Wednesday, November 10, 2010

DAP PENANG : INGGERIS BAHASA KE 2 ?

 mana pergi sutradara anti PPSMI pak jangot putih ? KLIK SINI

12 comments:

Kenn said...

Berdasarkan kes Mark Koding, usul B.I. sebagai bahasa rasmi adalah 'seditious'.

Anonymous said...

pak janggot putih sedang melamun berpuisi di tibai bontot oleh pak anwar sivaji hero filem malayalam. janggot putih dia tak melambang hati dia yang penuh hitam dan dengki itu. mampoh mu pak janggot putih. sasterwan negara konon. pegi dah tambi. hindraf sedang menanti mu di pintu depan rumah bagi mendapat sokongan jadi bahasa tamil bahasa ke 2 , 3, 4.dan mau jadi tibalan 2 PM.

Anonymous said...

Salah ka BI jadi bahasa ke 2?? Drpd Mandarin atau Tamil jadi bahasa ke 2.
Isu PPSMI lain. Nak mahir BI kena belajar SC dan Maths dlm BI...itu yg silap. Jadikan beberapa sekolah perintis dulu, tengok keberkesanannya dan serapkan lah jika ada kemajuan. Saya sokong, BI jadi bahasa kedua dlm Malaysia.

Anonymous said...

Janggut Putih Panjang Menjela bisa melontarkan suara ghaibnya hanya, jika, andai atau kalau disodoki oleh Sang Pura-pura Tidak Meliwat(i). Ketawa...

Anonymous said...

Tuan,
Yang jadi masalahnya Bahasa Malaysia selalu jadi bahasa kedua atau ketiga di P.Pinang. Bahasa Cina dan bahasa Inggeris lebih diutamakan. Sasterawan negara dah kena beli semasa PRK Permatang Pauh dan penanti. Sekarang dah tak peduli. Kerana mulut dah dikunci.

Bingai @ Bangang said...

Betul kata Anon 12:51PM,
Isu PPSMI isu lain. Itu isu ilmu. Lebih banyak bahasa diajar di sekolah-sekolah lebih baik supaya banyak pilihan pelajar untuk lebih pandai. Sains dan Math dalam bahasa inggeris adalah ideal kerana ianya merupakan bahasa ilmu yang mempunyai banyak rujukan.

Isu bahasa di Penang ialah isu BAHASA RASMI! Urusan Dewan Undangan adalah urusan RASMI. Jawatan yang dipegang oleh ADUN ialah jawatan RASMI dan perbincangan di Dewan Undangan ialah perbincangan RASMI sebab itu ada transkrip.

Sastera bukannya agenda rasmi dalam Dewan Undangan. Ianya lebih kepada penglahiran perasaan. Sebab tu pejuang bahasa hanya memandang ke arah pendidikan dalam bahasa Melayu sedangkan mereka sendiri tidak berusaha menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi.

Tang dibayar tu aku tak berani nak komen tapi tang nak demo lagi menentang DAP tu BERANI ke?

Aku Yang Bingai
Politik: Antara Zaid, PakLah, Tun Ghafar dan Ku Li

Anonymous said...

betol la...
jangoot putih tu..asik2 puisi...macamlah puisi tu lebih penting...
wei..jangoot putih..mati ke kalo x berpuisi..
bagi dia..dia sangup mati...daripada puisi tu mati..
ha...ha..macam2 gila ade...

Pokok said...

saya cabar tan sri a sama said suapay berdemo pulak kat penang.. setakat berani dengan bangsa sendiri buat apa?

Pokok said...

saya cabar tan sri a sama said suapay berdemo pulak kat penang.. setakat berani dengan bangsa sendiri buat apa?

Anonymous said...

aku pun sokong BI bahasa kedua dgn syarat sekolah satu aliran SAHAJA. Raykat Malaysia yg tak tau Bahasa Melayu, hilang kerakyatan. Dah byk bangsa cina yang mengaku rakyat Malaysia tapi tak faham Bahasa Melayu. Mereka lebih sayangkan China dari Malaysia.

Hapuskan langsung aliran cina dan tamil. Nak aliran cina dgn tamil, diaorang boleh balik China dan India. Situ ada byk .

Anonymous said...

kenapa dulu UMNO terima/teruskan dasar sekolah jenis kebangsaan cina dan tamil dalam sistem pendidikan negara selepas merdeka? Dasar pendidikan penjajah British memang didesign/ berkonsep "divide & rule"-supaya rakyat jangan bersatu. UMNO telah bulat2 apa yang penjajah suapkan!

sekolah bersifat rasis ini patut dihapuskan seperti di thailand, filipina, myammar, cambodia, vietnam, indonesia atau brunei? mana ada aliran cina atau aliran tamil.. mereka tanam semangat patriotik nasional mereka. bahkan parti2 politik pun tak ada berasaskan ras. inilah kelemahan UMNO dari dulu tunduk kepada orang asing kerana nak jaga kuasa mereka saja. kalu ikut ibrahim hj. yaakob, dr. burhanuddin helmi, ahmad bustaman atau pak sako mungkin senario hari ini amat berbeza. Bahasa Melayu lebih berdaulat jika bukan UMNO yang memerintah.

yusraime said...

Anon 5.57PM.....
Hal Sek.Tamil dan Cina tu ada kaitan dgn syarat2 dari British masa nak merdeka dulu.Pemimpin UMNO pada waktu ambang kemerdekaan dulu terpaksa bertoleransi dgn dua kaum utama yang lain yakni Cina dan India.Pemimpin UMNO lebih moderate dari pemimpin2 yamg ko listkan tu.Ibrahim Yakob,Burhanudin Helmi,Ahmad Bustaman etc ni radikal sikit.Diorang tak suka sgt dgn stail UMNO memperolehi kemerdekaan melalui rundingan.Diorang nak capai kemerdekaan melalui perjuangan berdarah macam Indonesia.Apa2pun kita patut tabik kat diorang ni sebab diorang pun pejuang bangsa.