Friday, December 17, 2010

MENUJU PUTRAJAYA ATAU MENUJU ZOO NEGARA ?


 ketuanan rakyat, politik baru adalah terma yang wujud selepas pasca mac 2008. rakyat menantikan satu sinar cahaya politik yang baik untuk mengimbangi hegemoni politik BN.

dek kerana percaya pada janji pakatan, rakyat memilih untuk memangkah mereka.

apa yang difahami oleh rakyat tentang politik baru bawaan pakatan ? tiada lain, tiada lain dan tiada lain selain membawa suara rakyat yang middle class untuk di highlight di parlimen.

rakyat menunggu kepada pembawaan baru pakatan.pengenalan dasar baru yang menguntungkan rakyat.

isu kos kehidupan, kesempitan dan kemiskinan penduduk bandar, isu baru bagaimana sistem kesihatan dapat menjamin kos warga tua mendapat rawatan sewajarnya,isu kenaikan harga barang, isu penambah baikan mutu dan kualiti sistem pendidikan dan peperiksaan, peluang pekerjaan dan lain lain antara faktor faktor isu rakyat yang ditunggu untuk diperbaiki.

isu rakyat ini wajar diperbahaskan di parlimen.

sayang selepas 3 tahun menunggu wacana politik baru pakatan, apa yang pakatan sajikan kepada rakyat adalah politik  pekik telolong, menjerit-jerit, gimik politik bahalol yang dicukupkan materi nya dengan pembawakan demontrasi.
dulu mereka pernah berguling di atas jalan raya.

dulu mereka pernah menjadikan sidang dun perak sebagai zoo taiping ke 2.hari ini mereka buat lagi.

jika bijaksanalah kualiti ahli parlimen pakatan , perlukah sampai ke tahap mengulangi aksi  keluarga monyet babun yang kelaparan  dalam siri national geographic ?

mana pergi solusi politik yang lebih intelektual .

anwar raja monyet di parlimen kerap bercerita mengenai perwatakan  ibnu khaldun, syed qutb, gandhi dan cukup bijak memetik bait-bait pujangga yang indah bahasa dan arahnya. sayang gagal berkali kali untuk mengawal gerombolan mangki nya sendiri.

aku bercakap bukan sembrono berhujah tanpa berfakta.

perhatikan isu air di selangor. pakatan dulu adalah oposisi. sekarang mereka adalah kerajaan. sepatutnya peluang yang diberikan oleh rakyat dapat mereka gunakan sepenuhnya untuk menunjukkan kualiti dan kehebatan mereka mentadbir.

sayang bila kes air mula diceritakan kisah benarnya, mereka membawa perangai lama.

demontrasi jalanan sebagai cara untuk menyelesaikan masalah.

inikah sahaja yang mampu mereka bawakan kepada rakyat ? 
adakah ini corak pemikiran politik baru ?

rakyat kerugian undi mereka. kepercayaan rakyat terhadap pakatan sebagai alternatif sebuah kerajaan telah diliwat dengan begitu sadis.

sampai bila kita hendak disajikan dengan gimik politik bertaraf monyet ?

hari ini dewan rakyat sebagai sebuah institusi demokrasi tertinggi dalam perlembagaan telah dijadikan sebagai pentas untuk melakukan sarkis politik.

tak mengejutkan aku.

jika rumah ALLAH (masjid) yang suci itu pun mereka sanggup lacur, apatahlagi dewan rakyat.

pru ke13, perlukah kita memangkah pakatan ?

21 comments:

Anonymous said...

Pangkah pakatan samalah mcm pangkah monyet2 kat hutan tu.

Sepatutnya skrg nie pakatan menunjukkan kepandaian, kebijaksanan, kepintaran mereka. Ini tidak asyik2 menonjolkan keberukan, kemonyetan dan kekeraan mereka.

Anonymous said...

aku pergi zoo tak la bising macam tu monyet monyet kat zoo aku tengok baik baik mungkin monyet kat zoo tu baka baik kot

Arif Omar said...

jenis puaka parlimen. begitulah pefrangainya

usin said...

memangkah pakatan? huh!!! pakat2 jangan pangkah. bahalol masing2..

Ahmad Zack said...

Ramai yang mengundi Pakatan Reban kerana mahukan perubahan yang lebih baik dari BN, isu kenaikan kos hidup, harga minyak, rasuah dsb. Tapi nampaknya cara Pakatan mentadbir lebih teruk dari BN. Baru diberi peluang mentadbir negeri macam2 ketidaktelusan yang berlaku, pilih bulu, rasuah dsb ini belum memerintah negara... Moga Allah SWT selamatkan Malaysia dari pemimpin perosak samaada dari Pakatan mahupun BN...

santauangin said...

Mak depa punya p***. Dah dasar haramjadah nak pi kemana. Itu lah saja modal yg ada kat barisan pembangkang ni. Pengundi undi depa suruh suarakan masalah pengundi tapi depa p dlm parlimen dok buat huru hara. Apa pun samdol dan kamjatol lah MP pembangkang. Itulah kalau dok asyik ikut telunjuk babi DAPig yg yg dok sembah batu maka depa pun terikut ikut lah jadi gitu.

Anonymous said...

GAP, artikel ini perlu jadi satu sajian untuk penyokong PKR. Bukan sahaja isu yg mereka pekikkan dan lolongkan tetapi pemimpin dan kepimpinan mereka jadi 'dungu' dan tiada kelas begitu.Lihat sahaja DSAI di Taman melati, ucapan beliau macam low level thinking. Penyokong ketawa dan bersorak ria. They cant think whats factual,whats relevant and whats important anymore. Kesihan melihat DSAI berucap macam tukang jual ubat.
Khalid was a teacher and CEO PNM and now a MB punya kuasa negeri kaya cant even think now but preferred to lead a demo.Memalukan.Itu lah singapura seining mempersendakan pentadbiran negeri di Malaysia.
Bimbang tersangat sangat orang melayu dari dulu hingga sekarang tidak pernah berubah.
Anyway well done GAP, way to go for the nation.

Anonymous said...

Jijik melihat monyet, babun, beruk, proboscis, cappucin, orang hutan, gorilla, Chimpanzee, ketek, macaq, kongkang, dalam dewan parlimen. Itulah taraf mereka.

Anonymous said...

bodoh punya gap.........hahaha

Anonymous said...

setuju benar dengan pendapat saudara....aku sungguh kecewa melihat tingkahlaku para ahli parlimen pembangkang khas dan semua ahli parlimen am nya...harapan aku sebagai rakyat melihat ahli-ahli parlimen menjalankan tanggungjawab membela rakyat rupanya menjijikkan. jawatan sebagai ahli parlimen seolah-olah macam jawatan raja lawak..sungguh memalukan. adakah itu tugas seorang ahli parlimen di Malaysia ini? Low Class....sebagai rakyat aku hanya berharap ahli parlimen kerajaan atau pembangkang terutamanya laksanakan lah tanggungjawab anda kerana rakyat sudah melaksanakan tanggungjawab rakyat....banyak sangat ahli parlimen bodoh macam budak tadika buat lawak dalam parlimen....

Anonymous said...

Perangai mcm monyet nak mentadbir negara...jgn haraplah

Anonymous said...

haram jadah punya barisan pakatan bahaloll bodohh lahanat macam budak2kan

Anonymous said...

memang dia oran ( oran utan ) dah rancang nak buat mcm smalam kat parlimen tu. kalau tak, mcm mana mereka sempat buat sepanduk tulis mcm2 tu. memang dah rancang awal2 lagi siap print sepanduk2 tu. tapi nak buat mcm mana, ketua pon oran utan, anak buah mesti oran utan juga... takkan lembu, ayam, itik mau ikut sama.

Anonymous said...

pangkah muka sekor-sekor pas tu suruh 44 penyamun samun diorang ni....

goodlistener said...

Kesian kat pengundi yg undi depa, kita pilih suruh depa bawa masalah kita kat parliman dan bincang dgn pihak pemerentah can mana hendak tangani masalah kita.....lain lak jadinya...MEMALUKAN, MEMUALKAN, KERJA YG MENJIJIK BAGI SEORANG MP,...HARAM BAGI KAU SEMUA TERUTAMA YG BERUGAMA ISLAM MENGUNAKAN ELAUN MP.....TAK BUAT KERJA DAN TAK TAHU BUAT KERJA...CAKAP BERGEGAR GEGAR TAPI HABUK PUN TAK ADA......DAH TU SOKONG PELIWAT LAK .....NUHUZUBILLAH

Pokok said...

perkara ini telah di rancang.. di rancang untuk menutup cerita wikileaks.. percaya lah.. lepas ni ceramah si malaun ni hanya bercerita pasal kisah di parlimen.. cerita wikileaks terus senyap.. seolah-olah tiada apa yang berlaku..

Anonymous said...

dah 2 tahun selepas pru12...apa yang ahli parlimen pakatan dah buat untuk kesejahteraan rakyat..
tak ada satu idea pun yg elok mereka kemukakan..

dah dua tahun tak habis2 dengan perangai buruk mereka.
dua tahun masa terbuang dengan melayan kerenah beruk2 ini.
inilah masaalah jika wakil2 rakyat yang dipilih dari kalangan beruk dan monyet..
ditambah dengan puak2 keling gangster..
dulu dalam parlimen tak pernah berlaku pekara macam ini.
bila dah ada gangster,pelakon bogel,tokeh rumah urut,peguam putar alam,ulama selipar dan macam2 lagi manusia yang rendah akhlak memasuki parlimen maka ini lah yang berlaku.
wakil rakyat yang rendah akhlak telah....
sesiapa saja yang mengundi mereka semasa pemilihan dulu harus rasa bersalah..
kerana undi2 andalah yang menyebabkan manusia tak reti bahasa ini bolih buat honar dalam parlimen.
tak layak mereka ini dibenarkan bersidang dalam parlimen...

Anonymous said...

aku nak pangkah muka aljub.

Anonymous said...

susah nak cakap.....parlimen sepatutnya bincang masaalah rakyat, tapi asyik2 masaalah si jubur ni...tak habis2.......

masaalah dia, biarlah dia selesai sendiri.......bukan di parlimen....

ni la, bila org kutuk incompetent, marah....tapi memang pun........

si jubur tu, tunggu masa je....sebangsat bangsat manusia...

penting diri sendiri......

-anti jubur-

Anonymous said...

MP PEMBANGKANG SELAYAKNYA JADI PENGHUNI ZOO NEGARA! PARLIMEN DEWAN MULIA BOLEH BUAT PERANGAI BINATANG....mana jantan PKR/PAS taada yg berani jawap ruang ini..dah kena kerat lancau ke?

dah habis dalil nak salahkan UMNO, ta ada hadis nak putar belit?
belit serban je bolehlah..

jangan lah guna agama untuk jual politik, kalau org melayu PAS/PKR duduk sekandang dalam reban babi ini yg kamu dapat. sekarang apa dah jadi

kenapa tak banga jadi melayu?
tak tau sejarah negara ini pernah dijajah lebih 500 th/ baru mardeka 53 th semua dak OK - kira baiklah, apa nak negara terus dijajah lagi? nanti nak se suap nasi pon tiada.

Anonymous said...

beruk lebeh cerdik dari diorg..? LAin kali pangkah beruk.