Tuesday, September 28, 2010

RICHARD BRANSON. MENGHARGAI GAYA PEMKIRAN MR BEAN.

 tiada masalahnya untuk bos besar virgin atlantic richard branson datang bagi briefing pasal FDI. pandangannya senantiasa ditunggu dalam mana-mana forum ekonomi dan bisnes pasal dia punyai kreativiti pemasaran dan branding syarikat nya cukup unik.

aku pernah involve dengan syarikat virign atlantic ni sekitar pertengahan 1990 an. waktu itu aku kendalikan usahasama perkongsian code antara syarikat penerbangan MAS dan VIRGIN ATLANTIC.

perkongsian code ini bermaksud kedua syarikat saling 'tumpang menumpang' kapal terbang dalam sektor penerbangan tertentu. seperti contoh london-kuala lumpur-sydney. disebut sebagai sektor lon-kul-syd. disini MAS dan VIRGIN saling sumbat menyumbat penumpang mereka mengikut allocation (peruntukan) seat yang dipersetujui. seperti contoh, untuk sektor lon-kul-syd VIRGIN diperuntukkan seat sebanyak 50 dan sebaliknya.

disitulah nyawa richard brenson bermula. dia umpama parasit bisnesman yang oputunis. pada saat itu, BA atau british airways sedang mengalami kemeruduman prestasi.

richard branson bermula seperti itu. dia pandai mengambil peluang dan nasib perniagaannya cukup baik kerana sektor penerbangan perkongsian kod yang 'dipilih' sememangnya mempunyai market base yang cukup luas dan tinggi. richard branson takkan menandantangi perjanjian perkongsian kod yang merugikan seperti londong-dhaka-jakarta. 

richard branson naik pasal dia berjaya menumbangkan krdibiliti british airways. dia punyai motif dan selalunya setiap cubaan 'perniagaan barunya' akan dimulakan dengan gimik bodoh.

hari ini dia mengkritik kerajaan. typical white supremacy, masih mendokong ide penguasaan kulit pulit lebih mulia daripada asia. stupidity of the highest degree, bahasa jawanya kebodohan dalam darjah tertinggi.

dia datang ke kuala lumpur atas jemputan tony fernandez, bos besar air asia yang 100% meniru gaya dan cara virgin atlantic. undangan ini pula dipopularkan oleh web malaysian insider yang jelas punyai semangat anti melayunya umpama klu klax klan membenci negro.

aku nak tegur richard branson pun dah tak boleh, dia dah berambos dari malaysia.

cuma aku nak cakap satu jela. sebelum ada terdetik nak tegur orang tentang sistem judiciary dan demokrasi malaysia, adalah lebih baik dia mengkritik kerajaan white supremacynya sendiri tentang cara layanan dan pencabulan mereka terhadap rakyat iraq dan afghan.

atau lebih bagus dia kritik persatuan bola sepak england yang terlalu 'promosikan' bintang bolasepak palsu mereka yang sebenarnya taklah berapa handal dalam persaingan piala dunia. syok sendiri jadi jaguh kampung english premiere league boleh lah ! 

typical bangang punya mentaliti  british, otak macam mr bean.kalau aku jadi PM, air asia ni aku tak bagi sangat dia monopoli sampai boleh dapat lagi KLIA2.. ni semua keparat boleh menjahanamkan syarikat penerbangan malaysia, national carrier kita ! 

5 comments:

Anonymous said...

Memang sudah dijangka.... mat salleh tu ada kaitan dengan sahabat yahudi Anwar.

Tuan GAP, add blog teman dalam blog tuan.

http://blogtamingsari.blogspot.com/

T.kasih.

Anonymous said...

...itu yang aku dok pikiaq sampai naik fedup aku dengan airasia nih...apa manafaat yang rakyat dapat dari syarikat ni selain dari jualan 'seat' yang kononnya murah...aku setuju sebelum ini ada ura2 dan khabar2 angin airasia untuk perkhidmatan dari/ke Lapangan Terbang Batu Berendam, Melaka tidak mendapat kelulusan Kerajaan Negeri gara-gara 'demand' luarbiasa mereka...taktau apa yang dia minta, mungkin GAP boleh korek-korek maklumat!
Kerajaan Malaysia harus sensitif dengan apa jua kenyataan yang dikeluar oleh pihak-pihak tertentu, lebih-lebih lagi kalau individu tersebut ada pula kaitan dengan bisnesman Malaysia...

Ujang UB44

Anonymous said...

Setahu saya virgin nie dlu adalah penerbit filem lucah. Setelah byk wat untung bru dia buat virgin mobile dn diikuti virgin atlantic..

Bg sya tiada apa yg nk dibanggakan krn ianya bermula dgn hasil lucah. Tntunya bg mereka bkn kesalahan krn tiada istilah halal haram.

Sumber mula perniagaan pun kotor dh tntu cra krja pun ktor.

Anonymous said...

Aku sokong...

Kerajaan tak sepatutnya buat LCCT...guna je KLIA...tapi bagi diskaun pada syarikat tambang murah ni klu pakai KLIA. Subang pun aku tengok klu takat Firefly je yang pakai, tunggu masa je nak lingkup.

Sia2 Tun Mahathir buat KLIA tapi tak fully utilize.

Aku dari dulu memang tak setuju dgn LCCT.....skang ni nak ada KLIA2 plak....mapuh la Malaysia....

-dakwan-

Anonymous said...

ada yang mengikut otak dia ni untuk kenyangkan perut sendiri... ramai terutama yg minda multilevel.....