Thursday, September 13, 2012

FAKTA DI BRUNEI.. HMMM AMAT MENARIK !



Tiada Hak Kerakyatan Pemastautin Cina Di Brunei

Helen Ang – Masih ingat lagi ruangan Tinta Pengarang Buletin Mutiara yang tidak lama dahulu menggelar mamak sebagai “Melayu celup kopi”. Sekarang ini, timbul tweet kontroversi oleh Senator DAP pula.
Serangan DAP ke atas golongan mamak mengandaikan bahawa pemimpin dan pengikut parti itu tidak merestui usaha mengasimilasi bahasa, budaya setempat dan adab Melayu.
Memandangkan DAP memperli golongan mamak, maka wajar kita persoalkan kaum minoriti bukan-Islam tersebut menganggap diri mereka Malay-sian First berdasarkan kriteria apa?

Kenapa Cina ditolak?

Negara jiran kita Brunei tidak menerima sebahagian penduduknya yang berketurunan Cina sebagai warga. Orang Cina ini hanya diberikan taraf pemastautin tetap (PR).
Sungguhpun golongan orang Cina ini sudah generasi kedua atau ketiga lahir di Brunei, mereka masih lagi PR sahaja (bermakna tidak memegang paspot Brunei).
Brunei agak luarbiasa. Ia mempunyai sistem pemerintahan beraja di mana Sultan Brunei adalah Muslim dan Brunei ialah sebuah negara Islam yang agama rasminya Islam. Akan tetapi taburan penduduk Muslimnya sekadar 51.9 peratus sahaja, mengikut anggaran oleh Pew Research Center pada tahun 2008.
Hampir separuh (kira-kira 48 peratus) daripada penduduk di Brunei bukan Muslim kerana mereka kaum minoriti yang berstatus ‘stateless people’.
Kebanyakan penduduk bukan warga di Brunei adalah etnik Cina yang tidak mempunyai hak-hak penuh dan faedah yang dinikmati seorang warga biasa. – laporan tahun 2012 oleh badan hak asasi Freedom House
Penduduk bukan warga (stateless people) tidak dibenarkan untuk memiliki tanah di Brunei. Mereka tidak mendapat rawatan kesihatan yang dibiayai penuh oleh kesultanan kaya-raya itu. Mereka tidak layak mendapat pendidikan percuma tahap pengajian tinggi. – laporan amalan hak asasi oleh Jabatan Negeri Amerika Syarikat (24 Mei 2012).
Brunei adalah sebuah negara kecil yang jumlah penduduknya pun kecil, iaitu 390,000 orang: Melayu (67%), Cina (15%), pribumi (6%) and Lain-lain (12%).
Jumlah stateless people 21,000 orang (5.4%) dan seperti yang disebut tadi, kebanyakan mereka Cina. Kewarganegaraan tidak diberikan secara automatik.
Sesiapa yang ingin memohon untuk menjadi warga Brunei dikehendaki lulus ujian yang mana calon tersebut wajib menunjukkan bahawa dia memahami budaya dan bahasa Melayu.

Jus sanguinis

Kewarganegaraan Brunei ditentukan melalui prinsip jus sanguinis (mengikut kerakyatan ibubapa). Istilah tersebut adalah bahasa Latin dan bermaksud “right of blood” atau hak keturunan.
Talian ‘darah’ amat mustahak bagi banyak negara bangsa.
In Brunei, seorang menjadi warga mengikut operasi undang-undang sekiranya dia Melayu — merangkumi Belait, Bisaya, Dusun, Kedayan, Murut dan Melayu Tutong”(sumber sini).
Pada lumrahnya, manusia mementingkan etnik.
Ambil contoh United Kingdom yang terdiri daripada Ireland Utara, Scotland, England dan Wales.

Orang British menggelar diri mereka orang Irish, orang Scot, orang English dan orang Welsh, lebih kurang macam orang Malaysia menggelar diri kita Melayu, Cina, India dan sebagainya.
Kita di Malaysia berlainan agama dan berbeza warna kulit.
Orang asal Irish, Scot, English dan Welsh sama agama (Kristian) dan sama warna kulit (putih). Namun mereka masih lagi nekad untuk membeza-bezakan diri mereka.
Seorang Irish, misalan kata, enggan dikenali sebagai orang English.
Dua tahun kelak, Scotland akan mengadakan referendum untuk menentukan sama ada orang Scot mahu keluar daripada UK dan seterusnya negeri tersebut menjadi sebuah republik berdikari.
Perkembangan ini membayangkan betapa kuatnya jatidiri orang Scot, yang lebih Scot daripada British.
Untuk sekian lama, gerila IRA telah berperang saudara berhasrat akan pemisahan Ireland Utara daripada Great Britain – pulau besar terdiri England, Scotland dan Wales – supaya boleh bergabung semula dengan Ireland kerana jati diri mereka ialah sebagai orang Irish.
Di serata dunia, pengenalan diri mengikut etnik adalah begitu mendalam. Contohnya orang Kurd mahu menubuhkan sebuah negara Kurdistan khusus untuk etnik mereka.
Hanya DAP di Malaysia yang mendabik dada serta beriya-iya mengaku ahli-ahli Firstersnya tidak mempunyai pengenalan diri berlandaskan kaum. Meskipun demikian, mereka tidak boleh duduk diam tengok golongan mamak.

18 comments:

YB Raz said...

kasi lempang je cina dap ni..nik ajis pun x ley duk brunei sebab dia taknak mengaku dia orang mnelayu..

Anonymous said...

Sbb tu aku emphasize..dalam dunia ni da 2 cebisan cina pokemakk..,,

1. Cina DAP pokemak kat Malaysia
2. Cina PAP pokemak kat Singapore

Bangsat teramat....

Anonymous said...

Se eloknya utk puak yg xsedo diri esp puak TOKONG kat Malaysia patot di buat gitu..sekrg neh tgkla dah jadi KACOK NAIK JUNJONG ...

Smp berani mnghina pemimpin2 Melayu/Islam...

Anonymous said...

baru aku paham kenapa selalu sgt. budak 2 komen mamak3.. bg kita kita trima mamak.mcm agama kita jugak...

rupa2

pencacai dap latu..mereka.aktif online bro..seiras melayu bro..

Anonymous said...

Brunei kena belajar pengajaran dari Malaysia. Konsep Jus-soli skrg sudah jadi duri dalam daging.

Bangsa Cina kafir ini mmg bila mereka dlm bilangan kecil mereka berbaik2 dan sanggup jilat kaki kita (dulu cina yg tukang angkut najis sblm zaman tandas berkumbahan wujud di Tanah Melayu).

Org Melayu pula bangsa yang cepat kasihankan bangsa lain tetapi sanggup berbunuh dengan bangsa Melayu sendiri.

Sebab itu Cina mudah 'naik lemak', dan sekrang akibat beri mereka kerakyatan, 50 tahun shj mereka sudah mula makan kita.

Brunei jangan korbankan tanah air. Jangan sama sekali beri kerakyatan kepada bangsa parasit ini. Melainkan yg beragama Islam dan sudah jelas beramal dgn Islam.

Kesilapan pemimpin lalu berikan kerakyatan mudah kepada bangsa khianat Cina ini menyebabkan kita 'makan hati' berpanjangan. Sudah dapat kerakyatan, ditekan pula kerajaan supaya beri dana untuk sekolah aliran mereka, kemudian kerajaan terpaksa benarkan macam2 kemaksiatan yang mereka amalkan. Arak-Judi-Pelacuran susah nk dihapuskan kerana alasan ada Cina dan India kafir.

Brunei jangan sama sekali kasihankan mereka bangsa Cina. Mereka ada benua mereka yang sangat besar. Jika diberikan hak kerakyatan, tunggulah satu masa nanti merekan akan 'gigit' dan 'makan' tuan rumah balik.

Anonymous said...

Adalah penting kesetiaan seseorang rakyat kepada negara, tiada guna seseorang yang tidak setia dan khianat menjadi seseorang warga negara. Kesetiaan kepada negara adalah menumpukan taat setia kepada negara dengan sepenuh penumpuan. Ada pihak yang tidak faham akan perkara ini akan menuduh tindakan ini sebagai asobiyah, mereka menuduh nasionalis sebagai asobiyah sedangkan perbezaan nasionalis dan asobiyah adalah amat jelas di mana nasionalis menyayangi bangsa dan negara tetapi tidak mengainaya orang lain, tindakan membenci bangsa lain bukanlah nasionalis, tetapi sikap ekstrimis dan fanatik, golongan pelampau perkauman. Nasionalis adalah berbeza dengan perkauman, kerana nasionalis bersifat kebangsaan yang mahu memajukan bangsa dan negara tetapi tidak menindas orang lain, perkauman pula adalah bersikap rasa benci kepada kaum lain selain dari kaumnya sendiri. Perkauman adalah sebahagian dari asobiyah kerana sikap berpuak-puak, kumpulan tertentu yang fanatik juga adalah asobiyah hinggakan sanggup membela kemungkaran, kemaksiatan, kezaliman kerana dilakukan oleh puak mereka sendiri.

Ramai pihak menuduh UMNO adalah asobiyah, tetapi UMNO hanyalah nasionalis, tidak ada pun orang Cina dan India yang diainaya semata-mata untuk kepentingan orang bumiputera, tuduhan bahawa UMNO adalah asobiyah adalah suatu tindakan keji untuk memburukkan UMNO di mata masyarakat terutama kepada bukan bumiputera dan bukan Islam demi meraih sokongan politik sahaja.

Rakyat Malaysia perlu sedar, ancaman yang sedang dihadapi oleh negara iaitu golongan pelampau yang bersikap asobiyah dengan menggunakan helah hak asasi manusia untuk membela segala tingkah laku buruk mereka. Mereka membela perbuatan mungkar dan keji dengan alasan hak asasi manusia, mereka membela keganasan dengan alasan hak asasi manusia, mereka membela pembohongan, penipuan, dalam penulisan mereka dalam akhbar peroska mereka dan internet sebagai hak asasi manusia, kononnya kebebasan bersuara sedangkan mereka sendiri adalah golongan perosak yang sangat berbahaya kepada manusia dengan propaganda jahat unuk menghancurkan keamanan negara ini supaya mereka dapat meraih sokongan politik untuk merampas kuasa demi kepentingan nafsu serakah mereka.

Pihak kerajaan perlu tegas dalam penguatkuasaan undang-undang, Akta Perhimpunan Aman dan Akta Keharmonian Nasional adalah suatu kelemahan yang nyata akibat silap percaturan oleh pihak kerajaan hinggakan anasir komunis, subversif, ajaran sesat, pelampau, perosak dan macam-macam perkumpulan jahat yang mahu memporak perandakan negara ini dapat bergerak dengan berleluasa selepas Akta Keselamatan Dalam Negeri dimansuhkan dan digantikan dengan akta yang tempang dan cacat iaitu Akta Perhimpunan Aman yang memberikan ruang yang seluas-luasnya untuk golongan komunis, subversif, perosak, ajaran sesat dan perkumpulan jahat untuk bergerak aktif di sana sini dengan sewenang-wenangnya.

Negara ini akan hancur, masyarakat akan porak peranda jika tindakan pembetulan tidak dilakukan dengan segera, ini adalah suatu perkara yang sangat serius dan sangat berbahaya jika dibiarkan berterusan maka kehancuran kepada negara dan masyarakat akan tidak dapat dielakkan dan kita terpaksa tunggu berpuluh tahun atau mungkin beratus tahun untuk memulihkan keadaan jika kehancuran ini berlaku.

Bersambung..............

Anonymous said...

Sambungan...............

Kita tidak mengambil iktibar dari apa yang berlaku di sekeliling kita, sejarah yang telah berlaku tidak diambil peduli, kehancuran empayar besar zaman silam, malahan pergolak zaman moden seperti di Afghanistan, Iraq, Syria, Mesir, Libya, Zaire, Yugoslavia, dan di banyak negara lain telah membuktikan kehancuran sesebuah negara dan masyarakat itu amat sukar untuk dipulihkan, kerana Afghanistan, sejak tahun 1979 hingga kini tidak pernah aman, di Iraq dari tahun 2003, di Syria, Libya, Mesir masing-masing tahun 2011 pun masih bergola dengan berpuluh ribu kematian, di Yugoslavia, kehancuran Yugoslavia mewujudkan negara-negara kecil, tetapi masih bergolak akibat pertelingkahan etnik sejak tahun 1991 lagi, dan berbagai masalah di sekeliling kita yang tidak kita ambil peduli dan ambil berat akan kepentingan melindungi keselaman negara ini demi kesejahtaraan negara dan rakyat.

Rakyat mesti melindungi negara ini dengan menentang gerakan komunis, subversif, ajaran sesat dan perkumpulan jahat yang ingin menghancurkan keamanan yang kita kecapi kini demi kepentingan politik keji mereka.

Pihak kerajaan perlu bertegas, perlu melindungi negara ini dengan peraturan dan undang-undang yang perlu demi keselamatan negara, ISA perlu dikembalikan, negara ini tidak perlukan akta bodoh seperti Akta Perhimpunan Aman yang tidak berguna itu.

Bersatulah demi keamanan dan kesejahteraan negara supaya maruah agama, bangsa dan tanah air dapat ditegakkan semula.

PRU 13 hancurkan anasir komunis dan subversif Penipu Rakyat perosak masyarakat dan pengkhianat negara.

PRU 13 undilah Barisan Nasional demi agama, bangsa dan tanah air.

Takbir! Allahuakbar. Sejahtera Malaysia.

Encik Mohamad.

Anonymous said...

GAP tak best la kalau moderate macam ni, pasal Bomo Siam mangkuk hayun anjing suruhan DAP itu, dia ni jadi wayar putus terlebih sangat lepas aku tak komen lanyak dia teruk-teruk, maklumlah sibuk sikit baru-baru ni.

Apa pun GAP, sila biarkan Bomo Siam tak guna tu beri komen jahanam dia, tahulah aku melanyak dia macam dulu, dulu dia sama dengan anak sedara dia si zat dan sepupu dia si zali dan anak dia sepuluh tu kena lanyak cukup-cukup sampai tak mampu nak angkat muka.

Inilah ajaran Penipu Rakyat perosak masyarakat, penghancur negara yang mengajarkan orang ramai jadi jahat macam mereka, saya tidak tahulah apa jenis manusia mereka ini, mungkin inilah mini yakjuj makjuj untuk memperingatkan kita akan tentang pentingnya bersatu padu.

Penipu Rakyat jahanam!

Penipu Rakyat perosak!

Penipu Rakyat pembohong!

Penipu Rakyat golongan subversif!

Penipu Rakyat komunis!

PRU 13 undilah Barisan Nasional demi agama, bangsa dan tanah air.

Anonymous said...

good job GAP....

HARAP DPT BUAT LOGO GAP

DIKENANG DAP SEUMUR HIDUP

Anonymous said...

PR tu sebenarnya BUKAN Pakatan Rakyat. PR sebenarnya ialah Pemerintahan Republik. so masih nak sokong? hehe

TQ BRO FOR THIS TEXT

abb said...

sila ke laman fb dap,
sila baca....itupun kalau faham

agaknya ahli pas faham kut sebab tu
depa sokong

GotYou! said...

Sepatutnya kita buat macam Brunei tu. Tiada kerakyatan bagi pendatang yang datang naik tongkang. Biarlah selama2nya jadi pemastautin tetap tanpa pengiktirafan warga negara. Diberi betis nak peha, beginilah jadinya! Sebesar2 negara China tu tak cukup bagi mereka, nak jadi raja pula di negara yang buat dia orang kaya raya! Dasar bajingan!

Anonymous said...

Well said En. Mohamad.

Mohon Tuan tulis dan hantar ke Utusan / Berita supaya orang melayu kita sedar..

Ya Allah..apa la dugaan yg KAU beri ni. Kenapalah lahirnya Dajjal Melayu. Kini saudara seislamku bermusuhan. Ya Allah, selamatkanlah Malaysia dari propaganda Dajjal lakhanatullah. Amin

Anonymous said...

Pembatulan fakta : Penduduk Islam di Brunei bukannya 51.9% tetapi adalah 67%.

Anonymous said...

Sangat2 setuju. Aku mmg sgt benci dgn bangsa real rasis ni. Kite pasni jgn kesian sgt dgn diaorg ni. Kalo ada peluang jgn bg can langsung dgn bangsa jenis ni.

Anonymous said...

Dengan bangsa cina ni ada satu perkataan paling tepat ' berhati hati ' ...!!
Kerna mmg begitulah resam dan perangainya bangsa cina ....bila seorang dia diam bila ramai dia tunjuk samseng , bila miskin dia berbahasa tpi bila kaya dia semakin tamak , diberi betis hendak peha , dpt peha dia minta jantung
tak sedar diri diuntung ,bngsa pendatang tak tahu mengenang budi ,itulah dia sifat perangai simata sepet

Jgn diberi kepercayaan ....harus beringat ,jgn yakin ia akan baik walau semanis madu kata katanya,itulah sifat si bangsa cina

Anonymous said...

Mak aih pnjang ny nk bca..tp ok gak.dpat pngetahuan am.hehe..mudahan brunei nada smua atu.amin...salam to bloggrz n readerz..

Anonymous said...

Mak aih pnjang ny nk bca..tp ok gak.dpat pngetahuan am.hehe..mudahan brunei nada smua atu.amin...salam to bloggrz n readerz..