Monday, July 19, 2010

RAJA PELIWAT LEWATKAN KES LIWAT !


Oleh gelagat anwar

Pagi tadi, Sankaran Nair hadir ke mahkamah dengan muka yang berapa ceria. Tak berapa ceria, sebab dia tahu - bahawa wartawan sudahpun dapat mengagak bahawa bicara hari ini akan ditangguh ke tarikh yang lain.

Makna kata; sekali lagi - pasukan peguam pembela menyatakan kehendak untuk menangguhkan sidang kerana Karpal Singh tidak mampu berada sama di dalam mahkamah. Kenapa penting sangat Karpal Singh?

Kalau diikutkan, setiap kali bicara hampir 7 atau 8 orang peguambela akan tampil mengambil tempat masing-masing. Bukan Karpal seorang. Sankaran ada. Param ada. Razlan ada. Hanipa ada. Ramai lagi; tetapi nampaknya pasukan guaman Anwar semakin takut untuk menyoalbalas saksi.

Kenapa mesti takut. Takkanlah dalam mesyuarat yang berulangkali diadakan di kediaman Anwar di Segambut; beberapa kali di bilik hotel lima bintang - masih belum ada list soalan yang mahu ditanyakan kepada Pakar HKL. Musykil.

Patutnya soalan akan menjadi mudah. Rosakkan kredibiliti. Argue bahawa spesimen tidak dijaga dengan baik dan bagus. Tapi kenapa tak berani?

Kita maklum, budak-budak Karpal yang sentiasa berada di HKL - GAGAL mendapat sebarang kelemahan daripada Doktor/barisan Pakar HKL terbabit. Semua Karpal dah tengok; hutang rumah, hutang kereta, bil telefon, mak ayah, sekolah, universiti - tapi masih GAGAL mencari kelemahan saksi. Ini yang buat Karpal sesak nafas; pneumonia dibuatnya.

Dua tiga kali kalangan staff di HKL diajak untuk berbual tentang kalangan pakar yang terlibat dengan kes Anwar.

So far, tidak ada sebarang loopholes dan kelemahan. Karpal dan anak beranaknya sendiri semakin yakin bahawa kes ini menjadi semakin sukar. Malahan, Karpal dikatakan pernah memohon jasa baik Anwar untuk mengetengahkan anaknya, daripada dia terus menjadi 'lead counsel' kepada kes ini.

Alasan? Kesihatan. Karpal mengatakan dia kurang sihat kebelakangan ini.

Daripada luar, ramai yang mula mendapatkan pandangan peguam yang pernah membela Anwar. Ramai yang geleng kepala - merasakan kali ini, ruang sudah menjadi semakin sempit. Narrowing. Banyak benda yang susah disangkal. Banyak perkara yang amat sulit untuk dinafikan.

Pagi tadi, barisan Skuad Komunikasi Selangor menjadi kumpulan yang sedia menanti Anwar di pintu masuk mahkamah. Skuad ini ditaja oleh Kerajaan Negeri Selangor. Makan gaji bulan.

Tapi pakaian pun tak berapa senonoh. Tak profesional. Jeans buruk. Kasut koyak rabak. Rasanya, Kerajaan Negeri Selangor kena kaji untuk tambah elaun kepada Skuad Komunikasi Selangor ini.

Hari ini pun bermula 'ration makanan' yang diberikan oleh DSAI kepada mereka yang menyokongnya. Ada dekat Parking Mahkamah. Siapa yang ada masa, boleh pergi ambil. Ini cara baru untuk menarik lebih ramai penyokong Anwar ke mahkamah. Tapi sayang, setakat pagi tadi - hanyalah Skuad Komunikasi Selangor yang melantak makanan.

Tadi, Param dan Sankaran sudahpun berjanji bahawa apa jadi sekalipun; 2 OGOS 2010; mereka akan meneruskan usaha untuk melakukan soal balas. Tidak ada tangguh lagi. Waima Karpal tidak sihat sekalipun; bicara akan diteruskan.

12 comments:

mohammad azren fooldog PH yg bahalol said...

Satu sahaja soalan yang bermain di fikiran....

BOLEH PERCAYA KE CAKAP MEREKA NI???? ATAU SEKADAR KENCINGAN SEMATA-MATA.....

Anonymous said...

Boleh Kerajaaan Negeri mengajikan kakitangan awam yang tugasnya sebagai perusuh?

Ular Menyusur Akar said...

Perkara yang dah boleh ramal awal, jadinya dah tak thrill.

Dulu, apabila nuar berdiri saja di pentas, semua mata tertumpu ingin mengetahui apa yang nuar akan pidatokan. Semua tidak mengetahui isi pidato. Banyak kejutan dalam pidato beliau. Pendengar pulang dengan rasa yang amat puas.

Hari ini, sebelum peguam-peguam nuar sampai, setengah bulan yang lalu semua dah tahu apa yang akan berlaku. Selepas perbicaran, semua orang juga dah tau apa yang nuar nak beri tahu. Kalau nuar keluar negara berjumpa yahudi, topicnya pun dah boleh dibaca.

Kalau menang, apa nak cakap dah tau. Kalau kalah, siapa yang nak di salah juga dah tau.

Perlukah perbicaraan lagi jika semua benda dah tau?

agbr47: Harimau yang dah tak bertaring.

Anonymous said...

hehheheehe 2 ogos selamat nak meyabut ramadhan puasa dah dekat...bunyi cakap peguam by hook or crook 2 ogos tetap diadakan soal balas....pehhhh nanpak berani.....gerenti tunda lagi...boleh wat betting tunda ke x-tunda...hehuhuhuh hebat betul mahkamah diMalaysia...Anwar dah tau bulan puasa ni orang wat sembayang hajat secara sembunyi atau berjemaah...tunggu nasib kau..tunggguuu

YANG GAMBI said...

Karpal Singh harus bertaubat selepas Anwar di minta bertaubat...

tengokperati said...

Salam tuan , maaf . Hakim pun kena jaga kepentingan orang ramai . bukan sebelah pihak sahaja walau banyak peguam takkanlah si Kapal saja. kalau Kapal tu mati apa macam takkan kes ni nak bungkus, atau peguam lain tu tak cukup layak. Terima kasih.

Anonymous said...

MACAM MANA NAK JADI KETUA RAKYAT KALAU DAH NAK MASUK KEMAHKAMAH PUN TAKUT UNTUK TENTUKAN KEADILAN. NUAR, NUAR, SUDAH SUDAH LAH MERATAH BANGSA SENDIRI.SEDAR DAN INSAFLAH YG ALAM INI ADA PENCIPTANYA, ATAU PUN NUAR DAH TAK PERCAYA KEAGUNGAN ALLAH. MUNGKIN NUAR TELAH MUNAFIK DAN MURTAD. APA PAKSI AKIDAH NUAR, RAKYAT DAN RAMAI PENYOKONGNYA SENDIRI PUN SEKARANG TELAH RAMAI YG PANDAI MENILAI,TAUBAT CEPAT CEPAT NUAR DAN KALAU MALU LARILAH DUDUK LUAR NEGARA,ATAUPUN CEPAT CEPATLAH BUNUH DIRI,. KERANA MELAYU SEKARANG TELAH RAMAI YANG YAKIN KAMU ADALAH SATU SATUNYA PEMIMPIN ISLAM YG MUNAFIK DLM DUNIA.TAUBAT CEPAT NUAR.MELAYU AKAN JADI AMAN TANPA HANG NUAR.

Unknown said...

Salam GAP ..

minta sangat2 , masa bulan Ramadan nanti hebahkan pada sekalian rakyat , buat solat hajat khas utk kes saiful semoga kebenaran ditunjukkan , kebatilan dihapuskan , ..kita dah letih dgn sikap dan perbuatan Anwar ,

kedua , solat hajat khas untuk keselamatan dan kedamaian negara , dan semoga mereka yg berniat songsang dihancurkan barisan mereka , dihampakan cita2 mereka , digagalkan harapan mereka ,

jgn lupa mohon pada Allah , agar disatukan hati2 ummat Melayu Islam , dijauhkan daripada sengketa , dijauhkan daripada perpecahan ,

GAP , minta sangat2...

Anonymous said...

Mungkin Nanti...
"Saya minta kes ini digugurkan kerana Karpal Singh sudah mati!" kata Sankara
"Bapak ko hitam!" kata Hakim
Lantas Anwar terkencing...

Abu Garcia said...

Pundeklah si Karpal tu ... terbakar kampung nampak asap ... terbakar hati siapa yang tahu (Pantun Karam)

Err... bab makan free tu ...errr sapa masak ... Ronnie, Teresa dan Eli kot ... ada boh babi tak ...

Anonymous said...

Bro,

Aku sukalah kau tulis ni
"Hari ini pun bermula 'ration makanan' yang diberikan oleh DSAI kepada mereka yang menyokongnya. Ada dekat Parking Mahkamah. Siapa yang ada masa, boleh pergi ambil. Ini cara baru untuk menarik lebih ramai penyokong Anwar ke mahkamah. Tapi sayang, setakat pagi tadi - hanyalah Skuad Komunikasi Selangor yang melantak makanan"

Memang kuat melantak dia orang ni.

Melantak pasir
Melantak tanah rakyat
Melantak sekolah rakyat
Melantak YBK
Melantan IKYS
Melantak duit rakya
Melantak rasuah

Yang paling best ialah
MELANTAK JUBOR..

Aku pernah baca,
sekali jubor dah dilantak
Susah nak lepas grip.. he ha hi

LANTAKLAH KAU PAKATAN HARAM JADAH...
PADAN MUKA ORANG MELAYU SELANGOR PANGKAH PELANTAK JUBOR NI...

Sekarang apa dah jadi?

Melayu dah tak punya apa apa
Waima Jubor pun dah tak de dah
dilantak ketua sial tu....

Anonymous said...

Abu Garcia...

Depa ni manalah heran ada babi ke tidak... jadi dapat kuasa dan jubor...

Nak tangguh kes sangat, sampai lah ke bulan puasa...

Ini pun tactic jugak, sebab bulan puasa ialah bulan yang mulia, tak boleh carut marut, tak boleh cakap pasal jubor...

tapi jangan takut...! KEBENARAN TETAP AKAN DATANG!