IKLAN BERBAYAR

Wednesday, May 20, 2009

LELAKI INI ADALAH BEKAS MENTERI BESAR PAS TRENGGANU.


semalam aku ada mengeluarkan satu artikel pendek, bertanya kepada seluruh pembaca siapakah gerangan empunya gambar yang misteri ? sebelum aku kupaskan dengan lebih detail, satu perkara yang aku minta, bila kamu habis membaca fakta sejarah yang disembunyikan ini, MAKA RENTAPKAN PEMIKIRAN KAMU MENGENAI PERSOALAN 'PERBANDINGAN'...ingat 'PERBANDINGAN'.

bandingkan lah sikap lelaki misteri ini,bandingkan suasana selepas kejadian itu berlaku dan akhir sekali bandingkan lah apa sahaja yang terlintas di fikiran kamu. keluarkan 'pendirian' kamu sejenak dari menjadi umno,pas dan pkr melayu.

lelaki ini bernama daud bin abdul samad. beliau merupakan bekas ketua PRM di jerteh pada tahun 1957. selepas tahun 1957, beliau menyertai pas.

1959 merupakan pilihanraya pertama malaya selepas merdeka. daud bin abdul samad bertanding kerusi dun, di setiu. pada pilihanraya negeri 1959 , kerusi dun yang dipertandingkan di trengganu adalah sebanyak 24 kerusi.

keputusan pilihanraya dun di trengganu telah mencatatkan sejarah apabila gabungan pas dan parti negara telah membentuk sebuah kerajaan dengan majoriti yang amat tipis.

daripada 24 kerusi dun yang dipertandingkan , gabungan pas/parti negara telah memenangi 13 kerusi dun manakala perikatan memenangi 11 kerusi. beza hanya 2 kerusi majoriti.

pada waktu itu, daud bin abdul samad telah mendapat perkenan kebawah duli sultan trengganu untuk diangkat menjdi menteri besar trengganu , dengan kemenangan majorti yang tipis. daud bin abdul samad menjadi menteri besar setelah parti pas bergabung dengan 3 adun parti negara.

daud bin abdul samad menjadi menteri besar trengganu pada tarikh 29 jun 1959. hayat menteri besar pas negeri trengganu ini tidak lama. perselisihan faham, perbedaan pendapat serta berlainan ideologi antara adun pas dan adun parti negara telah membawa kepada keruntuhan kerajaan negeri pada 8 nov 1961.

KENAPA KERAJAAN NEGERI INI TUMBANG, GAP ?

jawapannya cukup mudah, mana mungkin fahaman politik yang berbeda boleh diterjemahkan dalam bentuk pentadbiran. mereka tumbang kerana tiada kesepakatan,mereka tumbang kerana satu parti memperjuangkan islam manakala parti negara memperjuangkan liberalisme.

bila dua idea politik yang berbeda bertemu, maka bencana pasti timbul. 3 adun parti negara telah menarik diri daripada menjadi ahli gabungan kerajaan negeri pas.

mereka telah keluar daripada gabungan, menjadi bebas dan kemudian menyertai umno.

KEMUDIAN GAP ?

adun-adun perikatan telah mengadakan UNDI TIDAK PERCAYA kepada daud bin abdul samad.

undi tidak percaya ini disokong oleh 3 adun bebas (parti negara ) tadi. usulnya adalah memberitahu sidang dewan, bahawa daud bin abdul samad telah kehilangan majoriti di dewan undangan negeri. kebawah duli sultan telah memperkenankan usul UNDI TIDAK PERCAYA INI.

daud bin abdul samad telah meletakkan jawatan sebagai menteri besar trengganu secara terhormat. sebagai menghormati ketentuan sistem demokrasi bahawa beliau telah HILANG MAJORITI.(ULANG BELIAU TELAH HILANG MAJORITI.)

beliau meletakkan jawatan menteri besar trengganu dengan kekurangan 2 kerusi majoriti. perletakan jawatannya sebagai menteri besar berkuatkuasa pada 8 nov 1961, setelah berkuasa selama 2 tahun 4 bulan 10 hari.

aku ulang point-point yang penting.

1) daud bin abdul samad meletakkan jawatan sebagai mb pas trenganu apabila 3 adun parti negara memilih untuk menjadi adun bebas dan kemudian menyertai umno.

2) usul undi tidak percaya telah dilakukan oleh adun perikatan DAN DISOKONG oleh tiga adun parti negara.

3) daud bin abdul samad akur dengan keputusan yang menyatakan bahawa dia telah kehilangan majoriti.

APA YANG BERLAKU SELEPAS ITU , GAP ?

tiada apa-apa kecelaruan dan katastropi gawat politik yang berlaku. menteri besar trengganu yang baru telah dilantik. tan sri ibrahim fikri telah memegang tampuk pemerintahan baru kerajaan negeri trengganu, DENGAN CUKUP-CUKUP AMAN.

SELEPAS TEWAS, APA MANTAN MB TRENGGANU BUAT , GAP ?

buat bodoh je. dah kalah dan sebagai seorang negarawan dia langsung tidak membantah keputusan memeritkan ini. inilah dia wajah politikal berjiwa besar. tiada langsung keinginan menghuru harakan negeri.

dengan sejarah ini jugalah, umno negeri kelantan contohi. pada tahun 2004 kerajaan pas kelantan berkuasa dengan satu kerusi majoriti sahaja. nik ajis masih boleh menjalankan urusan pentadbiran dengan aman.

PERSAMAAN PERISTIWA 1961 DAN 2004.

tan sri ibrahim fikri memerintah trengganu pada tahun 1961 dengan 2 kerusi majoriti. daud bin abdul samad mantan MB tidak pernah pun dikabarkan dalam sejarah berguling atas jalan sebagai tanda protes kehilangan majoriti.

BEGITU JUGA yang berlaku kepada nik ajis. memerintah kerajaan negeri kelantan dengan satu kerusi majoriti, tetapi annuar musa tak pernah pun meminta nik ajis MEMBUBARKAN DUN !

MAC 08 ,TIMBULLAH DAJAL MELAYU YANG BERNAMA ANWAR ATTATURK !

anwar attaturk adalah syaitan besar dalam politik negara. syaitan dari segi pilosepi nya suka membisikkan manusia kepada kejahatan. agenda besar 16 september adalah satu konsep antai demokrasi.

mana mungkin satu kerajaan yang sah dipilih rakyat boleh ditumbangkan dengan GAME POLITIK LOMPAT. anwar attaturk membawa hina kepada amalan demokrasi itu sendiri.

di luar negara,dialah jagoan demokrasi dan hak asasi, tetapi agenda 16 september dialah sebenarnya PELIWAT DEMOKRASI. 16 september satu konsep politikal diversi, anwar sebenarnya cuba lari daripada 'budak pembancuh kopi'.

hari ini pas pun sudah berjinak dengan permainan LIWAT DEMOKRASI. nizar bintang 3 merupakan ikon gampangan projek sial 16 september ciptaan sang 'peminum kopi' !

hari ini gawat politiknya semakin menjadi-jadi apabila DAP pun tumpang sekaki. tiada pernah dalam sejarah bangsa, caci maki DAP kepada islam dan raja disambut dengan tepukan gemuruh oleh bangsa sendiri..!

hari ini pas telah 'mempukikan' dirinya sendiri. pas semakin hilang dari wajah asal-i demi menurut kemahuan si bangsat anwar attaturki !!!!

nah..akhirnya kamu sedar permainan politikal al-liwati. maka bermuhasabah lah dengan otak dan akal yang diberi, samada mahu menuruti yang halal-i atau menurut sahaja permainan politikal al-liwati !


yang nyata, pas di zaman daud bin abdul samad telah menuruti kehendak demokrasi, umno kelantan tahun 2004 berkelakuan sama. sayang bila anwar attaturk dan nizar bintang 3 muncul... maka..maka... anda tahu 'betapa sialnya' mereka di hati ini.

38 comments:

Saiful KONON said...

Salam Bro,

Bravo-bravo penuh fakta dan hujah.

Kita tengok apa depa belah sana nak belit.

beruk_ape said...

USAH GUNAKAN GAMBAR-GAMBAR PEMIMPIN PARTI POLITIK YANG HODOH UNTUK MENGHASUT PEMBACA BLOG ANDA.

TINDAKAN ANDA LANGSUNG TIDAK PROFESIONAL DI DALAM ARENA POLITIK DAN TIDAK JAUH BEZA DENGAN TINDAKAN PENYOKONG-PENYOKONG PARTI BERHALUAN KIRI YANG LAIN

JANGAN MALUKAN PARTI UMNO DENGAN TINDAKAN ANDA INI

saya pemerhati politik di Malaysia dan bakal menjadi ahli pemuda UMNO pada masa akan datang

ASSALAMUAIKUM..

Darul Iskandar said...

Amboi bahasa...kalah orang Melaka maki orang la...anyway, satu contoh dan kajian yang baik.Teruskan...

Anonymous said...

NIK AJIS BOLEH KEKAL SBB ADUN -ADUNNYA SETIA,KREBILITI,BUKAN 3 EKOR KATAK PUKI AYAM TU,KALAU DIA MASUK BN,BN AKAN JADI PUNAH,HANCUR...

basic 2009 said...

ya, aku setuju ...

" Tanah Melayu Perak harus dikembalikan pada empunya Kerajaan yang SAH pemerintahan SULTAN PERAK YANG SAH ... dan bukan sekali-kali pada SETAN kumar ...
aku cabar ko sivasetan agar one by one, lawan bertumbuk di mana-mana gelangang padang ... "


yes, yes, yesssssss !

Anwar Aljuburi + PKR + DAP + (PAS + Eli Wong) = bodoh + bangang + celaka !!!

azlan said...

Terima kasih diatas maklumat yg diberikan

Anonymous said...

Salam GAP Dan Geng2 BPN, Minta siasat Calon PKR N-12 Penanti tu, khabarnya Tak ada PHD Dr.
Sapa boleh tolong siasat.
Kami Tak Mahu Parti Kelentong Rakyat terus mengkelentong rakyat lagi.

Anonymous said...

woi bengap sebengap-bengapnye,,
ubn rampas kuasa,,, bodoh sebodohnye...
GAP -- bengap
kan mahkamah kata.. MB nizar yang sah... Zambri kudeta HARAM JADAHHHHHH...

situasi berbeza dengan trengganu la bongokkkkkk GAP ni...

Kat perak takda undi tak percaya,,,, UBN memang bongokkkkk

so MB nizar tak hilang jawtan lagi..

dah la bongokkk,, bengap la plak... bodohhhhhhhh

Anonymous said...

bagus la bro.... bengap

imia said...

woi bengap sebengap - bengapnye GAP ni
dah la bengap, bodohhhh la plak,, mangkuk betul...

situasi berbeza,, ubn mamgkuk perampas kuasa ,,, zambri kudeta haram jadahhhhh..
di terengganu tu dulu ada usul undi tak percaya,,,, dia trima laa

tapi perak ,,, main rampas plak... bengong tahap gaban GAP ni... mana buat usul undi tak percaya....

tu la ,, mangkuk, bengap, bodohhhh..
khak ptuih...

Anonymous said...

salam Bro Gap..

contoh ini boleh di samakan dgn keadaan yg berlaku di Terengganu sekarang nie... iaitu penolakkan anggota-anggota Adun UmNO terhadap Menteri Besar mereka sendiri....sanggup hendak menyingkirkan org sendiri plak tuh....iskhh...jgn lawan pilihan Sultan Terengganu...nanti derhaka pd pilihan Sultan terengganu merangkap DYMM mesia.....UmNOkan Parti yg mendokong/melindungi hak keistimewaan Sultan2 Melayu....

Wong Pencen said...

"...usulnya adalah memberitahu sidang dewan, bahawa daud bin abdul samad telah kehilangan majoriti di dewan undangan negeri. kebawah duli sultan telah memperkenankan usul UNDI TIDAK PERCAYA INI."

Memang banyak persamaan dapat dilihat dengan perbandingan dua situasi yang yang GAP paparkan. Namun ada perbezaan yang penting, pada pandangan saya.

Berkemungkinan, sekiranya usul undi tidak percaya telah dibuat di DALAM SIDANG DEWAN, reputasi BN tidak akan terjejas teruk sebagaimana berlaku hari ini. Penyokong BN akan terus memberikan sokongan dan tidak akan ada yang menyatakan mereka malu dengan tindakan parti yang mereka sokong untuk sekian lama.

Anonymous said...

Bro...GAP

Aku simpati dengan nasib kamu...yang pasti kamu sedang sakit jiwa...berubatlah sebelum anda jadi giler....

anti GAGAP...

Rakyat Biasa said...

Salam..

bab Nuar tu aku malas komen ..tapi bab Ghandi Melayu kemaruk jawatan MB tu aku komen...

Semua kes memecat MB adalah dengan cara UNDI TIDAK PERCAYA DI DEWAN RAKYAT...masalahnya ..kegelojohan pihak UMNO menyebabkan Nuar dan Rakan-rakan mengambil peluang..

Sepatutnya..si Ghandi Melayu menolak jawatan tersebut tetapi meminta Tuanku Membuat persidangan tergempar untuk UNDI TAK PERCAYA..ini tak, kerana kemaruk jawatan makan kes Film Tamil ni berlarutan sampai kemana aku pun tak tahu...

Sebagaimana maklum TUANKU berhak untuk menolak pembubaran DUN..kenapa nak short cut pecat MB degan cara selain dari UNDI TAK PERCAYA????? Kalau hal ini pun tak bolh nak selesai macamana nak memerintah Negara..

wassalammmm

Anonymous said...

Memang benar pemikiran ahli politik sekarang lebih kepada kuasa..yakni aku mahu nama, aku mahu popular, aku mahu tunjuk aku anak jantan, aku nak tunjuk "aku anak syaitan" yg boleh menghuru hara semua kaum yg dulunya aman damai hidup penuh toleransi dan satu padu. AnWar@anai-anai ni patut dihumban jauh nun di "cerok tok kun" biar dia jadi "jemuan" terhormat...menyusahkan orang saja. AnWar@anai-anai inilah bakal menaikan darah tinggi orang Malaysia serta menyusahkan hati rakyat memikirkan hal masa depan generasi akan datang..itu pun orang melayu tak sedar diri lagi, mcm dirasuk iblis sokong perkara yang bukan bukan, patutnya rakyat terus pinggirkan perkara politik ini serta "berpuasa" dari mencampuri urusan orang politik. Selebihnya kita tunggu hari kebesaran kita untuk mengundi di PRU akan datang...

Ronn said...

Apa pun, Nizar tetap punya chemistry yang tersendiri. Tunggangan? biasa la politik, semuanya akan jadi haiwan tunggangan.

Bagaimana kalau Nizar masuk UMNO?

Cheguman@Demang Lebar Daun said...

Masya-Allah Sheikh... Anta sudah beri satu fakta yang akan membuka mata seluruh rakyat Malaysia.

Kalau ikutkan hati, ana mahu cetak banyak-banyak artikel ini dan paksa semua rakyat Malaysia baca.

Abas said...

Salam:-

Sori bro ini lari tajuk sikit...
Tapi saya nak masukkan juga.
Ingat tak masa Dato' Zahar Hashim (PJS) keluar UMNO dulu dia bawak sekali 28 ahli yang didakwanya ketua cawangan?

Saya nak beritahu baru-baru ini UMNO PJS telah menerima surat permohonan menyertai semula UMNO daripada kesemua 28 ahli-ahli UMNO itu.

Saya dah baca surat mereka itu..Confirm.

Maka tinggallah Dato' Zahar terkonteng-konteng seorang diri.

Senjaliza said...

Salam Gerakan Anti PKR. Very good point and argument. It could have been more powerful if it is presented by "selection of powerful word" and dapat ditahan gerakan rasa geram. Congrat.

Anonymous said...

BAGUS JUGAK GAP SIAR ATIKEL NI...TAHNIAH...BROVO GAP..HEH!HEH

Anonymous said...

atikel ini menunjukan ameno gilo koso semuo adun nak dibeli sial betui

Anonymous said...

Politik Melayu telah diliwat oleh PAS .DAP dan PKR.Tidak disangka demi kuasa PAS sanggup menjualkan maruahnya dengan diliwat politiknya oleh CinaDAP dan PKR Aljuburi Annuar Al Liwati.

dap kafir said...

Nizar ni dok gila meroyan nak jadi mb pasal apa? gila kuasa ? glamour ? nak bertazkirah sana-sini waktu bekerja? sebab kasih dan sayang beliau pada dap? sebab dap? sebab ada projek dengan dap? tak sempat nak sambar semua? maklumkan dah jadi jutawan bila jadi mb.tak main la pakai perdana. di rumah berlonggok kereta buruk bmw,mercedes dan volvo. nak try camry pulak.

Ahli Kaji Masyarakat said...

Artikel yang menarik

Z-MAY said...

salam,

la ni macam2 gila. ada serba tak kena.

Anonymous said...

Kita tunggulah sahaja keadilan dan ketentuan dari yang kuasa. Bila mana dia menghendaki sesuatu kebaikan maka keburukan akan hilang.Sepandai mana pun manusia akhirnya terjelepuk juga akhirnya.Muga Kita akan mendapat kemenangan dari manusia yang tamak dan haloba ini.

Ahmad said...

Satu pendedahan yang bagus. Semoga puak pakatan PAS, PKR dan DAP a.k.a komunis baca artikel ni baru mereka tahu nilai harga diri mereka yang sebenar

suri said...

hebat penulisan tuan,

Salam,

Saya mengalu-alukan sebarang komen dari semua pihak tidak mengira fahaman. Namun biarlah konstruktif dan tidak lucah atau fitnah dan melulu.

http://penpusaka.blogspot.com

Anonymous said...

TAHNIAH GAP dan TAKZIAH pada PAS yang telah hilang identiti setelah dicabul & diregut dalam keadaan terpaksa rela.(biarlah janji matlamat tercapai(belum tentu pun) walaupun bersahabat dgn setan..dan jgn lupa setan akan tuntut bahagiannya pada penghujung hari).

PR pakatan buta hati( tak dapat terima hakikat)

GAP KEMBALI said...

nampaknya bila fakta yang disembunyikan oleh pas ini didedahkan, maka bergentayangan lah penjongos2 pas kepanasan.

aku punyai beberapa lagi FAKTA SENSASI yang akan didedahkan bila tibamasanya nanti.

fakta tersembunyi ini akan menelanjangkan pas buat kesekian kali !

ayuh kita berentap. hancurkan penggadai agama !

squillaciukm said...

2 la pasal...
najib pny silap...
nape la x amek jln yg paling halal tuk dpt power...
ngn UNDI X CAYE....
tgok pe da jdi skrg...

hmmm...
watever r...
ak tau ak sokong TRULLY UMNO!!!...

not an "UMNO-for-money & jwtn" people...

Glory said...

He He He..
cayalah bro GAP..
bile nak abes baca..
1st thing terlintas kat otak aku ialah apa yg puak2 taksub akan pikir..
then ape yg aku expect mmg betol..

1.."Dulu tu ada undi xpercaya.. sekarang nie xde undi xpercaya.. BN main rampas aja.. nizar masih MB yg sah"
2.. "2004 ahli2 ADUN Pas baik2 alim2 setia mana nak lompat2"

komen 1.
GAP dah explain secara tersurat so dak2 nie xpaham.. BN terus jumpe sultan sbb tahu UNDI xpercaya xmungkin dpt dibuat sbb kne tunggu DUN sidang.. then ambil masa.. Padahal Pakatan dah mula ambil langkah dgn gtau konon2 ADUN2 letak jawatan.. kemudian Nizar mesti mintak bubar DUN seblom undi xpercaya leh buat.. kamon la.. undi xpercaya dah jadi xkan la Pakatan sengal sgt xtau cara nak counter.. sbb tu la BN jumpe sultan terus gtau majoriti..

komen 2.
hehe.. nie nak gtau 2004 tu parti pakatan ke parti PAS yg buat kerajaan?? skrg nie dlm konteks pakatan... kira kalo Yb jamaludin ngan Yb osman tu dari PAS ko nak panggil ape?? tu pon lompat diorang keluar jadi bebas ok?? bukan lompat masuk BN.. ingat tu.. xnampak ke puak2 taksub masa ADUN bota lompat PKR apa reaksi2 puak2 taksub dan pemimpin2?? suka.. bagus.. kejalan benar.. bila org kuar parti die maki2 la.. retarded~~
-Glory

Anonymous said...

GAP DULU UBN BUAT USUL TAK PERCAYA PADA MB PAS...TAPI PERAK NI LAA RAMPAS KUASA MAIN TIBAI JE ....TENGOK SAPA YG BODO TAHAP GABAN...TENTUNYA UBN ZAMRY MB HARAM

yagami said...

keh..keh
heboh pakatan ranjang nie kata bn takut la, pengecut lah, main pintu belakang lah..
aku nk tanya lah..
sape yg antar surat kata 3 org adun letak jawatan???
kenapa antar surat letak jawatan???
dahla surat tanpa tarikh??
kenapa surat 3 orang je,antarla surat letak jawatan sume adun pr..
tulah namanya nizar ni lagi pengecut...
dah tau hilang majoriti...
takut sidang dun, takut undi xpercaya...
ingat aku bodoh??

Anonymous said...

ALA AMENO MEMANG PENGECUT...NI AA ADA PELUANG KAT KELANTAN NI TUNJUKAN KEJATANAN MU AMENOOO

Ezad said...

bila mahkamah berpihak kepada mereka..

inilah keadilan

bila mahkamah tidak berpihak kepada meraka

mahkamah ikut telunjuk pihak tertentu

ini cara pakai akal ke pakai bontot?

x-pkr said...

woi...dia kalah sbb ada buat undi x percaya dlm dewan...bodohla ko nk samakn dgn kes nizar...ko sndri yg tulis...daud letak jawatan slps ader undi x percaya bodoh..ko sndri yg tulis ngok betul ko ni...

Orang Kampung said...

Wahai penyokong PR yg bijaksana, lupakah bahawa Sultan ada kuasa mutlak untuk melantik MB.Mcm di Perak Sultan dah berkenan untuk melantik Dr Zambry sebagai MB slepas BN mendpt majoriti yg cukup.Yg pegi baring di atas jalan tu sapa suruh, inilah yg dinama sebagai PENDERHAKA!