Wednesday, April 13, 2011

PRN SARAWAK : NAIK FERI SEJAUH 140KM KE KAPIT !

 satu pengalaman paling mengujakan. 

dari sibu kami bertolak ke kapit menaiki feri ekspres. masa sekolah dulu ada belajar geografi. sungai rajang dinyatakan sebagai bahan bacaan sebagai sungai terpanjang di sarawak.

aku dah merasai keseronokan menaiki feri menelusuri sungai rajang. perjalanan dari sibu ke kapit.
pada mulanya aku berfikiran  kapit ni konpem ketinggalan dari segi kemajuan perbandaran dan infrastruktur.

ternyata telahan aku meleset..amat meleset...sungguh meleset.
 walaupun ke kapit kami terpaksa menaiki feri dan merasai perjalanan sejauh 140km (2 jam) ,ternyata kapit lebih maju daripada kelantan ( sebut pemerintahan nik ajis).

kami bersedia untuk mematikan tohmahan pakatan yang kerap menyatakan bahawasanya sarawak itu mundur. mereka hanya menabur fitnah.

nantikan kejutan foto bandar kapit, 140km dari bandar sibu yang hanya boleh sampai melalui sungai rajang !

pehin seri taib mahmud ternyata berjaya membawa perubahan lanskap sosioekonomi yang meyeluruh untuk rakyat sarawak. 

30 tahun pehin seri memerintah sarawak. sarawak itu besar keluasan geografinya namun  pehin seri tetap berjaya memajukan sarawak ! bagaimana pula dengan nik ajis ? tanya pas apa sudah jadi dengan bekalan air bersih di kelantan ?

11 comments:

Anonymous said...

Salam pok,
Pok sama erti dgn makna kawan.

Selamat datang ke Kapit.Pekan kelahiran saya.Di sini pengundi Melayu adalah sekitar 700 pengundi.

Jalanlah ke kpg Melayu.Adalah sikit kemajuan.Kpg Baru (lama) jalannya bersemen,dekat tebing Sg Rejang (sg terpanjang di Malaysia)di sebelar hilir menuju arah Sibu.

Sdr naik "bot ekspres" bukan feri.Feri di Swak biasanya utk menyeberangi sungai saja.Itupun bergerak lambat spt kayuhan pak beca di Melaka.

Jgn lupa makan dabai Kapit,terbaik di Swak.Kadang2 boleh mencuba dgn free..sipenjual akan sedia mengiklankan sampel dabai.Cuba pok.

Selamat maju sdr.Oh ya,boleh hubungi adik saya di Majlis Daerah Kapit.

mentali said...

kelantan,selangor hanya bersaiz daerah sahaja disarawak,pulau pinang pula bersaiz mukim kalau disarawak.besar mcm tu pun tak bole urus,apalagi nak urus sarawak bersaiz semenanjung.bengong punya pakatan taik.

Anonymous said...

Saudara GAP,

Dibandar Miri, pembangunan yg dijalankan oleh Kerajaan adalah menggalakkan. sungguhpun begitu, still has room for improvement.
Pembangunan diMiri adalah akibat tempias daripada industri minyak dan gas. Itu kurniaan Allah SWT, alhamdulillah.

DiMiri, JW Marriot Hotel pun ada. Cuba cari JW Marriot Hotel diKota Baharu.

Thanks

Jimmy Hillhead

Anonymous said...

Syabas kpd sdr GAP dn rakan2 anda.Tak rugi menjengok2 ke kwsn pedalaman.Tiada pencemaran udara.

Sudah ke Gelanggang Kenyalang? Di situ ada gerai menjual canai versi Kapit.Agak mahal sedikit tetapi berbaloi.Lain pd yg lain.Pak cik Endi antara penjual canai Kapit.

Ikan semah agak mahal.Buah dabai terbaik di Swak.
okok salam.

anakjengayan said...

Sila pautkan blog saya:

www.anakjengayan.blogspot.com

tqvm

anakjengayan said...

www.anakjengayan.blogspot.com

bro, tolong pautkan.

zainuri said...

saya pernah tinggal di Kelantan(1973) dan Sarawak (1976-1979), dan kerap ke kedua negeri tersebut selepas itu. Sarawak memang jauh lebih membangun berbanding Kelantan malahan juga berbanding beberapa negeri lainnya di Semenanjung. Kita harus ketahui keluasan Sarawak adalah 3/4 Semenanjung tetapi penduduknya hanya sekitar 10 % daripada Semenanjung.
tkasih

Anonymous said...

Nik aziz kato bakpo nak maju2..Isle PAS amalkan kesederhaan...hahahaha..

Air kotor, rakyat tapis la sendiri, klu nak air free lg, amik air sungai golok...x yah bayar...hahaha.

X po kata Pok Nik, yang penting membangun bersama Isle PAS..ceramah setiap hari...ceramah, ceramah, ceramah..

Buat bangungan, kompleks cantik2, air bersih itu semua duniawi..x boleh bawa ker syurga PAS...tu pasal PAS x buat...klu x dah lama Kelantan membangun..bukan PAS x nak..tp dasar Isle PAS kata permodenan itu x penting...

Yg penting Pok Nik dan kroni dia jer perlu selesa, naik kete besor, cukup makan, boleh gi Mekah dok hotel mewah...rakyat Kelantan..kena hidup secara sederhana...hahaha..nasib la..

20 tahun PAS memerintah, Kelantan mcm tue juga..kesian...terima la hakikat wahai juak PAS.

Nak moden, nak makan molek2, minum air paip molek2, org Kelantan kene kuar dari Kelantan cari makan kat negeri2 luar yang moden, penuh dosa tue (kononya Kelantan jer la bersih dari maksiat)...

Kelantankan negeri serambi Mekah..mana boleh moden2..hahahaha..

Sedangkan di Mekah pun dah makin canggih, Masjib Nabawi pun bumbungnya leh buka automatik...

Kelantan bawah PAS penuh sederhana (kononnya)...yg kaya Pok nik juga..hahaha..rakyat kelantan..menganga laa....nasib..nasib...

Anonymous said...

Pehin Taib Mahmud bukanlah seorang sahaja yang memerintah Sarawak. Dia bukanlah ditaktor tetapi a good leadership yang boleh organise team BN bekerjasama membangun negeri Sarawak. siapalah alien dari semenanjung nak mempersoalkan pembangunan di Sarawak. Negeri ini lebih maju dari negeri yang diperintah oleh pembangkang di sebuah negeri walaupun telah 20 tahun memerintah. Orang sarawak tunjuklah protes kamu atas penghinaan orang luar terhadap pemimpin Sarawak.

Anonymous said...

saya sokong komen saudara,Tan Sr Taib bukanlah ditaktor sebagaimana yg di dakwa oleh pembangkang.kemajuan Sarawak tidak dapat didengar dari mulut orang lain melainkan datang sendiri.Bayangkan tanah sebesar Sarawak yang di bahagi kepada beberapa bahagian dapat membangun dgn begitu pesat,itulah tandanya pemimpin2nya berkarisma dan berwawasan.Pembangkang hanya berangan2 untuk merampas Sarawak.negeri yang mereka perintah semenjak 2008 tak nampak kemajuannya.Saya bangga sebagai anak Sarawak warganegara Malaysia yg tercinta ini tak akan rela diperintah oleh pembangkang yang perkauman seperti dap sial.Pkr yg pemimpin nya yg rendah Moralnya dan Kesihan Pas yg di pinggir oleh Pkr& Dap.

Anonymous said...

Hei orang2 politik berhentilah menipu rakyat. BIAR SULTAN & RAJA MELAYU ISLAM memerintah MALAYSIA. SUDAH LEBIH 50 TAHUN MENIPU RAKYAT. BERTAUBAT SEBELUM TERLAMBAT.