Sunday, December 29, 2013

SUASANA BUY MALAY FIRST CONTOH TERBAIK DI SHAH ALAM. BANDAR PENIAGA MELAYU LAIN PERLU DICAMBAHKAN LAGI !


shah alam dah makin sesak. shah alam yang aku maksudkan di sebelah sisi bermula dengan seksyen 2 hinggalah seksyen 14.

kalau nak bercakap mengenai suasana BUY MALAY FIRST, boleh pergi ke shah alam.

dulu ramai yang bertumpu di seksyen 9, namun atas keterbatasan bilangan rumah kedai ramai pembeli melayu kini sudah menumpukan urusan jual beli di kawasan seksyen 7 shah alam.

ada peniaga melayu sudah berani bukak kedai jual kek lapis sarawak dengan menyewa keseluruhan unit bawah.

dulu perniagaan car wash dimonopoli oleh bangsa india, namun suasana ini tak berlaku di shah alam.

di kawasan shop lot seksyen 7 , hampir terdapat 10 peniaga melayu yang bukak kedai car wash.

menariknya lagi, ada salon melayu dah berani fight harga dengan peniaga cinabeng.

cakap bab kedai makan, sentiasa penuh sesak tak kira ia kedai mamak atau kedai melayu.

di sebelah sisi seksyen 7 yang ada kawasan shop lot baru, ianya hampir dimonopoli oleh peniaga melayu.

kedai pakaian ,busana, tudung,pakaian haji dan segala mengenai trending terkini, shah alam dilihat sudah mendahului .

orang melayu dah jarang bercakap mengenai kain jualan murah di tangkak dan nilai.

orang melayu dah mula bercakap mengenai barang jualan yang boleh didapati di shah alam.

cakap bab kedai printing dan dobi, korang tengoklah betapa banyaknya longgokan unit ini di shah alam. 

ramai politician bercakap mengenai ekuiti pemilikan aset perniagaan bumiputra. 

ada jiran aku yang kerja kat jakel bagitau, usaha syarikat jakel beli lot kedai utama dan disewakan kepada peniaga melayu adalah satu tindakan terpuji.

tempias branding seperti ini katanya, telah menyebabkan peniaga melayu yang lain boleh buat sales harian mencecah anggaran RM6-8 ribu sehari. 

melayu mesti tolong melayu.


aku mengharapkan suasana BUY MALAY FIRST yang kuat rohnya ini diperkukuhkan lagi di shah alam bila hospital dah siap kelak.

harapan aku, pihak PUNB ,MARA dan lain lain agensi jumpa peruncit melayu ni dan cubalah anjakkan ekonomi mereka dengan memberikan PELUANG PEMILIKAN ASET kedai.

dengan ini, peniaga melayu ni taklah kena tekan dengan owner cinabeng yang akan menaikkan kadar sewa bila tengok bisnes melayu berjaya.

dalam bab perniagaan melayu ada terdapat 2 stage utama.

pertama, mereka berniaga dan mampu berjaya.

keduanya, mereka ini perlu diberikan peluang untuk memiliki lot kedai tanpa perlu risau akan kenaikan caj sewa bulanan yang biasa cinabeng buat.

aku teringin nak tengok GM KLANG yang cina kuasai itu tumbang di tangan melayu.

29 comments:

Unknown said...

Salam GAP, saya merasa bangga ramai melayu shah alam terlibat dengan bisnes,selain seksyen 7,cuba GAP tengok up town shah alam seksyen 24,500 peniaga hanya 2 orang sahaja cina,dulu india dengan cina ramai,namun semua jual lot kedai kerana tidak boleh bersaing dengan peniaga melayu,now tinggal 2 peniaga cina sahaja

Anonymous said...

Almost 90% pengunjung GM Klang adalah org melayu..aku tau sgt pasal aku duk di klang n rumah aku cuma 10min dari GM..dulu aku biasa gak pegi GM ni tapi skang dah kurang sgt..brg2 kat GM ni mmg la murah tapi dari segi kualiti mmg hancur la..

maae said...

Sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit. Tanam lah kesedaran berniaga demi anak-anak Melayu.

Kita ubah mentaliti mereka, berniaga dan berkerja seiringan. Bukan lagi makan gaji penuh dengan majikan. Melayu mesti menjadi majikan sendiri.

GAP selalu lah beri peringatan. Ini dakwah kepada mereka yang terlibat di alam siber, pahala yang tinggi nilai nya di sisi Tuhan, di guna dengan betul yang kebanyakkan di salah guna sebagai senjata memfitnah dan menggalak perbuatan lagho.

Semoga Allah SWT merahmati.

Anonymous said...

Nanti ada orang Melayu yang menghancurkannya. Orang Melayu mana boleh tengok orang Melayu lain senang. Contoh terbaik Anwar mana boleh senang dengan kekayaan Syed Mokhtar

Anonymous said...

Tuiii tu bro....shahalam tu dibina dgn keringat umno....

Tapi harap mlayu yg continue pembangunan sahalam tu kene teruskan agenda bumiputra di sahalam....

Setiap kedai yg dibuka hendaklah dijual pd bumiputra saja...

Bangsa lain cuma sewa saja...

Sahalam tu dah jd mcm bando pencen mcm tmn malawati...

Org melayu byk yg dah pencen dan nak niaga kat situ....

Bg peluang pd diaorg memiliki harta...

Anonymous said...

MELAYU tolong MELAYU...
ISLAM tolong MELAYU....

Anonymous said...

melayu tipu melayu...sibuk merancakkan kempen beli melayu...melayu dah kena pau dan kena main belakang...anak tiri najib beli kondo kat new york bernilai RM110 juta...membiayai pembikinan filem dumb and dumber to, wolf of wall street lakonan leonardo dicaprio...mana dapat duit tu semua...melayu betul2 ditipu oleh umno elit...bila melayu di tepi jalan nak kaya...

Anonymous said...

20 MILLION MALAYS HAVE THE POWER

THE POWER TO BANCRUPT 5 MILLION PENDATANG CINA SEPET TAK SEDAR DIRI

BCL..BUY CHINESE LAST

anti LGBT, kominis dan DAPpigs said...

Aku memang dah lama buy Islam,Melayu dan Bumiputra FIRST. Cinabeng can go fly kite. Apa2pun aku akan cari kedai melayu dulu. kalau dah tak ada sangat2 baru aku jengah kedai bangsa mata sepet ni.

Anonymous said...

Congrat Bro,
Kalau keadaan ini berterusan,tidak mustahil GM Klang jugak akan jatuh ke tangan Melayu.Tetapi keadaan ini akan menjadi sebaliknya jika cina menggunakan BN utk merampas semula kawasan berpotensi tinggi ini utk dimonopoli.
Cina dan India telah lama memboikot barangan dan perniagaan Melayu kerana mereka mempunyai pilihan.Kini Melayu mesti memastikan bahawa pendatang ini dan pendatang lain tidak mempunyai pilihan lain melainkan membeli dari Melayu.
Apa yg dkhuatiri adalah Melayu politik yg berjiwa Cina dan juga DPPMM (Dewan perniagaan peniaga Melayu Malaysia) yg hanya tinggal Dewannya sahaja, ini akan campurtangan utk memastikan bulanan mereka tidak diganggu gugat olih peniaga Melayu picisan.

Mara telah wujud sekelian lama, tetapi berapa jutawan melayu yg telah dilahirkan olih MARA. Perangin Mall P.Pinang yg disewa olih MARA hanya melepaskan batuk ditangga.

Sejauh mana Najib serius dalam memeperkasakan peniaga Melayu atau sekadar membuat opera cina utk mendiamkan rakyat marhaen dan terus mengayakan puak Kapitalis Malaysia yg telah sedia kayaraya.

Peluang ekonomi harus diberi kpd peniaga Melayu yg sekian lama teraba-raba. Apa yg jelas di zaman Najib ini, peluang tidak diberi bahkan tekanan ekonomi yg diberi dgn segala kenaikan.Sejauh mana benarnya Manifesto BN. Inilah yg dikatakan sebagai "Bubble Leader". Manifesto beranika tetapi realitinya bagai buih-buih dilautan. Kosong lagi hampas.

Satu tekad bagi peniaga Melayu, Bangun tanpa bantuan mana-mana partai kerana bantuan ini mempunyai maksud yg tersirat , iaitu agar kita menghalalkan apa yg akan mereka lakukan selepas menang pilihanraya.

Anonymous said...

Cakap pandai nak boikot bisnes Cina, cuba orang Melayu boikot Sogo di Jalan TAR, Jalan Raja Laut tu. Tuan punya Sogo adalah Cina, pelanggan 99% Melayu. Cuba lakukan yg sepatutnye, jangan pakai cakap saja memanjang!

Anonymous said...

Aku setuju.

Anonymous said...

Salam. Setuju dengan komen sebelum ini. Saya rasa tak patut kita highlight Jakel..kita patut sokong perjuangan mereka kerana mereka tu satu-satunya syarikat islam yang mampu bersaing dengan cina-cina barua yang telah lama menjajah negara kita.Saya tak pasti tentang kebenaran berita Jakel membeli banyak tanah DBKL,boleh jadi DBKL menolak permohonan syarikat lain sebelum ini adalah kerana dibelakang syarikat itu semua sebenarnya cina-cina barua ni. Dan mungkin setelah dikaji,hanya Jakel satu-satunya syarikat yang genuine muslim..Kita harus berprasangka baik dalam semua perkara,kalau nak fikir negatif jek,semua masalah takkan selesai.Lagipun semua orang tahu Jakel ni Family business,anda pun mungkin terbaca arkitel-artikel berkaitan mereka di surat khabar. Mereka adik beradik berkorban banyak perkara dalam hidup mereka untuk memastikan perniagaan mereka berjaya dan ditahap sekarang..Saya adalah seorang Sarjana dalam bidang Hartanah. Utk pengetahuan pembaca saya pernah membuat kajian tentang pemilikan hartanah di lembah klang,semua hartanah-hartanah utama dikuasai oleh cina-cina barua ini dan sebenarnya kita sudahpun dijajah..Kita harus melaksanakan 'JIHAD EKONOMI' bagi memastikan islam tidak mundur..Bagi pendapat peribadi saya,apa yang Jakel lakukan ini adalah suatu langkah dalam "JIhad Ekonomi' yang mana sepatutnya semua usahawan-usahawan muslim kita patut contohi..Kalaupun benar berita Jakel bakal menguasai pasaran Hartanah,saya rasa kita sebagai umat islam harus berasa bangga kerana jakel sekurang-kurangnya membayar Zakat. Ramai orang islam yang boleh mendapat manfaat daripada kekayaan mereka. Kalu nak dikirakan kebaikan mereka pun terlalu banyak untuk dikatakan, kita selalu boleh mendengar jakel membantu anak yatim,jakel membantu pembinaan masjid,jakel sponsor carpet masjid,jakel bantu ibu tunggal dan mcm2 lagi..Dan tak salah pekerja mereka pun lebih 5000 org dimana semuanya islam..mana ada usahawan muslim kita yang ada pekerja seramai 5000 org yang semuanya islam..memang kena salute Jakel..

Teringat satu lirik lagu yang saya benar-benar sudah mula merasakan sekarang..

Anak kecil main api
Terbakar hatinya yang sepi
Air mata darah bercampur keringat
Bumi dipijak milik orang

Nenek moyang kaya-raya
Tergadai seluruh harta benda
Akibat sengketa di antara kita
Cinta lenyap di arus zaman

Indahnya bumi kita
Warisan berkurun lamanya
Hasil mengalir ke tangan yang lain
Kita kan merintih sendiri

Daripada lirik lagu ini,moga akan membuka mata semua.."JIHAD EKONOMI"- ALLAHU AKHBAR - Drpd Hamba Allah Yang Fakir

Anonymous said...

Mana dapat duit tu semua? Kamu ni tak habis habis dengan prasangka. Kamu tak ada faktanya tapi kamu dah bercakap seperti orang tu betul pencuri. Tapi kalau kamu ada faktanya silakan buat laporan. Aku akan sokong kamu. Jangan main tuduh tuduh saja sebab dukhuatiri kamu hanya menjadi penyebar fitnah. Istighfarlah sekiranya kamu seorang muslim.

Anonymous said...

bangga sangat.... hidup melayu..
memang lah nak boikot 100% peniaga cina memang sukar tapi dapat buat semampu boleh pun sudah bagus pasti tiada masaalah.. nak maju seperti cina sekelip mata memang tak boleh tapi sedikit2 pasti boleh.. tak mustahil masa depan akan banyak di bandar2/pekan2 akan ada kedai2 melayu yg disokong oleh pembeli2 melayu.. seperti kaum cina yg menyokong kaum mereka berniaga..

kepada melayu yg sehati sejiwa dgn cina teruskanlah dgn usaha memakmurkan peniaga cina, cina hanya ampu "wah manyak mangus itu melayu, wa kasi kulang halega ma.. mari2.. lepas tu melayu pun balik tak tidur lena sbb dapat puji2an dari peniaga cina dgn harga yg konon2nya dah dikurangkan tapi sebenarnya dah kena kencing dgn cina, cina dalam hati pun cakap "haiyaa.. manyak bodoh itu melayu.. sinang kencing maa..

melayu first...
cina..?? terdesak je.. bro

Anonymous said...

Sila check fakta tu dulu. dia kaya dgn keringat sendiri dan cari mkn di luar negeri puluhan tahun dah Kita org melayu berbanggalah dgn kejayaan Anak bangsa Kita. Jgn hasad dengki dan lekas sangat percaya dgn cerita cyber .

Anonymous said...

betul tu.....rata2 muka melayu Yg shopping Kat sogo...melayu habits duit utk kayakan cina

Anonymous said...

Anon 637 adalah barua cina. Pedulikkan dia

Anonymous said...

lu citer apa bro...nyanyok ke...ketepikan dulu lu punya dajal...kita sekarang citer bab melayu...tak kira lu pas ke...umno ke...pkr ke...janji lu melayu...lainlah lu cinababi...jangan alih tajuk. lain kali lu citer tok nenek rosmah beli new york pulak... ada masalah?

Reflect Reflectonthis said...

Jawapan kepada Anonymous said...
///melayu tipu melayu...sibuk merancakkan kempen beli melayu...melayu dah kena pau dan kena main belakang...anak tiri najib beli kondo kat new york bernilai RM110 juta...membiayai pembikinan filem dumb and dumber to, wolf of wall street lakonan leonardo dicaprio...mana dapat duit tu semua...melayu betul2 ditipu oleh umno elit...bila melayu di tepi jalan nak kaya.../// My reply: Itu adalah suatu komen yang tipikal, lemah dan tidak berasas. Tiada bukti sahih. Berbau busuk dan berunsur fitnah. Sebenarnya anak perempuan Anwar, si Nurul itu yang terlibat secara langsung dalam menaja pembikinan filem Hollywood bertajuk...."My Father's Turmeric Store"(Setor Kunyit Ayahku).....Kalau nak bukti?

Melayu Perak said...

tengok video nih jika anda orang melayu....

http://www.youtube.com/watch?v=qQreBYu8AoM&feature=share

Anonymous said...

Sokong perniagaan melayu..

Anonymous said...

Aku lak kalu p beli barang katvTesco,nak je aku sound makcik2 yg beli barang dapur tu,jgan beli barang cina ,belambak lagi barang melayu,myak saji mee saji,beras kluaran melayu,.....boleh bg idea tak cam nak bg tau depa2 ni?

Anonymous said...

1.Melayu yg nak tolong Melayu kena ada duit. Duit pulak datang dari sumber pendapatan - kerja.
2. Bila Melayu dah maju di Shah Alam (Shah Alam = bandaraya Melayu, PJ = bandaraya cina), jgn pulak bertukar jadi Little Jakarta ke, Little Bangladash ke, mcm2 little tapi big!

Anonymous said...

Vincent tan beli cardiff..takper.... dia kaya.. tony f beli qpr...takper dia kaya...anak rosmah beli kondo..tak boleh sbb dia pakai duit rakyat...kepala hotak ko.... buat filem kt holywood ni... ko invest 1 juta pun ko boleh kaya sekelip mata kalau filem ko meletup...boss aku yang ada kompeni kecik pun ada 5-6 juta dalam bank, takkan la najib takde duit sebanyak tu utk bagi modal kat anak dia buat bisnes.... tu la reseki nama dia...

Anonymous said...

Dah lah jangan layan dia tu, sebab Anus december 29, 2013 at 1:46pm tu bukannya Melayu pun. Dia saja nak sabotaj kempen buy Malay first.

Anonymous said...

"Nak maju sekelip mata seperti cina". cina tidaklah sehebat yang saudara sangkakan kerana mereka dahulu telah mendapat pembelaan dan nikmat dari penjajah british sehingga menjadikan mereka kaya raya dan mempunyai modal besar untuk bagsa mereka manakala Melayu telah dipinggirkan malah ditindas dalam diam dan dibiarkan melarat dipelosok-pelosok terpencil. sungguh malang bagi kita ialah semua hasil kekayaan mereka berpunca dari hak-hak Melayu yang mereka rampas melalui british.

Anonymous said...

Jangan dilayan anus 637 tu. Melayu teruskan perjuangan.

Anonymous said...

dimana ada UiTM disitu peniaga melayu boleh maju...