Wednesday, October 27, 2010

MOTIF DAP BANTAH SEJARAH.


tidaklah menjadi satu kejutan apabila DAP secara terang-terangan membantah perlaksanaan subjek sejarah dijadikan mata pelajaran wajib untuk SPM dan menjadi subjek teras untuk pra sekolah bermula 2014.

bagaimana riaknya wajah kit siang mempersoalkan kewajaran subjek juga tidak menghairankan.  justifikasi atau alasan bantahan daripada DAP amat remeh dan lesu.

item perkara 153 dijadikan alasan yang keruan hala tujunya. mungkin kit siang terkasima dengan onar perbuatannya. dia tahu di salah dalam mentafsir roda turun naik hidup bermasyarakat.

dulu kit siang,cheng manh hinh,karpal antara pangkin-pangkin utama pemain politik cauvunis dan rasis. kesilapan kerajaan perikatan yang memberikan ruang seluas-luasnya masa berkempen telah dioptimakan dengan sebaik mungkin oleh pihak pembangkang.

kesilapan parti buruh yang meyakini tidak akan memperolehi undi rakyat memakan diri. penarikan diri mereka dalam pilihanraya 1969 telah dicuri ruang nya oleh DAP. DAP anak benih PAP, ultra komunis dan pemegang panji anti islam,melayu dan raja.

kempen malaysian malaysia dan bantahan secara menggila artikel 153,mempertikai hak istimewa orang melayu di canang di seluruh pelusuk kota.

kamu tahu akan pengkahiran cerita ini..13mei terjadi. 

hari ini DAP cuba membersihkan tahi politik lampau. ide demokrasi dan menjunjung perlembagaan menjadi bual bicara antara parti. adakala DAP lebih islamik daripada pas,jika tidak takkan mereka boleh 'mempersonakan' pas dengan ide khalifah umar abdul aziz.

bijak kepimpinan umno pula apa bila menyedari kaedah sun tzu amalan DAP. pelajaran sejarah wajib lulus telah dikemaskini. semuanya untuk meneutralkan semula akidah politik gila penyangak demokrasi.

18 comments:

Anonymous said...

Kenapa UMNO tak nak perjuangkan WAJIB LULUS AGAMA ISLAM untuk pelajar PMR dan SPM?? Sebab depa tak nak warisan Malaysia ni tahu agama dari puak2 UMNO dan sokong PAS. Kenapa nak betulkan akidah DAP?? Akidah orang Melayu Islam yang hampir rosak tak perlu ke?????

Anonymous said...

Jangan dilayan segala tomahan DAP. Kalau ditakdirkan DAP nie jd kerajaan entah onar apalah yg dibuatnya utk hapuskan kuasa org melayu & Islam.

Adakan PAS tk nampak segala kerenah LKS nie..???

parang terbang said...

kalau kat indonesia 'pendatang2' ni semua dah 'hilang' dah....!

kalau aku jadi menteri pertahanan...
semua pendatang2 ni dalam guni!

bangsat2 ni x pernah bersyukur duduk kat Malaysia....

zainalsamsudin said...

teruskan apa jua perancangan yg baik untuk rakyak khusunya orang melayu, perdulikan DAP dan kuncu2nya termasuk lah melayu2 yang bodoh yg nak menjahanamkan negara dan bangsa melayu. insyaallah tuhan akan makbulkan merestui niat ikhlas kita...

Anonymous said...

kenapa la tak wajibkan je terus tahun depan ke.. 2012 ke.. aku faham, perlukan masa sedikit supaya dapat hasil yang baik.

kat sini aku nak menarik perhatian tentang mutu keje penjawat awam. Tolong buat keje secara cekap dan pantas. Semoga tempiasnya sampai ke semua pejabat-pejabat awam .. yang perkhidmatannya..alahai..

aku ckp atas pengalaman berurusan di pejabat awam ye..bukan dengar orang ckp..

Esperalzi said...

Aku memang dah lama mahu subjek Sejarah diwajibkan ke atas murid2 sekolah Malaysia supaya mereka tahu sebenar2nya sejarah Malaysia dan sejarah KEMELAYUAN Malaysia supaya dia tak ungkit fakta2 sejarah nanti..

Bercakap tentang sejarah, orang2 Melayu sendiri kena ubah sikap pro-Islam yg keterlaluan sehingga kita padamkan semua fakta sejarah pra-Islam kita dalam subjek sejarah. Konon malu yg kita dulu pernah jadi Animis, Hindu dan Buddha..

Kita baru peluk Islam hanya lebih kurang 600 tahun lepas. Tapi sebelum itu, kita beribu2 tahun adalah pemeluk2 Animisme, Hindu dan Buddha. Kita lebih lama jd Animis, Hindu dan Buddha dari Islam, ini adalah fakta! Tapi kita orang2 Melayu sangat benci pada hakikat bahawa kita pernah jadi animis, Hindu dan Buddha sebelum kita Islam. Oleh itu dalam buku Sejarah kita, sejarah kita bermula hanya dari era Islam dan kita terlalu fokus kepada Kesultanan Melaka sedangkan kita baru saja . Kita malu dgn sejarah Animis, Hindu dan Buddha kita..

Misalnya, sejarah Kedah dikatan bermula pd tahun 1136, bermula dgn Kesultanan Kedah yg diasaskan oleh Raja Islam pertama Kedah, Sultan Muzaffar Shah yg merupakan Raja Hindu yg memeluk Islam dgn nama asalnya Merong Maha Wangsa. Tp sebelum Merong Maha Wangsa a.k.a Muzaffar Shah, ada 8 orang Raja2 Hindu Kedah tp sejarah mereka dipadamkan oleh kerajaan Kedah krn Kedah malu dgn era Hindu Kedah.

Lihat ini sedutan dari sebuah blog yg mengatakan sejarah Kedah hanya bermula dari 1136 yg jelas adalah SALAH! 1136 adalah permulaan negeri Kedah yg dah peluk Islam. Kenapa padam sejarah Hindu?

"Kesultanan Melayu Kedah merupakan kesultanan yang tertua di Malaysia dan dapat disingkap kembali 900 tahun lalu bermula dengan Sultan Muzaffar Shah pada tahun 1136. Kesan-kesan sejarah membuktikan Kedah sebagai Kesultanan dan Kerajaan Islam yang pertama dirantau ini.."

Sumber: http://semangatjatikarya.blogspot.com/2009_09_01_archive.html

Esperalzi said...

Bila kita org2 Melayu sendiri mengatakan bahawa sejarah org2 Melayu hanya bermula dgn era Islam, maka kita melakukan kesilapan besar!

Kita seolah2 memberitahu Cina2 dan India2 Malaysia bahawa kita org2 Melayu hanya berada di Malaysia baru 600 TAHUN! Kita seolah2 memberitahu mereka bahawa sejarah Melayu di Malaysia hanya bermula pd tahun 1400 dgn terdirinya Kesultanan Islam Melaka. Maka tak hairanlah Cina2 dan India2 ini unglit bahawa org2 Melayu adalah PENDATANG dari Indonesia yg hanya sampai 400 tahun lebih awal dari Cina2 dan India2! Org2 Cina dan India samapai ke Malaysia lebih kurang 200 tahun lepas, dibawa penjajah British, hanya 400 tahun lewat dari org2 Melayu yg KONONnya hanya sampai 600 tahun lepas. Jarak 400 tahun tu terlalu kecil dan tak layak Melayu mengaku mereka BUMIPUTRA, itulah argumen org2 Cina dan Malaysia hari ini, sbb tu mereka ungkit habis2an hak2 istimewa org2 Melayu!

Siapa yg salah? Kita org2 Melayu yg salah krn terlalu FANATIK dgn sejarah Islam kita hingga kita PADAM habis2an sejarah PRA-ISLAM kita! Cuba lihat Indonesia dan Filipina, buku sejarah mereka bermula 7000-8000 tahun lalu dgn penghijrahan bangsa Melayu dari Taiwan ke Filipina dan Indonesia.

Filipina, misalnya, sangat bangga mengistiharkan dirinya NEGARA MELAYU dan sangat bangga mengatakan org2 Melayu berasal dari suku2 Orang Asli Taiwan spt Ami, Paiwan, Atayal, Saisiyat, Puyuma, Kavaln, dll yg datang ke Filipina 7000-8000 tahun lalu..

Esperalzi said...

Saya ingin beritahu bahawa org2 Melayu yg berketurunan dari Orang2 Asli Taiwan juga kemudianya berhijrah dari Filipina ke Borneo(4500 tahun lepas) dan Jawa (4500 tahun lepas).

Dari Jawa mereka hijrah ke Sumatra (4000 tahun lepas) dan dari Sumatra mereka hijrah ke TANAH MELAYU (3000 tahun lepas). Dan dari Sumatera juga mereka hijrah ke Madagascar di Afrika (2000 tahun lepas)..

Dan antara Filipina dan Madagascar, dalam jarak 2000 tahun hingga 8000 tahun lepas, BANGSA MELAYU telah evolved menjadi RATUSAN suku kaum termasuklah Tagalog, Hiligaynon,Cebuano, Bajau, Iban,Suluk, Jawa, Bugis, Banjar, Minang, MELAYU, Champa,Tetum, Kemak, Galoli, Merina dan Betsileo.

Makanya Semenajung ini dan Kepulauan ini dan Dunia sebelah sini dipanggil SEMENANJUNG TANAH MELAYU (Malay Peninsula), KEPULAUAN MELAYU (Malay Archipelago)dan DUNIA MELAYU (Malay World, Mondais Malais)..

Dari Filipina, suku2 Melayu juga hijrah ke Pasifik dan menjadi rumpun POLYNESIA meliputu pulau2 Pasifik spt Hawaii, New Zealand, Guam, Tonga, Polynesia, dll dgn suku2 aslinya spt MAORI, HAWAII dll berkait DNA dgn Bangsa Melayu dan kini kedua Rumpun Melayu dan Rumpun Polynesia disebut2 sampai hari ini sbg rumpun MALAYO-POLYNESIA (Rumpun Melayu-Polynesia), dari Madagasacar ke Pulau Easter..

Itulah sejarah permulaan org2 Melayu Malaysia, pertama kali sampai ke Tanah Melayu 3,000 tahun lepas dari Sumatra bermula dari gelombang migrasi asal org Melayu ke Filipina dari Taiwan 7000-8000 tahun lepas..bukannya bermula dgn kedatangan ISLAM ke Malaysia 600 tahun lalu. Kita patut bersyukur menjadi Islam tp jgn kita jadikan Islam sbg penghalang kpd kita berbangga kpd sejarah kiat keseluruhannya....

Apakah kita ajar semua ini dalam sejarah kita bermual dari DARJAH SATU? Patutlah Cina2 dan India2 ini langsung tak tau sejarah org2 Melayu!

Anonymous said...

Aku ader baca komen atas skali -Apsal x wajib lulus subjek agama islam dikala melayu islam tgh runtuh akhlaknya. Kalo dia lulus skalipun, semuanya atas kertas buang dlm tong sampah jawabnya pas habis SPM dan mereka ini book oriented. Byk belajar tp x amal. So xder effectnyer wajib lulus subjek agama islam. Dia bajet macam kalo budak lulus subjek agama islam, moral pelajar lebih baik kot.X semestinya. Aku xnk org blaja subjek agama psl semata2 lulus SPM, x ikhlas. Bila x ikhlas...xder manfaat dunia n akirat.

ps Baik buruk perangai org bukan terletak pada result SPM agama nyer. xtau la yg xder SPM cmner.

kingnek said...

Esperalzi, hujah yang baik

Anonymous said...

hapuskan sekolah jenis kebangsaan

Anonymous said...

Inilah bangsa yang tak sedar diuntung. Bila diberikan makan minum hingga besar dan cerdik pandai, kita mereka kelentong dan malah gigit sekali dan nak dilimbaskan.

Dalam Quran pun dan Tuhan pesan. Janagan kawan dengan puak nafsu dan rakan syaitan. Meraka ini dah pohon lesen daripada Tuhan semasa dihantar kebumi. Dan Tuhanpun dah berkenan cuma kita lupa pada pesanan Quran.

Sebab apa lupa kerana dah diberi makan benda haram contoh nyata RM 100.00 judi haram. Inilah akibat yang halal mereka perharam akhirnya semua haram. Anehnya bila halal Ajis sekutunya perharamkan akhirnya semuanya haram. Hasilnya inilah kejadiaannya.

Ingatlah bro kita telah diberi pengajaran dan ingatan Tuhan akan natijahnya. Takkan nak biarkan bunga ini tumbuh berdahan takut nanti berbuah dan habis dan mereka jadi tuan malah renaplah kekuatan iman dan taat pada Tuhan.

Ingat BRO pesanan Nabi kita dimana katanya di akhir zaman islam bagai buih dilautan tetapi perangai macam syaitan tiada kualiti dan harga diri. Biar Galas dan Batu kita hentam depa BROOO dan biar itu sebagai peringatan supaya hasutan dan puak fahaman israel dan didikan Singapo diberi pengaran dan habuan.

usin said...

kpd anon 12:25PM, hujah anda zero. nak bagi wajib lulus AGAMA ISLAM & bubuh dlm sijil PMR & SPM. utk apa? sekadar atas kertas? penghayatan agama bukan seperti yg anda fikirkan. bukan bermakna 1A dlm agama maka dia cemerlang dlm penghayatan Islam. Anda juga berpendapat kalau dia cemerlang dlm subjek agama maka dia sokong pas? anda silap lagi. adakah ahli2 pas menghayati apa yg ada dlm perlembagaan pas? bagaimana tingkahlaku ahli pas bila menghadiri ceramah, demo @ bantahan? hampir menyamai org buruk perangai. dlm perlembagaan pas ada disebut utk penubuhan negara islam? anda perlu buat homework dahulu, jgn ikut persepsi dan emosi semata2

Anonymous said...

INI DAP MEMANG BABI TONYOK GILA.TOKSAH LAYAN BARUA2 LAHANAT NIH,TERUSKAN SAHAJA.INILAH PERANGAI MALAUN2 YG SENGAJA BUAT2 TAK TAHU SEJARAH NEGARA

Anonymous said...

Penyokong PAS macam si pengomen pertama tu perasan HANYA PAS SAJA YANG BOLEH PEJUANGKANKAN ISLAM
alahai, jangan rasa awak tu terlalu bagus dan ahli syurga.
kalau awak tu katak bawah tempurung, mengaku saja, jangan nak menyalahkan orang.
Awak lupa siapa Islam, siapa pula yang kaki buat fitnah kat orang.

mat jeng said...

anom 12.25,
DAP tu dah jelas anti Islam.. sekarang ni anti Melayu..anti sejarah..mereka nak, tub-tub mereka ni dah ada kat Malysia.. macam singapore! Jadi apa lagi modal generasi kita akan datang? nak anak cucu kita menumpang di negara sendiri akibat kealpaan kita dan sifat buta sejarah semua warga Malaysia!
Pendidkan Agama Islam dan P. Moral subjek teras.. wajib belajar.. belajarlah! kelas fardu ain pun ada! Peranan ibu bapalah pulak!

Esperalzi said...

Kepada Anonymous paling atas:

Aqidah UMNO tak rosak, yg rosak aqidah ialah PAS manakala DAP langsung tak ada aqidah.

Kau dan orang2 PAS adalah pengikut2 Iblis. Sebab itu kau haramkan yg halal, dan kau halalkan yg haram. Sebab tu idea kau dan PAS banyak yg sesat dan tak masul akal kerana bamyal menerima ilham dari Iblis..

Perbuatan kau menyamakan UMNO dengan DAP adalah haram dan ajaran sesat. Kerana orang2 UMNO masih orang2 Islam sedangkan org2 DAP tetap org2 kafir. Kau tak berhak mengkafirkan UMNO dan tak berhak mengatakan DAP itu lebih baik dari UMNO.

Tak salah kau nak betulkan aqidah org2 Melayu Islam yg rosak tp kau juga kena adil utk kedua2 PAS dan UMNO. Org2 PAS pun dah banyak rosak aqidah, takkan kau nak diam saja? Dan kalau pun UMNO itu teruk, kau tak boleh kata DAP itu lebih baik dari UMNO kerana DAP itu kafir, sedangkan UMN O itu masih Islam, paham?

UMNO tak wajibkan Islam sebagai matapelajaran di PMR dan SPM kerana 40% rakyat bukan Islam di Malaysia akan bangkang. Ini pun kau tak paham ker?

Memaksa org2 bukan Islam belajar agama Islam adalah PAKSAAN BERAGAMA sedangkan Islam berkata tiada paksaan dalam agama.Kau tak tau ker ini?

Kalau kau sbg Muslim hidup di India, kau suka ker kalau kerajaan India paksa kau belajar agama Hindu dan ambil ujian agama Hindu?

Dah kalau kau suka sangat na di PMR dan SPM, kenapa kau tak sarankan saja dalam majlis permesyuratan Pakatan Rosak yg turut mengandungi org2 kafir dan Melayu Liberal dari DAP dan PKR? Apasal asyik nak salahkan UMNO saja?

Sekutu2 kafir kau dari DAP dan PKR mahukah kalau kita paksa semua pelajar Malaysia belajar agama Islam termasuk pelajar2 bukan Islam?

Esperalzi said...

Sejarah Bangsa Melayu tidak bermula dengan Islam dan tak pernah bermula dengan Islam! Islam sangat lewat tiba di Malaysia!Ini adalah hakikat! Oleh itu, hadapilah hakikat ini dengan rasional..

Sejarah bangsa Arab juga tidak bermula dengan Islam dan tak pernah bermula dgn Islam. Org2 Arab terlebih dahulu jahiliah dan Kristian sebelum mereka Islam.

Tapi org2 Arab tak macam org Melayu, mereka tak lupa sejarah jahiliah mereka dan di sekolah2 di negara Arab, murid2 diajar juga sejarah jahiliah di samping sejarah Islam. Kita org2 Melayu sendiri belajar sejarah jahiliah Arab dalam matapelajarn Islam di sekolah2 kita..

Kalau kita sanggup belajar sejarah jahiliah Arab, kenapa kita tidak sanggup belajar sejarah jahiliah bangsa Melayu? Kenapa sejarah Malaysia hanya bermula dgn Kesultanan Melaka? Kenapa sejarah Malaysia hanya bermula dengan Islam? Kenapa kita padamkan sejarah pra-Islam kita dalam buku2 sejarah kita?

Sudah 3000 tahun org Melayu berada di Malaysia. Dalam waktu itu, 2500 tahun pertama org Melayu hidup sebagai penganut2 animisme, Hindu dan Buddha, dan hanya 500-600 tahun kebelakng sbg Muslim. Kita kena belajar kedua2 bahagian sejarah kita - bahagian bukan Islam dan bahagian Islam..

Sejarah Malaysia tidak pernah bermula dari Islam tapi bermula dari Animisme 8000 tahun dulu. Sejarah Malaysia tidak pernah bermula dari Kesultanan Islam Melaka tetapi dari Kerajaan Hindu-Buddha SRIVIJAYA!

Get Real! Let us face these facts! Sejarah Malaysia perlu ditulis semula dan ditolak 8000 tahun ke belakang sebelum kedtangan Islam!

Jika tidak, org2 Cina dan India akan kata Melayu ini pendatang tanpa izin dar Indonesia yg baru 600 tahun berada di Malaysia!