Saturday, February 5, 2011

KRISIS MESIR : RAFIZI RAMLI JELAS BUTA SEJARAH.

malam tadi rafizi (pengarah strategik pkr) dibelasah teruk oleh ahli parlimen hulu selangor, kamalanathan.

hujah rafizi maha melalut. ide dan cetusan jawapannya melangit..tinggi ke awan.

rakyat yang rasional pasti sinikal mendengar jawapan rafizi. mengenai persoalan ekonomi buku gay jingga mereka..

rafizi berkata.

keadaan krisis buruk di mesir adalah diakibatkan oleh sistem pengagihan ekonomi yang tak setara (tak menyeluruh) dan tidak dirasai oleh rakyat. kerana itu mereka merusuh. malaysia juga mengamalkan dasar ekonomi yang tak serata. ( rafizi cuba mengheret akan persamaan dasar ekonomi  mesir dan malaysia )

aduhai kalau aku ada kat forum tu.

jom belajar sejarah. atau lebih tepat rakyat ajar rafizi sejarah.

kebangkitan rakyat mesir menolak hosni mubarak adalah disebabkan persengketaan lama.

ikhwanul muslimin sudah lama dianiaya oleh regim hosni. sejarah ini bermula dengan munculnya aliran pemikiran syed qutb dan hasan al banna.

ini hakikat sejarah puluhan tahun yang lalu. seminggu sebelum kejadian rusuhan ini, pemimpin kanan ikhwanul muslimin sudah dibebaskan dari penjara. laksana pemangkin kebangkitan, tragedi di tunisia dijadikan saduran kebangkitan penentang utama politikal pembangkang di beberapa negara timur tengah.

krisis di mesir ada bersangkutan dengan isu rachel corri,marvi marmara, sempadan rafah ?

masih ingatkah anda mengenai kezaliman hosni mubarak yang pernah menutup sempadan rafah yang menghubungkan palestin dengan mesir ?

kerana penutupan sempadan inilah, ratusan rakyat palestin terkorban dek kerana kekurangan makanan.

bukan sekadar menutup, hosni mubarak juga telah meletopkan beberapa terowong yang digali oleh rakyat palestin/mesir bagi menyalurkan bahan makan dan perubatan.

isu ini menjadi dendam umat, bukan sahaja kepada rakyat mesir malah keseluruhan umat islam di seluruh dunia.

tunisia tumbang kerana seorang peniaga telah membakar dirinya kerana pihak berkuasa telah merobohkan gerai milik keluarga. ini adalah pencetus kepada segala dendam kesumat rakyat terhadap regim zine el abiden ben ali dan isterinya.

rakyat mesir menggunakan peluang ini untuk turut sama bangkit menentang regim boneka israel, hosni mubarak.

apa kejadahnya rafizi mengheret kegagalan sistem ekonomi mesir disamakan dengan malaysia ?

rafizi dan pas takde point. cuba mengaitkan apa juga isu dengan politik malaysia. ini politik sampah. laksana sampah sarap yang dibawa arus  sewaktu krisis banjir di labis, begitu jugaklah semaknya sampah dalam pemikiran rafizi.

ekonomi tak serata punca rakyat mesir memberontak ? buat sedikit kajian lah rafizi. nak jadi ahli politik kena katam sejarah, bukan katam buku jingga yang kosong pengisiannya sahabat.

kenapa rafizi cuba menyamakan krisis mesir dengan sistem ekonomi malaysia aku pun tak paham.

apa... ada rakyat malaysia hari-hari mati kebulur ke rafizi ?

16 comments:

Anonymous said...

ewww rafizi ni nampak sangat pegi samung study dan dapat scholar pegi UK sbb kabel....bukan sbb pandai pon..kena revise balik budak2 mckk ni, depa semuanya masuk atas nama kroni bukan pandai sangat pon berlagak lebih

Anonymous said...

salam bro, kalau ada video rancangan bicara rakyat mlm tadi, buat posting sama...tak sempat nak tengok

Anonymous said...

rafizi ni dulu kerje petronas carigali kalau tak silap. berenti kerje sebab tak puas hati. hantar surat komplen berbelas helai kat VP finance. ramai orang tau..mengungkit je kerja dia macam orang gila..sapa yang baca gelak je..tak puas hati berenti jelah macam orang lain..yang komplen sampai ke VP tu buat apa..memang tak boleh kerja dengan orang.membangkang je..walhal awak tu baru setaun jagung...

Anonymous said...

ini aku panggil pemimpin 'cut & paste'. Background makan duit biasiswa kerajaan, pakai kabel lak tu.. lepas tu gigit balik tangan org yang menyuap rezki ke mulutnya. Yang orang suap taik, dia OK je.

woi Rafizi, ko tunggu le bila bau taik tu dah kuat tidak tertahan..baru le kau tau tahap najis Anwar Ibrahim.


-aku je..-

Anonymous said...

aku puji si rafizi ni.. dia dah puas belasah bantuan BN/Umno dgn cable dan macam2, hari ini tuduh kerajaan tak adil... aku sungguh kagum dgn dia... harap sangat aku jumpa dia di mana2 lepas ni... kalau dia tak tidur pakai piring astro kat kepala kena balun cerca aku, ntahlah.....aku mintaklad ada orang2 umno.bn dekat rumah dia yang bantah... jeritkan dia bila dia lalu.... POKEMON PUNYA ORANG...

Abd Razak said...

apa pun selepas hosni mubarak keluar dari mesir mesir tetap menghadapi masaalah dlm erti kata,menang jadi arang kalah menjadi debu..ini semua perancangan amerika untuk mengagalkan lagi usaha dami palastin.bila pertukaran pemimpin mesir segala urusan kemerdekaan palastin akan terhenti.dunia akan memberi tumpuan kepada mesir bukan lagi palastin.ha!!! ini yg ditunggu oleh rejim israel.hahahaha sekali lagi dunia islam di permainkan oleh yahudi..hidup!!! yahudi..bertapa senangnya hati pemimpin yahudi sekarang utk meluaskan penempatan yahudi tampa gangguan kerana pemimpin islam sibuk dgn mesir..teng! teng!tengggggg!!!!!(musik latar filem melayu lama)

Anonymous said...

pkr hanya kedepankan org yg ada kelulusan akdemik, tapi buta sejarah dan bodoh berdebat.

x semesti tinggi kelulusan pandai berpolitik secara "real".

Pemuda TG said...

Salam Bro GAP,
Atas sebab teknikal, blog pemudatg bermasalah.
Mohon dilink ke blog baru utk update terkini
http://pemudatg1.blogspot.com

sgray said...

"..krisis di mesir ada bersangkutan dengan isu rachel corri,marvi marmara, sempadan rafah ?"

Gua yakin apa yang berlaku di Mesir kerana krisis diatas.Namun berbeza sedikit degn orang lain,kerana yang jelas dengan membenarkan mesir menjadi transit point bantuan semenjak insiden itu Uncle Sam dan Zionis counterpart sudah merasa goyah.[My quest.nape US begitu mendesak Hosni melatak jawatan ..NOW!! fikir2kan Apakah Mubarak sudah mula memberontak terhadap sekutu2nya..kerana ini ancaman yang besar buat Israel bila sempadan semakin longgar antara Palestin dengan Mesir]

Gua rasa sekali lagi rakyat Mesir mahu di pergunakan [it's all reverse phsyco bro..my opinion]

Looks like kalau you simpan annuar kat dalam PKR akan berkubor...more dummies in PKR..[rumusan dari rancangan tersebut}

Tai said...

Rafizi dulu masa sejarah, dia tidoq ni.

Anonymous said...

Rafizi ni kira pandai juga le skit2 tp yang silap,dia belajar kat al- juburi yang ambik pengajian melayu tahun pertama pun kantoi..cam ne nak bt analisis ekonomi yang komplikated..elok le dia jadi penasihat ekonomi selangor,khalid gagap yang pandai skit2 pun lingkop..rafizi ko ikut le cakap anwar tu nanti ko pun lingkop sama..

Anonymous said...

Rafizi..otak stereotaip Pakatan Hamaram..ckp serupa ejen Zionis..
menutup kezaliman dan membuka fitnah..
idiot, damm person!!

hangkedee said...

Rafizi kamu ni belajar ekonomi ke eko no money.ada ke patut nak memerintah selama 100 hari aje pandai .Lepas 100 hari malaysia nak beri kepada siapa.kepada Singapork.Pandai dan bodoh tak boleh di ikut.Pandai ala ala MAT JENIN abad ke 21.HE mamamt mangkok hayun kan lebih baik kau pergi tolong Al juburi macam mana nak spin kes nya di mahkamah dan berpuluh kali tunda.Bila tanya kenapa sudah 2 &3 tahun memerintah tapi tak tertunai janji pilihan raya 2008? membisu sejuta jawapan.setakat jadi kuli batak DApig bubar lah saja PARTI KOYAK RABAK tu.

Penang Mai said...

Rafizi bukan saja buta sejarah tapi buta perut... Bandingkan ekonomi Malaysia dengan ekonomi Mesir.. Bangang sungguh la punya pembangkang.. masa belajar dulu mesti dia gagal dlm matapelajaran SEJARAH.. hahahahah...RAFIZI baik ko tukar nama jadi RAFIZAH ke...ehehehh

Anonymous said...

budak pas yg ngaji kat mesir juga kena tarbiah jgak. ada yg kata mesir bukan negara islam.

mereka ni suka nak banding umno dgn hosni kerana umno zalim.

Anonymous said...

GAP Rafizi betul bab ekonomi mesir punca Hosni digesa berhenti tapi situasi di Malaysia tidak seperti di Mesir.

Benar pembahagian ekonomi di Malaysia tidak serata apabila Anwar hanya bagi kroni sahaja ketika dalam kerajaan dan begitu juga dalam PKR sekarang.