Saturday, July 3, 2010

KYRGYZSTAN MINTA TUN M SELESAIKAN KONFLIK !

apa lagi perlu kita kata. negara islam yang bergolak di republik kyrgyzstan minta tun mahathir settle kan masalah etnik yang melanda. kenapa mereka tak minta anwar barua zionis atau nik ajis yang pergi settle ?

penerbitan buku tentang kisah hidup tun harus segera disiapkan. supaya menjadi rujukan rakyat seluruh dunia , sahlah tun m bapa perpaduan islam sedunia,anwar bapak penggadai islam semalaysia dan nik ajis bapa perpecahan islam semalaysia !

Kyrgyzstan mahu meminta bantuan Tun Dr Mahathir Mohamad untuk mengamankan sengketa antara etnik Kyrgyz dan Uzbeks yang tercetus baru-baru ini.

Duta Kyrgyzstan ke Malaysia, Dr Bakir Uulu Tursunbay berkata bekas perdana menteri Malaysia itu adalah negarawan ulung dan dihormati oleh dunia Islam dan boleh diterima kedua-dua pihak untuk berperanan sebagai perantara keamanan.

"Kami percaya kedua-dua rakyat kami Kyrgyz dan Uzbeks akan mendengar kepada orang seperti beliau. Seorang sebagai Islam dan berkecuali, beliau boleh menyumbang secara positif kepada proses keamanan dan membina keyakinan," katanya.

Bakir telah meminta untuk bertemu Dr Mahathir dan berharap dapat beruat demikian secepat mungkin untuk menyampaikan mesej mengenai perkara tersebut.
Pertempuran antara etnik utama Kyrgyz dan etnik minoriti Uzbeks di selatan Kyrgyzstan bulan ini telah mengorbankan kira-kira 2,000 orang dan memaksa kira-kira 400,000 etnik Uzbeks melarikan diri ke Uzbekistan.

Bakir berkata, Dr Mahathir dikenali di Kyrgyzstan di kalangan dua etnik berkenaan kerana beliau telah melawat bekas republik Soviet yang bersempadan dengan China itu yang mempunyai 5.5 juta penduduk, sebanyak dua kali iaitu pada 1996 dan 1997.

"Rakyat Kyrgyzstan mengetahui tentang sumbangan beliau kepada Malaysia dandunia Islam," katanya. Bakir turut menekankan tentang peranan Dr Mahathir dalam membina hubungan antara Bishkek dengan Kuala Lumpur di mana Dr Mahathir telah meyakinkan bekaspresiden pertama republik tersebut, Askar Akayev untuk membuka kedutaan Kyrgyzstan di Kuala Lumpur pada 1997.

Malaysia dan Kyrgyzstan menjalin hubungan diplomatik pada 1992, setahun selepas republik tersebut memperolehi kemerdekaan berikutan kejatuhan Soviet U nion pada 1991. Bakir berkata, Dr Mahathir yang mentadbir Malaysia selama 22 tahun dan kiniPengerusi Yayasan Kepimpinan Perdana, memiliki kebolehan dan pengalamanluas dalam usaha menjayakan keamanan.

"Kami secara jujur berharap beliau akan menerimanya (permintaan kami). Dalam sebarang konflik atau krisis seperti apa yang sedang kami hadapi, mungkin satu pihak akan mendengar (kepada kerajaan) dan mungkin satu lagi tidak.

"Oleh itu kami memerlukan pemimpin yang berkecuali yang boleh memuaskan hatikedua-dua pihak," katanya. Bakir berkata, mereka mahukan pandangan Dr Mahathir mengenai isu pembangunanekonomi di Kyrgyzstan di mana apabila ekonomi dibangunkan dengan baik, tiadalagi ruang untuk sebarang konflik muncul.

6 comments:

Anonymous said...

Buah yang baik kalau tercampak kat mana pun akan subur...dan menhasilkan baka yang baik...buah yg rosak kalau tercampak kt mana pun akan menghasilkan buah yg rosak...mcm tu lah umpama TUN dan DSAI..DSAI umpama buah yg cantik diluar tapi busuk didalam..Hahaha..

Hamba Allah SWT said...

Demi Allah SWT, Islam agamaku dan bumi Islam, Aku doakan Tun Dr Mahathir sentiasa di berkati Allah SWT dan di panjangkan usia dan di sampaikan segala hajat dan niat murni nya memertabatkan Islam di persada dunia> Amin.

Lampu Basikal.....

ikrar pemuda said...

sudah tulis topik yg sama beberapa hari lepas..http://ikrarpemuda.blogspot.com

Anonymous said...

tulah.. kenapa dunia luar sangat menghormati tun sebagai seorang tokoh yang mampu menyatu padukan rakyat ... tapi dinegara kita sendiri masih ramai yang mencaci beliau dan mengatakan beliau rasis..

Anonymous said...

Anonymous said...
tulah.. kenapa dunia luar sangat menghormati tun sebagai seorang tokoh yang mampu menyatu padukan rakyat ... tapi dinegara kita sendiri masih ramai yang mencaci beliau dan mengatakan beliau rasis..

July 4, 2010 10:00 AM

BETUL NON ATAS,, ORG2 LUAR LEBIH2 LAGI DUNIA ISLAM CUKUP RESPECT NGAN DR.MAHATHIR..

KEPADA ORG ISLAM DALAM MESIA..KENAPA MEREKA TAK PANGIL ANUAR BABI LAKNATULAH..
BUKANKAH KUNONNYA DIA POPULAR DIDUNIA ISLAM..

,,,,OI BRADER KALAU NEGARA DAH PERANG SAUDARA CAM TU(KYRGYZTAN) PANGGIL LAGI BABI TU..HANCURLAH NEGARA TU....


ANWAR BAPA KELINGKUPAN NEGARA..PASS NI MALAYSIA JADI KYRGYZSTAN LA...

Anonymous said...

Pejuang dan Negarawan Terulung yang lahir di bumi Malaysia.

Persetan kepada yg menggelarkan beliau sebagai rasis, mahafiraun, atau apa jua.

Nikmatnya telah dan sedang kita kecapi. Jgn biarkan sekonyong pemimpin seperti kalipa guan eng, selipar n.ajis dan barua yahudi al JEWburi menghancurkan Malaysia.

Semoga Tun dipanjangkan umur, agar dapat terus menyumbang bakti kepada Agamanya, Bangsanya dan Negaranya, serta bumi Allah...

-Melayu Bangkit!!!-