Sunday, October 24, 2010

PELAJARAN TAWARIH (SEJARAH) WAJIB !

 masa sekolah dulu subjek sejarah dipanggil tawarih. subjek geografi pulak dipanggil ilmu alam. 

relevensi subjek ini diajar di sekolah nampaknya bakal berubah.

masa aku belajar kat sekolah rendah dulu, subjek ilmu alam yang paling aku ingat ialah musim tengkujuh (musim hujan lebat ) turun pada setiap hujung tahun.

kelantan sudah tercatat dalam subjek ilmu alam ia akan senantiasa banjir. kalau aku pangkah dalam soalan exam ilmu alam kata kelantan tak banjir, maknanya aku tak paham kehendak subjek ilmu alam.

namun sekarang fakta ilmu alam ni dah tak relevan.

pasal pembakaran terbuka,ozon yang makin menipis dan datangnya nik ajis, kelantan datang musibah banjir setiap kali hujan lebat. bukan lagi bersandarkan kepada faktor musim tengkujuh lagi.

semalam aku dengar sendiri jaminan muhyidin yasin bahawa subjek sejarah WAJIB LULUS dalam SPM.

maknanya pelajar dah tak boleh nak skip lagi subjek ni..

subjek tawarih ini memang takkan berubah fakta nya..walau musim tengkujuh datang sekali pun, fakta sejarah tetap takkan berubah.

sejarah ni subjek senang. ingat siapa watak,tahun,kejadian konpem boleh buat karangan berjela.

anwar,nik ajis,kit siang dan namawee adalah pelajar yang tak lulus subjek sejarahnya. tu pasallah dok selalu celarukan kepala hotak penyokong mereka akan persepsi sejarah yang berbeda.

orang turki walaupun pemerintahnya adalah dari bekas partai islam, namun mereka tak lupa akan sejarah sekular bapa turkiye moden.

kerajaan komunis negara china masih berpegang pada fakta sejarah sebagai alasan untuk merampas semula taiwan.

zionis yang menjadi idola anwar pun takkan lupa akan sejarah holokos di negara jerman. 

fakta ini akan terus berulang. hari ini ada segelintir ahli politik cuba memutarbelitkan sejarah negara bangsa.

kua kia song adalah ortodok komunis. sama sepet otaknya dengan bapak komunis malaysia, lim kit siang. dr kua pernah menerbitkan buku 13 may, versi komunis yang mencatitkan kononya orang melayu yang memulakan pertempuran..

perkara ini dikhadam oleh sebilangan pelajar sekolah cina..tak mengejutkan jika nama-nama komunis junior seperti namawee,tony pua boleh lahir dan mentafsir sejarah mengikut citra kepala bapak mereka sendiri.

jadi aku ucap tahniah kepada muhyidin yasin yang mewajib luluskan semula subjek sejarah dalam SPM. nampaknya kerismudin masa jadi menteri pelajaran tak buat apa..nak buat macamana, orang turki mana paham sejarah melayu.

8 comments:

Anonymous said...

Ini bagus GAP nanti bangsa lain akan tahu akan mereka itu adalah bangsa pendatang da tekankan juga 153 Perlembagaan Malaysia.

Anonymous said...

aku memang suka baca ulasan GAP, left right center and front dia balun kalau tak kena ie umno and pemimpin. Sejarah tanah air kalau kita tak faham begini lah jadinya situasi di negara kita.Yang memang tak suka sejarah semasa di bangku sekolah lagi lah tercelaru ie namaee, LGE.Tidak sensitive langsung malah ultrakiasu.
Saya masuk satu kelas sejarah tingkatan 4 disekolah saya baru baru ne. Topik Dasar ekonomi British di Tanah melayu. Mukadimah saya ialah mencabar pelajar dengan soalan ini. Beri ulasan bahawa "kelemahan orang melayu bukan kerana mereka malas tetapi kerana dasar ekonomi British" .Pelajar ini tercari cari faktor untuk menidakkan ungkapan ini.
Jadi bila Muyiddin berucap untuk mewajibkan lulus sejarah dalam spm, saya rasa, its about time.Pada masa yang sama, persitiwa 11 sept juga telah memindah bebearapa sylaabus mata pelajaran sejarah tingkatan 4 untuk memuatkan bebearapa bab sejarah Islam di madinah dan Islam di Tanah melayu.
My parting line is this 'We should learn the past in order not to be condemned today

Anonymous said...

Saudara GAP,

Saya tertarik dengan pesanan Presiden UMNO untuk mempertahankan kuasa orang Melayu sempena Perhimpunan Agung UMNO 2010. Saya juga berkesempatan berbual dengan beberapa perwakilan UMNO kePerhimpunan tersebut. Diantara komen-komen yang menarik adalah:-

1. Masih ada lagi pemimpin UMNO yang bersikap Feudal. Aku Tuan dan kau Hamba.

Contoh yang nyata. Wakil Rakyat Muar memang seorang yang suka balik kawasan TETAPI dia akan diiringi oleh satu angkatan yang besar. Berbelas-belas kereta akan mengiringi dia kesana-kemari. Berpakaian serba mahal dan menaiki kereta-kereta mahal.

Gerombolan ini seolah-olah Tuan yang melawat Hamba. Apabila pengundi atau rakyat jelata memperlawa untuk minum bersama, mereka selalu berkata, YB sebok, sudah minum, etc, etc. Mereka hanya akan minum direstoran yang berhawa dingin atau yang seumpama dengannya.

Apalah salahnya berperangai seperti padi, semakin tunduk, semakin berisi.

Sepatutnya YB tersebut mendekati pengundi dan rakyat secara orang kampung. Rakyat berkhendakkan seorang WAKIL RAKYAT dan bukannya berperangai sebagai seorang TIMBALAN MENTERI ketika balik kekawasan.

Jikalau diadakn PRU13 dan PKR meletakkan Chua Jui Meng sebagai calon PKR, rakyat melihat Chua Jui Meng lebih dekat dengan rakyat Muar berbanding dengan Wakil Rakyat Muar sediada.

Chua Jui Meng fasih berbahasa JAWA, boleh duduk bersama-sama rakyat, mendengar masalah rakyat dikedai-kedai kopi. Lebih peka akan masalah rakyat semasa.

Ini bukan tuduhan, ini satu fakta yang pahit untuk ditelan.

2. UMNO masih takut dengan golongan Professional Melayu.

Para pemimpin UMNO diperingkat cawangan dan Bahagian masih lagi takut dengan golongan professional Melayu. Kebanyakan mereka dari golongan professional Melayu ingin menyumbang, tetapi disalahertikan sebagai untuk merampas kuasa pemimpin sediada.

Jikalau ada yg ingin menjadi ahli, borang permohonan keahlian drpd golongan professional Melayu ini akan dibuang atau dibakar.

Ada lagi komen-komen yang saya akan muatkan nanti.

Semuga saudara GAP berani untuk menyiarkan komen saya ini.

Thanks.

Jimmy Hillhead
Johor Bahru

leman said...

Aku tak tahu sistem sekolah menengah sekarang sebab dah lama tinggalkan sekolah tapi aku harap subjek sejarah bukan lagi matapelajaran pilihan.Wajibkan saja subjek sejarah untuk semua aliran dan wajib lulus.

Kalau sekadar wajib lulus tapi masih boleh dipilih2 tak guna jugak.Ramai yg tidak akan pilih sejarah.Hasilnya tetap ramai yg akan buta sejarah dan menunjukkan kebodohan bila membicarakan tentang kontrak sosial dan hak2 Melayu serta hak2 pendatang yg menerima kerakyatan atas ehsan kaum pribumi.

aimdaim said...

GAP,
Pagi Ahad 24 Okt, semasa saya hulur duit beli Mingguan Malaysia terdengar seorg pembeli menyatakan bhw kerajaan terdesak nak jadikan Sejarah subjek wajib. Katanya kerajaan nak ingatkan org mcmana Singapura keluar dr M'sia & nak takutkan rakyat kununya Pulau Pinang juga akan jadi begitu.

Saya pelik dgn org sebegini, tidak berfikiran positif utk bangsa sendiri. Nampaknya PR memutarbelitkan banyak perkara. Harap ketua2 Bhg UMNO yg balik ke kawasan dpt buat kerja utk terangkan maksud tersirat.

Anonymous said...

TAK PAYAH SEJARAH PUAK KAKI JUBUR TAK AKAN TERIMA SEBAB JUBUR PUN ADA SEJARAH TERSENDIRI.. JUBUR LAH OPUNCA PPOLITI JADI HARU BIRU...PAK DOL PULAK PAK TURUT.. ELOK MEKA DI KAWINKAN DAN DIKADIKAN OLEH KJ

Anonymous said...

Sy dulu dari sekolah cina GAP.. itupun bila masuk skolah menenganh SMJK..

rata-rata budak cina sy tngok tak minat sejarah.. paling tinggi dorang boleh pukul pun 60/100 markah.. tp bila time matematik.. tak tumpukan perhatian pun boleh dpt 70/100 dlm exam..

tp lain cerita pulak dgn budak melayu.. klu math x tumpukan perhtian bakal dpt 10/100 la dlm exam..

sy setuju sngat la dgn cara kerajaan buat mcm nih.. dh bnyak dh contoh makhluk yg x amik pusing pasal sejrah nih. namewee dan suku-sakat DAP cthnya.. dorang tu kalau tidak buta seajrah pun buat-buat tak tahu sejarah.. dan mula la nk mempertikai itu dan ini..

moga sejarah 1511 tidak berlaku lg GAP.. aku berdoa kepada yg Maha Esa..

Anonymous said...

Sebagai guru sejarah saya amat gembira bila matapelajaran ini diwajib lulus. Tentu pembangkang tak berselera dengan sejarah kerana sejarah akan membongkar kerja buat UMNO untuk mendaulatkan Malaysia. Sejarah juga akan membuka pekung Lee Kwan Yew. Sejarah juga akan mededahkan hati perut Parti Komunis Malaya.
Namun saya sangat tak berpuas hati dengan penjualan buku di kedai Popular, iaitu buku-buku yang cuba menobatkan Chin Peng dan kawan karibnya Suriani Abdullah sebagai pahlawan bangsa. Saya meloya dengan depa tu.