Saturday, July 16, 2011

A SAMAD SAID KATA DIA MEMBENCI POLIS !


a samad said atau nama barunya ambiga samad said kata dia begitu begitu begitu begitu begitu membenci sangat polis.

dia pikir dia punya benci.
rakyat malaysia punya benci terhadap perangai kau takde pulak kau pikir.

alahai pak samad
awat kalut sangat sangat pi jilat ambiga yang pro murtad melayu tu ?

97 comments:

komandomelayu said...

LAAA! GAMBAR ORANG!
INGAT UNGKA TANGAN PANJANG KAT HUTAN SEMPORNA!

Anonymous said...

Ingatlah wahai umat Islam! Ingatlah wahai bangsa Melayu! Janganlah keghairahan kita untuk berpolitik sehingga menggadai agama, bangsa dan tanah air kita! Janganlah politiking melampau yang kita amalkan sekarang menjadi bahan peruntuh watan kita! Janganlah menjadi politikus kalkatus, yang terpedaya dengan kilauan cahaya pembunuh, yang akhirnya memusnahkan kita sendiri. Ketepikanlah perbezaan fahaman, buanglah perbezaan politik, campaklah pertikaian sesama kita.

Anonymous said...

agak nya la kalau terjadi apa2 yg tidak dijangka kepada dia dan keluarga dia..di mana dia akan buat laporan? pejabat DAP atau BALAI POLIS?

Anonymous said...

Barangkali dia pening sebab dah lama tak gunting rambut.

Anonymous said...

Sudah sudah la tu.Kalau dah tua buat la cara orang tua.

Melayu Perak said...

AKU INGATKAN TOK PEKONG CINA YANG DEPA SEMBAHYANG SELALU TUH...JAMBANG DAH MACAM TOK PEKONG...

hilbert said...

Salam GAP,

Saya harap sangat selepas ini agar rumah kediaman Asamad Said dipecah masuk pencuri. Saya doakan agar kejadian tu berlaku DAN saya mahu lihat kepada siapa Asamad Said untuk mengadu, adakah pertama kali dia akan melaporkan kediamannya di pecah masuk pencuri kepada Ambabiga? kepada DAP? kepada PAS? kepada PKR?...atau kerana dah sangat terdesak akhirnya Polis juga yang akan didatanginya untuk meminta bantuan

Anonymous said...

KALAU SEORANG ANAK YANG DIBELAI DIMANJA DIBERI NAMA YANG BAIK2 DIBERI PELAJARAN,ILMU DUNIA DAN AKHIRAT TAK BERTERIMA KASIH KEPADA IBU BAPANYA......APABILA DAH BERJAYA,ANAK APAKAH NAMANYA TU?(DERHAKAKAN???!!!!!!....) BEGITU JUGA KEPADA ANAK2 MELAYU YANG TELAH DIBANTU OLEH KERAJAAN SEHINGGA BERJAYA...NAH SEKARANG MENJADI PENENTANG DAN PENDERHAKA KEPADA ORANG YANG MEMBANTUNYA....RENUNGKANLAH KEPADA MELAYU YANG DAH BERJAYA DAN TAK SEDAR DIRI.....

Anonymous said...

muka mcm jalang tua kat belakang mati...tau dia punya benci kalu polis punya benci dia tak kira.. kalau Menteri KDN berani aku ingat muka si tua kutuk da lama makan tapak kasut polis...tak gitu GAP

Anonymous said...

rambut panjang sebab tak mampu gi kedai gunting rambut.. kalau kita dekat buat longkang aja si tua kutuk nak mampos...gua ingat dia ni pun gay tua..1 spesis dgn raja jubur semalaya

Anonymous said...

patut nya duduk kat masjid beramal,bukan sokong anti islam,ifc dan maksiat peliwat.adakah dia sokong benda-benda ni,Dia ni sedang mencari identiti kot,hilang panduan sepatut nya bertobat .

Anonymous said...

Habiskanlah usia tua ko dgn perkara yang berfaedah kpd diri,keluarga,masyarakat dan negara.

Apelah teruk sangat org tua ni...

Anonymous said...

MEMANGLAH SI NEUROTIK NI...BENCI POLIS..PASAI OTAK DAH TAK CENTER...TALAMPAU BANYAK MENULIS SAMPAI DAH JADI SASAU....DAN DENGAN CARA VS KERAJAAN...DIA MOU DAPAT ANUGERAH SASTERA ANTARABANGSA...PASAI BERSEKONGKOL NAK JATUHKAN MALAYSIA...MUKA TAK ADA IMAN ORANG TUA..SASAU NI...DAH TUA KEREPOT..PILAH HAJI N UMRAH...TAUBAT...KUBUR DAH PANGGIL2 TU...

Anonymous said...

Sepatutnya beliau meletakkan dirinya untuk sentiasa dihormati dan menjadi legenda dalam lipatan sejarah.. tapi malang sebaliknya berlaku..
Pemimpin ni terbahagi kepada dua jenis.. ada namanya dikenang sepanjang masa walau telah tiada didunia dengan kekaguman dan kebanggaan negara dan ada juga yang dikenal sebagai pemimpin/individu "toksik" yang mungkin rohnya tidak aman.. Moga Allah jua yang menentukan...

Anonymous said...

Apa guna ada gelaran sasterawan negara tapi otak bebal?

Nampak sgt dia ni anarki dalam halus.

Anonymous said...

BRO BUKAN ANARI DALAM HALUS ...TAPI ANARKI DALAM NEOURITIK, KEREPOT DAN SOLOLOKUI..ATAU NYANYUKKKKKKKKKKK

Anonymous said...

dasar org melayu xtau diuntung..lupa daratan.lg mau kutuk kerajaan ke?mmg ko komunis!!

Anonymous said...

puck sesatrawan samad said!! Hakkkkpppuuuiiihhh !!

Melayu Perak said...

Datuk Azizan Tetap Tutup Pusat Hiburan. Setpol Beliau Tetap Celaka.
Oleh : HHalem.

1- Menteri Besar Kedah DS Azizan Abu Bakar kekal dengan keputusan kerajaan negeri yang mahu melaksanakan secara sepenuhnya Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1997 yang melarang pusat-pusat hiburan beroperasi sepanjang bulan Ramadan.

2- Kenyataan tersebut dibuat oleh Setiausaha Politik Azizan, Muhammad Sanusi Md Nor;

“Ustaz Menteri Besar Azizan tidak akan berundur. Itulah pendirian beliau dalam isu ini dalam nada yang sangat tegas”

“Saya yakin seluruh umat Islam akan berdiri teguh di belakang beliau dalam menangani isu ini. Jika takut dilambung ombak jangan berumah di tepi pantai ”

3- Kenyataan ini dikeluarkan sehari sebelum Azizan diminta PAS pusat memberi penjelasan kepada Jawatankuasa Kerja Pas Pusat seperti dilapor di sini>

4- Betul kah ini pendirian Azizan mengenai isu Ramadan ini? Mungkin terlalu awal untuk dibuat rumusan kerana ia tidak keluar dari mulut Azizan sendiri. Antara alasan yang diberi oleh Sanusi yang juga merangkap Ketua Penerangan PAS Kedah ialah;

“Kelantan yang diperintah oleh PAS juga telah melaksanakan polisi seumpama itu sejak 20 tahun lalu dan masih berlanjutan hingga ke hari ini”

“Mengapa MCA Kelantan tidak melompat seperti di Kedah. Kenapa MCA tidak menghasut masyarakat Siam yang ramai di negeri itu untuk memberontak”

“Jelaslah bantahan dan tentangan ini bukan berasaskan hak asasi ketidakadilan kerajaan atau tuntutan supaya menghormati budaya masyarakat bukan Islam ”

“Cuma di Kedah racunnya juga meresap ke dalam DAP ”

5- Jika ini lah pendirian Azizan kita ucapkan tahniah dan syabas kepada Datuk Azizan kerana bertegas dengan puak-puak China Komunis di Kedah. Baru lah juak Pas sedar betapa hinanya mereka apabila di ugut oleh kafir dari KL.

6- Tetapi Pas tetap dengan kecelakaan mereka kerana Ketua Penerangan Pas Kedah mempersalahkan Umno-BN dan dituduh menghasut.

Berikut surat cadangan penutupan yang diedarkan oleh Mohd Sanusi.

Anonymous said...

Karya-karya A Samad Said tidak laku dipasaran. Kerajaan BN tolong dengan cara meminta DBP mencetak karya-karya terebut. Walaupun tidak laku, DBP tetap memberi royalti kepada orang tua tak terurus ni. Tapi tak banyaklah sebab 1000 naskah yang dicetak, yang laku jual cuma 50 naskah je.

Jika korang pergi Pesta Buku Antarabangsa di PWTC baru-baru ni, karya orang tua ni Dawama jual antara RM2 dengan RM5 je. Itupun masih tak laku.

Agaknya orang tua ni amat amat amat amat kecewa lalu menggunakan cara ini untuk meluahkan rasa kecewanya.

Macam aljuburi, amat amat amat amat kecewa kerana tak daapat jadi perdana menteri.

Padanglalanglogah said...

Ni dah tahap sasau + nyanyuk, dia ingat dia lah sastrawan yang bagus banget!!
p/s : cer baca entri PISAU.NET - Perhimpunan Haram Bersih Termaktub dalam Protokol Yahudi.

Melayu Perak said...

Memang lebih panassss..!!! Sebagaimana yang dijanjikan. Terimalah...bahagian kedua kisah "chenta" terlarang Anwar-Sukma yang hingga kini menjadi igauan ngeri Kak Wan, mimpi buruk Izzah dan cemburu Azmin Ali..!!! Sorry, aku tak leh publish time waktu perdana, budak-budak bawah umur belom tido lagi time tu...hehehehheeeee

Teruskan membaca kisah "chenta" menyayat hati ini...

Onani Kali Pertama Bersama Anwar

Dalam akuan Sukma kepada Majistret Abdul Karim Abdul Jalil, dia menceritakan bahawa pada satu hari tidak ingat tarikh dan waktu yang tepat antara tahun 1976 / 1977, dia merasa berahi dan ingin melakukan onani.

Kebetulan pada waktu itu Anwar tidur sekatil dengannya. Menurut Sukma badan Anwar ketika itu melekat pada dia termasuk kemaluannya berada ditelapak tangan Sukma. Kemudian secara automatik, Sukma menguit kemaluan Anwar dan beberapa saat kemudian air mani Anwar keluar tetapi air maninya tidak keluar. Perkara ini berterusan 1 minggu sekali dalam masa lebih kurang 1 tahun.

Kejadian Oral Seks dan liwat Bersama Anwar

Selepas setahun, hubungan Anwar dan Sukma menjadi intim, maka bermula hubungan oral seks dan liwat. Anwar melakukan liwat terhadap Sukma dengan menggunakan baby cream.

Rumah Sewa Anwar di Seksyen 17, Petaling Jaya, Selangor

Pada tahun 1978, Anwar telah berkahwin dengan Wan Azizah. Selepas mereka berkahwin mereka telah berpindah dan menyewa rumah di Seksyen 17, Petaling Jaya. Menurut Sukma dalam akuan kepada Majistret Abd. Karim, dalam tempoh 3 atau 6 bulan dia dan Anwar tidak melakukan apa-apa hubungan sejenis.

Selepas tempoh itu, dia dan Anwar ada menjalinkan hubungan sejenis berselang seli di antara liwat, oral atau onani lebih kurang 1 bulan sekali atau 2 kali.

Melayu Perak said...

Rumah Sewa Anwar di Subang Jaya, Selangor


Ketika Anwar menetap di Subang Jaya, hubungan sejenis mereka masih berlaku tetapi berkurangan kerana Sukma hanya tinggal bersamanya 2 bulan terakhir dalam setahun.

Menurut Sukma, ini kerana dia pulang ke Indonesia selama 11 bulan dan Anwar hanya tinggal di Subang Jaya selama 1 tahun sahaja.

Rumah Sewa Anwar di Seksyen 14, Petaling Jaya, Selangor

Sukma menyatakan dalam akuan kepada Majisteret Abd. Karim, bahawa di rumah ini juga terjalin hubungan seks sejenis antara dia dan Anwar dalam sebulan 1 kali atau 2 kali.

Rumah Anwar di Bukit Damansara, Kuala Lumpur

Rumah di Bukit Damansara yang beralamat di No. 8 Jalan Setiamurni 1, Bukit Damansara ialah kediaman rasmi peribadi Anwar. Ketika Anwar berpindah ke rumah ini, Sukma telah mendapat bilik sendiri di kediaman tersebut. Anwar bersama keluarga dan Sukma telah menetap di sini selama 3 ½ tahun.


Rumah Anwar di Damansara, Kuala Lumpur

Rumah Rasmi Kerajaan di Jalan Damansara, Kuala Lumpur

Rumah beralamat di No.47, Jalan Damansara, Kuala Lumpur ialah rumah rasmi kerajaan. Ketika berpindah di rumah ini, hubungan seks sejenis antara Anwar dan Sukma masih berlaku walaupun Sukma telah berpindah ke rumah sendiri di unit 10-7-2, Tivolli Villas, Bukit Bandaraya. Hubungan seks sejenis berlaku lebih kurang pada tahun 1991 / 1992.

Sukma juga telah memperkenal kawannya Ismail Harun @ Ismail Mat Rabi [klik sini dan sini] kepada Anwar. Mereka bertiga telah melakukan hubungan seks sejenis dengan cara oral / onani.

Anwar juga cuba meliwat Ismail tetapi gagal kerana kedudukannya salah dan Sukma hanya berperanan sebagai penonton. Hubungan jenis mereka bertiga berlaku dalam masa 3 kali setiap minggu.

Kesemua kejadian seks sejenis mereka bertiga berlaku di bilik tidur tetamu iaitu bilik tidur Sukma apabila dia bertandang ke rumah rasmi Anwar.

Rumah Peribadi Sukma di Tivolli Villas

Mengikut pengakuan Sukma kepada Majistret Abd. Karim, di mana waktu dan tahun yang tepat beliau tidak ingat lebih kurang 2 atau 3 tahun yang lalu iaitu antara tahun 1995 / 1996, dia pernah bawa Anwar datang ke rumahnya di Tivolli Villas.

Tujuannya ialah untuk bertemu Azizan Abu Bakar pemandu peribadi Wan Azizah. Menurut Sukma, pertemuan dengan Azizan adalah permintaan Anwar untuk melakukan hubungan sejenis.

Sukma telah berjanji dengan Azizan supaya datang ke Tivolli Villas pada jam 7:30 petang. Pada jam 7:00 petang, Sukma telah ke rumah Anwar di Jalan Damansara untuk menjemputnya. Kemudian mereka tiba di Tivolli Villas pada jam lebih kurang 7:15 petang. Pada jam 7:30 petang, Azizan telah tiba di Tivolli Villas dengan kenderaan sendiri.

Setelah mereka bertiga bersama, Anwar dan Azizan membuka baju masing-masing untuk adakan hubungan seks sejenis. Sukma hanya melihat mereka berdua membuat hubungan seks sejenis.

Sebelum kejadian liwat berlaku, terjadi hubungan oral antara mereka beruda. Baby cream telah digunakan oleh Anwar untuk meliwat Azizan tanpa menggunakan kondom. Selepas air mani Anwar keluar, dia telah pergi ke bilik air. Kemudian Azizan telah mengajak Sukma untuk lakukan liwat terhadapnya. Sukma ketika itu tidak mencapai ke tahap maksimum.

Kejadian hubungan seks sejenis mereka bertiga berlaku 3 kali di rumah Sukma di Tivolli Villas. Pada kejadian ketiga, Sukma tidak menonton dan melakukan hubungan jenis bersama mereka. Anwar dan Azizan hanya lakukan berdua dan Sukma hanya menunggu di luar bilik.

Sukma Kembali Ke Indonesia

Anonymous said...

tak baik cakap orang macam tu... dia orang tua... kesiankan lah dia....kita tengokkan saje ... dia pon punya anak anak dan keturunan... mungkin dia akan berubah ... asalkan tak macam anuar sudah laaa.... anuar memang tak mau berubah ....

Anonymous said...

GAP ...SAJAK UNTUK PAK SASAU...YANG KUBUAT KHAS UNTUKMU..BRO GAP

SAJAK UNTUK ...PAK KEREPOT..TAK SEDAR DIRI..

TAJUK : UNGGUN NEOROTIK DAN SOLOLOKUI

DULU PENA KU TAK BERPANGKAT
LALU KU MEMUJA DAN MEMUJI
MENGAMPU DISEBALIK JANGGUTKU
YANG BERJIWA BUSUK

KETIKA PENAKU MEMBUAHKAN HASIL
HASIL YANG DIDOKONG OLEH PEMERINTAH
HASIL YANG DIHARGAI OLEH PEMERINTAH
HASIL YANG MEMBOLEHKAN AKU TERUS MAKAN, HIDUP DAN BERKARYA
DI ATAS BUMI ALLAH

KINI PENA KU DAH TUMPUL
KERING DAKWATNYA
OTAK KU DAH KEMPIS DAN KONTANG
JIWAKU DAH SASAU DAN NANAR
FIKIRANKU DAH SOLOKUI
HANYA JANGGUTKU SEMAKIN MEMBUSUK
BUKAN KERANA SUNNAH
TETAPI
HANYA TERINGIN GELARAN MAHA PENULIS
KHUSUSNYA DI MATA BARAT
YANG DULUNYA KU KUTUK
LEWAT PENA KU

MAAFKAN AKU
KERANA MENJADI PETUALANG BANGSA
KERANA DAH MUDAH LUPA DEK SOLOLOKUI
KERANA DAH SASAU DEK KEINGINAN
ANGAU MENDALAM ...
ANUGERAH PENULIS ANTARABANGSA
OLEH DUNIA BARAT

MAAFKAN AKU
KERANA AKULAH UNGGUN NEORITIK
KERANA AKULAH UNGGUN SASAU DAN NANAR
ADAKAH AKU BERSALAH?
ATAU
ADAKAH JANGGUTKU YANG BERSALAH?
KERANA MENJADI TEMPAT SYAITAN BERGAYUTAN...

MAAFKAN AKU
KERANA AKULAH UNGGUN MALAP
YANG MENGINTAI LIANG LAHAD..

Anonymous said...

GAP ...SAJAK UNTUK PAK SASAU...YANG KUBUAT KHAS UNTUKMU..BRO GAP

SAJAK UNTUK ...PAK KEREPOT..TAK SEDAR DIRI..

TAJUK : UNGGUN NEOROTIK DAN SOLOLOKUI

DULU PENA KU TAK BERPANGKAT
LALU KU MEMUJA DAN MEMUJI
MENGAMPU DISEBALIK JANGGUTKU
YANG BERJIWA BUSUK

KETIKA PENAKU MEMBUAHKAN HASIL
HASIL YANG DIDOKONG OLEH PEMERINTAH
HASIL YANG DIHARGAI OLEH PEMERINTAH
HASIL YANG MEMBOLEHKAN AKU TERUS MAKAN, HIDUP DAN BERKARYA
DI ATAS BUMI ALLAH

KINI PENA KU DAH TUMPUL
KERING DAKWATNYA
OTAK KU DAH KEMPIS DAN KONTANG
JIWAKU DAH SASAU DAN NANAR
FIKIRANKU DAH SOLOKUI
HANYA JANGGUTKU SEMAKIN MEMBUSUK
BUKAN KERANA SUNNAH
TETAPI
HANYA TERINGIN GELARAN MAHA PENULIS
KHUSUSNYA DI MATA BARAT
YANG DULUNYA KU KUTUK
LEWAT PENA KU

MAAFKAN AKU
KERANA MENJADI PETUALANG BANGSA
KERANA DAH MUDAH LUPA DEK SOLOLOKUI
KERANA DAH SASAU DEK KEINGINAN
ANGAU MENDALAM ...
ANUGERAH PENULIS ANTARABANGSA
OLEH DUNIA BARAT

MAAFKAN AKU
KERANA AKULAH UNGGUN NEORITIK
KERANA AKULAH UNGGUN SASAU DAN NANAR
ADAKAH AKU BERSALAH?
ATAU
ADAKAH JANGGUTKU YANG BERSALAH?
KERANA MENJADI TEMPAT SYAITAN BERGAYUTAN...

MAAFKAN AKU
KERANA AKULAH UNGGUN MALAP
YANG MENGINTAI LIANG LAHAD..

Anonymous said...

dia nak jilat amiga apa nak heran klu dah gaya mcm tu usapkan jilat siap sokong murtad pun dia sanggup

Anonymous said...

BRO GAP..TOLONG POSTKAN SAJAK ..DI ATAS HEBAT...DAN MENGENA PAK SASAU

Anonymous said...

tahniah polis kerana menjaga keamanan negara ku Malaysia...

Anonymous said...

Tak boleh ke hormat sikit orang tua yang juga dianugerahkan Sasterawan Negara?

Walaupun dah usia, dia masih dengan caranya berbakti kepada negara.Kerana apa? Kerana dia nampak benda yang tak betul dan hendak bersuara jugak. Tak salah sebenarnya. Ni kan demokrasi bersuara?

PDRM tak boleh dikritik ke? Tak kan semua orang kena kata sayang PDRM 24 jam. Tak kan sesiapa atau badan mana-mana atau tokoh mana-mana termasuk TDN atau PM tak boleh dikritik macam SPR baru-baru ni.

Apa ada kena mengena dengan tak tau menghargai jasa-jasa kerajaan. Tu tanggungjawab kerajaan kepada rakyat di mana-mana pun tak kisah orang sayang ke tak sayang kerajaan. Kerajaan guna duit rakyat bukannya duit BN, tau tak?

Siapalah yang tak pernah sebut benci kepada PDRM ke, SPR ke, Sekolah ke, ADUN ke dll atau ahli-ahli keluarga sendiri pun pada sesuatu masa dahulu? Jangan hipokrit nafi.

Ni, la bila otak dah beku dan tak mau fikir, asyik menyalak tak tentu arah bila ada sesuatu pendapat bertentangan.

Yang tak pandai berhujah pulak guna kata-kata kasar dan main tembak membabi buta. Tanyalah dia apa sebab guna perkataan benci tu dan adakah benci tu selama-lamanya atau benci sesuatu perkara sementara.

Agaknya orang yang tak cukup berilmu dan beradat saja yang caci dan kutuk macam-macam seorang tua macam A Samad ni.

Tanyalah anak-anak dan cucu-cucu sendiri dulu, betul tak perangai hang dulu, kalau tak faham.

Melayu Perak said...

adakah orang melayu yang akan membunuh dajjal..???

adakah orang melayu yang akan membebaskan arab palestin dari yahudi zionis...???

baca ini...


Namun begitu kesemua mereka tahu tentang asal-usul mereka (bercanggahan dengan prinsip 'lost tribe'). Termasuk di Afghanistan dan Pakistan Utara juga (namun yang beragama Islam cuma di Afghanistan dan Pakistan Utara - sebab itu mereka diserang oleh Yahudi Amerika dan Russia).Dalam pada itu, seorang professor di Amerika bernama Ralph Olssen telah membuat hipotesis baru. Pada mulanya Yahudi Zionis menyangkakan Red Indian Amerika adalah ibu bagi segala orang-orang Manasseh 'the lost tribe'. Tetapi kesemua keputusan DNA adalah negatif. Kemudian Prof Ralph Olssen mengkaji secara mendalam tentang Book of Mormon (yang diselewengkan dari satu manuskrip kuno) dan membuat kajian DNA sekali. Keputusan beliau adalah, ibu bagi segala keturunan Manasseh adalah orang-orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu. Untuk menguatkan lagi cerita, tidak ada seorang Melayu pun yang tahu mengenai salasilah keturunan Bani Israel mereka.MALA ADALAH THE LOST TRIBE YANG SEBENAR,LEBIH TERSEMBUNYI DARI THE TRIBE OF DAN.Jadi kalau berpandu kepada kitab Yahudi tua bahwa 'lost tribe' dari kalangan Manasseh (anak Nabi Yusuf a.s.) yang bakal berada di barisan hadapan tentera Imam Mahdi dan bakal menyembelih orang-orang Yahudi di Palestin dan bakal juga memadamkan Israel daripada peta dunia adalah terdiri daripada orang-orang Melayu. Ini tidak bercanggahan dengan mana-mana hadis mengenai Imam Mahdi.

Mengikut manuskrip kuno yang diseleweng menjadi Book of Mormon itu lagi,sebahagian daripada Melayu Semenanjung (termasuk Selatan Thai) juga adalah dari keturunan Bani Israel , iaitu dari kumpulan Lehi (iaitu terus dari Manasseh , iaitu anak kepada Nabi Yusuf a.s. . Nabi Yusuf ada 2 orang anak sahaja, iaitu Manasseh dan Ephraim). Mengikut DNA yang dilakukan kepada 86 lelaki Melayu oleh seorang professor perempuan di UKM baru-baru ini, terdapat 27% variant Mediterranean dalam darah DNA Melayu. Dalam kamus sains, DNA Mediterranean adalah dari bangsa Euro-Semitik termasuk dari Bani Israel!

Hipotesis ini terdapat separuh kebenaran di dalam kesamaran.Orang Melayu bukanlah 100% berasal dari keturunan Manasseh (Yahudi Kuno) tetapi teori Ralph Olssen mengenai pengembaraan bangsa yang hilang 'the lost tribe' ke Bumi Mala adalah sesuatu yang menarik dan amat bertepatan dengan apa yang dibincangkan sebelum ini.Kenapa Ralph Olssen menyebut Tanah Melayu ini 'Bumi Mala'?Apakah yang diceritakan di dalam manukrip kuno tentang satu bangsa misteri yang berjalan dan berlayar ke hujung dunia?

Anonymous said...

Pak saMAD,
Jom kita gi gunting rambut. Kemudian belilah baju dan kasut baru... Tak lama lagi kita akan berpuasa dan menyambut Aidilfitri...

Pak saMAD taksuka kalu ada org kata serupe ngan org x-siuman kan?

Anonymous said...

ni la manusia diperbodohkan oleh AmbiGA omeGA walaupun cerdik pandai tapi sebenarnya BODOH,dulu si tua nie la penentang penggunaan bahasa English dlm pembelajaran tetapi beliau rela dipergunakan oleh orang yang nak melihat orang melayu tidak maju kerana gagal dlm pengguasaan bahasa english

Melayu Perak said...

Bangsa Melayu Dalam Kesususasteraan Kuno

'Malai' adalah nama yang disebut dalam manuskrip-manuskrip purba India untuk satu bangsa yang tinggal di Kepulauan Melayu.'Malai' bermaksud gunung atau bukit.Ini bermaksud pada masa silam bangsa ini tinggal di dataran-dataran tinggi atau,menunjukkan arah kedatangan mereka,dari sebelah utara India,dari arah perbatasan pergunungan.Bangsa ini disebut-sebut dalam kesusasteraan Avestan-Vedic-Sanskrit,bahawa salah satu suku terhormat bangsa Aryan yang berkasta Ksyatria,kasta pahlawan yang menurunkan kaum Sakya (yang berasal dari perbatasan Himalaya) yang membawa ajaran Veda bersama-sama suku kaum Aryan yang lain menyerang Benua Kecil India dan memaksa etnik asli India bergerak ke tanah lebih selatan.Kulit mereka lebih cerah dan mereka berperawakan tegap dan tampan.

Siapakah mereka?dari mana datangnya mereka?Untuk mengetahui siapakah mereka,mari kita telusuri salah satu suku Aryan yang lain, iaitu Mada.

Ingat!Jika membicarakan tentang Aryan,ia adalah berkaitan dengan budaya Parsi Kuno,lama sebelum Darius II memerintah.

Medes adalah nama Yunani yang merujuk kepada bangsa Iran Kuno,yang tinggal di sebelah barat laut Iran hari ini.Kawasan ini dikenali di Yunani (Greek) sebagai Media atau Medea.Dalam bahasa Iran Purba,ia dipanggil dalam sebutan Mada.Ketika pemerintahan raja-raja Assyria, kaum ini dikenali sebagai Madayu.Mereka telah memasuki kawasan ini bersama-sama gelombang pertama puak-puak Iran Purba,ketika lewat alaf sebelum masehi (ketika keruntuhan Zaman Gangsa).

Media,Midia,Midian dan Mada adalah sukukata yang sama yang menjelaskan tentang Madyan (dalam bahasa Arab) satu bangsa yang maju dan disebut dalam kisah Nabi Shuaib dan Kaum Madyan.Nabi Shuaiblah rasul yang diangkat dari kalangan bangsa Mada,di mana ketika itu kemajuan material telah melekakan bangsa Mada.

Ketika abad ke 6 Sebelum Masehi,selepas bersama-sama bangsa Babilon mengalahkan Empayar Assyria Baru,Bangsa Madayu telah mampu menubuhkan empayar mereka sendiri,yang mana membentang dari Laut Hitam dan daerah Aran (Azerbaijan sekarang) ke utara dan Asia Tengah,Afghanistan dan Pakistan yang mana terdiri dari banyak jajahan termasuk Tanah Parsi,yang mana akhirnya penduduk Parsi meresap masuk ke dalam Empayar Madayu/Media ketika zaman Empayar Achaemenid Parsi.Bangsa Madayu diiktiraf sebagai yang mengasaskan Empayar Iran pertama,yang terbesar sehinggalah Cyrus The Great menyatukan bangsa Madayu dan Parsi menjadi Empayar Achaemenid,dengan mengalahkan datuknya yang juga seorang Emperor,Astyages,Raja Media (Madayu).

Melayu Perak said...

Mari kita lihat kembali nama Bangsa 'Mada' (dalam sebutan Iran Kuno) ketika pemerintahan Assyria.Kenapa kita hendak mengkaji bangsa Mada/Media/Madyan ini?

"Now the sons of Keturah, Abraham's wife:she bare Zimran, and Jokshan, and Medan, and Midian, and Ishbak, and Shuah. And the sons of Jokshan; Sheba, and Dedan." (Genesis 1:32)

Bangsa Madayu adalah saudara kepada bangsa-bangsa dalam kelompok keturunan Keturah.Dalam bahasa Avestan (bahasa keagamaan kuno Parsi Purba) kata 'yu' adalah suffix yang merujuk kepada 'mind','brain' atau 'mentaliti'.Ia adalah 'instrumental suffix' (sukukata yang ditambahkan dihujung perkataan) yang jika dilihat secara keseluruhan merujuk kepada 'the mode of thinking' atau identiti sesuatu berdasarkan pemikiran yang boleh juga sebagai menerangkan cara hidup,budaya atau peradaban.Jadi 'yu' dalam slanga bahasa Avestan yang juga adalah ibu kepada sanskrit, adalah merujuk kepada 'bangsa' atau 'budaya'.Jadi perkataan 'Madayu' bermaksud 'Bangsa Mada'.

Ingin pergi lebih jauh?Menjejaki jejak sendiri lebih sukar rupanya dari menjejak bangsa orang lain.

Sekadar renungan,siapa yang berhenti menjejak Melayu hingga ke Vietnam,maka hanya itulah asal keturunannya.Jika ada yang mendakwa Melayunya dari Yunnan,maka Yunnan lah Melayunya itu.Siapa yang berkata Melayu itu pernah tinggal di Tibet,di kaki gunung Himalaya,dia telah sampai ke separuh perjalanan bangsanya.Tidak mengapa.Jika semuanya betul pun masih tidak mengapa.Mengapa?KERANA MELAYU ADALAH BANGSA YANG MENURUNKAN PELBAGAI KETURUNAN ASIA YANG LAIN.

'MALAY IS TRULY ASIA'

Mungkin mereka betul.

Mungkin tiada siapa yang salah dalam hal ini.Mungkin Teori Kapak Tua Dari Asia Tengah betul.

Atau gendang Dongson, juga puak Hoabihn.

Bukan sahaja para sarjana Barat malah kita sebagai pewaris Kemelayuan ini juga hanya mendapat serpihan puzzle yang berbeza-beza.

MARI KITA CANTUMKAN SEMUA JIGSAW PUZZLE KITA!

Kembali Kepada Ibunda Keturah

Melayu Perak said...

"Keturah adalah bonda kami,
wajahnya lembut tiada amarah,
berwatak tenang hilang hanahorragha
Budi pekerti pekerma diraja
Jika bersimpuh,bima diwani
Jika berkata,
sukkachitta
melapas dukka
sutramawarni
Keturah adalah bonda kami
seroja dilangit
kemboja berlayupan di darat
airmata hidangkan dengan senyuman
mentari jadi salju dedayu
Keturah adalah bonda kami
pelukan kasih seorang ibu
bagai syurgaloka
seri dharma"

(Tiada bernama)

Jejak telah hilang di sini.Dimana kunci-kunci rahsia?Tiada kunci rahsia lagi.Tiada peti yang perlu dibuka.Kembali.

Kembali kepada bonda.

Keturah,begitulah namanya.Gadis misteri dari Timur.Semisteri namanya.Keturah adalah nama yang ganjil bagi budaya Yahudi Kuno,bagi puak-puak bani Israel malah dalam sejarah Akkadia-Babylon.Dari manakah datangnya gadis misteri ini?Siapakah Keturah?

Mungkin jika bertanya pada gadis aneh yang berpaling tadi,kita mungkin akan tahu siapa moyangnya,Keturah yang misteri ini.

Tapi si dia ada meninggalkan sesuatu.Jejak.

Selendang wangi berwarna merah.

Dan huruf Ibrani Kuno 'mem' juga adalah 'mim' dalam tulisan Arab.Alter terahsia bangsa Melayu.


Tapi...siapakah Keturah??

Menurut satu versi dari sebuah manuskrip kuno,Keturah adalah isteri ketiga Nabi Ibrahim a.s.Setelah kewafatan Sarah, Nabi Ishak a.s. telah merayu Nabi Ibrahim a.s. untuk berkahwin dengan ibu angkat beliau dari kerajaan Champa Kuno (bukan Champa Baru di era Angkor). Akhirnya Nabi Ibrahim a.s. bersetuju dan berkahwin dengan Keturah dan telah dikurniakan ALLAH 6 orang anak. Nama anak-anak Keturah adalah Zimran, Jokshan, Medan, Midian, Ishbak dan Shuah .

Anak-anak mereka inilah menjadi pengasas kepada bangsa Melayu.Melayu diambil dari perkataan 'Mala' (nama bangsa asas Keturah).Lihat, nama ini sama dengan nama yang tertulis dalam manuskrip yang dikaji oleh Ralph Olssen.

Bukan itu sahaja, keturunan Keturah inilah yang ramai tinggal di Tanah Melayu, Sumatera, Jawa, Borneo, Sulawesi dan Mindanao. Kesemua tempat ini merupakan tempat yang mempunyai tulisan purba yang diadaptasi dari tulisan Semitik Purba (termasuk di dalamnya tulisan Aramaik Kuno dan Ibrani). Tulisan Rencong adalah tulisan rasmi Melayu.Jawa dan Bugis juga mempunyai tulisan yang hampir serupa. Agama rasmi Melayu adalah agama Jawi. Agama Jawi adalah agama Nabi Ibrahim a.s.Jawi dikatakan ada perkaitan dengan Levi,iaitu anak kepada Nabi Yaakob a.s.Levi merupakan ketua Ulama dan ketua Rahib bagi agama Nabi Ibrahim a.s. di kalangan Bani Israel.Sejak penggalian di sebuah daerah di Jordan menemukan kota purba yang bernama Jawi/Jawa (Jevi),minat sarjana Barat untuk mengkaji bangsa Mala semakin kuat.INGAT, YAHUDI/BANI ISRAIL BUKANLAH MELAYU TETAPI KEDUA BANGSA PURBA INI ADA INTERAKSI ANTARABANGSA PADA MASA SILAM.

Melayu Perak said...

Keturah bukanlah Melayu. Walaupun beliau melahirkan bangsa Melayu, Keturah adalah daripada bangsa Mala. MELAYU ADALAH BANGSA MALA YANG MEMPUNYAI DARAH KETURUNAN NABI IBRAHIM A.S.Sekiranya kita lihat orang-orang asli seperti Mahmeri dan Jakun, bahasa mereka adalah diambil dari bahasa Mala. Semua bangsa seperti Mahmeri, Jakun, Iban, Kadazan, Melanau, Bajau, dan seumpamanya adalah merupakan bangsa asal Mala.DNA bagi bangsa ini adalah 01m-19a.Ini menerangkan Keturah mungkin berasal dari satu kerajaan purba yang sedia ada di Timur ketika zaman Nabi Ibrahim a.s.(ada versi yang mengaitkan 'Mala' dengan 'Mon' tetapi ini bukan kaum Mon pada hari ini kerana pertama kaum Mon pada hari ini bukanlah Melayu pada ertikata sebenarnya dan yang kedua jika terdapat 'benang-benang merah' sekalipun antara Mon dan Melayu ia adalah proses asimilasi Mala/Melayu yang kompleks dengan etnik-etnik Indochina, perlu diingat Melayu juga boleh kehilangan identiti mereka akibat penjajahan, perang atau pemaksaan budaya seperti yang berlaku pada orang Melayu di Cape Town, Filipina, Thailand dan sebagainya jadi orang Mon pada hari ini bukanlah Melayu pada ertikata sebenarnya kerana akibat percampuran etnik yang kompleks walaupun cendekiawan mereka masih mencari-cari kerajaan purba mereka yang dinamakan 'Suvarnabhumi'-menunjukkan mereka mungkin masih mahu menjejak moyang Mala mereka)

Jika kita lihat DNA Melayu Kedah dan Iban, kedua-dua mereka mempunyai persamaan. Tetapi kenapa Melayu Kedah (mewakili kepada semua Melayu di semenanjung dan Indonesia yang pernah mempunyai peradaban dan kerajaan) lebih bijak dan segak,ini adalah kerana mereka daripada keturunan Nabi Ibrahim a.s. dan Keturah. Begitu juga Melayu Selangor,Perak,Johor dll serta Mahmeri. Kedua-dua puak ini mempunyai DNA yang serupa. Namun Melayu Selangor jauh lebih bijak dan segak daripada Mahmeri. Punca perbezaan adalah daripada genetik Nabi Ibrahim a.s.Jadi jika kita menjejak Melayu dari susur galur Mala Kuno (iaitu jurai Keturah dari kerajaan misteri dari Timur Jauh ini), jejak akan menjadi lebih kompleks,merangkumi persoalan Ophir,Tanah Punt (The Land of Gods-nenek moyang Firaun Purba),kerajaan-kerajaan misteri sezaman atau lebih tua dari era Nabi Ibrahim a.s dan Akkadia-Babylon hinggalah era sebelum Banjir Besar,Lemuria dan Atlantis. INI ADALAH KISAH YANG LAIN.MISTERI YANG LAIN.

Melayu Perak said...

Jawab soalan ini.Bagaimana Ptolemy boleh mengetahui peta lengkap Semenanjung Tanah Melayu pada abad kedua Sebelum Masehi berserta gelaran Golden Chersonese (Semenanjung Emas) padahal mengikut sejarah moden orang-orang Barat hanya sampai di dunia sebelah sini selepas ekspedisi penjelajah Sepanyol dan Portugis seperti Magelland?Ada misteri di situ.Sama seperti Piri Reis yang membuat peta paling misteri di dunia berdasarkan manuskrip peta-peta kuno,Ptolemy juga mendapat sumber yang sama,dari manuskrip peta-peta kuno lama sebelum era Yunani.Sebahagiannya dari era Firaun kuno (ingat, perpustakaan Iskandariah yang terkenal,yang menyimpan sejumlah besar manuskrip purba)

Namun Mala bukanlah bangsa asal. Mala mempunyai 'benang-benang merah' dengan bangsa Scythia. Scythia merupakan bangsa asas kepada semua puak Eskimo, asli Yunan, asli Dai, asli Taiwan, hingga ke ke kaum Ainu di Jepun dan suku misteri di pulau-pulau Jepun sebelum kedatangan kaum Yamato (kaum dominan Jepun pada hari ini) Lembah Mekong, Tanah Melayu, Borneo, Sumatera, Jawa, Sulawesi , Filipina, Pasifik , Madagascar dan Amerika Latin.

Ini bermaksud sebelum sampai ke 'homeland' mereka dari sebelah ibu,perkahwinan campur mungkin sahaja berlaku dengan kaum-kaum di sepanjang perjalanan mereka yang mengambil masa beratus-ratus tahun itu.

Scythia merupakan sebuah bangsa nomad berkerajaan yang berasal daripada Asia Tengah (ingat Teori kapak Tua dan bangsa Kambuja?) berhampiran dengan Laut Hitam. Kaitan antara Melayu dengan Scythia telah dirumus oleh seorang arkaelogis Eropah di sekitar tahun 1830an lagi.Maka ada kemungkinan Scythia merupakan bangsa asal daripada Nabi Adam a.s. Ini kerana Nabi Adam a.s. mempunyai 22 pasang anak,atau bermaksud 22 bangsa asas (kemungkinan dari kajian setakat ini).

Namun kesimpulan yang lebih sederhana dan meyakinkan bahawa salahsatu sukukaum Mala dari keturunan Keturah telah berhubungan dengan Scythia ini melalui perdagangan atau peperangan. BUKAN UNTUK MENGATAKAN MELAYU ADALAH BERASAL DARI SCYTHIA.Bangsa Scythia diketahui umum menjadi askar upahan empayar-empayar di Sumeria dan Parsi.Jadi kebarangkalian untuk bertembung dengan keturunan Keturah dan Ibrahim amat tinggi.

Kambuja,Aryan,Mala,Manessah,suku Sakya dan Buddha

Di mana mahu kita mulakan?Pintu rahsia semakin banyak.Menunggu untuk dibuka.Huruf 'Mim' pada selendang wangi si gadis misteri begitu membantu.

Anonymous said...

Aku kecewa dgn sasterawang negara ni, sama kecewanya aku melihat perlawanan Malaysia vs Arsenal :)

Melayu Perak said...

HURUF MIM YANG TERAHSIA



Kita mulakan dengan Kambuja.Seperti yang dijelaskan dalam siri ketiga,sukukaum Aryan ini adalah kaum pahlawan yang memiliki kepakaran dalam kesusasteraan Vedic India/Parsi.Para sarjana geneologi dan antropologi telah mengkaji kaum Aryan ini sejarahnya dapat ditelusuri sehingga kerajaan purba Scythia iaitu satu kawasan yang melewati perbatasan Parsi-India,lebih utara dari Bactria.

Ramai sarjana mempercayai agama purba Zoroester berasal dari timur Iran di mana kaum Kambuja berasal.

Beberapa sarjana telah menjejak misteri kaum Aryan ini sehingga ke inkripsi purba Iran yang ada menyebut nama Kambujiya,satu keturunan diraja.Kambujiya adalah nama dalam Parsi Kuno.Nama Kambujiya di dalam bahasa Yunani ialah CAMBYSES.Kambujiya atau Kambaujiya adalah nama kepada beberapa raja-raja Parsi dalam dinasti Achaemenid.

Emperor Cambyses adalah warisan dari Madayu (Mada,Medes,Madyan,Midian,Medea) telah memerintah lebih lama sebelum Cyrus The Great menaiki takhta.

Lihat puzzle setakat ini:

Keturah,

Nabi Ibrahim,

Jawi,

Cambyses

Kambuja

Scythia

Manessah

Mala

Malai

Mada

Mada-yu

Mala

Mala-yu

Siapakah The Lost Tribe of Mala?Apa kaitan The Lost Tribe of Israel (Manessah dari jurai keturunan Joseph/Nabi Yusof) dengan bangsa Mala?APAKAH YANG BERLAKU ANTARA BANGSA MELAYU DAN YAHUDI 2000 TAHUN SEBELUM MASEHI?Jika Red Indian dan Tanah Amerika (sudah tentu konspirasi Yahudi yang ingin mengatakan bumi Amerika adalah bumi kaum Yahudi bukan gentile-kaum kulit putih) bukan 'The Promised Land' jadi dimanakah 'The Promised Land' sebenar?

Ralph Olssen mungkin tahu jawapannya.

Sesungguhnya Yahudi Zionis banyak bermain dengan 'The Promised Land'.Mengapa?Selain Palestin,nampaknya banyak lagi 'The Promised Land' yang ingin dituntut mereka.SEBENARNYA BUKAN UNTUK DITUNTUT.

TETAPI UNTUK DICARI.

Mengapa?Kerana 'The Lost Tribe' telah bergerak ke 'Promised Land'.Semua puak Yahudi yang 12 (puak Yahudi asli yang pernah mengikut Nabi Musa a.s dan terlibat pada peristiwa di Padang Pasir Sinai) telah dikenalpasti oleh Yahudi Zionis (Yahudi ke-13 iaitu Yahudi campuran dari kaum satanik-The Khazar dan Ashkenazi) namun masih terdapat satu puak Yahudi yang diketahui mereka mengamalkan ajaran Nabi Ibrahim dan Nabi Yusof,ajaran wahyu dari kitab Taurat.Pada istilah hari ini,mereka adalah orang-orang Yahudi Islam yang hilang dari rekod Illuminati dan Zionis.Di mana mereka?Jika semua jigsaw puzzle dicantumkan,maka ia akan jadi begini:

TERDAPAT MELAYU YANG BERASAL DARI HYBRID PUAK MANESSAH DARI KETURUNAN YAAKUB DAN ISHAK DARI SITI SARAH DAN KETURUNAN KETURAH.

Kombinasi hebat dan terbaik.Darah Siti Sarah dan Siti Keturah bertemu di sini.Mungkin bukan kesemuanya tetapi 'The Lost Tribe' telah hilang di Bumi Mala.Perkahwinan?Mungkin.

Jika berpandu pada petunjuk ini,'The Lost Tribe' Manessah berkemungkinan besar telah terserap ke dalam bangsa misteri di Timur Jauh ini.Bersembunyi dan hilang begitu saja.

Ingat,ini bukan hendak mengatakan Melayu adalah Manessah tetapi Bangsa Melayu kemungkinan ada perhubungan dengan Manessah atau 'The Lost Tribe'.

Dua petunjuk kepada dua Kunci Rahsia Imam Iblis Majlis Tertinggi Illuminati telah terbongkar sedikit demi sedikit.Jangan risau.Mereka telah lama tahu.

BiarAkuBerterusTerang said...

aku pun tak penah suka dia sejak aku dlm pout mak aku lg!!!

Melayu Perak said...

SEBAB ITU PANGKALAN ISRAEL HANYA SATU SAHAJA.IAITU DI SINGAPURA.Cuma Amerika sahaja yang membina banyak pangkalan di merata dunia.

APA YANG INGIN DIKAWAL MEREKA?MUNGKIN ANDA TAHU JAWAPANNYA.

Kunci rahsia yang retak di Altar Pemujaan Lucifer Illuminati telah dicantumkan.

DENGAR BAIK-BAIK RAHSIA INI.


Retakan bahagian atas pada kunci rahsia:

Jurai Yahudi dari keturunan Yusof a.s-Manessah (kaum yang mengikut ajaran Ibrahim dan Musa),'The Lost Tribe' yang lari (Melayu juga bermaksud lari,pindah,hijrah dalam dialek satu sukukaum di Indonesia) bukan di Amerika seperti penipuan Mormon-Yahudi (menyelindungkan niat sebenar mereka) tetapi di Bumi Mala.INI BUKAN UNTUK MENGATAKAN MELAYU ITU YAHUDI TETAPI MELAYU ADALAH BANGSA BESAR YANG ADA SEJARAH DENGAN BANGSA YAHUDI.

Retakan bahagian bawah,pemegang kunci rahsia:

Ahli Bait yang lari dari pemerintahan kejam Umayyah dan Abbasiah,setelah kematian Hassan Al Askari r.a yang diracun, Ahli Bait keturunan Rasullullah s.a.w telah hilang,atau menyembunyikan identiti,kadang-kadang berselindung pada nama Syed dan Syarifah (namun kini semakin ramai orang Melayu memakai gelaran ini sehingga ia menjadi tidak ekskusif lagi kepada keturunan Rasullullah s.a.w).

TELAH LENGKAP RAMALAN DAN PERKIRAAN.HARI YANG DIJANJIKAN HAMPIR TIBA.

Dimanakah sasaran mereka selepas ini?TIdak perlu bertanya lagi jika semua muncung meriam Zionis di Singapura tepat menghala ke SINI.

Tinggalkan dulu 'pergaduhan adik beradik jauh' antara Yahudi dan Melayu.

Mari kita jejak lagi bangsa yang hilang ini.Ke mana ayunan langkah mereka selepas ini.

Sungguh kuat mereka mengembara.Mahu saja dibedung semua kaki mereka agar duduk diam sehingga diri ini tidak lagi tercari-cari makna Melayu.Supaya diri ini tidak lagi ditipu Barat juga diprovok oleh pendatang keparat yang mahukan Bumi Mala ini.

Anonymous said...

aku bencix1000 tengok muka serabut dan pengotor mcm muka jamban ..

dah tua2 nak mampus, tapi masih tak sedo diri.....

kalau ikut sunnah, kene trim janggut tu.....

ini ikut guatelama buddha, macam sami batu cave pun ada gakk....

Melayu Perak said...

Ketika di perbatasan Himalaya,bangsa ini telah menurunkan kaum Kambuja yang tinggal di kaki gunung Himalaya.Mungkin terdapat puak Mala yang lain tetapi catatan sejarah hanya dapat mengesan suku kaum Kambuja sahaja.Kaum ini yang menguasai semua kesusasteraan Vedic mempunyai hubungan dengan kaum Sakya di utara India.Kaum Sakya juga diketahui umum sebagai berkasta Ksyatria-kasta yang sama dengan Kambuja.Kaum Sakya juga sebelum menetap di beberapa jajahan India Purba seperti di Benares adalah dikatakan berasal dari kaki gunung Himalaya.Apakah petunjuk rahsia yang menggabungkan antara Kambuja dan Sakya.



Di Perpustakaan Tun Sri Lanang, Universiti Kebangsaan Malaysia terdapat 2 naskhah agama Buddha yang berjudul Nan-Hai-Ji-Gui-Nei-Fa-Zhuan yang telah diterjemahkan ke bahasa Inggeris oleh Takakushu. Buku ini adalah berkenaan hal-hal peribadatan penganut Buddha.Satu maklumat penting dalam buku berkenaan adalah berkenaan guru I-Tsing di Sriwijaya yang bernama Sakyakirti. Tiga orang guru beliau yang lain adalah dari India.Sakyakirti,seorang pendeta Melayu beragama Buddha telah menjadi guru kepada I-Tsing selama pengajiannya di sebuah universiti Buddha di Sriwijaya.Seorang pendeta dan cendekiawan Cina belajar agama Buddha dari seorang pendeta Melayu.Mengapa?Lihat pangkal huruf namanya.Sakya-kirti.Nama Sakya menunjukkan keturunannya atau taraf kastanya yang tinggi.Begitu juga dengan penggunaan Dharma.

Sebuah manuskrip bertarikh kurun ke-11M di Tibet bertajuk Abhisamayalamkara-nama-prajnaparamitopadesasastravrrtti-durbodhaloka-nama-tika, yang merupakan ulasan oleh Dharmakirti Suvarnabhumi pada tahun 1005M. Beliau adalah seorang pendeta Melayu beragama Buddha di Suvarnabhumi/Sriwijaya. Ulasan ini diterjemahkan ke bahasa Tibet sebelum tahun 1069M oleh muridnya Atisa berjudul Shes rsb kyi phs rol tu phyin pa’i man ngag gi bstan bcos mngon par rtogs pa’i rgyan ces bya ba’i ‘grel pa stogs par dka’ ba’i snag ba zhes bya ba’i grel bshad. Buku ini diedit oleh Cordier pada 1915 di Paris, terbitan Imprimerie Nationale, dan juga diedit oleh Suzuki pada 1957 di Tokyo-Kyoto, terbitan Tibetan Tripitaka Research Institute.Perhatikan darjat 'Dharma' dipangkal namanya.Bayangkan jika ketika itu Atisa, seorang sami Buddha dari Tibet sedang tekun belajar di hadapan seorang pendeta Melayu!Karya pendeta Melayu telah pun sampai ke Tibet.Selama beratus tahun para pelatih sami Buddha di Istana Potala membaca dan mengkaji karya Melayu di Istana Potala.Kita tidak tahu.Kerana karya itu dalam bahasa Pali-Tibet yang diterjemahkan dari bahasa Melayu-Jawa Purba.

Sakya adalah keturunan yang menurunkan Siddharta Gautama Buddha.Kebetulan?Tidak sepenuhnya.Ia adalah geneologi dan sejarah.Kadangkala Buddha digelar Sakyamuni (bermaksud 'orang bijaksana dari suku kaum Sakya').Sebab itu pendeta Melayu berani memakai nama Sakya dipangkal namanya.Sebab itu I-Ching sanggup ke Sriwijaya bukannya ke India untuk mencari keturunan Sakya di Nusantara.

Melayu Perak said...

Hal ini sesuai dengan berita I-Tshing pada abad ke 8 bahwa di Sriwijaya terdapat 1000 orang pendeta yang belajar agama Budha di bawah bimbingan pendeta Budha terkenal yang bergelar Sakyakirti itu.

Begitu juga misteri yang menyelubungi Budidharma,pendeta misteri yang dikatakan sampai ke Shaolin Temple adalah seorang Melayu beragama Buddha.

Rekod tua dari Biara Buddha di Luoyang telah dikompilasi pada tahun 541 Masehi oleh Yáng Xuànzhī seorang penulis dan penterjemah Mahayana Buddha kepada bahasa Cina mencatatkan:

"At that time there was a monk of the Western Region named Bodhidharma, a Persian Central Asian..."

Rekod ini menyebut tentang sifat terpenting bangsa Melayu,sejak diketahui hubungan Melayu dengan bangsa Aryan."A Persian Central Asian" adalah kata-kata yang tepat-seorang Parsi dari Asia Tengah (ingat Teori Kapak Tua dari Asia Tengah?) menunjukkan bukan pendeta India berkulit gelap tetapi pendeta Melayu berkulit cerah berkasta tinggi.

Kaum Ksyatria dari Kambuja-Sakya telah bergerak jauh hingga ke Sri Lanka,melalui jalan laut menuju ke Nusantara,lalu dikatakan mengasaskan Gangga Negara,kerajaan purba di negeri Perak yang terkenal itu.Kumpulan yang lain pula bergerak menyelusuri Sungai Mekong dan ada yang berjalan kaki sampai ke daerah Yunnan.Ingat!mereka bukanlah mengembara secara terus menerus tetapi berhenti dan membuat penempatan di satu-satu tempat,bercampur dengan etnik tempatan sehingga menurunkan hibrid bangsa-bangsa Asia.Yunnan,ya sebab itu kesan bangsa misteri ini masih ada di sana.Dari Yunnan mereka turun ke perbatasan Indochina dan mula mengasaskan empayar-empayar seperti Funan,Khmer dan Champa.Sebab itu raja-raja Khmer yang memerintah Kemboja dan yang membina Angkor wat mendakwa mereka adalah keturunan kaum pahlawan Kambuja.

hafiz said...

aku tak minat sastera

Melayu Perak said...

Ahli-ahli sejarah di Malaysia pernah mendakwa bahawa Tamadun Funan yang diasaskan sekitar 190M ini adalah Tamadun Melayu Terawal, malah direkodkan dalam buku sejarah sekolah.Ketika kekalahan Funan di tangan Chenla sekitar 550M, rajanya dikala itu lari ke Jawa dan membuka Sailendra. Perkataan “Funan/Bnam/Phnom” mempunyai maksud yang sama dengan perkataan “Sailendra”, iaitu “gunung/tanah tinggi”. Negara Vietnam masih menggunakan perkataan “bnam” dihujung perkataannya. Mungkinkah bangsa Funan ini merupakan orang laut, seperti Bajau dan Sulu, sehinggakan menggelarkan negara sebagai tanah tinggi atau gunung. Tapi, mungkin juga bersebabkan konsep kosmologi Hindu-Buddha yang berpaksikan Gunung Meru yang dikelilingi oleh 4 dvipa, seluruhnya digelar Jambhudvipa, geometrinya seperti buah jambu air. Yang pastinya, bangsa Vietnam terpengaruh menamakan negara mereka sebagai “Vietnam” yang bermaksud “Gunung+Viet”, sedangkan mereka bukanlah orang laut. Seluruh kefahaman mereka berkenaan laut datang daripada bangsa yang mereka jajah hingga kini, Campa.Seorang profesor Melayu, Prof. Dr. Shaharir telah mengumpulkan sejumlah 600 perkataan Khmer Kuno yang dikatakannya adalah juga merupakan perkataan-perkataan Melayu Kuno.

SEMUANYA MENUNJUKKAN WARISAN DARI BANGSA GUNUNG YANG GAGAH. "THE DESCENDANT OF MOUNTAIN TRIBE"

Bangsa inilah yang membina Angkor Wat.Ketika ini bangsa yang berada di Jawa adalah sama dengan bangsa yang berada di Kambuja-Vietnam.Jayavarman II-pengasas kerajaan Angkor-Khmer mempunyai hubungan dengan kerajaan Sailendra Jawa malah pernah tinggal di sana beberapa lama.

SAILENDRA-GUNUNG
FUNAN-GUNUNG
NAM-GUNUNG
MALAI-GUNUNG

Bangsa ini juga yang membina Borobudur.Malah bangsa ini juga mampu membina kapal-kapal laut yang amat hebat.Para pengembara dan penulis Eropah terutama dari Sepanyol dan Portugis (Kedua-dua negara ini menerajui bidang pelayaran di Eropah ketika itu) seperti Tome Pires,Godinho De'Eredia dan Duarte Barbosa mencatatkan kapal-kapal Melayu yang amat besar dan saiz pelabuhan Melaka yang amat sibuk dengan kapal-kapal.Dicatatkan dalam Sulalatut al-Salatin itu tentang bahtera Sultan Mahmud Shah belayar ke Majapahit, berlaku dalam abad ke-15 M, adalah kapal yang cukup besar bernama Mendam Berahi yang lebih hebat dari Flor de la Mar,kapal Alfonso de Albuqarque.

Melayu Perak said...

Atau lihat sahaja kapal besar yang diukir di dinding candi Borobudur yang dibina pada abad ke-8 M itu.Bayangkan pada abad ke 8 (ini usia candi Borobudur) telah ada kapal sebesar itu yang seakan sama dengan rekabentuk kapal moden di era Caribbean Pirates.Malah mungkin teknologi kapal telah ada lama dari itu kerana Borobudur dibina bertahun-tahun dan apa yang diukir di dinding-dindingnya adalah penceritaan kepada kisah-kisah dalam agama Buddha juga keadaan semasa bangsa Melayu ketika itu.

*Lihat betapa hebatnya kapal bangsa Melayu pada zaman dahulu.Adakah Melayu ketika itu masih tinggal di ceruk-ceruk kampung beratap nipah?


Catatan Yunani, Portugis, Belanda, Sepanyol, Jepun dan China menunjukkan tamadun Melayu hebat dengan teknologi perkapalan dan persenjataan mengatasi bangsa-bangsa lain pada zaman abad ke-2 M hingga abad ke-16 M.

Sebenarnya dalam zaman Portugis itu memang tercatat dalam tulisan Portugis yang menyatakan tukang-tukang Melayu dalam membuat kapal yang dibawa ke negaranya untuk dipelajari teknologi perkapalan itu.

Cerita kehebatan Melayu dalam pelayaran terbukti dengan kisah rakaman Sepanyol terhadap seorang ahli pelayaran Melayu yang digelarnya ‘Si Henry Hitam’ (Henry The Black/Enrique) yang dijadikan pembantu penting Magellan mengelilingi dunia.

Catatan Belanda menyebut teknologi meriam Melayu Petani, iaitu Patani sekarang, warisan kerajaan Melayu Langkasuka pada abad ke-17, adalah lebih hebat daripada meriam Belanda apatah lagi Siam, iaitu Thailand sekarang yang pernah berpakat menyerang Petani beberapa kali tetapi gagal.

Catatan Portugis menyatakan kapal perang dan meriam tentera Melaka lebih canggih daripada ciptaan mereka dan bangsa Eropah lain tetapi kerana Melaka tetap dapat dikalahkan menerusi strategi perang,konspirasi kotor dan rasuah, maka jiwa-jiwa Melayu hingga sekarang pun merasakan bangsanya memang inferior dalam teknologi ini (ketika itu armada laut Melaka tidak menyertai peperangan akibat konflik Laksamana dengan Sultan,jadi peperangan di Melaka ketika itu hanya disertai oleh askar-askar darat.Ini menerangkan kenapa Sultan ketika itu terpaksa mengupah ramai askar upahan Jawa apabila semua armada laut Melaka tergesa-gesa meninggalkan pelabuhan Melaka menjelang kedatangan Portugis-mungkin dirasuah adalah salah satu faktor).Melaka adalah kerajaan Maritim bukan Agraria atau darat.Jadi tanpa angkatan lautnya,sudah tentu 60% kekuatannya telah hilang.

Bangsa ini terus mengembara hingga ke Segenting Kra.Sementara yang lain datang dari arah laut mengikut seorang raja bernama Mus,telah mendarat di Sungai Musi,Palembang."Musi" bermaksud 'Sungai Kepunyaan Mus'.Kumpulan darat menyusuri tanah sempit Segenting Kra,menepati ramalan-ramalan dan petunjuk tentang 'The Promised Land'.

"akan melalui lorong sempit,hingga sampai ke hujung dunia"

Melayu Perak said...

Sampai di Semenanjung Emas,saki-baki dari bangsa yang meneruskan perjalanan ke hujung dunia "The Land of The East" berhenti dan mula menetap serta memulakan kehidupan baru di sini.Kisah pengembaraan yang memenatkan selama beribu tahun semakin lama semakin hilang di dunia yang aman damai di hujung dunia.Peperangan-peperangan di negarakota Babilon dan Ur serta serangan ke atas etnik India,masih terselit dicelah-celah mimpi bangsa misteri.Kehangatan padang pasir dan kesejukan ribut salji makin tidak dikenali di hutan hujan Khatulistiwa yang tenteram dan damai.Kicau burung,nyanyian mergastua kadangkala ngauman harimau adalah rentak hidup baru bagi bangsa hebat ini.

MEREKA TELAH BERJAYA SAMPAI KE 'PROMISED LAND'

Di selat Melaka,kedua-dua kumpulan ini bertemu.Kumpulan yang tiba melalui jalan laut (yang banyak menetap di Kepulauan Indonesia) bertemu saudara mereka (kumpulan yang tiba melalui jalan darat-majoriti menetap di Semenanjung 'Emas' Tanah Melayu).Mereka adalah serumpun dan bersaudara.Sudah lama mereka terpisah. Mereka berpelukan dan menangis.Ramai yang hadir melihat peristiwa paling bersejarah ini.Mungkin cucu-cicit gadis misteri yang meninggalkan selendang merah tadi ada di situ.Bangsa Keturah telah bersatu di Selat Melaka di 'Tanah Yang Dijanjikan' The Land of The East'

Amanat Nabi Ibrahim a.s telah tertunai.Bangsa Jawi mula berehat dengan amannya di sini.Apa perlu berperang dan membina negarakota?Kata sesetengah dari mereka.Mereka pun kerap bermimpi dan tidur di Bumi Mala.Setengahnya membina peradaban dan kota.

Tiada siapa mengganggu.Bangsa yang hilang tetap bersembunyi di Bumi Mala.

Ajaran Ibrahim semakin dilupakan.Tiada siapa lagi yang mengetahui tentang Tuhan Yang Esa.

Tetapi bangsa ini tetap mahu mencari Tuhan di Bumi Mala.

Hindu

Buddha

Islam

Sampai di sini bangsa misteri telah menemui permata yang hilang sejak ribuan tahun.Agama Wahyu warisan daripada Ayahanda Ibrahim a.s.Kemudian datang ujian.

Portugis

Belanda

Inggeris

Falsafah 'cukup makan' semakin popular apatah lagi setelah dijajah oleh Imperialis.Melayu menjadi inferior dengan bangsa sendiri.Tidak bersemangat.Layu.

Bunga kemboja Mala-yu telah layu di tasik sendiri.

Sampai bila bangsa ini lupa jejak sendiri.

Sampai Israel mengarahkan meriamnya di Singapura ke atas bangsa yang hilang ini.

KAMI SUDAH JUMPA ANDA!YOU ARE ON TARGET.

Di manakah alter terahsia Melayu?Dimana?

Pada huruf 'mim'

Bangsa Terbaik,Agama Terbaik

Mim itu Muhammad,Mim itu Mala

Apabila bangsa ini menghayati agamanya sendiri,maka akan terangkatlah

ALTER TERAHSIA BANGSA MELAYU

Anonymous said...

BRO GAP INI SAJAK MAT SASAU YANG SANGAT2 PATRIOTIK...TAPI ITU DULU

Jerkah Setinggan 72
karya A. Samad Said
(SASAU,NANAR DAN PENIPU)

AKU SEDIA KIKIS PARUT-PARUT SENGSARA
MEMBIARKANNYA PEDIH DALAM BARA DAN MAKNA ;
AKU INGIN CUBA HIMPUN DEBU-DEBU BAHAGIA
DARI SISA-SISA DUKA, CEBIS-CEBIS NESTAPA,
TANAH AIR ITU TERLALU INDAH UNTUK DITIRANI
OLEH RASA TERLALU CEMBURU, ATAU, LEBIH SEDIH,
OLEH DENDAM DANGKAL RUJU TANPA TERAJU
ATAU CAKAP-CAKAP GUNUNG, ISINYA LEMBAH SAMPAH.

AKU TAK AKAN BERJOGATHON BERSAMA TEDUNG,
MENYENGAT SEMANGAT, MENJENTIK
JENGKING MURKA, MENDAKWA
ORANG LAIN BERDOSA BILA NEGARA GEMPA,
AKU AKAN MEMBERSIHKAN PARIT,
MENANAM BETIK, UBI DAN ULAM RAJA ;
MENTERNAK ITIK, KELI DAN ANGSA
UNTUK BERSEDIA LAGI DICABAR BENCANA -
DAN MELEBARKAN UPIH TERBUANG,
MENYAMBUNGNYA DENGAN JERAMI KUSUT, JIKA
TEMPAT TEDUH MEMANG DIJANGKA TIADA.

AKU HARAP CICIT-CICIT KITA BUKAN
PENYANGAK-PENYANGAK BELOT MUDAH MENANGGALKAN
SAUH, MENINGGALKAN PELABUHAN BANGSA -
MENGIBARKAN BENDERA LANUN, MEMUJA
NEGARA LAIN BEGITU INDAH, MENGUTUK
NEGERI INI LUBUK SETAN, SARANG PUAKA,
KETIKA BIJIH, GETAH DAN MINYAKNYA
MULA TINGGAL HABUK DAN ULAT TANAH.

AKU HARAP KECINTAAN MEREKA TERUS BERNYALA,
HATI NURANINYA SYAHDU KE MARTABAT PETAPA
SEHINGGA TAK MEREKA TERGESA MENYERGAH
SEMANGAT 45, MERANA PARLIMEN, SEBALIKNYA
SEDIA PERJUANG KEADILAN, BERMARUAH,
TANPA POSTER RACUN, SEPANDUK LIPAN,
TANPA MENCEMARPERLI DIRI KAUM SIAPA.

AKU HARAP JERUNG-JERUNG WARTAWAN YANG
SANTAI MENGILAI DI BAR HOTEL MEWAH DI TENGAH
WISKI, RENGEK REGGAE DAN RATU-RATU NAFSI,
TAK AKAN JADI WANGSA BELIAN MENELEKS
BERITA KACUKAN, ESEI RAMALAN KE
AW, NW, TM ATAU FEER, MENGHEBOHKAN SINI
JUTAWAN DEB BERGANDA, KAUM LAIN SENGSARA,
PADAHAL AKU, 72 TAHUN, BANGSAT MEREMPAT
DARI KUARTERS KERETA API, KANDANG PWD,
KE DESA SETINGGAN KINI.

TAPI AKU SENDIRI MASIH TETAP MEGAH DI SINI
BIAR PALING AKHIR DIEMBUNI BAHAGIA,
BIAR MENERIMA HANYA KERAK-KERAK HARTA,
ATAU MUNGKIN LANGSUNG TAK MEWARISINYA,
WARGA WAJAH TETAP BAHAGIA DI BUMI DERITA ;
WARGA BADUT PETUALANG UTAMA MENINGGALKANNYA.

DI DESA SETINGGAN INI AKAN KUBANGUNKAN
LEBIH BANYAK KANDANG, AKAN KUSANGKUTKAN
PEMBESAR SUARA RAKSASA UNTUK MELAUNGKAN ;
AKU MENYEBELAHI TANAH AIR DENGAN SEGALA
KEBAHAGIAAN DAN KESENGSARAAN.
LEBIH BAIK BERMULA DARI MEREKA, BUKAN SEBALIKNYA ;
SENGSARA PUN, MASIH DIGUMULAKRAB BUMI MULIA.


BRO GAP ...INI PULA SAJAK YANG DI BUAT OLEH ANON DI BLOG TUAN DI ATAS..
TOLONG POSTKAN INI...

Anonymous said...

GAP ...SAJAK UNTUK PAK SASAU...YANG KUBUAT KHAS UNTUKMU..BRO GAP

SAJAK UNTUK ...PAK KEREPOT..TAK SEDAR DIRI..

TAJUK : UNGGUN NEOROTIK DAN SOLOLOKUI

DULU PENA KU TAK BERPANGKAT
LALU KU MEMUJA DAN MEMUJI
MENGAMPU DISEBALIK JANGGUTKU
YANG BERJIWA BUSUK

KETIKA PENAKU MEMBUAHKAN HASIL
HASIL YANG DIDOKONG OLEH PEMERINTAH
HASIL YANG DIHARGAI OLEH PEMERINTAH
HASIL YANG MEMBOLEHKAN AKU TERUS MAKAN, HIDUP DAN BERKARYA
DI ATAS BUMI ALLAH

KINI PENA KU DAH TUMPUL
KERING DAKWATNYA
OTAK KU DAH KEMPIS DAN KONTANG
JIWAKU DAH SASAU DAN NANAR
FIKIRANKU DAH SOLOKUI
HANYA JANGGUTKU SEMAKIN MEMBUSUK
BUKAN KERANA SUNNAH
TETAPI
HANYA TERINGIN GELARAN MAHA PENULIS
KHUSUSNYA DI MATA BARAT
YANG DULUNYA KU KUTUK
LEWAT PENA KU

MAAFKAN AKU
KERANA MENJADI PETUALANG BANGSA
KERANA DAH MUDAH LUPA DEK SOLOLOKUI
KERANA DAH SASAU DEK KEINGINAN
ANGAU MENDALAM ...
ANUGERAH PENULIS ANTARABANGSA
OLEH DUNIA BARAT

MAAFKAN AKU
KERANA AKULAH UNGGUN NEORITIK
KERANA AKULAH UNGGUN SASAU DAN NANAR
ADAKAH AKU BERSALAH?
ATAU
ADAKAH JANGGUTKU YANG BERSALAH?
KERANA MENJADI TEMPAT SYAITAN BERGAYUTAN...

MAAFKAN AKU
KERANA AKULAH UNGGUN MALAP
YANG MENGINTAI LIANG LAHAD..

July 16, 2011 11:16 PM
Anonymous Anonymous said...

dia nak jilat amiga apa nak heran klu dah gaya mcm tu usapkan jilat siap sokong murtad pun dia sanggup

July 16, 2011 11:16 PM
Anonymous Anonymous said...

BRO GAP..TOLONG POSTKAN SAJAK ..DI ATAS HEBAT...DAN MENGENA PAK SASAU

July 16, 2011 11:20 PM
Anonymous Anonymous said...

tahniah polis kerana menjaga keamanan negara ku Malaysia...

July 16, 2011 11:33 PM

Anonymous said...

BRO GAP INI SAJAK MAT SASAU YANG SANGAT2 PATRIOTIK...TAPI ITU DULU

Jerkah Setinggan 72
karya A. Samad Said
(SASAU,NANAR DAN PENIPU)

AKU SEDIA KIKIS PARUT-PARUT SENGSARA
MEMBIARKANNYA PEDIH DALAM BARA DAN MAKNA ;
AKU INGIN CUBA HIMPUN DEBU-DEBU BAHAGIA
DARI SISA-SISA DUKA, CEBIS-CEBIS NESTAPA,
TANAH AIR ITU TERLALU INDAH UNTUK DITIRANI
OLEH RASA TERLALU CEMBURU, ATAU, LEBIH SEDIH,
OLEH DENDAM DANGKAL RUJU TANPA TERAJU
ATAU CAKAP-CAKAP GUNUNG, ISINYA LEMBAH SAMPAH.

AKU TAK AKAN BERJOGATHON BERSAMA TEDUNG,
MENYENGAT SEMANGAT, MENJENTIK
JENGKING MURKA, MENDAKWA
ORANG LAIN BERDOSA BILA NEGARA GEMPA,
AKU AKAN MEMBERSIHKAN PARIT,
MENANAM BETIK, UBI DAN ULAM RAJA ;
MENTERNAK ITIK, KELI DAN ANGSA
UNTUK BERSEDIA LAGI DICABAR BENCANA -
DAN MELEBARKAN UPIH TERBUANG,
MENYAMBUNGNYA DENGAN JERAMI KUSUT, JIKA
TEMPAT TEDUH MEMANG DIJANGKA TIADA.

AKU HARAP CICIT-CICIT KITA BUKAN
PENYANGAK-PENYANGAK BELOT MUDAH MENANGGALKAN
SAUH, MENINGGALKAN PELABUHAN BANGSA -
MENGIBARKAN BENDERA LANUN, MEMUJA
NEGARA LAIN BEGITU INDAH, MENGUTUK
NEGERI INI LUBUK SETAN, SARANG PUAKA,
KETIKA BIJIH, GETAH DAN MINYAKNYA
MULA TINGGAL HABUK DAN ULAT TANAH.

AKU HARAP KECINTAAN MEREKA TERUS BERNYALA,
HATI NURANINYA SYAHDU KE MARTABAT PETAPA
SEHINGGA TAK MEREKA TERGESA MENYERGAH
SEMANGAT 45, MERANA PARLIMEN, SEBALIKNYA
SEDIA PERJUANG KEADILAN, BERMARUAH,
TANPA POSTER RACUN, SEPANDUK LIPAN,
TANPA MENCEMARPERLI DIRI KAUM SIAPA.

AKU HARAP JERUNG-JERUNG WARTAWAN YANG
SANTAI MENGILAI DI BAR HOTEL MEWAH DI TENGAH
WISKI, RENGEK REGGAE DAN RATU-RATU NAFSI,
TAK AKAN JADI WANGSA BELIAN MENELEKS
BERITA KACUKAN, ESEI RAMALAN KE
AW, NW, TM ATAU FEER, MENGHEBOHKAN SINI
JUTAWAN DEB BERGANDA, KAUM LAIN SENGSARA,
PADAHAL AKU, 72 TAHUN, BANGSAT MEREMPAT
DARI KUARTERS KERETA API, KANDANG PWD,
KE DESA SETINGGAN KINI.

TAPI AKU SENDIRI MASIH TETAP MEGAH DI SINI
BIAR PALING AKHIR DIEMBUNI BAHAGIA,
BIAR MENERIMA HANYA KERAK-KERAK HARTA,
ATAU MUNGKIN LANGSUNG TAK MEWARISINYA,
WARGA WAJAH TETAP BAHAGIA DI BUMI DERITA ;
WARGA BADUT PETUALANG UTAMA MENINGGALKANNYA.

DI DESA SETINGGAN INI AKAN KUBANGUNKAN
LEBIH BANYAK KANDANG, AKAN KUSANGKUTKAN
PEMBESAR SUARA RAKSASA UNTUK MELAUNGKAN ;
AKU MENYEBELAHI TANAH AIR DENGAN SEGALA
KEBAHAGIAAN DAN KESENGSARAAN.
LEBIH BAIK BERMULA DARI MEREKA, BUKAN SEBALIKNYA ;
SENGSARA PUN, MASIH DIGUMULAKRAB BUMI MULIA.


BRO GAP ...INI PULA SAJAK YANG DI BUAT OLEH ANON DI BLOG TUAN DI ATAS..
TOLONG POSTKAN INI...

Anonymous said...

Anonymous Anonymous said...

BRO GAP INI SAJAK MAT SASAU YANG SANGAT2 PATRIOTIK...TAPI ITU DULU

Jerkah Setinggan 72
karya A. Samad Said
(SASAU,NANAR DAN PENIPU)

AKU SEDIA KIKIS PARUT-PARUT SENGSARA
MEMBIARKANNYA PEDIH DALAM BARA DAN MAKNA ;
AKU INGIN CUBA HIMPUN DEBU-DEBU BAHAGIA
DARI SISA-SISA DUKA, CEBIS-CEBIS NESTAPA,
TANAH AIR ITU TERLALU INDAH UNTUK DITIRANI
OLEH RASA TERLALU CEMBURU, ATAU, LEBIH SEDIH,
OLEH DENDAM DANGKAL RUJU TANPA TERAJU
ATAU CAKAP-CAKAP GUNUNG, ISINYA LEMBAH SAMPAH.

AKU TAK AKAN BERJOGATHON BERSAMA TEDUNG,
MENYENGAT SEMANGAT, MENJENTIK
JENGKING MURKA, MENDAKWA
ORANG LAIN BERDOSA BILA NEGARA GEMPA,
AKU AKAN MEMBERSIHKAN PARIT,
MENANAM BETIK, UBI DAN ULAM RAJA ;
MENTERNAK ITIK, KELI DAN ANGSA
UNTUK BERSEDIA LAGI DICABAR BENCANA -
DAN MELEBARKAN UPIH TERBUANG,
MENYAMBUNGNYA DENGAN JERAMI KUSUT, JIKA
TEMPAT TEDUH MEMANG DIJANGKA TIADA.

AKU HARAP CICIT-CICIT KITA BUKAN
PENYANGAK-PENYANGAK BELOT MUDAH MENANGGALKAN
SAUH, MENINGGALKAN PELABUHAN BANGSA -
MENGIBARKAN BENDERA LANUN, MEMUJA
NEGARA LAIN BEGITU INDAH, MENGUTUK
NEGERI INI LUBUK SETAN, SARANG PUAKA,
KETIKA BIJIH, GETAH DAN MINYAKNYA
MULA TINGGAL HABUK DAN ULAT TANAH.

AKU HARAP KECINTAAN MEREKA TERUS BERNYALA,
HATI NURANINYA SYAHDU KE MARTABAT PETAPA
SEHINGGA TAK MEREKA TERGESA MENYERGAH
SEMANGAT 45, MERANA PARLIMEN, SEBALIKNYA
SEDIA PERJUANG KEADILAN, BERMARUAH,
TANPA POSTER RACUN, SEPANDUK LIPAN,
TANPA MENCEMARPERLI DIRI KAUM SIAPA.

AKU HARAP JERUNG-JERUNG WARTAWAN YANG
SANTAI MENGILAI DI BAR HOTEL MEWAH DI TENGAH
WISKI, RENGEK REGGAE DAN RATU-RATU NAFSI,
TAK AKAN JADI WANGSA BELIAN MENELEKS
BERITA KACUKAN, ESEI RAMALAN KE
AW, NW, TM ATAU FEER, MENGHEBOHKAN SINI
JUTAWAN DEB BERGANDA, KAUM LAIN SENGSARA,
PADAHAL AKU, 72 TAHUN, BANGSAT MEREMPAT
DARI KUARTERS KERETA API, KANDANG PWD,
KE DESA SETINGGAN KINI.

TAPI AKU SENDIRI MASIH TETAP MEGAH DI SINI
BIAR PALING AKHIR DIEMBUNI BAHAGIA,
BIAR MENERIMA HANYA KERAK-KERAK HARTA,
ATAU MUNGKIN LANGSUNG TAK MEWARISINYA,
WARGA WAJAH TETAP BAHAGIA DI BUMI DERITA ;
WARGA BADUT PETUALANG UTAMA MENINGGALKANNYA.

DI DESA SETINGGAN INI AKAN KUBANGUNKAN
LEBIH BANYAK KANDANG, AKAN KUSANGKUTKAN
PEMBESAR SUARA RAKSASA UNTUK MELAUNGKAN ;
AKU MENYEBELAHI TANAH AIR DENGAN SEGALA
KEBAHAGIAAN DAN KESENGSARAAN.
LEBIH BAIK BERMULA DARI MEREKA, BUKAN SEBALIKNYA ;
SENGSARA PUN, MASIH DIGUMULAKRAB BUMI MULIA.


BRO GAP ...INI PULA SAJAK YANG DI BUAT OLEH ANON DI BLOG TUAN DI ATAS..
TOLONG POSTKAN INI...

July 17, 2011 12:01 AM

Anonymous said...

Samad said dah bosan dengan hidup itu lah dia buat sesuatu yang tidak membosankan seperti memprotes..ape ape je lah

Anonymous said...

Novel terbaru Tok samad tajuk apa ehh ??

Anonymous said...

rambut dia macam mak lampirrrr..

Anonymous said...

sape yang bernama samad said ni kome.. aku tak kenal

Anonymous said...

Rasanya dia nak ikut jejak langkah senama dia "Samad Ismail" yang dulu kan di ISA kan sebab pro kominis, yapi yg ni pro subversif

Razak Ibrahim said...

sasterawan kepala taik ko lah Samad...harap janggut lebat jerr bole dpt sasterawan..murah tul..

said said...

konflik di hujung usia. ...kira monopos

Cabai Utara said...

Tarik balik dari menjadi Sasterawan Negara Pengkhianat bangsa dan penderhaka!! http://cabaiutara.blogspot.com/

NN@KD said...

Babiga samad said tu sebeno nye dah tak glamer mcm dolu2. Habis ape lagi nak kasi nama naik? Tu name nye tua tak sedo diri!!!! Dah maghrib dahhh...ingat2lah..sat2 lagi sampai Isyak!!! Lagi tua nak mamposss lagi banyak bikin hal...Ini macam punye orang lagi orang sebut nama dia lagi dia suke bro!!! Kurang2 bila dia mamposss ade jugak lah orang pakatan iblis kasi junjung sampai ke kubor. Lepas tu kasi Anwar AlJuboooori bacakan talkin. Itu Bagiga sama Lim Kit Siang kasi amin sama dia.

komandomelayu said...

PROF MELAYU PERAK

AMBIGA SAMAD SAID NI RUMAH DIA PUN KAT SS15 SUBANG JAYA DULU SEJAK 80AN.(NO RUMAH AKU LUPA)
PATUT LA DIA SOKONG NUAR JUBOR SGT TAH2 DIA PUN GENG ARBOK GAK DULU.
MASA TU DIA ADA ADIK ANGKAT POLIS NIKAH SIAP BUAT KAT RUMAH DIA.
DIA NI MEMANG KEDEKUT TAIK IDUNG MASIN PSL TU NAIK BAS HARI2.

DIA NI MEMANG ANTI KERAJAAN
SEMUA ORG TAK BETUL TU PASAL PROTES TAKMAU CUKUR JAMBANG MISAI!

Esperalzi said...

Mereka benci polis tapi bila mereka ditimpa musbibah, polis lah yg mereka cari.

Jika isteri mereka dirogol. mereka cari polis, bukan cari ceti. Jika anak mereka dirogol, mereka cari polis, bukan cari apek jual sayur. Jika anak mereka diliwat, mereka cari polis, bukan cari tukang masak.

Sayang sekali org tua dihujung usia seperti Samad ni yg menghabiskan sisa hidupnya menyumbang kepada perpecahan ummah, bukan kepada perpaduan ummah. Tapi apa nak dihairankan, lihat saja ketrampilannya yg sebenarnya tak trampil langsung - rambut dan janggut yg panjang seperti tok pekong Cina, tak menunjukkan contoh yg baik.

Anonymous said...

yang anak cucu dia buat apa ..??
tak kesian ke tengok bapak@atuk camni ??
ajal maut itu semua ketentuan Allah .. tapi kalo dah agak2 masuk senja tu .. ingat2 la alam yang satu lagi ...
buatnya ari tu "gol!!" ... jangan harap lah Ambiga..Anwar ..Mat Sabun nak tolong jawab soalan kubur!
orang tua buduhhhhhhhhh !!

rakab said...

pak samad ni pun satu,dah tua tu buatlah macam org tua.kalau tak setuju dgn kerajaan pun carilah cara yg lebih berhemah.takkanlah takde sikitpun budi dan jasa UMNO,polis pemimpin kerajaan pd negara ni.tergamak dia turun memberontak di jalanraya,menentang titah Agong dan bersekongkol pula dgn Ambigau.

rakab said...

pak samad ni pun satu. Dah tua tu buatlah macam org tua.Takkanlah takde sikitpun jasa budi UMNO,polis dan pemimpin kerajaan pada rakyat dan negara ni.kalau tak bersetujupun carilah cara yg berhemah. Takkanlah sampai langgar titah Agong,memberontak dijalanraya.Bersekongkol pulak dgn Ambigau tu!.

Anonymous said...

sambil baca sambil klik link ni! menarik!!
http://iluvurl.com/nour

usin said...

senang je, kalau jumpa dia lempang sedas dua. tengok dia nk repot polis tak... ckp org nyanyuk

Anonymous said...

pak samad si pontianak..
kalu lu benci kat polis pon jangan la heboh kat media..kan dah kena kutuk tu ,kesian,,kat pak samad the long hair..

tuahjebat said...

kenapala situa ganyut x sedar diri,aku rasa jual 5 pound pun tak laku,
Ambiga samad baik la kau berubah tekad kerana masa kau tinggal masa kecederaan je takut nanti x sempat taubat,tolong la sedar wahai ahlul sasterawan negara..

Salon Baitul Urut said...

Aii yaaa..!! 'Pak Samad' or or 'Pak Semak' Wa ingat ahhh..!! Lu punye atas sama jugak dgn Lu punye bawah..manyak semak ooooo..'Kasi Line Clear lahhh..!!..Kasi bili..sehh balu olangg buntu.t..Buntu.t buleh tengok punyaaa maaaa!!...Bikin susah olang mau teng.ok lu punya mukaaa....

Anonymous said...

Aku nak bersajak jugok.....
Kelip mengelip terkedip-kedip,
Ramai sedikit takde lansung.. malang.........,
Hitam Ambiga Putih tu Samad... BERSIH........,
Berkubang kerbau badannya kotor,
Terberak lembu baunya wangi.....
BERSIH.........,
Ribuan mengamuk...Ribuan marah,
Kerajaan kejam........,
Jutaan mengamuk....Jutaan marah,
BERSIH tu KOTOR........,
Anwar,Mat Sabu kelabu,
Hadi,Ambiga pasangan Ideal....
Lim Kit Siang yang pandai..gelak..ketawa..duduk kat rumah hirup KOPITIAM....

eh..eh kalau Pak Samad baca bagi komen kalau ok nak simpan janggut dan misai macam Pak Samad... heheheheh

Anonymous said...

samad said memang anti kerajaan dari dulu

Anonymous said...

Saudara GAP! Sebenarnya sdr A Samad Said ni dah tersalah langkah. Sepatutnya sebagai seorang pendita dan "orang lama" yang berpengalaman tentang kehidupan, tentang bangsanya sendiri, tentang kemana arah nak dibawa bangsanya sendiri, tentang persoalan "adakah patut dibiarkan saja bangsanya ini hanyut kucar-kacir dinegaranya sendiri tanpa pembelaan, A Samad Said sepatutnya mempunyai kesedaran dipemikirannya tentang betapa pentingnya untuk menyelamatkan maruah dan kewibawaan serta "masa depan" bangsanya ya'ni ORANG MELAYU yang patut dipertahankan bukan dimusnahkan.

Namun kita lihat seorang pejuang bangsa yang berwibawa seperti A Samad Said ini sudah "mengetepikan" perinsip itu dan sanggup mengkhianati bangsanya sendiri. Jadi patutkah kita sebagai bangsanya sendiri mesti menghormatinya lagi? Sayang sekali ilmu dan pemikiran yang dimiliki dipersiakan begitu sahaja.

Anonymous said...

SUSUDAH LA TU...PASAL DUIT KEKADANG MANUSIA SEPERTI PAK SAMAD NIE LUPA JIWA LEMBUT YANG ADA PADA INSAN SENI...POHDAHHHH PAK SAMAD

Anonymous said...

TAKKAN NAK LAYAN TEKAK KAU JE PAK SAMAD,BUKU ORANG LAIN PUN NAK JUGA JAGI BUKU SEKOLAH,KAU PIKIR KAU SEORANG JE KE YANG BAGUSSSSS

Anonymous said...

ANTI APA CUBA KERAJAAN NAK AMBIK BUKU DIA JADI BUKU BEBUDAK SEKOLAH,TERSENGEHHHHHHH LA DIA.ORG MACAM NIE MELAMBAK KAT PASARAN

Anonymous said...

"polis bengis macam nak makan saya"
porahh..!! tengok muka kau tak siapa berselera nak jamah!!

Mr Ganu said...

Melayu perak,

best info ko post kan tu...cerite sejarah melayu...post lg klu ade. lg best dr sajak pak samad. makin layu klu bace sajak die.

Anonymous said...

gelaran terbaru A samad said " Sasterawan Keliru"

anakmelayu63 said...

SAYA JUGA SANGAT BENCIKAN SAMAD SAID. MUKA D MACAM KOMUNIS AJE....

Anonymous said...

Ambiga Samad memang mcm sial...rambat panjang mcm pondan tua...kalau menyerupai wanita haram...kalau dia nie dari belakang nampak mcm perempuan tua... Marah kat polis bencikan kerajaan... apa ra punyer mentaliti...dia nie bukannya pandai sangat...apa yg dia kata mcm peminta sedekah...abaikan...

Anonymous said...

SURUH PAK SAMOK BERSIH MUKA DIA DULU, YG KELIHATAN SEPERTI SEKOR ANJING PELIHARAAN DAP., SEBELUM DIA SIBUK NAK BERSIH ORANG LAIN. POK SAMOK NI MEMANG KELIHaTAN PENGOTOR TAHAP JEBONG....WIEEEHH

Anonymous said...

Untuk anon 11.36 smlm, jgn kata orang tak pandai berhujah. Kalau dah taksub hujah apa pun dah tak faham. Elok kutuk je habis-habis. Bukankah orang PAS suka sangat kutk orang, fitnah orang, skrg ajaran Pas susah menjadi ikutan rakyat Malaysia.

Anonymous said...

Hei Samad Sai(taik)YG.muka kau macam hantu kubur karya puisi kau dah minat
utk dibaca hanya golongan BERSHIT YG
KOTOR saperti kamu sahaja minat...the
most bloodyfool author that Malay haved

Anonymous said...

Assalamualaikum pak Samad Said. Dulu dulu saya amat kagum dengan kewarasan Pak Samad berfikir melalui karya karyanya seperti Salina dan sebagainya. Namun sekarang ini saya jadi keliru dengan pendirian dan diri Pak Samad sendiri. Saya dapat merasakan Pak Samad adalah seorang yang gagal dan kecewa dalam hidupnya. Jiwa Pak samad resah dan memberontak kerna tangan yang menggapai tidak tercapai awan,Pak Samad tidaak mampu untuk memukat angin yang menjadi impian dan ilusi Pak Samad sekian lama.
Saya ingin bertanya pak Pak Samad dengan seiklas hati saya, APAKAH PENDIRIAN DAN DIRI PAK SAMAD MENGIKUT SUNNAH NABI? Kalau bukan sunnah nabi, saya nasihatkan pak samad fikir dan kenali DIRI sendiri yg kini telah kotor dicerca
setiap penjuru. Paling mudah untuk dijawab oleh Pak, apakah rambut dan kumis dan janggut nabi dibiarkan seperti yg di amalkan olh Pak samad?

Melayu Perak said...

Mr.Ganu...

nanti aku postkan...kena tengok mood dan kalau blog gap dah kurang orang boleh lah...

Anonymous said...

si samad ni benci sgt polis sbb kwn2 aku slalu nampak masa dia lom famous dulu. dia slalu g beli nombor time bulam pose. polis xda la tgkap pe sgt dia ni. just warning n halau jee. dat y la dia hangin sgt kat polis sbb halang tugas dia mencari ilham kat kdai no ekor tuuuu

NN@KD said...

Kawan kawan jangan tak tahu!!!! Ini Babiga Samad Said memang zaman 70an dolu2 salah sorang gay partner AlJuboori laaaa. Makcik aku yang cakap!!! Masa muda Babiga Samad, AlJuboori memang stim tengok rambut panjang dia. Tu laa sebab Babiga Samad Said tak gunting rambut sebab AlJuboori suka main belakang sambil tarik rambut dia. Kawan kawan ingat dia suka2 simpan rambut panjang ke? Tapi bila dah tua kena tunjuk cara lah nak kasi AlJuboori tahu akan kasih sayang dia tak pernah berubah!! Maka menifestasinya adalah BEERSHITT!!!

NN@KD said...

Kawan kawan jangan tak tahu!!!! Ini Babiga Samad Said memang zaman 70an dolu2 salah sorang gay partner AlJuboori laaaa. Makcik aku yang cakap!!! Masa muda Babiga Samad, AlJuboori memang stim tengok rambut panjang dia. Tu laa sebab Babiga Samad Said tak gunting rambut sebab AlJuboori suka main belakang sambil tarik rambut dia. Kawan kawan ingat dia suka2 simpan rambut panjang ke? Tapi bila dah tua kena tunjuk cara lah nak kasi AlJuboori tahu akan kasih sayang dia tak pernah berubah!! Maka menifestasinya adalah BEERSHITT!!!

NN@KD said...

Kawan kawan jangan tak tahu!!!! Ini Babiga Samad Said memang zaman 70an dolu2 salah sorang gay partner AlJuboori laaaa. Makcik aku yang cakap!!! Masa muda Babiga Samad, AlJuboori memang stim tengok rambut panjang dia. Tu laa sebab Babiga Samad Said tak gunting rambut sebab AlJuboori suka main belakang sambil tarik rambut dia. Kawan kawan ingat dia suka2 simpan rambut panjang ke? Tapi bila dah tua kena tunjuk cara lah nak kasi AlJuboori tahu akan kasih sayang dia tak pernah berubah!! Maka menifestasinya adalah BEERSHITT!!!

Anonymous said...

Bodoh lah si samad said ni...Geli aku!!

Dah lah bodoh , lepas tu bangang pulak!!!

Tua kutuk...

ANACONDA said...

AKU BERSYUKUR SB AKU D AJAR BERBUDI BAHASAQ DGN ORG TUA...

TAPI DLM KES PUKIMAK NI...

JIKA AKU JUMPA DIA D MANA2, SAMA ADA AKU TUMBUK MUKA PUKIMAK NI ATAU AKU AKAN LUDAH SHJ BINATANG INI...

HOIII A SAMAD SAID, KAU NI ANAK HARAM SIAL...

Anonymous said...

Sepatutnya a samad said sasterawan negara menumpuksn masanya untuk menghasilkan karya2 yg lebih besar dan berkualiti- isu2 pembuangan anak, pergaulan bebas, pertelingkahan pendapat dlm ugama,politik,murtad dan lain2.Wahai pak samad tak usahlah ikut lenggang-lenggok pembangkang dan demonstrasi jalanan buang masa ja lebih elok jika saudara ambil jalan berkecuali. Nama yg sudah elok kenapa harus dicemarkan dgn titik2 hitam.Ayuh kembalilah berkarya demi ugama, bangsa dan negara.

Anonymous said...

aku harap POLIS boikot jer mamat serabai ni

boleh buat announcement bgtau kepada semua mat pet supaya datang pecah umah mamat ni, kalau dia pii buat report polis.. just terima jer report tuu dan tak payah buat apa2 tindakan.

buang karan je

Anonymous said...

Betul tu aku setuju... ada geng pkr kata : kalo rumah depa masuk pencuri depa x pi wat report polis.. depa cuma angkat tangan dan minta kat Allah untuk membalas perbuatan tu.. apalah pemikiran org pr nie.. Polis kan lebih berkuasa dri segala nya.. mati nnt depa tau balasan sbb x hormat polis .. geng2 pr ni mmg bodo sbb menghormati bangsa dan agama len lebih dri diri sendiri .. Salam umno utk selamanya.. Hidup mati ku hanya utk umno.. waakakakakakakakak (sampah)