Thursday, October 21, 2010

KUALITI PERBAHASAN PEMUDA MEMALUKAN !

 aku sempat mendengar beberapa kupasan daripada pembahas dari wakil pemuda.

aku nilaikan kualiti pembahasan ini dalam lingkungan 25 % sahaja. banyak yang retorik dan adakala mengada-ngada.

kualiti pembahas dari pahang yang diwakili oleh pemuda bahagian bera sungguh luar dari kehendak 'rakyat' dan luar dari kehendak 'orang melayu'. dia tuntut agat GLC buat yayasan. dan keuntungan 30% itu disalurkan ke program pemuda..

apa punya motif mamat ni cakap ? takde substance dan nilai logika. 

institusi pemuda wajib membahaskan isu dasar presiden parti , wawasan presiden parti.

sewajarnya pada saat inilah kupasan pukulan maut diberikan oleh pemuda mebahaskan secara total idelisme 1malaysia,MEB atau agenda politik baru yang berpaksikan kepada kelangsungan 'persetujuan dalam perlembagaan'.

pemuda umno gagal mengenal pasti masalah dibangkit.
pemuda umno gagal menghidu propaganda mainan pakatan.
pemuda umno gagal membalas dan membidas sikap oposisi yang jelas banyak melanyak hak melayu.

yang dok sibuk pembahas selangor zainuri minta adalah desakan agar khairy diberi jawatan menteri.

yang dok sibuk diminta oleh perwakilan pahang adalah syer keuntungan GLC untuk disalurkan kepada program pemuda.

nasib baik wakil pemuda kelantan memberikan ucapan yang agak bernas. dia mintak ISA diguna pakai tak kira yang kena tu melayu cina atau india..dia tahu 'suasana' politik sekarang.
aku tak sempat dengar puteri dan wanita bersidang. namun bila tengok dalam berita TV3 cerita pembahas wanita dari pahang yang cakap pasal undi, cakap pasal nilai RM50...dia memang berpijak pada hakikat.. ucapan sebeginilah yang rakyat nak dengar.

aku ucap tahniah pada wakil wanita pahang yang dimaksudkan..

16 comments:

Anonymous said...

alo gap,
aku nak tanye,sape yg buat logo 1malaysia yg ada background bendera umno tu?
apsal keris tu besar sgt,tp hujungnya yg tajam tak nampak?
maksudnya seolah2 "keris patah bwh 1 malaysia"...aiya...sory la kalu kata2 ni mengusik hati para penyokong.

Lgpun,masa tgk ulasan kat tv3,aku jijik tgk perwakilan merapu,mengipas,dan bercakap bergegar2 syok sniri.takleh fokus.aku terfikir,bile ada provok jahat dari pembangkang kat luar dewan,mana perginye semua ckp2 gegar bersemangat diorang ni semua?menyorok?takut?semua hilang!

Anonymous said...

Habis dah kalau perangai ketua pemuda tu sendiri meloyakan, tak kan nak expect perbahasan pemuda berkualiti.

tu pun kau tak faham.

Anonymous said...

Gap, sesungguhnya perbahasan baik dari pemuda mahupun puteri memang memalukan...tiada langsung disentuh tentang idea2 baru untuk politik baru..sepatutnya pemuda dan puteri menggunakan kesempatan ini untuk melahirkan idea2 yang bernas untuk meningkatkan sokongan orang melayu dan seterusnya memajukan orang melayu..apa yg kedengaran ucapan berdegar2 yang ala2 ceramah motivasi sekolah ...

Anonymous said...

Sejuk bontot KJ asyik kena kipas je..

Dah tua said...

Setuju dengan komen GAP. Sempat tengok kat Berita TV3. Jika itu yang dapat di petik oleh Berita TV3 untuk dihighlightkan memang memalukan. Pemidato Pemuda dan Puteri tidak mempunyai wawasan dan tidak dapat membahaskan isu-isu besar yang dihadapi oleh orang Melayu. Cadangan daripada Pemuda Pahang pasal GLC tubuh yayasan dan bagi pada Pemuda UMNO memang cadangan bongok. Asyik nak meminta sedekah tapi malas berusaha.

Kalau itu kualiti pidato Pemuda dan Pemuda macam mana nak lawan hujah dan serangan dari PKR, PAS dan DAP.

Tak de pun yang nak mempertahankan Felda, misalnya,gerakan pembangunan rakyat yang paling berjaya di dunia. Felda di hentam kiri dan kanan, tapi apa Pemuda dan Pemuda buat...buat donno je...bengong!

Inilah akibat sayap Pemuda yang mempunyai ketua yang asyik dok bodek Cina. Bodek la macamana pun, Cina tidak akan undi BN. Period.

Anonymous said...

nyawa umpama di hujung tanduk, masih ada hati nak minta profit dari GLC. memang tahap pemikiran pemuda macam bosnya juga..

Miak Bujat said...

Banyak seruan agar pemimpin berubah... agar sesuai dengan perubahan permainan politik... tetapi ada tak yang benar-benar berubah? Berubah jadi kaya ada la... kalau keja jadi kaya takpe... tapi kalau penggangur yang tiba-tiba jadi amat kaya tu camane?

Semua retorik sahaja... pengundi akan tetap tolak UMNO selagi cakap tak serupa bikin!

Anonymous said...

Untuk mendapat perbahasan yang baik mestilah melalui ilmu. Jadi aku cadangkan pada PM supaya sesiapa yang nak dilantik menjadi pemimpin mestilah sekurangnya Mempunyai tahap kelayakan akademik yang setara dengan jawatan yang nak dipegang. Macam sesebuah syarikat, setiap pekerja perlu mempunyai kelayakkan yang setimpal. Jadi, sebagai pemimpin atasan, sekurang2nya mempunyai Phd, peringkat ketua pemuda/puteri mesti mempunyai masters, dan peringkat cawangan mempunyai ijazah. Jadi barulah hanya yang layak sahaja berada di atas. Barulah tranformasi perjuangan dapat dilakukan.

rosyam said...

Aku dengar sedutan ucapan sikeri dalam tv pun aku meluat.Cakap tak serupa bikin.Cerita politik cucuk sataylah,tak mau kejar tenderlah,tak mau jawatanlah,blablabla.Semua yg dia sebut macam kena batang hidung sendiri,batang hidung pemuda sendiri.Hipokrit gile.

Kalau juak2 pemuda sibuk membodek ketua dia dan tak abis2 melobi jawatan menteri untuk keri drp membangkitkan isu2 semasa,isu2 Melayu atau sekurang2nya isu2 anak2 muda Melayu, nampak sangat pemuda2 ni tak boleh pakai,tak peka pada perkembangan semasa dan masih lena diulit kuasa yg tinggal sisa2 saja.

Aku rasa samdol2 pemuda(perwakilan)cuma 30-40% yg boleh pakai,yg lain semua jenis mandom,jenis tak sedar diri,jenis suka bermuka2,semua jenis materialistik tak ingat.

Kalau inilah cara perwakilan pemuda berucap dan cuma inilah 'isu penting' yg dititikberatkan pemuda aku tak nampak halatuju yg nak dibawa oleh pemuda terutama oleh ketuanya khairy jamaluddin yg cuma gilakan jawatan menteri itu.

Umno akan terus mandom kalau pemudanya mandom.

Aku menyeru pada ahli2 umno akar umbi supaya membuang manusia2 jenis ni termasuklah dengan ketua2nya sekali.Aku lebih suka timbalan ketua razali ibrahim naik dan mengepalai pemuda.

manbp said...

bro aku perhatikan perwakilan atau pemimpin ni bila berbahas nampak bersemangat..berkobar2..kekadang macam nak pergi beperang...
tapi...tengoklah nanti..habis aje PAU..masing2 mula tido..macam xde ape berlaku..kalau ada isu..x berani bertindak..
cakap je lebih...nak pertahankan hak melayu konon...bila ada kaun lain pertikai hak melayu..adakah mereka semua ini kedepan..??
sorila aku cakap..pemuda..puteri..wanita..dan keseluruhan umno..dialam nyata cuma berani berdehem..
yg aku nampak ngo2..macam perkasa je yg betul nak pergi perang..berhempas pulas pertahankan hak melayu..

Anonymous said...

AKU DAH KATA PEMUADA DI BAWAH KJ NI MEMANG HAPRAK, SEMUA NAK TUMPANG TUI KJ, NAK HABUAN, NAK CEPAT KAYA, MACAM2 NAK LAH... MELAYU DAH NAK MAMPOS DIA TAK PEDULI, KENAPA MELAYU NAK MAMPOS PUN MEREKA TAK NAK BINCANG !!!! SEBAB !!! TAK ADA EKONOMIK VALUE !!! PEMUDA UMNO CEPAT CEPATLAH BANGKIT, SINGKIRKAN MANUSIA KJ N SPESIS2NYA

AKU LOYA

hangkedee said...

macam lampu. bateri ada tapi terang

Anonymous said...

dah macam bau bangkai pun..pemuda UMNO masih tidak bertempik seperti yang rakyat harapkan.

Berapa kali lagi pemuda UMNO nak dengar perlembagaan diperlekehkan? Kesultanan Melayu dihina? Agama Islam dan orang Melayu dicaci maki?? Bila diaorang ni baru nak bergerak ar??

Haih...kecewa aku.

zafri zainal said...

Seperti biasa . . . the weakest link in UMNO is PEMUDA . . . selagi KJ sebagai Ketua Pemuda tak kemana lah PEMUDA UMNO . . . so sad, its ok next time we change KJ for someone else . . . buat malu orang melayu jer perwakilan pemuda ni . . .

Unknown said...

salam..
nk bt cmna klu ketua2 pemuda standard pemikiran cam bdk tadika..ms pemilihan pemuda aritu..tukang2 kebun sekolah yg diangkat jd perwakilan pemuda...si kj tabur duit brapa byk..jd apa nk heran klu standard diorg tahap tu..

crita smua berapi, tp habuk pn xde...yg plg bangang skali dr selangor tu(maaf la tkasar bahasa tp mmg patut pn)bl dok mnta jawatan menteri utk si kj tu..apa pnya baghal la...

kingnek said...

Si KJ, selagi tidak dapat jawatan menteri, tiada habuan untuk kuncu-kuncunya. Ashik keluar dari poket sendiri, mana boleh tahan! Biar KJ begitu aje, lambat laun, dia akan tenggelam, sendiri!

Strategi Najib memang baik, tapi harap jangan lah dia terpedaya dengan cakap2 kaki bodek KJ, kalau Najib beri jawatan menteri kat KJ, KJ yang lambat laun akan jadi nyawa-nyawa ikan, akan hidup balik kerana dilempar masuk ke dalam air!