGAN HARAPAN TOKEH SYABAS BANTU ORANG MELAYU DENGAN DUIT AIR. SEJAK TU RAMAI LA ORANG MELAYU MENIAGA. BILA KHALID JADI MENTERI, ORANG CINA NAK SEKAT MELAYU. MEREKA GUNA KHALID RAMPAS KONSESI AIR DENGAN HARAPAN MELAYU TAK ADA DUIT NAK MENIAGA. SEBAB TU LA MEREKA BERIYA-IYA NAK RAMPAS PROJEK AIR SEBAB NAK MUSNAHKAN EKONOMI MELAYU. BEGITULAH AL KISAHNYA.

Anonymous said...

Saudara GAP, dalam isu kemelut air di Selangor sebenarnya saudara telah salah faham Dan membuat kesimpulan yang salah. Apa yang sebenarnya berlaku ialah kerajaan negeri memoertahankan kenyataannya Bahawa krises air tidak Akan berlaku pada 2014 seperti jangkaan oleh syabas Dan kerajaan Persekutuan. Sebaliknya kerajaan negeri menyatakan krisis air hanya akan berlaku pada 2019. Syabas khuatir jika kerajaan negeri berdegil menyatakan krises tidak Akan berlaku pada 2014 dengan alasan untuk menghalang kerajaan Persekutuan daripada meneruskan projek penyaluran air mentah Dari Pahang KE Selangor yang sebelum ini telah dipersetujui oleh kjaan sgor, Pahang Dan kjaan Persekutuan. Isunya mudah, kerajaan negeri Mahu projek penyaluran air mentah Dari Pahang KE Selangor diberikan Kontraknya kepada anak Syarikat kerajaan Selangor, KDEB umpamanya supaya sub con boleh diberikan kepada kroni kroni mereka. Projek penyaluran air mentah ini bukan projek syabas, tapi projek kerajaan Persekutuan. Apa yg berlaku kjaan negeri tak Mahu beri tanah untuk kjaan pusat bina loji langat dua di langat. Apa yang syabas buat ialah memoertahankan unjuran yang dibuat oleh pakar pakar air termasuk kenyataan kerajaan Persekutuan Bahawa Krisis air Akan berlaku pada 2014 supaya kerajaan negeri membenarkan loji rawatan air langat dua di bina oleh kerajaan Persekutuan. Pertikaian yang sebenarnya ialah antara kerajaan pusat Dan kerajaan negeri disebabkan perbezaan ideology politik manakala syabas tersepit ditengah tengah. oleh kerana syabas galak memoertahankan kerajaan Persekutuan maka syabas dijadikan combing hitam oleh kerajaan negeri dengan alasan kerajaan negeri boleh beri kebenaran kepada kerajaan pusat buat loji dengan syarat pengurusan air dikembalikan kepada kerajaan negeri. Is ya bukan sahaja syabas tetapi kjaan negeri Mahu puncak niaga, abas consortium Dan splash sekaligus. Yang menolak tawaran ialah splash dimana kjaan negeri Ada 30% saham didalamnya, bukan syabas. Apakah tindakan syabas memoertahankan Dan menyokong kjaan pusat itu salah sehingga syabas dikecam? kalau saudara GAP Mahu ts rozali serahkan syabas kepada kerajann negeri, bermakna saudara gap memberikan kekuatan kepada kerajaan negeri dibawah pakatan rakyat. Khalid gagap marah Dan dengki kepada ts rozali sebagai korporat melayu yang sokong Dan menaja umno selama ini, sebab itu ts rozali Dikambing hitamkan, lalu di sambut dengan baik oleh bloggers pro kerajaan BN. Persoalannya umno sendiri tak menyedari Bahawa apa sahaja tindakan penerangan syabas adalah untuk membantu kerajaan BN kerana kerajaan negeri cenderung menggunakan isu air untuk mendakap sokongan rakyat tapi umno sendiri leka Dan tak mejawab dengan tepat Dan menangani isu ini dengan baik. Maka kadangkala syabas terpaksa mengambil alih tugas umno BN untuk menjelaskan kepada rakyat Dan membetulkan Tuduhan Tuduhan tidak berasas Khalid. Soalnya Sekarang kenapa syabas dikecam oleh bloggers pro umno? Sebenarnya syabas boleh memilih untuk berdiam diri Dan membiarkan umno menjawab isu air ini sendirian kalau itu yang Gap mahukan. Tak tau ah kalau Gap ini sebenarnya Trojan horse dalam umno.

zat said...

SYABAS bkn tlg org melayu tp dia adalah finacier UMNO Sgor..

AHMAD SAABUN said...

Apa mad saabun? Kau kata gap ni trojan horse? Yang telan duit syabas 15 ribu sebulan dan mrnjadi GM media untuk kawal bloggers tu apa benda? Kau cakap ngan rozali yang kau dah gagal beb. Kau mencekik duit haram ahmad saabun. Kau gagal menjelaskan keadaan sebenr pastu kau salahkan gap dan bloggers pro kerajaan yg lain pulak. Pukimak jenis apa ko ni mad saabun oi?

Rozali memang perompak. Jgn disamakan tokoh korporat lain dgn si keparat ROZALI ni. Dah lama dia makan duit rakyat negeri selangor.

Kita kena pastikan si PENGKHIANAT MELAYU ROZALI Ni diadili

Anonymous said...

Sial btol la syabas ni...kalau takde air 2014, yg susah rakyat bukan bos syabas dan konco-konco dia. Sampai bila kita mahu terus ditindas keparat macam ni?

Anonymous said...

Ni lah org Melayu...ada bangsa dia kaya raya....dengki khianat nya nauzubillah minzalik.....takda sesapa pun bising..yg Elzbert Wong dah gemok sekarang....Tresa Kok..yg makin ranggi....Ronie Liu bukak kedai judi dan pusat urut bersepah kat Selangor nii....dan brp ramai taikun Cina kaya raya..dgn cara songlap duit kerajaan...udah2 lah Melayu..jgn menang sorak pungkoq penuh taik...belajarlah sayangkan bangsa sendiri....!yg kita PANGGIL MELAYU

Anonymous said...

Dah lah kita org melayu me'layukan org melayu.jadikan pru13 sebagai wadah kita bangkit dan jatuhkan pengkhianat bangsa melayu khasnya penipu, penyokong yahudi, jadi imam dan disebaliknya pencinta jobor dan puki, cakap hal agama tapi anak buah buat dosa n yang bangga jadi khalifah tapi mensabotaj ekonomi melayu.GUNAKAN UNDI KITA DAN JANGAN LEKA.REFORMIS 1998.