Sunday, March 8, 2009

PPSMI : EVEN NIK AJIS N HADI PUNG TAK DONT KNOW ROYAK MALAY PROPERLY !

salam sejahtera to all my rakan-rakan friend n family, as per told oleh iklan digi n family. gap sudah lama tidak update blog not because kerana lupa, tetapi as u know i have a lot and little thing to do. so i busy sikit ok.

gap cuma want to told some story regarding beberapa mangkuks hayun ( the swinging bowl) yang hari ini berdemonstrasi di dalam kuala lumpur. demo kato..err sori they saying this kerajaan is very cruel to the child ( sangat zalim pada pelajar) kerana memaksa education in sains dan ilmu hisab di ajar dalam bahasa inggeris.


itu hari presiden of pas hj hadi telah mencarut perkataan 'celaka' ( telling bad word to other people). he is very angry because the kerajaan is mengajar-ing the ilmu hisab/sains in kafirin language. this is bad like 'bad' song by michael jackson, hj hadi said.

the spiritual leader ( pemimpin hantu) of pas nik ajis also men-slamming (hempas) kerajaan kerana tidak love pada bahasa melayu ( malay originating language). the spiritual leader ( pemimpin hantu) nik ajis keep telling people the umno is 'killing malay softly with his song' to the children of malaysia.

seperti as we know, the pakatan rakyat ( few monkey yang berpakat) always and kerap to sensationalise anything and everything from shit to shit, little to big.

today this mangkuks and hayun berdemonstrasi di KL. their face is very-very angry in televisen. in internet furthermore many story is telling frequently.

gap only have one advising to advice these people especially the 2 leader of pas nik ajis and hj hadi.

BEFORE YOU ORDERING YOUR PEOPLE TO DEMONSTRATE AND ANGRY TOWARD PPSMI, PLEASE TAKE A LOOK OF YOURSELF TO THE MIRROR THAT GANTUNG AT YOUR DINDING ?

ASK YOUR SELF, ALL THIS WHILE ADAKAH YOU 2 SPEAKING THE BAHASA MALAY 100% PROPERLY ?

MY JAWAPAN IS NO BROTHER (ABANG) !

BOTH OF YOU IS TALKING DIALEK KELANTAN DAN TRENGGANU , YOU KNOW ! SO PEKAT AND SO THICK,EVEN ANWAR THE MADER FAKER CANNOT UNDERSTAND WHAT BOTH OF U SAID !

AMBO MU,AMBO MU ! TUANG TUANG AND PUANG PUANG , SELAMAT JALANG !

NOW YOU WANT PEOPLE TO FOLLOW DEMOKRASI, WHAT IF I ASK ALL THE PEOPLE TO DEMONTRASI TO BOTH OF U TO REPAIR YOUR TOUNGE (LIDAH) SO THAT U CAN SPEAK THE BAHASA MELAYU PROPERLY, SO THEN YOU CAN ASK THE UMNO TO BRING BACK PPSMI TO BAHASANG MELAYU, PAHE DOK !

STUPIK MUNG ! AS THE PERIBAHASA MELAYU ( MALAY SIMILAR ACT AND WORD) SAID..

KATA DULANG PAKU SERPIH, KATA ORANG DIA YANG LEBIH
( SAID TRAY NAIL THAT HV BROKEN, YOU ARE MORE THAN OTHER PEOPLE)

40 comments:

Anonymous said...

Salam Gap,

Saya yakin posting anda ini disengajakan berbahasa rojak,betul?

Namun begitu, penggunaan tata bahasa Inggeris anda terlalu teruk walaupun maksud yg disampaikan difahami sepenuhnya...atau mungkin disengajakan?

Misalnya,diperenggan kedua..."gap cuma want to told some story"...grammar yg salah,sepatutnya to tell...

Anonymous said...

Salam bro,
Isu ini sengaja ditimbulkan untuk beri tekanan kepada kerajaan
minyak dah turun, tak relevan nak bantah.
Kalau isu ini selesai, mereka akan berarak lagi tentang tol.

Mereka akan terus mencari isu untuk dipolitikkan.
Kumbang tak hairan, mereka kii terdesak mahukan sokongan.Ketua mereka sedang dilambai-lambai pintu penjara sungai buluh.

Anonymous said...

Saudara GAP, post pada kali ini agak emosional, dan saya khuatir ia menyinggung rakan-rakan lain dari daerah Timur negara kita ini. Janganlah kerana tidak setuju dgn tindakan mereka, dialek Kelantan dan Terengganu terheret sama. Tanpa prejudis terhadap tuan GAP, yang mempunyai clear stand terhadap isu ini, pengheretan 2 dialek tersebut adalah kurang tepat. tambahan pula ia tetap sebahagian daripada Bahasa melayu yang istilah-istilah tersebut tersenarai dalam Kamus Dewan.

Secara peribadi, saya menyokong agar PPMSI di mansuhkan...tetapi tidak bermakna saya menyokong 100% cara yang dilaksanakan. Cuma, saya merasakan yang mereka tidak punya vehicle lain lagi yang dapat digunakan memandangkan usaha untuk mengadakan rundingan tidak dilayan. Jangan salah faham, saya tidak "nampak" Haji hadi di situ, tapi nampak Pak Samad, dan beberapa pejuang bangsa lain di sana.

Apapun, terima kasih Tuan GAP atas maklumat yang diberi.

Anonymous said...

vathubahasa kelantan atau ganu merupakan dialek melayu, orang kelantan dan ganu lebih bangga cakap dialek mereka sebab tidak agungkan bahasa lain,tidak seperti melayu elit yang berpendidikan inggeris yang berbagga jika berbicara dalam bahasa Inggeris, harap penulis dapat mencari isu lebih bagus, maafkan saya ...

Unknown said...

Apa untungnya kepada anak2 melayu jika dihapuskan bahasa inggeris dlm mata pelajaran matematik dan sains?.Tolong habak mai kat ambo?.Ambo nok tau gak,seronok ker kalu anak melayu bodoh dalam bahasa inggeris?Pelajaran bahasa Malaysiakan ada di ajar di sekolah.so.. apa masalahnya.Bukan kita buang bulat2 bahasa Malaysia.
Kemahiran berbahasa inggeris dapat di prektikkan dirumah oleh kaum cina dan india.Jadi mereka mudah menulis dan membaca di sekolah dan ditempat kerja.Berbeza dengan melayu.Di rumah mereka berbahasa melayu.Masa bila mereka nak berbahasa inggeris?.
Biar kita susah dahulu,bersenang kemudian.Tak rugi pong...

Anonymous said...

GAP MUNG KECIK GAPODIO NI,KAWE NOK PAHE PONG SUSOH BENA...

GAP KEMBALI said...

anon
gap sengaja 'merojakkan' bahasa manglish ini. nak tau kenapa ? kerana ada sebahagian pelajar (anak melayu) tidak reti langsung akan maksud beberapa perkataan dalam english, apatah lagi untuk berbicara.

dulu kita digemparkan dengan kekalutan siswazah melayu yang tidak mendapat pekerjaaan dengan manglishnya broken.

anak cina di SRJK (C) Bboleh menguasai 3 bahasa waktu persekolahan rendah. mandarin,bahasa melayu dan english. otak mereka dilatih tubi sejak kecil untuk berani bersituasi sedemikian.

kumbang
percayalah dalam tempioh terdekat ini (hingga najib menjadi PM) anwar tidak akan senang duduk. anwar akan politiking segala apa juaga isu yang ada untuk memberi damage yang teruk kepada najib, kerana itu sasarannya.

pokok pangkal isu PPSMI, hishamudin seharusnya terlebih awal mengadakan perbincangan dengan golongan 'keranda 152' . kerana slow beginilah PPSMI telah dipolitikkan.

bila aku melihat kertas peperiksaan budak2 ni, rupa-rupanya mereka MASIH lagi diberi pilihan untuk menjawapnya samada dalam bahasa melayu atau english.

jadi untuk menuduh mereka ini 'dipaksa' agak keterlaluan. sebenarnya mereka masih lagi diberi pilihan.

zairul
gap hargai komen anda. cuma gap berkias untuk memudahkan kita memahami 'politiking sensasi' pas dan anwar. silap hishamudin 'tidak bertindak awal' untuk mendengar masalah kumpulan 'keranda 152' ini.

orang tua seperti pak samad hatinya 'sensitif'. wajar didengari. dan anwar kesumatnya negatif. itu sahaja beza antara kumpulan sebenar dan kumpulan yang mensensasikan isu PPSMI.

hj hadi 'tidak nampak'..ya aku faham maksud kau. cuma semalam dia hanya menjadi boneka anwar sahaja. tidak tahu hujung pangkal, oleh sebab itulah gap 'berkias sakan' padanya.

anon
aku cuma menegur kaedah pas yang terikut2 game politik desperado anwar ini. pas zaman almarhum fadhil nor dan hj hadi/nik aziz jauh kaedahnya umpama langit dan bumi.

kombinasi hj hadi/nik ajis telah merosakkan kredibiliti mereka sendiri. waktu almarhum fadhil nor dan dr mahathir berada dalam kemuncak perbezaan pendapat, mereka masih dapat duduk bersama di DEB atas isu palestin. di situ mereka meletakkan kepentingan bersama menyelesaikan masalah.

apa yang aku perhatikan dalam demonstrasi semalam lebihkepada PERSOALAN EMOSI YANG MEMBUAK SEJAK KEJATUHAN DI PERAK dan dibawa kejalan raya sekali lagi walaupun isu nya berbeza.

ep207
aku setuju pendapat anda

Cucu Tok Selampit said...

Cayalah mu GAP, mu speaking orang kafir ambo sepatoh harom tok fahem!

Anonymous said...

Hanya orang yang MALAS dan BERFIKIRAN SEMPIT SHJ tidak menyokong PPSMI..

PaKMie said...

Salam GAP dan kwn2...

PaKMie fhm apa yg gap tuliskan tu...kbtuln PaKMie ore klate hehe...

Tak heran lah Pas dpt merintah Kelantan lebih 18th pn sebab apa wakil rakyat pas selepas sahaja p/raya selesai dh mulai ceramah2 kutuk Kerajaan UmnoBN utk hadapi P/Raya yg seterusnya. Mcmtu lah keje wakil rakyat aps yg di ketuai oleh Nik Ajiz.

Dapat kuasai kelantan dgn cara menipu rakyat, menjanjikan syurga dan neraka.

Nik Aziz dn geng erdogan skrg menguasai Pas diklantan. Anwar dan Nik Azid betanggongjawab sepenuhnya perpecahan islam dan melayu di negara ini...

Asalamualaikum dan salam perjuangan khasnya rakan2 BPN.

sila layari Pakmie.blogspot.com

MyIdea said...

Demo jange dok buat gitu ko muko Tok Guru kawe gap..

Dio kechek pusing2 pong, ilmu dio kawe sanjung..

Baik demo buang (bue') gamba tu.. sero (terasa) ati kawe.

Acu try respek ko kawe eh...

Unknown said...

Kenapa melayu sekarang ni tak boleh berfikir untuk masa depan untuk anak mereka.saya sungguh sedih sekali melihat melayu memprotes PPSMI.melayu akan ditindas nanti untuk mendapatkan kerja pada masa hadapan...percayalah.ada ijazah high level pun tak guna jugak kalau tak dapat mengusai bahasa english.lihatlah sekarang ni nak dapatkan kerja,interview pun dah guna bahasa English kalau nak position Ijazah atau diploma.untuk jadi kuli boleh lah sampai bila melayu nak jadi seperti tu.berfikir fikir lah untuk masa depan generasi anak kita.

Lin said...

Salam Bro GAP

sorry lama tak lawat blog bro GAP.. saya sedang berperang dengan pejuang anti PPSMI dalam blog Perisik Rakyat dan Pahang Daily Online...

Tapi hujah dia orang ni taklah ilmiah sangat dia orang ni cakap ikut sedap aje, maki ikut suka hati macam orang lain semua kafir dia orang sahaja yang beriman

selamat berblog bro GAP

saya nak balas hujah dengan mereka

salam

Anonymous said...

SALAM BRO GAP
KAHKAHKAH KAWE BTUL2 GELAK SAKAN BACA POS MU KALI NI. MENDALAM SUNGGUH MAKNENYA. HANYA YG BTUL2 BENGAP DAN MENDAK OTAK JE X PHM MAKSUD TULISAN MU HEHEHE.
APA PUN KAWE TABEK SPRINK TOING2!! KAT MU..
PD KAUM2 PR (PAKATAN REPUT) SILA LA ANTA 2 ORG TOK GURU ANDA TU KLAS TUISYEN BASE INGGERIS PULOK YOoOO!! HAHAHAHAHA

RBF Online said...

ha ha ha

pecah perut aku gap

aku setuju dgn apa yg kau cakap

ku li,anuar musa,mustafa mohd,sabery chik,idris jusoh semua org kelantan trengganu juga

tapi boleh berbahasa malaysia dgn betul

gap tengok artikel baru kat blog aku "PAS MAKAN TAHI"

http://faisalrohban.blogspot.com

Ezad said...

semua nak dipolitikkan
tak der benda yg tak politik melainkan politik-politik belaka.
tapi semuanya tepi jalan...

maklum la.. pemimpin dia pun dr dulu lagi dok berjuang tepi jalan je..

yang jadi pencacainya melayu...

melayu yang bahasa ibundanya pun tunggang terbalik

Lin said...

Salam Bro GAP

Saya merasakan adalah perlu kita terangkan kepada semua orang mengapakah kerajaan inginkan pelaksanaan PPSMI dan dalam masa yang sama kita juga perlu maklumkan kepada kerajaan supaya mengadakan usaha memberi pengajaran kelas BI di sekolah luar bandar.. demi kemajuan anak bangsa kita... tapi kaum yang menetang PPSMI ni tahu nak bangkang aje tanpa suatu penyelesaian.. itu masalahnya


dalam blog pro anti PPSMI, saya masuk dan lihat alangkah dangkalnya pemikiran mereka dan ada yang tidak nampak langsung mereka sedang diperalatkan oleh pemimpin politik yang laparkan kuasa untuk memerintah


yang sedih lagi, mereka lupa bahawa isu anti PPSMI ini adalah taktik pemimpin PR untuk mengalihkan pandangan masyarakat umum akan kelemahan mereka di negeri yang mereka perintah... apalah nak jadi dengan mereka ini


saya sentiasa berada di jalan yang saya yakin dan akan menasihati saudara kita dalam PR mengenai siasah pemimpin munafik yang cuba menggunakan Islam dan hak asasi sebagai modal politik mereka untuk mendapat kuasa..


Insyalllah sekiranya kita dipihak yang benar... kita akan berjaya walaupun ianya lambat untuk menjelma

salam

Anonymous said...

HAHAHA

artikel paling sinis pernah aku baca dan disampaikan dalam bahasa lucu yang pedih maksudnya.

BRAVO GAP

artikel ini adalah gambaran tulisan anak-anak melayu akan datang yang menolak PPSMI !

ucap tahniah kepada para demonstrator yang kurang akal nya !

Tai said...

Apa akan jadi kalau orang melayu tidak tahu bahasa inggeris? What will be happen? Bayangkan sendiri. Berapa banyak buku yang kini telah diterjemahkan ke bm?

Anonymous said...

aku heran masa teresa kok dok bising pasal tulisan jawi dengan azan tu takde pulak 'pencinta bahasa melayu' ni bising.

PENGECUTTTTTTTTTTTT!!!!

Hyraxs said...

Ada beza tak bahasa melayu, bahasa baku dan bahasa malaysia??? Loghat kan sebahagian bahasa melayu kan??? Kan??? Kan??? Budaya Melayu dah makin pupus kat Malaysia ni. Yang tinggal hanya bangsa Melayu. Lu pikir la sendiri.

Tok Pawi said...

Brader GAP,

Wai yor weksaik I see black only on komeng area. Very keras (hard) two read lah. Atau pun I punya eye dah rabung kok!

Taminsari said...

Salam GAP..

Sebenarnya mereka sudah lupa dengan sunah rasulullah s.a.w. Nabi yang pernah berkata, tuntutlah ilmu walaupun sampai ke negara China. Maksudnya kita digalakkan menuntut ilmu walaupun dimana sahaja.

Tok-tok guru Pas sendiri pergi melanjutkan pelajaran ke negara2 Arab. Sudah belajar kesana kenalah menguasai bahasa Arab kerana bahasa Malaysia dan Inggeris bukan bahasa pengantar disana. Saya nak tanya pada tok-tok guru Pas yang belajar di negara2 Arab terutamanya negara Mesir, Jordan dlln. Adakah anda semua lupa bahasa kebangsaan setelah kembali semula ketanahair? Tidak bukan kerana anda masih dapat mengesuai bahasa Malaysia dengan baikkan.

Begitu juga dengan pelajar2 yang pergi menuntut ke USA, England, Perancis, Jepun, Korea, Cina dan lain -lain lagi, apakah bahasa pengantar yang digunakan? Sudah semestinya menggunakan bahasa ibunda negara tersebut bukan. Adakah selepas mereka kembali semulake tanahair mereka tidak dapat berbahasa Melayu?

Jadi apa masalahnya dan mengapa mereka mempertikaikan PPSMI? Ustaz Hadi sendiri mengelarkan sesiapa yang menyokong PPSMI ini sebagai "golongan celaka ". Adakah ini ciri-ciri pemimpin sebuah Parti politik yang dikatakan memperjuangkan Islam . Tidakkah ungkapan " celaka " ini sebagai menghina mereka yang hendakkan anak-anak mereka mempelajari satu ilmu baru sepertimana yang digalakkan oleh rasulullah s.a.w.

Adakah Presiden Pas pernah terfikir bukan semua yang menyokong PPSMI ini adalah orang politik? Adakah Ustaz Hadi pernah terfikir perasaan mereka apabila digelar " golongan celaka " semata-mata kerana mereka mahu anak-anak mereka cemerlang didalam pelajaran mereka? Tolonglah Ustaz Hadi, jangan politikkan PPSMI ini. Kalau rasakan anak-anak penyokong Pas tak perlu belajar bahasa Inggeris, biarkanlah sahaja kerana mereka juga diberi pilihan semasa hendak menjawab soalan samada dalam bahasa Malaysia ataupun bahasa Inggeris? Orang yang hendak maju kehadapan boleh memikirkan apa yang baik untuk anak-anak mereka.

Adakah disebabkan kebanyakkan pemimpin2 PAS tidak dapat berbahasa Inggeris dengan baik, maka mereka hendakkan anak-anak melayu jadi seperti mereka? Tidak boleh berbahasa Inggeris dengan baik. Ibarat seperti katak duduk dibawah tempurung. Jadi jumub seperti mereka ...bodoh-bodoh sombong?

Jadi tak perlulah PAS cuba menjadi juara kepada isu PPSMI ini. Janganlah menjadi seperti menanggok di air yang keruh. Sesungguhnya PAS sudah ketandusan isu sekarang. Hentikan lah sikap hipokit anda semua.
Wallahuallam.

Salam perjuangan

Pok Nik Klate said...

GAP..vely funny ooo...All these mangkuk and Hayun don't know shit what they were fighting for. Aku ore kelate jugok..buat malu muko kelate Tok Guru ni..apara..Inilah politik alaf 21 bagi mereka (pakatan mangkuk dan hayun ni).So bodoh and damned.

Aku dah balik duduk kelate dari KL. Aku tanya anak aku yg tahun 6 dan nak ambik UPSR tahun ni.."Angah..kalau kerajaan tukar ajar Maths dan Sc dalam Bahasa Malaysia..apa komen Angah? Dia jawab.."Baba..janganlah ditukarkan ke B Malaysia pulak. Angah dan kawan2 dah selesa dengan pembelajaran dalam B Inggeris. Aku tengok Angah score jugak dalam Bahasa Malaysia (penulisan dan Pemahaman). Jadi aku mulai tak paham si mangkuk hayun PAS ni sekarang. Apa kejadahnya politik "stupido" macam tu...Pikir punya pikir ..kalau dah Presiden dan "ore tuo" PAS perangai macam tu..tak heranlah yg sekor dekat Perak sana dah jadi gila iseng mengejar Menteri Besar.

PolanPolan said...

salam bro GAP

* nampaknya PAS dah semakin biol dgn perjuangan mereka, klu dulu mereka perjuangkan Islam, skang ni tah apa naik babun perjuangkan bahasa malayu lak.

* kenapa dulu masa guan eng sibuk utk menukarkan papan2 tanda & jalan dlm pelbagai bahasa mereka membisu?

* betul hanya pas boleh memartabatkan bahasa melayu? klulah betul, maknanya behasa melayu ni adalah bahasa paling biadap dlm byk2 bahasa sebab kononnya org/ mangkuk yang nak merperjuangkannya pn tak tahu cakap bahasa melayu dgn sempurna dan sopan, yg meraka tahu, hanya sebut perkataan berbau mulut longkang nik najis...ops.silap...nik aziz.

* klu sblm nih pas selalu mengeluarkan fatwa yg meyesatkan, harini dah ada plak fatwa baru oleh michael hadi awang barang sesiapa meyokong PPSMI, mereka itu dari golongan yg celaka..ewah..sedap2 datuk nenek tora dia je buat fatwa.

* aku merasakan sgt rugi time zaman2 aku sekolah dulu x ada pembelajaran sains n maths dalam BI,walaupn sains n maths aku dapat A dlm spm, tp BI aku hanya dapat B. B bukanlah sbb aku bodoh, tp disebabkan kurang berkomunikasi dlm BI peyebab kelingkupan aku dlm subjek BI.
* Alhamdulillah negara kita sudah maju, rakyat dah x byk merempat,ramai juga sudah mendapat pembelaan walaupn ada yg x sedar diri, cuma aku sedikit ketinggalan untuk menguasai BI, skang dah dapat aku mengejar balik apa yg tertinggal dgn adanya KAMUS ELEKTRONIK BESTA, aku dapat belajar dan berkomunikasi dgn mudah, awalaupn grammar ada sedikit hancus. tp tidak mematahkan semangat aku untuk belajar.

* terdetik dihatiku ingin bertanya kepada polan polan anti PPSMI yg lebih2 lagi dari golongan muda ni adakah BI mereka dah terlampau hebat? apa kerja mereka sekarang? adakkah berkerja sebagai accountant? engineer? guru? doktor??erm..mungkin ada....ataupn supir? sampaikan sanggup membantah demi kebaikkan.

* pada rumusan aku, PPSMI ni telah dipolitikkan oleh PR dan dikaptenkan oleh PAS,rasa kasihan pun ada juga kerana ramai diantara mereka ini golongan dimamah usia, tunggu time je tu, lebih2 lg mat sabu, mcm robocop aku tgk..aih...nasib

* fikirkan yg baik kita ambik sebagai panduan hidup, yg jahat perlu juga kita fahami dan fikir2kan.

WS

GAP KEMBALI said...

cucu tok selampit
aku berkias dengan manglish yg teruk kerana pada masa ini masih ada anak2 melayu tiada faham erti english,apatah lagi petah untuk bicara.

pakmie
gap sokong wadah hujah pakmie.salamat dtg.nanti gap link. ayuh kita bersatu menentang pr.

mimpi916
gap langsung tiada niat memperkecilkan diri tuan. nik aziz sudah teruk dipermainkan husam dan erdogan. wajarlah dia diselamatkan dengan teguran. 916 kawan lama gap dan satu perbezaan kita sebenarnya akn merapatkan kita.


melayu berwawasan
kamu tepat bro. yang berdemo tu kebanyakannya student IPTA , moga satu hari selepas grad dan waktu interview dengan sykt cina,mereka akan menemui sesuatu.waktu itu pasti mereka sedar kepentingan english dalam alam pekerjaan.

tungaklangit
teruskan usaha dakwah kamu. bgtau mereka jangan emosi apabila melibatkan kemajuan anak bangsa.berfikir d luar kotak.

jefry
kiasan kiasan dan kiasan. haha harap mereka faham.

faisalrobhan
aku dah baca artikel 'pas tahi' itu. wajar sekali hujah kamu.

ezad
kepala perosak melayu ini anwar ibrahim. dia makin tersepit kabarnya !

sedingin salju
kamu amat memahami isu melayu, sayang melayu 'itu' tak faham.

ayor lemuju
kasi cek balik bro,

taminsari
satu hujah yg baik. hipokrit tahap dewa pas ini. semuanya mahu dipolitikkan.

poknik klate
wajar menjadi calon di kelantan menentang pas ? mudah kerja kita

polan polan
aku menunggu siapa PR yang nak lawan hujah bernas kau ?

pisau said...

dont play play aa,they oni want bahasa melayu,because oni bahasa melayu can help them to get job lor,
even oversea people oso speak 'malay' what,
so let them use malay lah..why bother send our stundent to oversea,all must study in malaysia la.why must use gomen money to help them have fun taking picture for raya oni.

aiyo local malay graduate can work at kedai kopi la..nowaday got many kopitiam what,can work there lah,

why fight PPSMI oni,go fight to close tamil & chinese school oso la..let all school have malay language oni,
dont play play la, if you dont fight to close tamil & chinese school mean you're absolutely idiot,hipokrit & talk nonsense la PAS


http://pi5au.blogspot.com/2009/03/dilema-ppsmi-selepas-6-tahun.html

kamal said...

NIAT PAKATAN MAHU LIHAT MELAYU BODOH
Memang inilah kerja parti pembangkang...tak habis habis mahu bangsa sendiri menjadi bangsa yang dungu...bodoh la yang senang.Sampai hal hal pendidikan untuk anak anak pun di tentang dan diserang habis2an.

Apakah mereka tidak mahu melihat anak anak bangsa berjaya dalam menghadapi zaman yang semakin mencabar ini.Kenapa sekarang harus kita mempersoalkan PPSMI yang sudah menampakan sedikit kejayaan pada anak anak kita.

ppsmi march 070309 tear gas.jpg
Bagi pakatan rakyat apakah tiada satu jalan penyelesaian dapat dicari dari melibatkan anak anak dari mengadakan demontrasi yang tidak secara langsung akan mengheret mereka kekancah pemberontakan.

Sepatut nya perlu kita tangani akan masaalah disiplin para pelajar yang mana gejala membuli dan memukul semakin menjadi jadi masa diperingkat sekolah.Mungkin inilah hasilnya dari tindakan pakatan rakyat yang sering mengadakan demontrasi bagi mencari jalan penyelesaian dari duduk semeja.

anti ppsmi rally 070209 rally banner
Kenapa hanya pelajar anak anak bangsa kita yang selalu menyertai demonstrasi jalanan ini.Bagi saya ini lah kepentingan politik bagi pakatan untuk menjatuhkan kerajaan.Janganlah kerana ingin menunjukan tindakan yang diambil itu betul kita tunjukan pada anak anak tentang kelemahan diri dan lemah semangat dari kita.

Seharusnya kita sebagai pemimpin pada anak anak ini perlu kita memberikan semangat bagi mereka untuk menempuh hari hari yang semakin mencabar dan bergelora bagi hadapi tempoh menuju negara 2020 nanti.

Apakah akan hilang indentiti bangsa melayu hanya dengan mempelajari matematik dan sains dalam bahasa inggeris .Tidak mungkin kita akan menjadi satu bangsa yang lemah hanya dengan perlaksanaan PPSMI.

anti ppsmi rally 070209 pak samad chokes
Kepada Sasterawan Negara Datuk A Samad Said dan pengerusinya Datuk Dr Hassan Ahmad jangan kerana ingin berpolitik ingin kita lihat anak anak bangsa yang akan menerajui negara ini nanti adalah terdiri dari anak anak yang lemah jati diri dan tidak tahu untuk menghargai ilmu.







Memansuhkan PPSMI bermakna kita mahu bangsa melayu terus ketinggalan dari mendapat tempat dalam persaingan dunia yang semakin mencabar.PPSMI tidak akan menghapuskan bangsa melayu itu dan sama sekali juga tidak menghapuskan bangsa bangsa lain dimalaysia ini.

Kenapa puak puak PAS yang mahu PPSMI ini dihapuskan.Tidak mahu anak melayu menguasai ilmu kerana PAS takut akan hilang pengaruh ,biar pemimpin mereka sahaja yang berilmu.

Tidak pula kelihatan orang orang DAP dan PKR menentang kerana mereka tahu bahasa inggeris adalah penting pada mereka.

Apakah untuk menjadi seorang doktor kita tidak perlu bahasa inggeris,begitu juga untuk menjadi seorang peguam,jurutera dan berbagai lagi keperluan kerja yang memerlukan kan kita mahir dalam pengguasaan bahasa.

Dalam zaman dunia yang penuh cabaran ini janganlah kita yang ibarat rumah kata pergi kubur kata mari ini kita sekat akan kebolehan dan keupayaan anak anak melayu dari terus menimba ilmu yang akan membawa mereka kearus kemajuan yang akan bakal akan mereka tempuhi.

PPSMI perlu diteruskan bagi memberikan anak anak kita peluang untuk mereka memperolehi masa depan yang baik untuk terus mereka bersaing didalam dunia yang tiada sempadan ini.Yang penting bukan cara demontrasi untuk kita cari jalan penyelesaian kerana ianya hanya mendedahkan anak anak kita pada satu perkara yang akan melemahkan diri dan bangsa itu sendiri.

Yang penting adalah perlu kita teliti bersama bagi meningkatkan lagi tahap kemampuan anak anak kita supaya ianya akan memberi manfaat pada seluruh warga malaysia itu sendiri dan jenerasi jenerasi yang mendatang yang merupakan pewaris pada negara yang berdaulat dan merdeka.

Akhir sekali mari lah kita renungkan dengan hati dan fikiran yang tenang apakah PPSMI ini untuk diri kita atau untuk jenerasi yang akan mewarisi ketamadunan yang kita sama sama bangunkan. LU PIKIR LA SENDIRI.

AnakWatan said...

aku heran tgk porg melayu nie yg terlalu mengagungkan bahasa ingeris...

apa tak guna bahasa inggeris org melayu tak boleh maju ke.?
org melayu tak boleh pandai ke?

jgn jadi bodoh... cuba tgk jepun ..
mana mana brg kau org beli mesti ada tulisan jepun.,.. jepun bukan kira kau org pandai baca ke tidak... yg penting org tau .. ooo mcm nie rupernya tulisan jepun...

kalau ada isltilah inggeris yg jika dimelayukan kurang baik apa salah guna sahaja istilah itu... mcm

inilah org melayu... ibarat lalang..
habis kalau jepun dapat takluk amerika dan depa paksa org amerika gunak bahasa jepun... org melayu pun mulalah sibuk belajar matematik dalam bahasa jepun.. tak gitu

apalah bangangnye org melayu nie...

apa yg melayu pandai.?

setahu aku busuk hati sesama melayu itulah yg melayu pandai...

sanggup tgk bangsa sendiri mati dari lihat bangsa lain mati...

sebab tu aku tak heran kalau melayu suka dap babi nie naik kepala..

aku nak tanya ... cina semua org tau pandai berniaga...

depa dah jadi kaya sekarang pasal org melayu juga yg support depa...

tapi ada ke org cina nak bukan kelas belajar berniaga untuk org melayu?

apa salah ajar org melayu sebab depa dah kaya.. melayu dah tolong depa.. depa pun duduk kat tanah melayu..

ada ke.?

makin tekan melayu adalah..
kenapa melayu ma sih tak sedar lagi ..?

celakalah pkr...ptuiiiiii

Anonymous said...

HIDUP PPSMI,MAMPUS BAHASA MELAYU,HIDOP ORANG PUTIH ,MAMPUS MELAYU.....KHA,KHA,KHA,

Anonymous said...

Kalau kita singkap balik kenapa terjadinya PPSMI? Tentu kita masih ingat kan, ramai graduan dari universiti tidak dapat berbahasa Inggeris. Jadi, Tun Dr. Mahathir, Perdana Menteri pada waktu itu telah mencari satu jalan penyelesaian, iaitu PPSMI ini.

Kalau kita perhatikan, golongan lulusan universiti ini mempunyai kelulusan yang baik, namun nyatanya, mereka tidak dapat berkomunikasi atau berinteraksi dalam bahasa Inggeris, walau pun dengan buruh yang mendapat pendidikan Inggeris suatu masa dulu.

Apabila diwujudkan Dasar Bahasa Kebangsaan suatu ketika dahulu, ramai juga yang kurang senang dengan pelaksanaannya. Tentera dan polis contohnya, agak sukar menerima hukuman (arahan kawad) dalam bahasa kebangsaan. Tetapi hari ini, nyata berbeza.

Apakah sebenarnya motif anti PPSMI ini? Adakah kerana bimbang bahasa kebangsaan dipinggirkan? Kenapa ketika Ustat Guan Eng masa nak bubuh nama papan tanda dalam pelbagai bahasa, tak ada seorang pun tokoh bahasa ini bersuara?

Lagi pulak, isu ini dah lama dah. Seperti kata GAP, even Nik Ajis and Hj Hadi kennot spik Malay veri gud, how kam zey sappot anti PPSMI?

Kadang-kadang kan, saya terfikir juga apa salahnya anak bangsa kita menguasai banyak bahasa? Kita baru nak dapat 2 bahasa, Malaysia dengan Inggeris, sedangkan anak Ah Chong atau anak Ramasamy, sekurang-kurangnya tiga bahasa. Ada kita terfikir perkara ini?

Kalau betullah anak Melayu ini mempunyai jati diri, rasa takkan hilang identiti kemelayuannya.

Kenapa kita membuat perbandingan dengan bangsa Jepun atau Korea yang mengagungkan bahasa ibunda mereka. Adakah kita setanding dengan mereka? Sebagai contoh, berapa banyak barangan keluaran kita dengan keluaran negara mereka? Kita baru nak berbangga dengan Proton dengan Perodua, mereka dengan Toyota, Honda, Suzuki, Toshiba, Hitachi dan sebagainya.

Bukannya hendak menidakkan bahsa kita, tapi setakat mana? Kita hari ini menuju negara teknologi. Banyak istilah-istilah menggunakan bahasa Inggeris, jadi rasanya tidak salah kita mempelajari lebih lagi. Nabi pun bersabda, Tuntutlah ilmu sampai ke negeri China. Makna kata, bukan setakat tempat atau bahasa kita saja, malahan bahasa luar.

Bagi saya, apa yang menyebabkan kegagalan PPSMI ini adalah terletak pada guru-guru yang mengajar. Apa yang perlu dibuat, mantapkan lagi ilmu pada guru-guru ini, lebih-lebih lagi ilmu bahasa Inggeris. Baru lah anak murid tidak terpinga-pinga menerima pengajaran. Mereka, murid-murid akan menyerap setiap apa yang diajarkan oleh guru, rasanya tiada masalah bagi mereka.

Janganlah kita musnahkan apa yang kita ada hari ini demi menjaga sesuatu yang belum tentu di masa hadapan.

Syammil said...

hidup PPSMI..bhsa melayu tak mampus..PR hidup.melayu yang mampus..

AnakWatan said...

memang bangan org yg menyokong PPSMI nie...

berapa lama melayu nak jadi pak turut...
berapa lama?

sebab melayu asyik jadi pak turut ajelah melayu jadi bangang?

kenapa kaou org tak syorkan aje belajar bahasa jepun...

kau orang semua kan tau yg negara paling maju di dunia ialah jepun...

jepun dah pandai buat robot macam asimo... amerika baru pandai buat tangan robot aje...

kalau nak belajar bahasa ingeris memang tak salah...

graduan yg tak pandai bahasa ingeris tu memang bangang...

kau tau keapa melayu selalu tercicir..

sebab melayu suka berzina... suka merempit... minum arak... itu aje melayu sekarang suka...

bangsa ingeris walaupun mereka hidup cara bebas,,, tapi pelajaran mereka tak abaikan...

melayu bila dah berzina, merempit, minum arak .. itu aje yg dia tau...

nak suruh baca doa Qunut pun dah tak reti lagi,...

macam mana nak maju... itu sebenarnye yg terjadi sekarang...

bukan masalah penggunaan bahasa,,,

kalau dah guna bahasa melayu pun melayu masih gagal matematik apa lagi kalau pakai bahasa ingeris...


kalau nak ajar melayu guna bahasa ingeris ajalah bab perdagangan ...

kalau keluar tau nak bisnes... tau istilah org bisnes... bukan ajar matematik dalam bahasa ingeris...

bodoh...

lagi satu nak buat sesuatu kenalah ikut cara pemahaman sesatu bangsa itu... kalau kau guna istilah kompleks pun tapi hanya 1% yg paham adakah itu menunjukkan kemajuan?

mana lebih senang kalau istilah ingeris diletakkan seiringan dgn istilah yg dimelayukan?

dengan hanya penggunaan istilah ingeris sahaja... kau pikir lah..

contoh... tembaga/cuprum... kan senag anak melayu nak paham....

kalau dah tak ada makna dalam bahasa melayu pakai lah bahasa ingeris dan bagi nota kecil penerangannya,..

mcm matematik... tangen/tangent.. kat wikipedia pun boleh jelaskan ... apa itu tangen kenapa kerajaan tak boleh letak nota kecil perjelaskan tangen/tangent itu apa... jadi murid2 paham

Tai said...

Dan, berapa lama melayu nak kena pijak dan dihina? Bagi tau sat berapa lama? Dan, berapa banyak buku sains dan mathematics yang diterjemah ke bahasa melayu? Beritahu sat.

Megat Alam Gempita said...

Hebat brader pakai bahsa Melish...

Sebulan lagi kita tau keputusan PPSMI macamana. Kabinet akan memperhalusinya sekarang, tak perlulah kecoh-kecoh. Di Terengganu anak nelayan miskin rumah dah nak roboh jawab subjek sains SPM dalam Bahasa Inggeris dpt jugak 20A.

Bayangkan jika lebih ramai lagi anak Melayu yg mungkin akan dpt keputusan yg sama lebih cemerlang keputusannya dari anak2 Harbi Laknatullah dlm PMR, SPM dan STPM tahun2 sebelum ini?. Inilah yg dicemburui oleh mereka lalu memperlembukan segelintir Melayu penderhaka yang kemaruk kuasa dan tak sedar diri utk mempolitikkan isu PPSMI.

Apapun biarlah kerajaan ambil keputusan yang bijaksana...kita tunggu...

Tai said...

Sebab itu saya kata, perjuangan mereka ni tak ikhlas. perjuangkan penggunaan bm di penang dulu. Tengok apa dah jadi kat Penang. kenapa nama jalan mesti ditukar ke bahasa bukan bahasa kebangsaan? Kenapa di Penang tidak dipeduli tetapi, PPSMI yang bawak kebaikan ditentang? Sebabnya, mereka nak, melayu lemah dan tak tau bahasa inggeris. Apabila ini berlaku, mudah melayu nak diperhamba.

Anonymous said...

apalah mamat2 umno beriya tulis dlm blog, utusan magnum & berita hairan pun ada...nape takkan sama geng pun artikel tak laku.... yg sebenar perjuangan korg nak kaye je la biar melayu lain susah & miskin...

Anonymous said...

apalah mamat2 umno beriya tulis dlm blog, utusan magnum & berita hairan pun ada...nape takkan sama geng pun artikel tak laku.... yg sebenar perjuangan korg nak kaye je la biar melayu lain susah & miskin...

melayulupalagi said...

itulah dia org2 PAS nie ske menghalalkan cara,,pekara yg di buat oleh geng d'org, sudah pasti tak di hiraukan...

alo saudara zairul, sudah terang2 hadi, mat sabu bersama2 dlm perarakan tu,siap dgn pagar
( org2 pas keliling ) lagi masa berarak...

kenapa masa karpal sing sibuk nax saman SULATAN PERAK PAS x pertahankan SULATAN PERAK??? kenapa bro???

JAWAPANNYA ADALAH...

PAS MENGHALALKAN APA CARA SEKALIPUN ASALKAN MEMIHAK KEPADA MEREKA...

sebab tu pasal tanda nama jalan di pulau pinang, pasal SULTAN PERAK d'org ni tak hiraukan pon...

Tai said...

Kalau nak pertahankan bahasa, cuba tengok kat Pulau Pinang apa dah berlaku.