Friday, November 4, 2011

KENYATAAN MEDIA : PPSMI.

kerajaan dah sahkan ppsmi tetap akan ? KLIK SINI

65 comments:

Anonymous said...

mesti pak samad hepi

Anonymous said...

Apalah punya berbelit belit cakap TPM nie.....mau tukar sekalang tukarlah...masalah tahun 1 sampai 6 tu anak aje....fikirkan anak2 bangsa yang merangkak2rangkak tu.....

Angry Bird said...

GEMPAR. DOKTOR MADEY SURUH NAJIB TERUSKAN DENGAN PPSMI. MAKA MADEY MENYOKONG DAP. PENCACAI NAK KATA APA

Anonymous said...

N.ajis tau ka cakap inggeris?

Anonymous said...

salah bukan mahadey yang menyokong DAP ..

kah kah kah kah

tapi DAP yang terpaksa menelan air liur sendiri

kah kah kah kah

pak samad ... geleng kepala

burung terbang tinggi sampai lupa bumi ada kat bawah

kah kah kah

Anonymous said...

angry bird

GEMPAR. DAP NAK PPSMI DITERUSKAN.

PAS LAHANAT NAK IKUT CAKAP SIAPA ?

Tukang Sapu Sogo said...

Harap binatang-binatang atau haiwan-haiwan jangan masuk campur. "Beza manusia dengan haiwan ialah akal fikirannya". Kena faham ya, Sudah guna Bahasa Malaysia nih!!!

Saya adalah seorang pelajar sains SBP, tetapi minat membaca buku-buku sastera termasuk Hujan Pagi karya A Samad Said. Selepas mendapat keputusan SPM dengan baik, saya melanjutkan pelajaran ke UTM dalam jurusan Ijazah Kejuruteraan Elektrikal. Semasa pengajian, saya merupakan antara pelajar yang lemah dalam pengunaan bahasa inggeris. Adalah sukar, tersangat sukar untuk memperolehi rujukan kejuruteraan dalam bahasa melayu menyebabkan saya sering merasa kecewa dan ingin memberontak. Usaha terakhir saya ialah dengan menterjemah buku-buku rujukan tersebut ke dalam bahasa melayu.

Usaha saya itu hanya membuang masa apabila banyak percanggahan maksud dalam istilah-istilah kejuruteraan. Dengan kemahiran bahasa inggeris yang sekankang kera, saya akhirnya berjaya memperolehi ijazah. Selepas itu, saya memohon perkerjaan di salah sebuah syarikat kejuruteraan antarabangsa.

Dari detik itu, sumpah-seranah saya tidak pernah padam terhadap sistem pendidikan IPTA Malaysia. Akhirnya, saya berusaha sendiri dengan mengikuti kursus bahasa inggeris swasta untuk membolehkan saya bersaing dengan rakan sejawat saya.

What the hell muydin try to say? Does he use his own language during his speeches? Then our superior 'sasterawan negara' claimed PPSMI is contaminating ou national langguage!

Sesetengah syarikat antarabangsa lebih berminat dengan mahasiswa lepasan IPTS, kenapa? Hotak bersih, tidak suka memeberontak dan mahir dalam berbahasa inggeris!!! Untuk mempertabatkan bahasa melayu tidak semestinya melalui kawalan bahasa terhadap subjek pelajaran berteknologi.

Jadikan Jepun dan Perancis atau Jerman sebagai contoh?

Permodenan Meiji tu apa? Orang Perancis tidak pandai berbahsa inggeris? Jerman?

Orang politik seperti muydin sepatutnya kurangkan bercakap. Orang berjanggut seperti A Samad sepatutnya menjauhi kekecewaan 'kontrak' dalam menyuarakan tuntutan.

Akhir sekali, si penjual tanah dan si penjual buku disarankan agar menjadi pelajar sekolah rendah semula, setaraf dengan pendirian yang mereka utarakan!!!!

Angry Bird said...

Wahai anon 659
Jgn nak hentam TSMY. Dia bakal presiden UMNU. Lagipun UMNU nak orang Melayu tetap lemah, kalau dia pandai berbahasa inggeris, dia akan menjadi Melayu Liberal keran terdedah kepada pelbagai sumber maklumat

fulisiakantora said...

Assalamualaikum, nak sokong salah...tak sokong salah, tajuk ni aku berlepas tangan...hu hu

Anonymous said...

Angry bird tak pernah masuk U. Mana dia tahu.

rakab said...

Muhyidin nak jaga undi melayu..
itu yang utamanya...

Anonymous said...

ANGRY BIRD

DAP NAK PPSMI DITERUSKAN.
PAS DULU TOLAK PPSMI.

LAHANAT, MANA SATU PAS NAK IKUT NI ?

rakab said...

orang melayu biasanya nak jalan yang mudah jer...

rakab said...

Dap celaka tu cuma nak melaga-lagakan sesama melayu.....
Ngo-Ngo dengan kerajaan....dalam isu PPSMI ni..

bila melayu bergaduh, ngo dengan kerajaan bergaduh,...Dap ler yang untung !

tak percaya tanya, Angry bird !

rakab said...

Angry bird tu agen Dap !
musuh melayu..!

Anonymous said...

ramai keliru hal ni termasuk aku ada atau takda psmi ada baik dan ada buruknya yg penting penambahbaikan mesti ada...

tp kelakar tgk pencacai yg dok merapu dia faham ke tidak isu ni.. tak taula..

Anonymous said...

Burung Marah.. (asal pencacai je nama menatang)
Tau tak apa yg buruknya PPSMI ni? bukan pd tujuannya tapi kita takda pengajar yg baik. majoriti guru tak melepasi standard sorg pengajar atau penutur ingeris yg baik itu je.. tujuannya baik supaya semua org melayu mahir dlm bahasa ni..

Angry Bird said...

Wooi
Sejak bila aku ajak sianu sianu bergaduh. Kan aku dah kata, aku sememangnya nak sokong UMNU, tetapi mual dengan tahap pemikiran UMNU secara kolektif.

Isu PPSMI ni tercetus oleh kerana dulu, taim Dr Madey jadi Menteri Pelajaran, dia nak Memelayukan segala aspek pendidikan. Tetapi, memang tiada bahan rujukan dalam sains dan matematik yg diterbitakn dlm bahasa Melayu kerana UMNU berjaya memperbodohkan org Melayu melalui propagandanya.

Sebelum Dr Madey bersara, dia rasa bersalah. Dia tukar kpd aliran Bahasa Inggeris, tetapi oleh kerana tiada sebarang kemampuan oleh Kementerian Pendidikan untuk menangani sebarang perubahan, maka projek tu tergendala.

Habis, onar tu terjatuh kpd TSMY. Kalau kita nak memartabatkan orng Melayu dari segi retorik dan mengagung agungkan ketuanan Melayu bagai nak rak, kita mesti membantah PPSMI. Kalau kita nak Melayu membuka minda mereka dan memahami segala penyelewangan yg berlaku kerana mendapat maklumat dari saluran Bahasa Inggeris, kita kena menyokong PPSMI.

Oleh kerana, saya jenis yg pro retorik, bermuka muka, dan mengaku menyokong Konsep ketuanan Melayu mcm Ibrahim Ali, aku sokonglah PPSMI ni dibakul sampahkan.

Bendaq mcm ni kao tak paham ke

Angry Bird said...

Aku nak Melayu bersatu dibawah Anwar. Tetapi jikalau pekara tu terlalu sukar, bersatulah dibawah TSMY. Yg aku anti Najib. Yg aku perli UMNU - kerana tahap pemikiran UMNU lebih teruk dari budak darjah 3.

Anonymous said...

mat pet daa..bukan pak samad....

Esperalzi said...

Saya dari dulu lagi tak setuju dan tak pernah setuju dgn PPSMI. PPSMI adalak antara idea paling bodoh dan tak praktikal yg pernah dihasilkan negara Malaysia. Dan saya bersyukur kerajaan yg memerintah skrg sudah nampak akan kebodohan idea ini, lalu mengambil keputusan menghapuskan PPSMI..

PPSMI menyerang bahasa kebangsaan (bahasa Melayu), menghina bahasa kebangsaan dan merendahkan martabat bahasa kebangsaan. PPSMI menggalakkan org2 bukan Melayu (Cina dan India)tidak menghormati bahasa Melayu. Selama ini pun org2 Cina dan India bukan hormati sangat pun bahasa Melayu.PPSMI sekadar menambahkan lagi ketidakhormatan mereka kepada bahasa Melayu.

PPSMI memberi mesej bahawa bahasa Melayu adalah bahasa kampung, bahasa cokia, bahasa bodoh dan bahasa primitif yg tak layak langsung dijadikan bahasa pengajaran subjek2 sains dan matematik.

Malaysia satu2nya negara di dunia di mana rakyatnya, termasuk rakyat2 Melayunya, tidak mempunyai rasa hormat dan rasa patriotik terhadap bahasa kebangsaan dan bahasa ibundanya sendiri. Ini kerana pencetus idea PPSMI adalah orang Melayu sendiri.

Kerisauannya terhadap kejatuhan standard bahasa Inggeris melampaui batas hingga mengorbankan bahasa sendiri. Negara2 lain, misalnya Indonesia, Thailand, Jepun, Korea atau Perancis, tak akan buat apa yg Malaysia buat. Memang Malaysia dasar negara tak tau hormat bahasa kebangsaanya sendiri krn org2 Melayu pun tak reti nak hormat bahasa sendiri.

Kemudian bila bangsa2 Cina dan India tak hormat bahasa Melayu, org2 Melayu2 juga yg melenting dulu. Kalau kau Melayu tak reti hormat bahasa kau sendiri, apasal kau bising2 org lain tak hormat bahasa kau?

Bersambung di bawah....

Angry Bird said...

Gua caya samalu Esperalzi. Tetapi siapakah kamu utk melawan Tun Dr Madey? (Ahli UMNU 0000001)

Aku harap pencacai UMNU yg lain tolong membalun budak ni kerana secara tidak langsung beliau menuduh TDM menjadi alat kepada Cina dan India memandang rendah terhadap org Melayu

Anonymous said...

menatang2 mana yg berarak berdemo menentang PPSMI dulu. cuba tanya pak samad putih serabai pejuang bahasa melayu tu - kan ke dia dah kata nanti bahasa melayu hilang didunia pulak kalau teruskan PPSMI?

Esperalzi said...

Dan lebih teruk, PPSMI adalah kaedah salah dan bodoh utk menyelesaikan masalh kejatuhan standard bahasa Inggeris. Banyak laporan mengatakan PPSMI gagal menaikkan standard penggunaan dan penguasaan bahasa Inggeris di Malaysia. Kalai berjaya, sudah tentu ia dikekalkan.

Tetapi PPSMI gagal. Kenapa gagal? Kerana PPSMI adalah ibarat menyerang pokok kelapa untuk mengatasi masalah pokok mangga. Kalau mangga sakit, kamu rawat mangga, bukannya kamu tebang kelapa. Bodoh punya idea!

Kalau penguasaan bahasa Inggeris lemah, kamu kena perbaiki metodologi pengajaran subjek bahasa Inggeris. Bukannya kamu serang bahasa Melayu, Sains dan Matematik. Kalaa teknik pengajaran bahasa Inggeris tak efektif, kaji kenapa tak efektif.

Kalau perlu import guru2 penutur jati bahasa Inggeris dari USA, UK, Australia atau New Zealand, maka import! Kalau perlu tambah masa utk pengajaran bahasa Inggeris, maka tambah! Kalau perlu lebih banyak guru bahasa Inggeris, maka banyakkan! Kalau perlu belanja besar utk naikkan mutu bahasa Inggeris, maka belanja! Kalau perlu kempen besar2an meningkatkan mutu bahasa Inggeris, maka kempenkan!

Ibubapa juga bersalah kenapa anak2 mereka kurang fasih berbahasa Inggeris. Sudahkah ibubapa Malaysia ambil berat secukupnya masalah bahasa Inggeris anak2 mereka? Kalau perlu, ibubapa yg pandai cakap Inggersis wajib bertutur bahasa Inggeris dgn anak2 mereka setiap hari sejak kecil sekurang2nya beberapa jam sehari.

Dari apa yg dilaporkan di media, ibubapa2 yg bantah pemansuhan PPSMI adalah ibubapa2 yg terpelajar, setengah ada PhD pun. Apakah mereka ini sudah berbahasa Inggeris dgn anak2 mereka sbg satu bentuk pengajaran BI? Atau mereka serahkan semua tanggunjawab ini pd kerajaan?

Dan banyak lagi cara meningkatkan mutu bahasa Inggeris tanpa akedah PPSMI yg bodoh itu. Dan lagi satu. Kenapa kita sukar nak bernafas ke kalau kita tak fasih berbahasa Inggeris? Rezeki kita pendek kah kalau kita tak tau cakap org putih? Nu di Jepun, Korea, Thailand dan Brazil, misalnya, kebanyakan rakyatnya tak tau sepatah pun bahasa Inggeris. Mereka tak kecoh2 pun, mereka tak jadikan ini sbg isu. Kenapa kita mengada2 lebih sudu dari kuah hanya krn kita tak boleh speaking?

Tu yg ramai org2 Cina dan India Malaysia tak tau cakap Melayu apa hal? Mereka ni lahir di Malaysia dan sudah bergenerasi jadi rakyat Malaysia tp sampai hari ini cakap Melayunya masih teruk, sangat teruk hinggakan sukar kerajaan buat bancian penduduk di kalangan orang Cina dan India krn kebanyakan mereka tak tau langsung cakap Melayu. Apa kerajaan nak Buat dgn Cina2 dan India2 TOTOK ni?

Angry Bird said...

betul tu esperalzi, ppsmi salah satu cara ajen dap nak kontrol mesia. awas mrk2 yg pro PPSMI nih

Anonymous said...

betullah tu angry bird - buat permulaan sblm DAP kontrol Mesia, dorang dah berjaya kontrol PAS dan PKR.

Esperalzi said...

Angry Bird said...
Gua caya samalu Esperalzi. Tetapi siapakah kamu utk melawan Tun Dr Madey? (Ahli UMNU 0000001)

Aku harap pencacai UMNU yg lain tolong membalun budak ni kerana secara tidak langsung beliau menuduh TDM menjadi alat kepada Cina dan India memandang rendah terhadap org Melaysia
---------------------

Angrybird...tak perlu kau hasut aku agar benci Mahathir (nama dia Mahathir, bukan Madey, kau tak reti eja ke?).

Memang idea PPSMI bagi aku adalah bodoh, dan Dr Mahathir mmg bodoh di segi PPSMI. Tapi keseluruhannya Dr Mahathir adalah negarawan besar, pintar dan pandai dlm memajukan Malaysia. Dan keseluruhannya aku sanjung Dr Mahahtir. Dia cuma silap di sisi PPSMI saja.

Tapi dia manusia biasa, dia tak perfect, maka dia berhak membuat kesalahan. Tapi jasanya pd Malaysia banyak, dan aku akan kenang jasanya sampai mati. Kalau kau nak hasut aku benci Dr Mahathir, kau gagal.

Anwar Ibrahim pun tak boleh harap. Cakap loghat Indonesia, bawa konsep Bahasa Baku. Bahasa Baku adalah satu lagi IDEA BODOH, idea bodoh cetusan Anwar Ibrahim. Bahasa Baku lebih bodoh dari PPSMI. Kalau kita ikut Anwar, hari kita semua jadi tanah jajahan Indonesia dari segi bahasa.

Sekurang2nya Dr Mahathir berniat baik dgn PPSMI walaupun ideanya bodoh. Sekurang2nya dia pikir kalau rakyatnya pandai cakap Inggeris, boleh bersaing ekonomi di persada dunia, tapi apa faedahnya Bahasa Baku bikinan Anwar? Zilch! Nothing! Tak ada faedah!

Angry Bird said...

Saya rasa Esperalzi ni adalah contoh terbaik specimen Melayu yg berfikiran sempit dan ketinggalan zaman.

Kita kena paham, Malaysia ni bukannya Jepun. Bukannya Perancis. Bukannya Jerman. Anak kita baru dihantar bersekolah tak sampai 50 - 60 tahun yg lepas. Masih jauh ketinggalan zaman berbanding negara tersebut yg mempunyai pelbagai bahan ilmiah yg diterbitkan dlm bahasa ibunda masing2. Tetapi wujudkah sebarang bahan ilmiah terutamanya dlm sabjek Sains dan Matematik yg diterbitkan dlm Bahasa Melayu.

TIDAK, NO, NO NO NO NO

Maka ketika anak2 Melayu melangkah masuk ke universiti, mereka tidak dapat mendalami pengajiaan masing2 kerana tiada bahan rukjukkan dlm BM. Maka mereka menganggur dan kemudian menjadi pendemo jalanan

Adakah ni yg kita mahu?

Angry Bird said...

Aku gemar berbahasa baku ketika di sekolah rendah. Cikgu suruh kita mengambil klu dari cara DSAI berchakap kerana intonasinya betul dan tepat.

Anonymous said...

Betul tu Angry Bird. Kalau kita nak Melayu terus menjadi kerani , jururawat ke pekerja kilang kita tentang PPSMI sambai habis. Esperalzi, yg graduan mengganggur tu siapa nak tanggung. harap pada kerajaan ke?

johan said...

Baguslah PPSMI dilupuskan dgn segera.Good job muhyidin.INi bukan pasal sentimen sokong mahathir ke tidak.Bukan juga untuk melayan kehendak segelintir ibubapa yg banyak bunyi.Ini untuk kepentingan anak bangsa keseluruhannya.

Ada satu lagi yg kerajaan wajib sangat2 kena buat iaitu HAPUSKAN SEK2 PERKAUMAN CINA & TAMIL!

Anonymous said...

"Angry Bird said... Maka ketika anak2 Melayu melangkah masuk ke universiti, mereka tidak dapat mendalami pengajiaan masing2 kerana tiada bahan rukjukkan dlm BM. Maka mereka menganggur dan kemudian menjadi pendemo jalanan.

Adakah ni yg kita mahu?


November 4, 2011 9:39 PM"
=========================

kita tak mahu, tapi PKR dan PAS merasakan ini satu RAHMAT krn kalau tidak siapa lagi yg nak berarak, berdemo, bebaring dan buat2 mati kat atas jalan?

PAS siap lagi rekrut pelajar2 supaya tidak jadi pandai berfikir (walaupun segi akademik cemerlang) bila keluar U nanti.

Anonymous said...

Angry Bird ni sedar ke tidak yang pemikiran dia lebih teruk dr budak tadika.

Esperalzi said...

Angrybird:

Tadi kamu puji saya, sekarang kamu kutuk saya sbg spesimen berfikiran sempit. Hanya kerana pendapat saya kali ini bercanggah dgn pendapat kamu? Tp takpe. Biar saya explain.

Saya tak pernah kata bahasa Inggeris tak penting. Saya cuma kata PPSMI tu cara salah utk tingkatkan kualiti B Inggeris. Dan walaupun saya penyokong Dr Mahathir dan UMNO/BN, saya tetap kutuk dia dan idea PPSMI dia sbg idea bodoh. Tp saya tak mau politikkan isu ini dgn memburuk2kan Dr Mahathir dan UMNU..Oops! Silap UMNO!

OK...kamu tak suka saya guna Jepun dan Perancis. Baiklah, saya gunakan Indonesia, Thailand dan Iran. Negara2 setaraf dgn kita sbg negara dunia ketiga.

Negara2 ini pun bahasa Inggerisnya teruk, bahkan lebih teruk dari Malaysia. Saya pernah ke Thailand, rakyatnya langsung tak tau cakap Inggeris, dan yg Melayu pula dah langsung tak tau cakap Melayu. Semua di Thailand cakap Siam.

Tapi mereka tak guna model PPSMI di negara mereka. Bahasa Inggeris tetap diajar di sekolah mereka, tapi Maths dan sains tetap dlm bahasa Siam atau bahasa Indon atau bahasa Portugis (Brazil)..

Kalau kita kekurangan buku rujukan dlm bahasa Melayu, maka tulislah buku2 dlm bahasa Melayu. Tp ini bukan salah kerajaan. Ini salah pensyarah2, saintis2 dan kakitangan2 akademik di universiti2 kita. Setiap tahun kerajaan beri mereka ratusan juta ringgit utk buat research. Sepatutnya mereka ini menulis buku2 ilmiah sesuai dgn kepakaran mereka..kita dah 54 tahun merdeka, sepatutnya kita dah banyak tulis buku tp kita masih tak tulis dan masih bergantung salah siapa?

Namun, PPSMI tak ada kaitan dgn ketiadaan atau kekurangan buku2 ilmiah dlm bahasa Melayu. Budak2 sekolah apa perlu buku2 ilmiah dlm bahasa Inggeris? Mereka bukan di universiti, cuma di sekolah..idea PPSMI adalah utk menguatkan penguasaan bahasa Inggeris di peringkat sekolah. Dan PPSMI adalah cara salah..

Anonymous said...

Musang,kalau gitu tambahkan peruntukan dan lipatgandakan penterjemahan.Tak boleh?

Sambil tu mantapkan dulu penguasaan BI dengan mengubah pendekatan pengajaran BI.Jangan kacau subjek M&S dulu boleh?

PPSMI ni sebenarnya ibarat yg dikejar tak dapat yg dikendong berciciran.BI tak juga bagus atau mungkin cuma sedikit bagus tapi terpaksa mengorbankan M&S.

fulisiakantora said...

Assalamualaikum, tu psl la aku berlepas tangan dlm isu ni, tak tergamak aku nak baca tulisan2 manusia yg rasa diri2 mereka lebih pandai dari negarawan paling ulung negara pernah miliki. Sesedap mulut mak bapak dia kata negarawan ini BODOH sedangkan ini antara idea2nya yg suruh kita berfikir dgn akal yg dipinjam Allah. Kalau kau tak bersetuju cukup la kau kata tak sokong, tak payah la sampai nak menujukkan keBODOHan kau dgn membodohkan negarawan ulung. Aku pun tak bersetuju dgn PPSMI atas sbb2 tertentu & aku mengulangi pendirian aku utk berlepas tangan dlm isu ini. Jumpa aku di post yg lain...

Esperalzi said...

Saya perhatikan berbanding dgn anak2 Cina dan India, anak2 Melayu lah paling teruk Inggerisnya. Jadi sukar anak2 Melayu nak kerja di syrikat2 international yg banyak pakai bahasa Inggeris.

Kenapa syarikat2 international banyak pakai b Inggeris di Malaysia tp tidak b Melayu? Kerana kitalah yg mencipta budaya berbahasa Inggeris di Malaysia hinggakan org2 luar dah tak mau guna bahasa Melayu walaupun mereka beroperasi di Malaysia. Akibatnya, rakyat kita terpaksa juga belajar bahasa Inggeris walaupun utk kerja di negara sendiri.

Di Jepun, org2 asing terpaksa belajar cakap Jepun kalau nak beroperasi di Jepun, dan rakyat Jepun sebenarnya tak perlu cakap Inggeris setakat nak kerja dgn syarikat asing di Jepun. Berbeza di Malaysia..

Kenapa anak2 Cina dan India lebih pandai cakap Inggeris dari anak2 Melayu? Sbb ibubapa mereka lebih ambil berat ttg bahasa Inggeris anak2 mereka. Ibubapa Cina dan India bercakap Inggeris dgn anak2 mereka, mcm jiran belakang rumah saya, tiap hari saya dengar dia speaking dgn anaknya yg baru darjah satu. Ibubapa Melayu ada buat mcm tu?

Esperalzi said...

Bagi aku kalau idea tu bodoh, aku kata bodohlah. Tak kira idea tu dari Dr Mahathir ke atau dari Anwar Ibrahim ke.

Negarawan tak negarawan ke, ulung tak ulung ke, Dr Mahathir tetap manusia biasa, dan sebagai manusia biasa, ada kala dia buat benda bodoh walaupun dia mmg banyak juga buat benda pandai. Kita semua buat sekurang2nya satu benda bodoh dalam hidup kita walaupun kita juga buat benda2 pandai.

Apa yg nak emosional sangat kalau aku kata ideanya bodoh? Aku pun penyokong DR Mahathir juga tp aku mmg marah dgn PPSMI ni. Dan sampai HARI INI, Dr Mahathir masih kenakan tekanan terhadap kerajaan Najib agar kekalkan PPSMI dan tindakan Dr Mahathir ni aku tak setuju..

Angry Bird said...

Wahai Esperalzi,
Nampaknya beberapa pencacai Tun telah mengkritik kao kerana kao berani berbeza pendapat dengan pengasas UMNO baru.

Namun, tuan telah membongkar segala kepincangan dlm perlaksanaan PPSMI dengan bergaya. Memang PPSMI ni idea yg bodoh, kerana dia mengakibatkan beribu juta ringgit dibazirkan sementara merendahkan martabat bahasa Melayu.

Maka fulisiakontol kao ni specis yg bebal. Esperalzi bkn kata Madey org yg bodoh, cuma ideanya bodoh. Takkan Madey tiada idea yg bodoh. malah hampir kesemua idea madey masih ada kebodohannya.

Aku harap dalam keghairahan kao mencacai, kao jangan nak kondem pejuang bangsa spt Esperalzi

Anonymous said...

Terima kasih dan tahniah Tan Sri TPM. Saya sokong Esperalzi yang nampak faham keburukan PPSMI. Memang mahathir silap melaksanakan dasar yang bodoh ini secara tergesa-gesa. Setelah ternyata gagal dia masih mempertahankannya. Orang bijak tak akan membiarkan sesuatu yg gagal berterusan sehingga mengorbankan mutu ilmu S&M berjuta murid.
DAP sengaja membantah pemansuhan PPSMI kerana mereka tahu dgn PPSMI murid melayu semakin bodoh S&M sedangkan SRJK(C) & (T) tidak melaksanakan PPSMI sejak mula dilaksanakan lagi kerana mereka tidak akam membodohkan anak bangsa mereka dgn mengajar S&M dalam bahasa yang anak mereka tak faham. Mereka tidak terjejas samaada PPSMI atau tidak. Suatu ketika akan wujudlah satu generasi melayu yg bodoh. Itulah harapan mereka supaya PPSMI diteruskan. Jgn terpedaya...

fulisiakantora said...

Kalau mcm tu sampai hati kau kata BAPAK kau BODOH??? sbb tak mungkin bapak kau maksum manusia yg tak mungkin buat benda2 bodoh, mesti ada benda BODOH yg bapak kau buat, kau BODOHkan lah bapak BODOH kau tu. KeBODOHan bapak kau adalah kegagalan mengajar anaknya yg BODOH supaya tidak berkelakuan BODOH bila berbicara ttg org yg kurang BODOHnya dari anaknya. Ha...kau BODOHkan la bapak kau pulak

Anonymous said...

Aku setuju juga dengan musang ni,che det kadang2 silap dan bodoh jugak,terutamanya bila terlantik seorang peliwat dan kaki seks macam anuwar ibrahim dan pak lah yg lelah.Tak gitu musang?

Anonymous said...

AKU HENSEM

MUSANG=ANGRY BIRD

zat said...

isu PPSMI ni bagi aku mmg cukup kompleks..yg aku nampak tk ada research yg terperinci yg dibuat dlm isu ini..tu yg jd kejap buat kejap tk nak..kalau org tua2 dh confuse bayangkan lah apa nk jadi dgn anak2 kita nanti..

Angry Bird said...

Wahai Fulisiakontora,
Bawak bertenang. Kan kita nak orang Melayu bersatu kan. Takkan kao ni nak senentiasa nak mengiakan segala langkah Dr Madey, banyak pekara yg dia silap.

Tengok tu wahai pencacai sekalian, sayalah menjadi pendamai dlm hal ni.

Tetapi, saya rasa Anwar naik bukan kerana Dr Madey tetapi kerana 'aura'nya yg terlalu power.

Angry Bird said...

Maka semuanya sudah mencapai kata sepakat. Rumusannya

No 1, PPSMI pendekatan yg bodoh
No 2, Madey kadang kadang berbuat bodoh
No 3, Angry Bird menjadi pendamai dan bukannya pemangkin ataupun batu api
No 4, Bahasa Baku cukup hebat dan harus dikenalkan semula
No 5, Anwar memang power.

Esperalzi said...

fuliasusahnaksebutnamakau:

Nah, kau tengok tu, bukan aku saja yg kata IDEA Mahathir tu bodoh berkait PPSMI. Org2 lain di forum ni pun kata IDEA dia bodoh.

Tak, aku tak akan kata BAPA aku bodoh. Bahkan, IDEA yg datang dari BAPA aku pun aku tak akan label bodoh. Sudah lumrah alam, setiap anak tak akan kata bapa atau mak dia bodoh walaupun berbeza pendapat.

Tapi Dr Mahathir BUKAN bapa aku, dan aku TAK PERNAH anggap dia bapa aku. Dia hanya pemimpin aku, dan aku tak perlu sokong semua aspek pepimpinan dia dan idea dia, misalnya idea PPSMI dia mmg idea bodoh dan aku tak boleh sokong. Dan aku amat berharap Dr Mahathir baca komen2 aku di GAP ini.

Kalau kau nak anggap dia BAPA kau, terserahlah, tapi kau tak boleh paksa semua orang ikut rentak dan gaya kau. So, apa yg nak emosional sangat ni. Relax bro, life is too short, sit back and relax, learn to accept diversity in opinions..

Angry Bird said...

Fulamak Esperalzi
Nilah yg aku kata, kadang2 pencacai UMNU dia tak boleh mengawal emosi. Kejap kejap dia menggila. Kalau si fulisiaentahapa menggangap bapaknya Madey, maka dia adik beradik kpd Mukrhiz. Eh eleh, kalau begitu dia mungkin jadi botak kot.

Namun tadi bukan niat aku untuk membelesah hang. Hanya nak memberi pendapat yg kontra. Hujah kita balas dengan hujah. Biarlah anak murid Melayu terus terkapai kapai bila kat universiti kerana SEMEMANGNYA professor universiti kat Mesia ni kangkung kecuali Prof Aziz Bari dan tidak mampu menerbit apa2 pun kecuali ianya dimasukkan ke dalam akhbar Utusan Meloya

fulisiakantora said...

dah lah, malas aku nak gaduh psl benda2 yg korang anggap bodoh ni. Lebih baik kita cerita mcm mana nak abiskan game angry bird. Sbb kita ni pun berani membodohkan org dlm blog je. Aku kalah dgn majoriti yg kata Tun ni BODOH. Aku minta maaf le kpd saper2 yg terasa diatas kelancangan aku tadi. Mungkin aku tenggelam dlm dunia ketaksuban. Maaf sekali lagi. p/s taksub itu syaitan

zat said...

Esperalzi

jgn la emo sgt..bila kita belajar dlm bahasa lain bkn bermakna kita memperkecilkan bahasa ibunda kita..bagi aku isu asas nya ada dua..

Pertama, kita mau anak2 melayu mahir dlm sains & matematik..kalau mengguna bahasa melayu adalah lebih efektif maka kita hapuskan PPSMI..menghapuskan PPSMI mesti atas sebab ini bukan kerana agenda2lain..

kedua, kalau org melayu nk menjadi lebih kompetitif maka mereka kena mahir berbahasa inggeris...suka atau tidak itu lah realiti kehidupan di zaman global ini..utk pengetahuan anda org jepun tu pun dh pandai bertutur inggeris..

tapi aku setuju dgn kau yg PPSMI tk akan buat kita mahir dlm bahasa inggeris..nak mahir bahasa inggeris kena belajar th english language...bukan belajar sains dlm bahasa inggeris..jd aku desak TPM kalau dh mansuhkan PPSMI ni perkuatkan pelajaran bahsa inggeris..cari la guru english yg bagus2..kau terer la sains & maths mcm mana pun bila masuk U atau bekerja swasta kau kena buat research, report atau presentation dlm bahasa inggeris..

Angry Bird said...

Fulisiakantora,
Tak mengapa, aku maafkan kao. Tapi lain kali bawak bertenang dulu. Kalau tergamak utk mencacai, kao pandanglah ke kiri, ke kanan dan ke kiri mcm orang nak lintas jalan raya. Nescaya tak akan terbabas

Anonymous said...

bg aku ppsmi ni bgus tapi biarla start dr sklah mngah yakni ting. 1. bdk2 drjh satu mana reti b.i. lagi so caner dorang nk paham apa yg cikgu sains tu ajar kt dpan.

jiran sebelah rumah kau said...

angry bird aka musang,kesian aku tengok ko ni yg tak boleh keluar dr kepompong politik sempit tak cerdik ko.

nak kata orang lain pencacai tapi tak sedar diri sendiri pencacai kepada orang lain.ada orang umno takleh pemimpin atau parti dia kena kutuk sikit esp che det tapi ko pun 2x5 takleh kalau abang anunya kena cuit sikit.

lagi bodoh dan kelakar siap cakap kagum dgn bang anu sebab bang anu pandai bercakap.eleleh ala ala pondan aje sekali kena ayat dengan jantan terus cair meleleh auwww

aku suspek ko ni pun species2 penyokong lgbt gak ni hahaha

Esperalzi said...

Angrybird:

Tak kisah kau nak belasah aku atau berbeza pandangan, asalkan kita tak guna kata2 kesat dan maki hamun...

Sebenarnya, aku penyokong UMNO/BN dan aku juga admire dan peminat Dr Mahathir secara umum. Aku cuma tak anggap dia malaikat, maksum atau bapa aku. Kalau aku rasa idea dia bodoh, aku kata bodoh. Overall. dia tetap negarawan ulung bagi aku.Tp takpe, kita boleh beza pendapat ttg Dr Mahathir atau UMNU..oops, UMNO!

Bab Aziz Bari, aku langsung tak minat dia. Dia ni sebenarnya lah prof kangkung bagi aku. Kalau buat "analisis", 100% UMNO salah dan 100% PR betul. Takkanlah manusia ni 100% betul atau 100% salah? Kalau kau kata si fuliapanama tu pecacai Tun, aku pula rasa Aziz Bari ni pecaci Pakatan rakyat. Dan sebenarnya dia merugikan PR krn dia asyik puji PR 24/7, maka lama2 PR akan syok sendiri krn 24/7 dipuji Aziz Bari. Tp takpe, kita boleh beza pandangan ttg Aziz Bari juga..

Angry Bird said...

Wahai pencacai yg duduk di rumah sebelah Razak Baginda,

Aku juga heran kenapa ada pencacai yg teurs menggerutu apabila Dr Madey menjadi topik perbualan. Dia ni bukan sehebat DSAI yg telah memperkenalkan pelbagai anjakkan dalam mata pelajaran sains dan teknologi. Contohnya jikalau guru2 cuba mengajar PPSMI menggunakkan pelat Arab DSAI dan bukan pelat Mat Salleh cara Najib, aku rasa murid2 senang nak tangkap intipati pelajaran tersebut.

Tetapi aku bukannya LGBT. Kes Sayfool ni banyak berliku. Dakwa kena liwat pastu jumpa Najib. Najib call IGP musang tu, dia boleh tangkap nombor kerana handfon najib ni tiada memori. Pastu kata dia diliwat secara paksa oleh sesorang yg hampir patah tulang belakangnya.

Nampak nak macam mana cerita ni berliku2. Apa apa pun, aku dah rasa kerajaan nak kenakan DSAI sebagai memberi gula2 kepada Dr Madey agar dia tidak mencipta onar setelah idea bodohnya bakal dibakul sampahkan

Esperalzi said...

Zat,

Aku tak adalah emosional. Si fulia tu yg emosional sbb aku kata idea Dr Mahathir bodoh ttg PPSMI.

Dan aku tak pernah kata jangan belajar bahasa asing! Kau silap tafsir tulisan aku. Bahkan, aku kasi banyak idea mcm mana nak improve pengajaran bahasa Inggeris.

Aku cuma kata PPSMI itu tak betul dan cara salah nak majukan bahasa Inggeris di Malaysia di samping PPSMI menjatuhkan martabat bahasa Melayu.

Tapi kalau kerajaan nak suruh rakyat Malaysia belajar apa2 bahasa dlm dunia , aku sokong. Nak bahasa Jawa ke, bahasa Perancis ke, bahasa Russia ke, go ahead, aku sokong. Tapi janganlah ajar Maths dan Science dlm bahasa Jawa atau bahasa Perancis. Itu saja point aku..

Angry Bird said...

Betul tu Esperalzi. Aku setuju Aziz Bari mencacai untuk PR. Tetapi sedap didengar dan kadang2 apa yg dia kata tu panas.

kITA lihat terlalu ramai yg menjadi pencacai utk UMNU maka untuk mengimbangi ketidak sama rataan tersebut, prof Aziz terpaksa mencacai utuk Pakatan Rakyat. Maka kalau kita terbaca media perdana dan pandangan Aziz Bari, kita mendapat pendapat yg seimbang kerana positif campur negatif sama dengan kosong

Saya sokong. Jgn kita guna perkataan kesat. Bahasa jiwa bangsa.

Angry Bird said...

Betul tu Zat,
Si fulisianamasusahnaksebut yg menjadi emosional tak tentu hal. kemudian dia dibantai oleh pencacai yg lain. Akulah yg menjadi pendamai dan berjaya menenangkan fikirannya

jiran sebelah rumah bang anu said...

Hahaha angry bird/musang kan aku dah cakap ko tetap jugak pencacai yg duduk dlm kepompong sambil mengecop orang lain pencacai.Sekali aku sebut nama bang anu berjela ko cerita pasal bang anu ko yg orang tak tanya pun.Cerita syok sendiri pun masuk hahaha...punyalah kagum dengan bang anunya eleleleh

zat said...

Esperalzi

kalu mcm tu sama pendapat la kita..

fulisiakantora said...

dey apada... susah sgt ke nak nyebut nama aku??? kantor pulisi bunyi mcm arab da = fulisiakantora. Mcm cerita ahmad pintu tu. Aku pinjam... p/s: patutla aku terbatuk2, rupanya ada org ngumpat aku...hi hi

Esperalzi said...

fulisiakantora,

Nama kau panjang tp OK, boleh sebut. Aku masih ingat dialog polisi kantora dlm citer Ahmad Albab tu..

Anonymous said...

Yang pasti penguasaan bahasa Inggeris tiada kaitan langsung dengan matematik mahupun sains.bagi kedua mata pelajaran tu ia sekadar alat pengantar sahaja..

TDM..tersilap dalam hal ini.Dan sebagai manusia beliau juga tidak lari dari membuat kesilapan.

choc-mint said...

harap2 tpm buat reves saikologi....

tolong baca & fahamkan said...

http://shaharirbmz.blogspot.com/2008/06/bahasa-sendiri-lebih-baik.html

http://shaharirbmz.blogspot.com/2008/08/jawaban-kpd-dr-mahathir-tentang-bahasa.html

http://shaharirbmz.blogspot.com/2009/02/sangkalan-shaharir-kedua-kpd-ulasan.html

http://shaharirbmz.blogspot.com/2011/10/sains-dan-matematik-dalam-bahasa.html