Friday, September 9, 2011

Kenaikan 6% caj kad prabayar. Kami Akan protes sampai habis !

Syarikat telco dah decide nak naikkan caj 6% kepada pengguna kad prabayar telefon bimbit. Kami Akan lancarkan tindakan protes besar besaran terhadap IDE bodoh menyusahkan rakyat bawahan ni.Kami dah tahu siapa mangkok hayon yang initiate ide ni.

152 comments:

Generasi Pejuang Bangsa said...

Aku serta gerakan protes hang bro !!

Anonymous said...

Mari kita ramai-ramai pakai talipon awam

Anonymous said...

sokong...anjurkan protes secara besar besaran. kuang hajar punya telco.

Anonymous said...

aku heran la kenapa kerajaan membutakan pandang dlm hal ni,pengundi bukan benci syarikat telco tapi benci pada kerajaan ..
Jgn lah smpi isu bodoh ni jahanamkan kerajaan kita..
Buka mata buka hati wahai
Najib ..

Anonymous said...

Kerana nak jatuhkan Najib, rakyat jelata terpaksa tanggung beban????

Kita mulakan protes sekarang!!!!!

sesejuk mata memandang said...

Nasihat kepada semua pengguna prepaid jangan gunakan telepon dan topup anda selama 1 minggu dan kita lihat kesan nya ,, jika ada mana mana telco kata tidak menjejaskan operasi mereka , tukar sahaja kepada postpaid.

Tak perlu ugut tak perlu bising.. gunakan hak anda sebagai pengguna.
Dalam perniagaan setiap pengusaha sentiasa mencari jalan memaksima keuntungan.. Kita sebagai poengguna perlu bijak memilih perlu atau tidak.

Sebab dalam menggunakan tetlpon semiskin miskin atau sekaya kaya manusia tetpa akan gunakan telepon. cuma pelru bijak memilih dan berbelanja sekadar nya..

kalau sentiasa bergayut.. top up tak naik puin tetap akan bergayut malah tengah bawa motosikal pun masih bertelepon dan bermesej.

Fikir lah yang terbaik

Anonymous said...

Sape dalangnye nih.. kerajaan elok pulak luluskan cam xpikir ape2

whiteorange said...

KERAJAAN NAK CARI NA'AS !!!

BOIKOT TELCO UNTUK 1 minggu

Anonymous said...

Lancau la..benda cam ni pun bising..lepak starbuck,mcd or mana tpt ada tax tak kisah pun..tiap2 hari pun tak pe..apesal sbb wifi free..korang p tgk kat mcd ss3 tak pernah tak penuh..cari la idea yg membantu sikit..yg kerajaan pun satu..p setuju wat ape..yg korang bantai kerajaan sendiri gak..bodoh kayu..

Anonymous said...

Cukai 6% ni sejak dari awal prabayar dh wujud, cuma sebelum ni Telco yg tanggung. Telco rasa sudah sampai masanya kos ini di pindahkan pada pelanggan. KFC, McD & byk lagi syarikat yg imposekan servis tax pd pelanggan. Yang tu pun patut dikecoh2 kan

Anonymous said...

Pemandu punya keja ..la bebal..semua naik...patutlah nuar juburi kata BN ( Barang Naik, Bila Naik ? Baru Naik ? , Berapa Naik ? Banyak Naik ) Idris Jalannnn tu nak pelingkup BN agaknya...Najib da mcm Dollah. Syok Sendiri dggm Angka NKRA/KPI yg meyedapkan Hati...

Anonymous said...

ini mesti idea idris jala ni.....

KerusiMalas said...

aku baru tgok buletin utama td.krajaan tak aprove pon.telco tu sndiri yg nak naik kan.cibai tol.asik nak slah kjaan je la weh

rakab said...

Terkini,

Kementerian kewangan tak beri kelulusan kepada Telco !!

kamarudin2u said...

boikot telco yg ambik kesempatan...walhal dah banyak kredit aku ilang dr pon walaupun xguna...off fon seminggu..setuju

Anonymous said...

ini mesti idea idris jala ni.....

KerusiMalas said...

besok aku nak pakai tel opis je la.puas ati haha.

Anonymous said...

padri gay dah nikah gantung di USA akad nikah dijalanan di New York akan bersanding di Malaysia....berita gempar anwar tak sabar menunggu pengantin baru balik Malaysia untuk majlis kesyukuran bersama Nik Aziz dan Hadi Awang dan grombolan komunis Mat Sabu meraikan pluralisme bertapa di malaysia . Lengkap sudah misi mereka...huhuhuuhhuhuh

kulatlapok said...

xperlu protes bro, dah memgn itulah kerja diaorng memboncitkan perut suka sakat mereka. saper yg beri lesen tu..? bukanhkan UMNGOk yg beri.. perghhh hampehhh

Bengang said...

Sudah melampau. Keuntungan yang diperolehi oleh syarikat berkaitan telah mencapai jutaan ringgit tak cukupkah. Kenapa terlalu tamak. Rakyat biasa yang akan menanggung bebannya.

Caj yang dikenakan sudah cukup tinggi. Missed call juga dicaj. Adilkah? Sekarang nak tambah lagi dgn service charge. Gile ke apa?

Anonymous said...

Anon 8.05
Kalau aku ke Starbuck menikmati kopi, dan kalau aku ke McDonald utk mengecapi bubur McD, aku tak akan bising disini.

Tetapi akan hanyalah cashier diPasarRaya Hypermarket yg bergaji RM700 sebulan.

Setiap sen begitu bernilai bagi aku dan rakan2 aku yg lain.

Mungkin buat diri mu, syiling dan RM1 tiada nilai lansung.

Esperalzi said...

Terima kasih GAP krn buka topik nih! Aku dah postkan 2 komen kat topik Mat Sabu di bawah. OK..protes GAP, jangan tak protes. Boycot kalau perlu, jangan tak boycot. Tp jangan girlcot sudahlah! Hehehe! Apa pun, jangan pula lupa hentam Mat Sabu! Hentam tetap hentam, jangan tak hentam. Kita kena bantai Mat Sabu dan parti PIS 24/7...

Johari said...

Kerajaan mesti bertegas. Jangan luluskan.

Anonymous said...

Haram jadah lahanat kepada sesiapa jadi dalang disebalik kenaikan caj ini.

Anonymous said...

3 bulan aku boikot tak bayar ASTRO Sekarang perhidmatan Astro di rumah aku dah kena potong
..........puas hati aku.
Lu boleh angkat balik lu punya decorder sama piring. Ada aku kisah.

Lepas ini aku akan boikot TELCO.

Ini semua pukimak punya company dah dapat lesen TELCO suka2 nak caj itu dan ini.

Anonymous said...

Tahniah GAP!
Blog ini menarik ramai pengunjung sejak akhir2 ini.
Harap akan berada ditangga teratas ALEXA RANKING.

SYABAS.

Kutip said...

Gunalah balik fixed line dari TM, confirm takde charge lain selain charge yg sedia ada. SAY NO TO MOBILITY! HIDUP TM!!!

P/s: Hehehe promote sikit bekas majikan aku nih

Anonymous said...

Anon 8.05

Kau jangan berlagak kaya.
Kau belum rasa hidup susah, Kalau kau ada duit lebih baik kau beri ibubapa kau,buat hati mereka gembira,
daripada kau kasi Corporate baruah.

Kaut duit kita bagi taja F1,LTDL, taja GOLF lah, Monsoon Cup lah, Taja Squash lah mcm baruah ni nak perabis duit..........sialan PEMANDU cheebai.

Anonymous said...

Berkenaan isu ini , kerajaan belum luluskan pun! semua ini hanyalah cakap dan pendspat sebelah pihak iaitu pihak TELCO , tiada kebenaran dari kerajaan , bukan idea dari kementerian kewangan .

PM dah bersuara , PM dah dengar luahan dan rungutan , PM dah tahu apa yg sedang berlaku ! dalam Berita jam 8 tadi PM dah pun cakap , suruh pihak TELCO fikir balik keputusan mereka , ianya menyusahakan rakyat , dan paling penting keputusan ini seolah satu SABOTAJ kepada pihak kerajaan ..

bertujuan agar rakyat menyalahkan kerajaan , bertujuan agar emosi marah/kecewa itu akan terjelma dalam PRU akan datang !

apa yg harus kita lakukan ? dedahkan siapa dalang sebenar disebalik idea bodoh ini ! kita suarakan melalui Blog atau web ! kita suarakan dalam Radio dan Tv !

yg salah bukan kerajaan , yg salah bukan PM , yg jadi syaitan ialah pihak TElCO ..MEREKA YG HARUS KITA TEMBAK DALAM MEDIA !

Anonymous said...

aku boikot astro semenjak dia diwujudkan..tahniah pd aku...tv1-9 dah cukup memeningkan aku

Anonymous said...

selingan

Kita Akan Pertahankan Bukit Kepong !

Biar Putih Tulang, Jangan Putih Mata!

SHAH ALAM –“Jangan bimbang Tuan OCPD, kita akan pertahankan tempat ini (Bukit Kepong), biar putih tulang, jangan putih mata”. Demikian kata-kata terakhir yang masih kekal dalam ingatan bekas Ketua Polis Daerah Pagoh, Datuk JJ Raj selepas memberikan lambaian terakhir kepada Allahyarham Sarjan Jamil Mohd. Shah bersama para anggota polis serta penduduk kampung di jeti.

Ketika itu beliau ingin bertolak ke Lenga selepas mengakhiri lawatannya ke kawasan itu sehari sebelum tercetusnya peristiwa berdarah Bukit Kepong pada 23 Februari 1950. JJ Raj yang kini berusia 90 tahun tetapi masih tegap menceritakan, beliau secara bersahaja ketika memasuki bot untuk pulang menyatakan; “Jamil...jaga-jaga ya...". Namun kata-kata bersahaja itu disambut tegas oleh Jamil sambil mengangkat tabik kepada ketuanya itu.

“Itulah tabik terakhirnya kepada saya. Dan saya diberitahu kata-kata ‘biar putih tulang jangan putih mata’ juga adalah kata-kata akhirnya ketika menjawab dengan tegas untuk terus melawan komunis apabila diminta menyerah diri oleh Mat Indera. “Pasukan keselamatan yang diketuai oleh Sarjan Jamil mempunyai peluang menyerah diri atau mengibarkan bendera putih setelah sekurang-kurangnya empat kali semboyan dibunyikan oleh gerombolan pengganas Parti Komunis Malaya (PKM).

“Tetapi beliau tegas mempertahankan diri meskipun ketika itu rakan-rakannya sudah terkorban dan tercedera manakala isteri-isteri dan anak-anak anggota menangis. “Semangat dia susah hendak diceritakan, keberanian itu datang daripada mana?,” katanya ketika mengimbas kembali peristiwa tersebut pada sidang akhbar di sini hari ini.

Sambil meneliti fakta-fakta yang dicatatkan, JJ Raj yang bersara pada 1972 dengan jawatan terakhir Pengarah Pengurusan Bukit Aman menjelaskan, anggota PKM telah mencampakkan botol-botol berisi minyak tanah yang kemudian dinyalakan bagi membakar balai polis tetapi Jamil tetap tidak berganjak sebaliknya melompat masuk ke dalam kubu.

“Sehinggalah akhirnya komunis bertindak kejam mencampakkan hidup-hidup anggota polis dan ahli keluarganya yang tercedera ke dalam api,” katanya. Beliau berkata, ketika itu seramai 180 anggota komunis bersenjata automatik terlibat dan mereka meletakkan posisi di kawasan belukar yang berbukit manakala jumlah pasukan keselamatan kira-kira 20 orang.

Katanya, dengan komposisi yang tidak seimbang di samping faktor serangan mengejut secara besar-besaran itu, sememangnya peluang begitu tipis bagi menangkis serangan komunis tersebut. “Namun komunis terpaksa mengambil masa lebih kurang tiga jam dan mereka tidak dapat masuk ke balai kerana Jamil dan rakan-rakannya melawan habis-habisan.

“Saya tahu mereka sebenarnya telah bertindak melawan bagi menjaga agama, kaum keluarga dan keselamatan setempat sehingga nyawanya terkorban,” katanya -UM

Anonymous said...

selingan

Kita Akan Pertahankan Bukit Kepong !

Biar Putih Tulang, Jangan Putih Mata!

SHAH ALAM –“Jangan bimbang Tuan OCPD, kita akan pertahankan tempat ini (Bukit Kepong), biar putih tulang, jangan putih mata”. Demikian kata-kata terakhir yang masih kekal dalam ingatan bekas Ketua Polis Daerah Pagoh, Datuk JJ Raj selepas memberikan lambaian terakhir kepada Allahyarham Sarjan Jamil Mohd. Shah bersama para anggota polis serta penduduk kampung di jeti.

Ketika itu beliau ingin bertolak ke Lenga selepas mengakhiri lawatannya ke kawasan itu sehari sebelum tercetusnya peristiwa berdarah Bukit Kepong pada 23 Februari 1950. JJ Raj yang kini berusia 90 tahun tetapi masih tegap menceritakan, beliau secara bersahaja ketika memasuki bot untuk pulang menyatakan; “Jamil...jaga-jaga ya...". Namun kata-kata bersahaja itu disambut tegas oleh Jamil sambil mengangkat tabik kepada ketuanya itu.

“Itulah tabik terakhirnya kepada saya. Dan saya diberitahu kata-kata ‘biar putih tulang jangan putih mata’ juga adalah kata-kata akhirnya ketika menjawab dengan tegas untuk terus melawan komunis apabila diminta menyerah diri oleh Mat Indera. “Pasukan keselamatan yang diketuai oleh Sarjan Jamil mempunyai peluang menyerah diri atau mengibarkan bendera putih setelah sekurang-kurangnya empat kali semboyan dibunyikan oleh gerombolan pengganas Parti Komunis Malaya (PKM).

“Tetapi beliau tegas mempertahankan diri meskipun ketika itu rakan-rakannya sudah terkorban dan tercedera manakala isteri-isteri dan anak-anak anggota menangis. “Semangat dia susah hendak diceritakan, keberanian itu datang daripada mana?,” katanya ketika mengimbas kembali peristiwa tersebut pada sidang akhbar di sini hari ini.

Sambil meneliti fakta-fakta yang dicatatkan, JJ Raj yang bersara pada 1972 dengan jawatan terakhir Pengarah Pengurusan Bukit Aman menjelaskan, anggota PKM telah mencampakkan botol-botol berisi minyak tanah yang kemudian dinyalakan bagi membakar balai polis tetapi Jamil tetap tidak berganjak sebaliknya melompat masuk ke dalam kubu.

“Sehinggalah akhirnya komunis bertindak kejam mencampakkan hidup-hidup anggota polis dan ahli keluarganya yang tercedera ke dalam api,” katanya. Beliau berkata, ketika itu seramai 180 anggota komunis bersenjata automatik terlibat dan mereka meletakkan posisi di kawasan belukar yang berbukit manakala jumlah pasukan keselamatan kira-kira 20 orang.

Katanya, dengan komposisi yang tidak seimbang di samping faktor serangan mengejut secara besar-besaran itu, sememangnya peluang begitu tipis bagi menangkis serangan komunis tersebut. “Namun komunis terpaksa mengambil masa lebih kurang tiga jam dan mereka tidak dapat masuk ke balai kerana Jamil dan rakan-rakannya melawan habis-habisan.

“Saya tahu mereka sebenarnya telah bertindak melawan bagi menjaga agama, kaum keluarga dan keselamatan setempat sehingga nyawanya terkorban,” katanya -UM

Anonymous said...

Amenda kecoh2 ni, pakai postpaid aaa.... Apa barang pakai prepaid.

Hp BB pakai prepaid... Kehkeh

Rupa2nya kat sini byk bdak2 skolah.... Tapi gaya ckp mcm org tua...hehehe

Balajo pandai2 dikkk... Nnt dah beso mcm abg gaji 15k sebulan..

Kalo belajo malas, nanti jual berger tepi jalan, tapi nafsu beso...

Jual berger dpt 1000sbln tapi hutang keta 700 sbln... Mana nak cukup...

Bila dah tak cukup kata kjaan zalim... Padahal diri sendiri yg boddo....

Anonymous said...

selingan

TERNYATA MT INDERA TELAH SALAH PILIH PLATFORM WALAU IA MENUMPANG PLATFOFM ITU...

Anonymous said...

tak payah protes. ni untuk agama, bangsa dan negara.

Anonymous said...

Minta pihak TELCO beri penjelasan. Tak mungkin ada kaitan dengan harga minyak. Lagi mahal dari harga minyak ada lah !!!!!

Anonymous said...

aku tak pernah dengar ada cmpny telco yg rugi, yg bangga dgn keuntungan bilion2 ada laaaaa, kalau nmpak melampau sgt, smpai masa kena bala.

Anonymous said...

kalaulah ada telco annaouce mereka rugi..bole ler kita sedekah 60 sen....ada mereka rugi???

mereka bangga umum untung juta-juta...ada billion lagi..itupun nak
mentedarah 60 sen lagi...hilang akal ker ape???

apa kerja ceo@telco nie..tak reti kira...kadar murah kalau pelangan ramai...ikut perkiraan tak bawa untung lagi ker?

betul betul buat mesin sedut duit pelangan korang nie!!!

apapun kita pegang kata PM...tak LULUS!!!

PenganutPAS said...

kalau cukai 6% prepaid ni diteruskan . PRU13 aku akan undi ROSAK .BN boleh tidur kedai beras!!

Anonymous said...

kenaikan ini membebankan golongan miskin kerana org2 miskin di m'sia rata2 menggunakan prkhidmatan prepaid.

org2 kaya guna postpaid.

Anon said...

Anon 9.35pm

Setuju...setuju...setuju

Anonymous said...

80% org2 miskin m'sia mnggunakan prepaid, 20% je guna postpaid.

sumber : haramkah.

Melayu Perak said...

Bahaya Matlamat Menghalalkan Cara (Mingguan Malaysia 09.08.09)
Dr. Mohd Ridhuan Tee Abdullah, Pensyarah Kanan, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia

Sekali lagi artikel saya dalam Mingguan Malaysia mendapat perhatian yang serius daripada akhbar-akhbar Cina seperti China Press, Shin Chew, Nanyang Siang Pau dan beberapa laman web pembangkang. Kali ini mereka mengambil beberapa bahagian tertentu dengan ada tujuan yang tersembunyi dengan menyiarkannya di muka hadapan sebagai berita utama (Nanyang Siang Pau).

Beberapa isu dimanipulasi untuk menagih simpati. Terima kasih saya ucapkan. Nasib baik saya tidak melayan panggilan demi panggilan yang ajukan itu. Jika tidak, saya tidak tahu, apa lagi kenyataan saya yang akan diputarbelitkan.

Mereka turut bertanya, adakah saya dipaksa atau diupah oleh Utusan Melayu atau UMNO untuk menulis artikel ini. Saya jawab tidak. Saya sudahpun jawab dalam artikel minggu lepas. Saya tidak pasti mereka faham atau tidak tulisan saya dalam bahasa Melayu. Tulisan dan idea ini datang dari hati naluri seorang rakyat berbangsa Cina kerdil, yang amat ingin melihat umat Islam sedar, di manakah kedudukan kita sebenarnya.

Malangnya, hanya kerana artikel saya diterbitkan dalam Mingguan Malaysia, marahnya begitu meluap-luap sehingga emosi menguasai diri. Saya dituduh tali barut UMNO. Inilah mentaliti kelas ketiga yang sukar diubah akibat ketaksuban. Komen-komen ini langsung tidak menunjukkan kematangan dan hanya mempamirkan kebodohan diri sendiri. Inilah golongan tidak bersyukur dan ultra kiasu yang masih tidak sedar diri.

Mereka bertanya lagi, adakah saya perlu meminta maaf kepada keluarga mendiang, saya kata tidak perlu, sama sekali tidak. Jika mereka faham betul-betul bahasa Melayu, saya tidak nampak satu pun para artikel saya berniat jahat kepada keluarga mendiang, kecuali niat jahat sebenar akhbar Cina, DAP dan laman web tersebut yang sengaja memutar-belitkan isu ini menjadi perkauman untuk mencari simpati dan publisiti murahan. Siapakah yang sepatutnya meminta maaf, saya atau akhbar dan laman web rasis ini?

Saya dituduh tidak pandai menulis artikel oleh akhbar Nanyang Siang Pau. Justeru, saya pohon kepada editor Nanyang Siang Pau, sila beri tunjuk ajar. Saya juga mahu tahu betapa pandai akhbar-akhbar Cina ini menulis berita dan artikel dalam menjaga kepentingan semua kaum.

Alhamdulillah, dengan peristiwa dan artikel ini, saya lebih mengenali sifat ultra kiasu bangsa saya sendiri yang selama ini saya kaji. Saya baru sedar betapa hipokritnya segelintir bangsa saya. Mereka tidak pernah bersyukur tetapi teramat takut kalah dan mahu sentiasa menang (kiasu). Fakta dan kebenaran dikelirukan bagi menagih simpati dan agenda politik tersembunyi.

Ini budaya yang telah melingkungi pemikiran mereka walaupun kita sudah merdeka 52 tahun. Pemikiran mereka masih tidak merdeka, masih dikongkong oleh ketaksuban terhadap bangsa. Mereka menuduh UMNO rasis, mereka apa kurangnya. Mengata dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih.

Mereka begitu pandai berpolitik. Mengambil kesempatan di atas kelemahan dan perpecahan Melayu. Jika Melayu Islam bersatu, saya tidak yakin, mereka seberani ini. Keberanian mereka disebabkan ada segelintir orang Melayu bersama mereka. Ini yang menjadikan mereka semakin besar kepala seperti kaduk naik junjung.

Melayu Perak said...

Saya rela menjadi tidak popular di kalangan masyarakat saya sendiri, tetapi bangunlah wahai umatku, jangan lagi kita dipermainkan oleh mereka yang licik ini. Lain di luar, lain di dalam. Saya kena bercakap kerana orang Melayu/Islam tidak berani bercakap kerana takut kehilangan kuasa politik. Saya rela dikutuk dicerca dan dihina oleh bangsa sendiri, tetapi saya tidak sanggup melihat Islam merempat di bumi sendiri.

Perjuangan kita tidak pernah selesai selagi hayat dikandung badan.
Kepada para pembaca, nilaikanlah idea yang dilontarkan. Jangan hanya kerana artikel ini disiarkan dalam Mingguan Malaysia, kita sudah tidak nampak yang benar, yang mana salah. Saya bukan penulis upahan UMNO atau Mingguan Malaysia. Saya hanya mengatakan yang benar dan tidak ada niat langsung untuk melukakan mana-mana pihak yang hidup mahupun yang telah pergi. Saya bertanggungjawab sepenuhnya apa yang ditulis.

Saya cuma mengingatkan kita agar jangan menjadi seperti kaduk naik junjung. Jagalah hati lain sama terutama hati orang Islam (Melayu) yang banyak bertolak ansur dengan kita. Mereka juga ramai yang menghadapi masalah yang sama seperti apa yang berlaku. Adakah kita mahukan kes ini menjadi ‘precedent’, yang akan menghalalkan segala perlakuan sumbang selepas ini?

Sedarkah kita berapa ramai anak luar nikah yang telah lahir daripada hubungan yang tidak sah ini? Apakah kita mahukan ia menjadi budaya hidup kita. Apakah tujuan perkahwinan sebenarnya? Apa tujuan ada akta dan undang-undang undang-undang keluarga, perkahwinan, nikah cerai dan sebagainya diwujudkan? Jika perbuatan sumbang ini hendak dihalalkan maka tidak perlulah ada semua undang-undang dan akta ini? Apakah ini bukan rule of law?

Saya dituduh kerana cuba memasukkan unsur-unsur agama dalam isu ini. Tidakkah unsur-unsur agama ini menjadi sebahagian daripada rule of law? Mereka mengatakan bahawa negara ini harus ditadbirkan rule of law. Persoalan saya, adakah undang-undang dan akta ini bukan rule of law. Apa guna kewujudan Jabatan Pendaftaran Negara jika hidup berkeluarga tidak perlu disahkan. Sila rujuk undang-undang Jabatan Pendaftaran Negara, bahagian keluarga, perkahwinan, nikah dan cerai. Sila baca akta nikah dan cerai 1976 dan akta kelahiran dan kematian 1975.

Untuk mengetahui lebih lanjut isu yang dikatakan sensitif ini dan juga rule of law, sila rujuk http://www.malaysianbar.org.my/marriage.html. Bagi mendapatkan makna anak sah taraf dan anak tidak sah taraf, rujuk Undang-undang negara dalam Akta 60, Legitimacy Act 1961, juga akta Jabatan Pendaftaran Negara, http://www.jpn.gov.my/BI/4_2_kelahiran.php.

Lihat juga, http://www.thefreedictionary.com/illegitimate+child. Baca juga Non-Muslim Family Law dalam, http://www.reunite.org/edit/files/Islamic%20Resource/Malaysia%20text.pdf.

Manakala dari segi hak-hak penjagaan anak-anak tidak sah taraf ini pula, sila rujuk http://www.johorebar.org.my/CustodyGuardianship.html. Adakah ini bukan rule of Law. Saya hanya memberikan beberapa pandangan agama yang menjadi rule of law, maka saya akan dituduh kolot dan ekstremis.

Melayu Perak said...

Kes yang sama berlaku di Pulau Pinang dan Shah Alam, Selangor baru-baru ini, apabila mereka yang memperjuangkan undang-undang syariah di negeri sendiri, dituduh oleh DAP sebagai pelampau atau ekstremis. Jemaah Islam Malaysia (JIM), sebuah pertubuhan moderat Islam, dituduhkan oleh ahli Parlimen Jelutung DAP, Jeff Ooi sebagai ekstremis atau pelampau. Manakala tindakan penguatkuasa Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) yang merampas arak yang dijual di salah sebuah premis perniagaan di Shah Alam, yakni kawasan majoriti umat Islam, di halang oleh Ronnie Liu, Exco Kerajaan Tempatan Selangor.

Saya masih ingat amanat Tunku Abdul Rahman mengenai pandangannya terhadap Bandaraya Shah Alam. Tunku pernah berpesan agar Shah Alam mesti bebas daripada arak dan kelab malam. Jika orang lain mahu melakukan perbuatan haram ini, mereka boleh pergi ke Kuala Lumpur, minumlah arak dan kunjungilah kelab malam sehingga tidak sedar diri kerana mungkin agama mereka membenarkan. Jika ditakdirkan Buddha dan Nabi Isa hidup hingga ke hari ini, rasa fikir tindakan manusia pelampau DAP sebegini akan dicela dan dikutuk.

Sejak memenangi banyak kerusi dalam PRU 12, DAP ternyata semakin biadab dan kurang ajar kerana turut campurtangan dalam hal-ehwal agama Islam yang menjadi agama persekutuan. Apakah hak parti politik ekstremis ini untuk campur tangan dalam undang-undang syariah negeri dan hal-ehwal Islam? Tidakkah mereka sedar bahawa Malaysia telah diisytihar sebagai sebuah Negara Islam walaupun ditentang hebat oleh mereka sebelum ini?

Tindakan DAP ini teramat-amat menghiris perasaan umat Islam. Saya juga mahu melihat apakah akhbar-akhbar Cina akan memaparkan berita ini di muka hadapan dan mendesak DAP meminta maaf kepada seluruh umat Islam seperti yang dilakukan terhadap artikel yang saya tulis? Kalau artikel yang saya ditulis diapi-apikan setiap hari, perkara yang sama hendaklah dilakukan oleh akhbar ultra kiasu ini, kerana tindakan DAP ini sudah mencabar kesucian dan kedaulatan kedudukan agama Islam yang termaktub dalam perlembagaan. Tindakan DAP ini bukan sahaja tidak sensitif, malahan dilihat cuba menghina dan merendah-rendah martabat agama Islam.

Persoalannya, adakah mereka akan meminta maaf? Apakah Pemuda DAP atau DAPSY akan mengeluarkan kenyataan yang sama seperti mana mereka memaksa saya meminta maaf? Ini yang selalu saya katakan, bila saya menulis perkara menyebelahi Islam Melayu, saya dituduh tidak sensitif dan dipaksa meminta maaf. Adakah DAP begitu sensitif? Inilah yang saya katakan nasib Melayu di bumi Melayu. Bila isu berkaitan bangsa Cina, akhbar-akhbar Cina mensensasikan isu tersebut, bila berkaitan dengan Islam, senyap sepi dan dianggap tidak penting.

Justeru, saya minta parti-parti politik Cina dan akhbar-akhbar Cina mesti memaksa Jeff Ooi dan Ronnie Liu minta maaf secara terbuka kepada umat Islam. Perkara berkaitan dengan Islam tidak boleh dipermain-mainkan. Apatah lagi jika matlamat hendak menghalalkan cara. ISA amat relevan untuk orang seperti ini.

DAP cuba menarik perhatian orang Cina untuk menghalalkan arak yang secara terangkan diharamkan oleh Buddha, yang kini telah menjadi budaya hidup mereka, sama seperti hubungan seks luar nikah. Manakala PAS tetap dengan pendirian mengharamkan arak sebagaimana yang disebut dalam al-Quran. PKR belum lagi membuat keputusan kerana cuba memenangi hati kedua belah pihak untuk mengekalkan kedudukan.

Saya ingin mengingatkan PAS supaya berhati-hati dengan DAP dan parti yang sekutu dengannya. Parti DAP sudah terkenal dengan sikap ultra kiasu sejak penubuhannya lagi selepas PAP. Mereka mahu menjadi negara ini negara sekular, tanpa identiti Islam mahupun Melayu. Sebarang percubaan untuk mengIslamkan atau meMelayukan identiti negara ini akan ditentang habis-habis malah Karpal pernah pernah berkata langkah mayat beliau dulu jika PAS berniat untuk menegakkan Negara Islam.

Melayu Perak said...

Saya amat berharap PAS mengkaji balik pakatan mereka dengan puak ekstrem ini. Lebih baik berkawan dan berdakwah dengan UMNO bagi membincangkan agenda memperkasakan Islam dan umat Islam. Biarkan DAP berkawan dengan mereka yang ingin menghalalkan cara. Saya ucapkan tahniah kepada PAS kerana berani bersuara dan mempertahankan yang hak. Ingatlah, selama-lamanya DAP tidak pernah bersetuju dengan Islam.

Sekarang terbukti, kerjasama seperti tidur sebantal, mimpi lain-lain. Lebih malang lagi, mimpi mereka saling bercakaran dan berprasangka. Saya ingin bertanya sekali lagi kepada DAP dan orang Cina keseluruhannya, agama apa yang menghalalkan arak? Apa yang saya belajar daripada tidak Islam dahulunya, sampai memeluk agama Islam, tidak ada satu agamapun yang mengatakan arak itu dibenarkan. Bagaimana matlamat boleh menghalalkan.

DAP perlu diingatkan bahawa mereka tidak akan menang banyak kerusi dalam PRU 12 baru-baru ini, tanpa sokongan orang Melayu. Justeru, jangan seperti kaduk naik junjung. Pernahkah sekali kita mendengar DAP meminta maaf apabila mereka menyinggung perasaan orang lain disebabkan oleh keceluparan dan kebiadaban mereka? Sudah tentu tidak. Tetapi apabila tiba giliran orang lain seperti saya, maka melalaklah mereka meminta kita umat Islam meminta maaf. Begitu juga pendirian parti politik Cina yang lain seperti MCA dan Gerakan.

DAP dan orang Cina perlu ingat, Melayu tidak dapat dipisahkan dengan Islam. Agama Islam dan Melayu ibarat darah dengan daging. Pendek kata, setiap manusia memerlukan agama, sebab agama itu datang daripada Tuhan. Suka atau tidak kita dengan agama, diakhirkan nanti kita tetap kembali kepada agama. Jika tidak, maka tidak perlulah dilakukan upacara kematian mengikut agama.

Tambahan pula, kematian manusia tidak mengenal usia. Kematian boleh datang secara tiba-tiba, bila-bila masa, tidak kira tua atau muda. Cuma kita diminta bersedia untuk mati. Tujuannya, tidak lain agar bila kita pergi nanti, kita telah membuat segala persediaan secukup, termasuk terhadap mereka yang kita tinggalkan agar tidak menderita. Justeru, kita perlu melakukan yang terbaik sepanjang waktu dan ketika.
Kita selalu berhujah untuk mempertahankan keburukan yang telah dilakukan. Misalnya, apa salahnya jika bersekedudukan sebelum nikah, asalkan kita bertanggungjawab selepas itu.

Persoalan saya, bagaimana jika selepas itu, si polan mengambil keputusan tidak mahu mengambil tanggungjawab tersebut atau meninggal teman wanitanya secara tiba-tiba? Ada yang hanya sempat berkahwin 10 hari, kemudian bercerai. Siapakah yang akan menjadi mangsa?Sudah tentu wanita. Justeru, bila ada rule of law, nasib wanita akan sentiasa terbela.

Saya mempunyai beberapa kenalan Cina dan Melayu yang telah terlanjur melakukan seks bebas, kemudian ditinggalkan oleh teman lelakinya. Apa akan terjadi dengan anak luar nikah yang dikandung?

Akan bersambung....
Posted By RIDHUAN TEE At 8:32 PM

Anonymous said...

sekaranglah masanya kerajaan 'menyerang balas' terhadap syarikat telco..

sambil kerajaan dapat kutip cukai korporat...kerjaan dapat kutip cukai perkhidmatan 6% dari nilai kad prabayar contoh nilai top up rm10 ia sudah termasuk tax 6%!!!bukannya nilai rm10 + 60 sen tax...

tontojr said...

setuju dgn anon 8:52 PM
astro kat rumah lama dah tutup,skrg duk kuarters pasang astro baru,tak lama lagi nak tutup.hanat nya astro!!! drpd pasang balik sampai la ke hari ni citer asyik ulang.asal ujan je,takde gambau.apa ke jadah mcm tu?!pastu nak naikkan cas!! hiii aiii...menggigil badan aku nak menyumpah astro ni.(pasang astro pasal bini nak tgk,klu ikut aku,tamau le aku langgan lg)
skrg ni tunggu astro potong line je...padan muka astro dah kurang customer mcm aku dgn anon 8.52.skrg dok layan unifi...laju bro!!

tontojr said...

aku boikot astro semenjak dia diwujudkan..tahniah pd aku...tv1-9 dah cukup memeningkan aku

September 9, 2011 9:11 PM
-------------------------------------tahniah bro. aku akan cucuk angin ko dgn anon 8.52

sudirumusibarat said...

pasai 6% caj perkidmatan kad prabayar disebabkan syarikat tak nak tanggung lagi maka bebankan kepada pengguna.Dan jangan lupa 6% caj perkhidmatan telah pun dibayar oleh pengguna pasca bayar(cuba lihat bil-bil anda).

Kesimpulannya sekarang ini pasca bayar dan prabayar sama dicaj 6%(Service Tax- dapat ke... ( ditanggung oleh pengguna).

Siapa salah ?

Syarikat telco @ kerajaan ?

Fikir2 sendiri!

Pakat2 protessssssssssss

rakab said...

Anon 8.39,

Aku simpati dengan kau....

rakab said...

Ano 9.06,

Aku sokongggg..!!

kopral singh said...

Boikot Telco !

Boikot Astro !

Kita mesti cuba dulu...

kasi ajar...

Anonymous said...

astro pun sama....tau lah kita korang cakap kos beli kandungan program meningkat...tapi program ulang tayang gak....tapi untung pun korang nak jugak meningkat...

untung 20 juta cukuplah...nie nak juga capai ratusan juta untung!!!

Anonymous said...

sudah sampai masanya...service tak sudah termasuk nilai langganan/belian...
(tax 6% dibayar oleh pengendali bukan pelangan mereka)

contoh restoran makanan segera,telco,tv berbayar,tiket dan lain-lain...

contoh nilai/harga rm10.00 sudah termasuk tax 6%.

apakata pakar ekonomi@tax????

kerajaan jangan hanya mesra pelabur/peniaga...mesra lah pada rakyat!!!

Anonymous said...

ini 6% syarikat telco yg naikkan, takdak kene mengena dgn kjaan...

apa ko nak suruh kjaan perkenalkan prepaid sebagai barang kawalan ke??....ekekeke

siang2 berita tu dah cakap, syarikat telco capai muafakat kenekan 6% ke pengguna...

sbb tu dulu kjaan nak perkenalkan GST, tapi bdk2 pas yg belom tumbuh gigi duk tepi longkang tolak GST..

kalau GST rakyat lagi untung, spore dah lama ada GST dan mansuh cukai perkhidmatan, UK , europe , amerika dah berjaman pakai GST..

tapi di msia dpt pembangkang otak udang, gagal nak hujah pakai intelek , mereka hujah pakai pala lutut...

Anonymous said...

PAS ada penasihat ekonomi yg ternama iaitu husam musa yg dicanang sebagai bakal menteri kewangan malaysia, tapi meniaga kambing pun rogii. kuikuikui...

Anonymous said...

Sape bole tulun carik bluechip maxis, aku nak beli. Aku nak kaya cepat!
Sape nakkan benih Cili Kulai King..aku ada supply! 4000 polybag utk satu ekar!
Sape nak pinjam Tekun, aku bole kasi paperwork!

Hanya utk ahli Umno & PAS je!!!

Kaya lagi tuh..!!! Mmuuhhhahahahah!!!

Anonymous said...

Hidup lagi penjilat SaBUTUH ni

Anonymous said...

wahhhhhhhhhhhhhh!!!!!selama nie telco serap 6% tax....sekarang nie pula nak telco jadi mesin sedut wang bagi pihak kerajaan pulak...jadi rakyat tanggung 6% tax...telco pula dapat 100% nilai prepaid!!!! cun bebenor!!!!

rais yatim dah cakap...baca BH online....hehehe

Esperalzi said...

Nah, baca ini warkah terbuka untuk Najib dari blogger Anak Negeri Melanau Sarawak ttg cukai 6% kad pra-bayar. Blogger ini, dari Sarawak, sgt tak berpuas hati dgn Najib. Baca warkahnya di:

http://melanausarawak.blogspot.com/2011/09/warkah-untuk-datuk-seri-najib.html

Menarik warkah ini.

KluangMan said...

1.Klu protes camne pun xkan dengar pnya.
2.sbb ni ak xsuka BN.dia pny tindakan menyusahkan rakyat mmg smpi ke denyut nadi
3.sebaliknya program menyenangkan rakyat lgsg xdpt nk rasa ( kecuali bonus penjawat awam )
4.org bawahan ni nk rasa jasa yg mereka blh nampk dgn jelas.bkn yg makan masa 5thn (walupun itu pentg)

Anonymous said...

Ramainya pengomen kat sini tak sedar. Yang caj 6% kat pascabayar/postpaid dah berzaman kena bayar. Kalau Telco tak caj dekat prepaid dan kecoh mcm sekarang entah sampai mati pun pengguna pascabayar tak sedar kena tipu. Baru hampa tau, kepala dah kena ketok.

rakab said...

Ini semua musang yang punya pasal !!

Anonymous said...

Woi Rakab!

Ikut aku la! Pakai walkie talkie!!

ANACONDA said...

AKU AMAT BERHARAP ADA NGO2 YG PUNYAI KUASA & KUKU SETUJU LANCARKAN KEMPEN TUTUP HANDPHONE SELAMA 3 JAM KE. 6 JAM KE, PASTU KORANG TENGOK MCM MANA PENDAPATAN LINTAH DARAT INI...

PUKIMAK SIAL BETUL LA...

INI PUN NAJIB TAK BOLEH NAK BERTEGAS...

MENTERI PENGAMPU AKA PENJILAT TEGAR BERAPA KOMISEN SDG MENUNGGU KAU TU...

MMG UMNO/BN NAK MELINGKUP DLM PRU KE 13 NI...

HOII PEMUDA UMNO/BN MALAYSIA TAK BOLEH TURUN KE GELANGGANG LAWAN KAPITALIS PUKIMAK NI KE...

INI GELANGGANG KORANG LA...

Anonymous said...

Woi Umno! Dah kenyang, dok diam2! Jgn dok taboq pasiaq dlm kitaorg punya periuk aa..!

main shareholder's!

usin said...

najib kata telco tidak pernah dpt kebenaran kenakan caj 6% dari kementerian yg berkaitan. kita tengok telco berani teruskan atau tidak cukai sial ni. mari kita lihat sapa kuat. kerajaan kuat ke telco kuat. sama2 kita saksikan selepas 15 sept. lepas tu rakyat boleh buat keputusan kerajaan ini mendahulukan rakyat atau sebaliknya.

Anonymous said...

Assalam DSNajib!

Tulong le! Tulong le tgk cara lain. Bagi subsidi ke, insentif ke. Atau apa2 jln lain.
Jgn le dok lunggok cukai banyak sgt. Rakyat pun nak bernyawa jugak!
Atau....woit celcom! Itu sewa tapak, aku punya tanah pusaka, mau adjust sikit aaa...!

Anonymous said...

Hallo menteri cukai Umno!

Udah takde cara lain ke? Ni ha! Blogger GAP, RM40 ribu sebulan masuk! Apasal tak kena tax???

Anonymous said...

syukur kepada ALLAH sbb dgn adanya pihak blogger akan menjadi salah satu dari cabang suara rakyat utk menyuarakan ketidakpuasan hati dgn kenaikan caj 6%.

kalau nak harap mat sabu dan puak sial dia confirm akan jadi 10%...

tahniah bro gap dan blogger yg lain...

pejuang hamas...

Anonymous said...

musangka said...

Hallo menteri cukai Umno!

Udah takde cara lain ke? Ni ha! Blogger GAP, RM40 ribu sebulan masuk! Apasal tak kena tax???

September 10, 2011 1:35 AM
--------------------------------

lu ada bukti lu kasi la bongok.dah muka pun buruk.hati pun busuk.tak leh tengok melayu senang.kalau bangkai senang ko suka.ko ni mmg sial la...

pejuang hamas...

Anonymous said...

anaconda 118,

statement lu gua sokong...

ajib ni payah skit nak tegas.mai kita amuk dgn ngo desak kerajaan.kalau org sendiri yg desak dan kita bukan nak derhaka tapi kita nak mempertahankan hak kita dan golongan bawahan...

pejuang hamas...

Anonymous said...

Telco! Hallo boss! Takkan takleh pindahkan 3% utk social service! Gomen plak, lesskan le coperate tax 3%! Bole tak???

Klu tak bole, bole tak aku tebang tower hangpa tuh???

Anonymous said...

TETAPI ! Aku ulangi, TETAPI !

Jgn sesekali kurangkan profit shareholder...buruk padahnye!!!

Anonymous said...

Rakyat apa tau! Depa tau guna saja! Berapa banyak kita pinjam bank mau bikin itu infra!
Lagi mau kira ka!
Mau murah, sendiri bikin la!!!

Tokeh jalur broad...

Anonymous said...

ada jugak bangang yg dah jadi minah kumari dah bertukar jadi binatang plak...

pejuang hamas...

Anonymous said...

Hallo Gomen!
Ini macam la..! Itu 6%, lu org kasik approve! Tarak pa! Tapi aa.. jgn charge sama rakyat directly!
Guna itu duit saman ekoq punya. Kasi sikit naik...RM600 mandatory!

Bole ka???

Anonymous said...

musangka said...

Hallo Gomen!
Ini macam la..! Itu 6%, lu org kasik approve! Tarak pa! Tapi aa.. jgn charge sama rakyat directly!
Guna itu duit saman ekoq punya. Kasi sikit naik...RM600 mandatory!

Bole ka???

September 10, 2011 2:19 AM

-----------------------------------

aku tak kisah la ko ni sapa tapi statement ko ni mmg bernas.thanx...

pejuang hamas...

Anonymous said...

Lagi ada solution! Ini 6% kasik buang! Bikin lesen sama itu tipon, serupa roadtax! 6 bulan satu kali masuk puspakom, renew!!

Bole ka??

Anonymous said...

Ok pasal Astro....sejak wujud Astro rumah memang takde Astro bukan sebab tak mampu, kalau kata member yang ada gaji 15k tu(sebenar nak curah minyak kasi bakar) tetapi itu bukan keperluan penting, memadai ada tv1-9.

Ok pemahaman sedikit pasal service tax...selama ini tax memang telah wujud pada setiap barang sama ada kita sedar atau tidak. Isu percukaian sulalu di highligt bila belanjawan.
Dengan implement sistem percukaian sedia ada sebenarnya rakyat tidak sedar keseluruhan cukai yang dibayr. maka wujudlah GST yang mana nilaian cukai yang dibayar mesti dinyatakan. no hiden Tax. Pernyataan cukai juga memudahkan kerajaan mengutip kembali cukai yang di kutip peniaga. isu akan wujud adalah penguatkuasaan. Seperti contoh ada restoran kutip service tax tetapi tidak menyerah kembali kepada kastam setiap 2 bulan. Contoh lain peniaga mengurang lapur kutipan service tax tang dikutip.
Dengan aplikasi GST setiap barang yang dikenakan cukai akan perlu dinyatakan kepada pengguna. no hiden tax anymore. Resit akan diberi dan pelanggan akan boleh tuntut pengecualian cukai atas barang dan perkhidmatan yang digunakan. Yang sebelum ni kita sendiri tak tahu berapa tax yang dibayar dan berapa margin peniaga-peniaga cer kenakan kepada kita. Impliment akan memudahkan kastam dan LHDn memantau pelarian cukai nyata peniaga-peniaga yang terlebih kembung berselindung dengan system sedia ada.
Jika GST dikuatkuasakan setiap barang & perkhidmatan perlu ada resit rasmi(wajib) akan dapat pencualian atas barang yang diguna.
Contoh Ali dan Baba terima gaji 5k sebulan. Ali dan Baba ada 2 anak. Mengikut system sedia ada ali dan baba tetap perlu bayar cukai pada nilai yang sama, walau pun bab banyak menggunakan barang dan perkhidmatan. jika Baba banyak guna barang dan perkhidmatan maka Baba boleh tuntut pengecualian atas perkara yang dah di belanjakan. Boleh jadi ada lebihan cukai(rebat ke hadapan). Ali kurang gunakan barang bayar pada nilaian cukai yang sedia ada.

Kesimpulannya jika GST kuat kuasa, kita akan tahu berapa nilaian cukai yang kita tanggung dari perbelanjaan yang kita buat. Yang sebelum ni sebenarnya dah termasuk dalam harga barang. Cuma kita tak nampak berapa nilai. Dan sesetengah kita perlu guna banyak sesetengah barang kita tak dapat claim balik.

Anonymous said...

Hallo Zeti !

Itu BLR kasik turun sikit bole ka?
0.5% saja!
Skrg aa..ayaq suda paras hidung looo..!

Anonymous said...

anon 239

Musang sokong GST & musang jugak tak sokong GST!!!

Statement hg sentuh scala imforcement & ketelusan saja. Apa faedah pd tax payer???

Pasai astro! Rumah aku bukit kelilin! Macamana? Tak guna astro, pakai takleh tgk TV3suku tu..!!

Anonymous said...

berbalik kepada isu cukai tapi sebenarnya kerajaan perlu perkemaskan system dahulu sebelum di kuatkuasakan. Jika tidak perkara ini akan menjadi isu yang menjerat kerajaan kembali.
Percukaian negara itulah yang menanggung perbelanjaan negara kita selama ini. dari belanjawan 200++ billion setiap tahun itulah aliran tunai dalam negara.
Dan itulah perkara yang buat pembangkang sasau nak kan kuasa. Lagi sasau orang yang pernah kawal belanjawan dahulu. kalau seliding buku jingay...hanya cerita macamana nak belanja...tapi tak cari kaedah macamana nak tambah pendapatan negara. Serupa macam gaji kita RM2500 tapi kita kata boleh belanja Rm12k sebulan tanpa ada kaedah tambah pendapatan. Isu dia jika takde tambahan pendapatan( duit) kita kena pinjam. Maka hutanglah kad kredit dan personal loan.
Negara pun begitu juga, Jingay ganya bagi gula-gula macamana nak belanja...tapi tak bagitahu bila kita tak cukup duit belanja kita kena pinjam. Maka jika Jingay dilaksanakan nanti...melompat-lompatlah kawan-kawan yahudi PR boleh pancing Malaysia belanja melebihi pendapatan. Lepas tu buat loan dengan mereka. Tu yang buat bung nuar nak laksanakan Jingay dia tu.
Berbanding pinjaman kerajaan sebelum ini, semua untuk membangunkan keperluan kemudahan dan infra begara....kita pinjam buat jambatan, lebuhraya, lapangan terbang...dengan bijak kita mengurus kita bayar hutang dan boleh gunakan seperti negara-negara maju lain. Susah senang kita yang urus dan tentukan. Bayangkan kita tak buat pada masa dulu baru nak buat masa sekarang, dengan kos yang semakin mahal dan rakyat sendiri akan tertekan nak pergi Jb dari Kl mau makan setengahhari atau sehari jika takdak lebuhraya.

Anonymous said...

Faedah pada tax payer. tax payer tahu berapa cukai sebenar yang dia bayar lagi detail.

Kerajaan boleh kesan flow atas dan bawah aliran cukai. Dari pengeluar sampai pengguna. Boleh tangkap overmargin peniaga-peniaga tamak(juga berkaitan isu penguatkuasaan).

Anonymous said...

GAP!

Perkara2 camni dengaq mudah. Tapi, ianya bersangkut paut banyak benda! Samada kita suka atau tidak, ianya terpaksa kita hadapi. Ambil contoh, TNB! Takrif naik, org bising! Tapi, org tak mau amik tau pasai apa dia naik. Sistem ekonomi kapitalis freestyle ni, makin banyak org beli/guna, dia akan jadik lebih mahal!!

Gomen mesti kerja kuat. Sekuat hati kukuhkan ekonomi. Rakyat senang & punya peluang carik makan. Ada untung! Bayaq cukai..!
Kawal inflasi dgn cara tambahkan income rakyat. Seimbangkan peluang kerja pd golongan muda! Kurangkan subsidi perlahan-lahan.

Tanamkan semangat patriotik yg tinggi pd negara! Rakyat yg baik, tak kisah bekorban!!!

Anonymous said...

anon 306

Musang bermaksud...faedah itu ialah adakah GST ni dpt kurangkan taxrate pengguna! Atau sebagai barang gantian saja! Ia memang baik utk accoountability.

Gomen patut terangkan macamana pengguna nak cover balik. Musang di pahamkan GST akan buatkan pengguna bayar lebih sikit dari 6%. Tapi, gomen dpt kawal kebocoran!

Anonymous said...

Pakai telepon tin je..

Anonymous said...

Jika gomen nak buat jugak, GST perlu di terangkan dgn leih jelas & jujur pd rakyat serta beberapa langkah susulan yg perlu dilaksanakan.

1. Untuk memastikan peniaga tidak akan mengambil kesempatan untuk pengambilan keuntungan berlebihan (profiteering), Kerajaan akan menguatkuasakan dengan tegas peraturan Anti-Profiteering, yang sedang dirangka.
2. Majlis Kawalan Harga mesti berfungsi dengan berkesan untuk memastikan harga barang dan perkhidmatan adalah berpatutan
3. Panduan Harga Pengguna yang terkini dan komprehensif disediakan bukan sahaja untuk pengguna bandar tetapi juga untuk pengguna di kawasan luar bandar.
4. Juga mengesyorkan agar Akta Persaingan diluluskan dengan segera untuk memastikan persaingan sihat dalam pasaran yang akan menguntungkan pengguna.
5. Satu Jaringan Sosial yang telus dan komprehensif disediakan untuk memastikan masyarakat miskin dan terpinggir menikmati keperluan-keperluan asas seperti makanan, pendidikan, kesihatan, air dan tenaga.
6. Perbelanjaan Kerajaan akan lebih telus untuk meyakinkan rakyat bahawa wang yang dikutip daripada Cukai GST akan benar-benar memanfaatkan rakyat. Tidak akan ketirisan dalam sistem perbelanjaan hasil Kerajaan.

Klu 6 benda2 diatas gomen bole laksanakan dgn jujur......

MUSANG SOKONG GST !!!

Anonymous said...

Cara yang terbaik ialah kurangkan panggilan talipon kecuali yang penting saja . Kalau bercakap selama 3 minit , kurangkan kepada 2 minit saja . Kebanyakkan remaja membuat panggilan talipon bercakap tentang perkara perkara yang tidak penting . Bukan kah itu membazir nama nya . Contoh nya , kawan saya bercakap dengan girlfriend nya selama 20 minit setiap hari . Apakah panggilan talipon dengan girlfriend di anggap penting sedangkan mereka bertemu setiap hari di pejabat . Tidak cukup kah masa berbicara di pejabat ?

Saya hanya menghabiskan kira kira RM 10 setiap bulan membeli kad prabayar . Saya hanya membuat panggilan yang dianggap penting saja .


.

.

Anonymous said...

System yang sedia ada pun dapat dikurangkan kalau setiap umat islam bertanggungjawab bayar zakat. Maksudnya pembayar cukai islam kalau dah bayar zakat cukai dah kurang bayar.Perkara nie yang duk kafir2 tu tak puas hati, mereka pun nak camput pasal zakat kita. kalau tengok perkara yang berlaku pun kita boleh tahu mereka serang kita secara halus. DUMC sebagai contoh, saja nak mengenakan pusat zakat. biar kasi highlight. Perkara yang mengusarkan kita bila pembangkang Islam semakin layu dan terus terikut-ikut tuntutan mereka. Sampaikan lagi teruk gadai prinsip perjuang Melayu Islam tolak ketepi. Sedangkan dalam pemerintahan BN pun mereka dah mintak macam-macam. jadi aliran PKR yang menuntuk kebebasan dan samarata, PAS kearah militan dah sampai kabur tak dapat bezakan pejuangn dan penentang. yang rugi sebenarnya melayu. Menang kalah tetap rugi. Sebabnya melayu kerana nafsu dan ego tak nak bersatu atas kepentingan bersama. PAS phobia dengan UMNO, walau perkara baik dan kepentingan bersama perlu pertahankan pun nak sangkal. PKR pula sejak azali serpihan melayu dendam tak pueh hati dan tak mau terima kesilapan dan perbaiki diri. here rakyat dengan fahaman pelik-pelik. Puak-puak mengapi yang benci kestabilan Melayu islam kat luar memang ambil peluang kasi cucuk dan racun.
Sepatutnya PAS bila berlaku perkara melibatkan Islam dan Melayu bersatu hati. Orang PAS pun keseluruhan orang melayu Islam, ramai yang bekerja makan gaji dengan kerajaan, banyak juga agensi berkaitan islam kerajaan tolong. tak pernah kerajaan sisih waima kat kelantan pun yang melibatkan kerajaan pusat tetap terbela.

Tauke Ikan said...

sebenarnya cukai 6% itu dipindahkan kepada pengguna untuk memastikan syarikat-syarikat besar ini masih menikmati keuntungan yang banyak. Contohnya hari ni makan kat hotel, besok pun makan kat hotel jugak. Tak mau makan kat restoran biasa sebab selera besar.

Jika Telco mengalami kerugian, tak salah kalau nak kenakan cukai 6% ni kepada pengguna dan semestinya pengguna faham dalam situasi ini.

Masalahnya ribut tarak, angin tarak tiba-tiba mau naik. Selepas itu sebut pulak perkataan "cukai". rakyat mesti la salahkan kerajaan sebab perkataan "cukai" ni.

Ni la syarikat korporat yang berorientasikan kapitalis. keuntungan didahulukan, yang berduit je yang dilayan layan. konsepnya "kalau lu takde duit lu pegi mati lagi baik".

Inikan sikap anjing makan anjing. kalau lu tak makan gua, gua makan lu.

Sape yang ajar konsep mengambil keuntungan dengan cara begini? Setahu aku orang Islam susah nak jumpa yang macam ni. aku rasa semua pun tahu...

Anonymous said...

Titik kekuatannya adalah bile melayu bersatu...itu yang kebanyakan melayu rasional nak tak kira dalam UMNO, PAS dan PKR pun.
Dan bila kita bersatu inilah puak-puak tamak merebut peluang ni tak dapat buat apa. Sepatutnya ada titik permuafakatan antara melayu. Kenapa nak takut dengan label melayu Ultra pun. bukan boleh jadi ultrame lawan raksaksa pun. Dan tiada raksaksa pun yang perlu di lawan. Hanya kita perlu perkukuhkah perpaduan dan kekuatan kaum. PAS jangan terikut-ikut dengan dendam UMNO PKR yang tak sudah. Sudahnya PAS hilang Islam dan jadi militan komunis. Rasanya masih ramai dalam PAS sendiri nampak kepentingan bersama yang perlu dilakukan.
Di sebabkan PKR, PAS jadi terbuka serba serbi,...bagaikan gadis purdah bukak tudung. Dulu berpurdah kini seksi. Gara-garak nak tarik pengundi bukan melayu yang sendiri pun tahu hanya jadi mainan dan mangsa keadaan.
PAS juga kelihatan terserap dengan anasir fahaman PKR yang sonsang dan terang-terang bertentangan dengan Islam. bebas serba serbi seperti lebai pondok terpengaruh masuk disco kerana terpesona dengan ajakan.
Maka tak peliklah dalam PAS sendiri kini berbeza pendapat dan lesu gara-gara terpesona dengan keindahan(kilauan palsu) musuh-musuh hakiki ini.

Anonymous said...

awat ramai sgt yg komen mcm tax 6% baru ari ni dikenakan oleh kerajaan? 5% tax dari lahirnya prepaid dah ada. 6% start januari 2011. semua company kat m'sia kena tanggung tax la bai. tak mau byr pi buka kompeni kat negara lain.

persoalannya dulu telco boleh bayar tax kenapa sekarang nak charge atas kastemer.

yang melalut seolah2 govt yg baru kenakan charge 6% tu apa kejadahnya. sama level dgn pengomen m'sikini je aku tgk.

Anonymous said...

mat sabun nyer kos phonesex dgn normah halim naik la nanti.

apa la nyer telco...kasi la peluang kat pemimpin PAS number 2 tu huhuhu.

"uh aah uh aah...letak la kat tmpt tuuuuu...nak rabaaaaa...kah kah kAH KAH..."

Anonymous said...

September 10, 2011 00:53 AM

Former IGP Hanif Regards Mat Sabu's Statement As Incitement

IPOH, Sept 10 (Bernama) -- Former Inspector-General of Police Tun Hanif Omar regards PAS deputy president Mohamad Sabu (Mat Sabu)'s statement, describing communist terrorists in the Bukit Kepong incident as heroes, as incitement.

He said Mat Sabu should be investigated for his statement as it had a big implication, including creating tension in the country.

"If the country's history is regarded as invalid, the Constitution too...it is incitement. The implication is big," he told reporters after appearing as a panel speaker at a Merdeka forum titled, "The Bukit Kepong Incident: Who are the Real Heroes?", here, Friday.

The other panellists were former Perak police chief Tan Sri Yuen Yuet Leng, historian Prof Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim and Prof Datuk Dr Ramlah Adam from Universiti Teknologi Mara.

Hanif said Mat Sabu should have the guts to prove that members of the security forces in the incident were British police.

Hanif said the failure of the government to take stern action against Mat Sabu would be seen as a big weakness.

He said Mat Sabu should be called for questioning and investigated why he had made the statement.

Yuen, who had spent a lot of time defending the country against the communist insurgency and fighting criminals during his service with the police force, also urged for Mat Sabu to be immediately investigated.

"When he had made a statement supporting communists, the police must investigate him."

sedutan dr bernama.

Hisham ( KDN )harus sedar....dan utamakan keselamatan dari dok sibuk dengan bermain politik.

Anonymous said...

Hanif nak perbodohkan lagi intektualiti rakyat.... kekejaman & keganasan polis terhadap rakyat kerana menjaga kuasa dan kedaulatan "tuan2 besar politik penjajah atau kerajaan penindas",,, hanif tak pernah catat dalam ingatan otak korup beliau.

Polis "setia" kepada yang "suap fulus" kepada mereka - kecuali polis2 yang amanah & adil. Bekas2 polis/ askar yang sedang terima 'habuan" umno/bn sememangnya bersekongkol dalam pemalsuan dan penipuan fakta sejarah/ kebenaran oleh UMNO/BN. Sesetengah polis/ SB bertindak kejam seperti gestapo dan mafia dalam konspirasi politik pihak penguasa zalim & diktator!

Reputasi & imej polis perlu diperbetulkan. Perkhidmatan polis perlu dimasukkan dalam Agenda perubahan dan pembaharuan negara selepas PRU13 nanti!

Anonymous said...

Anon 10:47,

aku cadangkan kau bina satu memorial peringatan sbg mengenangkan pejuang2 komunis yg syahid semasa menentang british depan rumah kau.

aku gerenti ramai pelancong dari negara2 blok komunis akan datang. kau boleh kenakan caj.

kau boleh buat satu kandang di sebelah memorial tu dan letakkan mat sabu didalamnya. mat sabu adalah beruk jadian, lumayan hasilnya pak.

Anonymous said...

Anon 10:47,

kau bina satu lagi pentas sebelah kandang mat sabu sbagai tempat mahfuz bean buat lawak jenaka.

lawak jenaka ini akan diselang selikan dgn ceramah agama baru yg nik aziz bawa iaitu sifat2 tuhan yg disembah oleh nik aziz dan penyokongnya.

sifat tuhan yg disembah oleh nik aziz & penyokongnya ialah;

1. tuhan nik aziz mencarut
2. tuhan nik aziz samseng.

Anonymous said...

Anon 10:47,

kau juga boleh buat program penambahan ahli2 komunis secara online. Negara2 komunis sedang giat menjalankan program penambahan ahli2 komunis sekarang, memang sesuai bebenor dgn ideologi komunis kau.

Anonymous said...

Anon 10:47,

cuma yg masalah sikit ialah anwar sbb dia terpaksa buat pilihan antara pluralisme dgn komunisme. tapi kalau tgok hobi dan cara dia cakap, aku rasa dia akan pilih pluralisme sbb senang dia cari makan. komunisme ni payah sikit. mat sabu sesuai dgn komunis.

Anonymous said...

Anon 10:47,

kalau pasal peruntukan nak buat memorial komunis depan rumah kau tu, kau boleh nego dgn mat sabu, hj hadi, dan nik aziz.

baki duit tabung memali yg lesap tu aku rasa ada lagi, tanya mat sabu.

nik aziz & hj hadi boleh bantu dgn kumpul derma masa buat ceramah. semoga berjaya.

Anonymous said...

Musang kata, apa kena mengena isu 6% servicetax ni dgn isu PAS/Mat Sabu?????

Nak mabok pun tunggu la malam sikit...!!!

Anonymous said...

Anon September 10, 2011 10:47 AM...

Lu bodo punya olang... kite disini cakap pasai itu tax 6% tapi lu cakap sejalah..?? Itu time ahh..lu ada belanak ker..? lu punya mak bapak pun ahh belum tentu belanak lagi ooo... tapi gua suka olang melayu gaduh-gaduh ahh sama mereka.. sebab kita cina banyak untung oo... PAS hentam kerajaan (melayu), PAS (melayu bodo punya) ikut cakap kita olang... lagi ahh itu anwar (melayu bangsat) boleh kasi jatuh itu lu olang punya bangsa sendili... manyak seyok... melayu bodo gaduh melayu bangsat...kite olang suka maaa... lagi ahh olang melayu sudah pandai marah-marah sama itu dia punya king sendili. Banyak bagus ooo... lu olang melayu manyak dapat itu goverment subsidi... itu pasai saya manyak geram sama olang melayu...

Anonymous said...

Musang punya iklan:

18 Sept 2011- Sambutan AidilFitri Dun Selinsing & G.Semanggol.
10:00am
Dewan Ustaz Wahab Nor
Markas PAS Mesjid Tinggi, Bagan Serai, Perak.

Ahli Umno pun bole join!
Musang sponsor: Kerang Rebuuih!!

Anonymous said...

Takdak tipon pun susah jugak!

PINDAHKAN KE GST DGN SEGERA!!!

Reza aljunaid Post said...

Aku pakai postpaid. Dah banyak lah aku bagi duit kat syarikt telepon ni. Bagi prepaid, tak payahlah kenakan caj 6% tu. Jangan tamak. Allah SWT tidak suka golongan kaya yang tamak haloba.
Memanglah ekonomi kita pasaran terbuka. Tapi ada hadnya. Jangan ikut sangat teori ekonomi kapitalis tu. Ikut lah ekonomi secara Islam.

Telco kena tarik balik la caj tu. Dah dapat 27 juta pelanggan kira banyak untung dah tu.

Kerajaan patut masuk campur lah. ini soal rakyat ni.

Satu lagi, caj baru ASTRO. dulu kata nak ambil tindakan pada ASTRO. rakyat dah bantah dah. menteri yang jaga ASTRO tu jangan buat tak endah je. rakyat dah bantah dah.

agak-agak la sikt. kualiti astro pun tak bagus sangat.

dah kaya nak kaya lagi. jangan la ikut kapitalis sangat. ikut la cara Islam. ni macam nak tindas rakyat aje astro ni...

kerbau lumpur betul la..

Anonymous said...

Setiap company masing masing dalam TELCO kena share dan serap caj berkenaan. Selama ni, ada syarikat dalam TELCO tu, perkhidmatannya bukannya bagus sangat...umpamanya dari segi coverage, caj /minit pun dah kira mahal, dll.

zat said...

saya rasa ada sedikit kekeliruan di sini.

cukai ni bukan tetiba direka oleh Telco2. Cukai hanya kjaan boleh buat..cukai perkhidmatan adalah satu cukai yg dikenakan oleh kjaan ke atas pengguna bbrapa perkhidmatan..cukai ni dh lama ada..cuma Telco2 ni dulu tolong byrkan utk pengguna..skrang dia dh tak mau byr dah..pengguna tanggung sendiri

itu situasi sebenar...kena paham seblum kita nk belasah sapa2..susah2 sgt tk pyh pkai hphone lah..boleh?

Anonymous said...

MUSANGka,
Ko ni dah melalut dan merapu semacam je. Dah makan obat ke belum?
Coba2lah cara traditional pulak.

Anonymous said...

Musang kata, jalankan GST cepat2! Takyah dah dok bergaduh kat sini.

Serupa gak ngan kes komunis tuu, jalankan GE cepat2!

makin lama makin ramai yg mabokk!!!

Anonymous said...

SAYA ANAK MALAYSIA
SAYA ANAK MALAYSIA
NEGERI KITA HASILNYA BANYAK
SAPA RAJIN JADIK KAYA
SAYA ANAK MALAYSIA
MUSANG ANAK MALAYSIA!

your voice massage has been recorded...

Anonymous said...

Mungkin unsur sabotaj semakin kuat;


Najib berkata, kerajaan tidak pernah meluluskan apa-apa berkenaan caj cukai 6 peratus berkenaan sebaliknya ia dibuat syarikat telekomunikasi sendiri.

"Kita tidak pernah luluskan, keputusan dibuat pihak syarikat telekomunikasi sendiri," katanya.

sumber

(http://www.utusan.com.my/utusan/info.aspy=2011&dt=0910&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htmy=2011&dt=0910&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm)

Anonymous said...

Gomen takyah penin kepala explain. Bagitau ja, sapa mau 1st class facility...BAYOR LEBIH!!!
Yg tak setuju, sila sila masuk timetunnel...balik zaman toknenek hangpa !!!

rakab said...

Musang pun pakai telefon kaa ?...

lebih baik hang pergi tolong pak long din pungut kekabu.

Boleh juga buat bantal !!

kahkahkah!

Sorry GAP,...saja sakat anak sepuluh tuh !

Anonymous said...

kurangkan aje masa penggunaan telepon.Gunakan utk keperluan sahaja.

Anonymous said...

sykt telko, istihar dividen berbilion22222, lintah darat makin kembung dan bolih bena banglo besar222. pengguna nak diperas suka-suka, kerajaan jgn biarkan hal begini terus terjadi....rakyaat yg terbeban..

Anonymous said...

Rakab!

Musang pakai walkietalkie! Senang anak ambush lubang!!!

AKU NAK GST! AKU NAK GSTTTTTT!!!

Awat gomen ni bodo piang sgt!
Tak reti melayu ka???

Anonymous said...

Hallo Bos!

Tokeh2 Telco bukan lintah darat. Depa bisnesman! Carik untung maksimum. Ada tanggungjawab pd shareholder & gomen!

Pengguna? Itu masaalah yg ke 20,003 !!!

PEMBACA BLOG said...

APA BISING2 NIH?
TOKSAH PAKAI HANDPHONE LA..KAN SENANG?
BILA BELI HANDPHONE MAHAL2 TAK BISING PULAK?
CALL AWEK SMP BERJAM2 TAK KISAH PULAK KREDIT HABIS CAMTU JE..
ADA PULAK YG PAKAI HANDPHONE SAMPAI 2,3 BIJIK. GILA KE APA?
INI SEMUA DARI DIRI KITA SENDIRI, KENA PANDAI URUS NAFSU TU..
FIKIR2KANLAH

Anonymous said...

PEMBACA BLOG 401

Sapa bisin?? Hg ingat musang pakai keyboard CC ka? Pung Pang Pung Pang!!
Musang beli tipon bukan pakai duit Pak hang! Musang punya sukak la!!
Musang marah gomen pasai manyak lembab! Mau negeri maju mesti laju!

MUSANG NAK GST! MUSANG NAK GSTTT!!!

PEMBACA BLOG said...

DAH MAMPU BELI HANDPHONE, TU KIRA MAMPU GAK LA.
LAIN LA KO CURI HANDPHONE ORANG.
NI MAK BAPAK PUN BELI HANDPHONE CANGGIH SIAP ADA KAMERA UTK ANAK2 JUGAK, DAH KIRA MAMPU LA TU..
TOKSAH BAGI BYK ALASAN LA.
KALAU NAK BISING SGT, TOKSAH PAKAI HANDHONE. HABIS CERITA.
TELCOS PULAK KENA TINGKATKAN KUALITI SERVICE. BARU ORG PUAS HATI!

Anonymous said...

Syarikat syarikat besar kena fikir tanggungjawab sosial. Jangan jadikan persoalan cukai perkhidmatan atau sebagainya jadi batu penghalang untuk runding kearah kebaikan. Perkhidmatan telekomunikasi ni meluas dah boleh dikategorikan sama penting dengan barangan kawalan seperti beras. Trend lama kena ubah...bolehke ambil jalan ringkas mengatakan tak payah makan nasi...boleh ke ???

Anonymous said...

ini semua kesan domino drpd astro dan kerajaan yg lembik!!!
astro sesuka hati naikkan caj tetapi kerajaan tak bertindak, maka telcos pun bertindak naikkan caj juga.
jika astro dikenakan tindakan oleh kerajaan lebih awal, sudah tentu isu ini tak timbul..

PEMBACA BLOG said...

TAK MAKAN NASI, BOLEH MATI KEBULUR.
TAKDE HANDPHONE BOLEH MATI KE?
BUSINESS? YOU HAVE TO PAY FOR IT. WORKING PURPOSE? STILL YOU HAVE TO PAY FOR IT. LEISURE? YOU WONT DIE FOR NOT OWNING HANDPHONES ANYWAY..OR HAVE YOU HEARD ANYONE DEAD BECAUSE NOT OWNING HANDPHONES? I'VE HEARD NEWS PEOPLE DEAD BECAUSE OF HANDPHONES..ROMPAK LA, CURI LA,KAN? KAN? KAN?
COME ON LAAA..

PEMBACA BLOG said...

SETAKAT NAK BERSOSIAL, KAN SKRG ADA FACEBOOK, TWITTER BLA BLA BLA..
CHAT LA PUAS2 JIKA SEKADAR NAK BERBUAL MESRA.
PANDAI2 KORANG LA FIKIRKAN..
ITU SEMUA NAFSU SENDIRI.
YANG KESIAN KAT ORANG2 YANG MENGGUNAKAN HANDPHONE UTK URUSAN2 PENTING. EG POLIS, PENGUATKUASA DSB. TAPI JIKA ISU INI SAMPAI MENJEJASKAN, TOKSAHLA NAK MARAH2,KUTUK2 ETC, TUKAR JE KE POSTPAID.

Anonymous said...

PEMBACA BLOG 440

Musang selalu tipon awek, tanya perkara2 penting, 'udah kencin ke belum?'
Perlembagaan Negara tak marah punn...!

Anonymous said...

anon, September 9, 2011 7:13 PM
Mari kita ramai-ramai pakai talipon awam

Mmuuaahhhahahaha! Woi Telipon Awam! Hg dok tang mana? Dah 3 hari aku dok carik hg nie!!Mmuuaahhhahahaha!!

Anonymous said...

Sandokan September 9, 2011 7:22 PM
Kerana nak jatuhkan Najib, rakyat jelata terpaksa tanggung beban????

Apa yg hg merapu ni Labu? 6% tu bukan dpt kat Telco, dpt kat gomen. Gomen manyak duit, bole develope macam2. Kasi kita senang! Ada paham ka??

Anonymous said...

KENYATAAN MEDIA
UNTUK EDARAN SEGERA
9 September 2011

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) kesal dengan keputusan syarikat-syarikat telekomunikasi Malaysia yang mengumumkan pengenalan cukai perkhidmatan sebanyak enam peratus (6%) ke atas pembelian tambah-nilai prabayar dan pek atau kad SIM yang bakal berkuatkuasa pada 15 September ini.

Ini bererti, pengguna yang membeli tambah-nilai prabayar bernilai RM10 selepas ini terpaksa membayar RM10.60, iaitu dengan kos tambahan sebanyak 60 sen.

Alasan syarikat telekomunikasi bahawa caj tambahan sebanyak 6% ini merupakan ‘cukai perbelanjaan’ adalah tidak bertanggungjawab kerana ianya secara langsung telah menambahkan beban pengguna terutamanya golongan muda, pelajar universiti, pekerja kilang dan rakyat berpendapatan rendah.

AMK difahamkan bahawa peneraju penyedia perkhidmatan komunikasi bersepadu Malaysia, MAXIS Berhad (Maxis) telah merekodkan keuntungan sebelum cukai sebanyak RM1.498 bilion untuk tempoh enam bulan berakhir 30 Jun 2011. Nilai keuntungan ini meningkat berbanding RM1.485 bilion dalam tempoh sama tahun lalu dan dijangka akan mencatatkan keuntungan berlipatganda untuk tempoh enam bulan berakhir 31 Disember 2011 kesan dari pelaksanaan ‘cukai perbelanjaan’ ini.

Pelaksanaan cukai ini membuktikan bahawa pihak kerajaan tidak serius dalam mengurangkan bebanan rakyat dan ini jelas bertentangan dengan prinsip pentadbiran kerajaan yang kononnya “mendahulukan rakyat”. Kerajaan juga kini dilihat hanya bertindak “mendahulukan” syarikat-syarikat korporat dalam banyak hal dan ini terbukti menerusi pembiayaan subsidi dengan jumlah besar kepada syarikat-syarikat penjana kuasa bebas (IPP).

Justeru, AMK dengan ini mendesak pihak kerajaan dan syarikat-syarikat telekomunikasi Malaysia supaya mengkaji dan membatalkan semula keputusan ini dengan mengambilkira jumlah keuntungan yang dicatatkan oleh syarikat-syarikat telekomunikasi sebelum ini serta bebanan yang terpaksa ditanggung oleh pengguna terutamanya mereka yang berpendapatan rendah.

SHAMSUL ISKANDAR MD. AKIN
Ketua Angkatan Muda Keadilan.


Musang press statement:

Woi Shamsul! Dulu masa Gomen mau launch itu GST, hg jugak yg pot pet, pot pet! Kangkang macam kongkang! Skrg, itu 6% suda kena, sapa punya pasai? Lu la mangkuk!!!

Anonymous said...

Apa pun... perkara ini perlu diperhalusi seiring arah negara maju kerana sasaran pengguna dan penggunaannya bukan nak kata untuk luxury tapi dah jadi necessity.

Anonymous said...

woooiit, kemetot pun ada.

Anti monopoly

Tambah bilangan TELCO biar bersaing. kalau Telco tempatan nak mampus itu dia punya pasal, kalau tidak main suka2 nak naikkan caj.

FAMA mesti ada senarai penjual ayam Islam diseluroh negara & logistik. Kalau Cina main harga (hari raya) impot dari Thailand, mau raya ma. setiap tahun kita hadapi kerisauan harga sebegini.

Tambah bilangan TV cable berbayar, Astro sekarang dah besar kepala (kes monopoly lah nie)
naikkan caj sesuka hati. Siar cerita ulang beribu kali.

Agensi2 yang dibawah kerajaan perlu bersifat proaktif dalam membantu kerajaan dan rakyat bukan berniaga semata-mata. Jika satu agensi mengkhusus pada memasarkan barangan asas keperluan rakyat, aku rasa , takdelah kita dipermainkan seperti sekarang. Raya Puasa harga ayam naik melambung (RM 8.00 sekilo), Raya Cina harga murah nak mampus (RM3.00 sekilo).

FELDA -- minyak masak & gula
Bernas -- Beras.
LKIM --ikan
Felcra & Risda -- Tepung !!!
FAMA -- Ayam & sayur
Tabung Haji -- garam, bawang

Fikir.......fikir........fikir.

Kerajaan kan ada banyak badan pemikir ekonomi.

Lebih baik Kerajaan berkebajikan sekarang sebelum PAS ambil alih.

Anonymous said...

hapuskan caj kenaikan brg dan minyak ditaja umno dulu!!

bangsat punye umno!!!!

Anonymous said...

Anonymous said...
Lancau la..benda cam ni pun bising..lepak starbuck,mcd or mana tpt ada tax tak kisah pun..tiap2 hari pun tak pe..apesal sbb wifi free..korang p tgk kat mcd ss3 tak pernah tak penuh..cari la idea yg membantu sikit..yg kerajaan pun satu..p setuju wat ape..yg korang bantai kerajaan sendiri gak..bodoh kayu..

September 9, 2011 7:57 PM
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''


yang ni aku setuju...org melayu mmg berfikiran sempit ckit cam dorg ni.sbb tu melayu x maju2...MELAYU HAMPEH

Anonymous said...

anon 8:05

gua tak makan KFC pun gua tak kisah

tapi kalau tak telepon awek seminit , rasa jantung nak rebah !!!!!

Anonymous said...

Gua tak makan KFC dua tahun pun gua tak kisah

tapi,, awek mana boleh tak telepon,, seminit tak telepon kutu lain dah kebas, frust menonggeng la gua ...

whiteorange said...

kalau telco tanggung pun telco tak rugi apa2

kerana customer telco juta raya, apa salah tanggung sikit ..

Anonymous said...

kerajaan milik negarakan telco je

biar kita urus ramai ramai sampai bangkrap !!!

Anonymous said...

Gua sokong MUammar Gaddafi!!!!

Hidup Muammar Gaddafi !!!!!!!!

whiteorange said...

Aku benci Astro

Tapi yang sialnya siaran RTM n TV3 tak boleh dapat

mau tak mau terpaksa install Astro

Tapi Astro memang pukimak

mula mula charge 40 lebih tapi sekarang dah naik 60 lebih, sial punya Astro

Bila kerajaan nak bagi signal TV free dengan jelas ????

Unknown said...

Pertama, caj celular phone tidak diregulate oleh SKMM. Jadi mereka dgn sewenang-wenang letak apa caj yg depa suka. Sebab tu PM hanya beri pandangan sbb kerajaan tiada kuasa ke atas cellular phone ni (dlm cajing).

Dua pakai la CDMA Phone dari TM. Phone dikategorikan fixed line. Call fixed line ke fixed line TM hampir boleh dikatakan free. CDMA phone ke mobile phone 10 cent /minute

Anonymous said...

NK CLEAR DENGAR TV IKIM FEEE DAn JELASSSS

Anonymous said...

Mari berubah ke CDMA phone dari TM.
Pilihan di tangan kita.

bukan cucu tok bahaman said...

Anonymous Anonymous said...

Cara yang terbaik ialah kurangkan panggilan talipon kecuali yang penting saja . Kalau bercakap selama 3 minit , kurangkan kepada 2 minit saja . Kebanyakkan remaja membuat panggilan talipon bercakap tentang perkara perkara yang tidak penting . Bukan kah itu membazir nama nya . Contoh nya , kawan saya bercakap dengan girlfriend nya selama 20 minit setiap hari . Apakah panggilan talipon dengan girlfriend di anggap penting sedangkan mereka bertemu setiap hari di pejabat . Tidak cukup kah masa berbicara di pejabat ?

Saya hanya menghabiskan kira kira RM 10 setiap bulan membeli kad prabayar . Saya hanya membuat panggilan yang dianggap penting saja .


-----------------------------------

alahai.. dlu gula naik..
kurangkn penggunaan gula dlm makanan&minuman.. diabetis katanya.. disarankan hanya minum air kosong suam... bijak2!!

minyak naik.. disuruh pulak menggunakan pengangkutan awam...
disarankan juga naik beskal jer g kerja.. senaman baik utk kesihatann.. betul la tu!!

roti canai$teh tarik naik.. disarankan pula memilih menu sarapan lain.. digalakkn mkn 2 bijik cekodok dan segelas air suam setiap pgi.. yer betul22!!

astro naikk?? malas nk ulass!!

sekarang caj 6% lak??.. disuruh hanya topup sebulan sekali?? bgusss!! rm10 dapat 7 hari expired..agak2 la tahan sebulan.. mmg ada org gunakan kredit hanphone die utk sijantung hati seperti cth yg diberikan sedara tapi bagaimana utk urusan kerja atau sebagainya..

mudahnya cara penyelesaian..

kalau gitu diandaikan kalau harga pakaian naik.. adakah anda nk sarankan suh rakyat malaysia tutup anunya pakai
daun pisang jer..

tidak salahkan kerjaan tpi nk tengok usaha kerajaan menyelesaikan masalah rakyat.. apa hasilnya??

jgn "rakyat didahulukan..korporat diutamakan"... rakyat marhaen ini yg menentukan siapa kerajaan bukan ahli2 korporat itu..

Anonymous said...

Tadi semasa menonton berita di TV, Aku agak hairan apabila seorang ibu memberi pandangan bahawa adalah tidak wajar kenaikan caj tersebut, kerana setiap hari dia terpaksa membelanjakan antara RM 3 hingga RM 5 untuk tambah nilai prepaid untuk anak-anaknya. Mewah beb.. orang cam ni rasa aku tak perlulah dok bersunggut walaupun kadar kenaikan caj itu 10% pun.

Pada pandangan aku lah kenaikan ini ada kepentingan Politik pembangkang.. Aku yakin berbagai cara akan dilakukan untuk menjatuhkan kerajaan.

Sedarlah wahai rakyat malaysia yang serba mewah hari ini.

Cuba kita adakan satu hari tidak gunakan Hand set.
"HARI TANPA HANDSET"
Dulu boleh kenapa sekarang tak boleh.

warga sebelum merdeka

Melayu Perak said...

whiteorange....

aku tak pakai astro pun tapi tv jelas semua channel....cuma pakai aerial mahai sikit alah rm 120 boleh kan...??? aerial tulang ikan....

Anonymous said...

CYBERJAYA: Suruhannjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) hari ini menjelaskan pengumuman oleh syarikat telekomunikasi (TELCO) untuk menyalurkan cukai perkhidmatan 6 peratus kepada pengguna perkhidmatan telefon prabayar adalah keputusan yang dibuat secara unilateral dan bukan keputusan kerajaan.

Menurut SKMM, keputusan untuk tidak lagi menanggung kos pembayaran cukai perkhidmatan bagi pelanggan mereka itu berikutan peningkatan sehingga RM576.8 juta yang dibayar Maxis, Celcom dan Digi tahun lalu.

.................
dek kerana 60 sen telco cuba pelangan pula bayar....mereka lupa nilai top up rm4.40,rm9.40 untung lebih besar dari rugi laba rm576,8 juta!!!!sedang nilai ini juga kerajaan dapat kutip.....

sanggupkah kerajaan serap/hapuskan tax ini
supaya rakyat tak perlu tanggung beban tambahan???

Anonymous said...

sape lagi yg boleh meluluskan kenaikan tersebut kalau bukan kerajaan pusat yg dipegang oleh parti mangkuk hayun yg sedang perintah Malaysia nie.....kerajaan negeri takde kuasa pon nak menaikkan harga kad prabayar, hatta elektrik pon....so, boleh fikirkan sape ketua yg paling BODOH sama seperti adiknya (ambil kata2 GaGAP)....

Anonymous said...

cuba fikir, syarikat Telco tuh boleh sesuka hati nak menaikkan dan menyerapkan cukai tuh pd rakyat kalau tanpa restu & persetujuan dari kerajaan pusat???...fikirkan lah semula sokongan anda, jika kerajaan Pusat yg ada sekarang ini adalah kerajaan berkebajikkan pd rakyat...semuanya Barang Naik=BN..

matrengganu said...

Kita pakat jangan beli kredit lg. tak payah buat call pun tak pe. Saya boleh guna facebook, chat online !!

Anonymous said...

Yang nak naikan caj ialah syarikat telco,tapi yang geng penyokong tegar dok kecoh kononnya kerajaan yang nak caj......kalau dah tegar tu....

Anonymous said...

Apa la nak kecoh pasal ni. Mana2 tempat pon ada la service tax ni. Ada yg serap terus dlm harga barang, ada yg buat sbg caj tambahan. Kalau kita makan kat hotel atau tempat2 yg 'elok' sikit, mmg kena bayar service tax ni. Kalau pon telco dapat untung, akhirnya keuntungan tu kena cukai pendapatn jugak. Lagi banyak untung, lagi tinggi cukai yg kena bayar. Balik2 dapat kat gomen jugak. Gomen boleh gunakan duit cukai tu utk menaiktarafkan kehidupan rakyat.

Ada yg kata teruk kepada yg nak buat call penting berkaitan dgn kerja. Bukan ke kalau guna hp utk urusan pejabat, boleh claim dari ofis? Ramai org yg dapat elaun mcm RM200 sebulan utk bayar fon bil utk urusan pejabat.

Kalau utk urusan peribadi, why not guna skype saja utk call makwe (sbb call makwe yg selalu berjam2 tu). Boleh tengok muka lagi, hilang la rindu dendam, padahal baru sejam tadi pegi dinner sama2. Atau call mak kat kampung guna skype, kalau mak ada komputer, boleh mak tengok muka anak cucu , hilangla rindu dendam pada anak cucu. Kalau mak tak de komputer, call saja fon rumah. Apa susah. So hp hanya guna masa urgent saja, pandai2 la kalau nak jimat...