IKLAN BERBAYAR

Thursday, January 17, 2013

ISU IC DAN RCI : TUN M PULANG PAKU BUAH KERAS !



Tun Dr Mahathir Mohamad nampak relaks sahaja berdepan dengan gembar gembur pembangkang yang melabel beliau adalah pengkhianat kerana meluluskan kerakyatan kepada pendatang asing di Sabah semasa era pentabirannya dulu.
Bekas Perdana Menteri itu tanpa apologetik mengakui peranan kerajaan pimpinannya dulu tetapi menegaskan semua kelulusan berhubung pemberian kerakyatan tersebut dibuat berdasarkan peruntukan undang-undang.
Dalam sidang media selepas wacana di Karang Kraf Shah Alam pada petang Khamis, Dr Mahathir berkata pembangkang boleh tuduh beliau apa saja termasuk pengkhianat tetapi semua yang dilakukan berdasarkan undang-undang.
"itu tak jadi masalah kerana dituduh (pengkhianat) oleh ramai orang. Tapi ada juga yang puji,"ujar beliau.
Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai dakwaan bekas Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Sabah, Ramli Kamarudin bahawa kerajaan pada ketika itu terlibat memberikan kad pengenalan kepada pendatang asing (beragama Islam) di Sabah.
Ramli ketika menjadi saksi kepada Suruhanjaya Diraja (RCI) berkenaan pendatang asing di Sabah mendakwa menerima arahan daripada bekas Timbalan Menteri Dalam Negeri, Tan Sri Megat Junid Megat Ayub agar mengeluarkan resit bagi membenarkan pendatang asing di Sabah mengundi pada pilihan raya negeri itu pada 1994.
Menurut Dr Mahathir, Malaysia sentiasa menerima orang asing untuk menjadi warga negara sekiranya mereka memenuhi syarat-syarat tertentu.
"Ramai yang ada di Sabah, mereka berada di situ bukan satu dua hari, satu dua tahun... ada 20, 30 tahun. Mereka ini bercakap dalam bahasa Melayu. Mereka berhak untuk menjadi rakyat. Yang menjadi masalah ialah ialah ada orang yang tidak senang kalau mereka jadi rakyat."
"Orang ini sebelum kita merdeka pun, mereka berulang alik daripada selatan Filipina ke Sabah kerana mereka tidak terima sempadan yang digaris oleh penjajah.
"Seperti juga di Sumatera dan Semenanjung. Kita terima sesiapa yang ada di sini sebagai rakyat, kenapa kita nak tolak mereka?
Kalau mereka lakukan jenayah, mereka terdedah kepada undang-undang kita juga. Tetapi mereka diperlukan oleh Sabah."
Walau diasak bertalu-talu oleh wartawan, Dr Mahathir relaks jawab satu persatu persoalan yang dilontarkan.
Bahkan di satu peringkat, beliau memulangkan 'paku buah keras' kepada soalan seorang wartawan pro pembangkang yang mempersoalkan kenapa beliau beri kerakyatan kepada pendatang Islam warga asing di Sabah.
"Tunku Abdul Rahman lebih teruk dari saya, dia bagi kerakyatan kepada satu juta orang dahulu tanpa pemeriksaan teliti. Saya tidak nafikan pembabitan saya (di Sabah) tapi Tunku beri satu juta kerakyatan di Semenanjung selepas merdeka tiada siapa pertikai..."katanya.
Ditanya mengenai dakwaan bahawa kerajaan pimpinannya sengaja memberikan status kerakyatan kepada pendatang asing sebelum pilihan raya Sabah pada 1994 agar kumpulan berkenaan mengundi menyokong kerajaan, Dr Mahathir berkata ia mungkin berlaku secara kebetulan.
"Ia mungkin dilakukan sebelum pilihan raya negeri, tapi ia sama ada secara tak sengaja atau dirancang...saya tak pasti.
"Tapi ia dibuat berdasarkan peruntukan undang-undang. Jika ia berlaku sebelum pilihan raya (negeri), ia tak bermakna bertentangan dengan undang-undang," katanya.
Berhubung sama pemberian status warga negara kepada pendatang asing di Sabah merupakan alasan politik agar UMNO dan Barisan Nasional (BN) terus berkuasa di negeri itu, Dr Mahathir berkata: "Tidak...ini adalah hak mereka (mendapat kerakyatan bagi yang layak).
"Bila mereka menjadi warga negara, sama ada mereka sokong Umno, BN atau siapa sahaja, itu hak mereka.
"Ia adalah fakta bahawa bukan semua mereka menjadi penyokong BN," katanya.
Beliau bahkan turut mengatakan kesediaannya untuk menjadi saksi kepada Suruhanjaya Diraja tersebut jika keterangan beliau diperlukan.
"Jika mereka minta saya hadir, saya akan pergi"ujarnya.
Sebelum itu, Dr Mahathir yang berucap di dalam program Bicara Minda Tun Dr Mahathir Mohamad anjuran akhbar Sinar Harian berkata masyarakat Islam perlu beranimenegakkan pendirian mengenai penggunaan kalimah Allah mengikut hujah dan pengetahuan yang luas, bukan hanya bersandarkan emosi dan kepentingan politik semata-mata.
Walaupun menerima pandangan penggunaan kalimah Allah yang digunakan dalam kitab Bible oleh penduduk Sabah dan Sarawak, namun beliau bertegas ia tidak boleh digunakan sewenangnya.
"Kalaua ada pihak lain nak gunakan nama itu apa tujuan mereka selain daripada untuk menipu pemikiran supaya orang itu anggap agama ini (Islam) sama dengan agama lain.
"Unsur penipuan itu tetap ada sebab tu tak boleh terima penggunaan nama Allah...tapi yg kita tahu kita tak bersetuju," katanya.
Menurutnya kerajaan kini dilihat agak bimbang kalau bertindak salah dalam menentukan isu demokrasi, mereka mungkin akan kalah lebih teruk dan hilang kuasa.
"Ini soal kuat dan lemah...Bila kita kuat orang tak berani cabar kita,bila kita kuat kita ada autoriti (dan) majoriti sokong kita .
"Tapi kerana kurang bijak mungkin kita sengaja melemahkan diri kita (dan) terpengaruh dengan pendapat orang nak liberal nak supaya dipuji baik," katanya.
Katanya, situasi ini jelas dilihat semasa PRU tahun 2008 apabila ramai penyokong BN yang kecewa kerana berasa kurang yakin dengan kepimpinan yang ada.
"Kita membuka secara luas peluang untuk orang hentam kita dan kita bertindak menyambut hentaman dan kecaman orang dengan kita undur diri.
"Oleh itu penyokong kita berasa kecewa (tahun) 2008 mereka tak sokong lagi kerana kurang yakin dengan kepimpinan yg ada...ianya menjadi lemah," katanya.
Bekas Ketua Pengarang Kumpulan NSTP Tan Sri Abdullah Ahmad menjadi moderator majlis tersebut yang dihadiri lebih 500 tetamu jemputan.-17/1/2013- OLEH HELME HANAFI AGENDADAILY

454 comments:

1 – 200 of 454   Newer›   Newest»
Servant of God said...

Pegh, Tun M memang hebat. Berdepan dengan wartawan yang cuba trap dia pun, cool jek.

Bandingkan dengan bekas timbalan dia. Wartawan tanya soalan simple jek, terus dia hambur hamba Allah tuh... ish ish ish.

Banding2kanlah...

komandomelayu said...

sememangnya satu tindakan strategik yg tepat demi mengimbangi dominasi kuasa kaum kristian !! bukan macam pakatan haramjadah gadai terus kuasa bangsa siap jual tuhan sekali!!

Anonymous said...

kah kah kah dominasi kaum kristian..

bukan ke kat sabah n sarawak pengunaan kalimah ALLAH dibenarkan utik bible cetakan bahasa melayu yang diluluskan BN..

Kan senang jer cakap, bagi kerakyatan pasai nak menang pilihanraya..

apabila madey berkata kata, tahi pun bau wanginya di hidung pencacai umno Beee eeend

Anonymous said...

kalau ikut undang2, pelarian rohingya pun layak dapat IC. mereka pun bertahun tahun duduk di semenanjung Malaysia..

komandomelayu said...

babi 1015

itu hak kuasa dia sebagai perdana menteri!

tak semestinya teori kepala otak kau tu betul!
abis masa tu kenapa pairin yg kristian yg menang bukan ada umno masa tu! bodoh!

yang kau sebok apahal? nak mampos?

Nadine said...

Anon 1015 kaulah yg dungu bible di s&s tu dlm bhs indon yg mmg dah lama guna kalimah Allah utk hormati org kristian peribumi di sana. Di semenanjung ttp tak boleh cuma pakatan dajal yg kata boleh. Jual agama agak brapa sen dapat? Pastu nak tuding jari kat org lain pulak

Anonymous said...

itulah, cakap jer hanya untuk undi maka kerakyatan diberi..

setelah bertahun kerakyatan diberi, orang kristian masih kaum dominasi di Sabah..

jangan lah cakap berbelit macam mamak kerala..

orang sekarang bukan macam orang dulu2..

Anonymous said...

kalau anwar, mesti tanya dulu, awak dari media mana? tv3, utusan?...bla bla bla...TIDAK MENJAWAB SOALAN.
Tahu mengutuk sahaja...

Anonymous said...

Kan dah terang lagi bersuluh drM ni dah nyanyok tp masih lagi nak tunjuk fikirannya masih boleh diguna pakai....lembu pun x nak dengar lg percakapannya.. semuanya seperti sampah yang kotor lg busuk. Apa yag dikatakan aruah Ust Fadzil Nor terbukti sudah yang menghancurkan UMNO/BN semuanya angkara drM....fikir2kan lah selama ini anda telah memberikan undi anda ditempat yang salah olih itu cepat2lah berubah dan bertaubat...sesungguhnya anda telah mengkhianati amanah yang ALLh telah berikan pada kita untuk kebaikan. Jangan lagi dipercayaai pemimpin UMNO/BN ini sekiranya untuk kejayaan jenerasi akan datang. Tumbangkan UMNO/BN

Anonymous said...

Yg dah dapat kerakyatan Malaysia pon belom tentu akan undi BN sb setiap UNIDI ITU RAHSIA....

Apa punye bongoks nyer tuduhan mngatakan kjaan bg ic pada pendatang utk undi BN...

Hny mangkok jamban yg akai depa tahap taik saja yg percaya kenyataan pembangang itu..

Cayala Ayahanda Tun...angpa kalot hentam dia kiri kanan,,dia relaks jer ...

Anonymous said...

tiada mana mana negara yg rela memberi kerakyatan warga negara asing melebihi had dg secara memberi kad pengenalan secara segera. jika hanya disebabkan pilihanraya supaya pendatang asing boleh mengundi tunuan sesebuah parti itu utk menang itu ada lah perbuatan khianat yg tidak boleh dimaafkan.

Anonymous said...

relaks ke mamak kutty ni..semakin banyak komen dia dekat2 nak pilihanraya nanti.

percayalah, set2 ni yang akan lari ke luar negara bila PR memerintah nanti..

Anonymous said...

Terima kasih Madey kerana tolong jahanamkan UMNO......KAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKKAKA

Anonymous said...

bagus jugak kalau lah ni Najib bagi kerakyatan untuk Myanmar, Nepal, Indon, Vietnam, Bangla, Pakistan..Sure BN menang majoriti next PRU..

Jangan dilupa awang hitam sekali..baru kita lahirkan jumpa tiger woods versi Malaysia

Anonymous said...

bible sabah sarawak bukan bhs melayu, tp bahasa indonesia. bible yg dibawa dari indon.jgnlah nak samakan bhs indon dgn bhs melayu.

satu lagi, jelas dlm perlembagaan negara, pnganut agama lain bebas amalkn agama dengan syarat aman dan damai. pngnut kristian sabah srwk dah lama gunakn sejak dulu lagi bible bhs indon tu..dgn aman dan damai. tidak melanggar pelembagaan. beza dgn smjung, pggunaannya telah menimbulkn kekecohan dan huru hara yg tidak aman. justeru ia secara jelas bertentangn dgn perlembagaan negara.

apapun yg pasti, dari segi iman, kita umat Islam tdk boleh redha dan benarkan pggunaan kalimah ALLAH kpd agama lain. kalau korg nak buat bndinga, cuba pula korg bdingkn firaun masuk neraka, maka korg juga patut dibenarkan masuk neraka? amacam? berani?
jgn asyik nak banding tnp asas dan nak ikut emosi shj....

Anonymous said...

Seorang pelarian dari Filipina memberi keterangan kepada suruhanjaya siasatan diraja berhubung masalah pendatang asing di Sabah bahawa beliau dan individu lain dijadikan warganegara Malaysia tanpa usaha mereka sendiri.

Ismail Balaka berkata beliau menerima kad pengenalannya tiga bulan selepas satu kumpulan misteri melawat penempatannya di Kinarut untuk mendapatkan butiran peribadinya.

Katanya, beliau tidak dapat mengingati tarikh kejadian tersebut.

Tambahnya, kumpulan itu datang dengan menaiki satu kenderaan tidak bertanda dan menghimpunkan semua penduduk kampung tersebut pada satu tarikh

Anonymous said...

pembangkang dah sebut berebelas tahun berpuluh tahun..hari ni jelas terbukti..siapa BAPAK PENGKHIANAT NEGARA

Anonymous said...

Najib, mamak2 yang penuh dekat restoran pelita tu hang x nak kasi kerakyatan ke..???

kesian depa, kalau hang kasi sudah tentu BN menang lagi..

Anonymous said...

itulah, cakap jer hanya untuk undi maka kerakyatan diberi.
........................................................

Tuan melihat kertas undi mereka? Pastikah yg mereka mengundi BN? Dan jika mereka tidak mengundi BN adakah kerakyatannya ditarik balik? Pernahkah terjadi kerakyatan ditarik balik bila tidak mengundi BN?

Anonymous said...

Jangan bagi kerakyatan jer madey,

bagi sekali hak2 mereka sebagai bumiputera..baru ikut saluran undang2..

Anonymous said...

ANON 10:26 Nik Ajis lebih nyanyok lagi masih lagi mahu memimpin PAS ,Fatwa-fatwa Nik Ajis yang tersesat ditelan bulat-bulat pencacai PAS Nik Ajistidak harus pencen supaya dapat menghancurkan PAS

Anonymous said...

bukankah Badrul Amin salah seorg pendatang sabah yg telah diberikan kewarganegaraan...adakah dia sokong kerajaan? tidak! sebaliknya dia sokong pembngkang.
habis tu kenapa badrul amin diberikan kewarganegaraan? sebab semuanya ikut prosuder dan undang2.

oleh itu, hanya mereka yang berfikiran sempit sahaja dan ada kepentingan politik akan beranggapan pemberian kewarganeraan/ic kpd pendatang asing kononya agar mengundi kerajaan.

-x jiran badrul

Anonymous said...

Ayat diberi kerakyatan untuk mengundi BN, hanya mahu menimbulkan persepsi. Adakah semua yg diberi kerakyatan akan mengundi BN?

Bukankah sama juga dgn semua yg menerima bantuan BR1M. Adakah boleh dipastikan yg mereka semua ini mengundi BN?

Anonymous said...

x perlu lah nak tengok kertas undi mereka..

kenapa hanya berlaku di Sabah..??

Kenapa penduduk minoriti siam thailand yang beraagama Islam dan sebahagiannya menetap di kelantan yang lebih mudah berulang alik di sempadan lebih berpuluh tahun x mendapat keistimewaan seperti apa yang berlaku di Sabah..??

Anonymous said...

MAHATHIR~~pengkhianat negara

Anonymous said...

Kerajaan PAP pun beri kerayatan pada orang Ckina Hong Kong dan dari negara China untuk melebarkan ratio bangsa.

Anonymous said...

kalau nak tahu San Miguel adalah jenama arak milik Philiphine.

Memang synonim kerakyatan philipine dengan jawatan CEO San Madey..

Anonymous said...

Kenapa penduduk minoriti siam thailand yang beraagama Islam dan sebahagiannya menetap di kelantan yang lebih mudah berulang alik di sempadan lebih berpuluh tahun x mendapat keistimewaan seperti apa yang berlaku di Sabah..??
............................................................

Bukankah puak tuan juga yg mendakwa perkara ini juga terjadi dgn pendatang Myanmar, Bangladesh, Nepal dan lain-lain? Lalu knp tuan melihat perkara ini hanya berlaku di Sabah?

Anonymous said...

Bila kita bagi kerakyatan pada yg Islam juak PR ni marah...kata nak mengembangkan Islam ...meramaikan umat islam...poodah! PR kalau memerentah akan angkut segala cina haprak akan kurangkan dominasi melayu...singapore kan buat cam tu, angkut cina dari China jadi rakyat...negara ni akan di perentah oleh singapore kalau PR menang. LGE akan berkuasa. PAS/PKR jadi puppet je lah...sekarang pun dah jadi puppet! bodoh tak boleh diajar!!

Anonymous said...

SAYA SALAH SORANG YANG MEMUJI TUN!!

LANGKAH BIJAK SEPATUTNYA TUN MEMBERI KERKYATAN LEBIH RAMAI ORANG ASING TU SEBAB INI NEGARA ORANG MELAYU JADI BANGSA LAIN JGN NAK MEMBANTAH!!!

BANGSA ASING TAK SUKA BOLEH MERAMBUS!!

NEGARA JIRAN MEMBERI KERAKYATAN ORANG DARI NEGERA CHINA SESUKA HATI DIA DAN ORANG MELAYSIA MINTAK KERAKYATAN MCM2 ALASAN KERAJAAN DIA BERI!!

SYABAS TUN M I LUV U!!!

Anonymous said...

Majoriti kaum Bumiputra di negara ini PASTI bersetuju jika diadakan satu pungutan suara diadakan pada hari ini dengan tajuk:

Kaum Cina dan India TIDAK SEPATUTNYA diberikan KERAKYATAN di zaman MALAYA.

setuju atau tidak?

Inggeris dan Tunku Abdul Rahman telah melakukan KESILAPAN BESAR apabila memberikan kerakyatan kepada kaum pendatang ini.

lIHATLAH ONAK DAN DURI dengan apa yang telah berikan kepada agama dan negara ini!

Sebagai satu contoh,

DAP MENUNTUT kalimah ALLAH boleh digunakan oleh semua kaum dan maksudnya bukan kah mereka ini sebenarnya mencabar kesucian agama kita?

tidak kah mereka telah lupa dengan segala ONAK PENIPUAN dan PENINDASAN yang telah mereka lakukan pada kaum bumi selama mereka hidup di TANAH MELAYU ini?

Saudara dan Saudari Ku,

adakah kamu bersetuju jika RCI diadakan dengan tajuk :

Kaum Cina dan India TIDAK SEPATUTNYA diberikan KERAKYATAN di zaman MALAYA.

setuju atau tidak?

Anonymous said...

Apakah inkuiri RCI itu berlaku di semenanjung atau di Sabah..

Anonymous said...

Jadi izinkan PR menuntut Inkuiri Rci diadakan disemenanjung pula..

ada berani???

Anonymous said...

Umno paksi pengkhianat melayu....pengundinya tunjang kebodohan melayu

Anonymous said...

Ayuh kita halau kaum pendatang bukan sahaja dalom blog ini tetapi kita halau mereka dari bumi tercinta ini.

komandomelayu said...

1046

kau tuduh Tun M pengkhianat negara?

HABIS SAPA YG PALING BERJASA MAJUKAN ISLAM DAN MELAYU DINEGARA NI?

KEPALA BAPAK KAU?

Anonymous said...

Sy petik artikel dr sebuah blog yg mempersoalkan kredibiliti saksi yg dibawa

"DAP dan PKR telah menggunakan dan menghantar beberapa orang saksi untuk memantapkan lagi tuduhan mereka. Bagaimanapun, nama-nama seperti Ramli Kamaruddin, Kee Dzulkiflee Kee Abdul Jalil, Mohd Nasir Sungip, Asli Sidup dan Alcop Damsah @ Yakup Damsah merupakan bekas TAHANAN ISA yang telah terlibat memeras wang daripada imigran yang telah diluluskan sebelum menyerahkan kad pengenalan biru mereka"

Anonymous said...

Anonymous said...
bagus jugak kalau lah ni Najib bagi kerakyatan untuk Myanmar, Nepal, Indon, Vietnam, Bangla, Pakistan..Sure BN menang majoriti next PRU..

Jangan dilupa awang hitam sekali..baru kita lahirkan jumpa tiger woods versi Malaysia

January 17, 2013 at 10:34 PM
___________________________________________

OK JUGAK TU ASALKAN NEGARA NI TAK JATUH KA TANGAN CHINA KAFIR HARBI CHAUVINIS KOMINIS!!

NAK HARAPKAN MELAYU MCM KO NI MMG TAK BOLEH DI HARAP!!

MELAYU PAKATAN HARAM BONGOK MCM YANG MENJILT DUBUR DAP AKAN TETAP BAHLOL LAGI BONGOK SAMPAI KIAMAT!!

-Melayu cinta Agama Bangsa dan Negara-

Anonymous said...

macm ko lah.. kalo anugay kata bole main bontot ko pon ikutlah.. sbb sabu syiah kata halal ajee.. parti kencing rakyat

Anonymous said...

takkan singapore support PR beria-ria kalau takde tujuan nak perintah m'sia ni . Proxy nya DAP / LGE... melayu akan jadi boneka nanti atau terul dari tu, gerakan nak menukar akidah dah bermula dah ..terang2 nak pakai kalimah Allah .....s'pore punya penasihat kan israel....macamana israel buat kat palestine mcm tu lah buat kat m'sia, besarkan wilayah s'pore secara halus..melayu PR je yg masih buta. bila kita nak meramaikan yg islam, dicerca...bila dia jual kalimah Allah buat senyap je...Dosa mana lebih besar weh!!

komandomelayu said...

1053

kau tunjang paksi kebodohan pakatan haramjadah!

Anonymous said...

Tak sedar2 lagikah pencacai umno..melayu akan dianggap menumpang di tanah air sendiri disebabkan pengkianat terhormat ini..

Anonymous said...

mengakupun bg IC.. hahahaha bodoh Madey Kutty.. itu zaman pra merdeka.. zaman pembentukan negara... jgn di samakan zaman ko yg beri IC untuk tambah undi!!!

Anonymous said...

Jadi izinkan PR menuntut Inkuiri Rci diadakan disemenanjung pula..
...........................................................

Tuan meminta dr siapa? Dr saya atau dr kerajaan? Siapa yg melarang tuan dari menuntut? Tuntutlah...

Anonymous said...

meme ler.. itu jika mereka mohon ikut law.. bukan mcm anugay.. langgar law jer..

Anonymous said...

Kami penyokong PR menyokong penuh kerakyatan diberi kepada semua pendatang2 di Malaysia ini..

Jangan hanya memilih sebahagian, dan sebahagian yang lain di lupakan..

Anonymous said...

Kerakyatan di beri kepada mereka yg serumpun dengan kita,yg ada pertalian sebagai umat Melayu dan ramai yg seugama dengan kita.Bahkan dulunya Sabah dan Serawak pun di anggap sebagai tanah air mereka.Itu yg di bisingkan ,tapi tidak pula di pertikaikan kerakyatan yg diberi kepada mereka yg jauh berbeda dengan kita baik dari segi bangsa,bahasa,warna kulit dan juga ugama,malahan mereka datang pun hanya utk mencari kekayaan.Rasanya Tun Mahahthir betul dalam perkara ini,kebijaksanaan beliau dan ketepatan beliau menjawab soalan langsung tidak setanding dgn Nik Aziz yg seringkali kelihatan terkial-kial bila di tanya.Ini negara kita jangan biarkan sesiapa pun mempersoalkan tindakan kita utk kesejahteraan negara kita, rumpun bangsa dan ugama kita.

Anonymous said...

HALAU PENDATANG NIH....

Anonymous said...

mengakupun bg IC.. hahahaha bodoh Madey Kutty..
........................................................

Dan lebih bododh lagi bila tuan gagal membaca kenyataan yg ic itu diberikan mengikut undang-undang.

Anonymous said...

HIDOP UMMO!!

HIDOP BN!!

HIDOP TUN M!!

HIDOP MELAYU!!!

Anonymous said...

Tunku Abdul Rahman punya tu memang sah,sebab tu lah beliau menjalankan Nya dgn secara terbuka ! Tanya lah kpd syaitan yg di kenali ,celup Kerala ,kalau dia punya tu sah,mengapa tak boleh menjalankan dgn terbuka?celaka ni masih fikir rakyat bodoh dn bangan! Ptuihhhhhhh bangsat betul UMNO laknatulah!!

Anonymous said...

akhirnya mahathir mengaku jugak tuduhan yang di buat pembangkang mengenai masalah pendatang di sabah..

baguslah, at least tuduhan pembangkang ada kebenarannya..

Anonymous said...

Anon 10:59 PM

mengikut undang undang apa . tiada mana mana negara yg rela memberi kerakyatan warga negara asing melebihi had dg secara memberi kad pengenalan secara segera. jika hanya disebabkan pilihanraya supaya pendatang asing boleh mengundi tujuan sesebuah parti itu utk menang itu ada lah perbuatan khianat yg tidak boleh dimaafkan.

Anonymous said...

Mahathir Genuis patutnya hukum baung negara kat anuargay tu...Hidup mahathir ..i love u Tun

Anonymous said...

buat ape layan pas bdoh ni.. kita terang pon bukan dia nak faham..masalah ne dia yg cari pasal.. tum.pulak disalahkan.masa tun jadi pm xde pon masalah mcm ni.

Anonymous said...

i luv u tun...rakyat malaysia sayang padamu...amerika israelll dulu pun kecut perut bila tun sound depa...bukan mcm nuargay. byk skandal so kene ikut ckp amerika yahudi...

Anonymous said...

Kami penyokong PR menyokong penuh kerakyatan diberi kepada semua pendatang2 di Malaysia ini..
........................................................

Sy harap tuan janganlah menjadi penyokong yg menyokong membabi buta.

Sy juga menyokong penuh malah mungkin rakan-rakan pengulas di dlm blog ini juga menyokong penuh, tetapi kami bukan menyokong membabi buta krn sokongan kami adalah dgn syarat ia dilakukan mengikut saluran yg betul.

Anonymous said...

babi punya gay.. klu aku jdi wartawan aku jolok mic tu kat molot anuwar..

Anonymous said...

betul tu..

kalau ikut saluran undang2 kenapa sekarang baru mengaku..

Tunku masa tu kita tahu atas desakan dari british..

Mahathir atas desakan nafsunya agar terus berkuasa..

Dengan niat nak mendominasi sabah, tapi sehingga kini sabah still didominasi oleh kristian..



kah kah kah..melayu tertipu lagi..

Anonymous said...

allah takan menangkan pr kerana pr akan buat islam lingkup...Percayalah UMNO akan memerintah mlaysia lagi ,,PRU13 BN menang...pas kalah d kelate dan semua ngri...HIDUP BN HIDUP UMNO

Anonymous said...

cilaka punya mamak kerala, tuduh pulak orang yg dah meninggal.....phtuiiiiiiiiiiiiii

Anonymous said...

mengikut undang undang apa . tiada mana mana negara yg rela memberi kerakyatan warga negara asing melebihi had dg secara memberi kad pengenalan secara segera..
.........................................................

Dan tuan mempercayai perkara ini berdasarkan keterangan saksi yg dibawa oleh pihak pembangkang?

Anonymous said...

TAK APA UMNO BERIKAN KAD PENGENALAN PADA ORANG ISLAM ASING ASALKAN NEGARA TAK JATUH KA TANGAN CINA KOMINIS DAP!!!

MELAYU PAKATAN HARAM BONGOK PENJILAT DUBUR DAP TAK BOLEH DI HARAP!!! BODOH NAK MAMPOS!!!

BANGSAT PUNYA MELAYU BONGOK PAKATAN HARAM PENJILAT DUBUR CINA DAP KOMINIS YANG BERAK AK CEBOK!!!

Anonymous said...

Kian terserlah hina nya pemimpin yang disanjungg oleh umno bn..

Anonymous said...

akhirnya mahathir mengaku jugak tuduhan yang di buat pembangkang mengenai masalah pendatang di sabah..

baguslah, at least tuduhan pembangkang ada kebenarannya..

.......................

halo pendatang, kat part mana TUN mengaku?

tak abih-abih nak menipu kaum pendatang nih......

Anonymous said...

HIDOP BN!!!

HIDOP UMNO!!!

Anonymous said...

bodo punya olang..KO PAS..KO PAS.. PAS KO.. PAS KO

Anonymous said...

kalau ikut saluran undang2 kenapa sekarang baru mengaku..
........................................................

Kerana ianya mengikut saluran yg betul maka Tun tiada sebarang halangan jika dipanggil memberikan keterangan.

Anonymous said...

teruknya tun maha ni melibatkan tun ku abdul rahman pada hal tun ku tu tak terlibat dengan kerja tun maha tua ni. keji betul maha tua ni dengan konco-konco bn umno ngok.

Anonymous said...

kalu TUN salah , buat je repot..dak pong kalu korang menang pru13 tgkap dia terus hukum gantung...tapi pr boleh menang ke..bn menang tgkap nuargay tu...kasi sama dia

Anonymous said...

Aku pernah pergi Labuan, dah macam philiphine aku rasakan..semua tempat orang bercakap philiphine..

Anonymous said...

HIDUP BN HIDUP UMNO. MELAYU TAKAN HILANG DIDUNIA..

Anonymous said...

patut la Anwar x berselera nak mengunyit kaum pendatang nie...

berak x basuh rupanya....

Anonymous said...

KOTE BENGKOK ...VIDEO SEKS PUNYA KETUA UMUM KAKI PUKI

Anonymous said...

..Mengaku pun Tun Madeyy jahat betul la...dia bukan melayu,, mamak kutty..apa lagi Polis tangkap la pengkianat negara, hakim jatuh hukum..henjut ketampi kt Tun Madeyy 1000x, panggil suku sakat Tv3 live, Madeyy henjut ketampi,, buat kat Stadium Bkt.Jalil ajak sekali tokey lembu Kak Jat Jalil..kih..kih..kih..ape pe pun x ble Madeyy..////

Anonymous said...

bohong

Anonymous said...

SAPA NAK MASUK SYURGA...MASUK PAS. LPS INI KALU HANGPA MEROGOL MEMBUNUH MELIWAT MINUM ARAK TETAP MASUK SYURGA..AMANAT DARIKU HADI BWG

Anonymous said...

teruknya tun maha ni melibatkan tun ku abdul rahman pada hal tun ku tu tak terlibat dengan kerja tun maha tua ni.
...........................................................

Mungkin kebolehan menganalisa maklumat dlm minda tuan lemah maka tuan gagal memahami yg maksud sebenar Tun ialah sindiran.

Anonymous said...

Sam Miguel air kegemaran si kebayan..

Anonymous said...

SYAITAN AKAN MENOLONG KITA BILA BERADA DI DLM NERAKA...PESANAN DARIKU NIK KAMBING

Anonymous said...

NAK SOLAT DI GEREJA DIBENARKAN DI PENANG..KERANA ADA GEREJA ALLAH. IHKLAS DARI LGE

Anonymous said...

mamak kutty, napa dulu tak pernah ngaku? sebab tau pun itu kerja pengkhianat, lani dah terbongkar, tak boleh tutup lagi baru ngaku, puiih paria yg menyamar melayu pastu tipu melayu, hang patut digantung dan dibuang batu sampai mati.

Anonymous said...

betul tu..

kalau ikut saluran undang2 kenapa sekarang baru mengaku..

Tunku masa tu kita tahu atas desakan dari british..

Mahathir atas desakan nafsunya agar terus berkuasa..

Dengan niat nak mendominasi sabah, tapi sehingga kini sabah still didominasi oleh kristian..



kah kah kah..melayu tertipu lagi..

January 17, 2013 at 11:05 PM
__________________________________________

MAJORITY RAKYAT MELAYSIA KALAU TUN M TETOS BERKUASA!!

YANG BANYAK DAN BUAT HAL IALAH MELAYU PAKATAN HARAM BONGOK PENJILAT DUBUR CINA DAP YANG TAK CEBOK DAN PENGGOSOK PELER KULTUS PASYANG SESAT LAGI MENYESATKAN!!!

HIDOP BN!!! HIDOP UMNO!!!

MAMPOS PAKATAN HARAM!!!

Anonymous said...

kalau nak menyindir pun x payah lah libatkan orang yang dah tiada..

Anonymous said...

..Mengaku pun Tun Madeyy jahat betul la...dia bukan melayu,, mamak kutty..
..........................................................

Setalah penat bersilat dgn pelbagai hujah dan alasan, diakhiri dgn makian...

Anonymous said...

SAN MIGUEL BOLEH MINUM SBB KIA AHLI PAS...AHLI PAS MASUK SYURGA .

Anonymous said...

anon 10;56 --engkau akan menumpang di tanah air sendiri kalau PR yg memerintah...selama duduk dlm kerajaan BN ni ko rasa ko pendatang ke....tengok perangai cina/india besok bila PR /DAP dapat kuasa...dihalau melayu masuk hutan...sekarang memang lah baik, bersatu konon...pasal belum dpt m'sia lagi.tengok le esok kalau dah dpt...baru ko tahu langit tinggi rendah.jgn lah jadi baghal sgt..

Anonymous said...

Telah terbukti umno jual negara Malaysia,umno pengkhianat kpd Malaysia negaraku...hanye lembu umno yg sokong umno menghinzir buta tanpa berfikir dgn waras...

Anonymous said...

JGN TAKUT MINUM AJE ARAK... ORG PAS MASUK SYURGA ..TU SBB KILANG ARAK DI SGOR KHALID GAGAP MASIH BEROPERASI

Anonymous said...

kalau nak menyindir pun x payah lah libatkan orang yang dah tiada..
.........................................................

Tun tidak sindir Tunku. Yg disindir mereka yg juga menerima kerakyatan tetapi sibuk persoalkan kerajaan beri kerakyatan kpd org lain.

Anonymous said...

semakin lama semakin banyak tembelang si bekas PM kita ni..

Biar rakyat menghukum dia di PRU 13 nanti..

thir Maha said...

Listen, listen, listen...don't compare Tunku and you...if you want to compare, please go to stay in Filipin, you can become their president in Filipin...we got problem, animal got problem, filipino got problem...so don't compare!!! You Mamak Madey, please go out from Malaysia...or we will wait till charge you under ISA becuase of you are Pnegkhianat!!!

Anonymous said...

Tengku beri kerakyatan atas desakan British!!!

Tun M beri kerakyatan kerana bimbang Negara jatuh ka tangan Cina DAP KOMINIS SIAL yang dpt sokongan Melayu Pakatan Haram Bongok penjilat dubur Cina DAP BERAK AK CEBOK!!!

Anonymous said...

Telah terbukti umno jual negara Malaysia,umno pengkhianat kpd Malaysia negaraku...
...........................................................

Dijualkan negara ini kpd siapa tuan?

Anonymous said...

tun telah membawa masuk lembu2 babi2 dan monyet2 di std merdeka utk diber i.c.seramai 1 juta ekor

Anonymous said...

Mamak Madey, please go out from Malaysia...or we will wait till charge you under ISA becuase of you are Pnegkhianat!!!
......................................................

Bukankah puak tuan juga yg mengatakan ISA itu zalim?

Anonymous said...

Ni sah dah minum air kaki aji Adi neh!!

Anonymous said...

Memang Tunku yang mesti di persalahkan Kerana yang Terawal memberi kerakyatan pada Cina Kominis dan melepaskan Singapura ka tanan LKY!!!

Anonymous said...

Mengikut Undang2???.....Yang rakyat Sabah tahu, beri IC pada PATI adalah semata-mata utk tujuan mengekalkan kuasa, nak kekal lama jadi PM...TERBUKTI SKG MAHATHIR NI MAHA TAMAK, MAHA PENIPU, MAHA PENINDAS...GILA KUASA!!!...SANGGUP MENGADAI MARUAH RAKYAT SABAH UTK KEPENTINGAN SENDIRI!!!

Anonymous said...

cover lah selagi boleh cover wahai pencacai..

Satu masa anda pasti akan menyesal apabila anak2 anda berebut dengan pendatang2 era mahathir ni..

sekarang pun hangpa dah berebut dengan pendatang era Tuanku..

Anonymous said...

Anon January 17, 2013 at 10:15 PM

Tak nampak pun Najib umumkan kat berita yang kerajaan luluskan Penggunaan Kalimah Allah untuk kristian di Sabah dan Sarawak?

ke ko yang bodoh sangat sampai tak dapat bezakan bahasa melayu dengan bahasa indon.

Injil yang diguna pakai kat Sabah dan Sarawak adalah injil versi indon yang dibawa secara seludup dari indon masuk Malaysia.

Lain lah tok gundur ko tau, siap buat PC sebelah dengan peliwat dengan bapak komunis anti malayu, katakan Kalimah Allah boleh diguna pakai oleh kristian.

part yang paling best siap boleh konar baring bila majlis syura putuskan tak boleh membenarkan kalimah Allah diguna pakai oleh bukan islam.

Nak divert isu pun - buatlah isu lain, mcm bunuh pelacur ke, at least terhibur lah gak.

Anonymous said...

semakin lama semakin banyak tembelang si bekas PM kita ni..
..........................................................

Keputusan tiada lagi malah Tun sendiri belum dipanggil utk beri keterangan, sudah mendakwa Tun tipu? Mcm mana tuan menjadi hakim ni?

Melayu Perak said...

saya sokong bangsa serumpun dengan melayu diberi ic atau kerakyatan warganegara....

lantaklah mereka berasal dari indon,filipina,burma,vietnam dsb nya....

tempat mereka ambil alih kaum cina dan india yang mesti dihalau keluar malaysia...

GERHANA...gerakan hapuskan cina

GEMPAR.....gerakan menghapuskan pariah

Anonymous said...

memang tun nak jual negara ni pada cina ..hidup tun i ,love u tun

Anonymous said...

Memang Tunku yang mesti di persalahkan Kerana yang Terawal..
..........................................................

Bukankah tadi tuan sendiri yg mengatakan jangan libatkan org yg sudah tiada...

Anonymous said...

i love u rosmah mansor, i luv u hasmah
tun u my idola

Anonymous said...

ye betul, nanti melayu semua akan dihalau balik ke hutan..

Yang paling terasa adalah rakyat Johor kerana tanah berstatus rizab dan bumiputera semakin susut di negeri yang totok memperjuangkan UMNO..

Anonymous said...

Takda guna nya cakap dgn Melayu Pakatan Bongok Penjilat dubur DAP BANGSAT sbb msiat tu semua sampai kiamaton akan jadi BONGOK DAN BAHLOL!!!

Anonymous said...

Anon 11:05..kristian masih mendominasi sabah ko bising ye...melayu tertipu konon...yg 2 ekor tok guru ko Hadi ngan Nik Ajis dok jual kalimah Allah tu apa kes...kenapa DAP beria nak pakai kalimah Allah, kalau tak kerana nak kristiankan yg islam...siapa yg tertipu...melayu PAS/PR yg kena tipu..depan batang hidung sendiri pun tak nampak...nak berhujah biar cerdik sikit.

Anonymous said...

Mengikut Undang2???.....Yang rakyat Sabah tahu, PATI...
...................................................

Bagaimana tuan boleh tahu perkara ini? Adakah tuan rakyat Sabah? Atau tuan salah seorg bekas PATI yg disuruh mengundi BN bila mendapat ic?

Anonymous said...

ckp dgn pr ni mmg bangang..tu miskin papa kedana...ingat pilih nuargay dia nak bagi duit ka...jubo hangpa juga dibalunnya...

Anonymous said...

BN menang besar tangkap Pendubur Anwar dan kita Suler da ramai2 yok!!!

Anonymous said...

naur kaya raya dgn duit bn dulu hanpa tak sedo nak pilih dia jadi pm ka..kaki puki punya manusia

Anonymous said...

GET OUT FROM THIS COUNTRY PENDATANG, WE DO NOT ACCEPT YOU!

Anonymous said...

Yang paling terasa adalah rakyat Johor kerana tanah berstatus rizab dan bumiputera semakin susut di negeri yang totok memperjuangkan UMNO..
.....................................................

Negeri yg memperjuangkan islam pun terpalit kes pemberian tanah kpd pemimpin DAP yg nyata bukan melayu dan bukan islam.

Anonymous said...

Bersih Cekap Amanah Hanyalah topeng era mahathir,...Baru Kami tahu Pemimpin UMNO Menggunakan Undang-Undang untuk menjual Ugama, Bangsa Dan Negara untuk Berkuasa dan Mengumpul kekayaan.

Anonymous said...

Kes Madey ini boleh didakwa sebagai mengkhianati Yang Dipertuan Agong, jika sabit kesalahan hukuman mati mandatori. Apa pun dakwa yang terlibat dimahkamah... biaq depa terkencing dalam seluaq...

Anonymous said...

anon 11.26

pisau.net pun dah ubah kenyataannya berhubung isu itu..harap maklum..

jangan lewat bangun, nanti tertinggal keretapi..

Anonymous said...

umno ngokkk jual negara utk kayakan diri sendiri....species ni tetap akan cari apa sahaja alasan utk halalkan perbuatan mereka.keji sungguh...ABU

Anonymous said...

bn menang aku nak tutuh jubo jijah papan

Anonymous said...

KITA BAKAR KULTUS PAS!!!!

Anonymous said...

mahathir bijak tahap gaban..tu sbb dap babi takut pas kecut malah amerika yahudi pun takot dgn dia..hidup tun kesayangan ku

Anonymous said...

Anon 11:29!!

Anak Puaka dia kita nak apakan???

Anonymous said...

Rata2 kita sudah sedia maklum PATI tidak pernah menguntungkan negara ini dari segi sosial, budaya dan perpaduan. Jalinan Melayu dan Bumiputera serta kaum Cina dan India sudah memadai untuk menjadi negara ini majmuk. Mana yg selebih dari itu adalah sumbangan pengkhianat terhadap negara ini oleh pemimpin2 yg mendorong utk kekal berkuasa, boleh dipergunakan dan akhirnya menjadi beban kepada Malaysia sendiri. Lihatlah betapa teruk Malaysia dgn kebanjiran Indon, Bangla, Myanmar, Nepal, Vietnam, Filipina serta India/Pakistan yg membantai lorong2 cari rezeki rakyat tempatan. Apa yg mereka tak buat? Semua ini memungkinkan segala mcm kerosakan perpaduan.. Kerana mahu jadikan ia bantuan pernafasan kepada BN yg kelemasan undi, pengkhianatan ini berlaku sejak zaman TDM sampai ke saat ini. Masing2 tuduh menuduh.. Dasar! Kalau penyokong umno masih lagi terasa aman tanpa gangguan PATI ini kerana menjadi balaci2 anda dlm PRU, umno memang parti yg khianat!

Anonymous said...

raja melayu sayang tun...yg nak kene hukum adalah peliwat negara, kaki puki no 1 di dunia..anuargay @murtad.

Anonymous said...

kah kah kah

amerika yahudi takut dengan mahathir..

lawak paling kelakar pernah aku dengar.

Anonymous said...

mahathir bijak tahap gaban..tu sbb dap babi takut pas kecut malah amerika yahudi pun takot dgn dia..hidup tun kesayangan ku

January 17, 2013 at 11:31 PM
_______________________________________\________

LKY Singapork pon menggeletar lutut!!!

Anwar pulak menggeletar Kotek bengkok!!!

LOL

Anonymous said...

tak kisah bangla ka indon ka siam ka..aku suka depa...mrk lah bagi umno menang..tkasih org asing..nanti korang pukui semua kaki puki pr

AKU ADALAH NGOK NGOK said...

Puak2 UMGOK ni semuanya x da kualiti memberikan pendapat cuma menunjukan kebodohan aja... apa yang terang salah dan penipuan yang dibuat olih pemimpinnya masih lagi nak di bela.. x kan bodoh namanya.. macam disuruh makan tahi ...pun dimakannya.. mana nak taruh muka dan maruah mereka.. ajak berdebat x da fakta .. cuma cerita maki hamun dan modal sek aja... sumuanya otak kat bontot bukan lagi kat lutut.

Anonymous said...

yahudi kecut dengo nama tun...sampai terkencing2...anuar kecut bila dgor gertak amrika tu sampai terbogel dgn cinadoll..sampai kote stim ke bawah...sokonglah kaki puki malyisa anuargay

Anonymous said...

aik dari start awal anwar kena sacked dari gov, steady lagi dia siap boleh mencipta sejarah mencetuskan perhimpunan aman paling ramai di stadium merdeka tempoh hari yang boleh juga dikatakan perhimpunan paling teramai dalam sejarah

Anonymous said...

Hello Dog and Pig,

if you dont have any substantive argument just get out from this blog

try to divert from the real issue, typical dog and pig tactic.....

Anonymous said...

mmg kami umno suka makan taik...suka memantat dgn cinadoll , suka balun binin org mmg kaki bebal ...yahooo umno best..kita sula sam ajubo nuargay

Anonymous said...

kami juga umno suka buat perhimpunan jalanan...himpunan samsidar adalah taktik kami yg tidak diketatui oleh pr monyrt..itu adalah stragi kami utk membuat rakyat benci pada pr puki//dlm pr akmi ada agen 007 jamesbontot

Anonymous said...

himpunan lembu di std merdeka dalag strgei politik umno...hah hah sapa sudah kene..anak ibrahim yg kene

Anonymous said...

aku dah cakap dah... dia orgni(BN) menang selama ini dengan pertolongan undi HANTU...DAN SEKARANG masih lagi guna tektik yang sama...satu lagi cara ialah PINDAH PENGUNDI dan UNDI POS...paling menipu....menang cara menipu tu MAKAN GAJI HARAMJADAH....SEBABtu jadi gini...ayuh ubah skrg...PRU13 undi PR..

komandomelayu said...

1135

baguslah kalau dah mengaku sendiri kau tu bongok ngok ngok!

ajak berdebat takde fakta?

ke kau yg buta perut tak mau terima hakikat pastu asik nak auta!

Anonymous said...

Najib anda perlu berbuat sesuatu, jika Mahathir boleh melakukan, anda juga boleh melakukan..

kita utamakan yang beragama Islam..

Jangka hayat BN hanya boleh ditentukan oleh mereka2 ini..

Anonymous said...

pisau.net pun dah ubah kenyataannya berhubung isu itu..harap maklum..
..............................................................

Apa yg berubah? Tanah dipajak oleh org UMNOkah?

Anonymous said...

Tun M lah bapa pengkhianat kepada perlembagaan negara dan juga rakyat Sabah...

Anonymous said...

mana g geng kaki bontot nauar ni...cpat le komen..kome meliwat dulu ke..atau kene liwat..

Melayu Perak said...

GET OUT FROM THIS COUNTRY YOU BASTARD PENDATANG CINA AND PARIAH....WE DO NOT NEED YOU....

GERHANA....GERAKAN HAPUSKAN CINA
GEMPAR....GERAKAN MENGHAPUSKAN PARIAH

Anonymous said...

Puak2 UMGOK ni semuanya x da kualiti memberikan pendapat cuma menunjukan kebodohan aja... apa yang terang salah dan penipuan yang dibuat olih pemimpinnya masih lagi nak di bela..
.......................................................

Mcm mana boleh tahu mereka bersalah? Sudah diputuskan ke kes ni?

Anonymous said...

mmg tun pengkhianat tapi kami umno sayang dia...sangat syg..ckp apa saja..kami tetap syg tun,,tun tak pernah meliwat bontot kami...anak ibrahim shj yg suka meliwat dan kaki puki

Anonymous said...

tuan adakah dipajak dan di miliki mempunyai maksud yang sama

Anonymous said...

aku dah cakap dah... dia orgni(BN) menang selama ini dengan pertolongan undi HANTU..
.........................................................

Negeri yg PR menang tu ditolong oleh undi HANTU juga?

Anonymous said...

puak pr lagi tak berkualiti kerana membawa lembu babi dan monyt di std merdeka...tapi hampas ..satu pun tak dpt ..sian anak anak..tido berak tgh jalan iq tahap gampang

Anonymous said...

memang BN menang kerana da undi hantu...tok nenek aku yg mati aku kejut suruh undi, syaitan pun tlong undikan..bagi memastkan bn menang. supaya boleh menghukum kaki puki negara anuarsundal

Anonymous said...

Beri kewarganegaraan satu hal, tapi beri kewarnegaraan dengan tujuian uintuk menjadikan mereka pengundi umno adalah satu hal lain yg sangat salah. Janganlah nak asyik memperbodohkan orang wahai mahathir kutty. Kimak betul UMNO zaman kebelakangan ini.

Anonymous said...

Anon 11:33...yg Nik Ajis , Hadi takut ngan DAP tu ko tak gelak ke....lagi kelakar...bodoh takleh nak ajar!!!

Anonymous said...

kelate menag sbb kawan nik kambing tolong iaitu jin syaitan..sama2 pakai hantu..tapi hantu UMNO lagi kuat..sbb menang pru12. pru 13 hantu UMNO akan dtg utk sapu jubo nuargay. Hidup UMNO

Anonymous said...

Bijaknya Tun Dr. Mahathir menjawap segala tohmahan....selalu gak Tun M dapat menjawap segala tohmahan di mana jua Tun berada...tk Tun !!! Cai2 PR selalu tak dapat berfikir dgn rasional apabila ada pe2 isu di Malaysia. Hanya tau maki hamun je !!!

Anonymous said...

tuan adakah dipajak dan di miliki mempunyai maksud yang sama
......................................................

Tidak tuan, tetapi yg menjadi isunya ia diberi kpd bangsa lain. Jika UMNO melakukan ini terus dilabel sbg pengkhianat, kroni, rasuah dan lain-lain.

Anonymous said...

mmg mahkamah dah sabitkan kesalahan umno beri warganegara dan paksa sokong UMNO...undi UMNO...ate nape..jeles ka..korang kalau menag buat le mcm tu..biase le taktik pru.. main bola pun boleh main tipu UMNO mmg tipu sjak zaman merdeka dulu tu sbb pr tak leh menang bodoh punya pr

Melayu Perak said...

pergi mampus anwar al-juburi....pergi mampus nik najis....pergi mampus hadi bawang...pergi mampus mat sabu....pergi mampus lim guan eng....pergi mampus lim kit siang.....

pergi mampus penipu rakyat....pkr/pas/dap

tempat mereka kita penuhkan dengan PATI melayu dari nusantara.....

Melayu Perak said...

pergi mampus anwar al-juburi....pergi mampus nik najis....pergi mampus hadi bawang...pergi mampus mat sabu....pergi mampus lim guan eng....pergi mampus lim kit siang.....

pergi mampus penipu rakyat....pkr/pas/dap

tempat mereka kita penuhkan dengan PATI melayu dari nusantara.....

Melayu Perak said...

pergi mampus anwar al-juburi....pergi mampus nik najis....pergi mampus hadi bawang...pergi mampus mat sabu....pergi mampus lim guan eng....pergi mampus lim kit siang.....

pergi mampus penipu rakyat....pkr/pas/dap

tempat mereka kita penuhkan dengan PATI melayu dari nusantara.....

Melayu Perak said...

pergi mampus anwar al-juburi....pergi mampus nik najis....pergi mampus hadi bawang...pergi mampus mat sabu....pergi mampus lim guan eng....pergi mampus lim kit siang.....

pergi mampus penipu rakyat....pkr/pas/dap

tempat mereka kita penuhkan dengan PATI melayu dari nusantara.....

Anonymous said...

January 17, 2013 at 11:48 PM,

HEI KO INGAT SEMUA YG DPT IC TU SOKONG BN KER?? BODOH PIANG!!

Anonymous said...

Beri kewarganegaraan satu hal, tapi beri kewarnegaraan dengan tujuian uintuk menjadikan mereka pengundi umno adalah satu hal lain yg sangat salah. Janganlah nak asyik memperbodohkan orang...
..............................................................

Sekali lagi sy tanyakan adakah tuan rasa mereka yg diberi kewarganegaraan itu semuanya mengundi UMNO? Dan jika mereka tidak mengundi UMNO adakah kewargaegaraan mereka ditarik balik?

Melayu Perak said...

pergi mampus anwar al-juburi....pergi mampus nik najis....pergi mampus hadi bawang...pergi mampus mat sabu....pergi mampus lim guan eng....pergi mampus lim kit siang.....

pergi mampus penipu rakyat....pkr/pas/dap

tempat mereka kita penuhkan dengan PATI melayu dari nusantara.....

Melayu Perak said...

pergi mampus anwar al-juburi....pergi mampus nik najis....pergi mampus hadi bawang...pergi mampus mat sabu....pergi mampus lim guan eng....pergi mampus lim kit siang.....

pergi mampus penipu rakyat....pkr/pas/dap

tempat mereka kita penuhkan dengan PATI melayu dari nusantara.....

Melayu Perak said...

pergi mampus anwar al-juburi....pergi mampus nik najis....pergi mampus hadi bawang...pergi mampus mat sabu....pergi mampus lim guan eng....pergi mampus lim kit siang.....

pergi mampus penipu rakyat....pkr/pas/dap

tempat mereka kita penuhkan dengan PATI melayu dari nusantara.....

Anonymous said...

anuar kene tipu dgn tun..konon tun nak lantik dia jadi pm..tapi tun acah je...tu marah sgt, tubuh pkr kencing rakyat...bodoh punya nuar..ingat tun bodoh ka..yahudi pun tun tipu..

Servant of God said...

Anonymous said...

cilaka punya mamak kerala, tuduh pulak orang yg dah meninggal.....phtuiiiiiiiiiiiiii

January 17, 2013 at 11:05 PM

--------------------------------

Abis tuh, Mat Sabu sokong komunis lantas memperlekehkan kematian askar2 kita, kau tak marah pulak?

Servant of God said...

Anonymous said...

..Mengaku pun Tun Madeyy jahat betul la...dia bukan melayu,, mamak kutty..apa lagi Polis tangkap la pengkianat negara, hakim jatuh hukum..henjut ketampi kt Tun Madeyy 1000x, panggil suku sakat Tv3 live, Madeyy henjut ketampi,, buat kat Stadium Bkt.Jalil ajak sekali tokey lembu Kak Jat Jalil..kih..kih..kih..ape pe pun x ble Madeyy..////

January 17, 2013 at 11:10 PM

-------------------------------

Macam gini punya komen kamu beri kat sini.

Gitu rupanya PR cuba memenangi hati pengundi atas pagar yer?

Patut laa ramai giler pi HKR hari tuh. Berapa ramai? 3 juta?

PEGGGHHHHHH!!!!

Servant of God said...

Anonymous said...

Telah terbukti umno jual negara Malaysia,umno pengkhianat kpd Malaysia negaraku...hanye lembu umno yg sokong umno menghinzir buta tanpa berfikir dgn waras...

January 17, 2013 at 11:14 PM

--------------------------------

Oooo.. sebab dah terjual laa orang Melayu masih boleh dapat 5% diskaun masa beli rumah yek?

Yek?

Servant of God said...

Anonymous said...

Bersih Cekap Amanah Hanyalah topeng era mahathir,...Baru Kami tahu Pemimpin UMNO Menggunakan Undang-Undang untuk menjual Ugama, Bangsa Dan Negara untuk Berkuasa dan Mengumpul kekayaan.

January 17, 2013 at 11:26 PM

--------------------------------

Tapi yang herannya, orang report si Anwar lak yang ada RM3 billion.

Heran kan? Kan?

Anonymous said...

Tun Mahathir yg sudah tiada apa-apa lagi dlm kerajaan itu pula yg dirisaukan. Kenapa? Sudah habiskah peluru utk menembak DS Najib dan DS Rosmah?

komandomelayu said...

aku sokong melayu perak!

Lebih baik kita ambil saudara seagama serumpun yang tahu mengenang budi dan sanggup pertahankan agama dari kita hidup dengan bangsa sendiri yg mengkhianati perjuangan bangsa dan menjual agama !!

PAKATAN HARAMJADAH DAN PENCACAI BOLEH BERAMBOS DAN PEGI MAMPOS!

Servant of God said...

Anonymous said...

aik dari start awal anwar kena sacked dari gov, steady lagi dia siap boleh mencipta sejarah mencetuskan perhimpunan aman paling ramai di stadium merdeka tempoh hari yang boleh juga dikatakan perhimpunan paling teramai dalam sejarah

January 17, 2013 at 11:36 PM

--------------------------------

Hahahahahahahaha

Paling teramai? HKR?

Ko tanak sebut orang blah bila dia berucap?

Hahahahahahahahaha

Anonymous said...

kah kah kah...

Bila tun kata Tunku pun beri kat sejuta tu..heheheh tu semua cina2 termasuk dalam Bn dan pR pun ada...dan lebih penting tun kata mereka bercakap melayu dan sempadan yg tidak jelas antara filiphina dan sabah. Ramai orang islam tu..hehehehhe

Anonymous said...

Yang bangsa lain dibawa penjajah tu diberi kewarganegaraan tu tak kesah. Ramai yang tak boleh berbahasa Malaysia pun. Yang khianat adalah pembangkang, apa yang orang buat semua bangkang. Dulu Tun buat jambatan PP bangkang, Lebuhraya bangkang, Putrajaya bangkang, KLCC bangkang. kalu Tun tak buat terowong SMART lama dal\h KL tenggelam. Pengkhianat besar adalah orang yang membangkang.

Anonymous said...

juak2 PAS /PR yg komen kat sini nak melepas dendam kesumat sebab dah kene TKO pasal menjual Kalimah Allah...bila timbul isu makan mereka akan bantai habis-habisan tanpa hujah bernas macam budak bodoh! Juak2 PAS...idola PKR Azmin ko dah kuar statement- tolak keputusan majlis syura psl kalimah Allah, jadi PR termasuk parti 'islam' PAS akan bersetuju guna Allah dlm bible ..hah!! aku nak tengok juak2 PAS nak spin isu ni...spin punya spin terbelit diri sendiri!! PAS kan boleh jual agama demi nak pegi putrajaya.

Anonymous said...

Malah di kelantan ..kedah pun ramai siam yg ada 2 ic..sebabnya sejarah sempadan dll.

krakatau said...

Apa masalahnya orang orang islam filipina ini diberi kerakyatan di sini. Kita orang islamlah yang patut melindungi orang islam sendiri.Kalau saya jadi PM, saya sendiri akan membenarkan orang orang islam rohingya tu datang dan selepas 20 30 tahun menjadi rakyat di sini.Biar ramai orang islam,bukannya bawa masuk orang orang kafir ke sini!!!.

krakatau said...

Pembangkang seperti PAS dan PKR pun boleh untung sama jika orang islam yang diberi kerakyatan itu memilih mereka waktu pilihanraya.kalau tak reti nak ambil peluang, PAS dan PKR yang rugi.Peniaga tempatan ( bumi dan non bumi )pun boleh mendapat ramai pelanggan jika pandai ambil peluang. Semuanya bergantung kepada kita sendiri samada mendapat untung atau rugi,usaha dahulu, kemudian tawakal lah. Cara dan kaedah nya ada cuma nak ikut atau tidak,nak guna untuk kebaikan atau sebaliknya,kita semua diberi pilihan.

Anonymous said...

Pasti ke semua yg diberi ic tu mengundi BN? Contoh mudah, tengok je Ustz. Badrulamin, lepas dapat IC adakah dia undi BN? Ini baru seorg pemimpin , belum lagi penyokong PAS yang kat Sabah. Jgn lupa Zuraida Kamarudin yg asalnya dr Indonesia. Dr komen dlm satu blog, Wan Azizah juga didakwa mempunyai ic dgn kod 71.

Mungkin puak-puak pembangkang ini boleh bertanya sendiri kpd pemimpin mereka kakau-kalau dulu sewaktu pemimpin mereka ini diberikan ic, mereka wajib mengundi BN.

krakatau said...

Orang orang islam filipina tu pun serumpun dengan orang melayu,apatah lagi mereka itu orang orang islam.Apa yang nak PAS/PKR takut. PAS tu kan nak kan islam,epatutnya sokong dan buat kenyataan terbuka menyokong pemberian kerakyatan kepada orang orang islam ni.Mana lagi orang orang islam ynag merempat kat dunia ni, bawa mereka kemari kita ramai kan orang orang islam kat malaysia. Lepas tu ulama dalam PAS adalah kerjanya yang patut dilakukan iaitu memastikan Orang orang islam ini menyokong mereka untuk tegakkan negara islam.Gunakanlah kemahiran yang pada tempatnya, barulah ada lebih peluang untuk tegakkan negara islam. Macammana fikiran tuan tuan?

Anonymous said...

Sebab Tun selalu buat apa apa saja yang dia boleh jawab sebab tu dia tak risau sikit pun.

Bukan macam menatang sekor lagi si Nuar.. Dia buat asal sedap. Soal jawab kemudian hari langsung tak fikir. Bangang la katakan.

Bomo melayu said...

Aku rasa lebih baik bagi kerakyatan kepada kepada orang asing yang dah lama tinggal dinegara ini yang setia,syukur dengan nikmat yang ada daripada orang dinegara sendiri berusaha untuk menghancurkan keamanan...Orang macam Anwar Ibrahim,Mat Sabu,Nik Aziz,Hadi Awang dan ramai lagi sepatutnya berambus,berambus,berambus pergi kenegara Somalia jadi lanun...baru negara ini aman,takde orang yang buat demo,takde orang yang jual Agama,takdelah kumpulan yang jadi penyangak menyusahkan majoriti rakyat yang inginkan keamanan,kedamaian...

Bomo melayu said...

Aku rasa lebih baik bagi kerakyatan kepada kepada orang asing yang dah lama tinggal dinegara ini yang setia,syukur dengan nikmat yang ada daripada orang dinegara sendiri berusaha untuk menghancurkan keamanan...Orang macam Anwar Ibrahim,Mat Sabu,Nik Aziz,Hadi Awang dan ramai lagi sepatutnya berambus,berambus,berambus pergi kenegara Somalia jadi lanun...baru negara ini aman,takde orang yang buat demo,takde orang yang jual Agama,takdelah kumpulan yang jadi penyangak menyusahkan majoriti rakyat yang inginkan keamanan,kedamaian...Orang mcm Mat Sabu,Anwar Ibrahim..dua ekor ni memang layak dapat gelaran ketua lanun kalau nak banding dgn Tun M jauh mcm langit dgn bumi...orang mcm ni nak jadi pemimpin..kheek tuihhhh..

Anonymous said...

Pemimpin ulung yg berkaliber sentiasa mengaku apa yg dibuat olehnya.

Tapi pemimpin p gay r nuar takot nk ngaku lepas bergulong, berlipat henjut dgn chinadoll.

Nampakk x perbezaannya?

Anonymous said...

PAS sembang kencang pasal nk tegakkan islam tp habuk pn tarak
Tun x pongpang2 tp die senyap2 tlg islam
action speak louder than word

Anonymous said...

BANGANG BETOI 11.54 NI, TU LER ASYID BACA HARAMKAH JER SEBAB TU OTAK MCM KATAK BAWAH TEMPURONG
KO TAU TAK SEGALA APA YG TUN CAKAP TU FAKTA SEJARAH, BUKAN MCM AJI ADI, MAT SABUN, NIK AJIS SEMUA CAKAP FITNAH BELAKA, SEBAB PAS ANGGAP FITNAH BAJA UNTUK HIDUP... BAGHAL BETOL KO NIH?

Anonymous said...

Tun Kalau d Panggil beri keterangan dia relax je akan Pegi...TAPI kalau nuar Baru Nk MINTA syamsidar bagi keterangan Kat mahkamah DIA Dah gabra gila siap ajak ribuan anak lembu berak Kat kl ni kerana penakut...

Anonymous said...

Petronas jual arak yang di minum melalui hidung.

Anonymous said...

bising pulak pencacai pakatan pukima...sabah tu dlu bawah kesultanan sulu...maknanye selatan filipina dan sabah adalah bawah 1 rumpun...kita yg ambil hak mereka. kalo cerita bab bosnia, palestin...wah bukan main nak bawak balik malaysia jadi anak angkat la, anak ikan la, anak tekak

Anonymous said...

Kalau orang2 dalam BN senyap jak, aku dah tak tahan diorang asyik main defensive sahaja semata-mata nak dapat UNDI. Sanggupkah saudara-saudari disini menggadaikan maruah bangsa dan agama semata-mata undi? Selama ini kita just DIAM n playsafe sahaja, tapi apa akibatnya? Maruah bangsa, dan agama dipijak-pijak hingga lumat. Pilihanraya akan datang ni aku tetap undi BN. Bila BN dah menang aku nak "tembak" satu2 pemuda-pemudi yang kecot telurrrr,..semacam tak berguna n tak berfungsi jak..Kita tak nak tukar kerajaan, tapi kita tukar orang kerajaan yang makan gaji buta, yang sanggup dihina sehina-hinanya....ada ramai lagi pemuda yang berjiwa rakyat yang sanggup mengisi jawatan anda..

Anonymous said...

Dari dulu lagi dok asyik cakap BE END. Syukurlah ayat tu dah jadi doa, sebab tak pernah END. hehehehe macam cite nak harapkan BE END tup-tup masih belum END lagi. Sekali lagi diucapkan TERIMA KASIH...

Anonymous said...

BE END= tiada penghujung cerita. Selalulah ye melaung-laungkan ayat ni. Syabas BRAVO...

Anonymous said...

BE END, BE END, BE END 10000000000x
woiiii juak2 PR Bodoh wayang belum habis lagilah...mahu tiket wayang free tapi tak nak tengok habis cerita.. samalah macam orang2 PR cerita2 fitnah tak sudah2.. no wonderlah mereka selalu ulang2 cakap BE END.

Anonymous said...

Hi, I do think this is a great site. I stumbledupon it ;) I may revisit
once again since I saved as a favorite it. Money
and freedom is the greatest way to change, may you be rich
and continue to guide others.
Also visit my blog - play online roulette for real money

Anonymous said...

Ex-NRD director claims Megat Junid directed issuance of ID receipts

By RUBEN SARIO and STEPHANIE LEE
newsdesk@thestar.com.my

KOTA KINABALU: A former Sabah National Registration Department (NRD) director has claimed that former Deputy Home Minister, the late Tan Sri Megat Junid Megat Ayub, directed the issuance of temporary identification receipts for lost or damaged ICs to foreigners.

Ramli Kamaruddin told the Royal Commission of Inquiry (RCI) that he and other senior officers were summoned to meet Megat Junid at a hotel here two weeks before the 1994 state election, which was also attended by former Chief Minister Datuk Osu Sukam.

The foreigners, he alleged, were to be added as voters in constituencies classified as “black” and “grey” by Barisan Nasional.

Questioned by conducting officer Azmi Ariffin, Ramli claimed that an average of 200 foreigners were sent to vote in such areas although, in some constituencies, this could be as high as 400, adding that the receipts were revoked three months later.

“The receipts belonged to Malaysians but the information, names, dates of birth and photographs were those of the foreigners,” he said, adding that these “voters” were given about RM20 as compensation for not going to work on the day they cast their ballot.

Ramli also claimed that prior to taking over as state NRD director in March 1993, he was called for a briefing at the National Security Council in Kuala Lumpur, during which he was asked to help ensure a “pro-Islamic” government in Sabah.

To several questions, Ramli, who was detained under the Internal Security Act for two years in 1995 for issuing identification documents to foreigners, said the party in power then was Parti Bersatu Sabah while the Chief Minister was Datuk Joseph Pairin Kitingan.

Meanwhile, former senior NRD officer Kee Dzulkifly Kee Abdul Jalil told the inquiry that a special unit G17 was set up at the state department headquarters here in 1990 to give out Malaysian documents to foreigners, adding that some 100,000 blue ICs and 200,000 birth certificates were issued.

In a statement, NRD senior assistant director Roslan Alias said about 10% of the 970,119 ICs issued in Sabah between 1976 and 1996 were found to be “problematic”.

Some 127,949 ICs were also found to have been “improperly” issued during the 20-year period, said Roslan, adding that 91,656 were subsequently revoked.

After an internal probe, Roslan said a number of its staff were later arrested.

Earlier, former ISA detainee Mohd Nasir Sungit claimed both the NRD and the Election Commission (EC) had “collaborated” to increase the number of Muslim voters in Sabah between 1992 and 1993.

Mohd Nasir, who was deputy director at the department between 1980 and 1995, alleged that the “targets” in the exercise codenamed Ops Durian Buruk were Muslim Filipinos and Indonesians above the age of 21.

He said the then Sabah EC director whom he identified as “Datuk Wan Ahmad” had handed a list of about 16,000 names to an NRD officer, Azmi Abdul Karim, with instructions that these were to be “used” as Sabah Muslim bumiputras.

Ramli, he said, verbally instructed him to amend details in JPN1/9 and JPN1/11, which were temporary identification receipts for IC renewals and losses, based on the names in the list.

He also alleged that besides officers at Sabah NRD headquarters, others involved were department staff at various districts here.

Mohd Nasir said that “800 of those holding these receipts were registered as voters in the Sugut state seat within the Kinabatangan parliamentary constituency, which Barisan Nasional won with a 70-vote majority in the following election”.


PUKIMAK-PUKIMAK UMNO SEKALIAN, APA EXCUSE BODOH KORANG PASAL BERITA THE STAR HARI NIE???

UMNO MEMANG SIAL...SANGGUP JUAL NEGARA DEMI UNTUK TERUS BERKUASA...

KORANG PENYOKONG UMNO SEMUA MEMANG DASAR KETURUNAN ANAK HARAM...

UMNO PUKIMAK...UMNO SIAL...UMNO CELAKA...UMNO CIBAI...UMNO LANCAU...

Anonymous said...

BEZAKAN......

PEMIMPIN2 PKR KAKI DUBUR, KAKI AISKRIM DLM JAMBAN, KAKI MANTAT HINI ORANG, PENFITNAH DAN PENIPU,

PEMIMPIN KULTUS ULAMAK PAS KAKI MANTAT BINI KAWAN, PERASUAH, BEDAL DUIT TABUNG DAN TANAH RAKYAT, KAKI KHALWAT DAN PEROSAK BANGSA DAN AGAMA.

DAP KAKI RASUAH, KOMINIS, CHUVANIS, PENIPU, PENFITNAH, KURANG AJAR DAN BIADAP.

UMNO/ BN PULAK KAKI RAJIN BEKERJA DAN MEMBANTU RAKYAT,

SO UMNO/ BN SARIBU KALI LEBIH BAIK!!

HIDOP UMNO!! HIDOP BN!!! HIDOP TUN M!! HIDOP NAJIB AND TEAM!!!

PEGI MAMPOS PAKATAN HARAM!!!

Anonymous said...

HIDOP UMNO!!!

Anonymous said...

HIDOP UMNO!!!

Anonymous said...

HIDOP UMNO!!!

Anonymous said...

HIDOP UMNO!!!

Anonymous said...

Takper tak aku tak kesah kalau Kerajaan beri semua orang Aceh kerakyatan asal UMNO menang Melaysia tak jatuh ka tangan MELAYU PAKATAN HARAM YANG BONGOK LAGI BAHLOL !!

Asalkan Malaysia tak atuh ka tangan CINA DAP YANG CHAUVANIS DAN KOMINIS!!

Melayu Pakatan Haram semua Bodoh Sial Nak Mampos Penjilat Dubur Cina DAP BERAK TAK CEBOK!!!

HIDOP UMNO!!

HIDOP UMNO!!

HIDOP UMNO!!

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 454   Newer› Newest»