Wednesday, September 18, 2013

EKONOMI BUMIPUTERA YANG NAJIB BERI : BUMIPUTRA WAJIB REBUT PELUANG


SHAH ALAM – Pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam usaha memperkasa ekonomi Bumiputera membuktikan kesungguhan kerajaan merancakkan ekonomi bersesuaian dengan kehendak rakyat.
Pengerusi Pelaburan Mara Berhad (PMB), Datuk Sohaimi Shahadan berkata, penambahbaikan dana insentif baru yang dibentang Perdana Menteri adalah untuk kebaikan orang Melayu dan Bumiputera.
“Bagaimanapun, pengumuman ini tidak memberi apa-apa makna sekiranya rakyat tidak pandai mengambil peluang untuk buat permohonan berkenaan insentif yang
diperkenalkan.

“Setiap polisi atau dasar baru diperkenalkan sewajarnya dipandang serius dan cepat bertindak memahami prosedur dan merebut peluang yang telah dibuka oleh kerajaan untuk kesenangan kita,” katanya, semalam.
Sohaimi berkata, inisiatif yang diumumkan kerajaan itu sangat menarik perhatian kerana mengambil kira kehendak Melayu dan Bumiputera dari sudut ekonomi.
“Strategi perniagaan era ini berbeza dengan zaman sebelum ini. Oleh itu, Perdana Menteri memperkenalkan lima strategi dalam inti pati Majlis Pemerkasaan Ekonomi Bumiputera mengambil kira perkara baru dan lama yang diberi nafas baru bertepatan kehendak semasa.
“Keprihatinan kerajaan dalam usaha membantu Bumiputera wajar diberi perhatian dan memanfaatkan peluang yang terbuka luas di depan mata demi masa depan negara, kerana jelas niat perdana menteri untuk tolong Bumiputera,” katanya.
Beliau turut menambah, setiap strategi yang diketengahkan adalah relevan dalam hasrat merealisasikan impian memperkasa ekonomi Bumiputera.
“Pada masa akan datang mahasiswa bukan hanya sekadar memperoleh ijazah malah berpeluang menjadi pakar dalam bidang dipelajari.
“Selain itu, pendekatan agar setiap ketua pegawai eksekutif (CEO) syarikat berkaitan kerajaan (GLC) membentangkan laporan kepada Perdana Menteri adalah inisiatif terbaik sebagai kayu ukur untuk dinilai rakyat,” katanya.
-SINAR HARIAN

19 comments:

Anonymous said...

Apa yang dia beri?

Apa ekonomi? Org2 kampung boleh mohon ker?

Mana seksyen yang dia stated atau khususkan untuk org2 kampung yg rata2 adalah bumiputera?

Apa yg bodoh sanggap tahap dewa2 ngko org main sokong jak?

Berapa Ahjibeng bayar? UMB? Ha..ha..ha...

Anonymous said...

Bah. pertama:

Ekonomi umat Islam/Melayu dan Bumiputera lain, mesti juga menyelesaikan masalah PENGGADAIAN tanah PUSAKA nenek moyang kita, pada bangsa PENDATANG yg. makin dibiarkan BERLELUASA! Kerana tanah, terutamanya TANAH PUSAKA nenek moyang kita, adalah sebahagian dari KUNCI utama kpd. kejayaan dan kebahagiaan yg. menyeluruh (holistik), terutamanya dari segi sosial, yg. juga penting seperti segi ekonomi.

Maka, di setiap tanah K'jaan negeri mesti SEGERA sebelum pilihanraya akan dtg, ditubuhkan sebanyak mungkin MASJID/KPG-KPG/TAPAK PERNIAGAAN/SEKOLAH-ASRAMA/TANAH PERKUBURAN/KWSN. PERUMAHAN/PENEROKAAN FELDA-RISDA/KPG. PUSAKA SAWAH PADI-NELAYAN Islam/Melayu dan Bumiputera lain, utk. menebus kembali dan mempertahankan TANAH/KPG PUSAKA yg. telah diGADAI kpd. Bukan Bumiputera dan warga asing terutamanya dari Bukan Islam/Bukan Bumiputera GELOJOH PAP-DAPSYAITAN/PKR, dan sekutu mereka dari Barat-Israel! Juga mesti hapuskan polisi "Rumah Kedua" utk. orang asing, yg. hanya MENINDAS Bumiputera miskin/sederhana!

Tengoklah P. Pinang; Johor dan Selangor, termasuk kwsn paling strategik, Sepang, makin ramai umat Islam/Melayu dari kpg-kpg. PUSAKA mahu di HALAU dgn pelbagai cara, dan TANAH K'jaan negeri termasuk tanah REZAB Melayu diGADAI oleh si DAPSYAITAN/PKR. Ini termasuklah saya syaki, dgn. sengaja bina kubur Cina, kwsn perumahan yg. didominasi Cina/India, buang SISA NAJIS BABI/bahan KIMIA dari pembiakan udang/kilang, utk. MENJAHANAMKAN sawah padi/laut; jadi kpg-kpg pesawah padi/nelayan PUSAKA Islam/Melayu akan TERHAPUS! Juga disyaki GENG KONGSI GELAP membakar rumah/kedai/Kpg-kpg Islam/Melayu utk. halau umat Islam/Melayu atau rampas tanah/tapak mereka

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

Anonymous said...

930.. contoh terbaik org bodoh sombong! rasa hebat..tapi bangang! bacalah dan kaji keseluruhan MPEB dan kesinambungannya dari dulu..

sekarang cinabeng DAP pasti senang hati sebab petualang2 melayu boleh dibayar sekupang dua utk menghentam dan mencaci apa2 yg memberikan keuntungan kepada bangsanya sendiri!

cinabeng boleh bertepuk tangan bila melayu hentam melayu seperti anon 930 ni!

Anonymous said...

Bah. kedua:

Dan pastikan, setiap tanah negeri yg. telah diTEBUS balik atau dikhaskan utk. pembangunan baru utk. umat Islam/Melayu dan Bumiputera lain, tidak boleh dirampas di masa hadapan, sekiranya kerajaan negeri bertukar, cthnya kpd. pembangkang durjana. Maka geran tanah/rumah mesti diberikan segera kpd. penduduk kpg/peneroka/perumahan/industri, utk setiap kwsn pembangunan Bumiputera ini, yg. mesti dilindungi sbg. tanah Rezab Melayu atau "Native Title" yg. tidak lansung boleh dipajak mahupun gadai kpd. bangsa Pendatang.

Lihat perancangan halus disyaki dari Cina DAPSYAITAN/PKR, dan sekutu PAP-Barat-Israelnya, utk. terus RAMPAS tanah pusaka Islam/Melayu dan Bumiputera lain – sepatutnya K’jaan BN kena tubuhkan SYARIKAT PERLOMBONGAN Nasional, macam PETRONAS. Lihat di http://www.thestar.com.my/Business/Business-News/2013/08/21/Miners-keen-to-invest-further-in-Malaysia-Theyve-expressed-confidence-in-lucrative-mineral-sector-su.aspx, Miners keen to invest more in M'sia, express confidence in gold and iron ore sectors, By HANIM ADNAN, August 21, 2013:

KUALA LUMPUR: Many foreign and local mining investors have expressed confidence and deep interest to further invest in Malaysia’s lucrative mineral sector such as gold, iron ore, coal and copper in the near future, an investment forum here was told.

Canada-based established gold producer Monument Mining Ltd, which has owned and operated the Selinsing Gold Mine project in Pahang since 2007, is one such company. Monument had also acquired the Mengapur project in Bukit Botak, Pahang – which holds deposits such as copper, sulphur, gold, silver, molybdenum and iron – last year.

President and chief executive officer Robert F. Baldock said …… “At present, we are advancing several exploration and development projects both in Selinsing and the advanced stage of polymetalic at the Mengapur project,” said Baldock, a seasoned miner and qualified accountant with over 30 years of experience in raising equity and mining project finance, securing strategic acquisitions, and directing mining project development and mill construction.
On the newly acquired Mengapur project, he said Monument was very excited about its latest acquisition and had so far invested about US$100mil in the project.

…..Meanwhile, another major mining player Malaco Mining Sdn Bhd’s managing director Sia Hok Kiang told StarBiz on the sidelines of the forum that Malaysia had the potential to be a good regional mining player, given its sizeable mineral deposits.

……Malaysia, incidentally, is the sixth largest in the world in terms of rare earth deposits.
…….Sia also pointed out that Malaysia, despite having a good mineral enactment policy, need to review the size of the concessionaires or mining areas in the respective mineral-rich states.

“Major mining players need a large tract of area to mine for gold, iron ore or any other type of minerals. Some states in Malaysia are only handing out 20ha to 50ha of mining sites…….

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

Agenda Ekonomi Bumiputera seperti ajak2 ayam.Kelompok perniagaan yg sudah terlampau ramai utk bersaing bersama.Hanya utk Kelompok2 yg dekat dgn PM shj akan menikmati sepenuhnya. Insentif utk skim pembelajaran, telah lama wujud di institut2 teknikal anjuran agensi kerajaan.Cuma wujud bentuk kursus2 baru.Banyak sangat instrumen bantuan yg baru di wujudkan dgn dasar yg sama dan bertindah di antara satu sama lain dgn agensi kerajaan yg lain, dgn matlamat dan misi yg sama.Ia adalah satu pembaziran dan hanya sekadar pengumuman shj.Yang menjadi persoalan,adakah permilikan hartanah perniagaan dan kediaman mencecah ratus ribu ringgit ke atas dgn majeroti kaum bumiputera di bawah paras kemiskinan dan bukan berpendapatan tinggi.Kakitangan kerajaanpun,pejam celik,pejam celik tgk harga hartanah kediaman sekarang.Inikan yg berkerja dgn swasta dan duduk di kampung.Ada lagi ker skim rumah murah Rm 25k.Oranag kaya macam celah gigi aje dgn wang sebanyak itu.Bagi kaum terbesar bumiputera sgt besar,nilai wabg tersebut sgt banyak dan terpaksa berhutang di bank utk memilikinya.Riba sgt satu hal.Lawak, orang miskin utk hidup dan memiliki rumah terpaksa berhutang dan bayar riba.

Anonymous said...

Tabur dana lebih sikit kat SAR..asyik bagi kat sekolah (C=Comunist) & ( T=Tamil Elam)...apa yg kerajaan dapat..kaum pendatabg ni sjk kecil lagi diasuh utk menafikan sejarah dan pengorbanan Melayu utk bertapak di bumi Malaya ini...!!!

M. Ismail said...

Salah satu aspek ekonomi yang majoriti Bumiputera ketinggalan di belakang kaum Cina ialah pelaburan. Rata-rata orang awam di negara ini menggangap kaum Cina di Malaysia kaya semata-mata kerana "bijak" dalam perniagaan. Hakikatnya, komuniti Cina aktif dalam pelaburan di dalam membina kekayaan mereka.

Sama ada pelaburan dalam bentuk pembelian saham-saham sekuriti, komoditi, matawang atau hartanah, kaum Cina menjadikan aspek penanaman modal sebagai sumber pendapatan dan membina kekayaan.

Kerajaan Malaysia Barisan Nasional adalah satu-satunya pemerintah di dunia ini yang menawarkan saham yang dijamin pulangannya pada peratusan yang tinggi khusus untuk Bumiputera melalui ASB. Malangnya, masih agak kecil bilangan Bumiputera melabur dalam skim amanah saham yang unik ini. Lebih buruk lagi ada yang menggunakan pinjaman bank untuk membeli saham ini.

Walau bagaimanapun, itu tidak mematahkan cita-cita dan objektif kerajaan Malaysia untuk terus membantu individu Bumiputera dalam pemililikan ekuiti kekayaan negara ini. ASB akan diteruskan eksklusif untuk Bumiputera untuk jangkamasa yang tidak ditetapkan, malah kerajaan akan memperkenalkan ASB2 dalam jangkamasa terdekat. Bersama-sama lah kita melabur untuk peningkatan ekonomi kita kaum Bumiputera dan demi merealisasikan dasar kerajaan mensasarkan pemilikan 30% ekuiti tersebut,

Anonymous said...

semua bentuk perniagaan melayu boleh ceburi... malangnya melayu sendiri tidak menyokong bisnes bangsa mereka!

satu gerak kerja perang saraf khas perlu dilakukan oleh najib and the gang agar dapat menyedarkan melayu2 menyokong kedai2 dan produk2 bumiputra!

biar dituduh rasis.. buat sebelum terlambat!!!

Anonymous said...

semua ngarut nak undi-
cakap umum yg dapat pinjam kelompok 'khas'

trade aku dulu terang2 untung jumpa mentri ckp kosong kita bukan pandai bodek -

Anonymous said...

yang kembong perut adalah pegawai yang bekerja di agensi yang diamanahkan oleh kerajaan dan kroni2 yang sewaktu dgn nya.. peniaga melayu cukup bulan bayar sewa bangunan pada orang cina juga.. bila dah maju bgunan dijual pada tokeh cina yg lain.. melayu boleh angkat kaki keluar.. realiti bukan fantasi beb..

bila peruntukan ada..kroni ligat mengadakan kursus usahawan bagai cendawan tumbuh selagi tak langsai semuanya..perlanjaan kursus berjuta2.. ceramah berdegar2 tapi bila peniaga mohon habuk pun tarak.

ReentryCapsule said...

Aku setuju dengan kau.Ini semua agenda PANTAT.Melayu bayar sewa kedai pada cina lahanat pada harga PANTAT sampai cukup masa kena bungkus tak larat bayar.Last last cina yang mengketedarah duit peruntukan berbilyon bilyon ni.

ReentryCapsule said...

Kita panggil ni AGENDA CAKAP CAKAP PANTAT.Banyak agensi bertindan satu sama lain dan tidak berpusat.Yang kenyang officer KEPALA BUTOH yang menguruskan dana ni.MELAYU kebanyakkan macam biasa jadi BABI TUNGGAL terlopong jer lah korang.Last last semuanya berbalik dekat cina yang kaut segalanya.

Anonymous said...

Kita semua menyambut baik program ekonomi bumiputera. Ini adalah satu program dan perancangan yg BAGUS utk bumiputera tapi jangan cakap berdegar-degar macam PETIR tapi matlamat TAK SAMPAI ke AKAR UMBI rakyat. Orang di ATAS pulak LEPAS TANGAN. Semua diserahkan BULAT-BULAT pada orang di bawah. Akhirnya yang kenyang orang tengah. Sedang rakyat masih duduk di TAKUK LAMA juga, terutamanya orang kampung.

Mesti ada PEMANTAUAN YANG TELITI KE MANAKAH PERGINYA PERUNTUKAN YANG DIBERI. Adakah SAMPAI kepada mereka yg LAYAK MENERIMA?

Harap PEMIMPIN DI ATAS JANGAN hanya MEMBACA LAPURAN yg dihantar oleh org bawahan saja. PEMANTAUAN RAPI mesti dibuat.

PEMIMPIN DI ATAS mesti adakan MESYUARAT DGN RAKYAT YG TERLIBAT SECARA LANGSUNG. Hanya dgn berbuat demikian informasi, pendapat dan ADUAN boleh didengar terus dpd mereka yg terlibat. Dengan TURUN PADANG saja pemimpin boleh tahu apa SEBENARNYA yg berlaku.

Diharap program ekonomi bumiputera ini benar-benar akan MENCAPAI MATLAMATNYA.

Anonymous said...

Tergelak aku baca komen-komen yang menyalahkan kerajaan UMNO sebagai punca kemerosotan ekonomi Melayu. Biar aku terangkan kenapa majoriti orang Melayu masih terperangkap dengan kemiskinan.

Punca no.1 ialah kerana kurangnya kesedaran di kalangan masyarakat Melayu tentang ilmu kewangan (financial IQ). Dalam ilmu kewangan, ada dua perkara asas yang perlu difahami iaitu ASET dan LIABILITI.

ASET ialah suatu punca aliran tunai secara berterusan dan nilainya yang akan bertambah contohnya seperti hartanah, saham dan pemilikan perniagaan. Hartanah seperti rumah kediaman dan rumah kedai boleh memberi aliran tunai kepada pemilik melalui sewa bulanan atau penjualan semula apabila harganya meningkat. Saham mendatangkan pulangan dividen setiap tahun secara tetap dan perniagaan memberikan keuntungan wang tunai.

Ramai cina yang kaya di Malaysia kerana mereka banyak belanjakan wang untuk membeli ASET. Melayu pula? Orang Melayu buat terbalik. Mereka banyak belanjakan wang untuk membeli LIABILITI.

LIABILITI adalah suatu yang tidak memberi pulangan wang dan nilainya akan berkurang selepas dibeli. Contoh produk konsumer seperti gajet elektronik (ipad, smartphone, tv plasma, dsbg.), perabot, kereta canggih & import dsbg.

Melayu suka berlagak kaya untuk tempoh jangka pendek. Dengan itu mereka tiada sifat sabar untuk membelanjakan pendapatan bulanan mereka untuk beli saham ASB, beli hartanah dan aset lain.

Sebab itu kalau kita tengok ada orang Melayu yang pakai kereta mahal tapi sebenarnya miskin sebab beban hutang nak bayar pinjaman bank tapi gaji tak besar pun. Lagi satu contoh terbaik ialah cuba kita lihat Melayu ramai duduk rumah flat dua bilik tapi kereta bukan main, pakai kereta import beb. Bila harga rumah naik, dia salahkan kerajaan cakap kerajaan zalim dan menindas rakyat. Bodohkan?

Aku baru berumur pertengahan 20-an, walaupun belum beli rumah dan beli kereta, aku dah simpan duit ASB campur dividen 5 tahun lepas, ada lebih kurang RM80K. Tak pernah aku beli henfon harga lebih RM500 dan aku masih pakai laptop yang aku beli enam tahun lepas. Pergi kerja naik motor je, minyak pun jimat.

Semua ni aku belajar dari bos cina kat tempat kerja aku yang ajar macam mana nak urus duit. Kepada Melayu yang salahkan kerajaan, cuba tanya diri anda dalam tempoh 10 tahun kebelakangan ini berapa banyak wang yang anda belanjakan untuk ASET dan LIABILITI. Kalau banyak beli LIABILITI berbanding ASET, aku cukup yakin kalau Anuwar Berahim jadi PM pun, hidup kau orang tetap sama sebab tabiat kau orang tak pandai belanja duit dengan bijak.

-Melayu Muda, kerja biasa

Anonymous said...

Tergelak aku baca komen-komen yang menyalahkan kerajaan UMNO sebagai punca kemerosotan ekonomi Melayu. Biar aku terangkan kenapa majoriti orang Melayu masih terperangkap dengan kemiskinan.

Punca no.1 ialah kerana kurangnya kesedaran di kalangan masyarakat Melayu tentang ilmu kewangan (financial IQ). Dalam ilmu kewangan, ada dua perkara asas yang perlu difahami iaitu ASET dan LIABILITI.

ASET ialah suatu punca aliran tunai secara berterusan dan nilainya yang akan bertambah contohnya seperti hartanah, saham dan pemilikan perniagaan. Hartanah seperti rumah kediaman dan rumah kedai boleh memberi aliran tunai kepada pemilik melalui sewa bulanan atau penjualan semula apabila harganya meningkat. Saham mendatangkan pulangan dividen setiap tahun secara tetap dan perniagaan memberikan keuntungan wang tunai.

Ramai cina yang kaya di Malaysia kerana mereka banyak belanjakan wang untuk membeli ASET. Melayu pula? Orang Melayu buat terbalik. Mereka banyak belanjakan wang untuk membeli LIABILITI.

LIABILITI adalah suatu yang tidak memberi pulangan wang dan nilainya akan berkurang selepas dibeli. Contoh produk konsumer seperti gajet elektronik (ipad, smartphone, tv plasma, dsbg.), perabot, kereta canggih & import dsbg.

Melayu suka berlagak kaya untuk tempoh jangka pendek. Dengan itu mereka tiada sifat sabar untuk membelanjakan pendapatan bulanan mereka untuk beli saham ASB, beli hartanah dan aset lain.

Sebab itu kalau kita tengok ada orang Melayu yang pakai kereta mahal tapi sebenarnya miskin sebab beban hutang nak bayar pinjaman bank tapi gaji tak besar pun. Lagi satu contoh terbaik ialah cuba kita lihat Melayu ramai duduk rumah flat dua bilik tapi kereta bukan main, pakai kereta import beb. Bila harga rumah naik, dia salahkan kerajaan cakap kerajaan zalim dan menindas rakyat. Bodohkan?

Aku baru berumur pertengahan 20-an, walaupun belum beli rumah dan beli kereta, aku dah simpan duit ASB campur dividen 5 tahun lepas, ada lebih kurang RM80K. Tak pernah aku beli henfon harga lebih RM500 dan aku masih pakai laptop yang aku beli enam tahun lepas. Pergi kerja naik motor je, minyak pun jimat.

Semua ni aku belajar dari bos cina kat tempat kerja aku yang ajar macam mana nak urus duit. Kepada Melayu yang salahkan kerajaan, cuba tanya diri anda dalam tempoh 10 tahun kebelakangan ini berapa banyak wang yang anda belanjakan untuk ASET dan LIABILITI. Kalau banyak beli LIABILITI berbanding ASET, aku cukup yakin kalau Anuwar Berahim jadi PM pun, hidup kau orang tetap sama sebab tabiat kau orang tak pandai belanja duit dengan bijak.

-Melayu Muda, kerja makan gaji

Slumb3r said...

Guna nama betul la... Xyah komen gne nama anon..

Anonymous said...

tahniah GAP..sekurang2nya suara gap untuk pemimpin atasan utamakan ekonomi bumiputra/melayu dah sedikit terlaksana, dah diberi perhatian..teruskan usaha untuk jihad ekonomi untuk seimbangkan kembali ekonomi yang songsang..kerajaan telah sediakan dana, jalan dan bantuan..peniaga melayu bumiputra dah bersedia untuk berikan perkhidmatan dan barangan, pengguna juga perlu bersedia untuk membantu ekonomi sesama Muslim/bumiputra..jom bergandingan, kita bangkitkan peniaga2 bumiputra dan pengguna yg unggul dan bijak..kita rebut kembali apa yg telah sekian lama kita ketinggalan..teruskan jihad ekonomi..ABC..BCL..

Anonymous said...

sediakan ruang2 niaga yang lebih banyak di bandar2 dengan sewa yang berpatutan untuk peniaga2 bumiputra/melayu..ini boleh dilaksanakan melalui majlis2 perbandaran/bandaraya..itu lebih baik dr 'pam' dana yang akhirnya kelompok bawahan tak menerimanya..lebih baik sediakan tempat untuk berniaga..sebab peniaga melayu ada, cuma ruang niaga agak terhad dan mahal..itu pendapat saya..jika boleh GAP tolong panjangkan..

hidup melayu..hidup bumiputra..BCL..ABC..jihad ekonomi..

Anonymous said...

Ko ingat nak rebut peluang, Free ke ?
nak ada gran tanah kubur ngamaknya...
Kalau benar bagai dikata,buktikan apakah cara nya sama DEB?....
alamat tak tercapai impian akan tengelam........percayalah tangan ghaib(KORONI) pasti bermaharaja lela, menanguk diair keroh.....
sama ada berjaya atau gagal........
DSN perlu merialtasikan memantau, demi kejayaan bangsa MELAYU.