Wednesday, October 27, 2010

LIVE GALAS : MENJAWAP ISU MENARA WARISAN


SEMASA Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pembinaan mercu tanda 100 tingkat di kawasan Stadium Merdeka ramai yang mengerut kening.

Seperti biasa pembangkang akan membangkang. Tidak cukup dengan bara yang menyala, petrol dicurahkan. Dalam blog-blog pembangkang ia sudah mula dihujahkan.

Lazimnya ada rakyat yang sudah mula termakan. Mereka sudah lupa mereka juga pernah termakan bangkangan yang sama semasa DAP yang dikepalai oleh Lim Kit Siang menentang pembinaan jambatan Pulau Pinang dulu (yang kini anaknya Guan Eng meminta pembinaan jambatan kedua dipercepatkan).

Muka Kit Siang bengis ketika membuat bangkangan itu semasa Dr. Mahathir mengumumkan pembinaan jambatan itu pada sekitar 1985.
Kit Siang juga yang menentang pembinaan Lebuh Raya Utara Selatan (yang kini perlu diperbesarkan). Malah dia pernah mencabar pihak berkuasa apabila memandu kereta dengan enggan membayar tol. 

Beliau dan konco-konconya juga menentang pembinaan menara berkembar Petronas, Putrajaya, litar F1 di Sepang dan juga lapangan terbang KLIA.

Bukan DAP sahaja, Pas juga menjaja isu itu ke seluruh pelosok kampung.

Bagi mereka semua itu membazir. Namun kini ada yang sudah termalu sendiri dengan bangkangan yang mereka buat itu. Guan Eng anak kepada Kit Siang mengakui jambatan Pulau Pinang yang ditentang bapanya itu kini perlu dibina sebuah lagi. 

Rakyat seharusnya sudah belajar daripada episod-episod bangkangan itu. Ternyata apa yang dilakukan kerajaan adalah untuk faedah jangka panjang rakyat. Rakyat kini amat berterima kasih di atas mercu-mercu tanda negara ini.

Kini Najib mahu mercu tanda 100 tingkat itu dibina. Ia akan menjadi menara milik Permodalan Nasional Berhad (PNB), sebuah institusi yang dikendalikan sepenuhnya oleh anak Melayu.

Apakah mercu tanda itu membazir? Ia juga kata-kata yang tersembur daripada mulut pembangkang semasa menara berkembar Petronas dibina. Kini siapa yang berani mempersoalkannya lagi?

Belum pun dibina, difahamkan 80 peratus ruang pejabat daripada manara 100 tingkat itu sudah dipenuhi.

BCA SELANJUTNYA..KLIK SINI

7 comments:

Anonymous said...

Menara Warisan kena tukar nama Menara Ah Seng.. baru ler senyap...

r0 said...

Bro...

Jangan lupa. Pas bangkang, Pas nak jual Putrajaya....

Sekarang, putrajaya tu la di arak2 kononnya matlamat dia org.

kasim said...

Lembu-lembu ni semua memang suka komplen. Tak pelru risau doakan saja menara warisan jadi kenyataan. Kita lihat siapa yang dulu sewa kat situ....

Anonymous said...

pasal jambatan penang tu,si apek tua pernah cakap,kalau jambatan tu siap dia nak terjun laut.sekarang ni pon hari dia berenang dan tak gunakan jambatan untuk ke seberang,ini la kata-kata barua,sekarang minta jambatan kedua supaya disegerakan.ini orang penang kata kat saya...

Anonymous said...

ntah nye diaorang ni..tak kenyang lagi ..balik-balik..jilat ludah kahak sendiri apabila,

- setiap kali jejakkan kaki ke menara petronas, atau shopping kat KLCC
- setiap tgk f1 kat sepang
- setiap kali guna jambatan pulau pinang
- setiap kali guna KLIA

hehe

Anonymous said...

itu menunjukkan ketua dap tu bengap dlm ekonomi ,lu pk la sendiri

Anonymous said...

besa la..org cina maner leh tgk org melayu senang,kaya..ader jer xpuas ati...tu namanyer cina babi sial...aku sokong MENARA WARISAN tu tuk org melayu bumiputera...bia menara tu jadi tempat ekonomi bg org2 melayu..aku sokong 1000%....