Tuesday, December 17, 2013

AKUJANJI BN : PALING ATAS BN DECLARE..MENANGANI KOS SARA HIDUP !


haleytakkk...
pernah dengar perkataan haleytakkk..
haleytakk macam fulamakkkkk...

fulamakkk kalau diberi perincian definisi tujuan, ia boleh menjurus kepada erti  kias, terkejut atau perli...

MENANGANI KOS SARA HIDUP..

fulamakk kategori mana yang rakyat rasa dalam hati sekarang ?

kos sara hidup ?
sara hidup kos ?
hidup sara kos ?

aku tinggal kawasan pinggir bandar, kawasan aprtment.

dulu aku pernah keluarkan artikel mengenai satu keluarga ( ayah dan anak darjah 1) tiap malam datang apartment aku. tak silap aku artikel sebelum raya tahun lepas.

dorang anak beranak pergi kawasan tong sampah , cari apa jugak benda yang boleh dibuat jual.

berapa kali aku borak dengan ayahnya.... anaknya nampak comot, tapi dilihat bijak rasa hati aku..

dapat selongkar tong sampah apartment aku, adakala dorang dapat kertas, tin, kotak... semua tu boleh dibuat jual.

aku tanya bapaknya.. tak kerja ke ? dia jawap siang dia kerja majlis perbandaran, potong rumput.

anak ramai , semua kecik-kecik.. malam kena cari barang lusuh buat jualan nak tampung kos..

sekarang apartment aku dah ada sekuriti, jadi dorang dah tak berani nak masuk lagi..

dah berapa bulan aku tak jumpa dorang.. kesian.

ada bloger perli mengenai resah penduduk lembah klang mengenai kos sara hidup.

dia tak pernah rasa, pasal dia tinggal bukan di lembah klang.

lebih arrogant, dia siap kata dalam justifikasinya mengenai resah kos hidup penduduk lembah klang dalam ertian menghina, kepala lutut katanya..

takpelah sahabat, dalam keadaan kau kaya janganlah dipersendakan kesusahan orang lain.

kepada penduduk di lembah klang, 15 tahun lepas kita susah nak nampak melayu cari rezeki tambahan di tong sampah.

hari ini kelibat usaha mereka cari rezeki kat tong sampah dah jadi kebiasaan.

AKUJANJI BN MENANGANI KOS SARA HIDUP ?
hmmmm

ps ; kalau pemimpin umno boleh mengerti kisah umar abdul aziz.. 


Ada baiknya kita belajar dari kisah Khalifah Umar bin Abdul Aziz yang berkuasa di Damaskus di abad ke-8, yang rela mengunjungi rakyatnya di tengah malam dengan menyamar tanpa pengawalan.

Pada suatu malam, ia mendengarkan pembicaraan seorang ibu dan anaknya yang sedang menangis.

Kepada anaknya itu, si ibu mengatakan bahwa dia sedang memasak. Hal itu terus dikatakan setiap kali anaknya merengek. Hanya mengantuk yang membuat anaknya berhenti merengek. Ia tertidur karena tak dapat menahan lapar.

Tak tahan mendengarkan pembicaraan itu, Khalifah Umar bin Abdul Aziz lantas mengetuk pintu. Kepada sang ibu dia bertanya ada apa gerangan.

“Saya tidak punya uang untuk membeli makanan,” jawab si ibu.

“Mengapa Anda tak meminta pada khalifah? Tanya Khalifah Umar yang sedang menyamar.

“Untuk apa. Dia sudah tak ingat lagi pada kami,” jawab si ibu masih tertunduk.

Mendengar perkataan si ibu ini, Khalifah Umar berlari ke istananya menahankan malu.

Dia keluar dengan memiluk sekarung beras untuk si ibu tadi. Ia melarang para pengawal yang ingin memikul karung itu.

27 comments:

Anonymous said...

hidup di lembah klang ni berbeza dengan hidup di lembah lembah yang lain. bandar di lembah klang tak sama dengan bandar bandar lain di negeri negeri lain. segalanya mahal di lembah klang. but we have to keep up kalau tak tertinggal. so kos sara hidup memang tinggi. bukan takat nak makan, pakai, tempat tinggal, api air, pendidikan juga perlu wang. Belajar mengaji pun sekarang ikut jam. Sejam RM50.00.

Anonymous said...

Itu janji semasa kempen Barisan Nasional. Tetapi setelah menang dan PM Najib melantik menteri yang bukan ahli politik. Janji tersebut telah dilangkahi kerana menteri tidak pernah merasi susah senang ahli politik. PM Najib yang melantik maka jawabnya PM Najib kena bertanggungjawab. PM Najib patut meletak jawatan kerana telah memungkiri janji.

Anonymous said...

Manifesto bukan janji itu kata kata pakatan rakyat semesa dapat memerintah selangor.Sekarang terbalik pula pada BN setelah menang PRU 13.Ingat satu penggal sekejap saja.

Anonymous said...

Walau apa pun yang rayaat kata tentang idris jala dan omar onggg najib dan sebahgian orang UMNO akan kata itu berniat jahat dan bertujuan politik semata mata .Hoi rayaat Malaysia mari kita turun bramai ramai kejalanraya pada 5/1/2014 nanti jika kerajaan meneruskan kenaikan Tarif Letrik ....mari kita berkumpul beramai ramai lupakan parti politik ...lupakan perkauman ,kita bertindah sebagai satu suara ."GELOMBANG" .

Anonymous said...

keje kuat la sikit...asyik nak komplain/salahkan orang lain je...mari start kurangkan kos dgn berhenti merokok dan potong astro...

Anonymous said...

Assalamualaikum...
hmmm...pd saya yg duk canang gebang gebung bantu rakyat..hampehhampas...
dolah duk nk cari imam shafie errr ke imam ghazali...perlakuan jauh menyimpang dr jln dotuknye sendiri..najib...kowang sendiri maklum kan kan kan...kedua dua mereka tak pernah dijumpai mencemar duli memandu kereta kecil sendirian melihat lihat pembangunan yg dirancang/hidup marhein walo hanya memerhati dikota/pinggiran saja...sgt sgt sgt terasa pemimpin melayu semakin bacul tidak tahu mana yg patut dipertahan dan mana yg patut diutamakan mana yg patut dilaksanakan....dulu depa kata kabinet yes man sbb takut tun m...hmmm...patut pown depa takot sbb tun m nak yg terbaik diantara yg baik...tp 2 las pm hanya angguk angguk tanpa geleng geleng....tu pasai mukriz kalah bergaya sbb klo menang bergaya..paneih pungkoq penggampu2 /punahsihat pm.....

PKR cawangan Pulau Tioman said...

Ramalan kaji cuaca menjangkakan gelombang kedua banjir bermula esok ( rabu ) . Kita semua kena siapa sedia . Harta berharga seperti kereta tu elok laa di letak di tempat tinggi . Saya lihat banyak kereta yang tenggelam masa banjir baru lalu sebab tuan punya tidak sempat untuk alihkan kenderaan masing masing .

Anonymous said...

Najib sengaja habiskan dana negara dengan lantik 2-3 ekor badut Wahid dgn IdriJalang hanya utk beritahu kena naik harga gula, minyak, elektrik, tambang LRT yg secar automatiknya akn melambungkan harga brg keperluan lain tnpa boleh dikawal lagi..

Maaf aku ckp..
LAGI LAMA NAJIB STAY SBG PM LAGI SUSAH KIT ANK MENANGKAN UMNO BN PRU14..
Lagi lama NAJIB tak step down lagi seronok puak PEMANDU elit makan gaji buta, CEO TNB yg muka mcm PLAYBOY tu akan gelak sakan kejayaannya membodohkan rakyat 100%

Hari ini ckp untung Billion esok ckp tkde duit.. ayam pun tk bodoh kalau jika tabur pasir 2x.. tak patuk dah.. so apakah kita sanggup biar Najib Romah Pemandu ini rosakkan UMNO dari dalam.. sedangkan musuh sbnr Pakatan Haram masish banyak perkara kita perlu tumpu utk lawan dakyah.. apakah Najib tidak tahu atau dia juga jd Trojan Horse Anwar??

Mintaklah ada yang berani dalam UMNO mulakan gerakan mcm step downkan Pak Lah dlu.. cara Rosmah defend diri dia pun jelas melambangkan keluarga Najib ini keluarga BANGSAWAN.. tk heran langsung masalah rakyat!!

BRIM hanyalah gula2 PRU13.. nah berganda kita di SAKAU selepas PRU13.. lets move now before Pakatan Haram demolish UMNO BN!!

STEP DOWN NAJIB
STEP DOWN NAJIB
STEP DAWN NAJIB!

We LOVE UMNO but WE HATE MUCH NAJIB ROSMAH!!!

PUTRA MERDEKA said...

gua cilok bro, tq

Anonymous said...

BANGSATWAN UMNO
PENGUASA ZALIM BEBAL

MENTERI KAYARAYA
BINI MENTERI KAYARAYA@ROSMAH
GOOGLE JAP rosmah birkin
LAKI MENTERI KAYARAYA@IJAT LEMBU
ANAK MENTERI KAYARAYA@NAZRI PEROMPAK
MENANTU BEKAS MENTERI KAYARAYA@KJ KIMAKK

MAMPOS LA LU UMNO BANGSATWAN

TNB...TUMBANGKAN NAJIB BANGSATWAN

Anonymous said...

kira kalau najib tumbang, orang melayu tu stop selongkar sampah la...

Anonymous said...

Tak sampai setahun PRU13, segala benda nak dinaikkan. Tak tertanggung rakyat nak pikul beban. Manifesto pilihan raya ke mana, janji ditepati ke mana.

Tambah pulak menteri-menteri bangang dalam kabinet. Taraf budak tadika bagi jawapan. Harga ayam naik suruh boikot. Tol naik suruh ikut jalan biasa.

Semalam kerajaan umum ETP tarik pelaburan RM220 bilion. Dari dulu berbilion masuk, tapi negara tetap takde duit. Subsidi nak kurangkan. Serba serbi naik. Najib ni ingat die dengan geng Pemandu die je ke yang pandai ekonomi? Yang baki 27 juta ni bodoh belaka? haram jadah najib!

Anonymous said...

jangan kencing hancing sama rakyat. itu pru14 empat tahun lagi, jadi wajar naikkan harga berduyun2 sekarang daripada kemudian bila dekat dengan pilihanraya...jangan kencing...

Anonymous said...

Inilah masanya mana2 ostad nak bramal dn ajar ngaji secara percuma

Anonymous said...

kita undi bn sebab yakin dengan bn, pemimpin umno. tapi bila dah menang, pemimpin kata rakyat undi sebab mereka hebat dan bukan kerana rakyat yakin dengan kebolehan mereka.
mereka lupa bahawa yg mengundi bn tidak yakin dengan kebolehan pihak lawan dlm mentadbir. bimbang jika lebih banyak penyelewengan akan berlaku dan mungkin akan merosakkan negara. yakin akan segala usaha untuk kebaikan negara dan rakyat.

tapi bila kita lihat, baca dalam akhbar utusan, bharian, tv3, awani, tv1 dan sebagainya, ianya menimbulkan persoalan dalam fikiran kita. bukannya baca dalam harakah, malaysiakini, sinar, mi media sosial pembangkang. tapi dari sumber yg sah. tapi tindakan pemimpin umno bn tidak menyakinkan kita dan peningkatan kos sara hidup bukan omongan kosong. ianya benar berlaku. bukan kerana terhasut oleh pembangkang. tak tahu lah kalu ada orang umno tak terasa kenaikan kos sara hidup.

kita masih percaya akan TDM. jika TDM bercakap berkenaan sesuatu topik, kita dapat rasai bahawa ada sesuatu yang tersembunyi dan akibat buruk akan muncul tidak lama lagi. bukan kerana membenci kepemimpinan sekarang, tetapi pengalaman dan percaturan TDM telah terbukti dan boleh dipercayai. penasihat pm tak dapat mengatasi kelebihan yang ada pada TDM. harap, pemimpin umno bn, membaca balik akujanji yang dibuat oleh mereka. kita layak bersuara kerana kita memilih mereka. jika cakap pembangkang, bolehlah pm abaikan, kita tak kisah pun. tapi ini adalah luahan daripada pengundi anda sendiri.

kita tak dapat apa-apa pun dalam mempertahankan kerajaan di kedai-kedai kopi. dapat kutukan dan cemuhan adalah kerana mempertahankan dasar kerajaan.

Anonymous said...

Kerajaan bukan populis...okjer....tapi berhemahlah dlm buat keputusan .....bukan mcm babi buta naikkan harga kos hidup rakyat....!!! X guna jgak kerajaan bn ni....bodoh xmau belajar....pandai membawa rebah....

Anonymous said...

berapa kerat je pengundi bandar yang undi BN? Jangan salahkan kerajaan, kamu yang undi PR.
Mintaklah PR supaya subsidikan barang makanan dan tol wahai penduduk lembah kelang, suruh lah MP korang buat keje sikit. Jangan dok keluar duit buat naik gaji diaorg je..

Sekarang kerajaan nak tumpukan pembangunan ke luar bandar dimana majoriti pengundi adalah pengundi BN. Aku rasa itu amat adil..

Rasakan penangan UMNO wahai pengundi PR dan Cinabeng hahahahahahahahaha!!! Jangan marah, PRU 14 undi lah PR lagi :)

Anonymous said...

PRU 14 good luck BN.

Anonymous said...

bn masih kerajaan terbaik sekarang.....

Anonymous said...

Tu la buat anak berderet-deret tak reti nak merancang,last-last anak juga jadi mangsa diheret sama buat keja kutip sampah!!

Anonymous said...

Dah tau hidup cari makan susah pergi buat anak berderet-deret buat pa,last-last anak juga diheret selongkar tong sampah!

Anonymous said...

Dah tau hidup cari makan susah pergi buat anak berderet-deret buat pa,last-last anak juga diheret selongkar tong sampah!

Anonymous said...

kakakahhhkakakah BN tipu orang yang mengundi dan menyokongnya selama ini...kena kencing....

Anonymous said...

Suruh kazim la bodo

Anonymous said...

Sila nyatakan lokasinya coz aku nkjoin.

Anonymous said...

Pru2008..PakLah and the gang diajaq cukup2 hinggakan paklah turun tahkta gara2 naikan harga minyak..astro..rokok..danlain2 lagi.Pru2018 nanti macamana..?jgn salahkan melayu kalau tak dapat jadi kerajaan pada masa akan datang.Melayu sekarang tak mudah lupa.

Anonymous said...

woi mangkuk..kita rakyat malaysia kerja nak cari keselesaan hidup.kalo nak berjimat baik duduk rumah kongsi mcm pekerja indun.p kerja bawa mangkuk tingkat mcm bangla