Tuesday, September 3, 2013

EDISI OTAK SEMPIT : JOM KITA LUPAKAN JASA NAJIB TOLONG RAKYAT... KAMI NAK DOPOSEN (20 PULUH SEN) KAMI BALIK !


ANTARA INTIPATI BAJET 2013.. 

  1. Petani, nelayan & penjaja kecil
  2. Skim perlindungan insurans berkelompok kepada penjaja dan peniaga kecil berdaftar dengan had maksimum RM5,000 dengan peruntukan RM16 juta setahun.
  3. Memperkenalkan empat kawasan jelapang padi baru berkeluasan 19,000 hektar di Kota Belud, Batang Lupar, Rompi dan Pekan, dijangka menghasilkan 104,000 tan metrik padi.
  4. Sebanyak 55,000 nelayan diberikan bantuan RM200 sebulan dan skim insurans perlindungan dengan perlindungan maksimum hingga RM100,000.
  5. Subsidi dan insentif pertanian sebanyak RM2.4 bilion diteruskan.
  6. Memperkenalkan skim takaful pertanian sehingga RM13,000 kepada 172,000 pesawah.
  7. Pengecualian cukai pendapatan bagi tempoh 10 tahun kepada syarikat berstatus Tun Razak Exchange, pengecualian duti setem berstatus TRX Marquee dan pengecualian cukai bagi pemaju hartanah.
  8. Yayasan Wakaf Malaysia, di bawah Jabatan Wakaf Zakat dan Haji diberi tanggungjawab untuk merangka pelan induk Wakaf Korporat dengan mengambil kira struktur perundangan Agama Islam Negeri.
  9. RM9.0 bilion atau 43 peratus daripada nilai kos infrastruktur projek MRT diperuntukkan kepada syarikat Bumiputera.
  10. Dana Pembiayaan Bumiputera berjumlah RM1.0 bilion akan disediakan oleh SME Bank untuk membantu PKS membiayai pengambilalihan anak syarikat milik GLC yang menjalankan aktiviti bukan teras dan telah dikenal pasti untuk dijual.
  11. Skim Jaminan Modal Kerja akan dilanjutkan sehingga Disember 2013, dan diperluaskan kepada syarikat Bumiputera Berprestasi Tinggi serta kelayakan manakala dana pemegang saham syarikat ditingkatkan kepada RM20 juta.
  12. Terbitan dua tawaran permulaan awam (IPO) terbesar di dunia melalui Felda Global Ventures Holdings (RM9.9 bilion) daqn IHH Health Berhad (RM6.3 bilion).
  13. DanaInfra Nasional Bhd akan terbitkan bon runcit bernilai RM300 juta akhir tahun 2012 untuk biayai pembangunan MRT.
  14. Perbelanjaan tambahan menerbitkan bon dan sukuk runcit akan diberi potongan cukai dua kali mulai tahun taksiran 2012 hingga 2015.
  15. Pelabur individu diberi pengecualian duti setem ke atas surat cara yang terlibat dalam urus niaga bon dan sukuk runcit.
  16. Suruhanjaya Sekuriti perkenal inisiatif Graduate Representative Program dengan sektor swasta bagi melatih 1,000 graduan.
  17. Peruntukan modal Danajamin ditambah sebanyak RM400 juta dalam tempoh dua tahun. Suntikan ini dapat melipatgandakan nilai terbitan antara RM4.0 bilion hingga RM6.0 bilion.
  18. RM100 juta disediakan kepada Yayasan Pasaran Modal melalui Tabung Pembangunan Pasaran Modal di bawah kawal selia Suruhanjaya Sekuriti.
  19. Seramai 125,708 anggota tentera diberikan insentif khas RM200 sebulan.
  20. Elaun wataniah dinaikkan dari RM4 kepada RM7.8 sejam.
  21. Seramai 224,000 pesara tentera tidak pencen mendapat bantuan one-off RM1,000.
  22. Seramai 242,200 anggota polis dan tentera akan menerima insurans berkelompok kepada dengan had perlindungan RM15,000.
  23. Pinjaman perumahan & pelatih praperkhidmatan
  24. Pinjaman perumahan penjawat awam akan disusun semula, manfaat dan bantuan kekal 4 peratus.
  25. Seramai 31,135 pelatih akan mendapat kenaikan elaun praperkhidmatan.
  26. Unit Rondaan Bermotosikal dengan 1,000 motosikal di kawasan perumahan.
  27. SPRM akan ditambah baik dengan penambahan 150 perjawatan (5,000 anggota).
  28. Seramai 1.4 juta ahli Perkeso diberikan pemeriksaan percuma bernilai RM200 juta.
  29. Diskaun separuh harga bayaran pasport kepada warga emas RM150 untuk lima tahun dan RM80 untuk dua tahun.
  30. Sebanyak 40,000 tangki air akan dibekalkan di pedalaman Sabah-Sarawak.
  31. Sebanyak RM100 juga diperuntukkan untuk menaik taraf 350 klinik kerajaan.
  32. Pemeriksaan percuma mamogram untuk 100,000 wanita.
  33. Rebat kepada belia (21-30 tahun) RM200 untuk pembelian telefon pintar 3G. (Semak butiran lengkap di sini : Rebat RM200 Telefon Pintar)
  34. Diskaun separuh harga tambang Komuter bagi pengguna berpendapatan bawah RM3,000.
  35. Had pendapatan Skim Rumah Pertamaku ditetapkan RM10,000 untuk suami-isteri dan RM5,000 untuk individu dengan nilai hartanah tidak lebih RM400,000.
  36. Bantuan Rakyat 1Malaysia 2.0 (BR1M) RM250 kepada individu bujang berumur 21 tahun ke atas yang berpendapatan bawah RM2,000. (Semak butiran lengkap : Bantuan BR1M 2.0)
  37. Diskaun separuh harga tambang feri Sarawak-Labuan-Sabah.
  38. Bantuan persekolahan RM100 kepada pelajar sekolah diteruskan. (Semak butiran lengkap : Bantuan RM100 Untuk Pelajar Sekolah)
  39. Baucar buku RM250 kepada pelajar universiti diteruskan. (Semak butiran lengkap di sini : Baucer Buku RM250)
  40. Pelepasan cukai SSPN dinaikkan daripada RM3,000 kepada RM6,000.
  41. Pemberian diskaun 20 peratus kepada penyelesaian sekali gus pinjaman PTPTN (sehingga 30 September 2013).
  42. Diskaun 10 peratus kepada pembayar PTPTN yang konsisten
  43. Pemberian bonus sebulan setengah kepada penjawat awam  (Semak butiran lengkap : Bonus Sebulan Setengah)

84 comments:

Anonymous said...

Gap..
Apa yg di senaraikan itu betul..kerajaan banyak bagi mcm mcm pada rakyat..tak lupa jgk pada cinabeng..

Kenaikkan rm0.20 tak jadi masalah gap..bukan itu yg di marahkan..tapi implikasi kenaikkan ini akan menjurus kepada kenaikkan harga barang dan akan menjadi tidak terkawal..

Gap..kau letak lah berapa banyak fakta kerajaan dah tolong rakyat..tetap rakyat akan marah..bukan marah sebab kenaikkan minyak..tapi marah sebab harga barang pasti melambung..sebab cinabeng akan kata diesel naik rm0.20 jadi gua kena naikkan barang gila gila lol..

Satu lagi gap..apakah fakta yg di berikan itu..adakah satu yg kau dapat rasa? Terus terang gap satu pun aku tak rasa..apatah lagi br1m..

Zaeydee said...

PR anggap kenaikan minyak 20 sen tu sebagai malapetaka besar yang boleh meruntuh dan meranapkan negara....macamlah sebelum ini minyak tak pernah alami kenaikan...tapi bila kerajaan turunkan harga minyak takdele pulak yang berterima kasih...belajarlah bersyukur dengan apa yang ada...belajarlah ilmu ekonomi secara mendalam...

Anonymous said...

untuk elakkan harga barang melambung kerana risau ada pihak yang mengambil kesempatan dari isu ini, aku sarankan kerajaan segerakan perlaksanaan GST dan kuatkuasakan dengan agresif Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2010. No mercy and no accuse anymore...!!!!!!!!!

Anonymous said...

All,
Isu di sini bukan isu kenaikkan minyak. Isu di sini adalah siapa yg akan dapat keuntungan. Siapa yg akan naikkan harga barang. Contohnya sekarang aku baru je bayar air dan roti dan roti canai..makan pagi adakah sampai rm4.50?

Aku sokong gst di laksanakan.

Tapi aku tam sokong tarif elektrik di naikkan..

Tolong prihatin..

Anonymous said...

Dsnajib dah banyak tolong orang melayu... Aper salahnya kita bantu negara kukuhkan ekonomi ngaea

Anonymous said...

Bodoh gak ko nie... Minyak turun barang harian kekal tot

Anonymous said...

Kita selalu mengaitkan kenaikan harga barang disebabkn kenaikan harga minyak. Jika ikut logik dan hujahny nampak spt betul. Tp jika ikut realitiny sy lihat ianya sesuatu yg tdk betul.

Tak salah sy dahulu minyak kita telah dinaikkn hingga ke RM2.10. Waktu itu semua melenting dan berhujah kesanny pd harga barangan. Dan betul harga barangan naik. Tetapi selepas itu minyak diturunkan kpd RM1.80. Yg peliknya harga barangan tidak ikut turun malah semakin naik.

Jika ikut logikny sepatutny jika harga minyak turun harga barang pun ikut turun. Tapi benda itu tdk berlaku. Jd kita ni sebenarny berpegang dan berhujah pd benda yg logik pd akal tp tdk berlaku pd realiti.

Anonymous said...

Yg disenaraikan tu betul.

Kenapa harga RON97 tak naik sekali ?

Adakah ini dasar baru Kerajaan utk tindas Rakyat Miskin (yg rata-rata sokong BN) dan lepaskan org kaya (yg kebanyakannya sokong PR termasuk PEMANDU)

Anonymous said...

Relax Bro GAP

Petrol naik 20 sen. Diesel naik 20 sen. Tak akan ada kesan kepada rakyat. Bukan kah Menteri dah beri jaminan berikut :

1. Harga barang tak akan naik
2. Kos pengankutan tak akan naik
3. Tambang bas tak akan naik
4. Tambang teksi tak akan naik
5. Tambang ketapi tak akan naik
6. Tambang kapal tak akan naik
7. Tambang pesawat tak akan naik

Kalau ko tak mahu percaya cakap Menteri, cakap siapa lagi ko nak percaya.

Hepi Bro. Ketawa Bro. Ha ha haaaaa. Kah kah kahhhhhh.

Anonymous said...

bro..
apa lagi ko nak defend.
kalau BN tak berubah.,pru 14 memang jadi pembangkang.

hadiah najib lepas sambutan merdeka..hisap darah rakyat.

tarik subsidi dulu..baru kaji mekanisma utk golongan pendapatan rendah.. najib ka penasihat dia ka yang membodohkan rakyat?ko tak ingat bodohnya najib mansuh i.s.a dan e.o sebelum akta pencegahan baru diperkenal..?

kalau tak berubah.. aku takkan mengundi pru 14

Anonymous said...

Cara menaikan harga minyak kelihatan seperti kurang berhemah seolah tergesa gesa kenapa tidak dimaklumkan lebih awal bkn mngejut.kurang penjelasan serta perlindugan kpd kepentigan rakyat kesan kenaian harga minyak tidak di tekankan terlebih dulu supaya golongan yg suka mengambil kesempatan tidak boleh bertindak sewenang wenangnya.kenaikan mendadak 20sen rakyat jd gusar knapa tidak memilih secara beransur ansur...menteri yg jaga minyak ni buat apa?

Anonymous said...

Woi.. Bangang.

Minyak ada lah major cost untuk supply chain. cost sesuatu barang adalah lebih besar dari harga barang tersebut. bukan pasal nak isi minyak dalam tangki kereta yang rakyat risau. tapi cost sara hidup dan makanan akan naik. tongong.

Anonymous said...

kene byk doa dan bangun malam semoga Allah mengurniakan rezeki bagi absorb kenaikan kos harian inshaAllah....doa utk kami sekali

Anonymous said...

Biasa la la pondan2 anti kerajaan @ pro PR..minyak naik doposen digelembong macam naik dopoh inggit 1 liter. Ambik kesempatan babi2 ni.

Anonymous said...

menangguk diair keruh

Anonymous said...

Sapalah bijak pandai yg nasihat pm ni

Ron97 lah yg patut naik dulu

Anonymous said...

Di rumah banyak duit siling yang kita bawak pulang lepas beli barang dan simpan masuk tabung..apa kata top up duit siling ke tiap 20 sen seliter petrol sementara ni..daripada biar duit tu susut nilai macam tu saja bertahun-tahun..

Anonymous said...

apa punya pariah lah korang ni. minyak baru naik 20 sen sudah riuh satu kapal. maki najib macam2. dulu najib beri 500 punya jam korang sapu licin. betul2 serupa ayam serupa lembu lah korang ni.

kasta brahmin

Anonymous said...

Minyak naik 20 sen bukan main bising lagi macam dunia nak kiamat . Tapi smartphone harga RM 2,000 boleh pulak beli . Harga rokok naik tak pulak bising . Astro boleh pulak langgan . Apa ... kalau tak tengok TV Astro boleh mati ke ?

.

Anonymous said...

Jilat la lu orang... Pencacai tetap pencacai...

Najib bagi tahi makan luorang pun cakap wangi.....puiiiiii

Anonymous said...

Jilat la lu orang... Pencacai tetap pencacai...

Najib bagi tahi makan luorang pun cakap wangi.....puiiiiii

anti-PR said...

Bukan harga minyak naik yang aku bising, implikasi nya ialah kos sara hidup jugak akan naik. Cakaplah apa yang ko orang nak cakap. Menteri KPPDN tu yang 'get caught with his pants down' - sama ada tak tahu atau buat2 tak tahu bila orang Tanya dia pasal harga minyak akan naik. Dia cakap tak naik, boss dia pulak cakap opposite. Aku mushkil isu ni tak dibincangkan dalam mesyuarat cabinet tiap-tiap hari rabu tu.

List yang ko buat tu GAP memang betul. MAsalahnya aku tak merasa langsung semua tu. Ah Gib Gor kena tengok jugak masalah yang dihadapi oleh group middle income ni. Geng lower income tu memang wajib ditolong tapi jangan pulak lupa geng-geng middle income ni. Kita orang pun pangkah BN dulu. Kang kita orang pangkah mata putih biru nanti baru tahu.

Anonymous said...

Sape la yang bangang komen rokok naik tak bising tu..meh sini aku bagi tau.minyak main cost untuk industries dan transport.tau tak dapat lu dari oversea berapa banyak comodity tu mengunakan cost minyak.

Anonymous said...

Sape la yang bangang komen rokok naik tak bising tu..meh sini aku bagi tau.minyak main cost untuk industries dan transport.tau tak dapat lu dari oversea berapa banyak comodity tu mengunakan cost minyak.

Anonymous said...

untung aku naik cupcai walaupun 35 km dari tempat kerja selama 10 tahun dah berulang alik.tak de rasa apa-apa.barang-barang mahal jangan beli atau kurangkan pengunaannya. anak-anak pun sihat.alhamdulillah.. tadi kat kedai kopi ada yang nak terbalikkan meja bertekak. aku senyum je lihat emosi mereka.seronok gak lihat orang cam ni.

Anonymous said...

Ko ingat bila pr jd kerajaan xkan ada brg naik ke?.buduh betol la ko...

Anonymous said...

JANGAN NAK KIRA DENYUT BERDENYUT JER APA SANGAT RM45 SEBULAN (PURATA) BERBANDING INSTALMENT KERETA YANG KEJAM MATA JER BAYAR SAMPAI RM800/SEBULAN HANYA KERANA NAK TINGKAT STATUS DAN GAYA - JANGANLAH RAMAI SANGAT YANG NAK MELALAK ATAU RASA DIZALIMI...BUKAN MENYOKONG KERAJAAN MEMBABI BUTA , TP KENYATAANNYA BUKAN MUDAH NAK PENUHI SEMUA KEPERLUAN...KETIRISAN DALAM MENIKMATI FAEDAH TETAP ADA.... KITA LUPA NAK JENGAH BAHAWA SEBENAR-BENARNYA TERDAPAT PADA PERATUSAN YANG AMAT TINGGI...DI LEMBAH2 KOTA TERUTAMANYA, TERLALU RAMAI YANG MEMILIKI KEUPAYAAN MEMILIKI KENDERAAN BERHARGA LEBIH 80K SEKARANG INI...MALAH ADA YANG MEMILIKI LEBIH 3 BUAH KERETA WALAUPUN PADA HAKIKATNYA YANG MEMANDU HANYALAH SUAMI ATAU/DAN ISTERI (TOLAK KETEPI ANAK-ANAK YANG MEMANDU JUGA). BETULLAH HASRAT KERAJAAN MENCEDOK SEDIKIT SUBSIDI YANG BANYAK JUGA DIRAIH OLEH MEREKA YANG MAMPU INI UNTUK DIBAHAGIKAN KEPADA GOLONGAN "MOTOR KAPCAI" DI DESA MAHUPUN KOTA MAHUPUN GOLONGAN YANG MEMANDU KENDERAAN BAWAH 50K YANG TERGOLONG DALAM GOLONGAN "KERETA ADALAH KEPERLUAN". CUBA LIHAT DI JALANRAYA...KENDERAAN JENAMA BARAT SEKARANG INI....BERAPA RAMAI YANG SEMAKIN MAMPU MEMAKAINYA.... ITU BUKAN LAGI NEED SCENARIO...TETAPI JUGA LEBIH KEPADA WANT AND DESIRE...... SETAKAT PURATA MEMANDU KOS MINYAK RM15 SEHARI...APALAH SANGAT PENAMBAHAN RM1.50 ... YANG SEBULAN HANYALAH PENAMBAHAN RM45 BERBANDING MEREKA YANG RATA-RATA SANGGUP BAYAR INSTALMENT RM1000-RM1500 BERBANDING PENERIMA BR1M YANG PALING-PALING GUNA PROTON INSTALMENT RM450..... SAYA ADALAH PENERIMA BR1M... TIDAK MELATAH HANYA KERANA KENAIKAN RM0.20/LITER YANG KALAU PUN TERPAKSA BAYAR LEBIHAN RM45/BULAN ATAU RM540 SETAHUN DAN KEMUDIANNYA MENDAPAT RM750/BR1M SETAHUN (KALAU KERAJAAN NAIKKAN SEBANYAK ITU SAHAJA BAJET TAHUN INI)....BUKANKAH KERAJAAN TELAH BERTINDAK ADIL MENGAGGIHKAN HASIL NEGARA KEPADA SASARANNYA???????

Anonymous said...

Kat mana ko mkn roti smpi byr 4.50 tu?....aku mkn kedai mamak kl sentral baru 2.70...nak menipu biar bijak

Anonymous said...

Cakap anwar boleh cye ke?...

Kuntum said...

Dh tukar tune nmpaknya bro GAP?

Ni bkn masalah minyak naik yg jd kemarahan rakyat. Naikla 50 sen seliter baik, kalau brg lain xnaik xde sapa pu heran. Masalah terbesar skrang ni segala benda dr kuih koci, ikan, hinggalah tisu sental taik pun akn naik, sbb semua industri menggunakan minyak. Effect berantai amatlah besar, sekali harga barang naik dia xkn turun dh. Jgn buat lawak kata KPDNKK boleh kontrol semua ni.
Aku setuju dgn bro yg ats sekali ckp, segala benda yg nko senaraikn tu ada nko merasa faedahnya secara langsung dlm hidup nko seharian? Ekonomi makin teruk adalah.
Secara peribadi aku xsetuju dgn pemberian Br1m sbb xreflek kpd undi. Lg beri Br1m lg merosot undi. Dhla Br1m mnjd beban kpd perbelanjaan negara. Najib mmg selfish, krn memikirkn utk membeli undi utk dirinya akn menyusahkn kerajaan pd masa akn dtg. Apa akn jd jika kerajaan xlg mampu utk beri brim in d future? Sapa yg untung dgn pemberian brim ni? tokey2 cina jgk.
Lg 1 yg buat rakyat marah, najib dh jnji sblm PRU yg minyak xkn naik kalo BN menang. Tgk apa jd? mmg lidah bercabang! Sepatutnya najib dpt menjimatkn duit kerajaan dgn berhenti menggunakn Pemandu & consultan2 xguna yg memakan belanja berjuta2 ringgit tu & menghentikn ketirisan melalui penyeludupan diesel, rokok & kontrak kerajaan yg diseleweng mcm lembu kondo. Ni x, hanya tau mengalihkan beban secara direct kpd rakyat, mestilah org marah.
Akhir kata...berprinsiplah, kata yg benar walupun pahit utk ditelan. Ni soal kebaikan rakyat secara keseluruhan. Kita pilih pemimpin untuk memberi kesenangan hidup kpd rakyat, bukan utk menyusahkn rakyat!!!

Anonymous said...

Bro..rege 97 ikut pasaran ....kerajaa x kawal pun....

Anonymous said...

betullll...berbanding mereka yang ada kereta lebih dari dua kereta...kalau takat terima subsidi RM540 setahun sebiji kereta....adakah mereka ini akan bersyukur? atau RM45 sebulantu...apalah sangat...macam makan mcD satu famili satu hari jer..... 20sen pun nak kecoh.... tukar motorlah...isi minyak RM5 sehari tambah 10% kenaikan jadi RM5.50...amacam..oke ker?...malu yerrrr broder BR1M kat atas tu ok jer tak melalak..... yang bising-bising ni ada gak yg pakai ALPHARD dengor kabornyerrrrr....

Anonymous said...

Spper boleh bagi cth negara mana yg x prnh naikan harg brg atau myak....?...saper boleh confirm kata jka pr jaga xkan ada hrg naik....?..kalo x tau atau buduh x pyhl nk kecoh...

Zaeydee said...

Bercakap dengan orang bodoh...memang dengan kita2 sekali jadi bodoh...

Anonymous said...

Bukan kerajaan saja naikkan harga petrol. Kerajaan ambik keputusan tak tambah lagi subsidi bila keceputtt minyak naik. Diulangi; subsidi tak potong dan tak jugak ditambah.

Anonymous said...

BELILAH BARANG KAT MYDIN ATAUPEMBORONG RUNCIT MELAYU BEBBBBB.... SELAMA NI PENIAGA CINA JER YG BUAT PERSEPSI BARANG MESTI NAIK HARGA KALAU MINYAK NAIK..... DIA ORG NI YANG HISAP DARAH KITA. BUKAN TAK NAIK HARGA BARANG...NAIK TETAP NAIK...TAPI BARANG TERPILIH JER. TU PUN BUKAN SEBAB MINYAK SECARA TOTAL.

Anonymous said...

Kerajaan dah tetapkan subsidi tu dalam bajet. Tup tup arab arab keldai buat onar kat negara sendiri harga minyak pun naik. Arab ni semua kasih susah satu dunia. Kalau nampak arab kat malaysia buat kurang ajar macam negeri ni bapak dia punya elok sangat dimaki.

Anonymous said...

DALAM BAB KENAIKAN KOS HIDUP, PR SAMA CEKAP MACAM BN: 2X5; 5X2

Balum Perintah semua boleh, lepas perintah baru tahu langit tinggi atau rendah. Itulah wajah PR yang sebenarnya... cakap tinggi melambong tapi bila tang buat Maembong jauh lebih boleh dari PR!

Dalam bab kenaikan sara hidup, nak katakan PR mampu mempertahankan harga komoditi itu dan ini tidak juga. Kat Penang sana tu, komoditi air pun naik juga. Apakah nanti harga barang tidak naik sesudah harga air 'hujan' dinaikkan?... Namun, apakah Pas buat bising?

Nah, kalau PR boleh menaikkan harga komoditi air hujan di Penang sampai 100%, makanya tang mana agaknya yang mereka mampu kotakan janji untuk turunkan harga pasaran komoditi itu dan ini kalau mendapat kuasa? Dalam mimpi?

aku melayu rasis said...

En. Najib (aku malu nk guna "DR") sudah hilang pertimbangan sejak aktif menabur pulohan juta sana sini untuk memujuk undi dlm PRU13. Sekarang, unt mengukuhkan ekonomi yg telah di "keringkan" beliau sdiri, terpaksalah kutip smula dgn mengurangkan perbelanjaan lain juga menyelaraskan smula perbelanjaan dlm pekara minyak ini.
En. Najib memang terkenal dr dulu lg, sbg seorang individu yg kuat berbelanja. Lihat saja semasa beliau dl menteri pendidikan, smua skolah kerajaan kaya..hinggakan pagar sekolah pn hamper menyerupai istana.
begitu juga semasa beliau dlm menteri pertahanan, beliau berura-ura unt membeli kapal angkasa Soyuz unt dipamerkan, mujurlah ada bantahan dr pelbagai pihak dan isu itu senyap hingga ke hari ini.
sekarang, en. najib sdg hanyut dgn tranformasi sana sini, itu ini, hingga lupa majority rakyat dibawah terkesan dgn pelbagai anjakkan yg membuatkan kepala otak bercelaru.
Senakal-nakal Tun Mahathir, corak pemerintahan beliau jauh lbh baik dr en. najib dlm bnyk perkara.
Sy sebagai pengundi BN dlm pru 13 lepas terasa dgn keputusan en.najib. Bagaikan harapkan pagar, pagar makan padi.
Sy tahu, bilamana suara hati sy ini dibaca, ada org akan menuduh sy penyamar Umno dari pembangkang. Biarlah. Yg penting, sy amat takut dan sedih, takut kerana mungkin nanti penyokong BN seperti saya akan berpaling taat dr parti...sedia kerana begini rupanya en. najib menghargai undi penyokong..
Maaf kalau ada pehak terasa hati.

hangkedee said...

Dah naik muak dengan Ah jib gor.Leboth baik ikut Pak lah .Tutup buku.Berapa lu menang PRU13.Merosot!

Anonymous said...

Bijaknya Dinasti di Pulau Pinang ialah apabila harga pasaran rumah mencecah awan tetapi Melayu tidak bukak mulut. Kenapa? Ha, ha! kalau anda tidak mampu, tak payah beli!

Anonymous said...

Pergi mampus la umno!!!

Lahanat,,,

BN

Buang Najib. Barang Naik!

Anonymous said...

Rasa nya kerajaan ptt bgtau awl la 3 hari ke 5 hari ke awl..
Tp,xboleh jgk,sbb satu malaysia akan simpan minyak byk2 kt rumah n isi sgala yg ada dgn petrol kurang 20sen..
Ni lh rakyat mlaysia..
Kalau kata pas hebat,xnampk pun ngri maju..
Yg tau cume nk curi ngeri yg da maju,tu pn dap..sbb byk cinabeng nk kuasa duduk kt bndar..
melayu tolol2 pn knon nk samarata,bg lh ngara ni kt cina..
Ko igt cina tu nk kongsi blik dgn ko ke..
Tolol pnye pncacai pr..20sen slalu sepah2 je dlm kereta knon kaye sgt,nk tnjuk kreta besa2
Piraahhh
Igt duit krajaan nk tampung korg merempit ke

Anonymous said...

Harga minyak dah naik pun..20sen..
Pi lah kayakn kdai2 cina..
Boleh cina mainkn harga brg rumah korg..

Anonymous said...

KOS HIDUP DI NEGERI PR TERENDAH?

Pembangkang hanya hebohkan kenaikan petrol kerana mereka tahu ianya menuntungkan dari segi politik walhal kenaikan harga rumah secara tidak langsung menaikkan kos sara hidup tetapi dek kerana mereka terlibat dalam kenaikan harga rumah, isu itu di alihkan kepada petrol.

Apabila harga rumah naik, pembeli perlukan lebih banyak wang untuk memiliki rumah. contohnya kalau pembeli rumah adalah penjual/pengedar beras, dari mana dia hendak dapatkan wang tambahan tersebut? sudah tentu menerusi pengedaran dan penjualan beras, betulkan?

Jadinya kalau jualan dan pengedaran beras tak dinaikkan, dari mana nak dapatkan wang tambahan. dan kalau lain-lain pengedar/penjual terpaksa menaikkan harga produk masing-masing, tidakkah impaknya tertumpah pada lain-lain pengguna?

Kenapa semua ini marhaen tak nampak? Sebabnya adalah jelas iaitu mereka tidak dapat maklumat tepat tentang fakta-fakta yang menjurus kepada peningkatan kos sara hidup. Salah siapa?

Anonymous said...

As an engineer, we normally talk using numbers not emotions
Ranking berdasarkan 60 negara
#53 minyak paling mahal di dunia , blkg kita Iran, UAE, Egypt, Kuwait, Saudi, Vanezuela.
#36 dgn membelanjakan 2.04% dari pendapatan hari utk membeli 1 liter minyak
#15 dgn membelanjakan 2.37% untuk membeli minyak dlm setahun
source : http://www.bloomberg.com/visual-data/gas-prices/20132:Malaysia:ARS:l

and #27/115 as world oil producer sharing 0.82% of share
Saudi #2, Iran #4, UAE #9, Vanezuela #9 Kuwait #11, Egypt #28
source http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_oil_production

Anonymous said...

Tolonglah kutip cukai dari peniaga peniaga yg tak bayar cukai dan kurangkan rate cukai pendapatan

Pemilikan rumah oleh warga/hartawan asing yg di mulakan zaman pak lah bila mau kasi stop, dah kenyang makan duit tokey pemaju perumah ke...

Rpgt revert macam the old regime boleh tak, ke awak sibuk join speculate harga rumah..

Anonymous said...

BILA bil air setiap rumah dan setiap premis naik 100% tidakkah ianya bermakna kenaikan kos sara hidup?

Bagaimana kalau kenaikan itu kekal? Nah selamanya kos sara hidup tak akan turun susulan kenaikan bil air 100%!

Maksudnya kalau kita perihatin isu kenaikan harga barang, janganlah melihatnya dalam skop kepolitikan yang sempit sebaliknya lihat secara meluas dan di luar kotak kepolitik partisan.

Anonymous said...

bagi BR1M pada kami rakyat bawahan ni pendapatan pun tak sampai rm500 sebulan sangat berbaloi pada kami.dapatlah kami berbelanja untuk membeli barang keperluan dan membuat modal untuk berniaga.korang bekerja yang gaji ribu riban melalak lebih minyak hanya naik 20sen seliter.syukurlah Najib hanya naikkan 20sen tak naikkan 2ringgit

Anonymous said...

GAP,

dulu kalau tak silap harga pasaran air mineral dijanjikan tak akan berada pada paras melebihi RM 1.50 untuk botol 1.5 Liter. Lar nih kenapa harga pasarannya lebih dari itu?

Apakah kerana lebih banyak air mineral 'taiping mali' yang memasuki dan menguasai pasaran makanya ketetapan lampau itu boleh di redah begitu saja? Di manakah hak kita sebagai pengguna?

Anonymous said...

Aku sokong

Anonymous said...

Aku sokong

Anonymous said...

Hang dok kat jeniang tak pa laa...cuba mai dok dalam kl ni tengok....cukup dak ka hang punya brim brom bram tu....sembang pikiaq diri sendiri saja....agak agak la nak jilat pon...hang mai duduk sini kat kg medan saja sewa flat dah 550 sebulan...tu rumah bertingkek tingkek tau...kalau mau atas tanah...sendiri kira la kawan...apa hang pikiaq gaji 3000 tu besaq sangat ka...kalau kat pendalaman mungkin cukup tapi kalau kat kl...parking kereta sebulan pon beratus tau...bawa bawa berjalan sama...jangan asyik terperuk dalam hutan saja...tu belum kira untuk menabung lagi...

Anonymous said...

Orang kampung tak tahu tentang ekonomi.Teman hanya tahu harga barang turun.Boleh beli belacan dan ikan kering tamban kiat dengan murah.Tapi kalau minyak naik, dengo kata semua harga barang akan naik juga. Cam ni susahlah nak hidup.

Jangan keluhan Pak Mat and the gang
melarat hingga PRU14, bahaya tu.

By;Cikgu"S"

Anonymous said...

4:27,

macam mana sewa flat tak naik kalau PKNS dah tak nampak projek rumah flat adalah tanggungjawab hakiki mereka?

seperkara lagi, kalau harga rumah naik, jangan ingat sewa rumah akan turun.

soalan untuk anda ialah berapakah harga rumah termurah yang PKNS offer untuk marhaen?

Anonymous said...

Duduk kampung medan laki bini kerja campoq mai dan ada dekat lima nam ribu. Kalau nak berjimat dok pekan hang tak payah la nak pakai kereta besaq bagai. Kalau nak tambah pendapatan buat beniaga la belah malam ka cuti ka part time ka tumpang ada kedrat. Ni nak berlagak kereta canggih dapat tayang balik kampung makan anak bini ala kadaq dan dok rumah macam kandang kambin pun sanggop janji ada gaya. Tu la ada melayu jeneh ni. Lepaih tu nak salah kerajaan.

Anonymous said...

Ini gara2 BBC dan BCL.cara AH JIB & d gang sabotage Melayu yang dok memboikot barang2 keluaran cinabeng.

Anonymous said...

yahoo, tak lama lagi dapatlah Brim baru! dengo citer lebih besor...

cumanya jangan belanjekan kat kedei Cinabeng, Key kengkawan sume...

Anonymous said...

Saorang Ekonomis hidupnya sama macam oran2 yang g jumpa tok nujuM...PENUH DGN ANDAIAN dsn Spekulasi kena gempar dengan punahsihat GIGIL ,,kita perlukan realis bukan cam najib tuu.

Anonymous said...

Buy muslim first,inshaAllah satu hari nt kite jd bangsa yg kaya..
doa lh,rezeki sume dr Allah,ada kah ini ujian pada semua kerana pencemaran yg bleluasa,mksiat makin mngkat,mencaci maki pemipin sesuka hati,permain agama utk kpntgn sndiri..?
Sesiapa pun tak boleh tolong,kecuali Allah..
Wlau kt mana pun kita duduk..

Anonymous said...

Dengan duapuluh sen tu akan membuat barang2 lain naik harga. Tak caya. Tengoklah nanti.

Anonymous said...

Tulah masalahnya pulak.

Anonymous said...

Persoalanny jika harga minyak diturunkn adakah harga brang akn ikut turun sekali? Lihat pd sejarah penurunan harga minyak sblum ini. Rasany tidak turun tp makin naik.

Anonymous said...

HARAP-HARAP penasihat ekonomi selangor (negeri terkaya) akan berikan subsidi sara hidup pada warga yang telah berikan kepercayaan kepada mereka.

Anonymous said...

6:18,

memang betul, air mineral macam spritzer tak pernah turun dari dulu sampai sekarang tapi gaya hidup moden punya pasai pengguna tak banyak soal.

Anonymous said...

untuk apa kita serahkan negeri-negeri terkaya pada PR kalau PR tak penaikkan taraf hidup kita? sengalkah kita?

Anonymous said...

Assalamualaikum...
saya tak dapat sumer yg di senaraikan tp saya reda bkn rezeki saya...apa yg saya nak cakap brim tidak patut disamabung sbb maaf cakap lah...kawan cina saya cakap bini2 tokeh pn dapat gak...saya heran n tanya camnew lak leh dpt...aiyooo...apalah hang...t***lah...woit...manew bley...duit kiter apa..amik lah....c...pandangan org islam n bkn islam berbeza mcm langit dan bumi.....ganer gomen nak pastikan yg sasaran depa betol betol betol kena tanpa adew yg berniat m*****...ganer plak ngan org2 lanjut usia yg masih bujang yg gaji bawah 1500 sebln....yg dah jd warga emas kejer swasta yg kwsp bawah 200ribu...ganer gomen nk tulun.....klo org kg dah tentu sew kobbon..yg takdo kobbon ganer...

Anonymous said...

bayangkan kalau asessement rate naik. kadar sewa akan naik. kalau kadar sewa naik sudah tentu servis yang di jual akan naik. makanya hairankah anda kalau pakej massage naik memanjang?

Anonymous said...

Lawak Bebai:

depa kata kalau harga petrol stabil, harga barang akan stabil.

soalnya pernahkah mereka bertanya kenapa setiap tahun harga kurma di ladang terus naik dan naik?

awat tok arab gunakan petrol untuk mengairkan ladang kurma ker?

kik kik kik

Anonymous said...

Bangang punya penjilat jubo nuwat juburi. Woi pencacai pembangkang babi, harga barang naik itu semua kerja pemborong/ peruncit cina yang mahu ambil kesempatan. kalau minyak naik seliter 20 sen takkanlah sampai setiap harga barang pun perlu naik 20 sen.

Bangang ekonomi planet mana korang belajar haaa...? tolak darab campur bahagi pun naik 2-3 seb je untuk setiap barangan runcit.

Yang memekak macam babi nak beranak ni semua jenis hari-hari makan McD satu set sorang 10 ringgit. Gaji kecik tapi nak berlagak pakai honda civic baru. kalau nak kaya dan banyak duit, silalah tingkatkan produktiviti. aku dulu kerja makan gaji tapi pasal nak hidup senang, aku bersusah payah bangunkan perniagaan kedai alat tulis.

nak berjaya dalam hidup bukan senang ooiii macam kerja makan gaji tapi bila berjaya memang sangat berbaloi.

Anonymous said...

Sambung.....

Daripada perabis RM10 untuk makan McD, baik korang beli burger OTAI tepi jalan. Dengan nilai yg sama boleh beli tiga biji burger. Mana lagi kenyang? Makan burger McD sebiji RM10 atau burger OTAI 3 biji RM10?

Di Malaysia ni ramai orang tak cukup duit sebab suka membazir. Aku selalu fikir, daripada beli henfon Samsung harga RM2299 dan bagi cinabeng kaya, baik aku guna duit tu untuk makan. Bahagi 12 bulan boleh dapat lebih kurang RM200 setiap bulan. Baik makan daripada beli henfon mahal-mahal.

Anonymous said...

7:17,

betoi tu, depa tak tahu ukur baju kat badan sendiri makanya bagi Cinabeng 1200 hinggit untuk henfon sedangkan jenama Nokia sekarang baru 97 hinggit saje.

Anonymous said...

Tapi kan...awat kerajaan tak kurangkan perbelanjaan pengurusan dulu sebelum buat tindakan yang lain...bajet pengurusan negara agak tinggi jika nak bandingkan dengan hasil pengeluaran....awat tak dipotong elaun elaun menteri dan kurangkan kos lawatan keluar negara....aku tak pakai pon kereta besaq...pakai saga blm saja...tu pun guna kadang kadang untuk keluarga saja...buat elak hujan...minyak naik tu takdak hal sangat sebenaqnya....kesan kenaikkan minyak tu yang lebih orang risaukan...yang paling mendapat untung golongan peniaga....depa akan alihkan kos kepada pengguna...kalau kat negara kita ni yang banyak meniaga hat mata sepet...yang mengguna banyaknya ni haa...macam aku ni...kalau bab nak cari pendapatan lebih tak payah nak ajaq orang...ramai yang tahu....tapi apa pulak bab masa dengan anak bini...wang bukanlah segalanya...nak yang sedang sedang saja...

Anonymous said...

Bukan setakat bodoh je, bengap pun ya juga

Anonymous said...

Apa tak nye. Roti makan 3 keping air 2 gelas...

Anonymous said...

Kita kena sedaq pada realiti kerajaan kita hari ni. Macam mana dulu kita jadi pecacai mat salleh, lepaih tu juai getah sama bijeh timah la ni ni dah jadi negara industri serba serbi.

Dulu melayu paling tinggi pon cikgu sekolah melayu la ni daripada ketua hakim, doktor, jurutera, ahli korporat sebut saja semua ada. Dulu cina kita sebelah mata pon depa tak pandang. Depa kata kita ni sakai elok pi dok hutan. Sapa yang tulung kita? Ah Seng? Kupusami? Mr John? Dak.

La ni negara kita no. 2 paling makmur di Asia Tenggara, negara OIC paling maju. Pendapatan purata dari $100 sebulan dah paling kurang RM2000. Kita mampu dapat pakai kereta dan beli moto macam beli basikal walaupun kita kerja buat bendang.

La ni kerajaan kita susah sikit, kita pakat la bantu. Kita korban subsidi 2 kupang tu apa salah. Tu pun rega minyak kita paling murah selain Brunei. Bukan kerajaan tarik balik semua subsidi tu. Minyak naik 2 kupang seliter tak buat kita sampai duduk bawah titi, juai anak bini, jadi hamba abdi.

Kita lupa orang bijak pandai sebut, jangan tanya apa negara sumbangkan pada anda, tanya apa sumbangan anda pada negara.

Selamat menyambut Hari Malaysia.

Anonymous said...

walaupun minyak naik 20 sen tapi masih murah dari negara jiran. lagi pun masih ada subsidi sebab kerajaan masih menolong rakyat.

soal barang naik tu soal pemborong ambil kesempatan dari kenaikan harga minyak, tak celaka ker minyak naik harga barang naik, minyak turun harga barang tak pernah turun.

nak jimat minyak amalkan kongsi kereta pergi kerja.

Anonymous said...

Lantak lah kalau nak tarik balek sabsidi harta mak babak dia yang punya.... apa nak kita buat,terima ajalah......dugaan ! dugaan !.......
hai! dah nasib badan........
dah cendana gahru pula....kan dari situ segala kerperluan seharian kita
menerima tempias walau pun tiada angin ribut petir berdentum malah setitik hujun pun tak turun, dah banjir paras leher.......
nelayan !, tak kan nak kira harga lama?....penghantaran !, tak kan harga lama jugak, begitu juga
orang tengah, kebanyakan nya bangsa haramkejadah .... sanggup kah logistik perniagaannya nak dikorbankan demi menjaga hati Pak Menteri ?......sepatutnya kemudahan sabsidi mereka lah (MENTERI MENTERI) yang perlu dikorbankan dulu....jangan berkokok ekor bergelumang tahi!!
.....
sebaiknya tariklah rambut dalam tepung.....dimana sologan RAKYAT DIDULUKAN wahai DSN ?.....


idealismalaysia said...

kepada golongan marhaen, macai dan pecacai sekalian... apa yang anda rasa dari JASA Ah JIB GO yang disenaraikan ni... ada? ada keeee?

aku x rasa apa2... kenapa ya... ohhh... banyak dah bagi cinabeg.... wow! NAJIB LOVE CINABENG... ermmm...

Anonymous said...

tima kasih UMNO...tima kasih abg najib..

ko ader?? juaii klentong bleh laa..

Anonymous said...

Pernah fikir tak macam mana depa bawa buah kurma tu mai malaysia...pakai kapal layar ke...hang tau ka kos apa yang meningkat....kos tanaman atau kos pengangkutan...jangan dok hentam tak tentu pasai...kalau kapal laut tu pakai ayaq...ok lagi kot...

Anonymous said...

Dung dang dung dang... cinabeng jugak yang untung. Diorang akan buat alasan, seribu satu alasan nak naikkan harga barang.

Bawak barang kan pakai lori. Lori kan pakai diesel. Harga diesel kan dah naik. Jadi... (it doesn't take a rocket engineer to give a logical answer) harga barang akan naik.

Sapa nak bantah? Cinabeng senang je... take it or leave it, kata mereka. Kesian Melayu papa kedana di negara sendiri.

Anonymous said...

Bukan bab henfon saja si Melayu ni sanggup bergolok bergadai beli yang mahal-mahal (dah tu tunjuk-tunjuk pulak pada orang).

Cuba perhatikan berapa ramai yang beli henbag, t-shirt, baju, dan seluar yang berjenama. Barang-barang tu dah lah mahal kemudian dia bawak ke hulu ke hilir bagi advertise free aje. Kalau dapat free kemudian kita jadi orang bodoh bawak ke sana ke mari tak apa jugak. Tapi dia beli mahal kemudian pampangkan di dada atau di lengan (dalam bab henbag) untuk tayang nama baju/henbag tu (tak percaya? cuba lihat dalam gambar-gambar mereka. Agaknya kalau gambar video boleh nampak lubang hidung mereka kembang kempis kerana terlalu bangga dapat pegang hendag mahal).

Kalau bukan bodoh dan bangang, apa jenis manusia macam ni? Kasihan Melayu.Kiri kanan kena main kerana nak bergaya yang tidak kena pada tempatnya. Biar pape...

Anonymous said...

kau terang panjang berjela gap tapi pernah ke ko pikir apsal bukan kerajaan je yang bagi penerangan? aku tak puas hati sebab penerangan detail dari menteri kewangan sampai sekarang tak keluar lagi.

bukan maksudnya aku menyokong/membantah kenaikan 20 sen tapi aku nak mekanisme kenaikan tu diterangkan supaya rakyat lebih faham sebelum pembangkang jual minyak kelentong dalam ceramah