Tuesday, October 1, 2013

CALON NAIB PRESIDEN 1 : ZAHID KASI TIAU LAGI TELOR PENJENAYAH !


34 comments:

Anonymous said...

Oleh Agamigir:

Kenapa singkatannya PCA?

AKTA PENCEGAHAN JENAYAH sepatutnya disingkatkan jadi APJ.

Jika kita berada di People's Republic of China, Italy, France, hatta di Indonesia sekalipun, rakyat mereka berjatidiri yang amat utuh. Mereka gunakan bahasa ibunda di dalam semua aspek, terutama yang melibatkan perkara rasmi.

Jika kita bergebang di kedai kopi, itu cerita lain. Gunalah apa bahasa pun. Tetapi bila ia melibatkan perkara rasmi ia wajar rasmi 100%.

Jika permulaannya pun tidak betul, bagaimana ia akan betul di hujung. Fikir-fikirkanlah.

Anonymous said...

Sangat setuju

Anonymous said...

Sangat setuju

Anonymous said...

ISA? EO?

Anonymous said...

Semua pengkritik AF atau Raja lawak gunakan bahasa campuran barat......hebat ke?
Cuba tenguk American idol.....adakah pengkritik mereka gunakan bahasa Melayu?

Segelintir kita ni memang tak sedat diri......muka hitam tapi cakap orang putih.

Anonymous said...

Semua pengkritik AF atau Raja lawak gunakan bahasa campuran barat......hebat ke?
Cuba tenguk American idol.....adakah pengkritik mereka gunakan bahasa Melayu?

Segelintir kita ni memang tak sedat diri......muka hitam tapi cakap orang putih.

Anonymous said...

walau merdeka lebih setengah abad,sampai bilakah agaknya bahasa resmi turut merdeka?

Anonymous said...

Bagus Dato Zahid, baru 4 bulan lebih menerajui KDN dah banyak pembaharuan dilakukan. Tegas dan praktikal macam ni kita mahukan demi keselamatan negara.

Bukan setakat amaran dan amaran dan amaran tegas, amaran penjara, amaran hukuman, amaran tindakan tegas, amaran akan diambil tindakan sewajarnya, amaran dan amaran. lepas tu bebaskan para penjenayah lepas tu mintak maaf. Tiada tindakan tegas.

Anonymous said...

Oleh Agamigir:

Anonymous said...
ISA? EO?
October 1, 2013 at 7:19 AM

Memang ISA dan EO tu tidak betul singkatannya. Kerana ia digubal dan dikuatkuasakan di zaman tok-nenek kita dulu.

Internal Security Act (ISA) untuk menangani ancaman komunis, dan Emergency Ordinance (EO) digubal pasca 13 May 1969.

Pada masa kini, kita dalam kedudukan yang boleh memantapkan halatuju negara dan jatidiri bangsa, maka amatlah wajar kita perbetulkan yang pincang itu.

We have to start somewhere. And this is the best time (before the power slips away from our hold).

Kita buat secara istiqamah. Sedikit demi sedikit (walau pun kelihatannya tidak penting. Tetapi ia sebenarnya amat penting). Nawaitu kita ialah demi jatidiri bangsa (seperti juga negara-bangsa yang disebutkan sebelum ini). InsyaAllah jihad kecil ke arah itu diberkati Allah jua.

Anonymous said...

CINA BETINA BABI Terese Kok mula main sentimen menyerang Dato Mukriz Mahathir krn mula beri tumpuan kpd Bumiputera di Kedah.

Cina bangsa muka tk malu pemakan BABI ini berdendam dgn UMNO BN terang2, tp bila UMNO mula tumpu pd Melayu mereka mula melompat dan cari pasal.

Gila punya bangsa Cina DAP Laknat muka tkmalu, mereka saja nk kaut itu ini.. xde adab, mcm tuan. Mereka tolak UMNO BN lepas tu mereka mau bolot hak bangsa lain lg.. CILAKA PUNYA BANGSA CINA!!

Bangsa Pendatang Makan Babi.. Tuhan Laknat bangsa ini!!

Servant of God said...

Yeahhhh.. go DSD Zahid! Gua sokong lu!

Anonymous said...

kau dah tak ada isu lain ke GAP???
asyik main isu pemilihan, isu calon yang kau sokong terang2..aku boringlah..
banyak lagi isu penting diluar sana..kau nak jadi serupa perwakilan PAU ke GAP? berkokok menyalak bagai nak runtuh gunung tapi apa pun tarak!!
Kau tolong post isu2 yg boleh bg kitarang maklumatlah GAP.
terimakasih.

Anonymous said...

Di luar Parlimen semalam ada kumpulan OBB (NGO) termasuk Ambiga cuba bagi petisi untuk bantah pindaan APJ. Mereka menyifatkan APJ 2013 sebagai ISA 2.0!

Anonymous said...

Assalam GAP,
Aku ada info berkenaan PTD atau Pegawai Tadbir Diplomatik.
PTD ni bakal menjahanamkan negara. Kerajaan BN di peringkat pusat akan tumbang pada PRU14 nanti. Mereka ini semua corrupt. Bukti aku tak ada..tapi sedang mengumpulkannya. Orang orang PTD ni banyak berkeliaran kat SUK SELANGOR.

Banyak cerita kedengaran GAP. Benda dah lama..drp zaman UMNo lagi..sekarang mereka ini amat berkuasa..ini bukan soal politik kepartian GAP. Tapi ini adalah survival org melayu.

Aku tak akan benarkan BN kah lusat. Umno kena berkuasa demi memastikan anak cucu kita selamat.

Gap. .penasihat Najib pun dah jahanamkan negara. ..

Tolong gap..

aku melayu rasis said...

saya sokong anon 8.52.
memang betul sgt tu. masalahnya bukan di Selangor saja. Di negeri saya pun.
tolong awasi PTD ni. Tukar staf bawah tadbir dia sesuka hati supaya kakitangan awam marah. Bila marah padanya, terpalit pulak pada kerajaan. masalah ni membuatkan staf kerajaan sdiri mula membenci kerajaan. Padahal yang mencipta kebencian ini adalah dr mereka yg memegang jawatan PTD. Sila buat risikan kalau tak pecaya. Kalau nak selamat PRU14, harap perkara ini diambil tindakan segera. Buang segera PTD!!

Anonymous said...

Betul tu guna bahasa malaysia la ...bodo bangang kata nk memperkasakan melayu cakap melayu tak nk .cinabeng tak cakap melayu ko marah . Bodoh!

Anonymous said...

untuk Agamigir

Posse Comitatus Act (PCA ) . undang2 ni digubal 2 tahun selepas merdeka . untuk makluman ko , masa itu kebanyakan bahan bertulis , termasuk undang2 yg digunapakai oleh negara kita semuanya berbahasa Inggeris . tidak menghairankan , kerana telah sekian lama negara kita menggunakan perkataan2 inggeris dalam urusan seharian , termasuk urusan pentadbiran dan undang2 negara .Bahasa melayu pula lebih terpakai sebagai bahasa pengantaraan dan pertutukan antara kaum ketika itu. hanya semasa era tun hussein onn (1970an) , barulah bahasa melayu diperluaskan penggunaannya dalam semua aspek di negara ini oleh kerajaan . soal bahasa bukan aspek utama GAP posting . bahasa itu mudah , usah dipolitikkan . kita bercakap soal undang-undang dan penguatkuasaannya . tolong fahami tajuk posting dan jangan mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan khalayak pembaca disini dengan kenyataan kurang bijak anda itu.

(Abg bawak lori)

Anonymous said...

betul tu abg bawak lori . soal bahasa pun nak kecoh si agamigir tu. tah hape2 la ko. semuanya ko nampak tak betul . kalau PCA tu tak betol , dah lama harta benda ko kena samun dgn penyamun . hidup mau kenal erti syukur la brader .bercakap pandai , tapi kalau tak pernah menyumbang apa pun pada negara nie dlm aspek undang2 baik tak payah tunjuk pandai kat sini .

Anonymous said...

Isu jenayah tu tak penting ke bro...alamak lu ni!!!

Anonymous said...

Betul tuu..

Anonymous said...

Aku rasa , akan berlaku perubahan nama pada PCA ni nanti .kerajaan [un sedia maklum benda ni. cuma yg dorg utamakan , soal penguatkuasaan dan perlaksanaannya dulu .nama tu boleh diletak selepas upgrade pada undang2 ni nanti. bukan 1 isu besar pun .yang majoriti rakyat nak lihat , keberkesanan PCA vol.2 untuk polis gunakan mengekang para penjenayah dlm negara kita .


Buat GAP ,kami tak kisah ko nak sokong , lobi sesiapa pun dalam PAU 2013 nanti . tapi tak payahlah rasanya kepilkan gambar2 calon bertanding kerusi2 panas dalam PAU tu. pembaca2 mahukan posting yg bermanfaat .baik kekalkan fokus ke arah pengisian entry shj . itu lebih baik dan bermakna dari kepilkan gambar2 calon2 PAU .

Anonymous said...

Untuk makluman semua Dasar Bahasa Kebangsaan terpakai di Mahkamah. Ia adalah perkara wajib dalam prosidur Mahkamah melalui Kaedah Mahkamah 2012 dan yang mendahuluinya. Kebanyakkan firma guaman hanya memfailkan kertas-kertas kausa dalam bahasa Melayu dan Mahkamah tidak menerima selain daripada yang ditulis dalam bahasa Melayu. Penggunaan bahasa Inggeris di dalam prosiding Mahkamah hanya dibenarkan dengan izin. Seperti saudara kita nyatakan tadi, masalah ini adalah persoalan jatidiri penutur/pengguna dalam menggunakan bahasa Melayu.

Anonymous said...

haha .. padan muka Agamigir .ko nak ganti samad said jenglot ke hape ? benda kecik , pun nak kecohkan . ko bercakap , mcm la kerajaan kita ni pekak badak dan buta tuli pasal soal bahasa kebangsaan tu .contoh2 negara yg ko beri , semua negara hampas tak boleh blah la woi.. indon melarat jaga rakyat , china dgn polisi komunis kiasunya , italy dgn PM skandal nya , france dgn faktor negara pembuli umat islam nya , bagi lah contoh2 negara islam ,kalau ko nak bercakap bunyi mcm tokoh sasterawan . ini , negara kapir ko bubuh meleret2 , negara islam , indon seketol ko letak . malu la wei. prof kangkung tak abis ngaji ko ni agamigir . wakakakak ~

Anonymous said...

zahid ni boleh percaya ke? time bawah anuwar dulu dia tibai DR. M. cronisma la ape la. tengok2 dia punya croni yang banyak dapat project.

kalau dia dah berubah takpe. takut2 berlakon je lebih. anuwar punya spy.

aku sekali kena khianat payah aku nak percaya lagi dah.

Anonymous said...

Zahid aku percaya..
yg aku tk percaya ialah Lim kit Sial, Guang Babi Eng, Al-jub Omega, Pork Nik Najis, Mat Sabu, Mahposs,

Anonymous said...

Oleh Agamigir:

Abg bawak lori. October 1, 2013 at 10:47 AM.
Anonymous October 1, 2013 at 10:51 AM.
Anonymous October 1, 2013 at 11:06 AM.

Saya terima pandangan saudara-saudara semua. Alhamdulillah. Saudara-saudara berhak menyuarakan pendapat saudara - padan muka saya(the beauty of Democracy is 'agree to disagree').

Cumanya saya mencadangkan kita mulakan menggunapakai singkatan Bahasa Melayu tu seiring dengan kata pokok Akta Pencegahan Jenayah; Jadi apa kaitannya dengan singkatan PCA?

Jika masih mahu berkeras menggunakannya juga, silakanlah. Ia tidak menjadi hal. Tetapi cinabeng-cinabeng akan ketawakan kita Melayu (perkara ciput macam ni pun kita berbalah tak setuju... ha ha ha).

Rakyat marhaen seperti saya hanya memberi PENDAPAT sahaja (tak mencadangkan pun. Who am I to say otherwise? I'm not in a position, let alone in power to make a different. I'm just watching solemnly (albeit anxious) by the wayside.

Adalah diandaikan masanya amat tepat kita bermula dengan sesuatu yang kecil (hanya singkatan yang mencerminkan kata pokok Akta itu saja. Akta Pencegahan Jenayah sudahpun tertulis di dalam Bahasa Melayu. Alhamdulillah) semasa kuasa masih di tangan kita.

Ini adalah berlandaskan kepada jatidiri yang ditunjukkan oleh bangsa-bangsa lain di dunia. Mungkin kerana mereka homogenous (walaupun berbagai etnik) jadi lebih utuh jatidiri mereka.

Kalau saudara berada di Perancis dan Itali, mereka enggan berbicara dalam bahasa Inggeris walaupun mereka tahu. Kita terpaksa bawa kamus-mudah ke hulu ke hilir untuk berurusan dengan mereka.Demikianlah betapa kuatnya jatidiri mereka dari segi pegangan dan juga komitmen.

Jika hendak menggunakan Bahasa Melayu kemudian (tahun 2020?) pun tidak jadi hal (provided we are still in a strong position to enforce what we propose). Takut-takut nanti kita terlambat, kena tinggal keretapi pulak (saya terbaca mengenai karenah PTD di beberapa negeri sekarang ini. Ini akan mempercepatkan lagi keruntuhan mesjid kita. Kerana mereka adalah pemangkin). Kasihan kita.

Hence, somehow without a doubt the utmost important now is to start somewhere some time. It is now.

I rest my case.

Anonymous said...

Oleh Agamigir:

Anonymous: October 1, 2013 at 11:06 AM.

Betul kata saudara. Saya berasa malu betul (padan muka saya. Sekarang tak tahu nak taruh muka kat mana). Mengaji pun tak khatam. Wallahualam.

Anonymous said...

Aku sangat2 setuju pandangan Agamigir soal JATIDIRI tiada dihati generasi sekarang nak kata diTV BAHASA ROJAK adalah mereka bangga dengan perkataan yang ringkas ia itu I&U Aku angkat topi dengan orang2 INDONESIA dengan jatidirinya walaupun berada dipelusuk dunia itu namanya MERDEKA''

Anonymous said...

Aku sangat2 setuju pandangan Agamigir soal JATIDIRI tiada dihati generasi sekarang nak kata diTV BAHASA ROJAK adalah mereka bangga dengan perkataan yang ringkas ia itu I&U Aku angkat topi dengan orang2 INDONESIA dengan jatidirinya walaupun berada dipelusuk dunia itu namanya MERDEKA''

Anonymous said...

Zahid penyokong Anwar adalah cerita lama, cerita di zaman 1998, Zahid sekarang lain dari yg dulu...bukan kah Datuk Seri Dr. Zahid Hamidi pernah ditahan dibawah ISA selepas ia balik dari Sabah, dizaman Al-Jubbs mengadakan refomasi jalanan.
Saya percaya Datuk Zahid Hamidi skrng adalah pemimpin Melayu tulin yg berjiwa Melayu...!! Kita harus sokong pemimpin yg berjiwa Melayu tulin.

Anonymous said...

Sedih bila baca ada yang kata masalah bahasa ni kecil sahaja...ingatlah saudara semua tanpa bahasa siapalah bangsa itu...sedih sangat bila kamu berkata masalah bahasa ini tak penting...bahasa melambangkan bangsa...jangan harap si sepet akan agungkan bahasa melayu...tapi kalau melayu sendiri tak kesah susah la nak mertabatkannya....memang nampak kecil tapi hakikat dan kesannya sangat besar...

Anonymous said...

aaaa ambiga ada... hidup lagi ke makhluk ni... ingat dah mampossss... kecoh pasal dap... ambiga pun lenyap.. la ni hidup balik.. hantuuuu pontianak

Anonymous said...

duluuuuuu bukan je zahid terpedaya dgn kata kata nuor.. ramai tergoda... zahid salah seorg yg sedar dgn permainan nuor... zahid salah seorg yg awal keluar dr perangkap nuor.. katanya nuor dulu gunakan zahid sebagai barisan depannya kerana zahid berani bersuara mcm kita lihat sekarang ni....

yg masih terpengaruh dgn nuor.. berterusan tapi akhirnya sekarang byk yg sedar dan menarik diri dr nuor... Tun M jugalah yg membawa kembali zahid masuk ke dlm umno... Tun M masih percayakan zahid dan beri jawatan penting dlm umno... begitulah sifat Tun seorg pemimpin yg tdk berdendam...

Anonymous said...

nik najis dan shiekh yusof qarqhawi pun terpengaruh dgn Anwar Al-jubs, apaehal yg anon sekor tu sangsi sgt dgn Zahid..

Anuar Al-jubs kan pelakon dua alam plg popular di abad ini.. apa la ko ni anon.. entah2 ko pun kena balun jg dgn Nuar klu dh kenal!

!

Support Zahid 100%!