Tuesday, December 21, 2010

TANGKAPAN 200 SYIAH. KOMEN KETUA DEWAN ULAMAK PAS

jais telah menahan lebih kurang 200 pengikut ajaran syiah di gombak.

ini pula adalah pandangan ketua dewan ulamak pas, dato haron taib akan perangai syiah !

10 comments:

Anonymous said...

Jangan kerana politik Komen Harun Taib tidak disokong oleh Hj Hadi dan Nik Aziz.

4 orang wakil mereka yang ditangkap semasa amalan syi'ah telah mengadap SUHAKAM. Apakah pemdapat pemimpin PAS?.

Kerajaan tegas dalam hal ini kerana kita tahu bahawa amalan syi'ah adalah bertentangan dengan Ahliilsunnah Waljamaah yang menjadi amalah penganut Islam dinegara Malaysia.

Harun Taib banyak menyentuh tentang Iraq yang diganyang USA kerana Saddam Hussain adalah pengamal SUNNI. Mengapa Harun Taib tidak menyentuh walau sadikit pun tentang salahnya pengamal syi'ah dinegara kita yang baru2 ini ditangkap oleh JAIS.

Saya percaya, disini Nik Aziz pasti menegur Harun Taib, "jika awak nak komen biar mengenai luar negara, jangan kapada apa yang berlaku dalam negara. Nanti akan merugikan PAS".

Groom said...

Selain kes di Iraq itu, dari segi sejarah, salah satu sebab utama kehancuran Institusi Khalifah terakhir yg diterajui oleh Empayar Turki-Uthmaniyyah ialah kerana serangan-serangan yang dilancarkan oleh pemimpin Syiah dari Parsi (Iran). Dalam mencapai cita-cita politik menghancurkan Khalifah Islam yang diterajui oleh Uthmaniyyah, maka puak-puak Syiah ini telah berkerjasama dengan pihak Kristian Eropah. Misalnya Kesatuan Tentera Empayar Habsburg (Jerman)-Persian (syiah) pada abad ke 16 yang melancarkan perang ke atas kerajaan Sunni Uthmaniyyah. Khalifah yg pada masa itu sedang berdepan dengan serangan hebat tentera Kristian Eropah di Balkan, serangan gerombolan tentera Russia di Laut Hitam dan tekanan Zionis Dunia untuk mendapatkan Palestin, akhirnya menjadi kian lemah kerana dalam masa yg sama telah diperangi oleh kerajaan Syiah Islam Safavid Parsi (Iran) di timur. Mulai tahun 1516 misalnya, pemimpin Syiah Iran, Shah Ismail telah bekerjasama dgn Maharaja Kristian Charles V dari Empayar Rome Suci & Raja Ludwig II dari Hungary untuk berperang dan menhancurkan Khalifah Utmaniyyah. Malah pemimpin Syiah telah meminta bantuan dari Raja Ferdinand (raja Kristian yg menghancurkan Empayar Islam Andalusia)memerangi Uthmaniyyah dan mencetuskan Perang Uthmaniyyah-Safavid, 1532-1555. Ketika itu, Khalifah Utmaniyyah, Sultan Sulaiman Yang Gagah yg sudah menghampiri Vienna terpaksa bergegas pulang ke Istanbul bagi mempertahankan Institusi Khalifah. Serangan pemimpin Syiah Parsi bermula sejak zaman Shah Ismail 1 (Syiah Iran) vs Sultan Selim 1 (Sunni-Utmaniyyah)pada tahun 1514. Perang Syiah ini berterusan sehingga abad ke 19 dibawah pemimpin Syiah Iran, Fath Ali Shah Qajar pada 1823.

Jelasnya, kejatuhan Empayar Islam Uthmaniyyah yg bermazhab Sunni adalah kerana ia dilemahkan oleh serangan-serangan dari pemimpin Syiah Iran sejak era Empayar Safavid lagi. Pemimpin Syiah ini berkerjasama dengan empayar Kristian Eropah bagi menghancurkan Khalifah Utmaniyyah yang tegak selama 600 tahun. Akhirnya Empayar Khalifah Islam ini runtuh dan Palestin (yg dibwah Utmaniyyah ketika itu) juga jatuh ketangan Zionis.

Lucunya, sekarang pemimpin Syiah seperti Ahmenedijad ingin membela Palestin? Sejarah tidak akan melupakan dosa pemimpin2 mereka yg bersatu dengan Kristian & Zionis menjatuhkan Empayar Islam Uthmaniyyah, yang akhirnya menyebabkan Palestin juga terjajah oleh Israel...Apakah kita mudah lupa dengan Sejarah?

Groom said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Kebanyakan, ahli2 akademik, prof2, doktor2 falsafah, kt Msia nie, gemar menyanjung Syiah. Contoh mcm Dr Faisal tehrani, dia sering menulis kebaikan Syiah, dan dalam masa yang sama dia juga sering mengutuk Sunni dengan cara yang halus. Apa yang aku lihat kejahatan Syiah tidak diperjelaskan malah Sunni pula yang jadi mangsa.

Salah siapa?

abu mohsein said...

Saudara Groom,

Bagaimana pula Imam Khomeini (Syiah) telah menjatuhkan (Syiah) sepatutnya menjatuhkan (Sunni) kalau itu yang saudara mahukan.

Syiah Shahanshah tu dengan Syiah Khomeini lain ke.....atau Syah Iran tu dah jadi sunni?

Mengapa pulak PAS Parti Islam Se Malaysia ni bergaduh, bermusuhan dengan parti-parti lain di Malaysia ni....Sampai kafirkan UMNO......dan mereka yang kononnya tak nak Islam.....Pandai mengatakan Syiah mengkafirkan Sunni...heheh....apa bezanya PAS dengan UMNO kan sama2 Sunni!! mengapa perlu memusuhi mereka....dengan DAP dan yang lainnya bukan Muslim tu..boleh duduk satu saf....tapi dengan UMNO tak boleh...kerana adakah UMNO tu lebih jahat dan lebih engkar kepada ALLAH daripada DAP, PKR yang memiliki ciri2 Kaum Lut..tu.....tak habis2 citenya.....apakah pandangan Islam pulak....kena keluarkan FATWA jugak ke?

Anonymous said...

apa kata en.Groom tanya pendapat Faisal Teharani.. tentu ada ulasan menarik diberikan faizal berhubung fakta kes saudara itu.. haha

To Live Again said...

Saudara Groom..

Sy bersetuju dgn pendapat anda..Tp sesetangah kita di malaysia kadang kala terlalu taksub dgn Ahmadinejad yg diulang dan dicanag kononnya terlalu zuhud sehingga ada yang mengatakan dia adalah Imam Mahadi yang bg sy sgt keterlaluan..

Spt kata Dato'Haron Taib, kita blh sokong kalau diaorg nk lwn Israel/amerika( jika betul) tp kita tetap x blh terima basic diaorg yang x ubah spt yahudi iaitu mengagungkan bangsa sndiri..Sm sebijik spt YAHUDI!

Bayangkan Saidina Abu Bakar yang Nabi s.a.w pnh bersabda " Jika ditimabang amalan SELURUH UMAT dgn amalan ABU BAKAR bescaya berat lagi timabngan amalam ABU BAKAR..

Nabi jugak pernah bersabda " Di hari akhirat nnti aku adalah amnusia pertama yang akan masuk kes syurga diikuti oleh sahabatku abu bakar"..

Semulia2 Abu Bakar di sisi Allah dn Nabi pon diaorg kafirkan mcm 2 je..Nauzubillah..

Begitu jgak Saidina Umar yang mana jika terdengar saja geseran tapak kakinya bukan setakat kaum musyrikin akan lintang pukang berlari, tapi segala syaitan dan iblis pon akan akn bertempiaran lari kerana GERUN dgn saidina Umar..

Sebegitu mulia Saidina Umar pon dikafirkan jgak..

fulisiakantora said...

BREAKING NEWS: Dr. Faisal Tehrani memang pun seorang SYIAH tp BERSELINDUNG dgn memakai jubah SUNNI ketika berkarya. Diharap kita berhati2 dgn hasutan syaitan kerana BANGSAT2 ini tidak akan berhenti waima sesaat pun untuk memastikan anak Adam mengekor mereka ke neraka ALLAH... ALLAHUAKBAR!!! a'kum

HANG JEBAT said...

NI KAWAN NAK BAGI TAU ,,SI FAISAL TEHRANI TERLALU EKTRMIS DENGAN SYIAH ,DIA MENYEBAR SYIAH SECARA HALUS MELALUI TULISANNYA, AKU BERHARAP JAKIM DAPAT MEMANTAU DIA NI, SILA BACA TULISANNYA MEMANG SECARA TERANG MENGAGUNGKAN PEMIMPINNYA DAN SYAIAHNYA,,AKU NAIK BOSAN BACA BLOG FAISAL NI..

Anonymous said...

syiah tu 1 agama bukan mazhab.. jd paham2 la..