Friday, February 17, 2012

TAHNIAH DATO ZAINAL SAKOM,YB KAMALA DAN LAIN-LAIN.U..

2 hari lepas, atau lebih tepat jam 5 pagi aku sms dato zainal sakom, pengerusi yayasan basmi kemiskinan YBK.

kandungan sms aku tu berkisar pada penderitaan sebuah keluarga melayu di hulu selangor yang miskin dan tiada kemampuan untuk menyekolahkan anak-anak mereka..

apa yang agak menghibakan apabila salah seorang anak miskin tu kata, dia sedia dan berjanji untuk dapatkan keputusan 5A sekiranya dia dapat bersekolah semula..

sms tu aku hantar pada dato zainal dan dibalas 2 jam kemudian. tok zainal kata insyaallah dia cuba bantu..

hari ini keluar utusan... keluarga itu sudah pun dibantu oleh YBK,LZS, yb kamalanathan,JKM dan pihak jabatan pendidikan..

 aku ucapkan tahniah kepada wartawan utusan yang highlightkan perkara ini.

di luar sana kedapatan ramai dikalangan keluarga orang melayu yang susah.. mohonlah agar pihak yang berwajib dapat membantu mereka..BACA KISAH MENARIK ITU KLIK SINI

14 comments:

cikgu rokiah said...

artikel yg menarik...bila memerintah mcm BERNIAGA ni la jadi nya....yg miskin tetap miskin dan yang penting hanya KEUNTUNGAN PERNIAGAAN sahaja....tiada lagi nilai kemanuasiaan...

Anonymous said...

terima kasih juga kepada anda GAP kerana sudi menghantar sms kpd yg berkenaan. jika semua daripada kita menanam sifat ambil tahu dan saling membantu membasmi kemiskinan saya pasti tidak akan ada lagi miskin tegar di malaysia. jgn hanya mengharapka jabatan kebajikan yg mencari dan membantu. kita juga wajib buat yg sama. jika dpt tahu ada keluarga yg layak, bukalah mulut... bawalah berita kpd jabatan yg berkenaan sb kita tak boleh sentiasa menyalahkan jabatan kebajikan atau yg seumpama utk tahu setiap keaadaan. mrk juga perlua bantuan kita dalam menyalurkan maklumat. tahniah utk saudara GAP juga. dan saya harap anak2 pasangan ini mengambil inisiatif utk belajar krn hanya pelajaranlah yg mampu mengeluarkan diri kita dari kepompong kemiskinan. saya tahu krn saya salah seorg dari anak miskin tersebut.

Anonymous said...

ni lah yg berlaku klu cuma kroni saja yg di kayakan. 50 tahun di bawah BN, napa tak nampak rakyat yg miskin dan perlukan bantuan. sana sini kata BN membantu rakyat tp hakikatnya segelintir saja yg di bantu. inilah hikmah PR memerintah selangor sbb telah membuka mata ahli UMNO yg mula nampak dan mencari cari isu yg hendak mereka ketengahkan agar di undi semula dlm PRU nanti. kalau bkn kerana PR memerintah, ahli2 sibok nam mengkayakan diri sendiri saja.
Tak sangka 54 taun merdeka masih ada anak2 yg tercicir persekolahan.

Anonymous said...

jgn slh kn umno je....sume yg salah....masyarakat n jiran2 ape yg di wat....

Anonymous said...

ni lah yg berlaku klu cuma kroni saja yg di kayakan. 50 tahun di bawah BN, napa tak nampak rakyat yg miskin dan perlukan bantuan. sana sini kata BN membantu rakyat tp hakikatnya segelintir saja yg di bantu. inilah hikmah PR memerintah selangor sbb telah membuka mata ahli UMNO yg mula nampak dan mencari cari isu yg hendak mereka ketengahkan agar di undi semula dlm PRU nanti. kalau bkn kerana PR memerintah, ahli2 sibok nam mengkayakan diri sendiri saja.
Tak sangka 54 taun merdeka masih ada anak2 yg tercicir persekolahan.

February 17, 2012 8:32 AM

-----------------------------------
kalau PKR bagus sangat nape dalam masa 4 tahun memerintah tak nampak isu nie?

jangan mudah salahkan BN, semua bersalah dalam hal nie, yang penting bila isu ditimbulkan usaha diambil untuk menolong mereka.

- Pengundi Atas Pagar -

Anonymous said...

Wah hebatnya idea kepimpinan hamPAS Kelantan, 5% keluar kemiskinan, 95% lagi pergi mampus la kalau tak dapat makan. Bantuan hanya RM200 sebulan, bila ada BR1M datang berbondong2 sambil bertakbir dan memberi undi kepada hamPAS... bodoh betul la sape yg sokong nabi N.ajis tu lagi.


Ladang Rakyat: 5% keluar dari miskin tegar

KOTA BHARU 16 Feb. – Hanya lima peratus atau 241 daripada 4,834 peserta program Ladang Rakyat yang diperkenalkan oleh Kerajaan Pas Kelantan terkeluar daripada paras kemiskinan tegar.

Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Pembangunan Ladang Rakyat Negeri Kelantan, Dr. Nazmi Ghazali Azmi bagaimanapun berkata, berjaya atau tidak program tersebut untuk membasmi kemiskinan tegar di negeri ini adalah bergantung kepada interpretasi masing-masing berdasarkan statistik tersebut.

Beliau berkata, pihaknya memajukan tanah seluas 30,800 hektar di kawasan Hulu Kelantan dengan kerjasama 11 syarikat untuk membantu golongan itu dengan membayar dividen RM200 setiap bulan.

“Jumlah peserta tidak tetap pada setiap masa, ada turun naiknya kerana kita sentiasa memantau sekiranya keadaan mereka sudah bertambah baik, peserta ini akan dikeluarkan daripada senarai.

“Sejak 2006 ada 18 peringkat pembahagian dividen yang sehingga kini sebanyak RM52,365,500 telah diagihkan kepada peserta,” katanya kepada pemberita selepas Perhimpunan Perdana Peserta Ladang Rakyat di Dataran Stadium Muhammad Ke-IV di sini hari ini.

Sebelum ini beberapa pihak termasuk pertubuhan bukan kerajaan, Orang Muda Berpadu Anti Korupsi Kelantan (OMBAK) mendesak kerajaan negeri mendedahkan secara terperinci mengenai program tersebut.

Nazmi berkata, pihaknya masih belum menerima arahan supaya mendedahkan maklumat mengenai kawasan, peserta dan syarikat pemaju yang terlibat.

“Namun saya rasa ia bukan rahsia kerana semuanya ada perjanjian dan mungkin selepas ini saya akan masukkan ke dalam laman web perbadanan,” katanya.

Anonymous said...

tolong sms dato zainal sakom. apa jadi tanah ybk di serendah rawang..dan tanah ybk dipekan rawang yg telah dijual kpd pemaju perumahan..tanah dpt percuma lepas tu jual kat towkey..bila tanya dia cakap pelaburan...yayasan kemiskinan entah kemane duit pun lebur msuk poket...ini semua budaya amnolah kwn...

Anonymous said...

tahniah dato', saya jadi sebak pagi ni membaca kisah ini. tak sangka air mata membasahi pipi....

alangkah manisnya hidup ini kalau semua peringkat masyarakat menjalankan tugas masing2 dgn amanah....

alangkah manisnya hidup sebagai org islam kalau semua ummat bersatu menjalankan amanah Allah swt...

tahniah dato' semoga dato' diberi rahmat dan keberkatan dari Allah swt...

Anonymous said...

yb (yang boros) sharizat tak nak bantu ker? ato kena ada 'camera dan wartawan' baru nak tolong?

kita suma kena ada sifat ambil tahu?

jadi yb2 kita suma pula kena ada sifat ambil apa yang diorg mahu?

blah lah pemimpin2 mehsia nih. nanti pru13, baik duduk jer kat rumah, tengok pilem p ramlee...

Unknown said...

Macam ni baru lah pemimpin yg patut dicontohi..

PUSAT KHIDMAT NURUL IZZAH SEKADAR HIASAN SEMATA-MATA!! Baca di sini!!

http://apakecoh2.blogspot.com/

Anonymous said...

Sebenarnya umno/bn dah banyak berjasa kepada semua kaum (kaum cina lagi kaya juga sampai la ni) cuma sebab beberapa orang penyangak tercemarlah umno/bn. Aku dari keluarga miskin tapi dgn bantuan kerajaan dan DEB boleh juga p universiti walaupun taklah pandai sangat pun. kalau tidak dok meskin sampai la kot. masa tu kerajaan BN/UMNO pegang bukan PKR/DAP/PAS/... yang pegang. fikir2kan lah

praha2 said...

eden nak komen sikit lah. portamo, LZS ado pejabat diUlu selangor, mengapo tak perihatin? nak tunggu dah keluar dalam Utusan baru nak berkorja? macam mano oran tak ambil bantuan dari pihak lain? keduo, ayah nyo diborhontikan korjo sobab kesihatan-mano poi nyo Socso? tak ko dio mencarum socso?
kotigo, pejabat kebajikan tak buet korjo ko?
Syabas YBK dan yang lain termasuk MP, tapi soalan nyo jangan tunggu dah kelaur dalam Utusan baru lah tunjuk buet korjo. mungkin ini ado tip of the ice only, mungkin ramai lagi ,silo silo lah turun padang.

Anonymous said...

jiran2 kena alert..org susah sekeliling kita ramai..lg kat kampung..nk lantik ketua kg pun kena panai pilih..

mcm ketua kg tmpt tunang ak ni..kg teluk ramunia pengerang..ketua kg n the geng yg dapat projek bela ikan keli..rumah besar blkg rumah ade kanvas biru bela ikan..xpayahla ko dah kaya..bgla org lain yg susah xde keje..bukannye sime darby tu ade projek nk amik org kg sana kerja..sume menganggur..sudahnye org kg ramai buat keje angkut pati indon kua masuk

ade tanah kurnia ptot bgla org kg yg ak tgk menumpang tanah org nak buat rumah..ni ketua kg yg sapu dlu tanah tu

Servant of God said...

GAP,

Semoga Allah SWT membalas jasa engkau berlipat kali ganda.

Kepada gampang February 17, 2012 8:32 AM,

Jangan kau nak buat fitnah wahai hanjing. Yayasan Selangor asrama pun dah kena jual. Ada hati lagi nak mendabik dada cam sial.

Kau dan PR boleh gi mampos!