Monday, July 30, 2012

LEPAS AKU BACA KENYATAAN ABY ABADI.

'saya perjuang agama ALLAH, biar jemaah pas jadi saksi'.
itu kata si samdol sesat ni.
aku sekadar nak bagitau aby.
kepala hotak kau la.
KLIK SINI

216 comments:

1 – 200 of 216   Newer›   Newest»
Anonymous said...

Muka cantik, kepala dah bertudung... Alhamdulillah....

TAPI MULUT CUKUP BUSUK....!!!!! MasyaAllah...

Make Money Online said...

apa yg silapnya bro...tahniah Abby...org yg berjuang Islam byk mrhnah dan tribulasinya...termasuk maki hamun ,cerca nista dsb..sama spr rasulullah dan sahabat berjuangan dahulu..teruskan abby..

Anonymous said...

aku x phm btl la sikap org2 umgok ni.org tu dh berubah alhamdullilah..

tapi disebabkan dia memilih parti yang bukan kerajaan maka umgok2 umno pun menghukumnya

Anonymous said...

org tu dh berubah SYUKUR

kepala hotak ko la GAP yang sebenarnya

Anonymous said...

nak memperjuangkan islam tak salah, baguslah tp jika benar2 ikhlas dalam perjuangan tak perlu sesama manusia pun jadi saksi... tak perlu nak pilih bulu utk jadikan puak itu saksi, puak ini saksi... perjuangkn sajalah SB SAKSI MALAIKAT DI KIRI KANAN KITA PUN DAH CUKUP LENGKAP. x perlu nk pusing2 utk org itu jadi saksi org ini jadi saksi... amal ibadah kita ni seeloknya biar antara kita dgn Allah dan malaikat yg tahu. yg kita lantik jadi saksi tu pun blm tentu sempurna imannya.

nasihat saya mudah saja, pergilah berguru dahulu dgn mereka yg arif, bertauliah dan muktabar. bila sudah cukup diperelokkan kembali jiwa dan hati maka kembalilah dan berjuanglah dgn sebenar-benarnya atas nama Allah swt... jika diri sendiri pun masih merangkak manakan boleh kita ingin menyuruh org lain berjalan. jadilah contoh yg baik dr segi perkataan, perbuatan, adab sopan dan tingkah laku terlebih dahulu... barulah nanti akan ada yg menjadikan kita contoh utk mereka.

sdgkan utk khatam Quran pun kita perlu berguru dan tidak di kira khatam sempurna jika tidak berguru, inikan pula dalam soal2 yg lbh dalam dan berat daripada itu

wallahulam :)

Anonymous said...

Perubahan bukan semata-mata pada nilai tudung dan pakaian labuh saja saudara... jangan kita sempitkan makna perubahan tu.

Perubahan bermakna merangkumi semua aspek termasuklah lidah dan pertuturan. Jika bertudung dan berpakaian elok tetapi lidahnya masih lagi penuh dengan caci cela sehingga memandang rendah sesama Islam (yg di kira tidak Islamik bagi dirinya)saya sebagai saudara seislam juga harap tuan badan muhasabahlah diri (insya-Allah saya juga)... berubahlah secara keseluruhan bukannya berubah di lapisan atas tetapi lapisan bawahnya masih kotor busuk.

Janji Ditepati...... said...

9.43 9.44

berubah tu memang baik la..Alhamdulillah... tapi dia gi promo perubahan dia tu napenya?? kalau dia masuk PAS pastu dok belajar agama ngan nik aziz..balik rumah khatam Quran..pastu gi masjid selalu takda sape yg nak kacau dia... ni dia mcm nak promo diri dia tu lah yg terbaik kat muka bumi la ni... dia lah yg paling molek agama..amalan dia lah yg diterima Allah hanya kerana dia bersama PAS... ini semua just politik je la.. ko tau..gua pun tau.. ko x faham knp kitorang benci abby ya... ditakdirkan tetiba abby keluar dari pas dan maki pas haa cam mana plak ayat ko masa tu?? adakah ko akan kata biarlah itu perubahan diri dia?????

cer buka sikit minda tu.....

Anonymous said...

Korang jangan ingat Abby ni bodoh. Dia dah nampak apa yang berlaku kepada artis2 lain yang masuk pas dan aktif berceramah. Mesti ada yang dia kejarkan dlm parti pas tu, sebab tu dia outspoken, kutuk polis, nak tumbangkan kerajaan dan kenen artis lain yang tak pakai tudung. Kalau dia nak jadi 'artis cum pendakwah' sahaja, dah tentu dia low profile.

Sekarang ni dia ada 2 'profile' - 'artis cum pendakwah' dan 'ahli pas aktif'. Bila orang politik hentam dia, cepat2 dia tukar kulit jadi yang lagi satu. Mulalah dia berlakon cakap yang lembut supaya orang kesian dan sokong dia. Kita tengok aje lakonan dia sampai kemana.

Anonymous said...

Nie bkn islam sunnah..tp islam syiah..habis rosak akidah, PAS perosak bangsa agama akidah dan negara..apelaaa..

Anonymous said...

Berubah ikut sunnah..bukan berubah ikut syiah" pi rujuk balik sunnah ngan syiah" nie la sikap2 pencacai DAPig..sememangnya sesat mcm nik ajis..rosak2

Anonymous said...

Bangang org2 yg menyokong abby..berubah ape? Ape yg berubah? Rosak akidah ada la" ada plk org2 PAS jd saksi kat akhirat nnt?? adoiii..nie la jadinya klu dh ikut PAS islam syiah" hancur!!

Anonymous said...

....................../´¯/)
..................., /¯../
.................../..../
............./´¯/'...'/´¯¯`·¸
........../'/.../..../......./¨¯\
........('(...´...´.... ¯~/'...') :
.........\.................'...../

Abby & PAS.

Anonymous said...

Eii busuknya org pas ni asyik2 nak samakan ngan perjuangan mulia Rasullullah SAW.. sedar tak bahawa perjuangan mereka jauh panggang dr api..
Perjuangan Rasul SAW tidak membabitkan perpecahan ummah, sembahyang 2 imam dan sebagainya..
Malula wei..

Anonymous said...

Buat kakak Abby, nak berubah bukan setakat kenakan tudung je. Jaga la bicara tu sekali, kalau setakat ilmu tak cukup lagi, tak payah nak bising2. Ulama yang penuh ilmu di dada pun tahu jaga adab dan bicara mereka, tak teruk pun macam kak Abby...

Anonymous said...

Besok ada pakai ke borang keahlian PAS untuk masuk surga diakhirat nanti,setau aku tak ada,

Anonymous said...

Bak kata bumuh sial...

Nak akhirat, jumpak PAS. Jumpa diakhirat bersama borang PAS seumur hidup... memang sesat sungguh...!!!!!!!!!

Melayu Pasir Gudang said...

Dia masuk PAS sebab keluarga bekas lakinya orang kuat UMNO.

Anonymous said...

penyokong PAS leh jadi saksi..lawak nya... kenapa??? umut islam sebelum PAS tak boleh jadi saksi ka???

rakab said...

Inilah salah satu tanda akhir zaman, orang alim ikut orang jahil!

Abby bercakap macam dadanya penuh ilmu agama. Dah mula nak menghukum orang lain begitu begini.

Kononnya masuk Pas kerana nak dekati agama. Kalau macam tu kenalah Abby hantarkan borang Pas kepada Yusuf Qardawi. Kalau tak orang tua tu tentu masih jauh daripada agama.

Anonymous said...

abby uda jumpa pok nik dan wat pengakuan dosa..jadi kompom la dia masuk syorga

Anonymous said...

bodohlah abby nih

Bomo Siam said...

Jgn salahkan Abby membuta tuli...semata-mata kerana dia tak join pentas UMNU!

Pd hangpa, klu imam mesjidilharam sekali pun yg puji PAS, pasti hangpa kata dia sesat!!!

Betui tak, Jin?

Bomo Siam said...

Abby ni budak baru mengenal hidayah...Teruja sgt2! Adakala terlepas cakap!

Bomo Siam said...

Berkenaan mengenai perjuangannya bersama PAS dgn mengatakan melalui PAS, dia lebih kenal Islam, adalah suatu kebenaran!

Mana ada flatform lain di Msia ni yg menyediakan wadah perjuangan syariat Islam yg menarik, selain PAS.

Anonymous said...

Anon July 30, 2012 10:20 PM punya komen adalah yg terbaik.

Betul....
rata2 dlm senario politik negara, sama ja cara dia.. outspoken, hentam kerajaan... baru popular. klu x lambat org nak bg limelight. Contoh Bob Loqman. sat saja dapat mike kat pentas.

Lepas dah popular, baru la tukat side... then masa tu perghhh saham tengah tinggi wooo....

kesian pak turut2 PAS yg konon bejuang iklas utk parti. last2 org2 mcm ni yg dapat tempat di hati tuan guru. yg konon profesional dan bijak mmg ak dilayan la..

untuk orang2 macam ni satu ja gelaran utk depa> "PELACUR POLITIK"....

Contoh terbaik, Raja gopal Petra.. Ptuih!

Bomo Siam said...

Walaupun UMNU melakukan or mempekatakan sesuatu yg benar, ia sering disangsikan. Kerana UMNU dilihat bercakap tidak atas dasar perjuangan Islam!

Manakala PAS, satu dunia tahu, trademark mereka ialah Perjuangan Islam. Segala kata2 melalui flatform berunsurkan Islam memang mudah dipercayai.

Jgn salahkan ibu yg mengandung.....!

Bomo Siam said...

Mana ada 'pelacur politik' dlm PAS...!

PAS tak pernah mengasingkan ugama & politik!

Soal keikhlasan & gerak hati seseorang...bukan kita yg layak menilaikannya!

Anonymous said...

Kesian tengok Abby ini, bercakap dengan dada yang kosong. Agaknya dia faham ke apa itu Ahli Sunni, Syiah dan Khawarij? Cuba menasihati orang lain tetapi jiwanya kosong,ilmuanya tiada. Bukannya didekatkan kepada Allah s.w.t. tetapi semakin jauh dariNYA. Mungkin Abby berpendapat di padang Masyhar ada golongan yang dibangkitkan khas untuk ahli PAS? Semakin dia bertweet semakin nampak kejahilannya. Daripada membuat dosa kering lebih baik bukan menghabiskan masa berguru dengan guru agama yang berkecuali. Para Ulama pun menghabiskan harta untuk mencari ilmu.

Bomo Siam said...

Tindakkan Abby menegur sebilangan artis yg masih khayal & lalai dgn dunia maksiat hiburan, patut diterima baik.

Selemah-lemah iman, tegurlah dgn hati. Abby menegur dgn mulut!

Nak harapkan org seperti UFB itu utk buat teguran mulut? Jgn harap la...!!!

Anonymous said...

Anon 10.33 Brilliant!!!!

Anonymous said...

dunia pun tak dikuasai kerana kurang ilmu, inikan ukhrawi...fuh, banyak yang perlu dipelajari

cumanya apakah ada satu institusi yang dilesenkan untuk dapatkan ilmu ukhrawi?

apakah istimewanya kurikulum sebuah parti berbanding sebuah universiti?

ha, ha korang nilaikanlah aspek ini dengan kepala atas tetapi bukan dengan kepala lutut, key

PEMERHATI

Bomo Siam said...

'Kesian tengok Abby ini, bercakap dengan dada yang kosong. Agaknya dia faham ke apa itu Ahli Sunni, Syiah dan Khawarij?'

Jgn takbur....! Jumpak dia face to face! Cuba ko berbicara soal sedemikian dgn beliau. Lepas tu...baru komen!!!

Anonymous said...

Allahu Akhbar..Astaghfirullah Abby
Kalau bertudung xsemestinya layak bercakap apa2 shj yg ko tu masih jahil

Amalan dan perubahan kita ALLAH yg jadi saksi bukan parti PAS atau makhluk. Dan disisi Allah jua layak tentukan siapa pejuang, siapa yg ikhlas.

PAS bukan jemaah Islam. PAS parti politik yg sesatkan Islam.

Berubah pakai tudung tu kena ikhlas pd Allah bukan krn nk masuk PAS.

Inilah rosaknya umat akhir zaman. Keliru dan rosak.. lebih kenal PAS dr kenal Allah dn Nabi..

Allahu Akbar.. tanggunglah dosa2 kesesatan belaci2 PAS ni wahai pemimpin2 PAS..

Anonymous said...

Kesian umat akhir zaman seperti kita. Sudha jahil mahu berubah tp cpt2 di sesatkan oleh perosak2 agama.

Sebab itulah dlm usul Tauhid.. di tegaskan Awwaluddin Ma'rifatullah.. AWAL AGAMA ITU IALAH MENGENAL ALLAH YG ESA!

Bila kenal Pok Nik dan PAS dulu dr kenal Allah.. inilah jadinya.. sesat dan bodoh!

Anonymous said...

Abby nak bercakap, itu biasalah manusia yang tak bisu.

tapi, hari ini kalau ilmu agama sekadar dihujung kuku, janganlah gunakan MEDIA SOCIAL nak keluarkan kenyataan,,,,tentu kena TIBAI.

KALAU sekadar sarung tudung nak berdakwah, belajarlah banyak lagi asas ilmu agama dan fahami/hayati ISLAM SUPAYA nur keimanan AKAN MENJADI benteng kekebalan hendak menjadi pejuang agama.

ABBY, sekadar menjadi kabilah Pas (HAMPas) bolihlah dan akan disanjung setinggi gunung, macam juga Pas mengelar Khalifah Lee Guan Eng dan Babiga Pandikuty sayidatina Khatijah, Anuar Al-Juburit imam mahadi dan sebagainya.

MALANG lah pengikut Pas, Hotak masing-masing tak terfikir ker???
1). dulu kafirkan orang UMNO kerana satu parti dengan ORANG-ORANG BELUM ISLAM, sekarang ni orang Pas ISLAM APA, islam batu, islam kayu.
2). dulu mendustakan IMAM-IMAM UMNO sembahyang, Sekarang Kalimah ALLAH bolih diguna bagi orang kafir.
3). dulu pemberontak memali dikata mati syahid, mati tanam saja macam bangkai, dijanji syurga Pas, Kepala hotak ke apa?
4). dulu berangan-angan konon nak tegak negara Islam, sekarang negara kebajikan, kerajaan dah pon tegak negara berkebajikan sejak 55 th dahulu, Pas TIDUR jer, hari ini baru bangun tidur. sejak berpolagami dengan kawan-kawan komunis dan presiden LGBT, bagitau pengikut; negara islam tak sebut dalam Alquraan. yang bolih tegak lancau jer, habis dah puluhan tahun dakyaah disebar semua pengikut pekak, bisu dan buta lah, sampai tak tau.

masa p/raya ke13 makin hampir, tambah stimlah pas dengan impian nak tegak islam bersama-sama pengikutnya. HAKIKATnya cuma angan-angan mat jenin,

Anonymous said...

cabaran untuk pas adalah dap

apakah ini persediaan pas untuk berdepan dengan dap?

Bomo Siam said...

11:37,

Istimewanya kurikulum sebuah parti berbanding sebuah universiti ialah di U ramai yg masih belajar!

Dlm parti, ramai yg dah khatam!!!

Anonymous said...

Tak payah jumpa pun, dari kata-katanya pun dah nampak kejahilannya. Adakah hendak mengaku Islam perlu ada saksi daripada ahli PAS? Allah itukan Maha Mengetahui?

Anonymous said...

walaupun mulut busuk tapi cipap wangi beb.

Anonymous said...

betulke ada air penerang hati?

Anonymous said...

Khatam apa bendanya. Sunnah Rasulullah pun tak diikut. Ini mungkin disebabkan SOP PAS, asalkan celebrity automatic dapat gelaran Ustaz dan Ustazah.

Bomo Siam said...

Siapa diri korang yg pandai2 buat penilaian bahawa Abby itu jahil?

Jika dia jahil...mustahil dia akan kenal PAS!

Dlm PAS pd hakikatnya...mana ada org jahil!

Mmuuaahhahahaha...!!!

Anonymous said...

betina klu dah gersang mulut memang jahat.tapi bila dh kena batang lebai pas lagi jahat mulut. tk caya tgk la nti.

Anonymous said...

Khatam sampai sembahyang pun tak mengadap arah kiblat....

Kah kah kah kah kah....

Anonymous said...

Khatam sampai candle vigil pun jadi acara sembah mayat manusia bunuh diri....

Kah kah kah kah kah kah...

Anonymous said...

Dia kenal PAS melalui Ustaz BOB kot!!

Bomo Siam said...

11:43,

Itu pendirian dia! Apa salahnya keislaman seseorang itu bersaksikan PAS!

Anonymous said...

Khatam sampai cakap Nabi Muhammad macam mat-mat kat kampung je.....

Kah kah kah kah kah kah

Anonymous said...

betul ke sume dalam parti agama tu terdiri dari mereka yang dah khatammm!!!

khatamm apa??? tok moh...khatam spin mungkin kot???

Anonymous said...

Syukur Abby Abadi dah berubah dgn menyertai kumpulan yg mengharamkan sambutan Maulidur Rasul.

Syukur kita dah menjalankan tugas untuk menegur. Selebihnya urusan Allah.

Anonymous said...

Khatam sampai kata Tuhan pun mencarut....

Kah kah kah kah kah kah

Anonymous said...

Dia baru masuk Islam ke? Patutlah.

Anonymous said...

Khatam sampai nama Allah nak dijual pada kaum kafir.....

Kah kah kah kah kah kah

Bomo Siam said...

11:46,
'Khatam sampai sembahyang pun tak mengadap arah kiblat....'

Siapa yg menguasai mesjid2 di Msia skrg? Parti mana yg concuer jemaah2 mesjid tika ini?

Adakah kiblat mesjid itu salah kedudukannya?

Anonymous said...

Khatam hinggakan sanggup menolak perpaduan sesama Islam tetapi sanggup berpeluk mesra dengan kafir harbi....

Kah kah kah kah kah kah

Anonymous said...

tak jahil makanya kenal pas???..dahsyat punya analisis, bro, kik kik

kik kik dapig tak jahil???

dapig tak jahil makanya kenal pas??? kik kik

Bomo Siam said...

11:46,
'Khatam sampai sembahyang pun tak mengadap arah kiblat....'

Siapa yg menguasai mesjid2 di Msia skrg? Parti mana yg concuer jemaah2 mesjid tika ini?

Adakah kiblat mesjid itu salah kedudukannya?

Anonymous said...

Pd hangpa, klu imam mesjidilharam sekali pun yg puji PAS, pasti hangpa kata dia sesat!!!

Betui tak, Jin?

====================

ni statment paling bangang aku penah baca..

Anonymous said...

kah kah kah

pergi masjid pakai lambang parti makanya dapatlah simpulkan parti mana kuasai masjid???

kah kah kah

meme lawok nye spin!!!

kah kah kah

Bomo Siam said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Bomo Siam said...
11:46,
'Khatam sampai sembahyang pun tak mengadap arah kiblat....'

Siapa yg menguasai mesjid2 di Msia skrg? Parti mana yg concuer jemaah2 mesjid tika ini?

Adakah kiblat mesjid itu salah kedudukannya?

July 30, 2012 11:51 PM

----------------------------------

Itu la, karang aku kata ko ni bodoh sangat dan umpama katak bawah tempurung ko marah. Tapi itulah kenyataannya....

Siapa kata kiblat di masjib bumuh bahalul woi... aku kata jemaah hamPAS yang tak reti nak buat solat hajat mengadap kiblat. Cuba tengok dalam google, betul ke arah kiblat yang mengadap Bangunan Darul Ridzuan tetapi emmbelakangkan pejabat DAPig kat Ipoh tu...

Cube cek betul-betul... kalau dah terlalu bengap sangat jangan komen... tau bahalul bumuh sial...!!!!

Anonymous said...

Khatam sampai sembahyang dua imam kerana tak sebulu dengan imam yang dilantik kerajaan.....

Kah kah kah kah kah kah

Anonymous said...

200 Masjid di Mekah tu parti mana yang punya ya? Salah ejaan tu Bomo conquer bukan concuer.

Anonymous said...

Khatam sampai buat solat hajat 7 hari 7 malam mintak kecelakaan pada orang Islam dan doa pecahkan perut sesama Islam....

Kah kah kah kah kah kah

Anonymous said...

tak salahpun abby nak hijrah. tak salah jugak dia nak join pas. takde sapa pun kata dia salah..yang salahnya komen2 dia yang mengutuk org lain..nak pejuang agama Alllah apa kejadahnya belum apa2 lg dah mengutuk..

patutnya lepas hijrah pegi cari tok guru untu mendalami agama. bukan bercerita tentang penghijrahan yang kosong 18 hari 18 malam atas pentas..

Anonymous said...

ksian Abby...ko TERSUNGKUR DI PINTU SURGA rupanya....org lain berlumba lumba nak masuk syurga Allah...ko pulak leka ngan syurga ciptaan Parti Ajaran Sesat....confident sgt yg itulah syurga sebenar ciptaan Allah.

nasihat aku, pi la jumpa ngan ustaz kazim tu...dia buleh tolong tunjukkan ajaran Islam yg sebenarnya...ustaz & ustazah lain pun buleh juga....tapi jgn jumpa ustaz keretaapi...nanti ko di keretapikan ...hu..hu..hu...

Anonymous said...

Khatam hinggakan orang kafir baca ayat Al-Quran tunggang langgang pun mereka tepuk tangan sambil bertakbir....

Kah kah kah kah kah kah

Anonymous said...

Khatam sampai jadi khatib mendoakan kesejahteraan kepada pemimpin kafir harbi dalam solat Jumaat....

Kah kah kah kah kah kah kah

Anonymous said...

Tak mengapa, biarkan Abby berkata-kata dengan hujah kosongnya. Semakin dia berkata-kata, semakin merugikan diri dan parti yang dianutinya (pinjam kata-kata Ustaz BOB).

Anonymous said...

makin sesat bomo siam nih..

Anonymous said...

kah kah kah

hutang lama belum berbayar, hutang baru pulak yan dapat

kah kah kah

Anonymous said...

Khatam sehingga berdua-duaan dengan bini orang dalam bilik hotel 121 dengan alasan pompuan tu tolong bawak ubat buasir sambil tolong urut-urut sikit....

Kah kah kah kah kah kah

Anonymous said...

Khatam hingga terkantoi dengan memakai tuala warna merah dalam bilik koc keretapi dengan bini orang lain.... tapi N.Ajis dah hapuskan dosa penganutnya tu...

Kah kah kah kah kah kah...

Bomo Siam said...

Abby tu ada jugak gunanya....

Perli ostat UMNU....! Berilmu, tapi bisu!

Anonymous said...

Khatam hingga memandang gambar tok guru pun dianggap ibadah dan boleh dapat pahala....

Kah kah kah kah kah kah

Anonymous said...

premis ibadat tak didirikan tetapi asyik nak konker mana aci, yoep...

Bomo Siam said...

Sabar lah wahai Abby! Setiap seseorang yg menuju jln AllahSWT, banyak halangan & ujiannya!

Teruskan!

Anonymous said...

Khatam sampai tuang minyak atar tiap-tiap hari atas kubur Ibrahim Libya kononnya kubur dia berbau wangi supaya orang percaya perjuangannya....

Kah kah kah kah kah kah

Anonymous said...

bomo sudah takbleh tahan ngan bani khatam...

nk share input skit nih ...jgn marah yer..

dlm mazhab syafi'ie, mengadap kiblat ketika semmbahyang sunat dlm bermusafir adalah sunat shj bukannya wajib.

Wallahua'lam.

Anonymous said...

Khatam sampaikan duit derma untuk balu-balu, anak yatim dan bekas "pejuang" Memali disonglap sampai licin....

Kah kah kah kah kah kah

Anonymous said...

sabar ada batasnya, bro

Anonymous said...

Anonymous said...
bomo sudah takbleh tahan ngan bani khatam...

nk share input skit nih ...jgn marah yer..

dlm mazhab syafi'ie, mengadap kiblat ketika semmbahyang sunat dlm bermusafir adalah sunat shj bukannya wajib.

Wallahua'lam.

July 31, 2012 12:09 AM

----------------------------------

Musafir je.... yang tukang jadi imam tu pun namanya Mat Taliban, orang Perak sendiri. Jadi dia bukannya musafir ketika solat hajat tak mengadap kiblat tu.... hihi. Bumuh sial dah mati kutu tu...!!!

Anonymous said...

kau tuju jalan mana pulak bomo? jalan mati ke? hahaha

Anonymous said...

Khatam sampaikan dana kohilal lebur begitu sahaja kerana ke"KHATAM"an mereka dalam perniagaan....

Kah kah kah kah kah kah

Anonymous said...

cantik itu anugerah tuhan

ilmu jua anugerah tuhan

makanya gunakanlah ilmu

Bomo Siam said...

Teruskan perjuangan mu Abby! Pedulikan kata2 nista dari golongan jahil seperti mereka.

Macam aku...sentiasa bersabar & gumbira di blog 'depa' nih, demi mencari keredhoan AllahSWT...!!!

Allahuakbar!!!

Anonymous said...

Khatam sampaikan baru tau dalam Al-Quran takde negara Islam tapi ade negara berkebajikan... PULAK..!!!

Kah kah kah kah kah kah

Anonymous said...

abby ni tah sapa-sapa tah. tak rugi pun dia masuk Pas. ilmu banyak di dada? cantik? ratu? top? semua tu tak ada. biarkan dia. dia hanya manusia biasa yang cuba berubah untuk mencari populariti dan rezeki.

Anonymous said...

Khatam sampaikan hukum hudud pun boleh berlainan versi antara negeri yang mereka perintah....

Kah kah kah kah kah kah

Anonymous said...

Teruskan perjuangan mu Abby! Pedulikan kata2 nista dari golongan jahil seperti mereka.

----------------------

tgk tu dlm nasihat abby pun kutuk org lagi tu..kau berjuang jalan mana pulak ni bomo? tak ikut jalan abby ke?

Anonymous said...

Khatam hinggakan dalam hudud ciptaan hamPAS membenarkan liwat antara suami dan isteri.....

Kah kah kah kah kah kah

Anonymous said...

oh.. Mat taliban...mcm mat2
lain dlm kampung yer...

Tak sahlah klu mcm tu!

zat said...

bila aku baca diskusi di sini aku rasa susah betul org nk mendekati Islam...silap channel kena kutuk...belajar dari gereja mcm mana mereka lebih 'customer-oriented'...

sekadar renungan...

Anonymous said...

Khatam tetapi kejap cakap hudud adalah wajib, kejap kata hanya 0.0001% dari syariat, kejap kata akan dibuat bila dah takde orang miskin dalam negara.....

Kah kah kah kah kah kah

zat said...

bila aku kata belajar dari gereja aku bkn nk promote org murtad...tapi cara pendekatan mereka menarik orang..

Anonymous said...

kah kah kah terus tukar jd zat

tersilap jalan ke bomo?

Anonymous said...

Khatam kepala tengkorak ko la bumuh sial dan zat...!!!!

Anonymous said...

Satu je aku nak ckp,puak2 pas ni..sesat lagi menyesatkan

Anonymous said...

Jangan bertopengkan dengan "Keredhaan Allah" untuk kepentingan parti. Bukankah moleh jika Abby dibawa menuntut ilmu daripada dipergunakan untuk memancing undi.Kesian Abby, ingatkan dah lepas dari mulut buaya, masuk pula ke mulut Lebai=lenai PAS.

Anonymous said...

silap jalan terus masuk dlm gereja...

letih betul layan kau bomo...sesat jauh sgt

Anonymous said...

menegurlah dengan ilmu, agar dipandang tinggi

kalau menegur tanpa ilmu, hanya kejahilan penegur yang tertonjol

Anonymous said...

satu je nak tanya kt aby ni.. pakai tudung bole cukur kening ka?
apa kata jin?

Bomo Siam said...

Wahai artis2 sakalian....tinggalkan dunia glamor palsu skrg! Carik lah dunia yg abadi...!!!

UMNU kata Islam itu HARUS!

PAS kata Islam itu WAJIB!

Buatlah pilihan kamu...!!!

Anonymous said...

Zat, ahli gereja bermain psychology dengan mengatakan Nabi Isa menyalibkan dirinya untuk menebus dosa-dosa manusia. Jangan terperangkap dengan kata-kata halus mereka.

Anonymous said...

diakhirat ahli Pas jadi saksi..???

adakah diakhirat nanti Allah swt memerlukan saksi terdiri dari manusia2 yg terdiri dari ahli2 Pas..???
fuhh..maksum tahap dewa ahli2 Pas
dah sama dgn taraf nabi ni...boleh dijadikan saksi manusia lain bila berhadapan dgn Allah swt nanti..

jika para nabi memang boleh lah jadi saksi utk umat manusia lain..tapi jika ahli2 Pas pun dah mampu jadi saksi kepada manusia lain.. tak tau nak cakap lah...

ini lah berkat tarbiah agama Pas kepada para pengikut2 mereka ... semakin songsang dah Pas ni

kepada abby awak berhijrah berlajar ilmu agama dari mana ni..?? ulamak mana...??? kitab mana ni...???

ini lah jadinya kalau mendalami agama dgn parti politik.. semakin jauh hanyut... kasian

Anonymous said...

nak goreng lagi tu...

mmg kaki goreng betul la kau ni..

Anonymous said...

anon 12:22..
setahu aku cukur bulu jembut bole la.. bulu kening kena tanya bomo siam!

Anonymous said...

untuk kekalkan dominasi anutan perlu ilmu, kesabaran dan kecekalan

bersabarlah dalam menghadapi serangan pihak yang mahu memecahkan dominasi ini

Anonymous said...

Islam versi mana Bomo?
Islam PAS?
Islam Khawarij?
Islam Syiah?
Islam Ahlus Sunnah Wal-Jammah?

Anonymous said...

Anon khatam,

'gantinama' bg khatam apa dia?...

zat said...

Anon 12:21am

betul...aku setuju...tp mana yg nk bawa dia menuntut ilmu tu..? yg ada yg mengutuk saja..mana jabatan agama & imam mesjid? kalu gereja dh dr awal mereka dh muncul...

Anonymous said...

Zat, yang masalahnya Abby PAS dahulu Islamnya kemudian. Lebai-lebaik PAS kenalkan jamaah PAS dahulu. Sebab itu ilmu perlu dituntut, mengenali Allah dan RasulNYA.

zat said...

Anon 12:24am

baca komen aku betul2..aku tak kata ikut pengajaran mereka...tapi pendekatan mereka...

atau adakah kita lagi suka tgk isu Abby ni sekadar isu politik..?

Anonymous said...

Bomo Siam said...
Wahai artis2 sakalian....tinggalkan dunia glamor palsu skrg! Carik lah dunia yg abadi...!!!

UMNU kata Islam itu HARUS!

PAS kata Islam itu WAJIB!

Buatlah pilihan kamu...!!!

July 31, 2012 12:23 AM

---------------------------------

Dunia glamour sekarang hanya ada dalam hamPAS. Naik atas pentas ceramah, cerita diri dah berubah jadi baik, kalau tidak dulu jahat macam SETAN....

Kah kah kah kah kah..

Kalau tak mau naik pentas pun takpe, boleh jadi mat karung mintak derma, itupun adalah jalan abadi menuju syurga hamPAS...

Jangan risau, rezeki yang dapat dari karung akan dibahagikan secara ADIL dan SAKSAMA. Penganjur 50%, penceramah 30%, selebihnya pakat-pakat la sendiri eh....

Bila dah kaya jangan lupe tangkap ALPHARD bebanyak ye.... TAKEBEER..!!!

Anonymous said...

kalau ada twitter yang tidak selari dengan ajaran agama waima datang dari penyokong sendiri...tegur-tegurlah. susah sangat ke

Bomo Siam said...

12:22

Kening? Jawabnya....buleh jika ada bahagian yg nampak tak molek.

Jgn cukoq sampai abis dah la....!

Walllahualam!

Anonymous said...

Kejahilan Abby terserlah apabila dia membawa pendekatan politik di dalam perbicaraannya. Ada ahli PAS yang menegurnya? Kecil hati Abby, nanti tak mahu dia naik ke pentas untuk berceramah.

zat said...

Anon 12:29

pertama sekali aku nk ingatkan itu andaian kau..kalu dia tak ada niat begitu berdosa tau...

tapi katalah andaian kau betul kalau setakat tweet & komen dlm blog marah & hina dia aku rasa tak betul lah tu..5 x 2 la jugak..

kita kena ingat org bukan islam dok perhati perangai kita ni tau..

Bomo Siam said...

Butui tu zat...!

Depa ni sebenaqnya keciwa bila Abby pilih PAS! Pulitik UMNU...biasak la!

Anonymous said...

kalau pihak lawan berbuih mulut keluar teguran, apalah salahnya penyokong sendiri ditegur agar tidak terus sesat.

bayangkan apa perasaan pak arab apabila membaca tweet2 yang terkeluar dari landasan...mana nak taruh muka, yoep

Anonymous said...

Majoriti ulama berpendapat, hukum mencabut atau mencukur bulu kening adalah haram.

Rasulullah SAW bersabda, "Allah melaknat wanita yang mencukur atau mencabut bulu kening atau meminta orang lain mencukur atau mencabut bulu keningnya, wanita yang mengasah gigi supaya kelihatan cantik. Itu perbuatan mengubah ciptaan Allah". (HR Muslim)

Anonymous said...

pencerahan ttg hukum cukur bulu kening:

Rasulullah SAW bersabda, "Allah melaknat wanita yang mencukur atau mencabut bulu kening atau meminta orang lain mencukur atau mencabut bulu keningnya, wanita yang mengasah gigi supaya kelihatan cantik. Itu perbuatan mengubah ciptaan Allah". (HR Muslim)

Anonymous said...

kau tak apa masalah kau bomo? mai sini aku story..

masalah kau adalah kau terlalu mengutuk umno. sampaikan nak taip perkataan umno pun kau tak sanggup. kau pikir semua org dlm umno jahil? dlm kau menuduh umno jahil terpampang depan mata kejahilan kau tu. tuduh org umno kafir jin tu perkara biasa bagi kau. lps tu kau nak cerita pasal perjuangan dijalan Allah pulak. kau penah suluh tak muka kau depan cermin???

Anonymous said...

sebelum politikawanis melalut pada pihak lawan, pastikan dulu parti sendiri diperbetulakan dengan lalutan itu. kalau tidak ia jadi cakap tak serupa bikin.

Bomo Siam said...

Politik & Ugama mana mungkin dipisahkan...!

Jika dipisah...sumbanglah akidah!!!

Berpolitik di mesjid adalah jalan terbaik mengangkat politik Islam!

Anonymous said...

Sama geng mana boleh tegur, bak kata Ustaz PAS seorang itu, TGNA mana boleh salah. Rasulullah pun pernah ditegur Allah s.w.t., Rasulullah sebelum wafatnya pun pernah diminta qisas atas dirinya. TGNA bebas daripada segala kesalahan. Samalah dengan Imam Khomeni pujaan mereka.

Anonymous said...

Anonymous said...
pencerahan ttg hukum cukur bulu kening:

Rasulullah SAW bersabda, "Allah melaknat wanita yang mencukur atau mencabut bulu kening atau meminta orang lain mencukur atau mencabut bulu keningnya, wanita yang mengasah gigi supaya kelihatan cantik. Itu perbuatan mengubah ciptaan Allah". (HR Muslim)

July 31, 2012 12:37 AM

--------------------------------------

Kalau ikut ostad bomoh sial, boleh dicukur supaya nampak cantik, tapi jangan cukur sampai habis.... JAHILNYA OSTAD NI...!!!!

Anonymous said...

aku nasihatkan kau bomo..

sila pi mana2 supermarket cari cermin yang sama tinggi dengan kau dan duduk depan cermin tu 10 minit. mesti kau nampak apa ada kat muka sampai dlm kepala otak kau..

Bomo Siam said...

12:37,

Camni....klu aku taip huruf U M N O....silap aribulan, court masuk!!!

Kuah kuaah kuaaah!!!

Anonymous said...

Ustaz BOMO ini suka dekat Abby ni, mengancam masa atas pentas. Sebab itulah sanggup tukar hukum. Bukankah menukar Hukum Allah akan menjurus kepada kekufuran!

Anonymous said...

abby dah takde job. masuk pas boleh buat ceramah sikit. standart artis.

Bomo Siam said...

12:37,

Apa salah aku guna JIN? Dulu aku dah terang akan sifat2 JIN aku ni...

1. Tidak buleh 'berasap'!
2. Powered by ASUS!
3. Buleh hilangkan diri!
4. Kekuatannya dikira guna scale 'gig'!

Salah ka? Haram ka?

Kuah kuaah kuaaah!!!

Anonymous said...

tu pasal aku cakap kau sesat..

Anonymous said...

tegur ikhlas kerana agama adalah mulia.

tegur dalam nada perli terhadap pihak lawan apa jadahnya

Anonymous said...

teguran CARI MAKAN

sama ke dengan teguran ikhlas

cuba fikirkan dengan minda terbuka

Bomo Siam said...

Dpd Abdullah bin Masud, dpd Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Allah melaknat wanita-wanita yang mencabut bulu kening atau bulu muka (al-Namisah) atau meminta orang lain mencukur atau mencabut bulu keningnya (al-Mutanammisah) , wanita yang mengasah gigi supaya kelihatan cantik.. Perbuatan itu telah mengubah ciptaan Allah. (riwayat al-Bukhari, Muslim, Abu Daud)
Ibn Hajar pula berpendapat, ia bermaksud wanita yang mencabut bulu-bulu di muka dengan alat pencabut.

Pendapat ini perlu kepada perincian kerana lafaz dalam pandangan ini ialah mencabut bulu. Mengikut biologi kejadian manusia satu-satu kawasan yang ditumbuhi bulu di wajah wanita ialah kening. Jadi lafaz mencabut bulu di wajah maksudnya kening, ini kerana kening adalah sebahagian daripada wajah, bukannya wajah sebahagian daripada kening.

Kalau difahami secara zahir pastinya apa-apa sahaja yang tumbuh di wajah wanita tidak boleh dicabut, termasuklah kalau ada bulu yang tumbuh di pipi, di dagu, atau tumbuh misai kerana semua ini tumbuh di wajah.

Sehingga 'keharusan' diberikan kepada mereka yang mempunyai bulu kening yang panjang atau lebat untuk dipendekkan dan dikemaskan.

Perbuatan yang ditegah dan dihukum haram adalah ke atas mereka yang mencukur habis bulu kening kemudian melukisnya dengan pencil celak. Maka golongan ini sebenarnya yang dimaksudkan oleh hadis-hadis Rasulullah SAW yang dianggap sebagai kaum yang mengubah ciptaan Allah SWT. Wallahualam!

Anonymous said...

sesat sesat

Anonymous said...

KALAU muslimah umnu tak dak kenin, apa pula spin puak ni...

Bomo Siam said...

12:52,
Tegur CARI MAKAN....

Jika suma perbuatan seseorang kita pandang serong, payah jadinya!

UFB & Ostat Azhar buat ceramah - carik malan! Najib berucap - carik makan!

Sapa yg tak carik makan nie...!!!

Anonymous said...

abby pun dah tido bomo oi..

Bomo Siam said...

12:58,

Sngaja buang bulu kenin or ganti yg palsu....HARAM hukumnya!

Tapi klu hilang kerana accident naik motor....HARUS!

Wallahualam!

Bomo Siam said...

1:01,

Mana hg tau nie....???

Anonymous said...

Terdapat 2 hadis yang menegur perbuatan mencukur bulu kening.
Perkara ini membabitkan satu riwayat tabf berkaitan dengan riwayat Imam Al-Tabari, bahawa isteri Abu Ishaq pergi ke rumah Aisyah Ummul-Mukminin, puteri Rasulullah saw.Pada waktu itu rupa parasnya sangat jelita.

Beliau lalu bertanya kepada Aisyah mengenai hukum seorang wanita yang membuang bulu-bulu yang terdapat di dahinya untuk tujuan menambat hati suaminya.Aisyah menjawab: "Hapuskanlah kejelekan yang ada pada dirimu sedaya yang kamu mampu.

"Hadis kedua diriwayatkan oleh Al-Bukhari, Muslim dan Abu Daud yang menerangkan bahawa Rasulullah saw bersabda:"Allah melaknat wanita-wanita yang mencabut bulu kening atau bulu muka (al-Namisah) atau meminta orang lain mencukur atau mencabut bulu keningnya (al-Mutanammisah), wanita yang mengasah gigi supaya kelihatan cantik.

Perbuatan itu telah mengubah ciptaan Allah."Mengenai hadis pertama, Imam Nawawi berpendapat bahawa jawapan Aisyah kepada wanita itu membawa erti bahawa wanita boleh bersolek untuk suami, boleh merawat muka untuk menghilangkan kejelekan seperti jerawat, jeragat dan bintik-bintik.Namun demikian, beliau tidak boleh mencabut atau mencukur bulu-bulu di muka, termasuklah bulu kening untuk membentuk alis mata yang cantikMengenai hadis kedua pula, ulama menjelaskan pengertian al-Namisah.

Anonymous said...

kalau bahtera yang baru dinaiki tak sesat, bolehlah tegur bahtera lain yan dianggap sesat.

cumanya macam mana nak konfom bahtera yang ditumpangi tidak sesat?

ada cop SIRIM? ada speket MARITIM ke?

bagaimana kalau akhirnya bahtera yang dinaiki yang dirasakan tidak sesat tetapi rupa-rupanya sesat?

boleh saman bahtera berkenaan? tapi kat mahkamah mana ya?

Bomo Siam said...

12:49,

Yg kerap kali tegoq org lkhlas & tegas serta terang ialah UAI.

Yg paling kuat tegoq cara perli-UFB!

Banding2kanlah...!!!

Anonymous said...

sambungan 1.05

Ibn al-Athir berpendapat ia bermaksud wanita-wanita yang mencabut bulu-bulu yang terdapat pada kawasan muka dengan tidak menggunakan alat pencabut.Ibn Hajar pula berpendapat, ia bermaksud wanita yang mencabut bulu-bulu di muka dengan alat pencabut.Abu Daud pula berpendapat, ia bermaksud wanita yang mencabut bulu-bulu kening atau mencukurnya dengan pisau pencukur sehingga kelihatan halus.

Keterangan di atas menunjukkan perkataan al-Namisah merangkumi semua pengertian iaitu mencabut bulu-bulu di muka untuk kelihatan cantik dan berseri.Majoriti fuqaha berpendapat, mencabut atau mencukur bulu kening sehingga kelihatan halus adalah diharamkan sama ada kepada lelaki atau wanita kerana perbuatan itu termasuk dalam istilah mengubah ciptaan Allah sebagaimana dijelaskan dalam hadis kedua.

Kesimpulannya, berhias untuk suami adalah diharuskan tetapi membentuk bulu kening dengan mencabut atau mencukurnya sehingga menjadi alis yang cantik adalah tidak dibenarkan. Menghilangkan sebarang tanda yang menjelekkan pandangan di badan, termasuk muka seperti jerawat, jeragat dan bintik hitam, adalah dibenarkan sama ada wanita bersuami atau tidak.

Dalam keghairahan wanita mencantikkan wajah untuk menambat hati suami atau sebagainya, jangan sampai terkeluar daripada sempadan yang digariskan oleh syarak kerana kecantikan bercanggah dengan syarak akan menggadaikan diri sendiri.

Anonymous said...

statement si abby ni maybe dia keliru lagi almaklum baru nak belajar ..cuma pesanan den jgn tulis sesuatu ikut secukup rasa sendiri aja nak tulis benda2 mengikut tafsiran anda...lari jauh makna tu....sebabtulaa kita perlu belajar mendalami dan mempraktikan ...den tgk ramai artis yg dah berubah itu amat bagus tapi yg den rasa tak bagus anda menyalahkan org lain diatas kejahilan anda selama ini...kamu melaungkan seperti kerajaan yg mengajar kamu menjadi jahil...amat tidak releven...jika kamu berada dihollywood adakah kamu akan terus hanyut tanpa pedoman kerana disana tiada PAS...sebab itulah pelajaran ugama basic mesti kukuh dimana aja kamu berada pasti dpt menahan dugaanya dgn izin Allah....maka harakiannya ...hendaklah kita menyalahkan diri sendiri sebelum dgn angkuh menuding jari kearah org lain...yg baik dtg dari Allah...yg buruk dtg dari kita sendiri..Allahuaklam...renung2kan mutiara kata Farith Ismeth Amir " semua org ingin masuk syurga tapi kenapa takut dengan mati"...renung2kan dan fikir2kan selamat membaca......

Bomo Siam said...

1:05,

Yg aku bagi itu adalah 'perincian' terhadap maksud hadis yg dibuat jumhur ulama'.

Yg kau bagi tu...tanpa perincian!

Maksud hadis tidak memadai tanpa perincian!

Anonymous said...

Majoriti fuqaha berpendapat, mencabut atau mencukur bulu kening sehingga kelihatan halus adalah diharamkan sama ada kepada lelaki atau wanita kerana perbuatan itu termasuk dalam istilah mengubah ciptaan Allah sebagaimana dijelaskan dalam hadis kedua.

-------------------------------------

Maknanya mencabut atau mencukur dengan tujuan menghaluskan bulu kening juga adalah haram (kecuali kalau dah lebat sangat - sepatutnya trim sahaja). Itu belum sampai ke tahap mencukur habis. Jadi pendapat bomoh siam tak boleh di terima ramai....

Bomo Siam said...

1:09,

'Ibn al-Athir berpendapat ia bermaksud wanita-wanita yang mencabut bulu-bulu yang terdapat pada kawasan muka dengan tidak menggunakan alat pencabut.Ibn Hajar pula berpendapat, ia bermaksud wanita yang mencabut bulu-bulu di muka dengan alat pencabut.Abu Daud pula berpendapat, ia bermaksud wanita yang mencabut bulu-bulu kening atau mencukurnya dengan pisau pencukur sehingga kelihatan halus.'

Jika hanya bersandarkan setakat ini, camna jika wanita itu ditumbuhi misai?

Anonymous said...

Nik aziz kata smbut maulid itu bid'ah..ulama' ahlus sunnah wal jamaah menyambut maulid..maka, nik aziz bukan ahlus sunnah wal jamaah..die wahabi..dn dlm videonya, dia mengutuk Nabi Allah Muhammad dgn menyamakan baginda dgn budak2 yg lain..sesungguhnya Nabi Allah itu ma'sum dn penyelamat ummat..

Dlm video nik aziz, die mengatakn ayat Quran itu ayat politik..maka telah kufur la nik aziz kerana telah menyamakn kalam Allah dgn sesuatu yg bahru..sesungguhnya, kalam Allah itu qadim sejak azali lg..

Dlm video nik aziz, die telah mempertikaikan hak milik syurga dn neraka samada makhluk punya atau Allah yg punya..nescaya Allah pencipta segalanya, maka kesemuanya hak Allah yg satu..

Dlm video nik aziz, die telah mengatakan Allah itu duduk di atas arsy..maka, telah kufur lg nik aziz kerana telah membrikan tempat pd Allah..dn telah menyamakn Allah dgn makhluk..hanya makhluk shj yg bertempat kerana tempat itu juga makhluk diciptakan Allah..sesungguhnya, Allah itu wujud tidak bertempat dn tidak terikat dgn masa..

Dn byk lg bukti2 video nik aziz yg menyalahi i'tiqad ahli sunnah wal jamaah..maka, die itu wahabi..

Sekarang ini, apakah tindakan ahli2 PAS yg lain? Adakah mereka tidak belajar tauhid? Tidak belajr sifat 20? Malah mereka seolah-olah redha dgn kesalahn nik aziz..adkah ini islam yg dibawa oleh PAS? Jika ini yg dibawa, maka mereka adalah puak2 wahabi dn ahli bid'ah..

Utk abby, begitu syg sekali kerana kau jahil agama kau sendiri..kau mengikut dn bertaqlid membabi buta..buta hati kau..

Anonymous said...

Nik aziz kata smbut maulid itu bid'ah..ulama' ahlus sunnah wal jamaah menyambut maulid..maka, nik aziz bukan ahlus sunnah wal jamaah..die wahabi..dn dlm videonya, dia mengutuk Nabi Allah Muhammad dgn menyamakan baginda dgn budak2 yg lain..sesungguhnya Nabi Allah itu ma'sum dn penyelamat ummat..

Dlm video nik aziz, die mengatakn ayat Quran itu ayat politik..maka telah kufur la nik aziz kerana telah menyamakn kalam Allah dgn sesuatu yg bahru..sesungguhnya, kalam Allah itu qadim sejak azali lg..

Dlm video nik aziz, die telah mempertikaikan hak milik syurga dn neraka samada makhluk punya atau Allah yg punya..nescaya Allah pencipta segalanya, maka kesemuanya hak Allah yg satu..

Dlm video nik aziz, die telah mengatakan Allah itu duduk di atas arsy..maka, telah kufur lg nik aziz kerana telah membrikan tempat pd Allah..dn telah menyamakn Allah dgn makhluk..hanya makhluk shj yg bertempat kerana tempat itu juga makhluk diciptakan Allah..sesungguhnya, Allah itu wujud tidak bertempat dn tidak terikat dgn masa..

Dn byk lg bukti2 video nik aziz yg menyalahi i'tiqad ahli sunnah wal jamaah..maka, die itu wahabi..

Sekarang ini, apakah tindakan ahli2 PAS yg lain? Adakah mereka tidak belajar tauhid? Tidak belajr sifat 20? Malah mereka seolah-olah redha dgn kesalahn nik aziz..adkah ini islam yg dibawa oleh PAS? Jika ini yg dibawa, maka mereka adalah puak2 wahabi dn ahli bid'ah..

Utk abby, begitu syg sekali kerana kau jahil agama kau sendiri..kau mengikut dn bertaqlid membabi buta..buta hati kau..

Bomo Siam said...

1:14,

Hg silap baca apa yg aku lampirkan....baca butui2!

Anonymous said...

korang berdiskusi seolah-olah teokrasi penuh akan direalisasikan.

korang perasan ke dapig kelang dah buka mulut...hudud? no way1

fikir-fikirkanlah.

JANGAN nanti anutan yang ditatang tumpah, yang di laung-laungkan kekal retoriknya.

Bomo Siam said...

1:16,

Dengan merujuk kepada Al-Sunnah pula, kita tidak akan menjumpai nas yang menjelaskan Rasulullah menyambut hari kelahiran baginda atau memerintahkan umatnya untuk menyambutnya. Tidak pula kita dapati ia disambut oleh para Khulafa’ Rasyidin atau sahabat-sahabat yang lain, tidak juga oleh para tabi’in mahupun tabi’ihim bi ihsan (generasi sesudahnya yang mengikut mereka dengan baik).

Dengan ini, amatlah jelas bagi mereka yang berakal bahawa sambutan maulid al-Rasul merupakan perkara yang tidak pernah dikenal pada masa awal Islam, sehingga dapat dikatakan secara pasti bahawa sambutan maulid al-Rasul ini adalah termasuk dalam perkara bid’ah. Di sini timbul satu persoalan bagi mereka yang membolehkan sambutan maulid al-Rasul ini atas niat ibadah atau taqarrub (mendekatkan diri) kepada Allah.

Apakah hukumnya? Sebenarnya hal inilah justeru yang dengan sendirinya menjadikan perkara ini sebagai bid’ah, kerana bid’ah itu bermaksud suatu perbuatan yang dilakukan seseorang dengan niat beribadah dan bertaqarrub kepada Allah tetapi tanpa didasari oleh dalil syara'.

Agar ibadah dikatakan benar dan sah, maka mestilah ada nas yang membenarkannya. Ibadah adalah termasuk di dalam persoalan yang bersifat tauqifiyyah (telah ditetapkan oleh Allah dan di ambil seadanya, tanpa boleh diubah, ditambah atau dikurangi). Kita tidak boleh melakukan ibadah, kecuali dengan cara (kaifiyat) yang telah ditunjukkan oleh Rasul kepada kita sahaja. Jika seseorang beribadah kepada Allah dengan caranya sendiri (tanpa ada nas), maka dia telah mengikut hawa nafsu dan akan tergolong ke dalam ahlu al-bid’ah. Na’uzubillah min zalik!

Segala jenis ibadah dan bentuk taqarrub illallah wajiblah dilakukan mengikut Rasulullah secara tauqifi (seadanya). Wallaualam!

Anonymous said...

Mengikut Mazhab Shafie , harus mencabut bulu lebihan yang tumbuh DI LUAR ALIS MATA dengan tidak berlebihan dan keterlaluan pada menghilangkannya .Begitu juga masalah janggut ,jambang dan bulu di bawah bibir bagi wanita .Bagi yang telah berkahwin ,perlu mendapat keizinan suami untuk berbuat demikian .

Sesungguhnya perkara ini tidak termasuk dalam makna menghilangkan dan menghaluskan alis mata yang di haramkan oleh syara’ .Ini kerana menipis dan membuang alis mata menunjukkan perbuatan melampau dan sikap kepura-puraan , sebaliknya ini tidak timbul dalam masalah menghilangkan bulu-bulu yang tumbuh di luar alis mata , seperti tumbuh di bawah bibir ,misai ,janggut dan jambang kerana ianya adalah untuk mengembalikan keadaan seorang wanita pada kejadian tabie dengan sifat kewanitaannya yang telah dijadikan Allah tanpa memiliki keadaan tersebut .Maka apabila tumbuhnya bulu di bahagian tersebut ,ianya terkeluar dari asal tabie kejadiannya , dan jika dihilangkan nya adalah diibaratkan menghilang kecacatan pada dirinya dan mengembalikan dirinya ke asal kejadiannya yang dijadikan Allah SWT

Anonymous said...

kalau isu lebih besar kena spin, apalah sangat kalau dalam isu bulu kenin...benang basah ditegakkan

Bomo Siam said...

1:23,

Kenapa UMNU sokong kenyataan DAP Klang itu?

Jika tak? Mana penafiannya?

PAS melalui TGNA dah putuskan tetap akan laksanakan hudud melalui pemerintahan Islam!

Anonymous said...

kenin dan kecantikan berpisah tiada. kecantikan pula berkait rapat dengan nafsu. makanya tidakkah meminda kenin untuk kecantikan juga mengikut nafsu?

Anonymous said...

janji kafir: "besok belum ayam karan berkokok, kilang arak akan tutup"

dalam kata lain janji tak ditepati adalah permainan mulut kafir aja

warisan tmk said...

Amat menarik...begitu banyak respons tentang komen twitter Abby Abadi...

Rata-rata menasihati Abby supaya mendalami ilmu-ilmu agama...bukan dari PAS...tetapi dari ustaz-ustaz yang tidak mengajar agama dari kacamata politik.

Kita semua boleh bersetuju...kita amat bersimpati dengan masalah rumah-tangga yang telah dilalui oleh Abby...dari kecewa dengan bekas suami, dia mungkin turut kecewa dengan pegangan politik bekas suaminya.

Kalau dilihat dari sudut psikology, apa yang dilakukan oleh Abby tidak lebih dari suatu PROTES terhadap bekas suaminya. Apatah lagi isteri baru suaminya agak GLAMOUR juga...jadi Abby perly mencari jalan untuk menandingi GLAMOUR isteri baru suaminya...walaupun dengan cara yang sudah tentu akan merosakkan terus reputasinya.

Kita turut hairan apabila PAS begitu 'seronok' bila beberapa artis menyertai perjuangannya yang telah menyeleweng dari perjuangan asalnya. Ini diperakui sendiri oleh cerdik-pandai yang telah meninggalkan PAS seperti Zulkifli Nordin dan Dr Hassan Ali.

Siapakah Abby berbanding dengan Zulkifli Nordin dan Dr Hassan Ali.

Kita tunggu dan lihat sejauh mana Abby boleh bertahan diarak ke sana ke mari. Sekarang dia macam kanak-kanak mendapat permainan baru yang amat mengasyikkan....yang akan dicampak sedikit masa lagi bila seronok telah bertukar BOSAN.

Anonymous said...

Bomoh siam..utk isu maulid itu kau jwb..isu yg lain tu cm ne? Sedangkan jawapan kau tu jawapan wahabi..salahuddin al ayubi turut menyambut maulid..yg dikatakan bid'ah itu adlah bid'ah hasanah..maka, tidak jatuh kapir pn klu smbut..malah ada fadhilatnya..berselawat ke ats nabi ketika menyambut maulid..adakah itu satu perkara yg xbaik?

Bomo Siam said...

1:38,

Barangkali dari segi kejujuran, aku kira Abby melebihi dari politician yg berdua itu...!

Anonymous said...

bukan saja teokrasi kekal status retoriknya, malah lebih dari itu kenyataan dapic kelang, adalah deklarasi: "hak hak aku, hak kamu tunggu green light dululah"

Bomo Siam said...

1:40,

Ya...barangkali juga tu

Bid’ah itu bermaksud suatu perbuatan yang dilakukan seseorang dengan niat beribadah(baik) dan bertaqarrub kepada Allah tetapi tanpa didasari oleh dalil syara'.

Itu persoalannya!

Buleh sdr lanjutkannya?

Anonymous said...

kejujuran politikawanis setahun jagung boleh di baca?

apa punya spin daa!!!

Bomo Siam said...

1:40,

Jika TGNA dikatakan wahabi, kerana apa?

Najib pulak dikatakan ahli sunnah? Mana mai pulak ni...?

Bomo Siam said...

1:49,

warisan tmk 1:38, ada tanya....Siapakah Abby berbanding dengan Zulkifli Nordin dan Dr Hassan Ali?

Aku jawab!

Itu saja!

Anonymous said...

apa pulak coretan kak mala berhubung isu ini?

1. cemar?

2. thumb up?

3. thumb down?

Anonymous said...

kenapa nak tunggu UMNU tumbang baru nak berkarya?

apakah UMNU anti-karya?

Bomo Siam said...

Abby dah join PAS (tutup orat)!

Losmah...bila laie...???

Mmuuaahhhahahaha...!!!

Assalamualaikum...!!!

Bomo Siam said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

mungkinkah sudah ada janji untuk ambil sepolan-sepolan untuk berlakon selepas ini?

harap-harap bukan janji kafir sudahlah...kik kik

Anonymous said...

kalau tak dak kenin, bukankah nampak manis kalau tutup kenin itu?

Anonymous said...

kalau zunar terasa, inikan pulak parti yang disertai. namun, nak buat cam ne...telan ajelah

Anonymous said...

Siapa kata tanpa dalil? Jika kau tidak ketahui, maka jgn sekali mengatakan tak ada..dlm solat, kita berselawat keatas nabi muhammad dn nabi ibrahim dlm bacaan tashud akhir..malah termasuk dlm sunat ab'at..jika ditinggalkn perlu sujud sahwi..

Ini dalilnya bomoh siam;

Tersebut dlm kitab Aqidah Ahlus Sunnah Wal Jamaah m/s 61.

Bid'ah secara etimologi adalah segala hal yg diadakan tanpa ada contoh sebelumnya. Adapun dlm tinjauan syara', bid'ah terbahagi kpd dua. Bid'ah huda (baik), bid'ah dlalalah (sesat).

Allah ta'ala berfirman:

"... dan mereka mengada-adakan rahbaniyyah padahal kami tidak mewajibkannya kepada mereka tetapi ( mereka sendirilah yg mengada-adakannya) untk mencari keredhaan Allah" (Q.S al Hadid: 27)

Allah memuji para pengikut Nabi Isa as yg muslim dn melakukan rahbaniyyah (menjauhkn diri dari hal-hal yg mendatangkn kesenangan nafsu, supaya bisa berkosentrasi penuh dlm melakukan ibadah), padahal hal itu tidak diwajibkan ke atas mereka. Hal itu mereka lakukan semata-mata utk mencari keredhaan Allah.

Dlm hadith disebutkan:

"Barangsiapa yg nerintis (memulai) dlm islam perbuatan yg baik, maka ia mendapatkn pahalanya dn pahala org2 setelahnya yg melakukan perbuatan baik tersebut" (H.R. Muslim)

Para shabat Nabi dn generasi muslim setelahnya banyak melakukan hal-hal yg baru yg baik dlm agama (yg tidak pernah dilakukan oleh Rasulullah), dn umat islam menerima hal itu dn tidak ada yg mengingkarinya. Seperti membangun mihrab ( tmpt imam di masjid), adzan kedua ukt solat jumaat, pemberian titik pada mushhaf (al-Quran) dn peringatkn MAULID NABI.

Ini dalilnya bomoh!! Kau jwb skrg..

Anonymous said...

kah kah kah

umnu tumbang baru nak berkarya?

kah kah kah

kalau 50 tahun lagi umnu tak tumbang cam ne???

kah kah kah

Anonymous said...

Mana bomoh siam. Dah mintak dalil. Telah diberi dalil. Hilang pulak? Dasar wahabi..

DR Ticus said...

Bodoh dan Bebal tu je aku nak ckp kat pengikut ajaran PASPISPUS ni


www.heyticus.blogspot.com

AntiPr said...

PELIK bila satu PARTI tu mengaku diorg je lah yg paling ISLAM... cuma ALLAH jer yg TAU siapa PENGHUNI SYURGA DAN PENGHUNI NERAKA NYA...berani jawab dlm kubur la ...tak payah nak agungkan idola sendiri..tak guna ISLAM hanya luaran jer.. DALAMAN busuk dan mgalahkan perangai SYAITAN.. FIKIRLAH sendiri !!!

Anonymous said...

BIOL PUNYA ARTIS.
YANG TAK MASUK PAS TU KIRA MASUK MURAKA KE BAHALOL ?

GAP KEMBALI said...

cuba korang tanya aby sarip dol ni.

dalam kes kalimah ALLAH, dia nak sokong 'ALLAH' yang mana satu ?

GAP KEMBALI said...

sejak bila jemaah pas ni boleh jadi saksi islamnya orang itu di akhirat ?

surah mana aby pakai ?
hadis mana aby jumpa ?

Anonymous said...

aduuhhh mana boleh habis bab khatam nih... tak bes laaa...

bomo biol tu sentap tau tak tak terjawab bab2 khatam nihhh....
dey bomo, jawab la serba sikit pasal khatam2 tu... jgn sentap plak...

typical PAs btui la...

Anonymous said...

Bomoh sial tu bukan setakat bodoh sombong je tetapi dah terlebih PASik....

Anonymous said...

BomoSiam dah bangun ker?
Bualan Ramadan apa faedahnya bahas bab bulu?, tak ada kerja lain yang lebih baik dan lebih munafaat kepada orang islam.

BomoSiam nampak sangat minat dengan artis yang dah berkampong dalam khemah Pas yer, apa nak bengong, mereka dengan adegan mereka, muslim dengan amalan nya sendiri.

.....sangat banyak perkara asas hukum dibincang sepanjang zaman....
hanya muslim yang resional bolih menerima keadaan ini adalah fitrah manusia, sedang anak dan bini Nabi NUH sendiripon tidak taat kepadanya dan menyekutukan Allah, engkau sapalah BomoSiam?

isu POPULAR: Hudud,Membaca Yassin, Sambutan Maulidur Rasul, Bacaan Qunud, Sambutan Hari Raya, Talkin diatas kubur, Tahlil Arwah dan banyakkkk lagi dimainkan oleh penyeleweng yang niatnya semata-mata hendak merosakan kemuliaan itu sendiri. AJARAN ISLAM DAN SUNAH-SUNAH RASUL ADALAH SEMULIA amalan dan ibadah.

Sikit nak tambah, trand sekarang sambutan kelahiran biasa dilakukan asalkan bersederhana. hendak memuliakan RASUL dengan selawat kan amalan baik, Pork najis mimang tak suka diikuti penganutnya, kerana digambarkan kerja sia-sia bisikan syaitan ke telinganya. OK Pork najis kesanasini naik kapal terbang, dalam quraan tak sebut kapal terbang buatan orang kafir kita bolih guna, kot-kot ada hadis baru yang bolih jelaskan lagi.

Anonymous said...

Apa untung nya you all bergaduh kat sini ha...

Islam sesama islam nak bergaduh!!!

Kembali kepada Islam sebenar...

Musuh islam kita yg nyata sekarang ialah DAP & PKR..

Marilah kita semua orag Islam bersatu dan bekerjasama (UMNO, PAS dan org Islam dalam PKR)...

Allahu akbar!!!

Anonymous said...

Nasihat saya kepada Abby,

Nak join PAS, itu hak dia...tapi jgn perlekeh org... Jaga mulut agar org tak kecil hati... Ikhlas dan jgn menunjuk nunjuk seolah aku org yg baik....

Yg membezakan kita disisi allah ialah iman dan takwa bukannya parti.

Jaga mulut, nescaya anda akan selamat...Org beriman, lagi berilmu dan bertakwa, lagi tawadduk dan sentiasa beraklhak mulia

sekian untuk renungan bersama!!

Anonymous said...

Sepatutnya PAS bekerjasama dgn UMNO kalau nak lebih memperkasakan Islam di malaysia...

Bukannya bekerjasama dgn DAP dan PKR..

DAP dah terang terang menolak negara islam dan hudud...

MCA memang tolak hudud dan negara islam tapi yg dia tolak ialah hudud PAS dan negara islam PAS

PKR tak payah cakap. Dari ketua sampai ahli semuanya org tak bermoral, penyokong LGBT, penyokong pleurisma, ketua dia bapak rasuah, byk lagi...Ini Parti Kencing rakyat yg merosakkan!!!

Kepada PAS, insaflah dan musahabah diri..Kembali kepada Islam sebenar.

Kerajaan sekarang, diterajui oleh org islam (UMNO). Pakatan rakyat, tak pasti siapa yg dominan. DAP kata dia abang, PAS kata dia dominan, PKR kata akau ketua...

PAS jgn syok sendiri...Terimalah hakikat yg PAS bukan parti dominan sekadar parti pinggiran. DAP pun tak suka pada PAS...

Kenapa EXCO agama di selangor, org PKR yg pegang??? Tak caya pada PAS ke??

Kepada PAS, fikir fikirkan lah!!!

Anonymous said...

BUMU SUNDALSIAM ADALAH ANAK HARAM YANG HANYA PANDAI MEMBERI KONEN YANG HAPRAK DAN PANDAI MENFITNAH.

MEMPUNYAI HATI YANG SANGAT BUSUK DAN BERTUJUAN MEMECAH BELAH BANGSA DAN NEGARA.

PENGUAT KUASA WAJIB AMBIL TINDAKAN TERHADAP BINATANG INI.

Anonymous said...

perubahan ke arah kebaikan, alhamdulillah..Tapi bukan PAS yang menentukan syurga @ neraka! Tapi iman dan takwa! setiap manusia yg mengucapkan kalimah syahadah pasti masuk syurga..... yg ada dosa tu kenalah tanggung dulu seksaan yg maha dahsyat!!! (jgn sama kn dgn seksaan dunia )...Oleh itu jgnlah mendabik dada bahawa masuk PAS sahaja akan masuk syurga .... Allah murka dengan mereka yang takabbur...

Anonymous said...

aku tak nak respon komen2 korang smua aku cuma nak respon kepada Abby sahaja.

Habis ..pejuang2 syahid kat palestin dan lain2 negara islam yang bergolak selama ini akan memerlukan saksi dalam perjuangan lah kan.

Kesian, aku bersyukur dengan perubahan yang Abby lalui tapi bila dia berkata pada perkara yang dia sendiri tidak arif.. maka inilah jadinya..

Anonymous said...

Tegur dgn cara yg paling sopan.

Anonymous said...

2 bulan lepas, satu ceramah PAS ada dkt rumah saya. Nak taknak terpaksalah tahan telinga..Terkejut berok saya bila tiba giliran Bob Lukman menyampaikan ceramah.."diperlisakan al-ustaz Bob Lukman unt menyampaikan ceramah seterusnya" Aikk, Bob Lukman dh dpt taraf "ustaz"???

Begitulah nanti dgn si Aby Abadi ni. Tak payah tunggu lama, kita boleh lihat lepas raya nanti mesti si Aby mabuk ni akan naik pentas ceramah PAS dgn panggillan "Ustazah Abby Abadi".

Kesian. Memalukan kaum janda seperti saya

aloya said...

aku malas nak kata apa2 pada Abby Abadi ni, kita tengok ja sampai mana dia boleh tahan..

Kelmarin kontrak dia sebagai Duta tudung dah kena terminate..

Kesian pun ada, bang Zul Arifin moh ler masuk UMNO!!


kuah kuah kuah

Anonymous said...

yang aku dgr ustz mangajo bahawa umat nabi muhammad akan jd saksi ats dakwah yg dilakukan oleh nabi2 terdahulu..
bila ditanya oleh umat terdahulu pertikai cammane boleh jd saksi sbb korang xlahir lagi.. maka umat muhammad akan jawab, kami baca dlm quran.. ada kisah dakwah nabi2 terdahulu.. quran adlh kalamullah.. pasti benar..
xde pulak ustaz tu kata ahli PAS yg akan jd saksi..

kesimpulannya:
Joint PAS anda SESAT!

Anonymous said...

PAS - Memang sesat lagi menyesatkan....... salah satu manusia yang sesat tu ialah bumuh siam...

Anonymous said...

TUTP ORAT?

AURAT SUARA TETAP TERBUKA JE TU..

Anonymous said...

Bomo dr tadi dok asik backing Abby aje..apa kau pon nak test drive Abby jugak ke bomo?? Kau usap kepala Takiyudin sblm nak usha bro.

ProudMalaysian said...

ada manusia, bila melakukan kebaikan, hatinya terasa kecil dan betul2 merendah diri dgn Yang Maha Kuasa...

ada manusia, bila melakukan kebaikan, hatinya berbunga, bangga kerana dah berbakti, lantas syaitan durjana membisikkan di telinga bahawa manusia lain semuanya salah dan ilmu pada dirinya dah cukup hebat berbanding manusia lain...

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 216   Newer› Newest»