Wednesday, February 12, 2014

CARA PEMIKIRAN BELACAN PERLU DIUBAH .


perkataan dan ayat yang selama ini menyebabkan melayu longlai, ke belakang dan diambil kesempatan untuk ditekan...

TAKPE LAH.
BIARKAN LAH..
BIARLAH ORANG LAIN BUAT KAT KITA, JANGAN KITA BUAT KAT ORANG.
BAGI CAN LAH..
ITU DIA PUNYA HAL LAH..
BERSABARLAH..
HARAP DIA SEDAR LAH..
BUKAN SEMUA MACAM TU...

tanpa sedar atau tak sedar, pemikiran seperti di atas telah menyebabkan kita dilihat lemah dan terlalu lemah.

budaya pemikiran seperti ini telah merugikan melayu. orang asing mengambil kesempatan di atas kelemahan dalam kebaikan melampau orang melayu.

hakikat politik sekarang memperlihatkan kejayaan orang asing yang berjaya memperbodohkan segelintir melayu hinggakan melayu yang lain pun terikut sama untuk menjadi bodohan ikutan kepada melayu pertama yang dimaksudkan.

kita dah tak tegas.

kebaikan kita terlalu bohsia hinggakan semua orang boleh guna dan gegar otak melayu sampai melayu yang pada asasnya berfikiran benar, sudah menjadi kerdil takut...

asakan otak kepada melayu untuk melakukan perubahan dalam pemikiran perlu dilakukan.

melayu perlu mengajar melayu untuk jadi kurang ajar kepada si pengkurang ajar.

bukannya dilihat menikus takut kerana penilaian politik.

anak belacan perlu jadi tegas. berani bercakap benar dan tidak takut untuk menegakkan hak .

hak islam dan melayu perlu menjadi keutamaan.

ada kelompok bumiputra di sebuah negara mula menampakkan riak ketidakpuasan terhadap banyak keputusan kerajaan.

kelompok bumiputra ini mulai merasa tekanan akibat dasar kerajaan yang terlalu mementingkan kelompok imigran yang membawa masuk nama dan wang lantas dijadikan permastautin.

kelompok bumiputra pada saat ini mula menyerang kelompok pendatang. kata mereka, pendatang ini telah mengancam kedudukan dan hak mereka.

bumiputra yang aku maksudkan ini adalah singaporean yang berbangsa cina, disebut bumiputra kerana mereka adalah bumiputra di singapura.

soalan mempertahankan hak bangsa sebenarnya tidak salah.

cina singapura sudah bangkit mempertahankan hak bumiputranya yang cuba dirampas oleh imigran.

serbia pernah bunuh bosnia atas nama bangsa.

chezh dan slovakia yang dulunya dikenali sebagai czeckoslovakia kini berpecah negara atas nama bangsa.

hari ini belacan diserang kiri dan kanan.
justifikasi serangan kononnya atas nama hak asasi.

memilukan bilamana ada belacan sanggup jadi benteng kepada cinabeng yang menghina bangsa melayu sendiri.

di sebelah belacan yang lain pula nampak takut untuk mempertahankan maruah bila diserang.

kerana dilihat lemah lah, kita senantiasa diserang tanpa ada rasa takut pun dari si pelaku.

sepertimana perkataan di atas, BIARKANLAH, SABARLAH DLL inilah yang menjadi punca penyangak naik tocang.

kerana perkataan di atas lah, kita memperlihatkan kepada mereka yang kita ini sebenarnya berotak lemah.

saat politik sebegini, politik tolak ansur patutnya dah takde dalam kamus belacan.

salah katakan salah, benar katakan benar.
tak perlu menjaga hati jika maruah sendiri dicemari.

kalau perkataan di atas terus BERLELUASA DI KALANGAN OTAK DAN PEMIKIRAN PEMIMPIN, TAK LAMA LAGI MASA DEPAN BANGSA AKAN MALAP DAN LENYAP.

saat itu, perkataan menyesal kemudian dah tak berguna.

kuasa pemimpin melayu dalam sektor demokrasi berlandaskan kepada undi.
belacan ada kuasa undi.

belacan perlu bangkit bagitau pemimpin apa yang benar dan salah.

otak belacan wajib buang ayat dan perkataan yang melemahkan otak.

terpulanglah kepada melayu... nak pemimpin belacan yang macamana... pas dah hancur, anwar lahabau...umno....





11 comments:

Anonymous said...

kita dah buat yang terbaik untuk bangsa belacan ini. undi telah diberi ,tapi malangnya ketua belacan ni macam taktau macammana nak gunakan kuasa. nanti bila belacan dah jadi kuih bulan baru nak bertindak dah terlambat.kuasa dah takde. diorang takpe, duit dlm baik bnyak angka 00000000 kat belakang

Anonymous said...

Wehhh...SAMM berkata jika ada sesapa yg membuat tawaran membotakkan ROSMAH MANSOR link kat sini

http://my.news.yahoo.com/video/bagaimana-jika-ada-tawaran-botakkan-060036878.html

oooiiii....ada beranikah SAMM pi bertembung dengan NGO2 yg buat tawaran RM1200 untuk tampaq Teresa Kok (TERASA TAKOK DALAM MULUT) tu.... Jgn harap badan besar saja..tibai duit BR1M, duit sekolah anak. Mana idola mereka Adam Adli...?? KxxE X DAK.. SAMM salah satu serpihan PKM la...

Anonymous said...

GAP melontarkan komponen "WHAT" mengenai orang Melayu yang mana sebanyak sedikitnya kita semua sudah ketahui. Hatta cinabeng pun lebih maklum mengenainya dan mengambil kesempatan di atas kepincangan tersebut.

Kita harap GAP melontarkan pula komponen "HOW" bagaimana kita hendak memperbetulkan kepincangan itu. Pun saya percaya kaedah-kaedahnya telah dituliskan dengan meluas di arena/platform lain. Tetapi berapa ramai Melayu yang membacanya?

Bagaimana kita hendak menggembleng mentaliti Melayu GAP?

Wallahualam. Alifmimyaro.

Anonymous said...

sikap biarlah....ni lah yang menyebabkan kita semakin melayu di bumi sendiri......


kalau umno masih teruskan sikap sebelum PRU 13....aku cukup percaya najib akan jadi pemimpin pembangkang selepas ini.....percayalah

Wak Domo said...

Sangat tepat. Sangat padat. Nukilan anda harus menjadi sentimen anak-anak dan pemimpin Melayu yang mahu bangsanya terus merdeka dan berdaulat... bukan sebagai ulat melata di bumi pusaka! Wassalaam.

Anonymous said...

contoh kecil kelemahan melayu , nama2 shopping mall dah tak ada mana dan identiti melayu, nama tempat pun dah tukar Bangsar South ? mmg satu hari nanti melayu senang dibangsatkan

Anonymous said...

Melayu belacan kajang umno pas jangan undi anwar kasi Amaran AWAS sama dia untuk pru 14. Carbeg,kuda lari kasi runtuh kalau mahu kita punya undi.

Anonymous said...

Sudah tidak ade lagi tempat melayu berharap.Dahan UMNO yang dikatekan kukuh dah rapuh.Sultan dan Raja2 juga dah tak berkuasa lagi.Baginda2 ini di turunkan kuasa mereka oleh pemimpin UMNO sendiri.Apakah anda sudah lupe?

Barangkali sudah di takdirkan oleh Tuhan yang bangse melayu akan pupus dari bumi melayu ini.

Tanah Melayu hanye tinggal dalam kenangan saje.Buku sejarah yang menceritakan hal ehwal tanah melayu akan di musnah,di bakar dan di lupuskan. Ini arahan pemerintah baru nanti.

Dalam parlemen pemimpin keturunan melayu hanya cari makan saje. Mulut kena zip.

Kalau panjang umur kite akan dapat saksikan peristiwa ini.Isyaalah.

By:Cikgu"S"

Anonymous said...

GAP kena tukar Dari panggil orang Melayu "Belacan".

Tu kan macam hina makanan harian orang Melayu.

Mungkin Bangsa Melayu harus tukar kepada Bangsa Mamak tak?

Melayu tu bermaksud "layu" Dan asyik dimelayukan oleh Bangsa Mamak.

GAP tu Mamak ke, Melayu?

Anonymous said...

GAP kena tukar Dari panggil orang Melayu "Belacan".

Tu kan macam hina makanan harian orang Melayu.

Mungkin Bangsa Melayu harus tukar kepada Bangsa Mamak tak?

Melayu tu bermaksud "layu" Dan asyik dimelayukan oleh Bangsa Mamak.

GAP tu Mamak ke, Melayu?

GAP KEMBALI said...

GAP kena tukar Dari panggil orang Melayu "Belacan".

Tu kan macam hina makanan harian orang Melayu.

Mungkin Bangsa Melayu harus tukar kepada Bangsa Mamak tak?

Melayu tu bermaksud "layu" Dan asyik dimelayukan oleh Bangsa Mamak.

GAP tu Mamak ke, Melayu?
----------------------------------

ANON HANG KENA BANYAK BELAJAR ILMU MELAYU YANG KAYA DENGAN KIAS..