Tuesday, July 3, 2012

SUARAM SI ANAK HARAM.



Kewujudan SUARAM Juga Berasaskan Penipuan?

Suara Rakyat Malaysia (Suaram) yang banyak membuat bising dan giat berusaha memburukkan kerajaan dan Perdana Menteri telah pun dibuktikan sebagai penipu.  Beberapa tuduhan mereka berkenaan isu kapal selam scorpene telah pun dikantoikan dengan jelas sekali di mana perbicaraan langsung tidak berlaku di Mahkamah Perancis.  

Namun, SUARAM sudah begitu sebati dengan menipu dan mereka langsung tidak hairan jika penipuan mereka terbongkar.  Apa nak dihairankan dengan sikap SUARAM ini apabila bukan sahaja aktiviti hariannya adalah menipu, tetapi asas kewujudan SUARAM itu juga adalah satu pembohongan.  

SUARAM, selama ini mewar-warkan diri mereka sebagai sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang ditubuhkan oleh bekas-bekas tahanan ISA dan keluarga mereka demi memperjuangkan hak asasi dan keadilan.  Namun, semalam Presiden Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Azwanddin Hamzah telah mendedahkan bahawa menerusi semakan dokumen awam SSM,  beliau mendapati SUARAM adalah sebuah syarikat yang didaftarkan atas nama Suara Inisiatif Sdn. Bhd. dengan modal berbayar RM2 dan bukan sebuah NGO seperti yang diwar-warkan mereka. 

Lebih menarik lagi ialah ‘syarikat SUARAM’ ini didapati mempunyai pendapatan lebih RM900,000 pada tempoh 2009 dan 2010.   Adalah difahamkan bahawa pemegang saham dan pengarah syarikat ini adalah Yeoh Seng Guan dan Kua Kia Soong dengan tarikh pelantikan kedua mereka sebagai pengarah adalah pada 7 Jun 2004.

Perkembangan ini sekali gus menguatkan lagi pendapat ramai bahawa SUARAM adalah talibarut asing yang tugasnya adalah untuk mencipta suasana tidak tenteram dengan membangkitkan keraguan terhadap kerajaan yang memerintah bagi membuka jalan kepada boneka asing, iaitu pihak pembangkang untuk berkuasa sama ada melalui pilihanraya mahupun jalanraya. 

Sudah lama rakyat tertanya-tanya bagaimana sebuah NGO yang tidak berorientasikan keuntungan mendapat wang untuk ke sana ke mari memburukkan kerajaan?   Bagaimana mereka mengupah peguam dari luar negara dan bagaimana mereka menanggung kos perjalanan, penginapan dan makan minum pegawai serta peguam mereka dalam ‘misi’ memburukkan kerajaan dan Perdana Menteri Malaysia?  Itu belum termasuk kos dokumentasi dan lain-lain kos pengurusan dan pentadbiran.  

Dengan pendedahan ini,  terjawablah sebahagian dari kemusykilan rakyat terhadap SUARAM.  

Sebelum ini SUARAM juga telah didedah sebagai menerima bantuan dari pertubuhan-pertubuhan luar dari rangkaian CIA.  Berdasarkan pendedahan rekod kewangan ‘syarikat’ mereka ini, tidak mustahil sama sekali bahawa semua pendedahan tersebut adalah benar belaka.  

SUARAM tidak boleh lari lagi kali ini.  Untuk ke sekian kalinya, selain dari menuduh dan menuntut agar orang lain menjawab persoalan yang dibangkitkan mereka, SUARAM perlu menjawab tuduhan ke atas mereka pula:  

Apakah ia sebuah syarikat perniagaan?  Jika ya, apakah yang mereka perniagakan?  Apakah ia sebuah NGO?  Jika ya, dari mana datangnya sumber kewangan?

Mungkin SUARAM perlu lupakan sekejap soal kapal selam. Lagipun, menurut SUARAM kes tersebut sedang ‘dibicarakan’ bukan?  Jadi, biarlah ‘perbicaraan’ berjalan dengan tenang sementara kita menunggu keputusannya.   

Buat masa ini, SUARAM perlu jelaskan pertuduhan ke atas mereka terlebih dahulu iaitu benarkah mereka ditaja oleh CIA? 

Jika tidak, kenapakah SUARAM perlu mencipta publisiti ke atas kes yang kononnya ‘sedang dibicarakan’?  Apakah yang SUARAM cuba capai sebelum ‘keputusan perbicaraan’ diumumkan?  

Jika benar SUARAM adalah sebuah organisasi yang telus dan berniat baik, maka SUARAM tidak harus punya masalah untuk menangani persoalan mudah ini. 

21 comments:

Anonymous said...

NGO bertopeng hak asasi tetapi dibelakang topeng itu adalah NWO

Anonymous said...

Cibai Sex Leg kena jelaskan isu MCA jadi proksi kepada Persatuan Hoki Israel di India baru-baru ini, apa dah jadi dengan MCA ni, korang ni tali barut Israel ke? Apa pun MCA memang dah teruk, dah nak mampus, lepas tu sengaja menyusahkan UMNO dan parti komponen lain dengan berbagai kontroversi.

Kepada Cibai Sex Leg dan pimpinan MCA, kalau dah tahu MCA dah nak mampus menjelang PRU 13 kelak, korang bubarkanlah MCA itu saja, sekadar jadi perosak saja, menyusahkan Barisan Nasional saja. Malahan Cibai Sex Leg boleh pergi jadi ahli DAPigs, pemikiran Cibai Sex Leg dah serupa pemikiran DAPigs, sekarang MCA diheret terlibat dengan Israel pula, PRU 13, bungkuslah MCA kalau macam ni, terutama di kerusi majoriti bumiputera yang diberi atas ihsan UMNO, harapnya PERKASA letakkan wakil menentang semua calon MCA di kerusi majoriti bumiputera dalam PRU 13 kelak, kalau orang Cina dah menolak MCA, tak guna kita orang bumiputera nak berhempas pulas nak menyelamatkan MCA pula, pimpinan MCA pun macam anjing tersepit, tikam parti komponen lain demi populariti politik, selagi Cibai Sex Leg dan kuncu-kuncunya dalam MCA, tak lama lagilah hayat MCA, lepas PRU 13 berkuburlah MCA, kalau tak berkubur pun akan jadi seperti kerakap di atas batu, hidup segan mati tak mahu, macam mayat hidup sajalah MCA sekarang ni, tunggu masa nak mampus sajalah, ini adalah angkara Cibai Sex Leg dan kuncu-kuncunya. Blah la, berlagak saja lebih MCA ni, dah nak mampus tak sedar diri lagi, meluat aku dengan MCA jahanam ni.

Anonymous said...

macam juga parti bertopengkan agama tetapi di belakang topeng itu adalah leberalisme, komunisme dan bermacam lagi isme (termasuk sesatisme).

Anonymous said...

SUARAM, pimpinan MCA, Malaysian Today, adalah sekutu DAPigs, siapa selalu diserang oleh puak jahanam ini kalau bukan UMNO? Mereka ini nak musnahkan UMNO, malahan pimpinan MCA, suka sangat buat hal, sengaja mencari pasal untuk rosakkan imej dan merosakkan sokongan rakyat terhadap calon parti komponen Barisan Nasional dalam PRU, tahulah MCA dah nak mampus, tapi jangan menyusahkan parti komponen pula, Perdana Menteri kena tegas dalam hal ini.

Anonymous said...

Pimpinan MCA bertopengkan Barisan Nasional, tapi berhatikan DAPigs, lihatlah isu perkauman yang kerap dimainkan oleh puak tak guna ini, isu Lynas, selain DAPigs, MCA juga antara penentang kuat terhadap Lynas, pimpinan MCA sekarang ni tak boleh dipercayai, penipu, korang berpakat dengan DAPigs yang tak guna itu.

Anonymous said...

MCA perlu pulangkan kerusi Parlimen Kuantan untuk ditandingi oleh UMNO kerana pengundi di Kuantan tak dapat terima calon MCA, sebab itulah di DUN dalam parlimen Kuantan, semuanya dimenangi oleh Barisan Nasional, tapi apahal di Parlimen Kuantan Barisan Nasional kalah pula, ini menunjukkan pengundi tidak suka kepada calon MCA, pulangkan kerusi Parlimen Kuantan kepada UMNO kerana lebih 60% pengundi di Parlimen Kuantan adalah orang bumiputera.

Anonymous said...

Untuk pulihkan MCA, Cibai Sex Leg dan kuncu-kuncunya perlu berundur, jangan tamak sangat kerana MCA sekarang ni dah jadi macam kerakap di atas batu, hidup segan mati tak mahu, menunggu masa untuk mampus kerana pimpinan MCA sekarang ini tak berguna hanya menjadi perosak dengan gelagat dan perangai yang tidak bergun sajalah, menimbulkan masalah dan menikam kawan dari belakang, kawan pun dah tak mau tolong, serik kena tikam dari belakang.

Anonymous said...

Cantik dah nama, SUARAM!

Suara Anak Haram..klu nak tambah pun tambah perkataan paria di belakangnya.Lagi lah cantik!

Anonymous said...

agen luar sukar untuk masuk menerusi parti-parti yang ada sebaliknya amatlah mudah untuk agen luar memasukkan jarum menerusi NGO. apakah peranan pendaftar pertubuhan dalam hal sebegini?

Anonymous said...

kalau penulis cina labelkan perkasa sebagai gangster makanya lain-lain NGO yang jauh lebih agresif nak dilabel sebagai apa? agen Dapster?

Anonymous said...

MCA = Malaysian Cricket Association
bukan MCA parti politik tuu...

lawak laa lu bro! hahahhaaa

zat said...

Anon 10:36am

MCA tu ialah Malaysia Cricket Association...aduhh kalu tak tau bertanye la dulu...

zat said...

Anon 10:36am

tapi betul jugak kau marah2 tu...MCA tu bawah kementrian sukan...sapa menteri?

Zaeydee said...

Lama dahhhh...lama sangat dahhh..! Dia ni memang SAH TALI BARUT Asing! Apalagi kita tibai rapat2...semuanya sepusat sepusing dengan Majlis Peguam dan yang lain2 yang sama waktu dengannya....SERANGGGGGGGGGG!

Anonymous said...

bukan sedikit NGO bertopengkan agama A tetapi muka di belakang topeng itu adalah penganut agama B. macam mana nak tahu? TST

Anonymous said...

ada NGO gunakan singkatan/akronim agama dan belia tetapi macam mana nak tahu kepimpinan NGO berkenaan adalah insan yang lurus dan bukan insan yang songsang iaitu satu yang bertentangan dengan mana-mana agama?

Anonymous said...

KALAU PARTI SESAT, INIKAN PULA NGO

kalau NGO itu ada kaitan dengan golongan muda, sepatutnya aktiviti yang dikendalikan adalah berkaitan golongan muda

macam mana kalau NGO itu dalam diam-diam memberikan sokongan pada golongan 'lama' yang secara tersirat tidak menolak kebebasan seksualiti?

bukankah orang lama tadi sepatutnya jadi pihak yang didepan dalam menolak gaya hidup tidak sihat?

makanya apakah yang boleh diharapkan dari beberapa kerat NGO yang berselindung di sebalik penyamaran?

PEMANTAU

Anonymous said...

BANYAK NGO (YANG BERAT PADA PR) SEDAR BAHAWA SAMBUTAN TERHADAP CERAMAH (DE FAKTOD PKR) DI SABAK BERNAM MESKIPUN NAMPAK SARAT TETAPI JAUH KURANG SARAT JIKA DIBANDINGKAN KESARATAN CERAMAH PKR PADA 2008!!!

IA SESUATU YANG MENGGOYAHKAN. INI TAK BOLEH DIBIARKAN. DAN INI MENUNTUT LEBIH BANYAK SPIN DI LAKUKAN. INI MEMBUATKAN NGO TADI KALUT-MALUT.

Anonymous said...

TURUN NAIK SAMBUTAN FANFARE TAK BOLEH DIJADIKAN UKURAN?

jumlah pengundi bertambah berganda-ganda tetapi sambutan terhadap fanfare PR di mana-mana hanya sama sarat macam fanfare tahun 1990-an!

soalnya, kalau sambutan fanfare adalah faktor penentu PRU, apakah taruhan harapan untuk tawan Putrajaya 2013 masih relevan kalau kehadiran wayang pacak PR hanyalah sebesar 2004?

PENGANALISIS WAYANG MAYA

Anonymous said...

KERUSI PARLIMEN MALAYSIA 222 BUAH
MAJORITI MELAYU/BUMI=176 BUAH
MAJORITI CINA=46 BUAH
MAJORITI MUDAH=112 BUAH

CADANGAN AKU UMNO+PBB LAWAN 176 KERUSI KAWASAN MELAYU/BUMI...
MCA+MIC+DLL=LAWAN 46 KERUSI MAJORITI CINA

Anonymous said...

KERUSI PARLIMEN MALAYSIA 222 BUAH
MAJORITI MELAYU/BUMI=176 BUAH
MAJORITI CINA=46 BUAH
MAJORITI MUDAH=112 BUAH

CADANGAN AKU
UMNO+PBB+(DLL PARTI MEL/BUMI) LAWAN 176 KERUSI KAWASAN MELAYU/BUMI...
MCA+MIC+DLL(PARTI BUKAN MELAYU)=LAWAN 46 KERUSI MAJORITI CINA