Thursday, January 17, 2013

ISU IC DAN RCI : TUN M PULANG PAKU BUAH KERAS !



Tun Dr Mahathir Mohamad nampak relaks sahaja berdepan dengan gembar gembur pembangkang yang melabel beliau adalah pengkhianat kerana meluluskan kerakyatan kepada pendatang asing di Sabah semasa era pentabirannya dulu.
Bekas Perdana Menteri itu tanpa apologetik mengakui peranan kerajaan pimpinannya dulu tetapi menegaskan semua kelulusan berhubung pemberian kerakyatan tersebut dibuat berdasarkan peruntukan undang-undang.
Dalam sidang media selepas wacana di Karang Kraf Shah Alam pada petang Khamis, Dr Mahathir berkata pembangkang boleh tuduh beliau apa saja termasuk pengkhianat tetapi semua yang dilakukan berdasarkan undang-undang.
"itu tak jadi masalah kerana dituduh (pengkhianat) oleh ramai orang. Tapi ada juga yang puji,"ujar beliau.
Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai dakwaan bekas Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Sabah, Ramli Kamarudin bahawa kerajaan pada ketika itu terlibat memberikan kad pengenalan kepada pendatang asing (beragama Islam) di Sabah.
Ramli ketika menjadi saksi kepada Suruhanjaya Diraja (RCI) berkenaan pendatang asing di Sabah mendakwa menerima arahan daripada bekas Timbalan Menteri Dalam Negeri, Tan Sri Megat Junid Megat Ayub agar mengeluarkan resit bagi membenarkan pendatang asing di Sabah mengundi pada pilihan raya negeri itu pada 1994.
Menurut Dr Mahathir, Malaysia sentiasa menerima orang asing untuk menjadi warga negara sekiranya mereka memenuhi syarat-syarat tertentu.
"Ramai yang ada di Sabah, mereka berada di situ bukan satu dua hari, satu dua tahun... ada 20, 30 tahun. Mereka ini bercakap dalam bahasa Melayu. Mereka berhak untuk menjadi rakyat. Yang menjadi masalah ialah ialah ada orang yang tidak senang kalau mereka jadi rakyat."
"Orang ini sebelum kita merdeka pun, mereka berulang alik daripada selatan Filipina ke Sabah kerana mereka tidak terima sempadan yang digaris oleh penjajah.
"Seperti juga di Sumatera dan Semenanjung. Kita terima sesiapa yang ada di sini sebagai rakyat, kenapa kita nak tolak mereka?
Kalau mereka lakukan jenayah, mereka terdedah kepada undang-undang kita juga. Tetapi mereka diperlukan oleh Sabah."
Walau diasak bertalu-talu oleh wartawan, Dr Mahathir relaks jawab satu persatu persoalan yang dilontarkan.
Bahkan di satu peringkat, beliau memulangkan 'paku buah keras' kepada soalan seorang wartawan pro pembangkang yang mempersoalkan kenapa beliau beri kerakyatan kepada pendatang Islam warga asing di Sabah.
"Tunku Abdul Rahman lebih teruk dari saya, dia bagi kerakyatan kepada satu juta orang dahulu tanpa pemeriksaan teliti. Saya tidak nafikan pembabitan saya (di Sabah) tapi Tunku beri satu juta kerakyatan di Semenanjung selepas merdeka tiada siapa pertikai..."katanya.
Ditanya mengenai dakwaan bahawa kerajaan pimpinannya sengaja memberikan status kerakyatan kepada pendatang asing sebelum pilihan raya Sabah pada 1994 agar kumpulan berkenaan mengundi menyokong kerajaan, Dr Mahathir berkata ia mungkin berlaku secara kebetulan.
"Ia mungkin dilakukan sebelum pilihan raya negeri, tapi ia sama ada secara tak sengaja atau dirancang...saya tak pasti.
"Tapi ia dibuat berdasarkan peruntukan undang-undang. Jika ia berlaku sebelum pilihan raya (negeri), ia tak bermakna bertentangan dengan undang-undang," katanya.
Berhubung sama pemberian status warga negara kepada pendatang asing di Sabah merupakan alasan politik agar UMNO dan Barisan Nasional (BN) terus berkuasa di negeri itu, Dr Mahathir berkata: "Tidak...ini adalah hak mereka (mendapat kerakyatan bagi yang layak).
"Bila mereka menjadi warga negara, sama ada mereka sokong Umno, BN atau siapa sahaja, itu hak mereka.
"Ia adalah fakta bahawa bukan semua mereka menjadi penyokong BN," katanya.
Beliau bahkan turut mengatakan kesediaannya untuk menjadi saksi kepada Suruhanjaya Diraja tersebut jika keterangan beliau diperlukan.
"Jika mereka minta saya hadir, saya akan pergi"ujarnya.
Sebelum itu, Dr Mahathir yang berucap di dalam program Bicara Minda Tun Dr Mahathir Mohamad anjuran akhbar Sinar Harian berkata masyarakat Islam perlu beranimenegakkan pendirian mengenai penggunaan kalimah Allah mengikut hujah dan pengetahuan yang luas, bukan hanya bersandarkan emosi dan kepentingan politik semata-mata.
Walaupun menerima pandangan penggunaan kalimah Allah yang digunakan dalam kitab Bible oleh penduduk Sabah dan Sarawak, namun beliau bertegas ia tidak boleh digunakan sewenangnya.
"Kalaua ada pihak lain nak gunakan nama itu apa tujuan mereka selain daripada untuk menipu pemikiran supaya orang itu anggap agama ini (Islam) sama dengan agama lain.
"Unsur penipuan itu tetap ada sebab tu tak boleh terima penggunaan nama Allah...tapi yg kita tahu kita tak bersetuju," katanya.
Menurutnya kerajaan kini dilihat agak bimbang kalau bertindak salah dalam menentukan isu demokrasi, mereka mungkin akan kalah lebih teruk dan hilang kuasa.
"Ini soal kuat dan lemah...Bila kita kuat orang tak berani cabar kita,bila kita kuat kita ada autoriti (dan) majoriti sokong kita .
"Tapi kerana kurang bijak mungkin kita sengaja melemahkan diri kita (dan) terpengaruh dengan pendapat orang nak liberal nak supaya dipuji baik," katanya.
Katanya, situasi ini jelas dilihat semasa PRU tahun 2008 apabila ramai penyokong BN yang kecewa kerana berasa kurang yakin dengan kepimpinan yang ada.
"Kita membuka secara luas peluang untuk orang hentam kita dan kita bertindak menyambut hentaman dan kecaman orang dengan kita undur diri.
"Oleh itu penyokong kita berasa kecewa (tahun) 2008 mereka tak sokong lagi kerana kurang yakin dengan kepimpinan yg ada...ianya menjadi lemah," katanya.
Bekas Ketua Pengarang Kumpulan NSTP Tan Sri Abdullah Ahmad menjadi moderator majlis tersebut yang dihadiri lebih 500 tetamu jemputan.-17/1/2013- OLEH HELME HANAFI AGENDADAILY

453 comments:

«Oldest   ‹Older   401 – 453 of 453
Anonymous said...

Komando Melayu yang bodoh lagi banggang. Kau ni memanag otak sekular..sikit pembangunan. Apa nak diherankan yang BN majukan Malaysia selama ini. Memang betullah kerana BN lah yang memerintah Malaysia ni selama 55 tahu. Yang kau nak bandingkan PR kerana tak bangunkan negara apa hal pulak. Sampai bila orang yang bodoh saja BN baik. Tapi adakah PR pernah memerintah Malaysia. Jangan nak bandingkan pisang dengan durian pula. Namanya pun lain, apatah lagi isinya lagilah tak serupa. Ini lah kalau belajar setakat darjah 3 zaman dulu inilah otaknya.

January 18, 2013 at 9:49 PM
-------------------------
PR PERINTAH 4 NGR PON DAH HURUHARA...2 NGR YG TERMAJU DI MALAYSIA + 2 NGR YG MUNDUR...

LIHAT APA JADI DI SELANGOR...UMPAMA ANAK DARA KENE ROGOL,,, UMPAMA LANUN MENYELONGKAR KAPAL...SGL ASET RAKYAT DIGADAI,YG MAJU N PESAT BERKEMBANG HNYLA PUSAT KEGIATAN MAKSIAT DAN KEMUNGKARAN...MANA JANJI PAS UTK MEROBOHKN KILANG ARAK..MANA JANJI PAS UTK MENG'ISLAMKAN' PENTADBIRAN...MAKIN SESAT ADALA...

KAT PULAU SANA , ORG MELAYU N INDIA KIAN TERHAKIS KEDUDUKANNYA..DAH JADI MCM SPORK 2..SMPKAN TANAH TAPAK MASJID PON KHALIFAH XSUNAT BOLE JUAL..AZAN PON DAH XLEH KUAT.. MAULUD NABI PON DI HALANG PERARAKAN...PENGANUT PAS TTP BERTAKE BEER..

Anonymous said...

kalu dh buat keje senyap2 kat rumah org...masa dkt2 nk p/raya plak tu..lupa kan lah cerita sejarah kau atau cerita2 nk tegakkan Islam konon...
.....................................................

Senyap-senyap? Berapa ramai kakitangan JPN yg bekerja utk menguruskan masalah ini?

Dan satu lagi amat malang bg calon yg mahu bertanding dikawasan tersebut, tetapi gagal memahami permasalahan org yg tidak diiktiraf warganegaranya yg menetap dikawasan tersebut. Jika pembangkang yg lebih awal turun padang mengenalpasti dan membantu mereka mendapatkan taraf kewarganegaraan, maka sokongan mereka pasti akan terarah kpd pembangkang.

Tetapi disebabkan pembangkang yg lebih suka berdemo, berceramah dan berhimpun maka peluang mendekati dan membantu kumpulan yg tiada warganegara ini tertutup.

Anonymous said...

Anonymous said...

Komando Melayu yang bodoh lagi banggang. Kau ni memanag otak sekular..sikit pembangunan. Apa nak diherankan yang BN majukan Malaysia selama ini. Memang betullah kerana BN lah yang memerintah Malaysia ni selama 55 tahu. Yang kau nak bandingkan PR kerana tak bangunkan negara apa hal pulak. Sampai bila orang yang bodoh saja BN baik. Tapi adakah PR pernah memerintah Malaysia. Jangan nak bandingkan pisang dengan durian pula. Namanya pun lain, apatah lagi isinya lagilah tak serupa. Ini lah kalau belajar setakat darjah 3 zaman dulu inilah otaknya.

January 18, 2013 at 9:49 PM
______________________
Lain kali jangan lupa simpan otak tu kat dalam kepala. Kan PR dah memerintah 4 negeri. Seharusnya mereka memberikan contoh terlebih dahulu bukan. Ni belum lagi memerintah negara dah macam2 serba tak kena. Isu demi isu tak dapat nak ditangani dengan segera. Kalu dah check mate, ayat standard mentaliti PR ini semua salah UMNO.
Aku dah bosan, ayat camni, camner orang2 dalm PR boleh terima alasan sebegini rupa. Lama kelamaan seolah-olah itulah jawapan paling bijak yang boleh dicari. Ko kena fikir ni apa aku cakapkan.
"Apa nak diherankan yang BN majukan Malaysia selama ini. Memang betullah kerana BN lah yang memerintah Malaysia ni selama 55 tahu" nilah kataorang tak reti nak bersyukur. Ko nak kena dapat title UNGRATEFULL BASTARD, dasar anak haram yang teka reti nak bersyukur. Kenapa tak bersama2 BN mencurah bakti dan jasa kepada negara. Kalau dok asyik kesalahan sampai bila nak kehadapan bro. Ko nak cuba hancurkan semua ni hanya bersandarkan emosi dan omong2 kosong? Salahkah kalu bersama BN tuk memajukan negara? Aku nak tanya ko ni, kalu kita mundur lak apa pulak ko punya alasan? Jangan pulak ko buat jawapan Bodoh ni iaitu UMNO.

Anonymous said...

UDahlah banyak cakap penyokong UMNO-BEE-END, puak kamu kena ingat apa yang telah dilakukan oleh pemimpin kamu dulu, kini dan selamanya; Cuba tengok dan lihat:

1)Jual Singapura kepada Cina.
2)Jual Genting Highland kepada Cina
3)Pulau Batu Puteh bagi kat Singapura
4)Tulisan Jawi yang merupakan tulisan orang Melayu(bahasa ibunda) dihapuskan
5) Raja/Sultan Melayu dikurangkan kuasa.
6)Menghina Hudud/Hukum Allah
7)Bagi Kad Pengenalan kepada pendatang asing di Sabah.
8)Pakai tudung kerana untuk lindungi pasir di negara Arab.
9)Nabi berjanggut kerana tidak ada gilette(pemimpin kamu yang kata)
10)Biasiswa digantikan dengan PTPTN sedangkan jelas disebut dalam Perlembagaan Melayu/Bumiputera hendaklah diberi biasiswa
11)Royalti minyak Kelantan dan Terengganu kamu rampas dan dijadikan wang ehsan. Terengganu dulu semasa BN perintah dibayar royalti 5%, bila Haji Hadi perintah(PAS) pada tahun 1999-2004) bagi wang ehsan dan sampai sekarang walaupun BN perintah Terengganu semula masih diberi wang ehsan. Undang-undang mana kamu pakai?
12)Ceramah PR kamu ganggu, ulang balaik seperti zaman Pemuda Tahan Lasak UMNO tahun 1960-an dulu.
13)Ulamak mempertahnkan hukum Allah dipecat, artis minum arak kamu lepaskan(mangsa Allahyarham Ishak Baharom)
13)Undang-undang ikut suka kamu dengan memecat Tun Salleh Abas selaku Ketua Hakim Negara.
14)UMNO pelopor pecah belahnya orang Melayu....wujudnya Parti Negara, Parti Kemerdekaan Malaya, PAS, PKR, Hamim, Berjasa dan Semangat 46.

Hari ini korang semua nak slahkan PR/Pembangkang 100%. Sila semak balik dlam buku sejarah dan sebarang artikel dalam Arkib Negara Malaysia serta laporan akhbar sejak dulu,kini dan selamanya. Buka otak buka minda. Dulu bukan main nafi dan fitnah pembangkang menuduh bagi IC kepada pendatang di Sabah. Dengan kuasa Allah yang Maha Agung akhirnya rahsia tu pecah dengan sendiri. Apa lagi yang kamu nak lindungi lagi. PRU13 dah dekat, kamu tengoklah nanti dengan izin Allah, kerajaan memerintah akan bertukar. Politik matang dan berjiwa rakyat akan menjelma. Ingatlah...kuasa rakyat kuasa keramat.Allahuakbar.

Anonymous said...

Jangan nak bandingkan pisang dengan durian pula. Namanya pun lain, apatah lagi isinya lagilah tak serupa. Ini lah kalau belajar setakat darjah 3 zaman dulu inilah otaknya.
...........................................................

Yg tuan bandingkan Malaysia dgn Brazil, Cuba, Finland, Kanada dan byk lagi negara dlm isu pendidikan percuma itu, bukankah sama shj dgn org yg belajar setakat darjah 3 zaman dulu juga?

Anonymous said...

UDahlah banyak cakap penyokong UMNO-BEE-END, puak kamu kena ingat apa yang telah dilakukan oleh pemimpin kamu dulu, kini dan selamanya; Cuba tengok dan lihat:
.........................................................

Mudah shj jika mahu copy and paste dr mana-mana blog. Tetapi bila diminta penjelasan secara terperinci akan semua dakwaan tuan adalah jauh lebih sukar. Dalam byk2 dakwaan tuan sy hanya mohon tuan jelaskan dgn terperinci dakwaan no 1, iaitu jual Singapore kpd Cina. Mungkin tuan boleh jelaskan kpd sy yg hanya belajar setakat darjah 3 ni.

Anonymous said...

Isu yg paling bnyk pengomen....,,stakt la ni 405 hit wowww.
Gelombang kick.....kasi kick sama PR madapuck.

Anonymous said...

Kalau PR berdemo kamu marah, tapi kalau PR ajak berwacana kamu awalnya bukan main berkobar-kobar. Lepas tu terberak dalam seluar. Pelbagai alasan kamu gunakan untuk mengelak supaya debat/wacana tak jedi. Kamu ingat tak dulu pasal Amanat Haji Hadi, kamu buat olok-olok sama kamu dah kalah. Pastu tak jadi.Inilah UMNO. Kamu sedap hentam pemimpin PR semahu-mahunya sehingga berbulan-bulan, sedapnya. Tapi kamu tak pula beri pemimpin PR jawab apa yang kamu tuduh. Sedangkan RTM dan media lain tu milik duit rakyat. Bukannya hak mak bapak kamu. Kalau main politik bersih apa salahnya kita berhujah secara live di TV biar rakyat nilai baru demokrasi namanya. Ini tidak...awal-awal lagi dah pondan takut dengan hujah. Nampak sangat kamu timbulkan isu yang kamu sendiri tidak tahu. Kalau betul dan yakin kamu sebelah pihak yang benar...ok kita debat aje. Ni penakut..takut rakyat nilai parti kamu tu tak berintegriti dan tiada fakta. Maka integriti parti kamu akan kecundang. Dengan secara tidak langsung undi rakyat kepada parti kesayangan kamu akan merosot. Tak dapatlah nak kedarah hasil mahsul negara semahu-mahunya. Wahai penyokong UMNO...kalau nak debat dalam talian ni pun boleh. Kalau kamu cerdik dan berhemah, jangan gunakan bahasa orang yang tidak bertamadun.Malulah sikit pada kambing.

Anonymous said...

Refresh.....

Tidak beberapa lama dulu kerajaan telah mebuat cadangan untuk mengambil sample DNA ke atas semua rakyat Malaysia.Disimpan utk rujukan.

Namun cadangan ini di tentang oleh pembangkang dgn alasan yng remeh sehingga adakalanya tak masuk akal.

Dalam situasi sekarang sebenarya bagus utk pembangkang menggunakn rujukan DNA berkaitan pendatang tanpa izin yng dikatakn mendapat IC secara mudah yng di berikan oleh kerajaan BN untuk mendapatkn undi.

Dalam kontek negara modern adalah sesuatu yng muyskil bilamana idea yng baik di tentang.
Mungkin akn ada suatu persoaln yng tidak dapat di jawab,adakah ramai rakyat Malaysia mempunyai DNA yng tida sepadan dgn keluarga mereka tetapi telah mendapat hak untuk mengundi?

anon 9:41

Sekali anda pergi ke Semporna Sabah.Dari Semporna anda boleh usahakn untuk ke pulau2 yng didiami bajau laut.Berjalanlah untuk memahami sesuatu keadaan.Jgn hanya berimigiasi.Saya cadangkn anda ke pulau Sibuan.
Masyarakat di sini di istilahkn sebagai invisible people tak punya negara ttp mereka telah hidup beratus tahun sebagai nomad di daerah antara Philipina dan Mslaysia daerah yng mereka diami sekarang!Pendapatan mereka hanya rm60-rm100 sebulan.Tidak bersekolah.Sentiasa dalam ketakutan krn mereka tidak tahu siapa mereka!

Saya mahu dengar cadangan terbaik dari anda apa yng dapat di lakukn ke atas masyarakat ini? Hapuskan?

4:29 pm cara anda berfikir lebih bodoh dari orang bajau laut yng tidak pernah menjejakan kaki kesekolah!



survival man.

Anonymous said...

Kalau PR berdemo kamu marah, tapi kalau PR ajak berwacana kamu awalnya bukan main berkobar-kobar. Lepas tu terberak dalam seluar.
.......................................................

Bukankah dlm cadangan muzakarah antara ILMU dgn PAS TG Nik Aziz awal-awal sudah letakkan syarat. Dan bila ILMU mahu berjumpa dgn TG Nik Aziz utk bincang soal hudud kalau tak salah (betulkan jika silap, alasan TG ialah dia tidak kenal Ust. Fathul Bari dan Ust. Fathul Bari juga tidak kenal dia.

Anonymous said...

Kawan aku lelaki Kawen dgn perempuan Indonesia.....dh 15 tahun Kawen sampai skrg baru dpt taraf wargenegara Negara Malaysia...tambah pulak Kwan aku tu totok PAs...... Mesti dia suruh wife dia sokong PAS walaupun kerajaan yg bagi taraf wargenegara Negara.....

Anonymous said...


1)Jual Singapura kepada Cina.
Ni ko kena tanya juga kat DAP parti serpihan PAP. Cuba ko bayangkan kalu betul2 DAP yg memerintah negara, takke lagi senang Malaysia ni kena jual kat China. Orang dalam DAP lah yang merosakkan negara sebenarnya.

Anonymous said...

Sedangkan RTM dan media lain tu milik duit rakyat. Bukannya hak mak bapak kamu. Kalau main politik bersih apa salahnya kita berhujah secara live di TV...
......................................................

Yg diminta ialah tarik balik amanat, bukan beri penjelasan. Seolah-olah keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan yg dianggotai oleh ramai ulama' itu yg salah.

Anonymous said...

Kena masuk TV dulu ke baru boleh bagi penjelasan?? Ini jak jawapan yang ko boleh bagi? Cuba ko hadap komputer tu, ko rasa apa manfaat komputer tu? Harakah mana kau mau simpan? Roketkini? Malaysia KINI? Tak cukup lai ke ceramah siang malam yang dibuat PR?

Anonymous said...

PR perintah 4 negeri, BN perintah Persekutuan yang mengandungi 14 buah negeri//wilayah. Sumber kewangan Kerajaan Pusat lebih besar berbanding sumber kewangan kerajaan Negeri. Apa nak bandingkannya pula darii segi itu. Tempoh pemerintahan BN 55 tahun, PR memerintah negeri 4 tahun tentulah BN yang bayak buat pembangunan. Saya kira perbandingan and ini tak masuk akal dan tidak adil. Umpama main bola BN 11 pemain, PR 6 pemain, pengadil pula berat sebelah, selama-lamanya BN akan menang, PR selama-lamanya akan kalah. Kita sama-sama bagi pendapat dengan akal yang waras selaku anak muda pewaris negara.ok!

Anonymous said...

Aku bukan kaki copy and paste bro. Silap orangla.

Anonymous said...

Umpama main bola BN 11 pemain, PR 6 pemain, pengadil pula berat sebelah, selama-lamanya BN akan menang, PR selama-lamanya akan kalah. Kita sama-sama bagi pendapat dengan akal yang waras selaku anak muda pewaris negara.ok!

January 18, 2013 at 10:40 PM
_____________________________
Okaylah,..sebelum nak buat company besar, mesti nak buat company kecil dulukan. Pengurusan negeri yang cekap mampu menjana ekonomi yang mapan. 4 negeri yang diperintah PR kalau bergabung ekonomi apa hasilnya? Macam beginilah aku nak cerita, takkanlah dari kuli terus ko bagi lompat jadi PENGARAH. Kerajaan Pusat tak pernah beri sumbangan ke? Sebenarnya inilah medan PR kalu nak memerintah negara. Cuba ko bayangkan Malaysia against other world economy? Mampukah PR berdiri? Buat masa ni tak perlu kita bercerita pasal ekonomi. Ni soal politik, macamna nak menguruskan negeri kalu isu2 sensitif tak dapat ditangani? Pelabur asing takkan masuk mana2 negara pun, kalau negara tu kacau bilau.
Bagi saya, mana negeri yang mengatakan mereka dizalimi kerajaan pusat, adalah kerajaan pengecut. Nak tahu kenapa tak buat inisiatif unutk memakmurkan ekonomi negeri tanpa perlu bantuan pusat? Bukankah ini mencerminkan gambaran pada masa hadapan, apabila memerintah sesebuah negara takkan asyik nak kena pinjam dengan IMF? Kecik2 Singapura pun, kalah Malaysia dari segi ekonomi.

Anonymous said...

Anonymous Anonymous said...

Umpama main bola BN 11 pemain, PR 6 pemain, pengadil pula berat sebelah, selama-lamanya BN akan menang, PR selama-lamanya akan kalah. Kita sama-sama bagi pendapat dengan akal yang waras selaku anak muda pewaris negara.ok!

January 18, 2013 at 10:40 PM

________________________________


Kerajaan Israel yang kecik tu pun boleh menumbangkan negara2 Arab. Kalu ko nak samakan dengan bola, aku bagi ko satu. Kalu 6 0rang pemain bola tu hebat2 belaka, tak kira pengadil berat sebelah pun boleh menumbangkan 11 pemain. Nak lagi contoh perang, satu askar komando boleh menumpaskan satu batalion askar.

Anonymous said...

Hoi pas puki mak lu. Kat astraliapun satu tahun brp banyak nak jadi warga dia.ada dia bising satu dunia

Anonymous said...

10:40

Klu macam tu lu punya teori mathematik..
Pakatan Rakyat memang tidak layak untuk mengambil teraju pemerintahan.

Klu BN mengambil 57 thn untuk memajukn Mslaysia ke tahap ini,berdasarkn ko punya kiraan
PR perlu mengambil masa yng sama utk memajukn Mslaysia.

Berpandukan kegagalan PR memerintah di beberapa buah negeri sebenarnya korang perlu ambil masa lebih 60tn utk memajukn Malaysia.
Jadi tak payah lah korang berangan utk ke Putra jaya sebab kebolehan PR amat di ragui!

Anonymous said...

Kena masuk TV dulu ke baru boleh bagi penjelasan?? Ini jak jawapan yang ko boleh bagi? Cuba ko hadap komputer tu, ko rasa apa manfaat komputer tu? Harakah mana kau mau simpan? Roketkini? Malaysia KINI? Tak cukup lai ke ceramah siang malam yang dibuat PR?

Ini satu lagi komen dari otak karat BIRU...mana lebih ramai baca akhbar berbanding siaran TV secara langsung yang disaksikan oleh jutaan rakyat Malaysia. Lagipun kalau akhbar Melayu biasanya dibaca oleh orang Melayu sahaja dan begitu seterusnya. Kalau TV semua golongan dapat lihat dan tonton sambil menilai, apath lagi jika diwar-warkan di Tv selama seminggu. Aku jamin ianya akan dapat liputan meluas. Macam bola sepaklah, jutaan rakyat dapat menontonnya. Apa la budak ni, tak itupun tak boleh fikir. Sama pandangan dengan pemimpin kamu yang banyak madah berhelah tu. Kamu jangan ingat rakyat Malaysia sekarang sama dengan generasi 1960-an dahulu. Sudahla woi beb...sekarang orang dah tak baca Utusan Meloya dan tonton TV3suku lagi. Dah ada media baharu yang lebih berintegriti serta etika kewartawan yang tinggi.

Anonymous said...

Di Kelantan PAS memerintah 22 tahun pun tak ada pembangunan. 22 tahun masaalah air tak selesai selesai. Tak heran sebab siang malam buat ceramah dan memang tak pentingkan pembangunan. Bagi peluang 20 tahun lagi pun tetap tak ada pembangunan sebab pemikiran bukan untuk pembangunan tetapi lebih kepada berkuasa semata mata.

Anonymous said...

PR perintah 4 negeri, BN perintah Persekutuan yang mengandungi 14 buah negeri//wilayah. Sumber kewangan Kerajaan Pusat lebih besar berbanding sumber kewangan kerajaan Negeri. Apa nak bandingkannya pula darii segi itu. Tempoh pemerintahan BN 55 tahun
________________________

Cuba saudara fikirkan apa yang saya katakan ni. Sebelum PR memerintah 4negeri, segala kemudahan infrastruktur telah pun disediakan dan bermacam jenis lagi. Kenapa tak menggunakan kemudahan tersebut? 4 negeri tu bukan bermula dari zero, tapi memang dah maju berbabnding negeri2 lain yang diperintah PR. Jadi mengapa alasan sebegini kamu nyatakan?

Anonymous said...


Ini satu lagi komen dari otak karat BIRU...mana lebih ramai baca akhbar berbanding siaran TV secara langsung yang disaksikan oleh jutaan rakyat Malaysia. Lagipun kalau akhbar Melayu biasanya dibaca oleh orang Melayu sahaja dan begitu seterusnya. Kalau TV semua golongan dapat lihat dan tonton sambil menilai, apath lagi jika diwar-warkan di Tv selama seminggu. Aku jamin ianya akan dapat liputan meluas. Macam bola sepaklah, jutaan rakyat dapat menontonnya. Apa la budak ni, tak itupun tak boleh fikir. Sama pandangan dengan pemimpin kamu yang banyak madah berhelah tu. Kamu jangan ingat rakyat Malaysia sekarang sama dengan generasi 1960-an dahulu. Sudahla woi beb...sekarang orang dah tak baca Utusan Meloya dan tonton TV3suku lagi. Dah ada media baharu yang lebih berintegriti serta etika kewartawan yang tinggi.

January 18, 2013 at 10:56 PM
_____________________________

Janganlah tulisan itu mencerminkan tahap kepandaian anda. Anda sendiri menyatakan orang dah tak baca Utusan Meloya dan tonton tv3 suku, jadi mengapa anda harus memilih media tersebut sebagai medan penjelasan anda? Tak ke kamu dengan sendiri menyatakan suara2 rakyat anda tidak sampai kepada orang yang ingin anda sampaikan? Ini sahajakah medan perjuangan kamu? Tak ke kamu malu menyatakan sebegini, yang banyak berpolitik dari bekerja?

Anonymous said...

PR perintah 4 negeri, BN perintah Persekutuan yang mengandungi 14 buah negeri//wilayah. Sumber kewangan Kerajaan Pusat lebih besar berbanding sumber kewangan kerajaan Negeri.
.........................................................

Jika tahu sumber kewangan tidak sebesar mana, maka janganlah berjanji sesuatu yg berlebihan. Pendidikan percuma, harga kereta turun, harga petrol turun, cukai turun, tarif elektrik turun, harga air turun dan mcm-mcm lagi.

Dan seperkara lagi, jika tahu sumber kewangan tidak sebesar mana, maka perlu lebihkan bekerja, kurangkan berdemo dan berceramah.

Anonymous said...

Sudahla woi beb...sekarang orang dah tak baca Utusan Meloya dan tonton TV3suku lagi. Dah ada media baharu yang lebih berintegriti serta etika kewartawan yang tinggi.

=====

Kalau macam tu tak gunalah HJ Hadi masuk tv sebab tak ada yang menonton. Harakah salah satu media baru yang lebih berintegriti serta mempunyai etika kewartawan yang tinggi muahaaaaa kenapa HJ Hadi tak buat penjelasan dalam Harakah.

Anonymous said...

Anonymous Anonymous said...

Umpama main bola BN 11 pemain, PR 6 pemain, pengadil pula berat sebelah, selama-lamanya BN akan menang, PR selama-lamanya akan kalah. Kita sama-sama bagi pendapat dengan akal yang waras selaku anak muda pewaris negara.ok!

January 18, 2013 at 10:40 PM

Agi Idup Agi Ngelaban..

Anonymous said...

Dan seperkara lagi, jika tahu sumber kewangan tidak sebesar mana, maka perlu lebihkan bekerja, kurangkan berdemo dan berceramah.

January 18, 2013 at 11:03 PM
________________________

Lambat laun rakyat akan jadi muak dan bosan juga kalau asyik nak berdemo dan berceramah. Perlukah dinyatakan disini, inilah hasil pemerintahan 4 negeri PR yang banyak berdemo dan berceramah?

Anonymous said...

off topic kejap...current news....

bila bible diberi secara percuma di pulau pinang.. gila..
semakin berani, apa nak jadi kat pulau pinang sekarang, makin teruk jadinya, mana beb suara pas.. mana taji mereka yang konon boleh membela Islam, sembang kasi gegar beranilah.. kes panas ni.. bukan boleh dibuat main.. bayangkan kalau budak-budak sekolah rendah dapat bible ni.. haru dibuatnya, rosak generasi Islam.. siullah..

Anonymous said...

Kena masuk TV dulu ke baru boleh bagi penjelasan?? Ini jak jawapan yang ko boleh bagi? Cuba ko hadap komputer tu, ko rasa apa manfaat komputer tu? Harakah mana kau mau simpan? Roketkini? Malaysia KINI? Tak cukup lai ke ceramah siang malam yang dibuat PR?

Ini satu lagi komen dari otak karat BIRU...mana lebih ramai baca akhbar berbanding siaran TV secara langsung yang disaksikan oleh jutaan rakyat Malaysia. Lagipun kalau akhbar Melayu biasanya dibaca oleh orang Melayu sahaja dan begitu seterusnya. Kalau TV semua golongan dapat lihat dan tonton sambil menilai, apath lagi jika diwar-warkan di Tv selama seminggu. Aku jamin ianya akan dapat liputan meluas. Macam bola sepaklah, jutaan rakyat dapat menontonnya. Apa la budak ni, tak itupun tak boleh fikir. Sama pandangan dengan pemimpin kamu yang banyak madah berhelah tu. Kamu jangan ingat rakyat Malaysia sekarang sama dengan generasi 1960-an dahulu. Sudahla woi beb...sekarang orang dah tak baca Utusan Meloya dan tonton TV3suku lagi. Dah ada media baharu yang lebih berintegriti serta etika kewartawan yang tinggi.

Anonymous said...


1)Jual Singapura kepada Cina.
Cuba ko bayangkan kalu Singapura masih berada dalam Malaysia?

2)Jual Genting Highland kepada Cina
Orang2 kita juga manfaat, jangan dilihat JUDI ye,bukan bermaksud pi genting highland main judi.

3)Pulau Batu Puteh bagi kat Singapura
Mahkamah DUNIA ICJ bukan kita yang punya.

4)Tulisan Jawi yang merupakan tulisan orang Melayu(bahasa ibunda) dihapuskan
Kenapa pihak PAS tak buat inisiatif hal sebegini, bukankah PAS memperjuangkan ISLAM.

5) Raja/Sultan Melayu dikurangkan kuasa.
Kalau lebih kuasa lak, rakyat marah.

6)Menghina Hudud/Hukum Allah
Ni ko kena tanya kat Hj Hadi apa yang dia dah janji dalam pakatan PR. Menhina Hudud kalau ciptaan manusia, patut dibanteras. Hudud tidak merangkumi orang Islam, tetapi ia merangkumi seluruh agama dan bangsa. Kalau satu pihak saja yang kena, maka ia secara sendirinya menghina hudud. Macam kes 2 orang pencuri 1 orang Islam dan 1 Bukan Islam. Yang orang Islam kena potong tangan, yang satu lagi penjara. Maka adil kah ia?

7)Bagi Kad Pengenalan kepada pendatang asing di Sabah.
Jika anda rujuk hal sejarah Sabah anda tidak akan menyatakan sebegini. Aku bagai ko contoh sempadan Thailand, KEDAH, PERLIS, PERAK Dan KELANTAN, ada rakyatnya yang memegang dua kerakyatan.

8)Pakai tudung kerana untuk lindungi pasir di negara Arab.
Ini kamu tidak boleh rujuk kepada pernyataan mewakili satu organisasi yang besar. Sama seperti Taliban dicop orang pengganas.

9)Nabi berjanggut kerana tidak ada gilette(pemimpin kamu yang kata)
Ini sorry saya tak pernah dengar, kalau saya jawab jadi fitnah lak yang makan diri.

10)Biasiswa digantikan dengan PTPTN sedangkan jelas disebut dalam Perlembagaan Melayu/Bumiputera hendaklah diberi biasiswa
Biasiswa masih wujud, contohnya MARA dan JPA. Kalau kita bagi semua biasisiwa dimana lagi sumber kewangan negara kita perolehi?

11)Royalti minyak Kelantan dan Terengganu kamu rampas dan dijadikan wang ehsan. Terengganu dulu semasa BN perintah dibayar royalti 5%, bila Haji Hadi perintah(PAS) pada tahun 1999-2004) bagi wang ehsan dan sampai sekarang walaupun BN perintah Terengganu semula masih diberi wang ehsan. Undang-undang mana kamu pakai?
Apa beza wang dan duit?

12)Ceramah PR kamu ganggu, ulang balaik seperti zaman Pemuda Tahan Lasak UMNO tahun 1960-an dulu.
Sekarang masih lagi kah, siap buat perhimpunan lagi dalam stadium.

13)Ulamak mempertahnkan hukum Allah dipecat, artis minum arak kamu lepaskan(mangsa Allahyarham Ishak Baharom)
-Syukur Alhamdulillah ada juga orang2 PAS yang berada dilandasan yang betul.

13)Undang-undang ikut suka kamu dengan memecat Tun Salleh Abas selaku Ketua Hakim Negara.
Kamu kena baca sejarah ni balik. Jika anda meneliti cerita sebenar, maka anda terhindar dari fitnah. Kes ini boleh diumpamakan, orang besar yang terasa dirinya lebih besar dari orang lain.


14)UMNO pelopor pecah belahnya orang Melayu....wujudnya Parti Negara, Parti Kemerdekaan Malaya, PAS, PKR, Hamim, Berjasa dan Semangat 46.
Bukan UMNO pelopor pecah belahnya orang Melayu, tetapi oleh individu yang tak mahu bersatu. Jangan salahkan UMNO, salahkan orang2 yang mahu berpecah.

Anonymous said...



14)UMNO pelopor pecah belahnya orang Melayu....wujudnya Parti Negara, Parti Kemerdekaan Malaya, PAS, PKR, Hamim, Berjasa dan Semangat 46.
Bukan UMNO pelopor pecah belahnya orang Melayu, tetapi oleh individu yang tak mahu bersatu. Jangan salahkan UMNO, salahkan orang2 yang mahu berpecah.

January 18, 2013 at 11:45 PM
_____________________________

Malaysia takkan berpecah-belah kalau rakyatnya bersama-sama berganding bahu membangunkan ekonomi, sosial dan politik negara. Sehebat mana pun bakal pemimpin negara, kalau rakyatnya tidak bersatu, tiada guna juga.

Anonymous said...

bila bible diberi secara percuma di pulau pinang.. gila..
semakin berani, apa nak jadi kat pulau pinang sekarang, makin teruk jadinya, mana beb suara pas.. mana taji mereka yang konon boleh membela Islam, sembang kasi gegar beranilah.. kes panas ni.. bukan boleh dibuat main.. bayangkan kalau budak-budak sekolah rendah dapat bible ni.. haru dibuatnya, rosak generasi Islam.. siullah..

January 18, 2013 at 11:36 PM
_________________

Inikah hasil pemerintahan kerajaan negeri PR?

Anonymous said...

Kita juga kena pastikan mereka yang bekerja sebagai penjawat awam tidak menyalah gunakan kuasa mereka dan menjadi pendokong kepada polisi yang telah diluluskan.

Anonymous said...

Kalau Dr M nyanyuk, takkan ada institusi luar sanggup panggil dia bagi talk dan untuk jadi jawatankuasa pembangunan. Malangnya di puak PR tak ada orang nak jemput, kecuali Anuwar, itupun sebab rapatnya dia dengan pelobi di Amerika.

Anonymous said...

Anonymous said...

Kalau Dr M nyanyuk, takkan ada institusi luar sanggup panggil dia bagi talk dan untuk jadi jawatankuasa pembangunan. Malangnya di puak PR tak ada orang nak jemput, kecuali Anuwar, itupun sebab rapatnya dia dengan pelobi di Amerika.

January 19, 2013 at 12:22 AM
______________________________

Agi Idup Agi Ngelaban. Selagi hayat dikandung badan, Mahathir masih mampu memberikan sumbangan kepada negara, berbanding anak muda yang dikurniakan kesihatan dan fizikal yang baik, tetapi tidak menghargai nikmat yang diberi untuk menyumbang jasa dan pengorbanan kepada negara.

Anonymous said...

Mana nkau tau diaorang tak dpt? Yg ada 2 kerakyatan pun ada kt golok tu la..ape ke bangang nkau ni..nusantara ni alam melayu..

Anonymous said...

Cai2 PR ni kurang cermat beri komen pasal isu RCI. Byk ikut perasaan amarah maki hamun aje !! bila baca komen dorang menunjukkan 'kemiskinan minda'...disebabkab kurang teliti dan memahami segala statement telah diberi oleh Tun M atau pe2 isu semasa di Malaysia. Dah byk terjadi macm ni contoh lain isu perempuan kononnya warga China kena ketuk ketampi suatu masa dulu. setelah disiasat terbukti bukan warga China sebalik seorang wanita Malaysia. Tun M byk membaca, teliti d mengkaji pe2 yang berbangkit dlm pe jua isu yng mana Tun M selalu dpt jawap dengan bernas dan genius. Inilah dikatakan Tun M mempunyai 'kekayaan minda' yang tersangat banyak !!!

HANAFI VALE. Fire !! ko DAP.. Fire !! ko PAS..Fire!! ko PKR..

komandomelayu said...

apahal kau guna pisang dengan durian sebagai perbandingan terhadap parti pr kau dgn bn ?

patut le kau bebal akal pendek kote kecik hati busuk tapi perasan pandai?

kau banyak sangat makan pisang tu pasal makin hari komen makin mengarut dengan bergayut sana sini atas alasan yg cetek!

mengaku sajalah yg kau tu berok mat yeh yg dibela oleh pakatan haramjadah!

AKU MGKIN BODOH TAPI KAU SERIBU KALI BAHLOL KALAU PERCAYA PAKATAN HARAMJADAH KAU BOLEH TEGAKKAN ISLAM DAN MELAYU SEBAGAI TUNJANG NEGARA!

AKU MGKIN BANGANG TAPI KAU SERIBU KALI TOLOL KERANA SOKONG PEMIMPIN PR KAU YG SAH2 TERBUKTI PELIWAT,PENZINA,PEMBOHONG,PEMBELOT DAN MURTAD !

DAP SOKONG PAS KERANA PAS ISLAM DAN MELAYU KE? KERANA PAS IALAH MELAYU ISLAM YG BODOH!

Anonymous said...

Ndak apa kita tunggu jak keputusan Rci ya. Apapun mantan PM berkata pemberian tu melalui saluran yang betul...tentu ada mesyuarat untuk pemberian itu. Siapa terlibat..harap2 anwar ibrahim tiada dalam mesyuarat tu kn. Sebelum nie kdn ada keluarkan kad pengenalan hijau.penduduk sementara(yg lahir di sabah).. dan boleh apply menjadi penduduk tetap..seterusnya warganegara namun terdapat pegawai dan pengarah JPN terutma daerah di pantai timur yang memesong.

Buku ic palsu oleh mutalib md mmg luas penjualannya di sabah saya dah buat koleksi buku beliau. Senarai nama tu mmg menarik. Cuma terdapat org yg sememangnya menjadi warganegara masa pmbentukan malaysia turut beliau senaraikan. Dan turut di senaraikan keluarga beberapa calon YB baik bn n pmbngkang terutama beragama islam (suku bugis/bajau/butun/suluk/banjar) pun disenaraikan.. tidak semestinya mereka ini mengundi kerajaan masa itu. Mohon agar kita bersabar tunggu keputusan. Moga lepas ini pemberian ic projek kpd cina,tator jugak di nilaikan. Sabah ini kan milik kaum tu je.

Anonymous said...

MASA TU SIAPA TIMBALAN PERDANA MENTERI?BUKAN ANWAR IBRAHIM KER?XKAN DIA X TAHU PER2?AZMIN AWAL2 LAGI DAH CAKAP ANWAR X TERIBAT?KENAPA GELABAH SGT?PEMBERIAN IC MERAH KEPADA PENDATANG YG MENETAP LEBIH 20 TAHUN DAH FASIH BERBAHASA MALAYSIA RASANYA X SALAH MALAH MASIH DIAMALKAN HINGGA KINI..SAKSI2 YG BERI KETERANGAN JUGA AMAT MERAGUKAN..TAN SRI MEGAT KAN DAH MENINGGAL MACAM MANA NAK JAWAP TUDUHAN..

Anonymous said...

Jgn lepas nie org lain kondem pulak tntg isu sino sabahan tu.

Raja/sultan tidak di kurangkan kuasa, cuma baginda raja sultan boleh di bicara .itu pun dlm mahkamah khas.. tandanya baginda sultan dan raja masih punyai kedaulatan.

Sedangkan bila isu Komando yang yang lengkap mengiringi baginda sultan/Tengku Mahkota Johor di Kota Bahru menyaksikan perlawanan bola sepak...rakyat dah kondem baginda sultan .siap mengatakan baginda sultan melampaui kuasa. Salah guna kuasa.. dan ini lah juak2 pembangkang.. maaf kalau saya katakan Pakatan Rakyat yang kini di naungi oleh Dap,PKr, Pas rata2 menunjukan sikap kurang ajar dan penolakan jelas kpd sistem kesultanan beraja dlm negara. Tipu lah kalau dog nie bela sngt sultan. Sedangkan bendera negara hendak di tukar. Bukan kah kedaulatan kita jugak ada pada bendera tu. Nampak sangat dakyah pecah dan perintah bawaan anwar hasil didikan barat terutamanya sifu2 yahudi anwar dan dap berkuasa..

Akhir kalam, mohon individu menjadi saksi projek rci di panggil dari kalangan yang bebas..

Anonymous said...

bukankah Badrul Amin salah seorg pendatang sabah yg telah diberikan kewarganegaraan...adakah dia sokong kerajaan? tidak! sebaliknya dia sokong pembngkang.
habis tu kenapa badrul amin diberikan kewarganegaraan? sebab semuanya ikut prosuder dan undang2.

oleh itu, hanya mereka yang berfikiran sempit sahaja dan ada kepentingan politik akan beranggapan pemberian kewarganeraan/ic kpd pendatang asing kononya agar mengundi kerajaan.

-x jiran badrul

January 17, 2013 at 10:43 PM
.............,,,,,,,,,,,...........
PATUT KERAJAAN TARIK BALIK KERAKYATAN USTOD 3 PAGI NI, TAK SEDOR DIRI,KO KAWIN AJA DENGAN USTOZOH ABBY GILA TALAKTU.....

Anonymous said...

Berapa di bayar mamat ni oleh cai anuwar berahim..

tobeng said...

Sabah dulu memng negeri majoriti kristian.Tindakan memberi kerakyatan kepada Melayu filipina telah mengubah dominasi kristian kepada dominasi muslim.Parti2 kristian yg begitu kuat semangat kenegerian dan kekristianan dengan slogan 'Sabah for Sabahan' telah berjaya 'dijinakkan'.Kempen untuk membawa keluar Sabah dari Malaysia telah berjaya diredakan dengan perubahan demografi penduduk dan tampuk pemerintahan negeri.

Penyokong2 fuckatan memang tak kisah jual agama dan anak bini demi memberi kuasa pada peliwat dan penzina tapi kami orang2 Melayu Islam sangat kisah.

BN mungkin telah banyak buat silap dalam perkara2 lain tapi tidak untuk yang ini.Ini satu langkah strategik yg hanya mampu dilaksanakan oleh seorang yg benar2 mementingkan agama,bangsa dan negara.

Kebanyakan penentang kepada kemenangan kuasa orang2 Islam di Sabah adalah terdiri dari para kafirun Sabah itu sendiri.Sekiranya ada orang yg mengaku muslim tapi menentang usaha murni ini tidaklah perlu kita herankan sangat.Sedangkan tuhan pun mereka sangup gadai untuk peliwat dan kafir,apalah sangat dengan menggadaikan Islam di Sabah.

Anonymous said...

Mengarut betul statement ko ni..
Macam ko jela yang bagus!!! Ko x pikir impak disebalik tindakan TDM pada masa akan datang banyak kebaikan dia. Salah satunya dari segi agama Islam. Penduduk Islam di Sabah meningkat.Bukan lagi minoriti macam dulu yang asyik jadi orang keristian. Pairin pegang banyak bantuan kepada bukan Islam tetapi Peribumi Islam tidak berapa diberi perhatian kerana minoriti... Saya Sabahan peribumi.. Saya dapat rasakan perubahan yang jauh lebih baik...

Anonymous said...

Anwar la yg pengkhianat..
Jual negara pada yahudi..talibarut yahudi laknat.

Anonymous said...

Hanya orang sabah jak tahu betapa peritnya dulu. Mau kerja d zaman pbs jgn harap lah. Cina jak yang untung. Mujur bila betul2 kuasa politik kebangsaan baru lah orang2 islam tahu apa yang hak..dan terus menafikan kuasa mutlak non muslim. Yang tinggal skrg nie saki baki nya. Sabah for sabahan dan membawa keluar sabah dari malaysia hanya menguntungkan org cina. Tgk kayu2 balak dulu pemerintah dahulu yang banyak bagi tanah kepada cina. Lepas balak mereka tanam kelapa sawit pulak.

Banyak perubahan berlaku lepas umno menggantikan usno. Lebih terbuka. Ramai non muslim masuk islam. Last2 hubungan antara kaum terus berubah.. tiada lagi semangat perkauman yang keras. Yang tinggal kini saki baki org2 dan pemimpin yang jelas kecewa gagal menjadikan negeri sabah menjadi permata msyrkt non muslim di dunia nusantara ini selain filipina.

Anonymous said...


PRA Merdeka jutaan cina sama india jadi warganegara Tanah Melayu..

PASCA Merdeka jutaan warga nusantara di terima jadi warganegara Malaya..

Malaysia moden.. jutaan akan dan dah diterima sebagai warga negara Malaysia DARI SEMASA KE SEMASA..

ADA MASALAH KE...

mAK Lampir yang di terima jadi warganegara Malaysia pun jadi wakil rakyat PKR takde masalah pun..

Peranchis, AUS, AS, UK, jerman, UAE, pun terima jutaan rakyat asing jadi Warga negara mereka dari masa ke masa..

Ada masalah ke.. takde pun.. imigrasi manusia ni adalah perkara biasa.. jadi lumrah dunia..

KO ORG NI cer LISTEN..

KO ORG NI PANDAI

KOMPLEN...KOMPLEN..KOMPLEN..

BANGKANG...BANGKANG...BANGKANG..

Jer.. Lain ko org bangang..


Anonymous said...

As Salam, apa yang nak di pertikai kerayatan , kalau dah ikut undang lantak pi lah... aku yang paling takut fikiran orang melayu yang menyokong sosialis semata mata mahu mengubah kerajaan yang mana sekarang sangat kebajikan... orang yang melalak tak tentu pasal ni tak tahu satu ketika bila ia berada dalam cengkaman sosialis baru dia tahu dia akan di anaktirikan... tentang bab islam aku sanggup berperang mempertahan nama allah yang sangat ekslusif tu... minta jgn lah terpedaya dengan tipu helah golongan sosialis ini.. nak atur kan pilihanaraya dalam persatuan pong tak boleh sehingga terpaksa wujudkan kambing hitam dan keldai... Apa yang aku ingin lihat apabila UMNO dan PAS bersatu dengan nama Melayu yang Islam...

Anonymous said...

Sedangkan paderi berbangsa nusantara, jahja iskansdar dr negara seberang tidak bersetuju dengan penggunaan kalimah Allah,. Yg sesuai dari mskdud asal yahweh adalah *ILAH* orang cina kafir sengaja mainkan isu nie. Walhal dorang mmg tak suka bahasa melayu. Mmg ada agenda tersembunyi. Kwn ku dari sarawak cekap jak bahasa inggeris walau belajar smpi pmr jak sbb dia penganut taat kristian dan kitabnya dlm bahasa inggeris. Versi kings james. Cina kafir nie mana suka berbahasa melayu. Cuba berurusan dengan mereka..nama jak org malaysia itulah wajah si sosialis dlm politik malaysia...

Anonymous said...

INI JAWAPAN BUKAN 5 BINTANGLAGI..INIJAWAPAN MANTAP SEMANTAP ROYALE BINTANG!

Anonymous said...

tak apalah Tun M beri kerakyatan kepada bangsa yang mirip dengan bangsa melayu serta beragama islam daripada dlm diam2 ramai pendatang china yg datang serta dapat kerakyatan....bahasa malaysia pun tak pandai.....lepas tu sebar dakyah durhaka mereka di negara ini buat apa ada yg mengaku rakyat malaysia tapi bahasa malaysia teruk nak mampos tapi bahasa mandarin bukan main cun lagi...mcm sial....aku sokong tindakan Tun M klu boleh buat banyak lagi tak rugi pun....

«Oldest ‹Older   401 – 453 of 453   Newer› Newest»