Thursday, December 23, 2010

PAS SELANGOR BERGOLAK KEMBALI !

kalid gereja samad tidak diajak oleh rombongan pas selangor mengadap tuanku sultan. kenapa ?

jom kita baca kronologi dan sejarah persengketaan 2 pimpinan pas selangor yang melibatkan hasan ali dan kalid gereja samad.

aku pernah berlegar dalam persengkokolan dan penubuhan barisan alternatif pra pru 1999. hasan ali adalah watak baru dalam pas selangor.

hasan ali menggangotai pas selepas peristiwa reformasi. bersama-sama dengan haron din(ahli lama aktif semula),tuan ibrahim tuan man,ismail kamus mereka secara langsungnya merencanakan dasar politik baru dalam pas selangor.

sebelum ini pas selangor dan malaysia dilihat terlalu ortodoks dan kelihatan jumud.

fraksi pas selangor yang sebelum itu dipimpin oleh arwah hasan shukri dilihat tidak berkemampuan untuk menunjangi politik baru pas yang selari dengan ide anwar dalam parti keadilan nasional.

pas selangor jumud. ia perlu ditukar identitinya  bisik hati hasan ali. bersama-sama dengan teman pembaharuannya yang dianggotai oleh dr shafie kajang,dr rani meru mereka mengorak langkah dalam mencetuskan ribut sewaktu pemilihan pas pasca 1999.

hasan shukri adalah warlord hj hadi, dia tumbang di tangan kumpulan pro pembaharuan pas yang dibawa oleh hasan ali semasa pemilihan parti pas.

bukan sekadar itu, hasan ali mampu pergi dengan lebih jauh apabila berjaya meletakkan 'orangnya' iaitu roslan sms sebagai pegawai kanan tuan guru presiden pas.

ini merupakan tempelak yang cukup besar untuk dikhadam oleh kalid samad.

kalid samad adalah otai dalam hirarki pimpinan pas selangor.dia terlebih dahulu bertanding di pru 1995 di kerusi kubang kerian. dia tewas dan akhirnya membawa diri ke selangor.

mungkin kerana cengkaman dan pengaruh kuat arwah hasan shukri, kalid samad lebih bertindak untuk memencilkan diri.

peristiwa reformasi melonjakkan nama kalid samad. dengan timbulnya pemuka dan player baru politik zaman reformasi, kalid berjaya untuk pergi dengan lebih jauh.

regu utama kalid samad dari dulu hingga kini adalah dr zulkifli ahli parlimen kuala selangor. aku gelarkan dia dr kuman pasal dia pakar dalam bidang kuman.

mereka bagai gay politik yang berpasangan dan cukup sehaluan. namun perkiraan politik sempit mereka pada pru 1999 tidak membawa sebarang hasil dan kejayaan yang memuaskan.

kalid gereja samad pada pru 199 bertanding di dua kerusi berbeza, dun dan parlimen. dun dia bertanding di kawasan batu tiga (kini kota anggerik) dan kerusi parlimen dia bertarung dengan abang tirinya shahrir samad di johor baharu.

kalid gereja tewas kedua-dua seatnya. manakala hasan ali menang di dun gombak dan parlimen parit buntar.

disini timbulnya bibit-bibt habil dan qabil diantara hasan ali dan kalid gereja.
ia berlarutan dan pernah mencapai klimak apabila hasan ali  memecat kalid samad dalam hirarki pimpinan pas selangor selepas mac 2008.
malah ada juga cerita dalam kain pas yang pernah menyebut sewaktu krisis kes kalimah ALLAH di selangor, hasan ali sengaja membiarkan beberapa masjid dan para demonstrator untuk memijak gambar kalid gereja sebagai langkah untuk mematikan terus karier politik beliau selaku ahli parlimen shah alam.

nantikan sambungannya.LAGI PANAS

6 comments:

d said...

Salam Perjuangan,

Bro, harap dapat linkkan blog saya..

http://gelombang-rakyat.blogspot.com/

Melayu CinDia
Blogger Gelombang Rakyat

Anonymous said...

Berselisih pendapat, nasihat menasihati, ingat mengingat dan kritikan membina adalah asam garam resepi "prinsip politik Islam, PAS"... tiada pergolakkan.... baik pihak hasan ali atau pihak khalid samad.. kedua-dua pendakwah, aktivis dan pejuang Islam! mengapa perlu kita meragui atau melaga-lagakan para mukmin sejati ..? Kecuali orang-orang munafik saja yang ingin merosakkan ukhwah Islamiyyah dan perjuangan Islami!

PAS dengan bimbingan idea bernas pembaharuan mursidul Am Nik Aziz telah melalui proses pematangan yang praktikal dalam dakwah politik dan dakwah diplomatik. Kini seni politik Islam PAS telah berjaya memenangi hati nurani rakyat Malaysia. Jurang perbezaan antara golongan Islamis dengan golongan kuffar yang anti-Islam sedang dihapuskan secara beransur-ansur dan diplmatik oleh para pemimpin PAS kini. Pendekatan Melayu Islam syumul semakin dihargai.

CUMA gelagat & kerenah fanatik assobiyyah sekular kapitalis UMNO saja yang semakin sumbang dan menjunan! Aksi UMNO yang penuh korupsi, jijik & memualkan. Angkuh bertongkatkan kuasa kerajaan dan politik wang. Menindas & diskrimainasi segala penghalang hawa nafsu kehendak para ketua UMNO nya. SPR, Polis, SPRM, Mahkamah, RTM, media massa,.. masih menjadi kuda tungangan! UMNO merasa rakyat buta, pekak tuli dan dungu melihat realiti semasa. UMNO salah anggap. Mereka masih berkhayal "UMNO itu tuan besar, Rakyat itu hamba sahaya boleh dicucuk hidungnya sepanjang masa"... tunggulah MASAnya..Hancur segala kefasikan & kedurjanaan UBN. Allah tetap akan menepati janjiNya!

PAS menuju era memimpin Umat tertindas & keluar dari perhambaan UMNO!

Anonymous said...

Bila lak najib nak syarahkan rosmah,anak jantannya, wanita umno.. ikut cara hidup Islam seperti dia seru rakyat ikut Islam semasa maal hijrah yang lepas....

..berat sangatkah nak letak kain tudung tutup aurat atas kepala rosmah, shahrizat, puteri-puteri umno yang tak tutup aurat tu... macam mana nak jadi pemimpin bagi orang-orang mukmin jika kita sendiri pun "buta agama" , "mualaf agama", ataupun "liat nak amal sunnah" ...... hehheeheheheheeee

Unknown said...

Saya nak sentuh isu ADUN Pas :

inilah daulat Islam yg sebenaqnya. kalau x cukup alim jgn berlagak alim serta mengaku diri lebih alim dari org lain.
Ini mmg penyakit Pas...ini baru 2 org,,byk lg yg sebenaqnya...din puduraya dan mcm2 lg.

Munafiq Musuh Islam...balik ambo nok buat Isytiqhoroh...Tuhe Maaf doh ke dio...inilah munafiq.

Na'uzubillah.

untuk video quality HD pengakuan saksi sila ke :

http://kedahsenang.blogspot.com/2010/12/skandal-adun-selinsing-dalam-keretapi.html

Anonymous said...

sudah la pas......belagak alim......alim taik kucing......aku kenal pas sejak 1978 lagi...waktu tu aku duduk kat kelantan.....yang aku tahu, kebanyakan, pakai macam ustaz.....tapi otak tarak...kalu ada pun tak bole pakai.......

sekarang ni lagi la, temberang lebih.....sikit sikit, pok nik cakap bole, maka semua bole.....

bole bla..

-anti jubur-

telokperang said...

utk anon 6;59 dan anon 7;12. PAS ni mmg berlagak alim.. Kalimah ALLAH pun tak boleh dipertahankan. Hukum ALLAH pun boleh dipermainkan, ini pulak nak laung-laungkan hukum Hudud. Setakat sembahyang sunat jer dah boleh kata 'Tuhe Maaf doh ke dio'. Kepala hotak dia la..ini dosa ZINA bini orang tau..dosa BESAR tauuu.. bukan boleh slow talk kat tok guru bagi ampun macam paderi kristian. BODOH