Saturday, September 4, 2010

IKLAN RAYA TV3 : TARIK BALIK !!!!


aku tak setuju kesucian dan penghayatan raya eidulfitri dikaitkan dengan agama lain. jelas iklan raya ini menyerupai perayaan krismas.

mana ada raya aidilfitri kita dikaitkan dengan watak santa claus ?

GERAKAN ANTI PKR DESAK TV3 TARIK BALIK IKLAN RAYA TAK BERFAEDAH INI !

korang takde jawatankuasa penilaian ke ? apa ke jadah raya aidilfitri ada santa klaus dengan bunga kiambang ?

farid ridzuan...jangan rosakkan kesucian aidilfitri umat islam..tarik balik.. sila mohon maaf kepada umat islam !

66 comments:

ctfza said...

memang melampau.. bukan setakat santa claus tu.. bunga2 kembang tu bukan ke mcm agama budha? mcm bunga teratai tu kan?

sokong desak tv3 tarik balik beserta permohonan maaf

Anonymous said...

TV3?

Anonymous said...

Alaaa biasala TV bwh media prima ni. asal untung sudah. dah le sekali kuar iklan 5 minit. skg kita semua tuka channel ke RTM udah. kalau di tilik, skg org dah x tgk pun RTM, sb tu PRU12 BN kalah. memang mcm x logik tapi cuba pakat2 pikirkan...

Pak Din said...

GAP di tv3 tuh dh dipenuhi dgn melayu-melayu liberal.. tngok sajalah drama-drama terbitan TV3.. dipenuhi dgn melayu-melayu yg perasan nk jadi org putih dan negro!

Korang perasan tak bunga disebelah perkataan "sinari lebaran" tu?? itu mcm bunga dlm agama buddha dan api ditengah2 nya umpama api yg selalu dinyalakan dlm perayaan agama hindu.. yg org tua naik beca tu usah katalah - mmg mcm santa claus pun..

Akhir kata, masalah sosial di malaysia ni timbul akibat perilaku media hiburan lah - baik TV atau Internet.. so mana penguatkuasaan utk menghindarinya?? - skadar amaran je ke??

Anonymous said...

Mohon jasabaik semua pihak dan TV3 tarik balik iklan ni. Kenallah sempadan apa yg patut dan apa yg tak patut. Takkan kerana menjiwai 1MALAYSIA dah jadi caca merba.

kisah hidup said...

sape director iklan ni??????

hilbert said...

Ya GAP,,, saya setuju sangat sebab ini semua bertentangan dengan Islam sebenarnya...

ada satu lagi GAP, program 'jalan2 cari makan' TV3 juga tidak sesuai sama sekali untuk disiar pada bulan Ramadan tapi kenapa terus juga disiar pada setiap tengah hari Ahad ???

kalau pada bulan-bulan lain tak pe lah...

Anonymous said...

Itu lailatul qadar impian tv3.

Tapi lalilatul qadar dalam bulan puasa.

Apa pasal bodoh hukum?????

Anonymous said...

ini aku sokong kau gap...

lagi satu gap..pm dah warning..
beliau arahkan kementerian telekominasi mengambil tindakan lebih keras terhadap mereka yang menghina agama dan kaum lain secara melampau..

Anonymous said...

MEMANG MACAM SIAL IKLAN NI!!PENUH KURAFAT!!BUNGA LOTUS BUDDHA PUN ADA!!APA PUNYA SIALNYA IDEA IKLAN TU!!SIAPA YG BUAT IKLAN TU?ORG CINA KE?!!BANNED IKLAN MACAM HARAM NI!!AIDIL FITRI HANYA UTK ORG ISLAM!!JGN NAK MULTICULTURALKAN KESUCIAN SYAWAL!!HAK ISLAM HANYA UTK ISLAM!!

Anonymous said...

Inilah masa alah kalau dalam TV3 mempunyai orang2 yg hidup dalam glamour, hidup dalam disneyland, lupa daratan, agama dan hukom hakam di campak ke dalam tong sampah. Mungkin inilah apa yg di sorak seluroh kampong oleh peliwat tegar negara dan barua Yahudi zionist tentang Islam liberal. Sampaikan menyambut Aidil Fitr seperti menyambut Krismas. Menteri penerangan dan komunikasi harap dapat jalankan tugas, cukoplah dgn amaran2 sekeras keras buah keras, di mana tanggungjawap dan amanah. Dont make TV3 run by bunch of idiots and asshole, monkeys and donkeys. A total disgrace and incomptence asshole! Sacked them out from the media.

Anonymous said...

JAKIM, MAKIM, JAIS, MAIS, Dewan Ulama, Nik Aziz, Rais Yatim apa kata.

Panglima Perang Cyber said...

aku sokong GAP...unsur budhha pun ada macam bunga teratai.

benda macam ni kita kena tegur. kalau tidak kalau kita diam abislah diorang buat sesuka hati.

syabas gap. aku akan siar juga di blog aku!

Anonymous said...

farid tak perasan ada anasir cuba menyerapkan nilai-nilai kristian dalam TV3. Bingai macam aku gak.

Aku Yang Bingai
UMNO + PAS - Masih adakah lagi jalan pulang?

Anonymous said...

astaghfirullah...

tergamak mereka menyelitkan unsur kristian, budha dan hindu dalam iklan tersebut!! kalau ye pun nak 1Malaysia bukan begitu caranya..
TARIK BALIK !!!

Panglima Perang Cyber said...

BRO AKU DAH TULIS JUGA ISU NI..KITA KENA JENTIK SIKIT TV3 NI. HARAP KALAU DIORANG DIAM JE KITA KENA GEGAR LAGI...


DULU ISU UNSUR ILLUMINATI DALAM RANCANGAN TV3..

http://beautifulnara.com/ada-apa-dengan-anugerah-juara-lagu-24/

Anonymous said...

si farid ridzuan tongong tu tau apa bro?? yg penting masyuk~~

Salleh Mat Som said...

Ini lah akibatnya,...Bila orang CIna menguasai bidang kreatif di TV3 habis semua ajaran sesat dan free mason terjadi di dalam semua product TV3 sekarang . Dulu AJL kecoh dgn freemasonnya kini iklan idul fitri pulak ..Orang cina cemarkan...Harap Pengurusan TV3 peka dengan Agenda (hidden Agenda) team kreatif anda yang di ketuai oleh seorang Cina Kafir Laknatullah...........TAKBIR

Salleh Mat Som said...

Ini lah akibatnya,...Bila orang CIna menguasai bidang kreatif di TV3 habis semua ajaran sesat dan free mason terjadi di dalam semua product TV3 sekarang . Dulu AJL kecoh dgn freemasonnya kini iklan idul fitri pulak ..Orang cina cemarkan...Harap Pengurusan TV3 peka dengan Agenda (hidden Agenda) team kreatif anda yang di ketuai oleh seorang Cina Kafir Laknatullah...........TAKBIR

Amin Baek said...

salam bro..
da kuar ke kt tv3 iklan ni?
tak pernah nampak..

btw,stuju..iklan ini tidak sesuai..sudah2 lah menyerang pmikiran kanak kanak dengan iklan sbgini..

kalau main balik iklan2 petronas yang dulu pun,mungkin lebih baik..

"hati,limpa semua ada mak"..lol

Anonymous said...

aku setuju 100%....agama yg benar disisi allah adalah ISLAM!

Anonymous said...

iklan paling bodoh yg penah ak lihat...sile la ye pihak tv3 tarik balik iklan ni..lgsg tx membina...lg bagus iklan petronas..

Melayu Pasir Gudang said...

alloooo. Farid Riduan, negara dah libral kan ekonomi, dah libral kan pentadbiran, lu nak libral kan perayaan bangsa kita pulak ke....ingat pesan Dr.Raja Nazrin - penjajahan bermula dari perkara yang di anggap kecil.....

Anonymous said...

memang melampau,ada unsur kristian (krismas) dan buddha (bunga teratai),tak kan bab agama pun nak satu malaysia,no way.

mamat said...

Aku ingat aku sorang aje perasan.Setiap kali keluar iklan raya(krismas) TV3 menyumpah aku pada TV3.

Takkanlah TV3 ni tak sensitif langsung.Dahlah iklan raya tahun ni macam ada tak ada aje,datang pulak TV3 buat iklan raya 'krismas'.Bodoh apa TV3 ni.

Ya tariklah balik iklan 'sesat' raya krismas tu.

dubaque said...

perghhh...terpengaruh dengan AVATAR rupanyer...ekekkeke, memang masalah betui...aper case la TV3 nie cam tak ader idea lain langsung, 1st time tengok santa claus pakai kopiah ekekekkeke

Anonymous said...

matahati

Iklan kurang ajar.....

Anonymous said...

Matahati

Iklan kurang ajar...

Terongpipit said...

Bangang punya FARID!
Liberal pala hotak hang!

Anonymous said...

memang bodoh punya iklan...banggang and bahlul....samakan raya kita macam krimas...aku heran cam maner lah diaorang boleh dapat idea cam nie and luluskan keluar tv...banggang tahap melampau nie

raimi said...

Apalagi persatuan2 blogger2 Islam Malaysia,kasi pecahlah ini isu!Orang tv3 pun baca blog jugak.Kalau ada yg rasa masih Islam tu wajiblah kena ambil tindakan!

Yang aku pelik kenapa unsur2 agama lain(kristian,buddha,hindu)yg terang2 ada dalam iklan tu pihak penyiaran yg meluluskan tayangan tu tak nampak?

Yg buat iklan tu mesti jenis2 kapir atau liberalist yg nak bagi nampak konsep '1 religion' dalam iklan tu.Sesat lagi menyesatkan betul!Ini semua idea fuckatan yg giat nak meliberalkan agama.Nampaknya tv3 pun dah terkena virus liberalisasi agama ini.

Anonymous said...

Aku mmg tak tgk tv skang nih (jarang2 ah)...
ni semua adalah alat yahudi utk melalaikan dan menghancurkan manusia terutama umat Islam. Bila baca komen palnglima perang cyber pasal AJL lagi la aku terkejut!~ Sedarlah bangsa2 ku sekalian..

fulisiakantora said...

Mari kita beramai2 ISTIGHFAR panjang2... PENJAJAHAN alaf baru telah menular dikalangan BANGSA MELAYU, pemikiran LIBERAL & ANTI-ALLAH telah menyerap ke segenap pelusuk benak pemikiran MELAYU-SEKULAR. Nantikan 'PEMERINTAHAN DUNIA BARU' atau 'NEW WORLD ORDER' seperti mana yg telah dirungkai dgn terperinci dalam rancangan bersiri paling POPULAR di laman youtube: THE ARRIVALS!!! Aku mengharapkan ALLAH tidak memalingkan mukanya dari TANAH MELAYU ini, semoga kita berada terus di jalan yg LURUS. TAKBIR!!!!

TebuHitam said...

Farid Ridzuan harus bertaubat.....

Ilham-kembara said...

MasyaAllah.. x kan sampai camtu sekali perayaan orang Islam di carca marba kan. Perayaan org Islam tidak perlu di satu malaysiakan.. Isu illuminati dalam AJL, artis Melayu yang semakin tidak segan memakai skirt pendek, isu iklan raya ala krismas dan sebagainya mungkin berpunca dari kelompok manusia yang sama dalam Tv3: Melayu liberal yang tandus idea ataupun org kafir yang berniat jahat.

Sekarang ada pulak isu gereja gay di Malaysia. Apakah tindakan pihak berkuasa? Ingatlah bencana yang menimpa kaum Nabi Lut dan bandar Pompeii yang dilanda lava Gunung Vesuvius.

Anonymous said...

dah tak de idea ke sampai buat iklan raya macam tu..klau nak merosakkan agama baik tak yah buat iklan mcm tu..
sekolah je tinggi..tapi akal pendek!!
klu x dihapuskan iklan tu baik tutup je la stesen TV3 tu..

pacat said...

aku sokong TV3 kena tarik iklan ini serta merta... jika malam raya still siarkan.. TV3 pastinya menjadi pencemar utama Aidulfitri tahun ini!!!

aku mengutuk iklan TV3 ini sekeras2nya!!!

Unknown said...

Masyallah En Farid,

Anda bertanggungjawab dalm iklan ini, kalu tidak anda sebagai ketua telah melakukan sesuatu yang amat malang bagi Islam. Sudahlah Islam diterajang dari setiap sudut ditambah lagi dengan iklan ini. Janganlah sampai nak menggambarkan sikap toleransi anda pada bangsa lain anda tergamak melalkukanya terhadap Islam sendiri. Kononya iklan Raya ini turut dimasukkan unsur2 Melayu, Cina , India...tapi bangsa tidak boleh disamakan dengan agama... Lotus tu lambang Buddha & Hindu, api kuar dari Lotus tu lebih kurang mewakili Hindu & Pak Aji Beca tu mewakili Kristian Santa Claus....completelah jadi Aidil Fitri Satu Malaysia, apa yg sebenarnya dalam fikiran anda wahai En Farid... mana pegangan anda... kalau bukan anda yang meluluskan iklan ini, maka kakitangan lain yang Islam turut bertanggungjawab... Iklan mcm ni budak darjah satu pun boleh nilai... ingat jika anda tidak bertindak anda merupakn penyumbang terhadap kekufuran ini....sebenarnya dah banyak rancangan TV3 yang dah karut marut terutama yang diimport dari seberang.... bangunlah Farid... x ada gunanya dapat pangkat di dunia... diakhirat kelak semua itu akan menjadi cagarn untuk anda harap terimalah kenyataan ini...

SHE said...

TV3 DH LM TERPENGARUH NGAN FREEMASON--ILUMINATI...NT KUAR LAK LUCIFER..KORANG TUNGGUUUUU JEEEE......

Shahrul said...

salam all ....

aku pk sure korang ingat lagi kes AJL 24 beberapa tahun lepas ... yg ada unsur unsur gothic/illuminati/freemason dsb .. dan tv3 buat sekali lagie ........., credit to Team JTR (Jejak tinggalan rasul) atas pembongkaran kes ini ....

aku pk .. "seseorang" mesti highlight pihak berwajib .......
kiri kanan Islam dipermainkan ..... dipersendakan .....

aku juga pk ... semakin ramai top gun management berpkran liberal .... duduk di sykt/jabatan/agensi yang berpengaruh .... depa sebar idea depa melalui kaedah ini .... mereka maybe berbeza ideologi tetapi untuk "memperlekehkan" islam .... depa bersatu !!

Samudera Kasturi said...

kalau yer pon nk promote 1malaysia, jgn libatkn Islam dan syi'arnya...'aidilfitri bukn mcm perayaan-perayaan lain. 'aidilfitri tu lmbg kmnangan stlh mnjalani IBADAT, bukn lps menang bolasepak piala dunia atau menang piala thomas...
sama ada iklan ini direka oleh orang Islam yg jahil lg sesat atau direka orang kafir, ia cuba mmncing hati umat Islam utk btindak...
ingat, wktu ini mmg org Mu'min masih lemah, suaranya tdk diambil pduli, tp tiba nnti saatnya org Mu'min diberi kekuatan utk mghapuskn pkra sesat dan org2 sesat yg sllu mncabar Allah dan RasulNya...waktu itu, org2 yg dlu dijaga sangat hatinya pon tidak mampu menolong...
tunggu saatnya nanti, bila Allah mgmbalikn dunia ini kpd org2 Mu'min dan kamu org2 yg CELAKA akn mnrima balasan siksaan yg dahsyat di dunia dan akhirat...
Allah itu PEMAKSA dan tiada ssiapa yg mmpu mnyekat dan mghalang PAKSAANNYA...!!!

usin said...

unit editor iklan tv3 tak buat keja ke saja buat keja cam tu. tv3, baik tarik balik iklan raya tu skrg juga. aku kata skrg. kalau tak, iklan tu kuar kt tv nanti, aku pecahkan tv aku. farid, jgn kira asal masyuk je, awk tu nanti kena jwb kt akhirat.

Anonymous said...

salam,

memang melampau sangat iklan aidilfitri TV3ni! memang TV3 banyak dipengaruhi budaya hedonisme... budaya hiburan melulu..semuanya nak diselitkan dgn muzik yg ntah apa2..banyak sangat rancangan muzik/drama/talk show yg melalaikan penonton.. semakin kuat orang kafir membedal islam semakin bangga pulak TV3 membantu mereka melemahkan islam.. tengok saja host2 & artis2 jemputan yg mewarnakan rambut, pakai baju2 yg mendedahkan aurat, bercampurgaul lelaki&perempuan, pakai pengilat kuku, mekap mcm zombie seolah2 mereka bukan beragama islam. semua yg agama larang mereka buat. macam mana penonton tak terpengaruh?
buat rancangan agama pun macam melepas batuk ditangga, lepas tu muzik&drama menggila2...farid redzuan sebagai ketua media TV3 yg beragama islam perlulah muhasabah diri & membimbing anakbuah menuju ke arah perkara yg lebih islamik, bukannya membiarkan mereka menjadi tak tentu arah!!!!

Ezad said...

setuju.. iklan ini tak sesuai...
audio boleh terima lagi..

bab visual je yang tak kena

PluCk Hafis said...

tepat jam 8-10 tadi Buletin Utama TV3 memohon maaf terhadap penyiaran iklan ini dan ianya telah diitarik balik sepenuhnya

ciima said...

mintak ADUAN RAKYAT siarkan bab ni kat TV3.. ada bran ke TV3???! mencemarkan nama sungguh! kan dh malu sendiri.....!melampau.

Anonymous said...

Sebagai seorang pendidik kanak-kanak, saya sangat kecewa dgn iklan TV3 ini.. walaupun iklan itu telah ditarik balik pd hari sabtu.. anak-anak didik saya sempat melihat dan bertanya mengenai iklan tersebut.. byk yg ditanya.."Betul ke..?" "Kenapa itu..? Kenapa ini..?".. bukan mudah nak terangkan kpd mereka yg masih kecil..
Fikir2 lah sebelum membuat sesuatu.. anak2 kecil cepat belajar drp apa yg ditonton di tv.

1Malaysia = 1 Million BS said...

After reading all these "cetek fikiran" comments, all I can say is..;

Hahaha, 1MALAYSIA.. MY ASS!!

Anonymous said...

sape tau pengarah atau idea sape iklan ni?

Anonymous said...

walaupon aku penyokong PKR, tp kalo bab akidah nie, terpakse la aku sokong GAP.

ape nye bangang farid nie. camne iklan nie leh terlepas disiarkan.

mintak kerajaan gantung lesen tv3 selama sebulan.

bende nie xleh main2.

Unknown said...

Tiada satu pun dalam iklan ini melambangkan kesucian agama islam , tiada satu pun dalam iklan ini melambangkan kemeriahan Aidilfitri , tiada satu pun dalam iklan ini menceritakan makna hari raya terhadap bangsa melayu , agama dan negara !

gambar bangunan senget ? gambar bunga teratai ?santa claus ? ini semuanya melambangkan agama kristian , bangsa cina dan sami buddha !

Pendekkata , selama hayat Tv3 , inilah iklan paling teruk dan paling hodoh pernah dorang hasilkan , sangat teruk !

Wajib Tv3 siasat siapa meluluskan , siapa mencadangkan , siapa panel penilai , individu mana yang buat iklan hina sebegini !

Tv3 kena ambil tindakan , jangan sampai pandangan hormat dan kepercayaan rakyat kepada Tv3 hancur !!

Unknown said...

Salam GAP,
Kenapa pilih gambar helang Winston?
Agaknya hisap rokok Winston?

GAP KEMBALI said...

alhamdulillah...akhirnya selesai. TV3 dah mohon maaf, ayuh kita maafkan keterlanjuran mereka.

yang pasti

MENOLAK PAS PADA PRU KE 13 NANTI BERERTI KITA TELAH MENYELAMATKAN ISLAM !

mommicaliphs said...

aik..! mintak maaf je?? selesai dah masalah ke? kalau macam tu, boleh la kita balik kepada rancangan tv sehari2an tv3, contoh nya: jangan tidur lagi, jom heboh dah ntah apa2 lagi rancangan yang menonjolkan kejahilan umat Islam di negara kita. HAPPY semua now?

Nazarin said...

salam,
tak boleh maafkan dah bro...dah bnyk kali buat salah yg sama. brp ratus kali nak maaf? tu yg nameweet x serik2 buat kacau....semua yg terlibat nesti dihukum!!! they should be sacked/ make a public apology..

Anonymous said...

bro, dah salah kenalah diorangbertanggungjawab. apologize publicly or be sacked!!

Jong said...

nasib baiklah datok tu tak ada janggut macam santa. NAH! penangan 1 malaysia.

zackmohd said...

nak komen jugak walaupun dah agak lewat kot..sbb dah lama tak tgk tv3 yang sejak akhir ni memang melampau habis.........bangang ..bangang ..bangang...dan bingai untuk tv3 yg menyiarkan iklan santa klos ..otak tade..

fakhrulrazi said...

rupanya baru saya faham agama Islam itu sama aje tarafnya dengan kristian, buddha dan hindu..syabas Najib 1Malaysia.."Ya Allah selamatkanlah anak cucu kami dari fitnah dajjal akhir zaman...

Anonymous said...

ni iklan 1malaysia satu budaya satu agama ciptaan UMnos....so terima je le satuuuuuu malaysia

Anonymous said...

bulan september, tv3 raya kritmas..bulan december nanti raya deepavali pulak..apa punya iklan da...

Anonymous said...

Aku masih ingat juara lagu ada unsur freemason! Memang TV3 dan jadi medan freemason berdakyah!

Konspirasi MENGARUT said...

Inilah teori konspirasi paling mengarut pernah aku dengar.

teori konspirasi ini memang mengarut.
http://beritasemasa.com/illuminati-freemason-disebalik-iklan-raya-di-malaysia

Anonymous said...

iklan paling sial yang dibuat oleh orang paling bodoh dan disiarkan oleh orang tak ada otak islam.

Anonymous said...

rindu Yasmin Ahmad

Cicadasx said...

http://cicadasx.blogspot.com/2010/09/iklan-ribena-ada-unsur-illuminati.html

Read n see ;)