Thursday, September 15, 2011

ISMAIL SABRI TAK PERLU GENTAR DENGAN GERTAKAN ACCIM !


TAIKUN besi The Lion Group, Tan Sri William Cheng dalam ruangan Bisnes Utusan Malaysia semalam mempertikai kewujudan Kedai Rakyat 1Malaysia yang diilhamkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak. Kedai itu yang mula mendapat sokongan rakyat kini dianggap oleh William boleh menjejas peruncit biasa, yang mungkin ditujukan kepada peruncit berbangsa Cina.

Kita semua tahu Kedai Rakyat 1Malaysia itu cukup hebat ideanya. Itulah kedai yang menjual barangan murah (konsep seperti pasar raya No Frills di Kanada) yang mampu dibeli rakyat marhain, yang rata-ratanya masih terdiri daripada orang Melayu dan India.

Selama ini pekedai-pekedai (yang dimaksudkan oleh William Cheng) menjual barangan dengan harga yang ada kalanya tidak masuk akal, sehingga ada yang berani menyorok bagi memberi tekanan supaya kerajaan menaikkan harga barangan tertentu.

Saudara saya yang menjalankan kedai runcit di Labu Besar, Kulim dan Tunjang, Jitra juga pernah mengadu, harga borong yang diperolehnya berbeza harga dengan pekedai lain yang sebangsa dengan pemborong itu. Jadi, peruncit Melayu itu hanya akan untung kecil saja atau tak untung langsung jika harganya terpaksa diselaraskan dengan kedai pesaing tadi.

Apakah William Cheng sedar perkara-perkara itu?

Dalam ulasannya mengenai Kedai Rakyat 1Malaysia itu, beliau dipetik sebagai berkata, langkah (kerajaan) itu sedikit sebanyak menjejaskan operasi peniaga-peniaga runcit kecil di bawah naungan Gabungan Dewan Perniagaan Perindustrian Cina (ACCIM).

Dakwa Cheng, kerajaan perlu berlaku adil dengan membekalkan produk harga patut yang sama kepada 30,000 kedai runcit sedia ada.

Kata Cheng, harga produk di kedai 1Malaysia adalah 30 hingga 40 peratus lebih murah berbanding yang ditawarkan oleh kedai runcit biasa.

petikan tulisan zaini hasan.

pandangan aku kedai 1malaysia ni wajib diperbanyakkan di kawasan lembah klang dan bandar utama yang lain. ini cara nak ajar peniaga cina yang kerap kali biadap dengan pelanggan yang dah banyak kaya kan dorang.

174 comments:

Anonymous said...

YAHOOO KAT PUTRAJAYA PUN DAH ADA KEDAI 1 MALAYSIA NIE

Anonymous said...

Yg hairannya ada jugak beberapa pengunjung melayu blog ini yg mempertikaikan kewujudan kedai 1M ni. Agaknya mereka ini dah jadi tali beruk ACCIM ni.

Anonymous said...

Aku makin hari makin muak dengaq pasal Cina naik tochang dalam semua hal.
Cina itu Babi.
Babi itu Cina.
Cina Yang Atheist ni lebih butoh perangai dari yang ada agama.

Melayu Perak said...

pergi mampus lah kedai runcit cina...

biar semua cina menggelupur cari nyawa nak hidup....

gerakan hapuskan cina...gerhana

murai said...

Masa Tesco, Giant, Econsave dan Carfour dok mula tumbuh depa tak merungut pun bab pasal masalah kedai runcit, janganlah nak jaga perut Cina je, perut Melayu bagaimana pula....malaysia kan Negara demokrasi........jangan pulak ada Melayu dalam kabinet BN dok kecut teloq pulak nak ambil hati puak-puak cina tu....lepas kot Najib ada umum apa-apa ulak untuk Cina, nak ambil hati untuk PRU ke-13, ni semua gempaq cina....kat Melayu yang mudah lentok...

Anonymous said...

Apakah kedai tayar dapat pengecualian dari KPDNHEP? Maksudnya apakah kedai tayar tidak perlu letak tanda harga? Kalau perlu kenapa kedai tayar yang rata-rata tidak meletakkan tanda harga terus mencekik pengguna?

ATAS PAGAR

komandomelayu said...

BOLEH PERGI MAMPUS LA SEMUA KEDAI RUNCIT CINA,KEDAI HARDWARE CINA,BENGKEL KERETA CINA DAN SEMUA KEDAI-KEDAI CINA PENIPU MELAYU KAT TANAH MELAYU NI!!

SAMA BOLEH PEGI MAMPUS PENGKHIANAT MELAYU YANG MENYOKONG CINA KOMUNIS DAN DAP TAK KIRA ULARMAK KE ATAU ANAK HARAMJADAH YANG BERUSAHA MENJADI BARUA KEPADA CINA !!!

komandomelayu said...

SOKONG MP!

AYUH BANGSA MELAYU TOLAK KUASA POLITIK KAUM CINA DEMI MARUAH BANGSA DAN AGAMA ISLAM!!

Anonymous said...

amoi:hey mat apa psl lu suka lalu saya punya bilakang
mat: haya amoi u tarak tahu ka
amoi: ohh baru gua ingat lu syok saya punya bilakangg ka
mat:ya lah
amoi:apa rasa
mat: sedap maa

Hashella said...

SOKONG!

Anonymous said...

Kenyataan Apek ini mempunyai banyak maksud tersirat.

Apabila ramai pengguna dapat membeli barang pada kos lebih murah makanya secara tidak langsung pengeluar terpaksa menjual produk mereka pada harga yang lebih rendah bagi mengekalkan persaingan.

Contohnya kalau kontraktor boleh dapatkan harga besi dari negara jiran pada harga jauh lebih murah, otomatik pengeluar besi lokal kena turunkan harga borong di peringkat kilang.

Pengilang mana mahu menerima keadaan itu seadanya, kan? kan?

AntiPengambilanUntungTakMasukAkal

Anonymous said...

saya sokong byk2 GAP,supaya kedai 1Malaysia ni di perbanyakkan utk menolong bangsa melayu n india,kawan sy ni melayu ttp boleh berbahasa cina,semasa dia pegi ke pasar seorg pembeli bangsa cina telah membeli barang,tokeh cina ni bg harga murah dekat pembeli cina ni,tp bila kawan sy nk beli brg yg sama dia letak harga mahal,lalu kawan sy berckp cina dgn tokeh tu,nk tau tokeh ni buat ape,dia bg harga sama dgn pembeli cina ni td,ini bermakna harga pelangan melayu x sama dgn pelangan cina,mcmana kita kata cina ni baik, mereka ni lg perkauman,ini baru 1 cth byk lg cth lain yg terjd pd kawan sy yg boleh berbahasa cina.

Anonymous said...

Cuba buat tinjauan rambang di serata daerah dan kenalpastikan siapa yang jadi pengedar tunggal produk seperti Nestle, Lever Brothers, beras siam dsbnya?

Anda jangan terkecut kalau muka-muka yang sama saja jadi pengedar tunggal di mana-mana daerah jua!

AntiMonopoli

sesejuk mata memandang said...

Pada TS William Cheng tu ACCIM bukan lah masaalah sangat tetapi beliau bersuara suapay nak minta kerajaan bagi talian hayat kerana Lion Group milik dia dah nak terlingkup.. Megasteel kat Banting tuu sudah jual Silverstone kat Toyo pun masih belum cukup nak cover dan bayar hutang.

jadi dia harap jika dai bersuara atas kapasiti orang MCA.. kot DS Najib dengar dan bantu..

Selamatkan aku... selamat kan aku..

P mampus lah kau,

Anonymous said...

Apabila pengguna beralih arah makanya secara tidak langsung berkuranganlah permintaan barangan dari pihak kartel.

Soalnya apakah budaya kartel mahu dibiarkan terus menguasai dunia perniagaan tempatan?

Tepuk Dada Tanya Selera

Anonymous said...

Kalau KR 1M itu milik ACCIM apakah ada NGO yang akan mengomel sebagaimana Tan Sri William Cheng mengomel? Apakah PR akan mengomel? Apakah BN akan mengomel? Apa kesimpulannya?

Anonymous said...

Bukan cina je kene boikot, india n mamak pun sama. Semua tu penipu.


Jgn lupe boikot india n mamak dlm umno sekali. Buat rosak parti je

Anonymous said...

TS Willy ni dah berpuluh tahun,semenzak era TDM, asik nak minta minta minta keistimewean untuk cina/
Harus dan Wajib di peringati cina lah yang punya rangkaian jual barang apa saja keperluan semua penduduk.
Kita sebut apa saja ,yang duit kita bolih beli, cina punya tangan mesti ada punya,selain air zam zam dan kurma makkah.....
Perangai TS Willy ni serupa ngan TS Ramon.
TSTF pun muncul maka marah lah TS Willy.itu aje cerita TS Willy yang mewakil kaum kapitalis cina cukong tak pernah pernah puas dengan harta kekayaan dan peluang untuk menjadi kaya limpah ruah di bumi Melayu ini.Tamak haloba hasad sumbat tembolok sendiri mulut kunyanh, tangan dah sampai ke makanan untuk di tolak ke mulut.
Lepas tu kata mahal,tak sedap, sambil tangan sampai lagi ke pinggan lauk.
Kerajaan Najib memang tunduk kebelanakang nak patah pingang melayan TS Willy dan kaum capitalis.
Jadi kalu Ismail tunduk kerana di gempar olih TS,kalau ikut rentak Najib, mesti setuju , dalam semangat terbukaan, liberal enggage inklusib 1Malaysia.
Tanya diri sendiri lah, 54 tahun ada kedai melayu tak kat KL,Indon ramai,NRI ramai,.
arjuna waspada
changkat lobak.

Anonymous said...

itu baru perniagaan runcit. bagai pula reaksi persatuan perniagaan kalau perkara sama tertimpa perniagaan rumah urut dan cindol?

nah! bayangkan kalau ada pihak lain mampu memecahkan monopoli kedai ekor, alkohol, rumah urut dan bisnes cindol maka apa reaksi yang dijangkakan?

mereka yang terjejas akan jumpa Pak Jibby atau minta Dap buat bising? kah kah kah.

Anonymous said...

Apabila majoriti rakyat memberi sokongan kepada pelaksanaan kedai 1 Malaysia, ini bermakna rakyat telah mendapat manfaat.

Perubahan seperti ini perlu untuk kesejahteraan rakyat. Termasuklah dikawasan luar bandar. Rakyat diluar bandar didapati membeli barangan lebih mahal dari rakyat dibandar.

Pekedai runcit memang hadapi persaingan kuat tapi ini bukan perkara baru, sebelum kedai 1 Malaysia, pusat perniagaan lain seperti giant, tesco, 99, econsave, mydin dan sebagainya pun dah ada di banyak tempat.

Anonymous said...

Dlm gugusan Manjoi Ipoh,pasaraya Maidin akn mula broperasi pd tahun 2012.Gugusan Manjoi ada lh kwasan rezab mlayu trbsar di Malaysia.mcm mna agak ny nasib kdai2 runcit org melayu di skitar Gugusan Manjoi apbla Maidin mula beroperasi?Gerenti gulung tikar.ini lh dia sikap tolong mlayu pelingkup mlayu.

Anonymous said...

itu baru perniagaan runcit. bagaimana pula reaksi persatuan perniagaan sama kalau isu sama tertimpa perniagaan rumah urut dan cindol?

nah! bayangkan kalau ada pihak lain mampu pecahkan monopoli kedai ekor, alkohol, rumah urut dan bisnes cindol maka apakah reaksi yang boleh dijangkakan?

apakah mereka yang terjejas akan jumpa Pak Jibby minta pendapat atau minta Pas atau Dap untuk buat bising?

kah kah kah.

Anonymous said...

sabah belum ada kedai rakyat 1m ne..:-( bila mau ada??? di semenanjung barang2 kalau di kedai biasa pun sudah cukup murah bagi kami2 yg ada di sabah. kepada menteri yang berkenaan jgn lupakan kami yang ada di sabah...

Anonymous said...

Hai tugas kerajaan membantu Rakyat semua, bukan segeintir aje.

Zaman British British bagi semua kemudahan berniaga kat pekan tak pulak merungut, diam2 ajer buat bisnes, kenapa pulak sekarang nih?

Nak tanya sikit, ada franchaise ker kedai 1M ni? Kalau ada mcam mana nak apply?

Anonymous said...

ACCIM, apasal tak suka pulak dah ni?

Kalau kedai 1M boleh bagi harga murah apasal kamu semua tak boleh bagi harga yang sama?

Anonymous said...

Kedai 1M nanti jual uniform dan keperluan sekolah anak2 tak?

Persiapan nak masuk sekolah perlu wang banyak, kalo dapat jual murah2, kan membantu jutaan kanak2 sekolah?

Anonymous said...

GAP

Cadangkan Kedai 1Malayisa kat Gombak

nak sangat tengok isteri2 puak2 PAS beli dari kedai ni.

Satu lagi Gombak ni ramai orang Melayu dan India yang berpendapatan sederhana so dengan kewujudan kedai 1Malaysia sedikit sebanyak ia dapat mengurangkan masalah mereka.

Aku dah utarakan benda ni kat Pemuda UMNO (during ramadan) kat Gombak & mereka nampaknya setuju ngan isu ni.

Pemuda Melaporkan Untuk GAP

Anonymous said...

CADANGAN Pekedai dikampung dibolehkan memohon francais dengan kedai satu Malaysia pada harga yang rendah dan menjual pada msyarakat sekitar...juga perlu difikirkan konsep kedai Pemborong 1 Malaysia yang membekal barangan mengikut harga kawalan kepada semua peruncit-peruncit.. Pastikan mereka berdaftar dengan Kedai 1 Malaysia...Perlu diperluaskan lagi Kedai ini kalau boleh satu DUN satu KEDAI dan klinik 1 Malaysia yang berdekatan.

Anonymous said...

harap kerajaan pusat buat jugak area penang banyak2..biaq kedai runcit yg kebanyakkannya memihak 1 bangsa saja melopong..baru ada akai..

Anonymous said...

harap kerajaan pusat buat jugak area penang banyak2..biaq kedai runcit yg kebanyakkannya memihak 1 bangsa saja melopong..baru ada akai..

Sesumpah said...

Kebanyakan kedai runcit orang Melayu memang takkan dapat bertahan lama kerana masalah dari segi nak survive dengan kedai-kedai kaum C yang memonopoli sektor peruncitan. Terima kasih kepada Mydin kerana memberikan harga barang yang terbaik kepada pengguna-pengguna di luar bandar yang rata-ratanya tidak mempunyai banyak pilihan. Pasaraya besar selalunya terletak terlalu jauh dari kawasan perkampungan Melayu. Ini akan menyukarkan penduduk kampung mendapatkan barangan runcit dengan harga berpatutan.

Jom tengok Sembang Rakyat Kedai 1 Malaysia kat Sini

nok said...

Orng melayu bukan ke bodoh....senang sangat di bodoh2 kan...tambah2 puak Pas pis pus...asyik bagi contoh zaman nabi...sikit2 zaman nabi....Islam sesuai sampai bila2...yg merosakkan adalah pemimpin2 pas....hari ini halal.....tiba2 esuk haram....atau tiba2 tak ada sebut dlm quran pulak.....

nauzubilah....ada pulak menyokong2 totok ikut sampai hujung.....muka2 ni lah yg beli barang kat kedai 1Malaysia nanti.....jibauk betul...aku memang sakit hati dgn puak2 ni....

Anonymous said...

Apa kata buat Pasaraya 1 Malaysia pulak, kasi bungkus itu cina GIANT, TESCO dll.

bngsa pemakan babi mmg bngsat!! said...

bgs cadangan kedai 1m ni..padan muke kedai2 cine..ape lg kawn2..kite pkat bli rmai2 kt kedai 1m ni..bsing la makhluk2 sepet pemakan babi ni..selama ni pasaraya giant yg tokei cine punye tu xde plak die bising2..padahal giant tu pon jejaskn pekedai runcit yg kecik2 gak..punye la rasis wiliam cheng pemakan babi ni..asyik2 pkirkn psl cine je!!oi cine2 sume..brani xkomen kt cini..dasar manusia rasis n bngsat!!!!

To Live Again said...

Aku sokong ko GAP! Aku jugak sokg Dato Sri Ismail dan aku nk nyatakan jika dia teguh dgn pendirian dia, aku adalah slh sorg yg sgt berbangga kerana aku adalah slh sorg yg bekerja di agensi di bwh KPNKK yg mana beliau adalah menterinya.

Memula dulu masa Tesco,carefour,giant dll br nk mula bercambah di malaysia aku pon bantah jugak sbb terpengaruh dgn kenyataan beli brg di Tesco=sokong yahudi dn membunuh peruncit tempatan..

Tp bila difkirkan blk,berapa kerat sgt la peruncit melayu yg terjejas keran mmg melayu dh kurg pon dlm industri runcit..

Sejak hypermarket cm 2 mula bercambah, kita dpt lihat yg peniaga cina tak lg telalu sombg..Kalau dulu menjelang raya cina jer kita yg pening sbb byk kedai tutup, bekalan makanan sush nk cari smpaikan kita beli byk2 sekaligus sebagai stok kerana selalunya diaorg ni tutp kedai smpai semnggu dn segala urusan jual beli terhenti..

Tp situasi 2 xdde lg skrg..Cina pon dh x berani nk tutup kdai lm2 sbb setakat brg2 runcit dn dapur sng2 je kita blh beli di hypermarket..

Produk2 IKS pon dh blh msk dlm hypermarket ni wpon diakui yg product2 tersebut dijual atas label TESCO,CAREFOUR,GAIANT dll, sekurang2nya peniaga2 IKS ada tempat nk dipasarkan product mereka dr kita mengharapkan tauke2 cina yg mmg sah2 lintah darat dn caivanis yg sush nk jual product melayu..Kalau ada pon diaorg amik dgn harga murah dn jual dgn keuntungan berlipat ganda.

Anonymous said...

China menindas kerajaan melalui perniagaan

China sabotaj kerajaan melalui perniagaan

Bila bercakap soal merit, kenapa kedai 1 Malaysia menjadi kerisauan

Apakah kedai 1 Malaysia menjadikan perbuatan memonopoli perniagaan runcit selama ini menjadikan china rasa tergugat ?

ada aku kisah said...

.


DIMANA ADA PAS DISITU ADA RASUAH


.

komandomelayu said...

DIMANA PAS DISITU BANYAK SAMPAH
DIMANA ADA PAS DISITU CERAMAH FITNAH
DIMANA ADA PAS DISITU BANYAK MINTA SEDEKAH
DIMANA ADA PAS DI SITU MELAYU HIDUP SUSAH!

Otak Geliga said...

Kedai Rakyat 1 Mas atau KR1M ni mmg menguntungkan rakyat BIASA.

Padan muka kau CINA RASIS!!!!...mampos kau dgn idea bijak dr kerajaan RAKYAT yg ADIL ni.

Kerajaan tambah byk2 kedai ni kat satu Mas biar TEMBELANG Cina lahanat RASIS ni rakyat biasa nampak!!!

pi jahanam dgn pandangan APEK RASIS pendatang tu!!

Mael Hashim said...

Najib ada Kedai 1malaysia untuk tolong Melayu. Muhyiddin dah ada idea belum ? kalau idea bagus, boss mesti terima punya.

Melayu Perak said...

apakata lepas nih wujudkan kedai hardware 1 malaysia...

kedai tayar 1 m....kedai aksessori kereta 1 m....kedai elektrik 1m

baru padan muka cina laknat....

Anonymous said...

Bagus GAP, aku tunggu ko buat artikel tentang benda ni.

Bagi can la kat orang lain nak berjaya dalam perniagaan, asyik bangsa depa je.

Anonymous said...

Tu la muka-muka kuat penyokong MCA dan Gerakan yang menguasai segala Persataun-persatuan Cina kat Malaysia.

Masa pilihanraya, UMNO suruh sokong MCA/Gerakan buat apa?

Bodoh jugak orang Melayu, ni. Undi DAP lain kali.

komandomelayu said...

SOKONG MP

USAHA YANG SANGAT DI ALU-ALUKAN!

WUJUDKAN KEDAI HARDWARE MELAYU DAN KEDAI TAYAR BARU DAN UPGRADE KAN SEMUA KEDAI-KEDAI MELAYU SEDIADADA DI SETIAP PELOSOK NEGARA MENJADI KEDAI 1 MALAYSIA!

SUPAYA RAKYAT MERASA IMPAK SECARA TERUS USAHA BARU KERAJAAN YANG SELAMA INI RAKYAT TAK NAMPAK!

HARAP PUAK PAS?
SEMUA BODOH DAN TOLOL BAB EKONOMI!

...SEDAP MAH JE YG DEPA TAU!!

joehan said...

bro melayu perak...bgs idea ko tu..wokrshop2 sume cine konker..dlu tmpt aku ade gak wokshop fasfik..tu melayu punye kalo xsilap..tp makin byk kene ttp..mmg cilake cine2 ni kalo meniaga..kene buat2 baik dgn tokei kedai br dpt murah..kalo x jgn harap laa..kt area kota dam nk tuka timing belt 100k kilomter punye smpi rm400..kt tmlh br rm320..tu pon sbb dh lm knal..tgk blh beza smpai rm80..dasar penipu cine2 babi ni..

joehan said...

tu pon cine2 ni still kate gov xadil sedngkn segala2 psl aktiviti perniagaan dieorg konker..dr pengilang,pemborong smpi peruncit..tu pon sibuk2 nk suh gov protect plak...gap..ko buat la entry psl wokshop2 1malaysia plak..kompem bengkel2 cine xleh cr mkn..hahaha.

Anonymous said...

mana mana orang melayu kaya raya tu elok la buka hyppermarket jual produk orang melayu pada harga rendah 100 persen orang serbu.

Anonymous said...

Teringat satu peristiwa.

Masa tu susah nak dapatkan bekalan gula.

Tapi emak saya ada la satu kedai di pekan , memang biasa sangat berbelanja kat kedai runcit tu, kenallah. Bila bila pun bayar tunai.

Bila nak beli gula, tokey tu kata gula tak ada. ok lah dah tak ada nak kata apa.

Tetapi Tuhan nak tunjuk, di kelibat matanya, terbongkar juga, rupanya bila sesama cina, cara sembunyi sembunyi gula masih dibekalkannya.

Anonymous said...

Pendapatan orang Melayu sebulan adalah RM 10 billion.Itu yang orang cina dapat dari kita tiap tiap bulan. Kalau orang Melayu mencontohi berbelanja macam orang cina berebelanja(bagi keutamaan pada bangsa sendiri)),kaya raya peniaga Melayu tutup kedai peniaga cina. RM120 billion setahun tu beb.....

Anonymous said...

"Bodoh jugak orang Melayu, ni. Undi DAP lain kali."

September 15, 2011 5:34 PM

Komen:

Kalau beri cadangan janganlah macam suruh pengundi lari dari mulut buaya masuk mulut naga. Cadngan ko tu macam nak sabotaj pengguna Melayu saja.

Anonymous said...

tp kekadang kite ni ckp je lbh..skrng la msnya wahai kawn2..kite gunekn kuasa kita..bli kt kedai2 org islam je..aku xkisah die mamak ke..indon ke..yg oenting bkn cine..

Anonymous said...

Dlm gugusan Manjoi Ipoh,pasaraya Maidin akn mula broperasi pd tahun 2012.Gugusan Manjoi ada lh kwasan rezab mlayu trbsar di Malaysia.mcm mna agak ny nasib kdai2 runcit org melayu di skitar Gugusan Manjoi apbla Maidin mula beroperasi?Gerenti gulung tikar.ini lh dia sikap tolong mlayu pelingkup mlayu.

September 15, 2011 4:08 PM

Komen:

Berapa kerat sangat peruncit melayu di kawasan yang kamu sebutkan dan berapa banyak pula kedai peruncit bukan melayu dalam kawasan yang sama?

Kalau tak ada Mydin apakah pengguna melayu tidak shoping di tesco, jusco dan pekco? apa ulasan kamu?

Anonymous said...

Aku cadangkan kerajaan buat juga Telco 1 Malaysia supaya rakyat marhein boleh guna line telepon murah sikit. Bila ada persaingan baru semua pakat nak turun harga. Sama juga dengan cari jalan menyaingi ASTRO. Ni aku tengok banyak syarikat besar dah guna pakai sistem Monopoly. Dalam business sistem monopoly boleh meruntuhkan ekonomi sesuatu negara.

Neuro6 said...

Lepas ni adakan pulak Pemborong barang2 runcit 1malaysia untuk menolong peruncit2 dan peniaga2 kecil bumiputera...confirm terjejas punya pemborong2 cina tu semua!

macam ni baru laaa same level.....nak tak nak mereka kena turunkan harga barang untuk compete, inflasi akan menurun secara drastic kalau benda ni berlaku...

Anonymous said...

cina bangsa asing di TM ni memang dah lama kurang ajar,lupa diri,tak sedar diri,monopoli utk bangsa dia ja,pemeras ugut k'jaan,bermuka-muka..ini semua salah kita org melayu gak tak kira org politik,
peg k'jaan ataupun melayu kebanyakan
..asalnya kita terlalu berlembut dan
terlalu memberi kpd mrk atas dasar kasihan dan baik hati..kemudian setelah termakan budi dgn mrk sbhg dr kita terlalu memberi kpd mrk...
seterusnya pemimpin kita di ugut mrk dgn berbagai helah..maka dptlah mrk bermacam-macam sehingga sampai tahap tak masuk akal..bila mrk dah dpt segalanya mrk tuntut bermcm-mcm lg sehingga tahap mrk menidakkan umat melayu di Tanah Melayu ni..mrk berjaya membodohkan sbhg melayu yg jadi pening dan sama2 berjuang utk cina..
harapan aku agar pimpinan negara tidak terikut-ikut dgn rentak melayu bodoh tu kerana kewujudan mca dan mic tak bawa faedahpun pd bn..mrk pangkah dap!!!ini kita blh lihat secara jelas pd p.raya2kecil dan p.rya s.wak..
KESIMPULANNYA,OLEH KERANA MELAMPAU TAHAP OPTIMA,KURANG AJAR,MONOPOLI DAN TIDAK ADA PERASAAN BELAS PUN MRK KPD ORG MELAYU..MAKA,MARILAH KITA SAMA-SAMA LAKUKAN SPTMANA SAUDARA SERUMPUN KITA DI INDONESIA LAKUKAN/LAYAN BANGSA ASING..TAKYAHDAH LEMBUT2,BOIKOT DAN SBGNYA..KEADAAN SKRG MEMERLUKAN KITA MENJADI BEGITU..

Neuro6 said...

setuju dengan anon 6:37 PM....cara untuk pecah kan monopoli ASTRO tu ialah dengan mewujudkan pesaing nya,harus ada satu lagi syarikat TV seperti Astro ni! kalau tak mampu, legal kan saja penggunaan satellite Parabola tu, free of charge!

nok said...

Dulu pada satu ketika aku memang menghurmati org2 K,tan kerana semangat bangsa yg begitu menebal...dan mereka tidak suka juak2 DAP ni....tapi Bila Munafikin PORK NIK begitu akrab dgn DAP....hancur semangat melayu K,tan punah ranah d sebabkan tamak kuasa...si bangkai Pork Nik ni dia memang tak kesah di kencing oleh DAP janji UMNO mampos....memang bangsa laknat Nim Aziz babi ni......

Anonymous said...

aku setujuu...ada kedai hardware pun bagus.bantu kontraktor kelas F..

mat said...

sebenarnya kat malaysia ni...
kalau melayu bersatu semuanya dah tak jadi anjing dap sepertimana pemimpin pas.. melayu akan bertambah kuat..

disebabkan ade pemimpin melayu yg sanggup jadi barua dap tu pasal melayu susah nak bersatu dan maju..

Anonymous said...

Bukan setakat kedai runcit sj, rasanya kedai pembinaan (hardware)pun patut kerajaan wujudkan. Nk heran apalagi dgn kaum tersebut. Memang lintah darat dan menekan pengguna. Dah lah tk sokong kjaan.

Anonymous said...

sebenarnya kat malaysia ni... kalau melayu bersatu semuanya dah tak jadi anjing dap sepertimana pemimpin pas.. melayu akan bertambah kuat.. disebabkan ade pemimpin melayu yg sanggup jadi barua dap tu pasal melayu susah nak bersatu dan maju..
September 15, 2011 7:36 PM

''''
SETUJU DGN LU MAKIN BANYAK MELAYU JADI PERUNCIT DAN PEMBELI MELAYU....CINA MAKIN TAKUT..

CINA NI BILA DAH TAKUT BARU NAK SOKONG MELAYU...BIAR DIA RASAAAAAA

BIAR DIA UNDI Lagi DAP...PAK TAN..
MAMPUS LA LU...

LU MESTI UNDI BABI KOMUNIS PUNYA...CUBA TENGOK KAT BANDAR2 Malah KL...seremban mana2 bandar besar DAP LA YG MENANG..SAMA JE SELEPAS MEI13...tak berubah pun komunis mereka ttu...

Anonymous said...

Musang serahkan mandate hapuskan kedai cina ni pd komandomelayu!

Musang sokong!!

Anonymous said...

Komandomelayu!

Org cina berniaga, hangpa pun nak berniaga. Bole berniaga tapi hapuskan dulu:

1.SIKAP MELAYU LIAT BAYAQ UTANG!
2.SIKAP SUKA MINTAK SEDEKAH DGN BANK!

Check dulu KEDAI 1 MSIA ni gula2 ka? Nasik minyak ka??

Anonymous said...

Melayu-melayu yang komen di blog ni aku agak cakap kosong ja kut. Tengok kan semangat masing-masing fuhhh..

Cina tengah dok senyum dengan hempa semua oiii...

Anonymous said...

Peruncit cina amik barang/stok 3 lori. Pekedai melayu amik, satu boot keta! Tu pun nak utang! Memang patut harga mahai..!!!

Anonymous said...

Macamana tak amik dari pemborong cina:

"Takpe! Lu angkat dulu ini balang. Laku punya jam, balu kasi bayaq!"

Pemborong melayu bole kasi ini macam ka??

Anonymous said...

wahai willim cheng, peniaga cina dah berkurun2 membelasah duit org melayu. siapa yg jadikan org cina kaya selama ini kalau bukan org melayu. jadi bagi can lah pulak org melayu beli barang harga murah di kedai 1 m'sia, barulah adil. org cina pun digalakkan beli brg dari kedai 1 m'sia. kita semua 1 m'sia ma...

Anonymous said...

GAP!
Penubuhan Kedai 1 Msia, jika berjaya, tidak akan melemahkan sistem peruncitan kaum cina. Yg terkesan ialah peruncit2 kecil melayu yg modal terhad!!

Anonymous said...

Mana ada istilah ADIL dlm berniaga! Mesti mau ada:

Mathematic = A
Kira kira = A
Ilmu Hisab = A

Sejarah = E

rakab said...

KO tu bengap lah musangka !

Kalau pemimpin kerajaan berfikir mcm kau, mmg ler peruncit melayu akan bungkus.

Tapi pemimpin umno cukup bijak!

Banyak lagi rancangan kerajaan utk membantu org melayu termasuk peruncit melayu.

KR1M cuma permulaan sahaja....

Anonymous said...

Pastikan motorsikal anda tidak rosak ketika sambutan Tahun Baru Cina. Aku pernah heret motor sejauh 20km sebab semua kedai motor tutup. Time tu, enjin motor aku jem, tak boleh nak idop. Punyalah penat aku pusing bandar, melilau mencari bengkel motor. Tapi hampa, pasal semuanya tutup. Masalahnya kat kawasan tu memang takde satu pun bengkel milik orang melayu. Memang sekarang aku serik bawak motor time Tahun Baru Cina.

Anonymous said...

LAZIR;

BALIK SANA JAGA CINA .... BALIK SINIPUN JAGA CINA .... HABISSS MELAYU SAPA JAGA ????

Anonymous said...

"Takpe! Lu angkat dulu ini balang. Laku punya jam, balu kasi bayaq!"

Komen:

sedar atau tidak berapa harga sebenar yang tauke itu beri? nah kalau barang laku, siapa dapat lebih keuntungan? lagipun berapa kerat sangat insiden "laku punya jam balu kasi bayaq"? awat ada contoh semasa ke? hek hek

komandomelayu said...

MUSANGBARUAKOMUNIS!

TAIK KO LAH! PAS ADA BUAT APA UNTUK AGENDA EKONOMI MELAYU?

HANG JANGAN JADI BARUA KEPADA CINA DAN DOK HASUT SUPAYA BANGSA KITA BERPECAH BELAH LA!

SEPATUTNYA NEGERI-NEGERI PAKATAN YANG KONONNYA DAP YANG DAH TERIMA ISLAM HASIL TARBIAH TOK GURU KAU SEPATUTNYA DAH TUTUP SEMUA RUMAH URUT,KELAB MALAM,KEDAI ARAK,KEDAI EKOR DAN VIDEO GAME TAPI APHAL MAKIN BERLAMBAK TUMBUH?

MEMANG HARAMJADAH PARTI PAS NI!
KORANG YANG MENGKAYAKAN CINA2 NI!

Anonymous said...

memang tiada istilah adil dalam perniagaan yang dimonopoli pembangkang tetapi dalam Islam keadilan dalam aspek perniagaan perlu ada tanpa kompromi.

masalah sekarang ialah mukmin pelan-pelan ikut amalan kufar, bukan saja dalam politik, tetapi terbawa-bawa dalam perniagaan. makanya harga kopiah juga tak sama seperti dulu.

Anonymous said...

Aku bukannya rasis... tapi aku sayang bangsa aku. Apa kata .. kita anjurkan kempen jangan beli brg2 keperluan di kedai kafir utk tempoh selama seminggu. Tengok apa reaksi depa.

Anonymous said...

Org Melayu ni dah di bagi ubat tidoq yg cukup lama oleh penjajah. Umno plak tak punya kepakaran utk kejutkan org2 yg tertidoq ni. Ada pakar, suma lari luaq negara!

Nak berniaga? Bagus! Cukup bagus. Sifat yg terpuji. Tapi jgn asyik2 mintak gomen tulong! Cina marah! Pasai Gomen tulong Melayu pakai duit cukai. Cina yg banyak sumbangkan hasil cukai ni.

Cina berniaga, tak payahpun sembah gomen!!!

Anonymous said...

Apek yang berniaga tak perlu ilmu hisap A. Yang diperlukan ialah sedikit pengalaman, jaringan dan sedikit kelentongan.

Namun, ilmu hisab A perlu buat politikawan yang tekaknya kerap disangkuti bulu biri-biri. siapa? TST.

kah kah kah

Anonymous said...

SEBENARNYA KEDAI NIE BUKAN MENGGUGAT PERUNCIT BIASA TETAPI ORANG TENGAH / PEMBORONG YANG DIKUASAI OLEH KAUM CINA SEJAK SEKIAN LAMA DAN PERANAN MEREKA KINI BOLEH MENENTUKAN HARGA MENGIKUT SUKA HATI MEREKA..SELAMA INI ORANG ISLAM LAH YANG MENJADI PELANGAN TERBESAR HINGGA PUAK-PUAK NIA KAYA RAYA..JADI ORANG ISLAM HENDAKLAH BERALIH KEPADA KEDAI-KEDAI YANG MEMPUNYAI CIRI-CIRI PERNIAGAAN ISLAM..SOKONGLAH PERNIAGAAN ORANG ISLAM..

Anonymous said...

tipulah kalau kejayaan microsoft tiada kaitan dengan sumbangan dari gomen AS. tipulah kalau pemaju perumahan yang berjaya tiada kaitan dengan gomen di negaranya. tipulah kalau TaTa boleh berjaya tanpa adanya sokongan gomen itu dan ini. nampaknya ko saja yang boleh tertipu dengan hakikat sebenar kejayaan dalam perniagaan. mungkin sebab tu musangka cukup-cukup makan dan pakai agaknya.

komandomelayu said...

MUSANGKAPANDAITAPIBANGANG!

SAPA YANG TIDOQ? MANGKUK!
PARTI PAS HANG LA YG TIDOQ TAKDE BUAT SATU HABUK PUN DEMI MEMAJUKAN EKONOMI UMMAH SEBAGAIMANA MUNDURNYA KELANTAN YANG DIPENUHI KEDAI CINA SAJA!

KALU UMNO DAN TUN M YANG TAK MULAKAN USAHA MEMAJUKAN USAHAWAN MELAYU MAKA MELAYU DOK BERGANTUNG PADA KEDAI2 CINA MCM MASA 60-70 AN TU!

HANG JANGAN PERASAN LA MCM KONON ORG PAS MCM HANGPA YANG AKAN MAMPU MEMAJUKAN UMMAH !!

YANG KORANG PANDAI ....SEDAP MAH!

Anonymous said...

Musang kata lagi. JGN MINTAK TULONG GOMEN !!

Jadik peniaga tulin. Jgn berniaga sorang2. Bermula dgn 5 org kawan yg jujur, yg bersemangat & ada duit! Bina link.

1. Kedai Hardware (mini)
2. Kedai cat
3. Bengkel Besi
4. Workshop keta
5. Kedai makan/catering

Kelima-lima sahabat ini dah punya rangkaian.

Seterusnya, JUJUR, USAHA SENDIRI, RAJIN, JGN DENGKI & BANTU MEMBANTU.

Anonymous said...

kedai runcit Pekco boleh jual dengan harga murah kerana kebanyakan barangan yang dijual ada perkataan Siam. cumanya sedarkah pengguna?

Anonymous said...

peniaga mukmin syok sendiri. pembeli yang disasarkan hanyalah bangsa arab celop. lihat saja iklan penguat syahwat, kesemuanya dalam bahasa arab dan majoritinya dalam media haramkah!

Anonymous said...

peniaga mukmin syok sendiri. pembeli yang disasarkan hanyalah bangsa arab celop. lihat saja iklan penguat syahwat, kesemuanya dalam bahasa arab dan majoritinya dalam media haramkah!

Anonymous said...

Tambah lagi 5 kawan.

Perkhidmatam & perbekalan:
Medic,
1. Bukak klinik (Musang Poliklinik)
2. Medic Supplier & Parts
3. Kilang Ubat (francise)
4. Medical R&D (under license)
5. Consultant

Guna budak2 U kita yg banyak melepak tuu!

Anonymous said...

Carik 5 lagi kawan,

Logistic:
1. Beli lori/bas.
2. Warehouse
3. Shipping Agent
4. Secretary Company
5. Broker

BERSIH, CEKAP, AMANAH!!

whiteorange said...

Kejayaan kedai 1 Malaysia membuktikan bahawa untuk orang melayu berjaya harus dibantu kerajaan

Orang melayu perlu keyakinan dan kekuatan diri, kecekalan dan jangan hendak cepat senang. Jangan terlalu bergantung kepada bantuan. Biar ia bermula dengan kecil tetapi mampu bertahan dan berkembang.

Sudah sampai masanya melayu kurangkan bercakap dan lebihkan kerja dan tindakan, kerana semasa kita asyik bercakap, orang lain telah jauh maju kehadapan.

Ingatlah, 9/10 rezeki itu datang dari berniaga. Ceburilah semua bidang perniagaan, jangan pilih pilih...

Kunci kejayaan Melayu adalah "Bersatu"

Walaupun al arqam ada silapnya, tetapi dalam bab berniaga kita boleh pelajari konsep berniaga dari mereka ,,,,

Anonymous said...

Dan...jika teringin nak saingi Kedai 1 Msia, carik lagi 3 kawan!

Peruncitan:
1. Pemborong
2. Peruncit
3. Promoter

Nah! Buatlah. Berniaga tanpa link umpama merangkak dlm gelap!!

anwar ejen Yahudi said...

tahniah diucapkan kepada pemilik mydin holdings sdn bhd yg berani menggerak dan me-realitikan kedai 1M.
Mydin Mohamad, beragama Islam, sungguh dia telah menjalankan fardhu kifayahnya.

BOIKOT kedai runcit C.I.N.A.!
Buy Chinese LAST!!

Suka suka hati kawal harga balang. Bila itu halga balang naik, kelajaan melayu akan dibenci oleh lakyat. Kalau kita jadi olang tengah, bila tolak balang dgn bangsa sendili, harga moleh kasi cincai maaa.. tapi kalau itu kedai melayu sama india, kena ada sikit mahal lo.. sebab aa...lia olang bukan cina lo...

komandomelayu said...

KALI NI AKU NAK PUJI HANG!

HANG LEBIH BERWIBAWA DALAM BAB EKONOMI DARI SELURUH TOK GURU,PRESIDEN,MAT SABUN,MAMPUZ OMAR DLM PAS !

TAPI

HANG PALING TERLEBIH WIBAWA DALAM BAB POLIGAMI!

.....SEDAP MAH

komandomelayu said...

MUSANG

KALI NI AKU NAK PUJI HANG!

HANG LEBIH BERWIBAWA DALAM BAB EKONOMI DARI SELURUH TOK GURU,PRESIDEN,MAT SABUN,MAMPUZ OMAR DLM PAS !

TAPI

HANG PALING TERLEBIH WIBAWA DALAM BAB POLIGAMI!

.....SEDAP MAH

Anonymous said...

Musang & kawan2 bercita-cita nak ujudkan satu konsortium dlm bidang agro-industrial. Melalui 6 projek yg udah terlaksana secara individu.

1. Estet Padi
2. Sayur/Buah-buahan
3. Ternakan Ikan
4. Ternakan Ayam
5. Pusat Sejuk Beku
6. Pusat Teknologi Mesin Pertanian.

Kawan2 yg terlibat, ada 12 org!
Modal...alhamdulillah!
Paperwoks, dah ada 20!

Kementerian sengap sampai la ni...dah 8 bulan dahhhhhhh!!!!!!!

Karl said...

GAP,

Ulasan kejutan najib please. ISA dah takda.

mohamed said...

Alhamdulilah, Ismail Sabri tak perlu gentar dengan gertakan accim. Saya amat setuju.

Terima kasih dan teruskanlah wahai sudaraku...

Mampus lah perniagaan cina..

Karl said...

musangka,

serius pening aku tengok ko ni. tadi cakap meniaga jangan mintak tolong gomen. La ni kementerian sengap ko nak kisah apa, modal dah ada, hayun je la. aduhhh.

Anonymous said...

kedai Matco jual tisu paper pada harga 3 rial (kuantiti 200 helai).

kedai Pekco jual tisu paper pada harga 2.9 rial (kuantiti 150 helai).

nah berduyun-duyunlah juak-juak pembangang membeli di kedai Pekco kerana tersalah anggap Pekco lebih murah (2.9 rial > murah dari 3 rial)

disebarkanlah bahawasanya kedai Pekco lebih murah dari kedai Matco walhal ia tidaklah benar.

sedarkah pembangkang bahawasanya mereka menebarkan fitnah terhadap kedai Matco (kedai Matco sebenarnya lebih murah).

dalam konteks politik. pembangkang pergi lebih jauh. disebarkan berita bahawasanya kalau PR berkuasa penuh akan mereka tamatkan sistem sedia ada dan gantikan dengan sistem ala isle.

tidakkah ini satu pembohongan dan apa hukumnya kalau para juak turut menyebarkan pembohongan?

Pelayar Media Siasah

Anonymous said...

karl 958

Hg kena cekap bezakan, cakap politik dgn bisnestalk!!!

Mmuuaahhhahahahaha!!!!

Karl said...

musangka,

memang patut pun nama ko musang. muahahahaha! ni mesti ahli seumur hidup pas ni kan? biasa la. orang pas memang macam tu. kutuk2 gomen, last2 cucuk jugak gomen mintak itu ini.

Apa pun musang, kalau ko berjaya, bawak2 la tolong melayu2 lain pulak. tak semestinya duit. tapi kalau ko nak hidupkan balik parti komunis malaya, itu ko punya hal la musang. janji ko dan mat sabu bahagia.

Anonymous said...

Internal Security Act to be Abolished ???!!!!

Mmuuaahhhahahahahaha!!!!!!!

LAPAN TIANG MUSANG WILLIE !!!!

Mmuuaahhhahahahahaha!!!!!!!

HIDUP NAJIB !! HIDUP PAS!!!

Anonymous said...

buat ahli pembangkang melayu,cina, india dan lain2. kalau tak puashati kedai 1malaysia yang lebih murah 30%. beli je di kedai-kedai yang cekit darah kita selama ini.

Otak Geliga said...

cepat2 la gubal akta baru....minta2 lg menyengat, x sabar dah ni....hehe

ntah apa pulak la akta yg DS Najib nak gubal tuk USIK hati n jiwa org2 PR ni....hehe

jgn gelak byk sgt pd sapa2 yg suka ISA dimansuhkan sbb akta baru menunggu tuk digubal.....muahahahaha

Anonymous said...

Tak ada sebab Melayu tak bole berjaya & maju dlm apa bidang sekalipun. Sapa2 yg bertuah memperolehi slot KR1M, berusahalah bersungguh-sungguh. Ibaratkan, itu nyawa kita!

Bersainglah tanpa sebarang prejudis. Jgn musuhi kaum lain. Gunakan segala panduan yg gomen berikan. Contohi tatacara bisnes kaum cina. Jgn riak. Jgn tamak. Jgn dengki...!!!

Anonymous said...

Kerana KR1M dipublishkan diperingkat kerajaan, musang tak meragui keberkesanannya. Kejayaan terletak pada kita sebagai player.

Walaupun musang pernah digagalkan oleh kapitalis2 cina, namun itu bukan sebab utk musang bencikan mereka. Pd musang, itu tanda kekuatan mereka!

Kedai B-Mart yg musang usahakan satu ketika dulu secara frachise dgn BERNAS, cukup hebat pd permulaannya. Begitu bergaya bersaing selaku pemborong kedua & peruncit pd peniaga2 kecil & pengguna. Namun, tiba2 polisi BERNAS diganggu! Musang & 2 rakan, lingkup hampir 170k !!!

Musang harap, benda2 camni tak terjadi lagi...!!!

Anonymous said...

masa GIANT tgh kuasai pasaran runcit , monopoli barangan keperluan harian, bersekongkol sorok gula, sorok minyak ....

mana pergi william cheng????

aku ingat lagi masa thn 2008, krisis gula....

mana pi willian cheng????

najib juga yg selamatkan rakyat msia dgn hantar gula dgn kapal perang ke sabah dan srwak....

lepas tu kita lihat mitigation action dgn kjaan kuasai syarikat pengangkutan melalui syed albukhari, kuasai kilang gula , semua tu dah jadi sejarah.....

tapi apa yg kita nak highligtkan dimana masa tu willian cheng???

apa peranan willian cheng dlm menyokong usaha kjaan pada masa tu cina mengusai pasaran runcit...

dgn menekan kjaan dgn sorok gula dan tepung...

skrg dgn kedai 1 msia yg berkembang dgn 40ribu peniaga runcit cina terancam dan GIANT terus menerus merundumm...

maka dgn muka tak tau malu william cheng kata kedai 1 msia tak bagus ......

pegi mampos la kau william chengg....

dulu ko dpt mcm2 tongkat dari kjaan, bila ko dah berjaya ko tikam balik kjaan ya....

tu lahhh hati cina dap , di beri susu di balas tuba...

Karl said...

Buy Malay First! Bila lagi!

Anonymous said...

Sempena Hari Malaysia, musang menyerulah pd suma rakan2 yg ada kat sini. Bangunlah, celikkanlah mata kita. Agungkanlah Ugama, Bangsa & Negara kita ini. Binalah bangsa Melayu utk masa depan melalui satu cara...KEYAKINAN!!!

Anonymous said...

org melayu ni nak meniaga tapi tak dak pengalaman dan tak dak ilmu. mcm noraini cookies, dulu masa kecil2an meniaga bagus untung puluh2 ribu, tapi bila dipujuk oleh giant mula la cair, konun kalau barang dah masuk pasaraya maka dah berjaya. sebenarnya bila masuk giant lah akan bunuh terus business tu, mereka tak fikir pasal consignment, bila barang tak laku di tolak, sewa tmpt, barang rosak dll. tak dak pengalaman sebenarnya.

Zaeydee said...

Lepas ni bukan setakat kedai 1Malaysia...bahkan lebih dari itu lagi kena ada pasaraya 1Malaysia.. kedai 1Malaysia diharap pencetusnya.. ayuh bersama kita jayakannya..

Karl said...

Dalam hal takda pengalaman, apa peranan Dewan Perniagaan Melayu Malaysia? Apa yang diorang buat? NGO2 bumi ni selama ni buat apa? Nak harapkan gomen je tolong itu ini? Kadang2 birokrasi yang terlampau menyebabkan kompeni2 Melayu yang patut ditolong, tak dapat pertolongan sepatutnya.

Itu belum masuk lagi persaingan "sihat" antara Melayu tu sendiri. Kalau kedai Melayu meniaga benda yang sama dekat2 dekat kedai Melayu lain, aku pun taknak cerita panjang la. Aku rasa ramai yang faham.

Minda pengguna Melayu pun ada jugak yang bermasalah. Kalau beli kat kedai Melayu tu kang, takut takda kualiti la, tak elok la, tak terjamin la. Kalau beli kedai tokey dianggap berkualiti, hebat dsb. Mentaliti2 yang kene adjust.

Otak Geliga said...

Musangka 11.05PM

betullah tu....hehe...aku sokong je mana yg betul n baik.

Otak Geliga said...

Karl 11.11PM

betul la tu apa yg kau ckp.....aku sokong penuh!!!!

Anonymous said...

aku dah kata dulu kalau msia ni tak ada parti PAS yg menjahanamkan dan menipu org melayu selama 54thn dah lama org melayu berjaya...

mungkin org melayu hari ni dah kuasai dunia atau dah sampai marikh..

tapi melalui politik busuk dan sempit pas yg 54thn kelirukan org melayu dari satu generasi sehingga ke satu generasi...

menjadikan org melayu begitu lemah...

dlm masyarakat cina tak dak pun peranan mcm PAS ni yg merosakkan development bangsa mereka sendiri..

yg racun fikiran dan jiwa , tanamkan kebencian sesama melayu, dll...

sbb tu masyarakat cina di msia ni jauh tinggalkan org2 melayu dan berjaya beratus2 kali ganda...

walaupun dlm masyarakat cina ini tadi tiada konsep zakat yg mengikis sikap tamak haloba, dlm masyarakat cina judi, arak dan zina cukup berleluasa...

sehingga ada yg menggatakan kalau cina tak berjudi mereka boleh beli kesemua tanah org melayu di msia ni...

tapi walaupun dlm masyarakat cina ada judi, arak dan zina tapi mereka tetap berjaya...

sebab apa?? sebab tiada parti mcm PAS yg rosakkan masyarakat cina...

jadi kalau org melayu nak berjaya di msia ni sekurang2nya kene tolak politik benci dan pecahbelah yg merugikan bangsa dan agama...

Anonymous said...

ISA dah mansuh...

iskhhh aku bermimpi ke ni..

Anonymous said...

anon 1106,

Musang percaya cerita hg. Adik pompuan musang, 22thn, gila bisnes. Baulu & cake! Carrefour offer satu lot. Barang suma atas kita. Depa amik 20%. Barang reject satu bijik pun takleh bawak kuaq. Pekerja, depa supply...Bangla!!!

Musang nasihatkan dia...lupakanlah!!!

Anonymous said...

SHAH ALAM 15 SEPTEMBER : Bermula Januari tahun hadapan, setiap kakitangan anak syarikat kerajaan negeri Selangor bakal menikmati skim gaji minima RM1,500.

Menurut Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor, Faekah Husin, pelaksanaan gaji minima ini adalah di antara pelan-pelan tindakan tiga tahun Pakatan Rakyat 2011-2013 yang akan dilancarkan oleh Tan Sri Khalid Ibrahim esok.

Pakatan Rakyat sebelum ini menerusi Buku Jingga berjanji memperkenalkan skim gaji minima untuk semua pekerja di Malaysia dalam janji 100 hari pentadbirannya di Putrajaya.

“Kini kita terjemahkan janji itu dengan melaksanakannya terlebih dahulu di negeri Selangor,” katanya.

Berbagai pelan tindakan telah dirangka yang merangkumi pelbagai aspek; pembangunan negeri dan kebajikan rakyat. Ia merupakan janji gagasan itu bagi menghadapi pilihan raya umum yang mungkin diadakan akhir tahun ini ataupun awal tahun hadapan.

Pelan tindakan ini juga bakal menyediakan peruntukan RM5 juta untuk pembangunan kampung baru di seluruh Selangor.

Tahun lalu, sebanyak RM4.6 juta diperuntukkan bagi membantu 465 kampung melaksanakan program kemasyarakatan di mana sebanyak RM10,000 diberikan untuk setiap kampung membabitkan kampung tradisional dan kampung baru Cina di seluruh Selangor.

Bagi meningkatkan kualiti kemudahan untuk rakyat, kerajaan negeri juga setuju untuk menyediakan dana sebanyak RM4 juta untuk membaiki jalan-jalan di kampung-kampung tradisi di negeri ini.

Sementara bagi hal ehwal keselamatan pula, RM3 juta akan diperuntukkan bagi pemasangan kamera litar tertutup (CCTV) di kawasan yang mencatatkan peratusan jenayah yang membimbangkan. Pemasangan CCTV akan dimulakan di Subang Jaya.

Manakala RM1 juta pula akan diperuntukkan kepada setiap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) di negeri ini bagi kegunaan penyelenggaraan longkang, jalan raya dan jambatan di kawasan masing-masing.

Sementara itu, kerajaan negeri juga bakal melaksanakan pilihan raya pihak berkuasa tempatan atau pilihan raya kerajaan tempatan bermula tahun hadapan di Petaling Jaya. - Selangorkini

notasemut : hah apa cerita ni? mana dia perdana menteri yang ke hulu ke hilir laung 'rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan' tu? last last, habuk pun tarak. malu la woi!

Anonymous said...

nik aziz tua kutuk tu kan MB, dah lama dlm politik, ada barisan penasihat tua muda, dalam dan luar negara...

takkan la nik aziz tu tak tau yg anwar tu meliwat, atau berzina dgn amaoi, ...tak logik langsung...

penasihat nik aziz punya la ramai, setiausaha politik nik aziz keliling pinggang, mereka ni tak tgk video anwar meneran amoi???

tak logikkkk.....tak logikkk langsuang....

jadi kalau nik aziz tau yg anwar meliwat melalui alasan perhakiman dlm liwat 1, mcmana plak nik aziz boleh diamkan diri pada liwat 2...

nik aziz diamkan diri pada video zina anwar vs amoi...

mcm tu ke pemimpin islam yg kununnya tawadduk dan takutkan Allah SWT...

tapi memilih sembunyikan kebenaran dan pilih peliwat menjadi ketua...

jawab nik aziz jawabbbb.....

Karl said...

Anon September 15, 2011 11:20 PM:

Kepala bana ko. Itu janji je dol. Janji pilihanraya lepas pun berapa yang langsai? Lagi satu, dah nak expired pemerintahan baru nak cerita gaji minima? Nak laksana pulak bila? Kena pastikan pakatan menang dulu la ye tak, baru boleh laksanakan. Itu taktik lama samdol. ko copy paste panjang2 pun blog ni bukan budak tadika pasti yang ko boleh kencing. lahabau punya penjilat pakatan komunis.

Anonymous said...

Anon 11.20

Kenape baru sekarang nak buat,masa dah menang PRU12 tak laksanakan terus? Ini gimik bodoh PR utk PRU13 jak....hahaahaaaa.bodoh!

Anonymous said...

semut : tu gaji praya. tanya kjjan slgor mana pi duit ke mak janda , anak2 tadika, anak dpt 5A,8A, dll...

Anonymous said...

Syukur jadi orang selangor, air percuma, pastu dapat pulak kerajaan prihatin kakitangannya...

Bravo PR selangor..
Realisasikan NEGERI berkebajikan

Anonymous said...

nampak biawak, nampak tuakutuk, baling tuakutuk dulu dgn selipo.... fardu ain bebb pertahan kan negara ni, tk caya tanya ustaz sulaiman

Anonymous said...

kalau kerajaan selangor tunaikan gaji minima januari depan,

aku pengundi atas pagar akan mamangkah dap next pru..sorry nak pangkah PAS x boleh pasal area aku MCA vs DAP..

Anonymous said...

Datuk Ismail Sabri,teruskan dan perbanyakkan lagi kedai 1Malaysia..jgn mcm PR banyak cakap dan berpolitik bodoh saja tapi usaha nak tolong rakyat takde..

Anonymous said...

"Sementara bagi hal ehwal keselamatan pula, RM3 juta akan diperuntukkan bagi pemasangan kamera litar tertutup (CCTV) di kawasan yang mencatatkan peratusan jenayah yang membimbangkan. Pemasangan CCTV akan dimulakan di Subang Jaya."

Komen:

Perlukah CCTV? mampukah besi ini mengenalpasti pencabul, perogol, peliwat dan penzina? minta eksko Pas tolong jawab...

Karl said...

Bab arak bersepah skang boleh carik kat Selangor taknak cerita? Bab gereja haram yang murtadkan orang korang menangkan taknak cerita? Bab kelepet tender ko taknak cerita? Bab hub pelacuran yang makin melambak ko taknak cerita?

Kebajikan kepala bana. Nah sekarang MAIS dah tak bahi tauliah ceramah agama kat orang2 hamPAS, sebab apa? Sebab bukan ceramah agama, ceramah caci maki guna agama.

Anonymous said...

Januari tinggal 4 bulan jer..andai apa yang PR janji ditunaikan, putih mata lah UMNO nak rampas Selangor...

Anonymous said...

Kalau kelate, kedah dan penang buat gaji minima, makanya sebagai pengundi atas pagar akan undi PR. kalau setakat selangor, bye, bye...

Anonymous said...

di Johor gaji asas kerani AM sekitar 750-850..kalau selangor bagi gaji minima 1500, banyak tu beza..dekat sekali ganda,

Boleh pakcik upgrade kelisa ke Alza...huhuhu

Otak Geliga said...

semut 11.20

RM 1500 je???....hehe..mana cukup!!!kedekut punya kerajaan negeri.

awat kelam kelibut sgt kerajaan semut ni....mcm tau2 je PRU dah dkt...takut ke???

ermmm, Kelantan?...Kedah?...P.Pinang?..apaciter???...x kan senyap je....kata KAWAN BERSELINGKUH.....x kan nak biar penjawat negeri2 tu merana dgn gaji ciput??.....hehe

DASAR PEROSAK RAKYAT MALAYSIA....Pi jalan dgn janji BOHONG penuh TAIK kau tu PR!!!!...dulu ramai la kau boleh bodoh2kan...sekarang ni lg ramai rakyat yg tgk kau bodohkan diri sendiri. hahaha...

tp pd penjawat awam Selangor...gaji tu kau balun tp nak ucap terima kasih????...aku ckp X PERLU...sbb itu TANGGUNGJAWAB KERAJAAN NEGERI...muahahahaha

Anonymous said...

andai kata selangor bebas kilang arak, ayuh kita semua pakat pangkah Pas di selangor. kalau tidak, tak guna pangkah sipenipu, lebih baik pangkah BN...tidak hipokrit.

Anonymous said...

“Kini kita terjemahkan janji itu dengan melaksanakannya terlebih dahulu di negeri Selangor,” katanya.

Anonymous said...

Harap kerajaan sedia ada naikkan harga minyak di negeri Selangor Sahaja..

Anonymous said...

Hallo Pak Mydin!

Beras 10kg ni gred apa? Macam ni punya harga..BERNAS pun lari malam!!!

Anonymous said...

tentera punya gaji minimaaa berapa ekk ??

rasa rasa nya tak sampai 1500 kut ...waaa tak boleh jadi niii.....

ofice boy kat kerajaan negeri selangor pun basic 1500 apa cite niii

Anonymous said...

peningkatan 60 peratus tu dari gaji asal..dahsyat nyer!!!!

Anonymous said...

kepada rakyat selango, kalau dapat gaji minima tu pakat-pakatlah ambik kerana itu hak hangpa. bukan faekah yang punya. tang pangkah nanti tak perlu berterima kasih. pangkah mana yang benci komunis...OK, Yoep?

Otak Geliga said...

To Anon 11.39PM

CCTV plastik je dia guna tu.....kalau x pun guna manilakat...hehe

hamPAS Selangor n negeri2 jajahan takluk rejim Zionis PR lain akan lantik 4 org manusia lelaki munafik utk skodeng penzina2 n sapa2 yg buat kerja x senonoh tu dgn gaji minima RM 1500....hehe

untung la sapa jd tukang skodeng....pakai serban, ketayap, jubah, bercelak, tp MUNAFIK!!!...cantekkk

Anonymous said...

"SELAMAT MENYAMBUT ULANGTAHUN PR KE PUTRAJAYA 16 SEPTEMBER" Semoga berjaya menjadikan M'sia negara pemimpin anak beranak & negara murtad.

Esperalzi said...

Fuck the fucking Chinese Tuan! Org Cina sangat dibenci di mana2 saja negara Asia Tenggara krn perangai Yahudi mereka menguasai dan memonopoli bisnes dan niaga secara menipu hingga menyusahkan anak negeri dan pribumi...

Sudah sampai masanya kerajaan hancurkan KETUANAN CINA di bidang perniagaan. Pembukaan Kedai 1 Malaysia adalah langkah pertama ke arah itu. Cina adalah sebenar2 Tuan di Malaysia, mereka menguasai ekonomi kita. Mereka juga Tuan di bidang pendidikan melalui tuntutan mereka utk mengekalkan sistem pendidikan Cina di Tanah Melayu dan di Tanah Melayusia (Malaysia). Ketuanan Cina mesti dihancurkan di Tanah Melayusia...Mereka adalah Tuan di bidang ekonomi di semua negara Asia Tenggara, sebab itu mereka di benci di negara2 Asia Tenggara..

Anonymous said...

tak perlu khuatir kerana BN rasa-rasanya sanggup beri lebih dari 1500 kerana depa juga nak ambik selangok.

makanya terpulanglah kepada warga selangok sama ada cukup dengan 1500 atau berkemungkinan dapat lebih lagi dari BN!! Wow, baru depa kena buku dengan ruas.

kah kah kah

Anonymous said...

anak syarikat saja? hmm, punyalah gimik...berapa kerat sangatlah pekerja abak syarikat yang rata-rata tinggal nyawa-nyawa ikan.

Anonymous said...

kalau gaji minima dilaksanakan, nampaknya GAPS gerakan anti penyelewengan selangor x boleh cari makan lah jawabnya..

Anonymous said...

Untung apa baru 4 tahun memerintah dapat skim gaji minima..

kalau dibandingkan anak toyo yang pegang, sepuluh tahun dapat penyapu.

Melayu Perak said...

anon 11.20 pm...notasemut:

Tahun lalu, sebanyak RM4.6 juta diperuntukkan bagi membantu 465 kampung melaksanakan program kemasyarakatan di mana sebanyak RM10,000 diberikan untuk setiap kampung membabitkan kampung tradisional dan kampung baru Cina di seluruh Selangor.
_________________________

sedangkan kampung melayu sedia ada sudah dirobohkan,ini janji pkr pulak nak bangunkan kampung...

ko baca kampung yang kena roboh ni dulu...

1. HULU SELANGOR 10 Mei - Ketenangan Kampung Sungai Kerandang, Kuala Kubu Baru, yang didakwa menjadi penempatan lebih 45 keluarga Melayu di sini berubah menjadi tegang hari ini berikutan tindakan kerajaan negeri mengarahkan Jabatan Hutan Negeri Selangor melakukan kerja-kerja merobohkan kawasan penempatan mereka dengan alasan mereka telah menceroboh kawasan Hutan Simpan Bukit Tarek.

2. Justeru, katanya pihak masjid berpendapat sebarang usaha untuk mempertahankan maruah dan juga kepentingan umat Islam di Rawang seperti isu perobohan surau itu haruslah dirujuk kepada pentadbir masjid yang telah diberi mandat dan amanah oleh Sultan Selangor.


Sementara itu, dalam reaksi berhubung kejadian berkenaan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata pihaknya telah mengeluarkan arahan untuk merampas tanah seluas 11 ekar di PJS1 bagi memastikan rumah mampu milik dan sekolah dapat dibina di tanah berkenaan.


3.Sementara itu, dalam reaksi berhubung kejadian berkenaan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata pihaknya telah mengeluarkan arahan untuk merampas tanah seluas 11 ekar di PJS1 bagi memastikan rumah mampu milik dan sekolah dapat dibina di tanah berkenaan.Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menyampaikan rebet daripada Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor (LPHS) kepada sebahagian daripada 158 penduduk Kampung Melayu Subang yang telah menjelaskan sepenuhnya hutang RAKR di sini hari ini.

4.KUALA LUMPUR 6 Mei – Kira-kira 30 ahli Persatuan Kontraktor Melayu Selangor (PKMS) mengadakan demonstrasi bagi membantah tindakan pemimpin dan anggota DAP menggunakan nama- nama syarikat kontraktor bumiputera untuk mendapatkan projek kecil di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Seri Kembangan.

5.Penduduk pribumi berkenaan berang dengan pengumuman Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA) baru-baru ini bahawa mereka telah memuktamadkan perbincangan dengan kerajaan negeri berhubung cadangan pembaharuan di tanah-tanah Orang Asli.

Anonymous said...

Gaps,

X nak ulas ke isu gaji minima ni.

Ni kalau jadi check-mate UMNO nak rampas selangor.

Anonymous said...

1. gaji minima ambik

2. kalau ada kerajaan negeri baru yang lebih mesra Melayu, antikomunis dan anti-pemurtad tawar diri, ambik.

3. huh, seronok pekenakan pakatan harak nih.

Anonymous said...

sokong kedai satu malaysia..

sokong jugak skim gaji minima..

Anonymous said...

Alasan mereka telah menceroboh kawasan Hutan Simpan Bukit Tarek.

Dekat johor pun banyak kawasan yang diceroboh di rampas..siap panggil FRU berjaga lagi..

Anonymous said...

dulu murid dari kampung ramai yang dapat masuk asrama yayasan selangor tetapi sekarang ni sorang pun tak merasa. kalau ada parti yang sanggup hidupkan fungsi yayasan berkenaan, satu kampung aku akan pakat sokong parti berkenaan bagi mnggantikan parti yang kerjanya memusnahkan peuang pendidikan untuk murid-murid susah. ada ke?

Anonymous said...

kalau ada parti yang sanggup berikan air 100% percuma di Selangor makanya kita buang sajalah parti yang tawarkan air 20% percuma. baru betul negeri berkebajikan.

Karl said...

Aku nampak "gaji minima" ni bom terakhir pakatan riot Selangor. Sebab apa? Sebab diorang dah dapat rasa nak kena pelingkup PRU lepas ni, dengan kes kuil dapat tapak baru tapi tak pindah, kes nak expand kilang arak, kes murtad DUMC, kes rasuah sampai tbh mati bunuh diri, kes hina sultan, kes hina azan, kes hina islam, kes tamat kontrak alam flora, kes rembat pasir dan macam2 kes lagi yang parah.

Jadi, alang2 nak pelingkup, bagi la janji bulan bintang lagi. Padahal janji bulan bintang untuk pilihanraya lepas pun ntah kemana. Diorang nampak perkara ni 2 benda je. Kalau Januari datang sebelum PRU / diorang memerintah lagi lepas PRU, gaji minima hanya untuk kakitangan anak syarikat kerajaan je. Orang majoriti macam kita yang keja swasta ni, still macam tu. Kalau BN yang perintah sebelum Januari, ada la modal pakatan riot nak kecoh2 pasal gaji minima, sebab konon2 diorang dah janji tapi kerajaan bertukar, dan itu la maki hamun yang akan dizikirkan dek puak2 penjilat pakatan komunis ni sampai la PRU lagi 1. Ini jugak la modal untuk "ugut" rakyat Selangor supaya jangan tukar kerajaan negeri. Heh. Kepada melayu2 yang mudah lupa, terbuai la dek janji tu.

Kalau dapat gaji minima, korang yang keje anak syarikat negeri, pandai2 la. Itu tanggungjawap kerajaan negeri, bak kata otak geliga atas tu. Tapi jangan jadi komunis.

Anonymous said...

kanak syarikat dapat gaji minima. yang lain macam mana? tidor lagi!

nah, bangun Yoep, ketuk pintu pejabat fawqah tu kah kah kah!!!

Karl said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

fuyooooooooooo


1500, banyak tueeee

Anonymous said...

kesimpulannya: apapun langkah pembaikan imej yang cuba diambil oleh puak pakatan yang semakin terbarai, ia sudah terlambat! nasi dah jadi bubur. majoriti tak sanggup makan bubur itu lagi!

kah kah kah

Anonymous said...

Kalau setakat gimik politik kita percaya bukan PR sorang saja boleh buat.

Kalau dulu PR adalah pembangkang di Selangor tetapi sekarang tidak lagi.

Kalau dulu sebagai pembangkang, PR boleh janji apa saja, tetapi kini giliran PR berdepan janji pembangkang yang ada pada hari ini.

Kalau PR tak tingkatkan janji-janji yang lama itu, pembangkang sekarang ini pasti dapat menjanjikan lebih hebat dari itu.

Makanya kalau PR mahu kekal dengan status quo sekarang ini, ayuh tambahkan lagi janji-janji baru.

Cumanya apabila PR memulakannya, jangan hairan kalau pihak barisan lawan PR akan menggunakan taktik serupa.

Dalm konteks ini, pada akhirnya pengundi akan kembali pada asal yakni membuat penilaian berlandaskan kepentingan bangsa, agama dan negara.

Hik...Hik...Hik...

Supar Yop said...

Pegi mampus lah dgn peniaga cina tak sedar diri ini.Selama mereka menetap dan meniaga di bumi melayu ini dah berbillion diorang buat untung.Bila orang cuit sikit sj, diorang dah bising.Ini bukan kes bagi betis nak peha, ini bagi peha puyuh nak kepala unta...Hapuskan sj bangsa keparat ini dgn membanyakan kedai 1 Malaysia.Bila mereka tengok untung berkurangan , mereka akan celah dari bumi Melayu ini dan bikin masalah baru di negara baru.,Mereka ini umpama pokok panjat atau parasit yg hidup menumpang tapi merosakan pokok induk yg menaungi mereka selama ini...

Supar Yop said...

Pegi mampus lah dgn peniaga cina tak sedar diri ini.Selama mereka menetap dan meniaga di bumi melayu ini dah berbillion diorang buat untung.Bila orang cuit sikit sj, diorang dah bising.Ini bukan kes bagi betis nak peha, ini bagi peha puyuh nak kepala unta...Hapuskan sj bangsa keparat ini dgn membanyakan kedai 1 Malaysia.Bila mereka tengok untung berkurangan , mereka akan celah dari bumi Melayu ini dan bikin masalah baru di negara baru.,Mereka ini umpama pokok panjat atau parasit yg hidup menumpang tapi merosakan pokok induk yg menaungi mereka selama ini...

ANACONDA said...

MELAYU PERAK...

AKU SETUJU & AKAN TOLONG KAU SEDAYA UPAYA AKU UNTUK LANCARKAN GERHANA SEHINGGA MENJADI GELOMBANG KEBANGKITAN MELAYU...

ANACONDA said...

INILAH BANGSA CINA...

KETURUNAN PENDATANG SUNDAL DARI TANAH BESAR CHINA...

MASUK MALAYA JADI PELACOR...

DLM KES ACCIM NI MANA DIA MCA & GERAKAN...

PUKIMAK PUNYA KOMPONEN BN...

KUASA KAU NAK, KEKAYAAN KAU NAK...

AKU TANYA DGN KAU LAH ANJING2 MCA & GERAKAN...

KAU NAK 13 MEI LAGI KE...

PANTAT MAK KAU CINA2 BABI...

BERAMBUS KELUAR DARI MALAYALAH...

Anonymous said...

Mana ada istilah ADIL dlm berniaga! Mesti mau ada:

Mathematic = A
Kira kira = A
Ilmu Hisab = A

Sejarah = E

September 15, 2011 8:26 PM
____________________________________
MUSANG!!

Kalau mcm tu ko suroh Anwar Al-Juburi dan Mat Bau Burit jer la meniaga sbb :

Kira2 - Dua ekor pandai mengira utk menipu.

Ilmu Hisap - Dua ekor ni pandai suroh Cik Normah, isteri kawan dan pelacur menghisap.

Sejarah - Dua ekor ni pon pandai dan expert dlm sejarah sampai sanggop sokong kominis.

Kompom pencacai dan cina2 melanggan kedai dua ekor tu.

Anonymous said...

SEPATUTNYA SI CHENG NI NASIHATKAN ANGGOTA2 ACCIM SUPAYA JANGAN SUKA2 SOROK BARANG DULU..
BARU LA KOMPLEN ORG LAIN..

Anonymous said...

jgn dilayan william ni...g mati la ngn cina..rate2 cina kt kl n pj mmg xkn undi BN..so xpayahlah krajaan nk dgr dorg ni..

Anonymous said...

putrajaya brg mahal gile..dahla byk keje govt kt situ yg gaji ciput..xtau cmne dorg survive..

Anonymous said...

kerajaan kne ingt byk lagi rakyat kite yg masih xbrkmampuan.undi di tgn depa.teruskan usaha BN mndahulukn rkyat!!!

Anonymous said...

DEPA NI MMG PUAK2 BABI
PIKIAQ UNTUNG DEPA SAJA
LANI DOK HINGAQ AWAT KRAJAAN BUAT KDAI 1MALAYSIA DGN AMBIK KONTROL GULA THRU FELDA
DEPA KATA KRAJAAN KEJAM KT ROBERT KUOK
PIKIAQ PUAK DEPA SAJA
TP ADA MELAYU BAGHAL DOK JILAT DEPA
BODOH XBOLE DIAJAQ

Anonymous said...

aku cadangkan jika ACCIM bantah, kita orang melayu buat demonstrasi besar-besaran keatas mereka mcm bersih buat. ISA pun dah tak de, apa nak takut?

jadi mcm Indon skit lah. kalau cina Ada BERSIH, KITA ada BERANI.

usin said...

biar mampos lion group. terhegeh2 mintak nyawa. masa melayu kebuluran kena cekik darah ada accim amik tau? haram jadah punya accim.

usin said...

musang kawin ungka = musangka. baka makhluk yg merosakkan. kedua2 spesis mak bapak ko ni adalah perosak. ko teruskan legasi perosak. hoi badigol musangka, kalau tak boleh memberi yg baik, jgn jd perosak. komen2 ko semua tahap bangsat pejadah. apa jenis bangsa la ko ni...

Anonymous said...

Saya setuju Maidin buka pasar rayanya di Manjoi. Slama ni pun org Malayu banyak berbelanja di Pasar Raya Billion, Pasar raya Ah Yem dan Kedai Runcit Rajan kat Silibin. Betul tak orang Manjoi. Kedai runcit Melayu, org Manjoi hanya beli ubat nyamuk, nyok sebiji dan surat khabar aje. Bila malam raya tiap2 thn, saya lihat Billion, Silibin mcm nak roboh sebab ramai bangsaku yang membeli. Apa salahnya Maidin, sekurang2nya kita bantu ekonomi org Islam. Lagi bagus kalau dijual sekali barangan 1Malaysia. Org PAS dan PKR Manjoi pun bleh Save poket... Zam JB-Ipoh

tontojr said...

saya sokong byk2 GAP,supaya kedai 1Malaysia ni di perbanyakkan utk menolong bangsa melayu n india,kawan sy ni melayu ttp boleh berbahasa cina,semasa dia pegi ke pasar seorg pembeli bangsa cina telah membeli barang,tokeh cina ni bg harga murah dekat pembeli cina ni,tp bila kawan sy nk beli brg yg sama dia letak harga mahal,lalu kawan sy berckp cina dgn tokeh tu,nk tau tokeh ni buat ape,dia bg harga sama dgn pembeli cina ni td,ini bermakna harga pelangan melayu x sama dgn pelangan cina,mcmana kita kata cina ni baik, mereka ni lg perkauman,ini baru 1 cth byk lg cth lain yg terjd pd kawan sy yg boleh berbahasa cina.
Anon 3.46
---------------------------------
sokong dgn anon 3.46
Dulu penah sklh cina Darjah tadika sampai form 3 termasuk kelas peralihan...member sekolah&kg pun majoriti cina(w/pun duduk dlm masyarakat melayu) makna kata dr kecik sampai besau la pi sekolah cina.Mmg dah kena la kes-kes mcm ni.Klu pi kedai spare part lg la kena tipu hidup2.Kena pulak pi bengkel cina.So klu nak pi hantar w/shop,beli barang dulu br hantar bengkel.Bg upah labour charge je.
Skrg ni prinsip hidup nak kayakan melayu je...

tontojr said...

sokong K1M,sib baik dekat depan opis ni kat putrajaya P2.Shoping kat sini la pulak.

Anonymous said...

Asalam saudaraku semua.apabila taikun2 perniaga melayu yg kaya bergabung di bawah satu organisasi ekonomi xkisah la nama apa pun(sebuah entiti MEGA KORPORAT)dan dibawahnya diwujudkan syarikat2 dan persatuan2 peniaga dalam pelbagai sektor ekonomi(pembekal,pembuatan,pengedar,peruncitan)dan kemudiannya disokong oleh para pengguna melayu sendiri dan juga orang ramai maka ekonomi bangsa melayu akan berkembang dan dapat menyaingi kaum yg menguasai ekonomi negara skrg.org2 melayu mesti ikut cara Nabi Muhammad (seorang peniaga jujur fisabilillah)dan pasti usaha kita diberkati dan dilindungi ALLAH.DEMI AGAMA ISLAM,BANGSA MELAYU DAN TANAHAIRKU TERCINTA