Wednesday, November 10, 2010

PAKATAN BANKRAPKAN SELANGOR ( BHG 1 )

ini adalah transkrip dan fakta ringkas pembentangan teks perbahasan belanjawan 2011 oleh ketua pembangkang selangor, ds khir toyo. 

aku ringkaskan fakta ini bagi memudahkan rakyat melihat perbezaan ketara kedudukan ekonomi selangor semasa diperintah oleh  kerajaan BN dan pakatan.

FAKTA 1
( DEFISIT )

tahun 2009 kerajaan negeri dibawah pentadbiran pakatan mengalami defisit berjumlah RM69.96 juta. jumlah ini berkemungkinan akan lebih besar jika skandal talam dalam isu 'round tripping' tidak dilakukan.

*defisit bermaksud perbelanjaan kerajaan negeri melebihi pendapatan yang diperolehi*

FAKTA 2
( PERBEZAAN AKAUN KERAJAAN NEGERI SEMASA PEMERINTAHAN  BN DAN PAKATAN )

-2006 KERAJAAN BN 
( baki akaun kerajaan negeri  RM 72.51 juta )

-2007 KERAJAAN BN
( baki akaun kerajaan negeri  RM 131.88 juta )

-2008 TRANSISI KERAJAAN DARI BN KE PAKATAN
( baki akaun kerajaan negeri  RM 49.1 juta )

-2009 KERAJAAN PAKATAN
( baki akaun kerajaan negeri..DEFISIT/RUGI RM 65.96 JUTA )

soalan kepada rakyat. 

berdasarkan kepada angka yang mudah di atas, siapa sebenarnya yang gagal mentadbir ekonomi selangor ? siapa yang kasi bankrap kantung kerajaan negeri selangor ?

FAKTA 3
( JANJI PAKATAN 'WE DO NOT SPEND MORE THAN WHAT WE HAVE'. BAHASA MUDAH KERAJAAN NEGERI AKAN BERBELANJA IKUT JUMLAH WANG YANG ADA ? )

benarkah janji tersebut ? kita perhatikan fakta ini.

-asal bajet kerajaan negeri tahun 2010 berjumlah RM 1.3 billion.

-namun pada april,julai dan november peruntukan tambahan telah diluluskan.

april RM 69 juta, julai RM 117 juta dan november RM 8 juta.

-maknanya bila bajet RM 1.3 billion dicampur dengan peruntukan tambahan sebanyak 3 kali, kerajaan negeri secara jelasnya pada tahun 2010 telah mengalami defisit sebanyak RM 194 juta. (2009 defisit RM 65. 96 juta)..

- apa petanda kepada petunjuk angka defisit ini ? ini maksudnya selangor makin bankrap !

FAKTA 4
( ANGGARAN PENDAPATAN KERAJAAN NEGERI ANGAN-ANGAN KALID )

-kalid janji pendapatan kerajaan negeri tahun 2010 adalah RM 1.3 billion.

-setakat ni yang dapat RM 1.03 billion.

- lagi RM300 juta belum dapat lagi..hujung tahun dah dekat.

-duit dapat RM 1.03billion tapi dan belanja RM 1.494 billion.

-ini bijak urus ekonomi ke atau bengap urus ekonomi ?

FAKTA 5
( SELANGOR MUFLIS 2013 ? )

- defisit 2 tahun berturut-turut

- bila umum belanjawan tahunan, akan ada permintaan peruntukan tambahan.

-asyik tambah belanja tapi pendapatan tak de..tak ke bankrap namanya.

-slogan merakyatkan selangor wajar ditukar kepada memufliskan selangor.

FAKTA 6
( MENTERI BESAR SUKA BUKU TIGA LIMA )

- dulu menteri besar berhutang dengan bank islam hampir RM65 juta.

- sekarang selangor pulak terpalit dengan perangai buruk kalid gagap.

FAKTA 7
( NAJIB PUMP DUIT KEPADA KERAJAAN PAKATAN SELANGOR ? )

-ini benar. perhatikan fakta dibawah

-kerajaan persekutuan peruntukkan RM 563 juta kepada kerajaan selangor.

-daripada peruntukan itu, RM 480 dah sampai ke tangan kerajaan negeri.

apa fakta menarik yang wajib rakyat tahu daripada FAKTA 7 ?

1) kalau kerajaan persekutuan tak pump duit, maka defisit makin besar !

2) takde penganiyaan langsung dari kerajaan persekutuan kepada negeri selangor.

sambung selepas ini..lagi menarik pasal semua orang pedih telinga dengar ketua pembangkang selangor balun ! dengan setpol bangang si faekah pun kena taji gak..

11 comments:

Megat Alam Gempita said...

Bravo inilah kirja Punahsihat RM1.00, songlap duit utk tampung survival parti. Pemimpin dok balun duit perbendaharaan selagi ada, para penyokong juga yg miskin kena tipu hidup-hidup diberi air percuma demi menutup mulut mereka. Bravo...bravo pasti molotup. Hehehe Khalid Gagap dah mula sokong projek Kerajaan BN lak, takut kena balun SSDE ker?

Anonymous said...

Ape lah MB Selangor nie... katanya dulu2 tu tokoh koperat. Nie jd mcm keparat je.

Dengar sgt punah sihat bergaji RM1.00, tu lah pasal.

hanizam said...

bravo bro..teruskan dengan fakta menarik ni...kalau belah PAKATAN, walaupun depa sekolah tinggi, depa akan kata ni semua fakta mengarut...

biarkan ape depa nak cakap..yang penting, dedahkan ape yang sepatutnya...

Penyokong PAKATAN kena mengaku & terima hakikat kalau ada kelemahan dalam pentadbiran negeri yang diperintah.

jangan dok seronok kena kencing dalam ceramah je...

adik aku kena pergi kursus SPISE kat Kuala Kubu pun kata, hanya dok politik je yang banyak...kata depa tu baguslah..itulah..inilah...

ape punya DOL sape punya program ni...takda yang berfaedah pun...

Company aku ada gak dijemput supaya hantar peserta masuk kursus tu, tapi suruh pergi sendiri...ape punya banganglah, dah jemput suruh pergi sendiri...

BAL17 said...

Ramalan aku PRU-13 nnti.. selangor dan perak solid dpt kat BN... kelantan mgkin PAS terasa skit BAHANGNYA~~ dan beberapa DUN kelantan mgkin jatuh ketngan UMNO..

Kedah aku tak pasti.. sbb aku tak nmpak apa yang UMNO kedah buat nk rampas semula kedah dari PAS.. tak macam di Selangor, UMNO selangor bersusah payah dgn kempen ceramahnya mcm SSDE dan sbgainya..

Terengganu, Perlis, Johor, Pahang dan Sabah adalah kerusi selamat. So tak de ape nk komen.

Melaka, N.Sembilan dan Sarawak kene hati-hati sbb DAP dh mula tumpukan perhatian pada kawasan panas nih tapi aku pasti Sarawak masih di bawah PBS tahun depan.

hahn said...

Mana lah pergi duit tu semua ya. Saya pergi SUK macam di landa Garuda. Sedih sepi suram.

Pergi ke kaunternya. Selekeh, sampah dan usang.

Macam negeri yang ketinggalan.

Comot betul Selangor sekarang.

Tak percaya pergi intai intai ke SUK.

Jahanam!

Nasib baik bangunan tu konkrit kalau tak entah lah.

Kijang Jantan said...

salam, bagus lah kalau dah ada pendedahan mcm ni.....kalau x kta x nampak apa diorang duk wat kat atas tu.....beria2 mempertahan memperjuangkan keadilan konon.....ni bukan mempertahankan ini memperabihkan.....kalau selangor bankrup khalid mangkuk la punyer kerja nih.....

Anonymous said...

BAL17... jangan over confident.. yg aku nampak DAP mula gerakkan pengundi kawasan selamat DAP ke kawasan lain yang DAP rasa boleh tambah majoriti.

aimdaim said...

Huraaaaaa, Hureiiiiii, Yahoooo. Pakatan Bangang akan hancurkan ekonomi Malaysia secara tak langsung.

Anonymous said...

sekurang2nya rakyaat selangor sedar apa yg berlaku sekarang..munkin ada hikmahnya..jgn nti nk pilih kerjaan main pangkah je...\org yang tak tau pun nk bg perintah negeri..jadinya hancussss..dr negeri maju dah nk jadi negei mundur..aku anak selangor..nmpak apa yg berlaku sblom dan slepas pr memerintah...bezanya langit dan bumi..bnyk benda yang nmpak..makin sehari makin nmpk kepincangan....mafia13

BAL17 said...

anon 10:22 PM

itu hanya pandangan ringan aku saja. DAP mmg aktif dlm menilai pengundi yang akan menyokong mereka kelak, itu mmg tidak dinafikan.

Tapi apa kah yg dimaksudkan dgn "DAP mula gerakkan pengundi", tu?? pengundi2 DAP nih tukar alamat ke? atau pindah terus duduk dkt kawasan2 yang pasti mereka boleh rampas??

matjeng said...

Kualiti Punahsihat bernilai RM1.00, itulah hasilnya..harga tu Nuar letak sendiri atas keupayaannya..jelas dia tak tahu mengurus ekonomi..nak urus ekonomi Malaysia lagilah teruk!

Jangan jadi tak cerdik..lupakanlah Nuar Berahhim tu.. biar dia jadi sejarah!