Friday, February 11, 2011

SULTAN JOHOR MURKA : NIK AJIS TERLIBAT DALAM KES INI ?


 KOTA TINGGI: Sultan Johor, Sultan Ibrahim hari ini bertitah berasa murka dengan tindakan sekumpulan umat Islam yang bersembahyang dua imam di sebuah masjid, ketika pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang, bulan lalu.

Perbuatan tersebut, titah baginda, amat dikesali dan tidak seharusnya berlaku hanya kerana perbezaan fahaman politik.

"Ketika kempen PRK DUN Tenang baru-baru ini, ada kumpulan yang singgah di masjid untuk sembahyang fardu tetapi malangnya mereka tidak menyertai jemaah yang sedang bersolat jemaah.

"Kalau mereka terlambat mereka hanya perlu sertai jemaah yang ada dengan berimamkan imam di masjid itu. Sebaliknya kumpulan ini membentuk satu sembahyang jemaah yang lain di barisan belakang, sedangkan solat jemaah yang ada masih belum selesai," titah baginda.LIHAT GAMBAR 1 YANG DIBULATKAN.

Sultan Ibrahim bertitah, perkara seperti itu harus dihentikan supaya tidak timbul fitnah umat Islam di Johor telah berpecah-belah dan tidak bersatu-padu.

"Semua jemaah dalam masjid hendaklah hormati imam yang dilantik oleh saya. Tidak ada perbezaan bangsa, kedudukan atau fahaman politik dalam masjid.

"Kedudukan atau fahaman politik tidak harus ada dalam masjid kerana kita menyembah tuhan yang sama iaitu Allah yang Maha Esa," titah baginda selepas menunaikan Solat Jumaat di Masjid Al-Hadi Kampung Makam, di sini.

Baginda, sebelum itu, merasmikan masjid tersebut yang bernilai RM2.1 juta dan siap pada Julai 2007.

Hadir sama, Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman; Penasihat Majlis Agama Islam Johor (MAIJ), Datuk Nooh Gadot dan Exco kerajaan negeri.

Dalam titah itu, Sultan Ibrahim turut mengingatkan umat Islam di Johor supaya tidak menjadikan masjid sebagai medan berpolitik atau tempat memecah-belahkan masyarakat.

Baginda seterusnya menitahkan pihak berwajib mengenakan tindakan tegas kepada mana-mana pihak yang didapati berbuat demikian.

Pada masa sama, Sultan Ibrahim mengingatkan umat Islam supaya menjaga kebersihan masjid dan tidak menyerahkan tanggungjawab itu kepada pihak pengurusan masjid semata-mata.

Baginda juga tidak mahu pihak pengurusan masjid menambah atau membina bangunan baru sesuka hati di kawasan masjid melainkan dengan kebenaran dan kelulusan Jabatan Agama Islam Johor (JAIJ) terlebih dahulu.

Titah baginda, langkah itu bagi mengelakkan sebarang kecacatan dan pembangunan yang tidak sistematik. - BERNAMA

  

25 comments:

Sudir said...

mungkin dia buat jamak tu..

Anonymous said...

Fuhh! Taknak aku berimamkan orang yg sanggup berkerjasama dgn syaiton. Aku orang Islam bukanya Isle.

Anonymous said...

ada perbezaan antara allah orang umno dan pas. Orang umno hanya ada satu allah tetapi orang pas allah ada anak.

doc said...

tulah sebab kerana terlalu taksub pada seorang pemimpin yg pentingkan politik dan bukannya agama sepeti nik aziz nie,sepatutnya sebagai alim ulama,ketepikan dahulu politik semasa mengerjakan sembahyang:(

kepada admin blog ini,tolong add blog terbaru saye.

http://www.antipkr.co.cc

Anonymous said...

Diaorang sembahyang jamak....jemaah yg mula-mula tu sembahyang tamam...

Anonymous said...

Pukimak punya Nik Ajis.Kau dtg Johor nak pecah belahkan umat. Bodoh tul situa ni lah.Makin hari makin hilang kau punya darjat kat dunia. Kalau betul kau lebih mulia jadi imam dari imam yg sedang solat tu, kenapa doa kau tuhan tak makbulkan Tenang PAS menang?

Kama At-Tarawis said...

inilah satu-satunya yang biasa saya lihat sewaktu saya remaja. growing up in terengganu...

anak hamba Allah said...

Astaghfirullah!Kalau nak pun biarlah imam rasmi dah selesai.Begini kah cara Dato' Nik Aziz yang tidak langsung menghormati orang Islam yang sedang menghadap Allah swt.Hilang hormat saya kepada mereka ni semua.
Wahai orang Islam Malaysia - lihat lah dengan mata sendiri sama ada kita mahu pemimpin Islam yang begini?

goodlistener said...

la pok najis terlibat, manusia paling warak di dunia. gi la minta maaf kat sultan johor, maklum kat tuanku hambo tak nampak dah ada imam sebelum tu. MAAF KAN AMBO

Anak Jati Johor said...

Jemaah juak juak PAS tu semua tak berimamkan imam mesjid tu kerana mereka tunggu pejual tiket ke syurga plastik mereka kot. Walau bagaimana pun saya bersetuju dengan saranan Tuanku Sultan Johor, mesjid harus lah di pelihara kesucian nya atas sebab agama Islam mengatasi segala nya termasuk politik.

Ini lah perpecahan dikalangan umat Islam yang sedang dilakukan olih parti PAS demi undi dan nafsu serakah untuk berkuasa.

Daulat Tuanku Sultan Johor.

Anonymous said...

Poknik alMubarak bila nk berhenti? Dh lama sangat jd menteri xberapa bsar ni. Boringla lama2.

Rakyat Johor said...

GAP.. itu Soltan aku tu... esok niz aziz kena pelempang bengong jadinya nanti...

Anonymous said...

mane saf imam yg depan tu gomo? mcm imam depan tu baru selesai solat sunat je

Anonymous said...

janganlah di bawak budaya kelantan ke johor nie!!!

Anonymous said...

nik ajis mmg melampau!!datang ke negeri org lain nak buat macam negeri bapak dia!!!celaka la hendaknya nik ajis ni!!!!!

hangkedee said...

pork nik kelate membangun bersama Isle bukan Islam

Syed Idrus Syed Mustaffa said...

Benda2x macam ni dulu selalu berlaku kat Kelantan dan Terengganu. Budaya ni nak di bawa ke Johor pulak! Harap2x MAIJ dapat ambil tindakan tegas.Jangan takut dengan orang politik tapi takut dengan ALLAH.

Anonymous said...

org tua sepatutnya kdn dah bole kluar arahan tembak mati.kerana sekor babi semoga org islam jadi babi kerana dia.itu la bodohnya pemimpin melayu..perdana menteri melayu.timbalan melayu,menteri pelajaran melayu..menteri kdn melayu..tp telor takda...kalau cina dah lama mati melayu dia tembak

Anonymous said...

sah kau gap tak pernah solat.

zizie said...

sah nik Aziz dah sesat lagi menyesatkan....,,sampaikan nk jadi imam pun nk kene sampai 2 imam..memang dipolitikkan betull...HArap2 rarkyat boleh menilaikan sejauh mane kebenaran nya itu..,,,

Anonymous said...

Setuju.. mungkin die solat jamak tu..
org islam jgn main percaya semata2.. ade pelbagai kemungkinan...kaji dulu..

Anonymous said...

nik ajis tu melampau....byk muslihat aku memang tak berkenan dgn dgn nik ajis dari dulu...memecah belahkan bangsa dan kononya masuk pas masuk syurga....dekat johor kau jgn harap pas boleh berkuasa...

Anonymous said...

"Ketika kempen PRK DUN Tenang baru-baru ini, ada kumpulan yang singgah di masjid untuk sembahyang fardu tetapi malangnya mereka tidak menyertai jemaah yang sedang bersolat jemaah."

Mungkin sultan dah dapat info salah ni..kalau anda semua selalu travel, mesti tau nak beza antara solat jamak n solat biasa..

"Orang yang sembahyang qasar tidak boleh sembahyang dibelakang imam yang sembahyang 4 rakaat. Yang dibolehkan ialah makmum sembahyang 4 rakaat dibelakang imam yang sembahyang qasar."Ustaz azhar idrus.

apa kata p tanya nik aziz..ni soal agama, jangan ikut membabi buta n jangan kutuk membabi buta..xkan nak dengar cerita sebelah pihak saja..kalau dia buat qasar kang berdosa sia2..cuba rujuk ustaz2 lain..

Anonymous said...

Takpa... Moga2 UMNO mampur hancur!!

Anonymous said...

bismillah..
ape punya admin nk putar belit la.mesti jarang nk turun solat jemaah kt masjid kan?yang komen ramai2 pon same.bende ni biase kot dalam masjid.imam depan da abes solat .buat jemaah baru.imam baru.sebab tu makmum depan tu ketepi pasal diorang da selesai solat.tayah nak putar belit sgt admin.berdosa.aku sekali pandang da tahu dah.buat malu bn la.penat aku sokong bn.salam ukhwah :)