Tuesday, February 8, 2011

KAPAL PERANG : KEM PERTAHANAN WAJIB JAWAP.

mohon kementerian pertahanan dapat segera mengeluarkan kenyataan dan menjawap fitnah terbaru tony pua mengenai pembelian 6 buah kapal peronda yang kononnya di mark up harga hingga 870%.

zahid hamidi dan kementerian pertahanan , rakyat menunggu penjelasan anda.

13 comments:

AnaQarbana said...

Sebenarnya tidak perlu layan anjing barua tu...yang paling baik kerajaan jangan membeli aset pertahanan negara dan aset yang sedia ada mestilah di lupuskan supaya pembangkang puas hati dan tiada amalan rasuah dan salahguna wang rakyat. Malaysia tidak perlu angkatan tentera dan sistem pertahanan negara, memadailah singapura sahaja yang menguatkan sistem pertahanan negaranya. Kes ni ada kaitan dengan kebimbangan Menteri Mentor Singapura terhadap sistem pertahanan Malaysia, sebab tulah adik PAP iaitu DAP bertungkus lumus mempertikakan apa juga pembelian ataupu peruntukan terhadap aset keselamatan Negara...hanya rakyat yang cerdik sahaja yang dapat menghidu niat jahat pembangkang di malaysia, tidak kira sama ada PAS ataupun PKR...apatah lagi DAP....

Anonymous said...

Tony ni nak dibagi tau bengang tak jugak
yang dia bandingkan dgn kapal yang bukan sama kelasnya apekehal
lain kali cek ler dulu
apa itu kapal kelas OPV
apa itu kapal kelas corvette
apa itu kapal kelas frigate
kalo yang dia cakap tu kapal kelas opv sudah tentu tak sama dgn kapal yang tldm akan beli
spesifikasi dan kegunaan dah tak sama
kapal corvette ini akan dilengkapi dgn peluru berpandu exocet
harga kapal 6 billion itu termasuk dgn pemindahan teknologi pembinaan kapal corvette dr perancis
1 unit dibina disana perancis manakala selebihnya dibina di Msia
mmg bangang ler tony ni
ulang sekali lagi cek ler faktu tu betul betul
sebelum nak tembak ATM

Anonymous said...

bawa saja kemakamah dan suruh dia buktikan sama ada betul dan sebaliknya.itu satu cara yang adil.kalau ini cerita tipu punya kasi saman dan dalam taruh.kasi tahu itu bumi tinggi atau rendah.

sgray said...

Kebiasaan dalam urusan jual beli biasanya yang melakukan 'mark up' tu hanya penjual, yang membeli selalunya minta diskaun.Unless kita masok tender , baru terdapt 'markup' ..

Anyway ok juga kalau kementerian dapat jelaskan.

Pejuang Revolusi 1957 said...

depa nie reti ka kira math nie.. adoiii suh dwg buat tngk kot2 leh bli kapai 100/200 ringgit.. kapal kontrol boleh la..

Mylasia said...

script sama yang diulang2 bro...pengarah dan pelakon jer berbeza...dulu sukhoi,kapal selam la ni kapal peronda pula...dah banyak kali di ulas oleh blogger millitary malaysia kenapa harga kita beli sedikit mahal dari negara2 lain..antara posting dia

http://militaryofmalaysia.net/2010/11/malaysia-akan-bila-lagi-meko-a-100/

Kita bukan beli kapal jer bro, kita beli blue print dan teknologi dia sekali..script sama jer bro..

Mylasia said...

lagi satu zahid tak perlu ulas kerana bab pertahanan ni satu benda yang sulit...kalau banyak ulas akan jadi mcm kes kapal selam..isu dia takkan lenyap malah ada pulak nanti yg terlepas cakap bab2 pertahanan negara ni...

Mylasia said...

"Saya yakin kalau pengumuman AEW&C dibuat, mesti DAP akan bangkang dulu dan disokong oleh rakyat Malaysia yang lain, pasal DAP ini adalah parti serpihan PAP dari Singapura, licik sungguh jarum mereka untuk melemahkan benteng pertahanan bangsa Malaysia dari segi jangka panjang"

Dari salah satu post millitaryofmalaysia.net

Anonymous said...

KAPAL PERANG ADALAH SALAH SATU INSURAN KESELAMATAN NEGARA!!!

1. Serba tak kena bagi pembangkang. Bila Kerajaan import aset pertahanan dari luar akan dianggap pembaziran sedangkan kebanyakkan teknologi itu memang tiada dalam negara. Tidak ramai pelabur sedia untuk menyertai industri pertahanan yang kecil saiznya di negara ini.

2. Tetapi bila anak tempatan ada kepakaran dan mampu membina kapal perang sendiri, pun pembangkang benci, padahal 6 billion mengalir di dalam negara sendiri dan beri manafaat lebih 600 kontraktor milik anak tempatan.

3. Apa pun DAP memang takut dan benci kekuatan pertahanan negara yang menjadi tonggak dan tapak kekuatan Melayu. Jangan hairan jika suatu hari nanti tradisi Rejimen Askar Melayu DiRaja pun dianggap struktur perkauman. Tanya kepada setiap perajurit negara adakah mereka tidak mahu dibekalkan dengan aset pertahanan bertahap tinggi keupayaan untuk mempertahankan negara? Gaya pembangkang membuat perkiraan nampaknya mahu wira-wira tidak didendang ini hanya dibekalkan dengan buluh runcing dan doa untuk menjaga perbatasan negara.

4. Kononnya pembangkang ada shadow committe untuk pertahanan, tapi hakikatnya jawatankuasa yang cetek pemikiran dan tidak sensitif dengan konsep pertahanan negara.

5. Committe pembangkang yang kononnya pakar sendiri tak faham erti diplomasi dalam pertahanan.

6. Pernah pembangkang tanya kenapa TLDM namakan projek New Generation Patrol Vessel dan Second Generation Patrol Vessel sebagai Patrol Vessel atau Bot Peronda? sedangkan hakikatnya Bot Peronda itu berstatus Kapal Perang Corvette. Tindakan TLDM adalah diplomasi bijak mengelakkan salah faham negara serantau dengan status kapal peronda yang lemah tapi hakikatnya ia kapal Korvet berkeupayaan tinggi untuk perperangan tiga dimensi, udara, permukaan dan anti-kapal selam.

7. Tindakan DAP dan pembangkang mempertikai setiap inci pertahanan negara nyata adalah satu bentuk treason atau pengkhianatan secarap senyap dengan mendedahkan setiap perincian pertahanan yang sepatutnya diselubungi dengan kerahsiaan aset strategiknya.

8. Adakah pembangkang tidak sedar Malaysia berdepan ancaman luar jika pertahanan negara tidak dimantapkan termasuk risiko krisis di Terumbu Layang-layang terutama oleh kuasa besar angkatan laut China/PLN dan pergeseran sempadan laut pada bila-bila masa saja. Belum lagi ambil faktor ancaman militan dan gerila berasal dari Wilayah Selatan Filipina dan ancaman Lanun Indonesia.

9. Pembangkang sendiri tidak faham struktur dan tahap kesiapsiagaan operasi pertahanan negara termasuk kejayaan Ops Fajar di Teluk Aden, satu kejayaan operasi tidak mampu dicapai negara serantau lain termasuk Angkatan Laut Indonesia yang tidak mampu berbuat apa-apa apabila warganegara Indonesia ditawan Lanun, sebaliknya Paskal TLDM berjaya menyelamatkan aset syarikat milik negara. Semuanya ini bergantung kepada keupayaan perancangan dan pemilikan aset pertahanan yang mantanp termasuk helikopter dan kapal berprestasi tinggi. Namun kapal milik TLDM semakin uzur dan perlu dinaiktaraf. Dan proses inilah yang sering dibangkang sehabis-habisnya oleh puak anti-pertahanan. Satu bentuk kezaliman pembangkang kepada usaha menegakkan kedaulatan negara.

10. Pembangkang yang masih pekat dengan ideologi komunis yang tewas di tanahair tercinta ini sememangnya dengki dengan kejayaan demi kejayaan yang dicapai oleh ATM termasuk di peringkat antarabangsa. Mereka sendiri tidak mungkin sedia bergelumang dengan keringat dan peluh para pelaut, soldadu dan penerbang negara yang sanggup berkorban termasuk nyawa untuk negara.

Anonymous said...

Blog pertahanan ada jawapan kepada Tony Pua.

http://securemalaysia.blogspot.com/2011/02/open-letter-to-mr-tony-pua.html

Anonymous said...

puak puak pembangkang ni kalau kjaan nak beli eset pertahanan untuk negara memang depa cukup kecoh...kalau boleh jgn dok beli apa langsung bagi depa....cuba la ajak si tony pua anu tu naik nuri tiga empat kali terbang antara semenanjung dgn sabah sarawak....ada berani kaaa.....lagi pun depa cukup mau laa. kalau negara kita lemah supaya senang di lanyak oleh singapura tuuuu...tu laa hajat depa ....kalau kapal ronda generasi baru tu mahal...apa mana negara yg boleh jual murah..suruh dia cerita mai...ingat beli kapal kayu ka apa...kapal kayu pun harga berjuta....bengong betui laa si tony pua ni....

Anonymous said...

Suruh siapa-siapa yang nak tunjuk pandai dalam hal ehwal pertahanan supaya rajin-rajin baca majalah pertahanan sama ada keluaran tempatan mahupun antarabangsa yang berharga antara RM11-RM50.00 sahaja.

Tolong suruh tony pua yang mangkuk tu baca artikel yang ditulis kat sini...

http://www.themalaysianinsider.com/breakingviews/article/my-thoughts-on-sgpv-and-opposition-statements-dzirhan-mahadzir/

Anonymous said...

aku kesian dgn korang ni.. smp mati la kene tipu dgn gerombolan..

mcm lembu kene cucuk idung pun ade.. ikut le ke mane saje tuan korang tarik ye..